Generell diskusjon om corona

Låst
pfrog567

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av pfrog567 »

PapaSmurf skrev: man jan 17, 2022 11:29 am Jeg har vært på debattfora i mange år, men denne debatten er i en særstilling den merkeligste jeg har vært borti. Det er som en slags Ray Bradbury-novelle der man aldri greier å bryte sirkeldiskusjonen . Dagene går, ukene går, månedene går, men debatten er på stedet hvil.

Tusenvis av innlegg, men det er bare repriser. Man kunne egentlig bare laget et script som plukket ut random poster som allerede ligger inne og postet dem på nytt hvert andre minutt. Og jeg tror knapt man hadde merket forskjell.

Det var befriende å trekke seg ut av debatten.
Det er vel ikke mindre sirkeldiskusjon i mange av de andre trådene i forskjellige kategorier heller?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:19 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:15 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:12 am

Nei, men jeg har lyst til å bli immunisert "the hard way" uten det gnålet om tredjedoser. Problemet med å ta en vanlig test og så rapoortere det er man da blir medansvarlig i denne tallfanatismen som regjeringen bruker for å rettferdiggjøre nedstening og at de da starter en Gestaåo-lignende jakt på folk som har stått en millimeter for nært meg de siste dagene. Og det vil jeg ikke. Jeg vil ta antistoff-test for å vite om jeg har antistoffer som viser at jeg har hatt corona en eller annen gang slik at jeg kan få det i registeret. Dog vil ikke det hjelpe på EU-passet - ENNÅ - hvor de vil ta i bruk en uvitenskapelig regel om at gjennomgått sykdom ikke er gyldig, man MÅ ha tredje dose.
Helt feil måte å tenke på.
Hvem sin da - min eller EUs?
Din.

For å si det sånn: Alle som legges inn vil bli testet uansett. Så tallene på innleggelser vil øke. Hvis de som er mildt syke ikke tester seg fordi de ikke vil "legitimere tiltak" så blir forholdstallene mellom smittede og innlagte mer i favør tiltak. Nakstad kan si "tiltakene virker og vi har begrenset smitten, men vi ser at omikron ikke er så mild som vi håpet". Istedenfor bør alle teste seg, hele tiden, og får man en positiv hjemmetest så tar man en PCR. Så får man offisielle tall på hvor mange smittede det faktisk er, som virkelig viser hvor mild omikron er.

Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Sist redigert av Solvgutt1 den tir jan 18, 2022 11:24 am, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:12 am
Fringegirl skrev: tir jan 18, 2022 9:57 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Du har jo ingen forutsetninger for å påstå at omikron er som en mild bakrus bare fordi du tror det var det du hadde da du følte deg litt bakpå. Da blir det ganske søkt å slenge den ut der.

Greit å ha noen hurtigtester i hus hver gang du føler deg uggen 😉
Nei, men jeg har lyst til å bli immunisert "the hard way" uten det gnålet om tredjedoser. Problemet med å ta en vanlig test og så rapoortere det er man da blir medansvarlig i denne tallfanatismen som regjeringen bruker for å rettferdiggjøre nedstening og at de da starter en Gestaåo-lignende jakt på folk som har stått en millimeter for nært meg de siste dagene. Og det vil jeg ikke. Jeg vil ta antistoff-test for å vite om jeg har antistoffer som viser at jeg har hatt corona en eller annen gang slik at jeg kan få det i registeret.
En antistoff-test vil kun vise om du har anti-stoffer i blodet nå. Om disse kommer av vaksine eller infeksjon vil ikke testen si noe om.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:22 am Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Når andel positive tester er godt over 30% må vel selv Nakstad/Guldvog erkjenne at det er uhorvelig store mørketall her?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Hysteriker observert: går av trikken. kaster munnbindet på bakken for så og ta på seg et nytt et..

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

anbessa skrev: tir jan 18, 2022 11:28 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:22 am Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Når andel positive tester er godt over 30% må vel selv Nakstad/Guldvog erkjenne at det er uhorvelig store mørketall her?
Nakstad sier det er store mørketall når han er bekymret for smitteøkningen, men han er nok ikke like opptatt av dette når det er snakk om innleggelser vs. smittetall.

Høy positivtsandel trenger ikke bety store mørketall heller. Kan bare være en veldig presis teststrategi. (det er det ikke, men teoretisk så kan det det).

basillen

Legg inn av basillen »

Hardy-guttene skrev: tir jan 18, 2022 11:13 am
basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Hva med dem som mener at eldre og kreftsyke bare kan dø, for de har ikke verdige liv og kommer til å dø uansett?
Hva i all verden er dette for en stråmann? Denne stråmannen tar jaggu kaka...

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 10:54 pm
Enhanced skrev: man jan 17, 2022 10:46 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 9:56 pm

Vet ikke helt hvem du sikter til her, men siden du selv ikke ser ut å ha forstått hvordan dette virker så blir jo din kritikk av andre noe hul.

Så lenge strategien er å holde smitten lav så sier det seg selv at nye varianter som gjør at vaksinen beskytter dårligere mot smitte kan være et argument for å innføre tiltak.

Vi er heldigvis forbi denne strategien nå.
Hvordan klarte du å utlede av det jeg skrev at jeg ikke har forstått hvordan det virker? Misforstår du med vilje for å score billige poeng eller hva er greia?
Hadde du skjønt hvordan vaksiner og mutasjoner hang sammen så hadde du ikke misforstått det jeg først skrev. Det er ikke mulig å misforstå for en som kan dette.
Ok, da får vi bare si det sånn da, at "vaksinen fungerte godt i mot smitte" med Alpha-varianten, så får vi heller leve med at de mange forskningsrapportene som motbeviser dette rett og slett ikke forstår hvordan det fungerer.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Helt enig. Besøkte Østerrike en del før, men det kommer ikke til å skje igjen med det første. Men før eller senere må vel de også beklage til folket, selv om det blir å ta tid før det skjer.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Enhanced skrev: tir jan 18, 2022 11:35 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 10:54 pm
Enhanced skrev: man jan 17, 2022 10:46 pm
Hvordan klarte du å utlede av det jeg skrev at jeg ikke har forstått hvordan det virker? Misforstår du med vilje for å score billige poeng eller hva er greia?
Hadde du skjønt hvordan vaksiner og mutasjoner hang sammen så hadde du ikke misforstått det jeg først skrev. Det er ikke mulig å misforstå for en som kan dette.
Ok, da får vi bare si det sånn da, at "vaksinen fungerte godt i mot smitte" med Alpha-varianten, så får vi heller leve med at de mange forskningsrapportene som motbeviser dette rett og slett ikke forstår hvordan det fungerer.
Her viser du jo bare nok en gang at du ikke har skjønt dette.

Forskningsrapportene viste at vaksinen ikke var like effektiv mot Alpha-varianten som den var mot Wuhan når det kommer til smitte. 90% for Wuhan mot 80% mot Alpha. Sånn ca.

Men 80% er fremdeles bra. Men her vil nok en del være uenig i om hvor bra 80% er. Kommer jo litt an på forventningene selvfølgelig.

Alt ettersom hvilken vinkling man vil ha kan man lage følgende overskrifter:

-Vaksinen fungerer dårligere mot Alpha-varianten

eller

-Vaksinen gir fremdeles god beskyttelse mot Alpha-varianten.

Forskningsrapportene viste også at mengden anti-stoffer i blodet steg den første tiden for så å synke og (nesten) forsvinne etter 6-12 mnd. Men det var jo helt som forventet. Det skjer med alle vaksiner eller virusinfeksjoner av denne typen. Anti-stoffene blir ikke værende i blodet over tid.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir jan 18, 2022 11:51 am, redigert 2 ganger totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:22 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:19 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:15 am
Helt feil måte å tenke på.
Hvem sin da - min eller EUs?
Din.

For å si det sånn: Alle som legges inn vil bli testet uansett. Så tallene på innleggelser vil øke. Hvis de som er mildt syke ikke tester seg fordi de ikke vil "legitimere tiltak" så blir forholdstallene mellom smittede og innlagte mer i favør tiltak. Nakstad kan si "tiltakene virker og vi har begrenset smitten, men vi ser at omikron ikke er så mild som vi håpet". Istedenfor bør alle teste seg, hele tiden, og får man en positiv hjemmetest så tar man en PCR. Så får man offisielle tall på hvor mange smittede det faktisk er, som virkelig viser hvor mild omikron er.

Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Så jeg bør stå i det og ta en test som jeg rapporterer inn fordi vi kan tjene på det på lengre sikt. Jo mindre mørketall jo mer vil vi se hvor ufattelig få som faktisk blir syke av det?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Nattevakt skrev: tir jan 18, 2022 11:32 am Hysteriker observert: går av trikken. kaster munnbindet på bakken for så og ta på seg et nytt et..
Kastet hen det ikke i søpla?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:32 am
anbessa skrev: tir jan 18, 2022 11:28 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:22 am Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Når andel positive tester er godt over 30% må vel selv Nakstad/Guldvog erkjenne at det er uhorvelig store mørketall her?
Nakstad sier det er store mørketall når han er bekymret for smitteøkningen, men han er nok ikke like opptatt av dette når det er snakk om innleggelser vs. smittetall.

Høy positivtsandel trenger ikke bety store mørketall heller. Kan bare være en veldig presis teststrategi. (det er det ikke, men teoretisk så kan det det).
Det beviser jo isåfall bare at sykdommen er enda mindre farlig. Fyren driver jo gaslighting.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Korona er så farlig at du må på sykehus for å dø av det.

Har vi egentlig et eneste eksempel på en person som har dødd i sitt eget hjem?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

u

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Enhanced skrev: tir jan 18, 2022 11:36 am
basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Helt enig. Besøkte Østerrike en del før, men det kommer ikke til å skje igjen med det første. Men før eller senere må vel de også beklage til folket, selv om det blir å ta tid før det skjer.
Jeg leste for litt siden at både politiet og militæret hadde protestert mot fascistreglene. Men hvordan har denne protesten fungert i praksis? Om de bare protesterer for så å håndheve faenskapet har slike protester null verdi. De bør nekte å håndheve det og si klart fra; DA gjør man en forskjell.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 11:52 am Korona er så farlig at du må på sykehus for å dø av det.

Har vi egentlig et eneste eksempel på en person som har dødd i sitt eget hjem?
I USA er var det per september i fjor ca 50 000 som hadde død i eget hjem

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Nattevakt skrev: tir jan 18, 2022 11:53 am u
Lol. Tragisk*

* At testene kvalitetssikres og at mennesker gjør feil.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Når andel positive tester er godt over 30% må vel selv Nakstad/Guldvog erkjenne at det er uhorvelig store mørketall her?
Når man tester snart 200 000 i uka, 1/3 er positive tester, vi har over 70 000 smittetilfeller i uka og samtidig har tullete munnbindpåbud og andre restriksjoner så må det snart være på sin plass å spørre om alt dette er nødvendig? Må vi virkelig bruke enorme ressurser på testing, må vi bruke munnbind og må vi ha begrensinger? Hva er egentlig poenget ?

Vi bruker tusenvis av helsearbeidere, sjukepleiere og andre til å jobbe med testing som koster oss milliarder av kroner for et smittetall som under uansett tiltak vil øke de neste ukene. Igjen - Hva er poenget. Man bør avskaffe testingen på alle områder utenom sjukehusinnleggelser og oppheve alle tiltak asap.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 11:52 am Korona er så farlig at du må på sykehus for å dø av det.

Har vi egentlig et eneste eksempel på en person som har dødd i sitt eget hjem?
Det skjer bare med de som har benektet korona eller uttrykt offentlig at de er kritisk til vaksinene.
Da kommer det nyhetssak på nyhetssak om at de ble funnet døde hjemme uten noe mer forklaring på hva og hvordan
Sist redigert av Maxus5 den tir jan 18, 2022 12:02 pm, redigert 2 ganger totalt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:12 am
Fringegirl skrev: tir jan 18, 2022 9:57 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Du har jo ingen forutsetninger for å påstå at omikron er som en mild bakrus bare fordi du tror det var det du hadde da du følte deg litt bakpå. Da blir det ganske søkt å slenge den ut der.

Greit å ha noen hurtigtester i hus hver gang du føler deg uggen 😉
Nei, men jeg har lyst til å bli immunisert "the hard way" uten det gnålet om tredjedoser. Problemet med å ta en vanlig test og så rapoortere det er man da blir medansvarlig i denne tallfanatismen som regjeringen bruker for å rettferdiggjøre nedstening og at de da starter en Gestaåo-lignende jakt på folk som har stått en millimeter for nært meg de siste dagene. Og det vil jeg ikke. Jeg vil ta antistoff-test for å vite om jeg har antistoffer som viser at jeg har hatt corona en eller annen gang slik at jeg kan få det i registeret. Dog vil ikke det hjelpe på EU-passer - ENNÅ - hvor de vil ta i bruk en uvitenskapelig regel om at gjennomgått sykdom ikke er gyldig, man MÅ ha tredje dose.
Du kan da ha hurtigtester i hus selv om du ikke vil rapportere en evt positiv test videre da vettu, men deg om det.

Nå er det forøvrig du selv som må ringe rundt for å opplyse de du har vært i nærkontakt med om du hadde vært smittet.
Sist redigert av Winnowill den tir jan 18, 2022 12:02 pm, redigert 1 gang totalt.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Maxus5 skrev: tir jan 18, 2022 11:58 am
Når andel positive tester er godt over 30% må vel selv Nakstad/Guldvog erkjenne at det er uhorvelig store mørketall her?
Når man tester snart 200 000 i uka, 1/3 er positive tester, vi har over 70 000 smittetilfeller i uka og samtidig har tullete munnbindpåbud og andre restriksjoner så må det snart være på sin plass å spørre om alt dette er nødvendig? Må vi virkelig bruke enorme ressurser på testing, må vi bruke munnbind og må vi ha begrensinger? Hva er egentlig poenget ?

Vi bruker tusenvis av helsearbeidere, sjukepleiere og andre til å jobbe med testing som koster oss milliarder av kroner for et smittetall som under uansett tiltak vil øke de neste ukene. Igjen - Hva er poenget. Man bør avskaffe testingen på alle områder utenom sjukehusinnleggelser og oppheve alle tiltak asap.
Men da har vi ikke lenger en "pandemi". Støre brukte nettopp 5 milliarder på nye tester så dette kommer til å vare i en god del år fremover.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am

Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Jeg vil ikke kalle Østerrike et "drittland". Det er et land som er rikt på både kultur, natur og historie og en historisk kulturskatt i hjertet av Europa. Men det er et land styrt av drittmennesker med en drittpolitikk og det er tross alt store deler av befolkningen som har fått disse drittmenneskene oppi halsen. Men Østerrike har en problematisk historie med despoti; det er sikkert; som årene 1938-1945. Det var ikke bare en tysk okkupasjon, som med Norge. Det var en frivillig sammenslåing med Nazi-Tyskland hvor deres egen landsmann var diktator, og det var prosentvis langt flere østerrikere enn tyskere som støttet Hitler og nazismen. Så jo da, selv denne perlen av et land i Alpene har en problematisk historie med psykopater som styrer, men i seg selv vil jeg ikke kalle det drittland selv om det er styrt av drittfolk. Ikke rart Feigl-Ding har gjort det til sitt nye hjemland.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Rainmaker skrev: tir jan 18, 2022 11:58 am
Germania skrev: tir jan 18, 2022 11:52 am Korona er så farlig at du må på sykehus for å dø av det.

Har vi egentlig et eneste eksempel på en person som har dødd i sitt eget hjem?
I USA er var det per september i fjor ca 50 000 som hadde død i eget hjem
Ja, men der risikerer man å måtte selge sin egen bolig for å betale for et sykehusopphold så det er ikke relevant å sammenligne med noe land i Europa.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 11:52 am Korona er så farlig at du må på sykehus for å dø av det.

Har vi egentlig et eneste eksempel på en person som har dødd i sitt eget hjem?
Dødsfall følger gjerne alvorlig sykdom, og alvorlig syke er gjerne på sykehus. Man kan og ha akutte, uventede dødsfall. Disse kan skje i egne hjem, men hvis noen dør plutselig og uventet av korona i eget hjem så aksepterer dere vel ikke at de kaller koronadødsfall?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:47 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:22 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:19 am

Hvem sin da - min eller EUs?
Din.

For å si det sånn: Alle som legges inn vil bli testet uansett. Så tallene på innleggelser vil øke. Hvis de som er mildt syke ikke tester seg fordi de ikke vil "legitimere tiltak" så blir forholdstallene mellom smittede og innlagte mer i favør tiltak. Nakstad kan si "tiltakene virker og vi har begrenset smitten, men vi ser at omikron ikke er så mild som vi håpet". Istedenfor bør alle teste seg, hele tiden, og får man en positiv hjemmetest så tar man en PCR. Så får man offisielle tall på hvor mange smittede det faktisk er, som virkelig viser hvor mild omikron er.

Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Så jeg bør stå i det og ta en test som jeg rapporterer inn fordi vi kan tjene på det på lengre sikt. Jo mindre mørketall jo mer vil vi se hvor ufattelig få som faktisk blir syke av det?
Ja, det er jo ikke så mye å stå i uansett. Jeg syns ikke tiltakene mot de som faktisk er smittet er spesielt ille.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 12:01 pm
Maxus5 skrev: tir jan 18, 2022 11:58 am
Når andel positive tester er godt over 30% må vel selv Nakstad/Guldvog erkjenne at det er uhorvelig store mørketall her?
Når man tester snart 200 000 i uka, 1/3 er positive tester, vi har over 70 000 smittetilfeller i uka og samtidig har tullete munnbindpåbud og andre restriksjoner så må det snart være på sin plass å spørre om alt dette er nødvendig? Må vi virkelig bruke enorme ressurser på testing, må vi bruke munnbind og må vi ha begrensinger? Hva er egentlig poenget ?

Vi bruker tusenvis av helsearbeidere, sjukepleiere og andre til å jobbe med testing som koster oss milliarder av kroner for et smittetall som under uansett tiltak vil øke de neste ukene. Igjen - Hva er poenget. Man bør avskaffe testingen på alle områder utenom sjukehusinnleggelser og oppheve alle tiltak asap.
Men da har vi ikke lenger en "pandemi". Støre brukte nettopp 5 milliarder på nye tester så dette kommer til å vare i en god del år fremover.
5 milliarder ja. Det er penger som kunne vært brukt til livreddende kreftmedisiner som "vi ikke har råd til" det. Motbydelig. Motbydelig også at Støre og Kjerkol smiler og ler i reportasjen hvor de skryter av det.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 12:04 pm
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:47 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:22 am
Din.

For å si det sånn: Alle som legges inn vil bli testet uansett. Så tallene på innleggelser vil øke. Hvis de som er mildt syke ikke tester seg fordi de ikke vil "legitimere tiltak" så blir forholdstallene mellom smittede og innlagte mer i favør tiltak. Nakstad kan si "tiltakene virker og vi har begrenset smitten, men vi ser at omikron ikke er så mild som vi håpet". Istedenfor bør alle teste seg, hele tiden, og får man en positiv hjemmetest så tar man en PCR. Så får man offisielle tall på hvor mange smittede det faktisk er, som virkelig viser hvor mild omikron er.

Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Så jeg bør stå i det og ta en test som jeg rapporterer inn fordi vi kan tjene på det på lengre sikt. Jo mindre mørketall jo mer vil vi se hvor ufattelig få som faktisk blir syke av det?
Ja, det er jo ikke så mye å stå i uansett. Jeg syns ikke tiltakene mot de som faktisk er smittet er spesielt ille.
Nei, men tiltakene mot oss som er friske er ille.

basillen

Legg inn av basillen »

Ny statusoppdatering: Min sønn er nå tilnærmet 100 % frisk. Bitte litt snufsing i nesen, men alle andre symptomer er nå borte vekk. Dette har definitivt vært en av de mildeste forkjølelsene han har hatt i løpet av livet. Kanskje det at han har tatt én vaksinedose har vært til nytte?

Ingen av oss andre i husstanden har symptomer på noe som helst enda selv om vi har omgått ham i dagevis nå. Kan det være slik at min sønn rett og slett ikke er særlig smittsom selv om han har omikron? Er vi smittet men fullstendig asymptomatiske? Er vi fremdeles i inkubasjonsfasen selv om det nå har gått mange dager? Er det vaksinene som beskytter oss? Har vi beskyttelse fra tidligere immunitet opparbeidet gjennom infeksjon? Jeg lurer nemlig fremdeles på om jeg faktisk fikk Covid-19 i februar 2020 ettersom jeg hadde symptomer temmelig lik Covid-19 symptomer den gangen.

Vi aner rett og slett ikke. Men dette har virkelig vært en særdeles udramatisk periode.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 12:04 pm
Germania skrev: tir jan 18, 2022 12:01 pm
Maxus5 skrev: tir jan 18, 2022 11:58 am

Når man tester snart 200 000 i uka, 1/3 er positive tester, vi har over 70 000 smittetilfeller i uka og samtidig har tullete munnbindpåbud og andre restriksjoner så må det snart være på sin plass å spørre om alt dette er nødvendig? Må vi virkelig bruke enorme ressurser på testing, må vi bruke munnbind og må vi ha begrensinger? Hva er egentlig poenget ?

Vi bruker tusenvis av helsearbeidere, sjukepleiere og andre til å jobbe med testing som koster oss milliarder av kroner for et smittetall som under uansett tiltak vil øke de neste ukene. Igjen - Hva er poenget. Man bør avskaffe testingen på alle områder utenom sjukehusinnleggelser og oppheve alle tiltak asap.
Men da har vi ikke lenger en "pandemi". Støre brukte nettopp 5 milliarder på nye tester så dette kommer til å vare i en god del år fremover.
5 milliarder ja. Det er penger som kunne vært brukt til livreddende kreftmedisiner som "vi ikke har råd til" det. Motbydelig. Motbydelig også at Støre og Kjerkol smiler og ler i reportasjen hvor de skryter av det.
Dette er ingen spøk, men ramme alvor.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»