Lærerstreiken

Svar
HNilsen

Re: Lærerstreiken

Legg inn av HNilsen »

basillen skrev: fre sep 23, 2022 10:58 pm
HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:53 pm
basillen skrev: fre sep 23, 2022 10:46 pm

Dette er vel, i høyeste grad, en subjektiv oppfatning som vil variere veldig fra lærer til lærer og gjerne også fra skole til skole.

Det er ikke akkurat få artikler vi har fått servert i media de siste årene om lærere som blir fullstendig drept av byråkrati og administrative oppgaver. Kan det være noen av disse overdriver/svartmaler? Selvsagt. Men, som uttrykket så fint sier - hvor det er røyk er det som regel ild.
Dette er i så fall ikke noe som er blitt dokumentert i debatten her. Jeg har heller ikke sett forskning som støtter opp om dette. Her har vi bare subjektive uttalelser å støtte oss på, og de er for diffuse. Jf. diskusjonene om merarbeid i tilknytning til hjem-skole-samarbeid og samarbeid med skolens eksterne samarbeidsorganer.

Forskningen som jeg har vist til viser tvert imot at lærere bruker mindre tid på faglig oppdatering enn sammenlignbare yrker. Så har lærere en ganske så raus arbeidstidsordning som svært mange andre yrker kan misunne lærerne.
Fra 2017:

"Tre av fire lærere klager på mer byråkrati i skolen"

https://www.utdanningsforbundet.no/nyhe ... -i-skolen/

Sitat: "Undersøkelsen er utført av Respons Analyse, og viser at 75 prosent av lærerne i grunnskolen bruker mye eller noe mer tid til rapporteringsarbeid. 75 prosent svarer også at det har blitt langt eller noe flere tidstyver på skolen der de jobber i løpet av de tre siste årene. En av tre av de som svarte mener situasjonen er langt verre enn for tre år siden."

Dette er altså hentet fra en offisiell undersøkelse gjennomført for Utdanningsforbundet. Bør dette kvalifiseres om dokumentasjon? Eller faller dette også under kategorien "subjektive/diffuse uttalelser"?

For øvrig dreier ikke mine innlegg nå i debatten seg om faglig oppdatering. De dreier seg om det økte kravet til administrasjon og byråkrati lærere må forholde seg til. Og, bare for å presisere dette nok en gang, så påstår jeg ikke at dette er et problem som kun rammer denne yrkesgruppen.
Jeg skal se på det, men har ikke tid nå. Jeg vil imidlertid si at jeg kjenner undersøkelser som blant annet viser at nyutdannede lærere ikke opplever større arbeidsbyrde enn nyutdannede i sammenlignbare yrker. Se f.eks. Caspersen 2013.

Min erfaring tilsier dessuten at lærere og deres organisasjoner svartmaler yrket. Lærere har stor frihet - både med tanke på arbeidstidsordning og med tanke på faglig autonomi. Men det passer kanskje ikke inn i narrativet som lærerorganisasjonene ser det formålstjenlig å formidle til opinionen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

basillen skrev: fre sep 23, 2022 10:58 pm
HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:53 pm
basillen skrev: fre sep 23, 2022 10:46 pm

Dette er vel, i høyeste grad, en subjektiv oppfatning som vil variere veldig fra lærer til lærer og gjerne også fra skole til skole.

Det er ikke akkurat få artikler vi har fått servert i media de siste årene om lærere som blir fullstendig drept av byråkrati og administrative oppgaver. Kan det være noen av disse overdriver/svartmaler? Selvsagt. Men, som uttrykket så fint sier - hvor det er røyk er det som regel ild.
Dette er i så fall ikke noe som er blitt dokumentert i debatten her. Jeg har heller ikke sett forskning som støtter opp om dette. Her har vi bare subjektive uttalelser å støtte oss på, og de er for diffuse. Jf. diskusjonene om merarbeid i tilknytning til hjem-skole-samarbeid og samarbeid med skolens eksterne samarbeidsorganer.

Forskningen som jeg har vist til viser tvert imot at lærere bruker mindre tid på faglig oppdatering enn sammenlignbare yrker. Så har lærere en ganske så raus arbeidstidsordning som svært mange andre yrker kan misunne lærerne.
Og, bare for å presisere dette nok en gang, så påstår jeg ikke at dette er et problem som kun rammer denne yrkesgruppen.
Måten dette framstilles på av lærerne og deres organisasjoner, får det til å framstå som at lærerne står i en særstilling.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

basillen skrev: fre sep 23, 2022 10:58 pm
HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:53 pm
basillen skrev: fre sep 23, 2022 10:46 pm

Dette er vel, i høyeste grad, en subjektiv oppfatning som vil variere veldig fra lærer til lærer og gjerne også fra skole til skole.

Det er ikke akkurat få artikler vi har fått servert i media de siste årene om lærere som blir fullstendig drept av byråkrati og administrative oppgaver. Kan det være noen av disse overdriver/svartmaler? Selvsagt. Men, som uttrykket så fint sier - hvor det er røyk er det som regel ild.
Dette er i så fall ikke noe som er blitt dokumentert i debatten her. Jeg har heller ikke sett forskning som støtter opp om dette. Her har vi bare subjektive uttalelser å støtte oss på, og de er for diffuse. Jf. diskusjonene om merarbeid i tilknytning til hjem-skole-samarbeid og samarbeid med skolens eksterne samarbeidsorganer.

Forskningen som jeg har vist til viser tvert imot at lærere bruker mindre tid på faglig oppdatering enn sammenlignbare yrker. Så har lærere en ganske så raus arbeidstidsordning som svært mange andre yrker kan misunne lærerne.
Fra 2017:

"Tre av fire lærere klager på mer byråkrati i skolen"
Det er noen svakheter ved denne undersøkelsen. Selvrapportering fra Utdanningsforbundets lærere - og bare lærere fra grunnskolen som deltok. 3200 av Utdanningsforbundet medlemmer ble trukket ut, hvorav 819 svarte. Hvem er mest interessert i å svare på en slik undersøkelse, mon tro?

jeg synes fortsatt disse påstandene om merarbeid er diffuse.

basillen

Legg inn av basillen »

HNilsen skrev: lør sep 24, 2022 9:47 am Det er noen svakheter ved denne undersøkelsen. Selvrapportering fra Utdanningsforbundets lærere - og bare lærere fra grunnskolen som deltok. 3200 av Utdanningsforbundet medlemmer ble trukket ut, hvorav 819 svarte. Hvem er mest interessert i å svare på en slik undersøkelse, mon tro?

jeg synes fortsatt disse påstandene om merarbeid er diffuse.
Ok. Da får vi vel være enige om å være uenige. Med tanke på hvor ufattelig mange lærere som har stått frem i media og fortalt at mengden papirarbeid bare har økt og økt, samt erfaringen jeg hadde det året jeg jobbet fulltid på videregående skole (2016-2017) med å måtte bruke mye tid på det jeg anså som komplett meningsløst papirarbeid, så anser jeg dette for å være et reelt problem.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 11:12 am
HNilsen skrev: lør sep 24, 2022 9:47 am Det er noen svakheter ved denne undersøkelsen. Selvrapportering fra Utdanningsforbundets lærere - og bare lærere fra grunnskolen som deltok. 3200 av Utdanningsforbundet medlemmer ble trukket ut, hvorav 819 svarte. Hvem er mest interessert i å svare på en slik undersøkelse, mon tro?

jeg synes fortsatt disse påstandene om merarbeid er diffuse.
Ok. Da får vi vel være enige om å være uenige. Med tanke på hvor ufattelig mange lærere som har stått frem i media og fortalt at mengden papirarbeid bare har økt og økt, samt erfaringen jeg hadde det året jeg jobbet fulltid på videregående skole (2016-2017) med å måtte bruke mye tid på det jeg anså som komplett meningsløst papirarbeid, så anser jeg dette for å være et reelt problem.
Påstand: Tidstyvene har blitt flere i læreryrket.

Da er mitt spørsmål: Konkretiser - hvilke oppgaver som faller inn under kategorien "tidstyver" har det blitt flere av? Så langt er svaret dokumentasjon ved karaktersetting, føring av fravær og samarbeid hjem-skole. Den siste kategorien kan neppe ta mye tid på videregående, all den tid videregående skoler knapt har noe som kan kalles et reelt hjem-skole-samarbeid. Føring av fravær er en arbeidsoppgave som lærere har fått, og som de selv har vært med på å innføre gjennom deres organisasjoner. Men hvor lang tid tar det å føre fravær når det gjøres digitalt? Kan dette i realiteten kalles for en tidstyv?

Da gjenstår dokumentasjon til karakterer. Her er det vel knapt føringer å snakke om fra sentralt hold, men lærere og skoler har selv rutiner som lærere benytter seg av. Spørsmålet er om disse rutinene har blitt mer ressurskrevende den senere tiden. Hvorfor, i så fall? Hva er det som nettopp har skjedd "de tre siste årene", for å bruke et parameter fra undersøkelsen du henviser til, som har ført til at dette er noe som har blitt mer omfattende? Eller la oss si de 10-15 siste årene - hvorfor skal det ha blitt mer omfattende å dokumentere karakterer i 2022 enn i 2010?

Jeg tillater meg å tvile. Faktisk tror jeg mye av dette arbeidet har blitt forenklet ettersom det har kommet digitale hjelpemidler som gjør dette arbeide mindre tidkrevende. Ta et eksempel: Tilbakemeldingene på elevtekster er blitt enklere når man kan kommentere i teksten digitalt, og veldig mange fylker har elektroniske løsninger der det føres inn kommentarer i rubrikker som setter rammer for hvor mye og lange kommentarene kan være. Tidligere satt norsklærerne og skrev kommentarene for hånd på selve papiret teksten var skrevet på. Ofte lange og nitide kommentarer. Det registrerer jeg at man mer går bort fra, både fordi de digitale løsningene legger begrensninger og fordi man i dag rent pedagogisk tenker at elevene ikke skal få for mange tilbakemeldinger (fordi de er vanskelig å håndtere).

Så ja, jeg tillater meg å tvile at dette har blitt så mye verre. Jeg tror det handler om at læreren alltid har sagt at det har blitt verre, slik voksne alltid sier at ungdommen har blitt verre. Og så glemmer man hvordan det en gang var. Særlig tillater jeg meg å tvile på at lærere på videregående har fått flere tidstyver. Lærere på videregående har, målt opp mot lærere i grunnskolen, svært frie rammer - der man verken har et utstrakt samarbeid med eksterne samarbeidspartnere (f.eks. PPT) eller hjem-skole-samarbeid.

Sid

Legg inn av Sid »

HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:43 pm
basillen skrev: fre sep 23, 2022 10:35 pm
HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:18 pm Den største lærerorganisasjonen - Utdanningsforbundet med 190 000 medlemmer - er en sterk forsvarer av fraværsordningen. Så formuleringen "noen lærere" blir litt forsiktig, for å si det mildt.
Nå var det ikke fraværsordningen jeg fremhevet som det jeg personlig har slitt mest med rent byråkratisk da jeg var ansatt som lærer, men la gå. Faktum er vel, uansett hvordan man vrir og vender på det, at lærere må forholde seg til mer byråkrati og dokumentasjon nå sammenlignet med tidligere.

At noe av dette byråkratiet kan være "selvforskyldt" av Utdanningsforbundet eller implementert av den individuelle skoleleder, den individuelle avdelingsleder, lokalkommune, stat, osv., endrer ikke på dette faktumet.
Som vist, så er dette marginalt, og det står ikke i forhold til den massive svartmalingen vi ser her inne og forøvrig i debatten. Dessuten er det jo åpenbart at lærere ikke står i en særstilling vedrørende disse spørsmål. Jeg vil selv understreke at fraværsregelen var på sin plass, og den har ført til at elever møter til undervisning. Læring fordrer deltakelse!
Apropos fraværsregelen. Betyr det at det at det er flere barn som ikke får standpunktkarakter dette skoleåret, eller er ikke antall timer med undervisning så viktig nå når det er lærerne som er årsaken til "fraværet"

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Sid skrev: søn sep 25, 2022 12:45 pm
HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:43 pm
basillen skrev: fre sep 23, 2022 10:35 pm

Nå var det ikke fraværsordningen jeg fremhevet som det jeg personlig har slitt mest med rent byråkratisk da jeg var ansatt som lærer, men la gå. Faktum er vel, uansett hvordan man vrir og vender på det, at lærere må forholde seg til mer byråkrati og dokumentasjon nå sammenlignet med tidligere.

At noe av dette byråkratiet kan være "selvforskyldt" av Utdanningsforbundet eller implementert av den individuelle skoleleder, den individuelle avdelingsleder, lokalkommune, stat, osv., endrer ikke på dette faktumet.
Som vist, så er dette marginalt, og det står ikke i forhold til den massive svartmalingen vi ser her inne og forøvrig i debatten. Dessuten er det jo åpenbart at lærere ikke står i en særstilling vedrørende disse spørsmål. Jeg vil selv understreke at fraværsregelen var på sin plass, og den har ført til at elever møter til undervisning. Læring fordrer deltakelse!
Apropos fraværsregelen. Betyr det at det at det er flere barn som ikke får standpunktkarakter dette skoleåret, eller er ikke antall timer med undervisning så viktig nå når det er lærerne som er årsaken til "fraværet"
Elevene får selvsagt ikke fravær når de ikke er skyld i at undervisningen utgår.

Sid

Legg inn av Sid »

Wengerist skrev: man sep 26, 2022 9:59 am
Sid skrev: søn sep 25, 2022 12:45 pm
HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:43 pm

Som vist, så er dette marginalt, og det står ikke i forhold til den massive svartmalingen vi ser her inne og forøvrig i debatten. Dessuten er det jo åpenbart at lærere ikke står i en særstilling vedrørende disse spørsmål. Jeg vil selv understreke at fraværsregelen var på sin plass, og den har ført til at elever møter til undervisning. Læring fordrer deltakelse!
Apropos fraværsregelen. Betyr det at det at det er flere barn som ikke får standpunktkarakter dette skoleåret, eller er ikke antall timer med undervisning så viktig nå når det er lærerne som er årsaken til "fraværet"
Elevene får selvsagt ikke fravær når de ikke er skyld i at undervisningen utgår.
Det var ikke poenget mitt heller. En elev skal ikke være borte mange timene før foreldrene får en melding om at eleven er i fare for å ikke få standpunktkarakter. Hvordan løses dette nå når det er læreren sin skyld at eleven mister mange undervisningstimer ?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Sid skrev: man sep 26, 2022 6:52 pm
Wengerist skrev: man sep 26, 2022 9:59 am
Sid skrev: søn sep 25, 2022 12:45 pm

Apropos fraværsregelen. Betyr det at det at det er flere barn som ikke får standpunktkarakter dette skoleåret, eller er ikke antall timer med undervisning så viktig nå når det er lærerne som er årsaken til "fraværet"
Elevene får selvsagt ikke fravær når de ikke er skyld i at undervisningen utgår.
Det var ikke poenget mitt heller. En elev skal ikke være borte mange timene før foreldrene får en melding om at eleven er i fare for å ikke få standpunktkarakter. Hvordan løses dette nå når det er læreren sin skyld at eleven mister mange undervisningstimer ?
Jeg vil anta at det løses ved at man først registrerer fravær når streiken er over. Synes du det er provoserende?

Sid

Legg inn av Sid »

HNilsen skrev: man sep 26, 2022 7:14 pm
Sid skrev: man sep 26, 2022 6:52 pm
Wengerist skrev: man sep 26, 2022 9:59 am

Elevene får selvsagt ikke fravær når de ikke er skyld i at undervisningen utgår.
Det var ikke poenget mitt heller. En elev skal ikke være borte mange timene før foreldrene får en melding om at eleven er i fare for å ikke få standpunktkarakter. Hvordan løses dette nå når det er læreren sin skyld at eleven mister mange undervisningstimer ?
Jeg vil anta at det løses ved at man først registrerer fravær når streiken er over. Synes du det er provoserende?
Om så er og læreren er i stand til å gi eleven en standpunktkarakter selv om læreren har vært i streik i 2 mnd, så faller jo argumentet bort om manglende vurderingsgrunnlag ved 10% fravær

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Sid skrev: man sep 26, 2022 7:31 pm
HNilsen skrev: man sep 26, 2022 7:14 pm
Sid skrev: man sep 26, 2022 6:52 pm

Det var ikke poenget mitt heller. En elev skal ikke være borte mange timene før foreldrene får en melding om at eleven er i fare for å ikke få standpunktkarakter. Hvordan løses dette nå når det er læreren sin skyld at eleven mister mange undervisningstimer ?
Jeg vil anta at det løses ved at man først registrerer fravær når streiken er over. Synes du det er provoserende?
Om så er og læreren er i stand til å gi eleven en standpunktkarakter selv om læreren har vært i streik i 2 mnd, så faller jo argumentet bort om manglende vurderingsgrunnlag ved 10% fravær
Da må standpunktkarakteren baserer seg på den tiden elevene faktisk har fått undervisning. Hva skulle alternativet være, mener du?

William_S

Legg inn av William_S »

Det går nok mot tvungen lønnsnemnd det her er etter at forhandlingene nok en gang brøt sammen i helga. Frontene er tydeligvis så steile i denne streiken at det nok ikke er noen vei ut av streiken utenom det. Bedre blir det nok ikke i de neste lønnsoppgjørene om dette ikke blir en forhandlingsløsning. Lønnsnemnda fastsetter omtrent det som er i den avtalen som er inngått med de andre organisasjonene.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Er helt enig med politikeren fra Høyre. Lærerne tjener ikke så dårlig sammenliknet med andre i offentlig sektor (kilde: tall fra SSB). Problemet er at lønningene i offentlig sektor ligger for lavt. Synes det blir feil å særbehandle lærere, som tross alt har flere goder enn de fleste andre offentlige ansatte (f.eks lengre ferie).

MentalM

Legg inn av MentalM »

Hvorfor ble man enige så fort i Oslo men det ikke går for resten av landet?

Er tilbudet dårligere? Eller krever man mer?

William_S

Legg inn av William_S »

MentalM skrev: tir sep 27, 2022 10:25 am Hvorfor ble man enige så fort i Oslo men det ikke går for resten av landet?

Er tilbudet dårligere? Eller krever man mer?
Oslo har en annen lønnstruktur enn KS og ligger nok også litt over snittet i KS hva gjelder lønnsutvikling. Oslo kommune har også høyere kveld og natttillegg enn KS for de yrkesgruppene der det er mye natt og kveld (sykepleiere feks). Derfor tror jeg Oslo kommunes tilbud var lettere å si ja til for lærerne.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 10:10 am Er helt enig med politikeren fra Høyre. Lærerne tjener ikke så dårlig sammenliknet med andre i offentlig sektor (kilde: tall fra SSB). Problemet er at lønningene i offentlig sektor ligger for lavt. Synes det blir feil å særbehandle lærere, som tross alt har flere goder enn de fleste andre offentlige ansatte (f.eks lengre ferie).
Lærere har ikke lenger ferie, men (for noen) gode avspasseringsordninger.

Hadde du lest litt i tråden her, så hadde du sett at det er gjennomdiskutert.

Det samme gjelder lønnsutvikling.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:02 am
TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 10:10 am Er helt enig med politikeren fra Høyre. Lærerne tjener ikke så dårlig sammenliknet med andre i offentlig sektor (kilde: tall fra SSB). Problemet er at lønningene i offentlig sektor ligger for lavt. Synes det blir feil å særbehandle lærere, som tross alt har flere goder enn de fleste andre offentlige ansatte (f.eks lengre ferie).
Lærere har ikke lenger ferie, men (for noen) gode avspasseringsordninger.
«For noen»? Alle lærere har samme ordning, og et stort flertall av lærerne er fornøyd med denne arbeidstidsordningen og bruker sine arbeidstakerorganisasjoner til å kjempe for å beholde den.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 11:29 am
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:02 am
TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 10:10 am Er helt enig med politikeren fra Høyre. Lærerne tjener ikke så dårlig sammenliknet med andre i offentlig sektor (kilde: tall fra SSB). Problemet er at lønningene i offentlig sektor ligger for lavt. Synes det blir feil å særbehandle lærere, som tross alt har flere goder enn de fleste andre offentlige ansatte (f.eks lengre ferie).
Lærere har ikke lenger ferie, men (for noen) gode avspasseringsordninger.
«For noen»? Alle lærere har samme ordning, og et stort flertall av lærerne er fornøyd med denne arbeidstidsordningen og bruker sine arbeidstakerorganisasjoner til å kjempe for å beholde den.
Jeg var nok uklar. Skulle skrevet for de fleste.

Jeg mener den er god, så lenge du ikke bruker mer enn tilmålt tid på for- og etterarbeid. Er vel først og fremst norsklærere på studieforberedende som kanskje bruker mer, som har lass av vurderingsarbeid for å sette tre karakterer.

De fleste er nok veldig godt fornøyd med avtalen, som du sier.

Eneste som kan nærme seg klager er når noen har venner som har mulighet til å ta ferie når reiser er billigere, men når man har barn forsvinner uansett den muligheten.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:02 am
TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 10:10 am Er helt enig med politikeren fra Høyre. Lærerne tjener ikke så dårlig sammenliknet med andre i offentlig sektor (kilde: tall fra SSB). Problemet er at lønningene i offentlig sektor ligger for lavt. Synes det blir feil å særbehandle lærere, som tross alt har flere goder enn de fleste andre offentlige ansatte (f.eks lengre ferie).
Lærere har ikke lenger ferie, men (for noen) gode avspasseringsordninger.

Hadde du lest litt i tråden her, så hadde du sett at det er gjennomdiskutert.

Det samme gjelder lønnsutvikling.
Så finn en link som viser at de har hatt dårligere lønnsutvikling enn andre i offentlig sektor, for det stemmer ikke. Jobber i offentlig sektor selv. Har mastergrad. De siste årene har det vært elendige lønnsoppgjør i offentlig sektor, spesielt for de med utdanning. Lærerne er ikke i en særsituasjon her.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:45 am
HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 11:29 am
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:02 am

Lærere har ikke lenger ferie, men (for noen) gode avspasseringsordninger.
«For noen»? Alle lærere har samme ordning, og et stort flertall av lærerne er fornøyd med denne arbeidstidsordningen og bruker sine arbeidstakerorganisasjoner til å kjempe for å beholde den.
Eneste som kan nærme seg klager er når noen har venner som har mulighet til å ta ferie når reiser er billigere, men når man har barn forsvinner uansett den muligheten.
Jeg vet at noen skoler/kommuner ikke tillater dette, men de fleste steder jeg har vært ansatt har det også vært muligheter for å ta seg ovale weekender innimellom. Så fremt man har innarbeidet seg avspasering. Og som jeg har vist til tidligere - det er gunstig å ta vikartimer for lærere! Du kan være vikar innenfor arbeidstiden din - det er ikke mange yrker der det går. Den som styrer vikarordningene (oftest inspektøren) vil være behjelpelig med avspasering som takk for at du som lærer bidrar inn i vikarordningen. Det enkleste er å sette inn vikarer som allerede jobber på skolen, som kjenner alt det praktiske og elevene der.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 11:55 am
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:02 am
TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 10:10 am Er helt enig med politikeren fra Høyre. Lærerne tjener ikke så dårlig sammenliknet med andre i offentlig sektor (kilde: tall fra SSB). Problemet er at lønningene i offentlig sektor ligger for lavt. Synes det blir feil å særbehandle lærere, som tross alt har flere goder enn de fleste andre offentlige ansatte (f.eks lengre ferie).
Lærere har ikke lenger ferie, men (for noen) gode avspasseringsordninger.

Hadde du lest litt i tråden her, så hadde du sett at det er gjennomdiskutert.

Det samme gjelder lønnsutvikling.
Så finn en link som viser at de har hatt dårligere lønnsutvikling enn andre i offentlig sektor, for det stemmer ikke. Jobber i offentlig sektor selv. Har mastergrad. De siste årene har det vært elendige lønnsoppgjør i offentlig sektor, spesielt for de med utdanning. Lærerne er ikke i en særsituasjon her.
Uavhengig av om du bruker KS sine tall, eller tallene Utdanningsforbundet bruker, så har lærerne vært lønnstapere de siste årene:

Den viser i klartekst at lærerne i 6-års perioden har hatt 1,7 prosentpoeng lavere lønnsvekst enn øvrige ansatte samlet, eksludert ledere, og viser da til differansen mellom samlet lønnsvekst i kolonne D og A.

https://www.faktisk.no/artikler/zkxm4/e ... -ar-pa-rad

Så jo, lærerne har hatt dårligere lønnsutvikling.
Sist redigert av Bone8 den tir sep 27, 2022 12:50 pm, redigert 1 gang totalt.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 12:23 pm
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:45 am
HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 11:29 am

«For noen»? Alle lærere har samme ordning, og et stort flertall av lærerne er fornøyd med denne arbeidstidsordningen og bruker sine arbeidstakerorganisasjoner til å kjempe for å beholde den.
Eneste som kan nærme seg klager er når noen har venner som har mulighet til å ta ferie når reiser er billigere, men når man har barn forsvinner uansett den muligheten.
Jeg vet at noen skoler/kommuner ikke tillater dette, men de fleste steder jeg har vært ansatt har det også vært muligheter for å ta seg ovale weekender innimellom. Så fremt man har innarbeidet seg avspasering. Og som jeg har vist til tidligere - det er gunstig å ta vikartimer for lærere! Du kan være vikar innenfor arbeidstiden din - det er ikke mange yrker der det går. Den som styrer vikarordningene (oftest inspektøren) vil være behjelpelig med avspasering som takk for at du som lærer bidrar inn i vikarordningen. Det enkleste er å sette inn vikarer som allerede jobber på skolen, som kjenner alt det praktiske og elevene der.
Her er vi for en gangs skyld helt enige :)

Vi gir ikke avspassering for vikartimer, men det er svært gunstig for lærere å ta timer.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hva er egentlig kravene til lønn for lærerne nå? Slik som jeg ser det er det høyere lønn for lengre ansiennitet som burde være prioritet. En nyutdannet lektor har ikke spesielt mye lavere lønn enn en nyutdannet siv.ing. Men forskjellen etter 10-15 år eller mer er stor.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 12:48 pm
TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 11:55 am
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:02 am

Lærere har ikke lenger ferie, men (for noen) gode avspasseringsordninger.

Hadde du lest litt i tråden her, så hadde du sett at det er gjennomdiskutert.

Det samme gjelder lønnsutvikling.
Så finn en link som viser at de har hatt dårligere lønnsutvikling enn andre i offentlig sektor, for det stemmer ikke. Jobber i offentlig sektor selv. Har mastergrad. De siste årene har det vært elendige lønnsoppgjør i offentlig sektor, spesielt for de med utdanning. Lærerne er ikke i en særsituasjon her.
Uavhengig av om du bruker KS sine tall, eller tallene Utdanningsforbundet bruker, så har lærerne vært lønnstapere de siste årene:

Den viser i klartekst at lærerne i 6-års perioden har hatt 1,7 prosentpoeng lavere lønnsvekst enn øvrige ansatte samlet, eksludert ledere, og viser da til differansen mellom samlet lønnsvekst i kolonne D og A.

https://www.faktisk.no/artikler/zkxm4/e ... -ar-pa-rad

Så jo, lærerne har hatt dårligere lønnsutvikling.
Dette stemmer ikke hvor jeg jobber. Som sagt jobber jeg i offentlig sektor selv og har ikke hatt bedre lønnsoppgjør enn det lærerne har hatt. Ligger på frontfaget hvert eneste år. Aldri over.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 2:35 pm
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 12:48 pm
TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 11:55 am
Så finn en link som viser at de har hatt dårligere lønnsutvikling enn andre i offentlig sektor, for det stemmer ikke. Jobber i offentlig sektor selv. Har mastergrad. De siste årene har det vært elendige lønnsoppgjør i offentlig sektor, spesielt for de med utdanning. Lærerne er ikke i en særsituasjon her.
Uavhengig av om du bruker KS sine tall, eller tallene Utdanningsforbundet bruker, så har lærerne vært lønnstapere de siste årene:

Den viser i klartekst at lærerne i 6-års perioden har hatt 1,7 prosentpoeng lavere lønnsvekst enn øvrige ansatte samlet, eksludert ledere, og viser da til differansen mellom samlet lønnsvekst i kolonne D og A.

https://www.faktisk.no/artikler/zkxm4/e ... -ar-pa-rad

Så jo, lærerne har hatt dårligere lønnsutvikling.
Dette stemmer ikke hvor jeg jobber. Som sagt jobber jeg i offentlig sektor selv og har ikke hatt bedre lønnsoppgjør enn det lærerne har hatt. Ligger på frontfaget hvert eneste år. Aldri over.
Ingen som har påstått at det gjelder ditt arbeidssted.

Da er du i samme båt som lærerne, og bør ta det opp med din organisasjon.

Da har dere også dårligere lønnsutvikling enn andre i offentlig sektor.

guru

Legg inn av guru »

I følge NRK blir det tvungen lønnsnemd.

https://www.nrk.no/norge/partane-i-stre ... 1.16118079

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Blir vanskelig å kåre 2022 mest idiotiske streik. Både sas piloter og lærere er helt der oppe …

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Håper så mange lærere som mulig nå tar steget og finner seg noe annet å gjøre. Arbeidsmarkedet nå skriker etter folk.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Scuderia skrev: tir sep 27, 2022 6:15 pm Blir vanskelig å kåre 2022 mest idiotiske streik. Både sas piloter og lærere er helt der oppe …
Begge disse yrkesgruppene hadde grunn til å streike. Flyteknikerne, derimot …

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Wengerist skrev: tir sep 27, 2022 6:17 pm Håper så mange lærere som mulig nå tar steget og finner seg noe annet å gjøre. Arbeidsmarkedet nå skriker etter folk.
Jeg håper alle dyktige lærere blir i skolen og gir elevene god undervisning og en god skolehverdag.

Så er det veldig gledelig for elevene at denne lange streiken er over, det er veldig gode nyheter for de rammede barns sin fremtid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»