Generell diskusjon om corona

Låst
pfrog567

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av pfrog567 »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 10:46 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 10:38 pm
Var ingen som brukte munnbind vinteren 2020 utenom de store byene. Nå er det overalt.
Jo, vi hadde munnbind vinteren 2020.
Dere glemmer fort skjønner jeg. For i Oslo så brukte vi ikke munnbind før utpå høsten 2020.
Så jeg vet ikke helt hvilke store byer, "Germania" snakker om her.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 10:46 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 10:38 pm
Var ingen som brukte munnbind vinteren 2020 utenom de store byene. Nå er det overalt.
Jo, vi hadde munnbind vinteren 2020.
Dere glemmer fort skjønner jeg. For i Oslo så brukte vi ikke munnbind før utpå høsten 2020.
Så jeg vet ikke helt hvilke store byer, "Germania" snakker om her.
Vinteren kommer etter høsten.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 11:38 pm
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 10:46 pm

Jo, vi hadde munnbind vinteren 2020.
Dere glemmer fort skjønner jeg. For i Oslo så brukte vi ikke munnbind før utpå høsten 2020.
Så jeg vet ikke helt hvilke store byer, "Germania" snakker om her.
Vinteren kommer etter høsten.
Når jeg sier vinteren 2020, så tenker jeg på fra desember 2019 frem til våren 2020. Det har jeg gjort i æille år :)

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:44 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 11:38 pm
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 pm

Dere glemmer fort skjønner jeg. For i Oslo så brukte vi ikke munnbind før utpå høsten 2020.
Så jeg vet ikke helt hvilke store byer, "Germania" snakker om her.
Vinteren kommer etter høsten.
Når jeg sier vinteren 2020, så tenker jeg på fra desember 2019 frem til våren 2020. Det har jeg gjort i æille år :)
Men nå var det ingen tiltak i Norge den vinteren: Det var strengt tatt ikke noe korona her i det hele tatt. Første koronatilfelle ble påvist 26. februar 2020.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 11:34 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 11:21 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 10:58 pm
Hvis tar de uvaksinerte vekk fra regnestykket da? Da får du færre innlagte og langt flere smittede? Med mindre tiltak.
Da blir det klink likt.

Innlagte uke 51,52,53 og 1 i 20/21: 325

Innlagte (fullvaksinerte) uke 50,51,52 og 1 i 21/22: 309

Så hvis denne vaksinen din har hatt noen effekt så er den marginal.

Samtidig som den øker smitte og øker press på sykehus.

Jeg mistenker noe talljuks her for det er jo noe som ikke gir mening med disse tallene.
Det mangedobbelte antall innlagte og færre innlagte? Og du mener det viser en "marginal" effekt?
Overhodet ikke. Smittetallene har skutt i været etter at vi begynte å vaksinere så der har det åpenbart vært en markant effekt. Det er også en 35x økning i positive tester. Så vaksinene har åpenbart bidratt her.

Innlagte har "bare" doblet seg.

Jeg sliter fremdeles å forstå hvordan du skal få dette til å bli positive omtale for vaksinen.

La oss se på tallene igjen:

Innlagte ifjor: 325 (alle uvaksinerte)

Innlagte i år: 716 (408 uvaksinerte, 308 fullvaksinerte)

Du vil kanskje henvise til statistikken som sier at uvaksinerte er overrepresentert på sykehusene. Dette er en sannhet med modifikasjoner, for hvis det hadde vært sant på den måten du ønsker det skal være (økt sikkerhet for vanlige mennesker som ikke er i risikosonen) så kunne tallene umulig å sett slik ut. Vi kan ikke ha en dobling i antall innleggelser hvis vaksinene har en markant positiv effekt, for disse uvaksinerte var ifjor hele befolkningen, og da var tallene mye lavere og varianten mye farligere.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 10:46 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 10:38 pm
Var ingen som brukte munnbind vinteren 2020 utenom de store byene. Nå er det overalt.
Jo, vi hadde munnbind vinteren 2020.
Dere glemmer fort skjønner jeg. For i Oslo så brukte vi ikke munnbind før utpå høsten 2020.
Så jeg vet ikke helt hvilke store byer, "Germania" snakker om her.
Vi snakker om Desember/Januar her. Da brukte de i Oslo og Bergen såvidt jeg husker, men ikke så mange andre plasser.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:44 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 11:38 pm
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 pm

Dere glemmer fort skjønner jeg. For i Oslo så brukte vi ikke munnbind før utpå høsten 2020.
Så jeg vet ikke helt hvilke store byer, "Germania" snakker om her.
Vinteren kommer etter høsten.
Når jeg sier vinteren 2020, så tenker jeg på fra desember 2019 frem til våren 2020. Det har jeg gjort i æille år :)
Dette er 20/21 vs. 21/22. Vinteren, Des-Jan.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Germania skrev: søn jan 16, 2022 11:53 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 11:34 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 11:21 pm

Da blir det klink likt.

Innlagte uke 51,52,53 og 1 i 20/21: 325

Innlagte (fullvaksinerte) uke 50,51,52 og 1 i 21/22: 309

Så hvis denne vaksinen din har hatt noen effekt så er den marginal.

Samtidig som den øker smitte og øker press på sykehus.

Jeg mistenker noe talljuks her for det er jo noe som ikke gir mening med disse tallene.
Det mangedobbelte antall innlagte og færre innlagte? Og du mener det viser en "marginal" effekt?
Overhodet ikke. Smittetallene har skutt i været etter at vi begynte å vaksinere så der har det åpenbart vært en markant effekt. Det er også en 35x økning i positive tester. Så vaksinene har åpenbart bidratt her.

Innlagte har "bare" doblet seg.

Jeg sliter fremdeles å forstå hvordan du skal få dette til å bli positive omtale for vaksinen.

La oss se på tallene igjen:

Innlagte ifjor: 325 (alle uvaksinerte)

Innlagte i år: 716 (408 uvaksinerte, 308 fullvaksinerte)

Du vil kanskje henvise til statistikken som sier at uvaksinerte er overrepresentert på sykehusene. Dette er en sannhet med modifikasjoner, for hvis det hadde vært sant på den måten du ønsker det skal være (økt sikkerhet for vanlige mennesker som ikke er i risikosonen) så kunne tallene umulig å sett slik ut. Vi kan ikke ha en dobling i antall innleggelser hvis vaksinene har en markant positiv effekt, for disse uvaksinerte var ifjor hele befolkningen, og da var tallene mye lavere og varianten mye farligere.
At smitten øker når man fjerner tiltak sier seg selv. Nå har man også fått en langt mer smittsom variant. Det er ingenting som tilsier at vaksinerte smittes i større grad enn uvaksinerte. Tvert i mot.

Men det er jo logikken til enkelte. Man har et samfunn med svært strenge smittevernstiltak og en uvaksinert befolkning. Så vaksinerer man befolkningen og fjerner tiltakene og smitten øker. Konklusjon? Vaksinen øker smitten og man vet ikke om tiltakene har spilt en rolle.

Alle med en viss evne til logisk tekning skjønner at hvis vi hadde hatt et like åpent samfunn høsten og vinteren 2020 som vi hadde høsten og vinteren 2021, så hadde innleggelsestallene vært betydelig høyere. Bare å se hva som skjedde på kort tid våren 2020 når vi prøvde oss uten sterke tiltak. Se hva som skjedde i Sverige som prøvde seg lengre på dette.


Så hører det til bildet at høsten 2020 var preget av originalviruset. I januar kom alfa-varianten som ga en betydelig økning i innleggelser og senere kom Delta som var enda mer smittsom og ga mer sykdom.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

u

Champis

Legg inn av Champis »

Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 9:54 pm
Champis skrev: søn jan 16, 2022 9:25 pm
Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 6:48 pm

Det har vi åpenbart. Det er faktisk ikke meningen å være vrang, men jeg kan ikke forstå hvordan det ville være mulig å se for seg "full åpning" før vaksine var på plass i armene på folk.

Jeg snakker ikke nødvendigvis om full åpning, men at det meste er åpent, samtidig som vi har basale smittevernstiltak. At man i et moderne samfunn skal se seg nødt til å ha strenge restriksjoner og sørge for at samfunnet ikke fungerer som normalt over mange år - for å beskytte oss mot et såpass mildt virus som korona - er ganske utrolig rett og slett. Så man ikke kan tro det. At man hvert fall kjørt mer den svenske linjen etter hvert, var hvert fall ventet. At en pandemi hadde kostet et land av Norges størrelse 20-30 000 liv (de fleste eldre) over et par år, er noe de aller fleste nok har regnet med. Å regne med at vi ikke skal ha overdødelighet gjennom en pandemi (t.o.m underdødelighet, som vi har hatt), er hvert fall smått sensasjonelt.
Du skrev da vitterlig "De aller fleste mente jo i mars 2020 at tiltak i noen uker, evt. et par måneder fikk være greit - men til sommeren skulle alt være åpent igjen!(min uth.)"

Nei, kjøring av svensk linje var ikke ventet. Svensk linje fikk ble møtt med himmelfallen vantro; i media, blant folk og blant politikere. På VGD, som du henviste til tidligere, var Tegnell et nidord og konsensus var at svenskene var klin gærne. 20-30 000 tapte liv var fullstendig uakseptabelt.

Du minnes rett og slett en virkelighet som ikke eksisterte. Du må gjerne mene at det du beskriver er, eller endog var, din foretrukne linje, men den som faktisk har vært kjørt har hatt overveldende støtte i befolkningen i hvert fall frem til helt nylig hvor det har vært litt mer murring.

Du må gjerne lese meg bokstavelig, hvis du ønsker det. At alt var åpent med noen smittevernstiltak, forventet nok mange. Ang. tiltakenes varighet, så ble det kommunisert mye forskjellig, men veldig mye gikk på at vi måtte leve noen måneder med tiltak.

Regjeringen synes det ikke er så dramatisk for bedriftene, til tross for at tiltakene kan pågå i flere måneder og over sommeren.
https://norsk-sentrumsfordel.no/regjeri ... edriftene/

Her tar man utgangspunkt i at det meste er gjort i løpet av 2020:
https://www.nettavisen.no/okonomi/ekspe ... 3423936757

Dette sier ulike fagpersoner da de ble spurt om når de tror vi kan leve som normalt igjen:
"– Vi må kanskje ha restriksjoner i to måneder framover. Det er min mening", sier smitte-forsker Arnoldo Frigessi.
" Jeg tror dette kan vare til langt ut på høsten", sier Steinar Westin.
"Kina ser ut til å ha nådd toppen etter tre måneder." Det sier professor emeritus Dag Steiner Thelle ved Universitetet i Oslo til avisa VG.
"Ingen av oss vet når vi når toppen i Norge. Jeg vil tippe at det vil begynne å dabbe av en gang i juni", sier Thelle.
https://www.klartale.no/norge/2020/03/1 ... alt-igjen/

Westin snakker også her om hvor lang tid han tror nordmenn må leve med tiltak:
"– Det er helt umulig å si. De vedtakene som er gjort nå er for at myndighetene skal få tid til å tenke seg om. Jeg tror dette kan vare til langt ut på høsten. At vi bruker storslegga nå og kommer i gang, er det eneste rette"
Legg merke til at dette blir omtalt som "lenge".
https://www.vl.no/nyheter/2020/03/16/ko ... torslegga/

Hadde FHI fått bestemme, så hadde vi vært veldig nærme den svenske linjen. Så det kunne absolutt skjedd. Og det du referer til, viser bare hvor påvirkelig folk er. Man lytter til det myndighetene kommer med, og derfor var svensk tilnærming tabu i Norge. I Sverige derimot, så var det klart flertall for å gjøre som de faktisk gjorde. Tror du det er fordi svensker og nordmenne er så vanvittig forskjellige? Nei, hadde norske myndigheter og fagpersoner forfektet samme linje som Sverige, så vet jeg hvordan folket her til lands ville reagert. Da ville det vært vi og Sverige som reagerte med fornuft og edruelighet, mens alle landene med strenge tiltak ville ha tatt for hardt i. Vi forholder oss som alle vet til det myndighetene forteller oss.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

MatsEn89 skrev: søn jan 16, 2022 10:38 pm På min twitter snakket jeg med en professor som forsket på vaksiner og spurte om "langtidseffekter".

Hun hadde aldri hørt om langtidseffekter. Og ble overrasket da jeg fortalte om Pandemrix. Og hvor stort det var i Norge og Finland.

Negative effekter av en vaksine seg relativt umiddelbart. Finnes det unntak fra dette kan det hostes opp eksempler? 🤓
Til og med myndighetene skriver om bivirkninger som kan komme etter lang tid.
https://legemiddelverket.no/godkjenning ... t-covid-19
Godkjenningen som er gitt til koronavaksinene innebærer følgende betingelser:

Vaksinen fyller et udekket medisinsk behov.

Nytten ved rask tilgang er større enn risikoen som er knyttet til at man fortsatt venter på langtidsdata om effekt og bivirkninger.

Tilgjengelige data viser at nytten av vaksinen er større enn risikoen.

Vaksineprodusenten må kunne levere utestående dokumentasjon innen gitte tidsfrister.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Germania skrev: søn jan 16, 2022 11:53 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 11:34 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 11:21 pm

Da blir det klink likt.

Innlagte uke 51,52,53 og 1 i 20/21: 325

Innlagte (fullvaksinerte) uke 50,51,52 og 1 i 21/22: 309

Så hvis denne vaksinen din har hatt noen effekt så er den marginal.

Samtidig som den øker smitte og øker press på sykehus.

Jeg mistenker noe talljuks her for det er jo noe som ikke gir mening med disse tallene.
Det mangedobbelte antall innlagte og færre innlagte? Og du mener det viser en "marginal" effekt?
Overhodet ikke. Smittetallene har skutt i været etter at vi begynte å vaksinere så der har det åpenbart vært en markant effekt. Det er også en 35x økning i positive tester. Så vaksinene har åpenbart bidratt her.

Innlagte har "bare" doblet seg.

Jeg sliter fremdeles å forstå hvordan du skal få dette til å bli positive omtale for vaksinen.

La oss se på tallene igjen:

Innlagte ifjor: 325 (alle uvaksinerte)

Innlagte i år: 716 (408 uvaksinerte, 308 fullvaksinerte)

Du vil kanskje henvise til statistikken som sier at uvaksinerte er overrepresentert på sykehusene. Dette er en sannhet med modifikasjoner, for hvis det hadde vært sant på den måten du ønsker det skal være (økt sikkerhet for vanlige mennesker som ikke er i risikosonen) så kunne tallene umulig å sett slik ut. Vi kan ikke ha en dobling i antall innleggelser hvis vaksinene har en markant positiv effekt, for disse uvaksinerte var ifjor hele befolkningen, og da var tallene mye lavere og varianten mye farligere.
Solvgutt1 stirrer seg blind på tall. Bør sette seg mer inn i mRNA, immunologi, og samspillet mellom vaksiner og virus. Blir håpløst komplisert for meg å skulle forklare, men en såpass oppegående fyr har mye å hente på å forstå mer av hva vaksineringen mot sarscov2 fører til, framfor disse unøyaktige tallene som allerede er tuklet med før de offentliggjøres.

Det er også et stort antall faktorer som ikke er med i beregningene på bakgrunn av disse tallene, og dette er faktorer vi aldri vil få besvart.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 10:34 pm En siste ting. Det er et voldsomt fokus på disse langtidseffektene av vaksinene, som vi visstnok ikke kjenner til fra visse miljøer. Men de samme miljøene virker ikke å bry seg om langtidseffektene av covid-19 i det hele tatt. Selv om de også er ukjent. Det er ikke rent få senskader som viser seg å skyldes tidligere infeksjoner. I noen tilfeller er senskadene langt mer alvorlige enn selve infeksjonen og de dukker ikke nødvendigvis opp med en gang.
Dette er mer utbredt en senskader etter vaksine. Særlig når man snakker om senskader som dukker opp lenge etterpå.

Jeg er helt sikker på at langtidsskadene etter korona vil vise seg å være langt mer alvorlig enn langtidsskadene etter koronavaksinen. Det er bare min personlige overbevisning, og ikke noe jeg kan dokumentere, men jeg tipper at vi om 10-15 år vil være kjent med en rekke nye kroniske plager som kan knyttes til Covid-19.
Dette har allerede blitt diskutert i lang tid av flere kjente leger/forskere/immunologer etc. Det har blitt nevnt flere ganger at vaksinerte vil kunne få større risiko for å bli sykere ved c19-infeksjon samt å rammes av langtidseffekter etter c19-infeksjon. Dette har blitt underslått og gjemt bort i den offentlige informasjonen. Hvis jeg kommer over disse intervjuene igjen skal jeg linke til de her. Jeg har sett og hørt og lest meg en smule mett på dette og orker ikke å aktivt finne det igjen akkurat nå, men har notert det bak øret. Vil dele det med def så du kan få det forklart ordentlig, så kan du gjøre deg opp en egen mening.

Spør du meg, mRNA kodet for spike-proteinet virker helt sinnsykt å injisere inn i kroppen.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Germania skrev: søn jan 16, 2022 11:21 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 10:58 pm
Hvis tar de uvaksinerte vekk fra regnestykket da? Da får du færre innlagte og langt flere smittede? Med mindre tiltak.
Da blir det klink likt.

Innlagte uke 51,52,53 og 1 i 20/21: 325

Innlagte (fullvaksinerte) uke 50,51,52 og 1 i 21/22: 309

Så hvis denne vaksinen din har hatt noen effekt så er den marginal.

Samtidig som den øker smitte og øker press på sykehus.

Jeg mistenker noe talljuks her for det er jo noe som ikke gir mening med disse tallene.
Hva er du mener øker press på sykehuset? Mener du at vaksinen øker press på sykehusene?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 10:46 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 10:38 pm
Var ingen som brukte munnbind vinteren 2020 utenom de store byene. Nå er det overalt.
Jo, vi hadde munnbind vinteren 2020.
Dere glemmer fort skjønner jeg. For i Oslo så brukte vi ikke munnbind før utpå høsten 2020.
Så jeg vet ikke helt hvilke store byer, "Germania" snakker om her.
Det er jo ganske vanvittig at det er mye mer munnbind OVER HELE LANDET nå som det store flertallet er vaksinerte og corona atpåtil har mutert til forkjølelse.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Nattevakt skrev: man jan 17, 2022 12:34 am u
Det er ganske sjokkerende at det kommer ut nå, både Norge og andre steder at man har "trikset" med innleggelsestallene. At 40% av de innlagte med corona ikke er CORONASYKE i det hele tatt er faktisk sjokkerende da innleggelse pga. corona og belastning på helsevesenet er KRONEARGUMENTET tyrannene bruker for å legitimere nedstengelse av samfunnet. I høst ble det sagt at måtte være minimum 200 innlagte med corona før vi stengte ned samfunnet. Men disse fakta på bordet er det klart at det er UNDER 200 reelt coronasyke som er innlagt på norske sykehus. Dette bør få konsekvenser og da mener jeg ikke bare mistillit mot politikere men også rettslige juridiske konsekvenser. Disste tiltakene ødelegger liv og medfører selvmord. Det er faktisk jævlig alvorlig at de fører destruktive og avhumaniserende tiltak som ødelegger samfunnet vårt basert på slik talltriksing kun fordi de musbruker smittevernsloven på den måten at de bruker nedstenging som et middel for å lette på bemanningsproblemer i helsevesenet.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Champis skrev: man jan 17, 2022 1:37 am
Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 9:54 pm
Champis skrev: søn jan 16, 2022 9:25 pm


Jeg snakker ikke nødvendigvis om full åpning, men at det meste er åpent, samtidig som vi har basale smittevernstiltak. At man i et moderne samfunn skal se seg nødt til å ha strenge restriksjoner og sørge for at samfunnet ikke fungerer som normalt over mange år - for å beskytte oss mot et såpass mildt virus som korona - er ganske utrolig rett og slett. Så man ikke kan tro det. At man hvert fall kjørt mer den svenske linjen etter hvert, var hvert fall ventet. At en pandemi hadde kostet et land av Norges størrelse 20-30 000 liv (de fleste eldre) over et par år, er noe de aller fleste nok har regnet med. Å regne med at vi ikke skal ha overdødelighet gjennom en pandemi (t.o.m underdødelighet, som vi har hatt), er hvert fall smått sensasjonelt.
Du skrev da vitterlig "De aller fleste mente jo i mars 2020 at tiltak i noen uker, evt. et par måneder fikk være greit - men til sommeren skulle alt være åpent igjen!(min uth.)"

Nei, kjøring av svensk linje var ikke ventet. Svensk linje fikk ble møtt med himmelfallen vantro; i media, blant folk og blant politikere. På VGD, som du henviste til tidligere, var Tegnell et nidord og konsensus var at svenskene var klin gærne. 20-30 000 tapte liv var fullstendig uakseptabelt.

Du minnes rett og slett en virkelighet som ikke eksisterte. Du må gjerne mene at det du beskriver er, eller endog var, din foretrukne linje, men den som faktisk har vært kjørt har hatt overveldende støtte i befolkningen i hvert fall frem til helt nylig hvor det har vært litt mer murring.

Du må gjerne lese meg bokstavelig, hvis du ønsker det. At alt var åpent med noen smittevernstiltak, forventet nok mange. Ang. tiltakenes varighet, så ble det kommunisert mye forskjellig, men veldig mye gikk på at vi måtte leve noen måneder med tiltak.

Regjeringen synes det ikke er så dramatisk for bedriftene, til tross for at tiltakene kan pågå i flere måneder og over sommeren.
https://norsk-sentrumsfordel.no/regjeri ... edriftene/

Her tar man utgangspunkt i at det meste er gjort i løpet av 2020:
https://www.nettavisen.no/okonomi/ekspe ... 3423936757

Dette sier ulike fagpersoner da de ble spurt om når de tror vi kan leve som normalt igjen:
"– Vi må kanskje ha restriksjoner i to måneder framover. Det er min mening", sier smitte-forsker Arnoldo Frigessi.
" Jeg tror dette kan vare til langt ut på høsten", sier Steinar Westin.
"Kina ser ut til å ha nådd toppen etter tre måneder." Det sier professor emeritus Dag Steiner Thelle ved Universitetet i Oslo til avisa VG.
"Ingen av oss vet når vi når toppen i Norge. Jeg vil tippe at det vil begynne å dabbe av en gang i juni", sier Thelle.
https://www.klartale.no/norge/2020/03/1 ... alt-igjen/

Westin snakker også her om hvor lang tid han tror nordmenn må leve med tiltak:
"– Det er helt umulig å si. De vedtakene som er gjort nå er for at myndighetene skal få tid til å tenke seg om. Jeg tror dette kan vare til langt ut på høsten. At vi bruker storslegga nå og kommer i gang, er det eneste rette"
Legg merke til at dette blir omtalt som "lenge".
https://www.vl.no/nyheter/2020/03/16/ko ... torslegga/

Hadde FHI fått bestemme, så hadde vi vært veldig nærme den svenske linjen. Så det kunne absolutt skjedd. Og det du referer til, viser bare hvor påvirkelig folk er. Man lytter til det myndighetene kommer med, og derfor var svensk tilnærming tabu i Norge. I Sverige derimot, så var det klart flertall for å gjøre som de faktisk gjorde. Tror du det er fordi svensker og nordmenne er så vanvittig forskjellige? Nei, hadde norske myndigheter og fagpersoner forfektet samme linje som Sverige, så vet jeg hvordan folket her til lands ville reagert. Da ville det vært vi og Sverige som reagerte med fornuft og edruelighet, mens alle landene med strenge tiltak ville ha tatt for hardt i. Vi forholder oss som alle vet til det myndighetene forteller oss.
Det er jo skremmende at konspirasjonsteoretikee desverre har fått rett i ganske mye. Erna har vel innrømmet at det var press utenfra som fikk de til å stenge ned Norge. Var det WHO med krigsforbryteren Tedros i spissen som presset på for nedstenging? I Sveits har presidenten innrømmet at WHO presset mndighetene til å regne alle som døde med covid uansett årsak som covid-dødsfall. Uten at jeg skal trekke en konklusjon bør man spørre seg om dette fortsatt gjelder og om det har vært/er lignende press angående innleggelser også. Det kommer så mye frem på overflaten at før eller siden må en rekke politikere bli nødt til å svare for seg hva i helsikke de har holdt på med.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Jeg kunne lese at kulturarbeidere har planlagt demonstrasjon for å kreve kulturlivet gjenåpnet og jeg tenkte "endelig". Og at dette vil jeg være med på - helt til jeg leste at de KREVER coronapass for publikumsdeltakelse. Nei - da er de en del av problemet og ikke løsningen. Dette hadde vært forståelig for kanskje et halvt år siden, men ikke helt legitimt da heller, men nå som covid har mutert til forkjølelse og vaksineindustriens lobbyister presser på for at folk skal "boostes" minst to ganger i året for å delta i samfunnet, nei da sier jeg nei. Vi må ha opphevelse av unntakstilstanden i samfunnet, ikke ha krav om at man må belage seg på et liv som "sprøytenarkomaner" i farmasøytindustriens tjeneste for å få delta i samfunnet. Sorry, kulturliv; dere ønsker det gode men tankegangen deres er feil. Om de krever full stans i opphevelse av ALLE regler for kulturlivet uten noe krav om forkjølelsespass; da slutter jeg meg til demonstrasjonen deres - ikke før.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1982

Legg inn av Garindan »

Morromann skrev: man jan 17, 2022 5:23 am
Nattevakt skrev: man jan 17, 2022 12:34 am u
Det er ganske sjokkerende at det kommer ut nå, både Norge og andre steder at man har "trikset" med innleggelsestallene. At 40% av de innlagte med corona ikke er CORONASYKE i det hele tatt er faktisk sjokkerende da innleggelse pga. corona og belastning på helsevesenet er KRONEARGUMENTET tyrannene bruker for å legitimere nedstengelse av samfunnet. I høst ble det sagt at måtte være minimum 200 innlagte med corona før vi stengte ned samfunnet. Men disse fakta på bordet er det klart at det er UNDER 200 reelt coronasyke som er innlagt på norske sykehus. Dette bør få konsekvenser og da mener jeg ikke bare mistillit mot politikere men også rettslige juridiske konsekvenser. Disste tiltakene ødelegger liv og medfører selvmord. Det er faktisk jævlig alvorlig at de fører destruktive og avhumaniserende tiltak som ødelegger samfunnet vårt basert på slik talltriksing kun fordi de musbruker smittevernsloven på den måten at de bruker nedstenging som et middel for å lette på bemanningsproblemer i helsevesenet.
Har jo sagt dette lenge. Det er ganske klart fra hvordan statistikken har vært presentert. Men teknisk sett så har de jo ikke direkte løyet da. Du måtte bare lese statistikken som en autist for å skjønne den, alternativt for å skjønne at den ikke henger på greip.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Garindan skrev: man jan 17, 2022 5:34 am
Morromann skrev: man jan 17, 2022 5:23 am
Nattevakt skrev: man jan 17, 2022 12:34 am u
Det er ganske sjokkerende at det kommer ut nå, både Norge og andre steder at man har "trikset" med innleggelsestallene. At 40% av de innlagte med corona ikke er CORONASYKE i det hele tatt er faktisk sjokkerende da innleggelse pga. corona og belastning på helsevesenet er KRONEARGUMENTET tyrannene bruker for å legitimere nedstengelse av samfunnet. I høst ble det sagt at måtte være minimum 200 innlagte med corona før vi stengte ned samfunnet. Men disse fakta på bordet er det klart at det er UNDER 200 reelt coronasyke som er innlagt på norske sykehus. Dette bør få konsekvenser og da mener jeg ikke bare mistillit mot politikere men også rettslige juridiske konsekvenser. Disste tiltakene ødelegger liv og medfører selvmord. Det er faktisk jævlig alvorlig at de fører destruktive og avhumaniserende tiltak som ødelegger samfunnet vårt basert på slik talltriksing kun fordi de musbruker smittevernsloven på den måten at de bruker nedstenging som et middel for å lette på bemanningsproblemer i helsevesenet.
Har jo sagt dette lenge. Det er ganske klart fra hvordan statistikken har vært presentert. Men teknisk sett så har de jo ikke direkte løyet da. Du måtte bare lese statistikken som en autist for å skjønne den, alternativt for å skjønne at den ikke henger på greip.
Men har de gjort det med vilje? Altså; har de tydd til "en hvit løgn" for å kunne bruke en Kina light-politikk som middel for å løse bemanningsproblemer i helsevesenet og deretter slippe mer mas om å gjøre noe innen denne viktige samfunnssektoren; fremfor å rydde opp i monsterbyråkratiet som har ødelagt nettopp helsevesenet? Uansett hvor man står så er det klart at viruset var en gylden anledning for en del opportunister til å "løse problemer". Selv om Solberg-regjeringen er historie bør de definitivt ikke fratas ansvar for det som har skjedd. Vi trenger å få en skikkelig granskningskommisjon rundt hva som har foregått i alle ledd, gjennom to regjeringer og HDI og FHI og alle PR-byråer og lignende som har vært involvert innenfor pandemihåndteringen i Norge. Om noen skal stilles til strafferettslig ansvar bør kunne avgjøres ut i fra alvoret og om noen blir knepet i å med vilje ha løyet til befolkningen og gjennomført tiltak som de visste ikke kunne legitimeres da de ble gjennomført.

Captain Morgan

Legg inn av Captain Morgan »

Morromann skrev: man jan 17, 2022 5:34 am Jeg kunne lese at kulturarbeidere har planlagt demonstrasjon for å kreve kulturlivet gjenåpnet og jeg tenkte "endelig". Og at dette vil jeg være med på - helt til jeg leste at de KREVER coronapass for publikumsdeltakelse. Nei - da er de en del av problemet og ikke løsningen. Dette hadde vært forståelig for kanskje et halvt år siden, men ikke helt legitimt da heller, men nå som covid har mutert til forkjølelse og vaksineindustriens lobbyister presser på for at folk skal "boostes" minst to ganger i året for å delta i samfunnet, nei da sier jeg nei. Vi må ha opphevelse av unntakstilstanden i samfunnet, ikke ha krav om at man må belage seg på et liv som "sprøytenarkomaner" i farmasøytindustriens tjeneste for å få delta i samfunnet. Sorry, kulturliv; dere ønsker det gode men tankegangen deres er feil. Om de krever full stans i opphevelse av ALLE regler for kulturlivet uten noe krav om forkjølelsespass; da slutter jeg meg til demonstrasjonen deres - ikke før.
På en måte så tenker jeg at de bare kan gjøre det, så kan de se hvor lite effektivt det er i forhold til smittespredning, men hvis vaksinepass innføres samtidig som smittetallene går ned av naturlige, og andre, årsaker, så er det fare for at det vil tolkes som at det er vaksinepasset som "virker".

Det handler om å kjenne sin besøkelsestid, hvis jeg hadde vært politiker så hadde jeg innført vaksinepass nå, og så prøvd å sole meg i glansen fra reduserte innleggelser, samtidig som store deler av folket hyllet meg for å gjøre NOE, så hadde jeg kunnet fremstille meg som en helt i ettertid.

Men heldigvis tror jeg at vi fremdeles er såpass oppegående her i Norge at vi forstår at et vaksinepass ikke løser noe som helst, og skaper mer problemer enn det gir "friheter", friheter som de som vil innføre vaksinepass ikke engang forstår at de har blitt fratatt urettmessig, og som de er villige til å måtte fremvise et "vaksinepass" for å få tilbake.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »


NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 7:00 am
97%.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Bjoneroa skrev: man jan 17, 2022 3:55 am
MatsEn89 skrev: søn jan 16, 2022 10:38 pm På min twitter snakket jeg med en professor som forsket på vaksiner og spurte om "langtidseffekter".

Hun hadde aldri hørt om langtidseffekter. Og ble overrasket da jeg fortalte om Pandemrix. Og hvor stort det var i Norge og Finland.

Negative effekter av en vaksine seg relativt umiddelbart. Finnes det unntak fra dette kan det hostes opp eksempler? 🤓
Til og med myndighetene skriver om bivirkninger som kan komme etter lang tid.
https://legemiddelverket.no/godkjenning ... t-covid-19
Godkjenningen som er gitt til koronavaksinene innebærer følgende betingelser:

Vaksinen fyller et udekket medisinsk behov.

Nytten ved rask tilgang er større enn risikoen som er knyttet til at man fortsatt venter på langtidsdata om effekt og bivirkninger.

Tilgjengelige data viser at nytten av vaksinen er større enn risikoen.

Vaksineprodusenten må kunne levere utestående dokumentasjon innen gitte tidsfrister.
Dette er jo ikke ensbetydende med at de sitter å venter på ekstremt sjeldne bivirkninger som i tillegg dukker opp unormalt sent, selv om det også selvfølgelig er noe de vil monitorere for. Det sier heller ingenting om sannsynlighet. Langtidsdata må til for å avdekke spesielle mønstre etc. og se hvordan tallene står seg over tid. Vanskelig å forstå hvorfor dere skal ha så sterke meninger om dette når dere ikke forstår noe som helst om det. Bekmørkt.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »



Men Omikron kan ikke kalles mild, tenk på alle flyene som står på bakken og søpla som ikke blir tømt fordi søppelmennene er i karantene eller er forkjøla.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 8:00 am

Men Omikron kan ikke kalles mild, tenk på alle flyene som står på bakken og søpla som ikke blir tømt fordi søppelmennene er i karantene eller er forkjøla.
Det er nå 10 dager siden UK hadde sin smittetopp og smitten har nesten halvert seg siden den gang. Toppen (7-dagers-glidene gjennomsnitt) var på 180.000. Nå ligger den på 105.000.

Økningen av innlagte på intensivavdelingene må komme innen få dager, hvis ikke så vil tilgangen til potensielle intensivpasienter begynne å synke så voldsomt at den umulig kan øke.

UK har forøvrig hatt få tiltak under denne Omikron-perioden. Fulle tribuner i Premier League (riktignok med coronapass) og åpne puber.

William_S

Legg inn av William_S »

EU driver med tvang for å få folk til å ta dose 3.
https://www.aftenposten.no/norge/i/Qyq4 ... glene-pres

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Bjoneroa skrev: man jan 17, 2022 4:08 am
Germania skrev: søn jan 16, 2022 11:53 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 11:34 pm

Det mangedobbelte antall innlagte og færre innlagte? Og du mener det viser en "marginal" effekt?
Overhodet ikke. Smittetallene har skutt i været etter at vi begynte å vaksinere så der har det åpenbart vært en markant effekt. Det er også en 35x økning i positive tester. Så vaksinene har åpenbart bidratt her.

Innlagte har "bare" doblet seg.

Jeg sliter fremdeles å forstå hvordan du skal få dette til å bli positive omtale for vaksinen.

La oss se på tallene igjen:

Innlagte ifjor: 325 (alle uvaksinerte)

Innlagte i år: 716 (408 uvaksinerte, 308 fullvaksinerte)

Du vil kanskje henvise til statistikken som sier at uvaksinerte er overrepresentert på sykehusene. Dette er en sannhet med modifikasjoner, for hvis det hadde vært sant på den måten du ønsker det skal være (økt sikkerhet for vanlige mennesker som ikke er i risikosonen) så kunne tallene umulig å sett slik ut. Vi kan ikke ha en dobling i antall innleggelser hvis vaksinene har en markant positiv effekt, for disse uvaksinerte var ifjor hele befolkningen, og da var tallene mye lavere og varianten mye farligere.
Solvgutt1 stirrer seg blind på tall. Bør sette seg mer inn i mRNA, immunologi, og samspillet mellom vaksiner og virus. Blir håpløst komplisert for meg å skulle forklare, men en såpass oppegående fyr har mye å hente på å forstå mer av hva vaksineringen mot sarscov2 fører til, framfor disse unøyaktige tallene som allerede er tuklet med før de offentliggjøres.

Det er også et stort antall faktorer som ikke er med i beregningene på bakgrunn av disse tallene, og dette er faktorer vi aldri vil få besvart.
Dette er veldig klassisk antivaxxer-tankegangen. Istedenfor å forholde seg til objektiv og offentlig tilgjengelig data, så skal man se Youtube-leger hvor et selektiv utvalg leger snakker om ting man ikke forstår og kommer med påstander om framtiden som ikke kan dokumenteres. Dette er jo ikke noe nytt for mRNA-vaksinen. Sånn har det vært i antivaxxermiljøene hele tiden. Med alle vaksiner.

Finnes det noen med en legeutdanning som er villig til å snakke med en Youtube-video om alle teoretiske skader han eller hun tror en vaksine kan gi, så vil ingen tall eller fakta i verden overbevise en antivaxxer om noe annet.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Champis skrev: man jan 17, 2022 1:37 am
Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 9:54 pm
Champis skrev: søn jan 16, 2022 9:25 pm


Jeg snakker ikke nødvendigvis om full åpning, men at det meste er åpent, samtidig som vi har basale smittevernstiltak. At man i et moderne samfunn skal se seg nødt til å ha strenge restriksjoner og sørge for at samfunnet ikke fungerer som normalt over mange år - for å beskytte oss mot et såpass mildt virus som korona - er ganske utrolig rett og slett. Så man ikke kan tro det. At man hvert fall kjørt mer den svenske linjen etter hvert, var hvert fall ventet. At en pandemi hadde kostet et land av Norges størrelse 20-30 000 liv (de fleste eldre) over et par år, er noe de aller fleste nok har regnet med. Å regne med at vi ikke skal ha overdødelighet gjennom en pandemi (t.o.m underdødelighet, som vi har hatt), er hvert fall smått sensasjonelt.
Du skrev da vitterlig "De aller fleste mente jo i mars 2020 at tiltak i noen uker, evt. et par måneder fikk være greit - men til sommeren skulle alt være åpent igjen!(min uth.)"

Nei, kjøring av svensk linje var ikke ventet. Svensk linje fikk ble møtt med himmelfallen vantro; i media, blant folk og blant politikere. På VGD, som du henviste til tidligere, var Tegnell et nidord og konsensus var at svenskene var klin gærne. 20-30 000 tapte liv var fullstendig uakseptabelt.

Du minnes rett og slett en virkelighet som ikke eksisterte. Du må gjerne mene at det du beskriver er, eller endog var, din foretrukne linje, men den som faktisk har vært kjørt har hatt overveldende støtte i befolkningen i hvert fall frem til helt nylig hvor det har vært litt mer murring.

Du må gjerne lese meg bokstavelig, hvis du ønsker det. At alt var åpent med noen smittevernstiltak, forventet nok mange. Ang. tiltakenes varighet, så ble det kommunisert mye forskjellig, men veldig mye gikk på at vi måtte leve noen måneder med tiltak.
Det er tross alt den tradisjonelle måten å lese hva folk skriver, å anta at det de skriver er hva de faktisk mener. Jeg synes vel også det er det mest redelige.
Regjeringen synes det ikke er så dramatisk for bedriftene, til tross for at tiltakene kan pågå i flere måneder og over sommeren.
https://norsk-sentrumsfordel.no/regjeri ... edriftene/
Teksten er skrevet rett etter at det ble innført lockdown, det er denne det refereres til når det snakkes om "tiltakene". Den er altså betydelig mye mer dystopisk enn hva som faktisk ble virkeligheten, den formidler ikke en forventning om at alt skulle åpnes om kort tid.
Her tar man utgangspunkt i at det meste er gjort i løpet av 2020:
https://www.nettavisen.no/okonomi/ekspe ... 3423936757
Pluss-artikkel som jeg ikke får lest, og følgelig ikke kan kommentere.

Dette sier ulike fagpersoner da de ble spurt om når de tror vi kan leve som normalt igjen:
"– Vi må kanskje ha restriksjoner i to måneder framover. Det er min mening", sier smitte-forsker Arnoldo Frigessi.
" Jeg tror dette kan vare til langt ut på høsten", sier Steinar Westin.
"Kina ser ut til å ha nådd toppen etter tre måneder." Det sier professor emeritus Dag Steiner Thelle ved Universitetet i Oslo til avisa VG.
"Ingen av oss vet når vi når toppen i Norge. Jeg vil tippe at det vil begynne å dabbe av en gang i juni", sier Thelle.
https://www.klartale.no/norge/2020/03/1 ... alt-igjen/
Også Frigessi synes å referere til tiltakene som fantes i lockdown-fasen, selv om det ikke fremgår helt klart. Det er mulig han var mer optimistisk.
Westins "dette kan vare til langt ut på høsten" gjelder definitivt fullstendig lockdown.
Thelles uttalelse er strategisk kuttet: Ingen av oss vet når vi når toppen i Norge, men jeg vil tippe at det vil begynne å dabbe av en gang i juni. Den største utfordringen er om det blir flere smittede på sykehusene. Klarer man å trekke dette over et år eller to, klarer sykehusene det
Westin snakker også her om hvor lang tid han tror nordmenn må leve med tiltak:
"– Det er helt umulig å si. De vedtakene som er gjort nå er for at myndighetene skal få tid til å tenke seg om. Jeg tror dette kan vare til langt ut på høsten. At vi bruker storslegga nå og kommer i gang, er det eneste rette"
Legg merke til at dette blir omtalt som "lenge".
https://www.vl.no/nyheter/2020/03/16/ko ... torslegga/
Her er du direkte uredelig. Westin svarer på spørsmålet Hvor lenge tror du nedstengingen av Norge vil vare? "Nedstenging", ikke "tiltak". Når du siterer det i forbindelse med ditt eget Dette sier ulike fagpersoner da de ble spurt om når de tror vi kan leve som normalt igjen er det vanskelig å unngå å kalle det løgnaktig. Det er mulig du ikke husker hvor øde landet ble lagt i mars/april 2020 og virkelig tror ting var omtrent som de er nå, men dét skyldes utelukkende en selektiv hukommelse.
Hadde FHI fått bestemme, så hadde vi vært veldig nærme den svenske linjen. Så det kunne absolutt skjedd. Og det du referer til, viser bare hvor påvirkelig folk er. Man lytter til det myndighetene kommer med, og derfor var svensk tilnærming tabu i Norge. I Sverige derimot, så var det klart flertall for å gjøre som de faktisk gjorde. Tror du det er fordi svensker og nordmenne er så vanvittig forskjellige? Nei, hadde norske myndigheter og fagpersoner forfektet samme linje som Sverige, så vet jeg hvordan folket her til lands ville reagert. Da ville det vært vi og Sverige som reagerte med fornuft og edruelighet, mens alle landene med strenge tiltak ville ha tatt for hardt i. Vi forholder oss som alle vet til det myndighetene forteller oss.
Du må gjerne ha meninger om hvor fornuftig den valgte strategien var, hvorfor den valgte strategien hadde så stor støtte i befolkningen og hvor stor støtte en alternativ strategi kunne fått, men for det første forblir virkeligheten den samme: den valgte strategien har, i hvert fall inntil helt nylig, hatt stor, nærmest entusiastisk, støtte i befolkningen. Om noe så har tiltak vært drevet frem av folkets krav, som mer har spurt "hvorfor ikke strengere??" enn "er dette virkelig nødvendig?"

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Litt sånn halvveis off-topic, men litt lett mandags-humor:


Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»