Endelig åpner det nye Munch-museet

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7810

Endelig åpner det nye Munch-museet

Legg inn av Big George »

22.oktober åpner det nye Munch-museet i Bjørvika.
Mine favoritter er Edvard Munch som var ekspresjonist
og Vincent Van Gogh og Alfred Sisley som var impresjonister

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Bygningen er noe av det styggeste, et negativt skue, degenererende for menneskesinnet.

Og Nasjonalgalleriet ser ut som et kommunegrått kontorbygg.

Hva har de tenkt med, disse som har banet vei for denne arkitekturen? Vi kan jo ikke akkurat rive byggene nå som de er oppført.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Big George skrev: lør sep 25, 2021 4:47 am Mine favoritter...
Fint med kunstinteresserte på forumet! Er vi flere?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Bjoneroa skrev: Fint med kunstinteresserte på forumet! Er vi flere?
Ja, liker godt Edvard Munch, mitt fav bilde av han er Solen som man kan se i universitetets aula i Oslo. Ellers digger jeg Maurits Cornelis Escher og hans optiske paradokser.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 8:51 am Bygningen er noe av det styggeste, et negativt skue, degenererende for menneskesinnet.

Og Nasjonalgalleriet ser ut som et kommunegrått kontorbygg.

Hva har de tenkt med, disse som har banet vei for denne arkitekturen? Vi kan jo ikke akkurat rive byggene nå som de er oppført.
Bygget er jo litt "anderledes" for å si det sånn, men det syns jeg egentlig hele Barcode.distriktet er også.
Kanskje det vil rette opp inntrykket litt når de får revet det slumkvartalet bak museumsbygget. Der ligger et skikkelig forfallent lite strøk som er fullt av skjeve hus som har enorme setningsskader.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 8:51 am Hva har de tenkt med, disse som har banet vei for denne arkitekturen? Vi kan jo ikke akkurat rive byggene nå som de er oppført.
Slik jeg har hørt historien (som riktignok ble gjengitt på en fest hvor vi var ganske animerte hele gjengen).

Ifølge en tidligere direktør for Munch-museet så falt daværende byrådsleder Erling Lae (som selv er homofil) for bygget fordi lambda-strukturen representerer de skjeve, altså LGTB*-bevegelsen. Direktøren spekulerte videre om at Munch faktisk var litt homofil selv siden nakne menn visstnok gikk igjen i flere av bildene hans.

Så hele bygget er faktisk en hyllest til homofile verdier. :)

Det skal finnes et opptak av denne samtalen på Verdibørsen i NRK P2 men jeg har ikke klart å finne det igjen.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Bare vært inne i første etasje og den kafeen var noe av det mest utrivelige jeg har vært i. Inngangen til heisen som gikk til skybaren var også der inne, tragisk lite imponerende. Toalettene var fine da, kult med vakuum toalett.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7810

Legg inn av Big George »

Det er spart inn på fasaden. Får håpe all reklame-materialet er fra innenfor veggene så turistene kommer og det gjør de. Edvard Munch er en av de største i malerkunstens historie og turist-strømmen er garantert,
Bare pinlig hvordan Norge har behandlet han og maleriene.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Burde vært enkelt å lage en mer morsom fasade enn den der...

Queenie

Legg inn av Queenie »

Pernille skrev: lør sep 25, 2021 9:49 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 8:51 am Hva har de tenkt med, disse som har banet vei for denne arkitekturen? Vi kan jo ikke akkurat rive byggene nå som de er oppført.
Slik jeg har hørt historien (som riktignok ble gjengitt på en fest hvor vi var ganske animerte hele gjengen).

Ifølge en tidligere direktør for Munch-museet så falt daværende byrådsleder Erling Lae (som selv er homofil) for bygget fordi lambda-strukturen representerer de skjeve, altså LGTB*-bevegelsen. Direktøren spekulerte videre om at Munch faktisk var litt homofil selv siden nakne menn visstnok gikk igjen i flere av bildene hans.

Så hele bygget er faktisk en hyllest til homofile verdier. :)

Det skal finnes et opptak av denne samtalen på Verdibørsen i NRK P2 men jeg har ikke klart å finne det igjen.
Altså.......

Queenie

Legg inn av Queenie »

For å oppleve virkelig god kunst og kultur må man ofte ut av landet, dessverre. Jeg støtter arkitekturopprøret 100%, man kan få vondt av hvordan bygg smelles opp idag. Helt uten sjel og estetikk.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

fargeblind skrev: lør sep 25, 2021 9:30 am
Bygget er jo litt "anderledes" for å si det sånn, men det syns jeg egentlig hele Barcode.distriktet er også.
Kanskje det vil rette opp inntrykket litt når de får revet det slumkvartalet bak museumsbygget. Der ligger et skikkelig forfallent lite strøk som er fullt av skjeve hus som har enorme setningsskader.
Det skal ekstremt mye til for å rette opp inntrykket dette bygget gjør.

Det er rett og slett grisestygt, og ødelegger mye av hva Barcode og Sørenga har utviklet seg til å bli de senere årene. Dette bygget tviler jeg ekstremt på at befolkningen kommer til å snu på, som man feks ser at det har blitt gjort med Barcode.

Det er helt tragisk, i bunn og grunn.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

De kunne lyst det opp med "Skrik" så hadde det blitt mer spennende med en gang.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Chromeback skrev: søn sep 26, 2021 11:17 am
fargeblind skrev: lør sep 25, 2021 9:30 am
Bygget er jo litt "anderledes" for å si det sånn, men det syns jeg egentlig hele Barcode.distriktet er også.
Kanskje det vil rette opp inntrykket litt når de får revet det slumkvartalet bak museumsbygget. Der ligger et skikkelig forfallent lite strøk som er fullt av skjeve hus som har enorme setningsskader.


hva Barcode og Sørenga har utviklet seg til å bli de senere årene
Vil ikke kalle det heller vakkert.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Queenie skrev: søn sep 26, 2021 11:39 am
Chromeback skrev: søn sep 26, 2021 11:17 am
fargeblind skrev: lør sep 25, 2021 9:30 am
Bygget er jo litt "anderledes" for å si det sånn, men det syns jeg egentlig hele Barcode.distriktet er også.
Kanskje det vil rette opp inntrykket litt når de får revet det slumkvartalet bak museumsbygget. Der ligger et skikkelig forfallent lite strøk som er fullt av skjeve hus som har enorme setningsskader.


hva Barcode og Sørenga har utviklet seg til å bli de senere årene
Vil ikke kalle det heller vakkert.
Men Oslo-folket har omfavnet i mye større grad enn det de gjorde i starten.

Generelt så ser flere i Oslo mer positive til spesielt Barcode, særlig med tanke på hvor mye som har endret seg på gateplan de siste årene.

William_S

Legg inn av William_S »

Synes lambda bygget ikke er så verst jeg. Husk på det som var der før var en motorvei liksom. Men er klart som flere nevnt om man skal oppleve mye kunst må man utenlands. Ermitasjen i St Petersbrug er noe av det sykeste jeg har vært på, virkelig et must see museum i verden for kunstinteresserte. Er man student så er det faktisk gratis inngang også. Når grensene åpnes igjen til Russland anbefales det virkelig en tur dit. St Petersburg er uansett en mye mer trivelig by enn Moskva sånn generelt sett.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Chromeback skrev: søn sep 26, 2021 11:45 am
Queenie skrev: søn sep 26, 2021 11:39 am
Chromeback skrev: søn sep 26, 2021 11:17 am



hva Barcode og Sørenga har utviklet seg til å bli de senere årene
Vil ikke kalle det heller vakkert.
Men Oslo-folket har omfavnet i mye større grad enn det de gjorde i starten.

Generelt så ser flere i Oslo mer positive til spesielt Barcode, særlig med tanke på hvor mye som har endret seg på gateplan de siste årene.
Det er jo brød og sirkus det.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

B.O.B. skrev: søn sep 26, 2021 11:31 am De kunne lyst det opp med "Skrik" så hadde det blitt mer spennende med en gang.
Men var det ikke opplyst med "Skrik" da? Mener jeg såg det en gang fra en reportasje på tv. Lurer på om det ikke var om landet Norge i "Europa sett fra oven" som går på National Geographic.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Chromeback skrev: søn sep 26, 2021 11:45 am
Queenie skrev: søn sep 26, 2021 11:39 am [quote=Chromeback post_id=160635 time=1632647878 user_id=50

Generelt så ser flere i Oslo mer positive til spesielt Barcode, særlig med tanke på hvor mye som har endret seg på gateplan de siste årene.
På gateplan er det blitt bra, men verre når man ser disse byggeklossene på avstand. Ikke noe pent syn.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

pfrog567 skrev: søn sep 26, 2021 2:06 pm
På gateplan er det blitt bra, men verre når man ser disse byggeklossene på avstand. Ikke noe pent syn.
Nja, ikke helt enig, selv om det er forståelig at det ikke er for alle.

Liker godt Barcode og alt som har skjedd der ute, utenom Munch-museet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7810

Legg inn av Big George »

Mulig vi skulle hatt et Munch-bilde på den fæle og billige fasaden. God ide !

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Justice 97 skrev: søn sep 26, 2021 11:42 am Barcode ser helt jævlig ut.
Barcode er helt jævlig! Om dagen er det fult av blådress folk med kvasijobber eller bloggere om natten er det tomt kanskje en sliten heroinist her og der.. Kilde: har en kompis som driver jokeren i barcode og har hørt mye rart

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Nattevakt skrev: man sep 27, 2021 10:25 pm Kilde: har en kompis som driver jokeren i barcode og har hørt mye rart
Bilde

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Justice 97 skrev: man sep 27, 2021 10:30 pm Barcode kommer til å bli like hardt dømt i fremtiden som de ultrastygge boligblokkene fra 70-tallet blir i dag.
Oslo havn har blitt rammet inn av blokker som ser ut som er blitt tilfeldig valgt ut fra tilbudskurven av design

Taururu

Legg inn av Taururu »

Har sittet på uteserveringen på munchmuseet i 1.etg og det var veldig bra. Enig at bygget ikke er særlig fint, men om kvelden når det mørkner blir det riktignok ganske så fint. Barcode blir jo litt borte nå, men resten av Bjørvikaområdet begynner å bli riktig så bra. Med Middelparken ferdig vil hele Bjørvikaområdet bli en perle de fleste byer i Europa forunt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: søn sep 26, 2021 11:17 am
fargeblind skrev: lør sep 25, 2021 9:30 am
Bygget er jo litt "anderledes" for å si det sånn, men det syns jeg egentlig hele Barcode.distriktet er også.
Kanskje det vil rette opp inntrykket litt når de får revet det slumkvartalet bak museumsbygget. Der ligger et skikkelig forfallent lite strøk som er fullt av skjeve hus som har enorme setningsskader.
Det skal ekstremt mye til for å rette opp inntrykket dette bygget gjør.

Det er rett og slett grisestygt, og ødelegger mye av hva Barcode og Sørenga har utviklet seg til å bli de senere årene. Dette bygget tviler jeg ekstremt på at befolkningen kommer til å snu på, som man feks ser at det har blitt gjort med Barcode.

Det er helt tragisk, i bunn og grunn.
100 % enig.

Hvorfor må alt være så grått, trist og jævlig når man skal bygge offentlige bygg her til lands? Både bygget og den som har designet det har åpenbart 3.5 i promille. Og se hvordan det ser ut nedentil, da...

Gjør skam på Munch, dette.

https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... 020)_4.jpg

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7810

Legg inn av Big George »

Museet på Tøyen stengte torsdag 30.september. Nå venter vi på åpningen av det nye museet.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirOwen skrev: fre okt 01, 2021 12:55 am
100 % enig.

Hvorfor må alt være så grått, trist og jævlig når man skal bygge offentlige bygg her til lands? Både bygget og den som har designet det har åpenbart 3.5 i promille. Og se hvordan det ser ut nedentil, da...

Gjør skam på Munch, dette.

https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... 020)_4.jpg
Jeg synes at det verste er egentlig hvordan museet egentlig skulle se ut, for det bygget kunne jo fort sklidd inn i lengden.

Bilde

Nå vet jeg at man endret på fasaden osv pga kostnader ol, men allikevel, hva i alle dager skjedde på veien? Det er jo ikke i nærheten av hva man bestilte, hvordan kan man si seg fornøyd med dette produktet man fikk levert??

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: fre okt 01, 2021 9:55 am
SirOwen skrev: fre okt 01, 2021 12:55 am
100 % enig.

Hvorfor må alt være så grått, trist og jævlig når man skal bygge offentlige bygg her til lands? Både bygget og den som har designet det har åpenbart 3.5 i promille. Og se hvordan det ser ut nedentil, da...

Gjør skam på Munch, dette.

https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... 020)_4.jpg
Jeg synes at det verste er egentlig hvordan museet egentlig skulle se ut, for det bygget kunne jo fort sklidd inn i lengden.

Bilde

Nå vet jeg at man endret på fasaden osv pga kostnader ol, men allikevel, hva i alle dager skjedde på veien? Det er jo ikke i nærheten av hva man bestilte, hvordan kan man si seg fornøyd med dette produktet man fikk levert??
Det var forskjell, ja. Ingen tør vel å si fra, for da blir de uglesett i kantina 😫

Det nye bygget ser jo ut som noe hentet fra 9/11 🙈

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Her er det som kunne blitt i stedet.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/e1b ... el-for-lam

Tror det er mye som ville blitt bedre enn det som faktisk ble valgt.......

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»