Jeg skal se på det, men har ikke tid nå. Jeg vil imidlertid si at jeg kjenner undersøkelser som blant annet viser at nyutdannede lærere ikke opplever større arbeidsbyrde enn nyutdannede i sammenlignbare yrker. Se f.eks. Caspersen 2013.basillen skrev: ↑fre sep 23, 2022 10:58 pmFra 2017:HNilsen skrev: ↑fre sep 23, 2022 10:53 pmDette er i så fall ikke noe som er blitt dokumentert i debatten her. Jeg har heller ikke sett forskning som støtter opp om dette. Her har vi bare subjektive uttalelser å støtte oss på, og de er for diffuse. Jf. diskusjonene om merarbeid i tilknytning til hjem-skole-samarbeid og samarbeid med skolens eksterne samarbeidsorganer.basillen skrev: ↑fre sep 23, 2022 10:46 pm
Dette er vel, i høyeste grad, en subjektiv oppfatning som vil variere veldig fra lærer til lærer og gjerne også fra skole til skole.
Det er ikke akkurat få artikler vi har fått servert i media de siste årene om lærere som blir fullstendig drept av byråkrati og administrative oppgaver. Kan det være noen av disse overdriver/svartmaler? Selvsagt. Men, som uttrykket så fint sier - hvor det er røyk er det som regel ild.
Forskningen som jeg har vist til viser tvert imot at lærere bruker mindre tid på faglig oppdatering enn sammenlignbare yrker. Så har lærere en ganske så raus arbeidstidsordning som svært mange andre yrker kan misunne lærerne.
"Tre av fire lærere klager på mer byråkrati i skolen"
https://www.utdanningsforbundet.no/nyhe ... -i-skolen/
Sitat: "Undersøkelsen er utført av Respons Analyse, og viser at 75 prosent av lærerne i grunnskolen bruker mye eller noe mer tid til rapporteringsarbeid. 75 prosent svarer også at det har blitt langt eller noe flere tidstyver på skolen der de jobber i løpet av de tre siste årene. En av tre av de som svarte mener situasjonen er langt verre enn for tre år siden."
Dette er altså hentet fra en offisiell undersøkelse gjennomført for Utdanningsforbundet. Bør dette kvalifiseres om dokumentasjon? Eller faller dette også under kategorien "subjektive/diffuse uttalelser"?
For øvrig dreier ikke mine innlegg nå i debatten seg om faglig oppdatering. De dreier seg om det økte kravet til administrasjon og byråkrati lærere må forholde seg til. Og, bare for å presisere dette nok en gang, så påstår jeg ikke at dette er et problem som kun rammer denne yrkesgruppen.
Min erfaring tilsier dessuten at lærere og deres organisasjoner svartmaler yrket. Lærere har stor frihet - både med tanke på arbeidstidsordning og med tanke på faglig autonomi. Men det passer kanskje ikke inn i narrativet som lærerorganisasjonene ser det formålstjenlig å formidle til opinionen.