Lærerstreiken

Svar
HNilsen

Re: Lærerstreiken

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:56 am Her handlet det altså om tilpasset opplæring, inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid. Ja, ja vi får være enige om å være uenige. Jeg synes uansett ikke lærere skal omtale disse arbeidsoppgavene på en slik måte.
Det er greit. Samtidig synes jeg du i denne tråden virker generelt lite kritisk oppover i systemet. Og villig til å diskutere i hvilken grad lærere skal ha andre oppgaver enn tradisjonell klasseromsundervisning. Det er vel omtrent alle som mener at man i noen grad skal ha dette, men hvor mange og omfattende krav skal man faktisk stille til dagens lærere? Jeg har ikke sett deg greie ut særlig mye om akkurat dette. Og siden du faktisk er i bransjen så hadde det vært mer interessant enn å gå i begrepsdiskusjoner og lignende.
Biggus har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Sist redigert av HNilsen den ons sep 21, 2022 10:32 am, redigert 1 gang totalt.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

anbessa skrev: man sep 19, 2022 11:42 pm
PapaSmurf skrev: man sep 19, 2022 11:21 pm All den fritiden MÅ sees på som et frynsegode.
Absurd at ikke flere ønsker å bli lærer med tanke på at man må jobbe bare 195 dager i året. Så får det så være at det kan tære på litt når det stormer som verst, 170 fridager er verdt det. Som min kloke tante sa - det burde vært påbudt med én lærer i hvert parforhold som har barn.

Så er det jo også dem som benytter seg av det helt sinnssyke stillingsvernet man har i offentlig sektor. Såkalte "snu bunken"-lærere som hadde fått sparken på flekken i en privat bedrift finnes det mange av rundt om. Umulig å bli kvitt! Men vil tro disse ser på vernet som en frynsegode. Minimal arbeidsinnsats - maksimal ferie. Helt ok lønn. Fin kombinasjon det.
Hvorfor er du ikke lærer, hvis det er så fint?

Bone8

Legg inn av Bone8 »

HNilsen skrev: tir sep 20, 2022 3:24 pm
Bone8 skrev: tir sep 20, 2022 1:11 pm
Rainmaker skrev: tir sep 20, 2022 12:20 pm

Å basere en vurdering av en hel yrkesgruppe på det som trolig er en svært marginal erfaring er lite fruktbart. Det er litt som å avvise vitenskaplige rapporter om jordens klima fordi "det snør jo utenfor døra mi".

Hvorvidt lærere faktisk jobber inn avspaseringen 1:1 har jeg null greie på. Jeg nekter derimot å tro at alle lærere uavhengig av erfaring og fagtype gjør det. Jeg har selv holdt undervisningsopplegg/kurs innenfor mitt fagfelt. Arbeidet med det de første gangene var omfattende. Etter å ha gjort det en del ganger så var det tilnærmet null forarbeid, siden alt var gjort for mange kurs siden. Dette er nok ikke 1:1 overførbart, men jeg kan ikke se for meg en situasjon hvor en lærer bruker like mye tid til forarbeid for et fag år 10 som år 1.

Etterarbeid og oppfølging er en annen sak, men der er det nok også stor grad av variasjon avhengig av flere faktorer.

Jeg har ikke noe spesiell grunn til å tvile på lærernes arbeidsinnsats, men hva med at de faktisk skrev tid for den tiden de faktisk jobbet, og fikk avspasering for det. Den tiden de da ikke får avspasere blir bundet tid på skolen, jobb utover dette blir overtid. Om de virkelig jobber så mye som de sier burde det være en gullkantet avtale.
Det er ingen som har påstått at alle bruker den tilmålte tiden.
Nei, men du har påstått at FLERTALLET bruker den tilmålte tiden.
Hvor har jeg påstått det?

Jeg har forsøkt se gjennom innleggene mine, men finner det ikke.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Bone8 skrev: ons sep 21, 2022 10:23 am
HNilsen skrev: tir sep 20, 2022 3:24 pm
Bone8 skrev: tir sep 20, 2022 1:11 pm

Det er ingen som har påstått at alle bruker den tilmålte tiden.
Nei, men du har påstått at FLERTALLET bruker den tilmålte tiden.
Hvor har jeg påstått det?

Jeg har forsøkt se gjennom innleggene mine, men finner det ikke.
Ok, greit, påstanden min var at de færreste jobbet 8,7 timer hver dag hele uka. Den står jeg inne for. Hva mener du da - halvparten, en tredjedel? Konkretiser!
Sist redigert av HNilsen den ons sep 21, 2022 10:30 am, redigert 1 gang totalt.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

KongOlav2 skrev: tir sep 20, 2022 6:00 pm
Lezah skrev: tir sep 20, 2022 10:09 am Jeg var dog ikke forberedt på foreldre som ringte på kveldene og ville ha privat leksehjelp for sine magiske barn, eller annet (forespørsel om jeg ikke kunne ta med noen gutter og lære dem å svømme var jo en kuriositet). Jeg var ikke forberedt på å måtte notere ned samtlige elevers muntlige deltakelse i klasserommet fordi det allerede den gang hadde begynt å skje at foreldre huket inn advokater for å bestride karakterer man satte. Jeg var ikke forberedt på at det ikke fins sanksjonsmuligheter. Jeg var ikke forberedt på KS. Jeg var ikek forberedt på hvor mye folk uten lærererfaring skulle diktere hvordan lærere skal jobbe. Jeg var ikke forberedt på at mobbere måtte vises mer hensyn enn mobbeofre. Og det var faktisk primært på VGS jeg jobbet; de som jobber på barnetrinnet har jo enda mer av alt dette, pluss at de har enorme klasser, tomme materialhyller etc. Der kan du så legge til vold, trusler fra familier, barn som "forsvinner" i lengre perioder etc i en del skoler. Sånt er mentalt jævlig utfordrende for de fleste.
Himmel, dette var jo nærmest tragikomisk. Har hørt det ille altså, men såpass ille også på videregående? Spesielt det med foreldrene. At de hyrer advokathjelp for å klage på karakterer er jo intet mindre enn sinnsykt.
Det hører nok til sjeldenhetene, men at det er flere rettigheter og flere plikter tillagt lærerne nå enn det har vært tidligere mener jeg er ganske tydelig. Noe av det er bra, men balansen har blitt veldig skjev. Eksempelet jeg skrev angående karaktersetting og hva som kreves for å klage på karakter kontra begrunnelsen det krever fra lærer er et eksempel.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 9:58 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:28 am

Det var ikke dette diskusjonen du involverer deg i gikk ut på. Jeg reagerte på et innlegg der det stod at lærerens oppgave er å lære elevene fag. Punktum. Noe som ikke medfører riktighet. De åpenbare oppgavene jeg har nevnt er hentet fra avsnittet «Skolens praksis» i overordnet del av læreplanen. Når jeg minnet debattanten om disse oppgavene, så var hans respons at de som hadde funnet på disse oppgavene kunne stikke dokumentene der disse oppgavene er nedfelt et visst sted. Trist at en lærer har slike holdninger.
Problemene skyves deretter over til Fylkeskommunen gjennom en idiotisk lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen.
Mener du at barn i Norge IKKE skal ha lovfestet rett til grunnskole?
Igjen, ikke i nærheten av det jeg har sagt. Problemet er at for noen år siden fikk en lovfestet rett til å komme seg inn på VGS, så elever som ikke har karakterer i fag i Grunnskolen skal fortsatt ha de fagene i den videregående skolen.

Dette fører til at elever ikke kan være "dropouts" i Grunnskolen, da dette ikke er lov, men straks de kommer på den frivillige videregående skolen og det stilles krav, så har de ikke sjans. Etter 10 år med "tortur" så skal de altså fortsette med det i to-tre år til, noe alt for mange av dem så klart ikke gjør. Likevel er dropout-problematikken en storsatsing på VGS, og det settes et stort press på skoleledere landet over for å fikse problemet - men svaret de har på dette er å sette universitetsutdannede fagfolk til å lære disse stakkars elevene grunnleggende ferdigheter som de skulle ha lært seg for årevis siden (altså nok et eksempel på å tillegge lærere oppgaver de ikke har utdanning i), og slik utsette dem for enda mer "tortur". Igjen, kommunene skyver problemene foran seg, for straks det er Fylkeskommunene som har ansvaret, slipper de det selv.

Det sier seg selv at en elev som ligger årevis etter de andre innen de begynner på ungdomsskoletrinnet ikke kan tas hånd om av folk uten spesiell fagkompetanse, og bare være på skolen for å få sosialisering og noe å gjøre på på dagtid. Dette gjøres i stor skala i hele landet, for kommunene har ikke kapasitet til den typen helsestell, så de dumper dette på skolene.

Jeg tror at det som må gjøres er å fjerne disse rettighetene elevene har, som kun skader de aller svakeste i samfunnet, og heller gi dem et alternativ som ikke inkluderer generell studiekompetanse. Dette eksisterer til en viss grad allerede (kompetansebevis), men det er kun for helt spesielle tilfeller. Hadde elever med lav måloppnåelse i Grunnskolen fått et valg mellom Studiespes, Yrkesfag med normalt løp som i dag, og Yrkesfag uten fellesfag og dermed ikke generell studiekompetanse, så tror jeg at mange dropouts og "problemelever" hadde hatt et håp om å komme seg i jobb og klare seg uten først å få all selvtillit knust. Det som gjenstår da er en styrket satsing på voksenopplæring, hvor det legges til rette for at voksne i full jobb uten generell studiekompetanse kan få nettopp det med en form for etterutdanningsstøtte eller rett til tilpassing i arbeidet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:56 am Her handlet det altså om tilpasset opplæring, inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid. Ja, ja vi får være enige om å være uenige. Jeg synes uansett ikke lærere skal omtale disse arbeidsoppgavene på en slik måte.
Det er greit. Samtidig synes jeg du i denne tråden virker generelt lite kritisk oppover i systemet. Og villig til å diskutere i hvilken grad lærere skal ha andre oppgaver enn tradisjonell klasseromsundervisning. Det er vel omtrent alle som mener at man i noen grad skal ha dette, men hvor mange og omfattende krav skal man faktisk stille til dagens lærere? Jeg har ikke sett deg greie ut særlig mye om akkurat dette. Og siden du faktisk er i bransjen så hadde det vært mer interessant enn å gå i begrepsdiskusjoner og lignende.
Bone har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Du mener vel BiggusD? Det var vel hen som skrev dette med retten til å fullføre grunnskolen.

Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 10:30 am
Problemene skyves deretter over til Fylkeskommunen gjennom en idiotisk lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen.


Jeg tror at det som må gjøres er å fjerne disse rettighetene elevene har
Hvilke rettigheter er det du konkret vil fjerne?
Sist redigert av HNilsen den ons sep 21, 2022 10:57 am, redigert 4 ganger totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:33 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
Det er greit. Samtidig synes jeg du i denne tråden virker generelt lite kritisk oppover i systemet. Og villig til å diskutere i hvilken grad lærere skal ha andre oppgaver enn tradisjonell klasseromsundervisning. Det er vel omtrent alle som mener at man i noen grad skal ha dette, men hvor mange og omfattende krav skal man faktisk stille til dagens lærere? Jeg har ikke sett deg greie ut særlig mye om akkurat dette. Og siden du faktisk er i bransjen så hadde det vært mer interessant enn å gå i begrepsdiskusjoner og lignende.
Bone har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Du mener vel BiggusD? Det var vel hen som skrev dette med retten til å fullføre grunnskolen.

Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.
Ja, skrev feil, har rettet nå. Bone er en mye mer saklig debattant, selv om jeg er uenig med ham. Unnskyld, Bone.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 10:30 am
Igjen, ikke i nærheten av det jeg har sagt. Problemet er at for noen år siden fikk en lovfestet rett til å komme seg inn på VGS, så elever som ikke har karakterer i fag i Grunnskolen skal fortsatt ha de fagene i den videregående skolen.

Dette fører til at elever ikke kan være "dropouts" i Grunnskolen, da dette ikke er lov,
Det stemmer ikke.

At de har en rett til plass på VGS betyr ikke at de har en plikt til eller på annen måte gå på VGS

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:33 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
Det er greit. Samtidig synes jeg du i denne tråden virker generelt lite kritisk oppover i systemet. Og villig til å diskutere i hvilken grad lærere skal ha andre oppgaver enn tradisjonell klasseromsundervisning. Det er vel omtrent alle som mener at man i noen grad skal ha dette, men hvor mange og omfattende krav skal man faktisk stille til dagens lærere? Jeg har ikke sett deg greie ut særlig mye om akkurat dette. Og siden du faktisk er i bransjen så hadde det vært mer interessant enn å gå i begrepsdiskusjoner og lignende.
Bone har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.
Jeg vil igjen presisere at for meg så er læreren og skolen den profesjonelle part i relasjonen til elever. Derfor må noen grunnleggende forståelser være på plass som et fundament for diskusjonen. Jeg finner det urovekkende at du og andre i diskusjonen synes det er uproblematisk/ignorerer debattanter som omtaler grunnleggende og fundamentale rettigheter som elevene har på den måten som her er omtalt, og istedet fokuserer på temaer som ikke er av så grunnleggende og (livs)viktig karakter. Det blir en mismatch for meg - ikke bare en mismatch, men som å diskutere inkluderingsutfordringer med en rasist, som var bildet jeg brukte. I denne tråden så er det klart mest prekære å ta avstand for de radikale synspunktene som debattanter som stiller spørsmål til elevens grunnskolerettigheter og rett til et inkluderende læringsmiljø. Det er MYE viktigere enn hvorvidt læreren har fått for mange byråkratiske arbeidsoppgaver.

For meg starter derfor diskusjonen der!
Sist redigert av HNilsen den ons sep 21, 2022 10:59 am, redigert 2 ganger totalt.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Bone8 skrev: ons sep 21, 2022 10:22 am Hvorfor er du ikke lærer, hvis det er så fint?
Jeg er lærer.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:33 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am

Bone har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.
Jeg vil igjen presisere at for meg så er læreren og skolen den profesjonelle part i relasjonen til elever. Derfor må noen grunnleggende forståelser være på plass som et fundament for diskusjonen. Jeg finner det urovekkende at du og andre i diskusjonen synes det er uproblematisk/ignorerer debattanter som omtaler grunnleggende og fundamentale rettigheter som elevene har på den måten som her er omtalt, og istedet fokuserer på temaer som ikke er av så grunnleggende og (livs)viktig karakter. Det blir en mismatch for meg - ikke bare en mismatch, men som å diskutere inkluderingsutfordringer med en rasist, som var bildet jeg brukte. I denne tråden så er det klart mest prekære å ta avstand for de radikale synspunktene som debattanter som stiller spørsmål til elevens grunnskolerettigheter og rett til et inkluderende læringsmiljø. Det er MYE viktigere enn hvorvidt læreren har fått for mange byråkratiske arbeidsoppgaver.

For meg starter derfor diskusjonen der!
Denne tråden handler om lærerstreiken, og dermed lærernes hverdag. Da synes jeg det er mest interessant å diskuterer hvilke oppgaver de skal ha og hvilke krav og forventninger som stilles til dem fremfor noe annet. Jeg gikk på grunnskolen gjennom 1990-tallet. Jeg kan ikke si at jeg synes mine rettigheter på den tiden fremsto som særlig dårlige på noe som helst vis og at det har vært nødvendig med mange endringer siden den gang. Også endringer som har vært med på å gjøre hverdagen til mange lærere klart mer krevende.

Andy

Legg inn av Andy »

Utrolig at politikere og KS valgte å ikke stille på Debatten i går. KS hadde ikke lyst til å stille, noe som er ganske barnslig. De visste vel at de ville komme til å tape debatten, da alle tall viser at lærerne har vært tapere over mange år, både i lønn og status. Politikerne på sin side sier alltid at de skal satse på skolen, men gjør ingenting konkret for å sørge for at læreryrket faktisk er attraktivt. Det er feigt.

Og disse foreldrene som roper på tvungen lønnsnemd og bekymrer seg over elevenes helse virker delvis bortreist. Man kunne høre bekymringer om at ungene snur døgnet og ikke vil stå opp om morgenen, de gamer mye osv. Totalt ansvarsfraskrivelse, det er da foresattes ansvar å sette rammer for ungene. Det går ikke an å gi lærerne skylda for at barna dine ikke legger seg om kvelden. De sammenligner dette med stengte skoler under pandemien, men da kunne man ikke sosialisere. Nå har de mulighet til å leke og gjøre ting sammen med venner så mye de vil. Er dagens barn og unge helt avhengige av at voksne skal tilrettelegge for sosial aktivitet, evner de ikke å finne på noe på egenhånd?

Handal har et meget godt poeng når han spør hvorfor foreldrene som er opprørt over streiken ikke er opprørt over den generelle situasjonen i skoleverket. Foreldre klager over at barn med spesielle behov rammes, men hvorfor er de ikke opprørt over at kun 50% av de som jobber i spesialundervisningen har riktig kompetanse? Det er fullstendig uakseptabelt, men foreldrene virker fornøyde så lenge de kan sende barna på skole, selv om de ikke får det tilbudet de har krav på.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:58 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:33 am

Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.
Jeg vil igjen presisere at for meg så er læreren og skolen den profesjonelle part i relasjonen til elever. Derfor må noen grunnleggende forståelser være på plass som et fundament for diskusjonen. Jeg finner det urovekkende at du og andre i diskusjonen synes det er uproblematisk/ignorerer debattanter som omtaler grunnleggende og fundamentale rettigheter som elevene har på den måten som her er omtalt, og istedet fokuserer på temaer som ikke er av så grunnleggende og (livs)viktig karakter. Det blir en mismatch for meg - ikke bare en mismatch, men som å diskutere inkluderingsutfordringer med en rasist, som var bildet jeg brukte. I denne tråden så er det klart mest prekære å ta avstand for de radikale synspunktene som debattanter som stiller spørsmål til elevens grunnskolerettigheter og rett til et inkluderende læringsmiljø. Det er MYE viktigere enn hvorvidt læreren har fått for mange byråkratiske arbeidsoppgaver.

For meg starter derfor diskusjonen der!
Denne tråden handler om lærerstreiken, og dermed lærernes hverdag.
Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring. Dette er rettigheter som for meg kommer foran de byråkratiske arbeidsoppgavene læreren har. Ti av ti ganger. Også når det er streik.

Så får du prioritere annerledes.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring.
Jeg har da ikke sagt noe om dette. Du setter opp stråmenn for å slippe å svare på spørsmål.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:58 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am

Jeg vil igjen presisere at for meg så er læreren og skolen den profesjonelle part i relasjonen til elever. Derfor må noen grunnleggende forståelser være på plass som et fundament for diskusjonen. Jeg finner det urovekkende at du og andre i diskusjonen synes det er uproblematisk/ignorerer debattanter som omtaler grunnleggende og fundamentale rettigheter som elevene har på den måten som her er omtalt, og istedet fokuserer på temaer som ikke er av så grunnleggende og (livs)viktig karakter. Det blir en mismatch for meg - ikke bare en mismatch, men som å diskutere inkluderingsutfordringer med en rasist, som var bildet jeg brukte. I denne tråden så er det klart mest prekære å ta avstand for de radikale synspunktene som debattanter som stiller spørsmål til elevens grunnskolerettigheter og rett til et inkluderende læringsmiljø. Det er MYE viktigere enn hvorvidt læreren har fått for mange byråkratiske arbeidsoppgaver.

For meg starter derfor diskusjonen der!
Denne tråden handler om lærerstreiken, og dermed lærernes hverdag.
Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring. Dette er rettigheter som for meg kommer foran de byråkratiske arbeidsoppgavene læreren har. Ti av ti ganger. Også når det er streik.

Så får du prioritere annerledes.
Hvem er det du tror ikke stiller seg bak "elevens rett på grunnskole"?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

William_S skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 9:40 am
William_S skrev: ons sep 21, 2022 9:12 am

Ja la oss gå tilbake til fysisk avstraffelse med spanskrør og alt alt. For øvrig er jeg nok ikke uenig i at det kanskje trengs litt hardere midler mot elever som bare ødelegger, men vi trenger ikke å gå tilbake til 60-70 tallet hvor alt var lov. For øvrig er det mange saker fra den gang hvor mange elever ikke fikk tilstrikkelig skolegang og hjelp. Det var nok også en god del mer kynisk mobbing som aldri ble tatt tak i fordi det skulle man ordne opp i selv (nå er det dessverre slik at en del skoler fortsatt er notorisk elendige til å fikse opp i mobbing, men det er iallefall et stort fokus på dette i skoleverket)
Skal du debattere får du begynne med å lære deg krav til saklighet. Hvem F har nevnt spanskrør ? Det jeg skrev har jeg mange med på. Dagens skole er bygd opp rundt at elever har rettigheter, og for få plikter. Mange lærere har mistet garderoben eller klasserommet, fordi de ikke har sanksjoner mot vanskelige elever som overhodet ikke hører etter. Elever som har null respekt for lærere, som ødelegger læringsmiljøet og som vanskeliggjør lærerens arbeidssituasjon. Jeg ble selv ved et par anledninger på u skolen tatt i nakken/armen og kastet ut av klasserommet med beskjed om å sitte der til jeg holdt kjeft, av myndige lærere. Jeg tror jeg hørte etter. Ble verken slått eller noe, og tok null skade av det.

Mobbing og psykiske lidelser ? Frafall i videregående, rekruttering til håndverkeryrker, unge uføre. Har du fått med deg utviklingen i slike tall de siste 30-40 år ? Barn i dag krenkes av alt. I en periode kunne de som 10 åringer ikke veies fordi helsesøster kunne såre de ved å fortelle at de er overvektig (sic). Jeg er uansett i mot denne streiken. Da den er kynisk og absurd etter 2 år med corona.
Ja gud forby at elevene har rettigheter og plikter har det jo blitt mer av , hørt om feks fraværsgrensa? Den innebærer jo at elevene på vgs må løpe ned fastlegekontorene for å få legeerklæring på selv enkle infeksjonssykdommer. For fag med relativt få årstimer så skal det jo ingenting til for å nå grensa.

Nei jeg tror nok ikke barn i dag krenkes lettere enn før. Noe av problemet skyldes nok også SoMe hvor man får inn det perfekte glandsbildet av folk hver dag og da blir det i en del miljøer et jag å jakte etter det perfekte. Man skal være godt trent, man skal gjøre det godt på skolen, man skal helst prestere på alle mulige fronter. Og da er dessverre veien kort til å utvikle psykiske problemer når man ikke matcher en eller flere av disse områdene. Nå er det jo også dessverre at krenkende ting plutselig kan bli sendt avgårde på Snap og lignende med langt større konsekvenser kanskje enn før.

At 10 åringer ikke kunne veies en periode får du nesten dokumentere, for det tror jeg bare er pisspreik.
Etter et nettsøk er det tillatt å veie 10 åringer. Det var visstnok ikke tilrådelig en periode (ikke forbudt). Det er imidlertid sterke krefter som vil forby det fordi 10 åringer kan bli krenket av å høre at han eller hun er feit.

Jeg «kjenner» personer som deg fra det virkelige liv, og gidder ikke kaste bort tiden med meningsløse diskusjoner. SoMe og alt er så vanskelig. Min far ble ca 1960 sendt hjemmefra for å bo på hybel og gå på realskole som 13 åring. Min onkel dro til sjøs som lettmatros i norsk utenriksfart etter 7-årig folkeskole, eller som 13 åring. Tror du dette var enkelt ? Mange 13 åringer i dag klarer fan ikke å smøre egen nistepakke i en matboks. Jeg sitter i et styre i en håndverker bedrift (tømring og forskaling mm). Senior startet dette selskapet på 1950 tallet. Norsk ungdom stod da i kø for lærlingplass, og de jobbet for pengene. I dag har de et enormt rekrutteringsproblem, da norsk ungdom med «tak i» er vanskelig å finne. Den dagen øst europeerne forsvinner har Norge et megaproblem. Du skjønner neppe hva jeg prater om med dine spanskrør og SoMe tanker.

Jeg mener lærerstreiken i dag er kynisk og hjerterått etter det dagens unge har vært gjennom. 2 år med pandemi. Punktum. Hva lærere bør tjene har jeg ingen formening om. Rekrutteringsproblemene skyldes like mye arbeidsmiljø med uro i klasser uten at lærere kan gjøre noe, fremfor lønn. Min bedre halvdel er lærer, og jeg antar at hun vet noe om hva hun prater om. Diskusjonen med deg avsluttes.

William_S

Legg inn av William_S »

Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 11:55 am
William_S skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 9:40 am

Skal du debattere får du begynne med å lære deg krav til saklighet. Hvem F har nevnt spanskrør ? Det jeg skrev har jeg mange med på. Dagens skole er bygd opp rundt at elever har rettigheter, og for få plikter. Mange lærere har mistet garderoben eller klasserommet, fordi de ikke har sanksjoner mot vanskelige elever som overhodet ikke hører etter. Elever som har null respekt for lærere, som ødelegger læringsmiljøet og som vanskeliggjør lærerens arbeidssituasjon. Jeg ble selv ved et par anledninger på u skolen tatt i nakken/armen og kastet ut av klasserommet med beskjed om å sitte der til jeg holdt kjeft, av myndige lærere. Jeg tror jeg hørte etter. Ble verken slått eller noe, og tok null skade av det.

Mobbing og psykiske lidelser ? Frafall i videregående, rekruttering til håndverkeryrker, unge uføre. Har du fått med deg utviklingen i slike tall de siste 30-40 år ? Barn i dag krenkes av alt. I en periode kunne de som 10 åringer ikke veies fordi helsesøster kunne såre de ved å fortelle at de er overvektig (sic). Jeg er uansett i mot denne streiken. Da den er kynisk og absurd etter 2 år med corona.
Ja gud forby at elevene har rettigheter og plikter har det jo blitt mer av , hørt om feks fraværsgrensa? Den innebærer jo at elevene på vgs må løpe ned fastlegekontorene for å få legeerklæring på selv enkle infeksjonssykdommer. For fag med relativt få årstimer så skal det jo ingenting til for å nå grensa.

Nei jeg tror nok ikke barn i dag krenkes lettere enn før. Noe av problemet skyldes nok også SoMe hvor man får inn det perfekte glandsbildet av folk hver dag og da blir det i en del miljøer et jag å jakte etter det perfekte. Man skal være godt trent, man skal gjøre det godt på skolen, man skal helst prestere på alle mulige fronter. Og da er dessverre veien kort til å utvikle psykiske problemer når man ikke matcher en eller flere av disse områdene. Nå er det jo også dessverre at krenkende ting plutselig kan bli sendt avgårde på Snap og lignende med langt større konsekvenser kanskje enn før.

At 10 åringer ikke kunne veies en periode får du nesten dokumentere, for det tror jeg bare er pisspreik.
Etter et nettsøk er det tillatt å veie 10 åringer. Det var visstnok ikke tilrådelig en periode (ikke forbudt). Det er imidlertid sterke krefter som vil forby det fordi 10 åringer kan bli krenket av å høre at han eller hun er feit.

Jeg «kjenner» personer som deg fra det virkelige liv, og gidder ikke kaste bort tiden med meningsløse diskusjoner. SoMe og alt er så vanskelig. Min far ble ca 1960 sendt hjemmefra for å bo på hybel og gå på realskole som 13 åring. Min onkel dro til sjøs som lettmatros i norsk utenriksfart etter 7-årig folkeskole, eller som 13 åring. Tror du dette var enkelt ? Mange 13 åringer i dag klarer fan ikke å smøre egen nistepakke i en matboks. Jeg sitter i et styre i en håndverker bedrift (tømring og forskaling mm). Senior startet dette selskapet på 1950 tallet. Norsk ungdom stod da i kø for lærlingplass, og de jobbet for pengene. I dag har de et enormt rekrutteringsproblem, da norsk ungdom med «tak i» er vanskelig å finne. Den dagen øst europeerne forsvinner har Norge et megaproblem. Du skjønner neppe hva jeg prater om med dine spanskrør og SoMe tanker.

Jeg mener lærerstreiken i dag er kynisk og hjerterått etter det dagens unge har vært gjennom. 2 år med pandemi. Punktum. Hva lærere bør tjene har jeg ingen formening om. Rekrutteringsproblemene skyldes like mye arbeidsmiljø med uro i klasser uten at lærere kan gjøre noe, fremfor lønn. Min bedre halvdel er lærer, og jeg antar at hun vet noe om hva hun prater om. Diskusjonen med deg avsluttes.
Dette er vel egentlig dine synspunkter oppsummert - alt var så mye bedre før hvor gutta dro til sjøs! Det blir litt sånn ja besteforeldrene dine var med i krigen så du har ingenting å klage på type retorikk. Noe jeg egentlig ikke er så sikker på om det faktisk var. Altså KS gadd ikke en gang å møte opp i Debatten i går engang! Og hva gjelder rekrutteringsproblemer til håndverksbedrifter jeg enig i , få ungdom velger denne retningen på vgs. Men det er ikke ene og alene lærernes skyld.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Andy skrev: ons sep 21, 2022 11:00 am Utrolig at politikere og KS valgte å ikke stille på Debatten i går. KS hadde ikke lyst til å stille, noe som er ganske barnslig. De visste vel at de ville komme til å tape debatten, da alle tall viser at lærerne har vært tapere over mange år, både i lønn og status. Politikerne på sin side sier alltid at de skal satse på skolen, men gjør ingenting konkret for å sørge for at læreryrket faktisk er attraktivt. Det er feigt.

Og disse foreldrene som roper på tvungen lønnsnemd og bekymrer seg over elevenes helse virker delvis bortreist. Man kunne høre bekymringer om at ungene snur døgnet og ikke vil stå opp om morgenen, de gamer mye osv. Totalt ansvarsfraskrivelse, det er da foresattes ansvar å sette rammer for ungene. Det går ikke an å gi lærerne skylda for at barna dine ikke legger seg om kvelden. De sammenligner dette med stengte skoler under pandemien, men da kunne man ikke sosialisere. Nå har de mulighet til å leke og gjøre ting sammen med venner så mye de vil. Er dagens barn og unge helt avhengige av at voksne skal tilrettelegge for sosial aktivitet, evner de ikke å finne på noe på egenhånd?

Handal har et meget godt poeng når han spør hvorfor foreldrene som er opprørt over streiken ikke er opprørt over den generelle situasjonen i skoleverket. Foreldre klager over at barn med spesielle behov rammes, men hvorfor er de ikke opprørt over at kun 50% av de som jobber i spesialundervisningen har riktig kompetanse? Det er fullstendig uakseptabelt, men foreldrene virker fornøyde så lenge de kan sende barna på skole, selv om de ikke får det tilbudet de har krav på.
Veldig godt oppsummert!

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: ons sep 21, 2022 12:07 pm Dette er vel egentlig dine synspunkter oppsummert - alt var så mye bedre før hvor gutta dro til sjøs! Det blir litt sånn ja besteforeldrene dine var med i krigen så du har ingenting å klage på type retorikk. Noe jeg egentlig ikke er så sikker på om det faktisk var. Altså KS gadd ikke en gang å møte opp i Debatten i går engang! Og hva gjelder rekrutteringsproblemer til håndverksbedrifter jeg enig i , få ungdom velger denne retningen på vgs. Men det er ikke ene og alene lærernes skyld.
Dette er jo egentlig et litt sånt klassisk "cop out" argument, som, uten sammenligning for øvrig, også ble brukt da folk stilte spørsmål om coronatiltakene:

"Slutt å klag! Bare tenk på de som opplevde 2. verdenskrig!"

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: ons sep 21, 2022 12:20 pm
William_S skrev: ons sep 21, 2022 12:07 pm Dette er vel egentlig dine synspunkter oppsummert - alt var så mye bedre før hvor gutta dro til sjøs! Det blir litt sånn ja besteforeldrene dine var med i krigen så du har ingenting å klage på type retorikk. Noe jeg egentlig ikke er så sikker på om det faktisk var. Altså KS gadd ikke en gang å møte opp i Debatten i går engang! Og hva gjelder rekrutteringsproblemer til håndverksbedrifter jeg enig i , få ungdom velger denne retningen på vgs. Men det er ikke ene og alene lærernes skyld.
Dette er jo egentlig et litt sånt klassisk "cop out" argument, som, uten sammenligning for øvrig, også ble brukt da folk stilte spørsmål om coronatiltakene:

"Slutt å klag! Bare tenk på de som opplevde 2. verdenskrig!"
Ja man kan alltid finne noe eller noen som har det verre enn seg selv for å be noen slutte å klage. Uten at det egentlig er noe godt argument. Det skulle tatt seg ut om ei jente på 15 med spiseforstyrrelser skulle bli møtt av en psykolog som sa " ja men tenk på de som ble tatt til fange i andre verdenskrig og gikk ned i vekt på den måten". Og det er en myte at psykiske vansker ikke fantes før. Medisinen i en del av disse tilfellene ble flaska. Det var en gjengs oppfatning en tid at dette skulle man leve med, holde kjeft om og ellers skjerpe seg. Vi vet feks at en del veteraner fra Libanon har endt med å ta sine liv, fått rusproblemer og andre problemer fordi behandlingsapparatet var altfor dårlig. Og dette var noe folk ble sendt til på 80 tallet senest! Og dette var kremen av ungdom som ble sendt ned. Nå forstår Forsvaret at de må ha et apparat tilgjengelig selv for topptrente militære styrker. Man kommer ikke inn som verva soldat uten å score høyt både psykisk og fysisk. Men selv her kan folk få problemer i etterkant av å bli sendt til internasjonale operasjoner.

ja for å ta litt mer nærtliggende eksempel så har jo en del Utøya-overlevende fått det slengt i trynet at de må slutte og klage for at de ikke får den hjelpen de trenger... Ja for det er jo dagligdags å bli skutt etter på en sommerleir som skal være det tryggeste stedet på jord... En del har jo til og med fått den at de skulle ønske de ble drept. Jeg har en nær venn som jeg faktisk har vært dypt bekymra for som ble skutt etter på Utøya. Så ja, rett og slett fått for dårlig behandling i etterkant og tidvis også dukket ned i flaska for å berarbeide dette. Heldigvis går det litt bedre med han nå da og hjar i høst fått plass på en behandlingsinstitusjon samtidig som han har fått seg full og fast jobb.
Sist redigert av William_S den ons sep 21, 2022 12:52 pm, redigert 3 ganger totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 11:37 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:58 am
Denne tråden handler om lærerstreiken, og dermed lærernes hverdag.
Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring. Dette er rettigheter som for meg kommer foran de byråkratiske arbeidsoppgavene læreren har. Ti av ti ganger. Også når det er streik.

Så får du prioritere annerledes.
Hvem er det du tror ikke stiller seg bak "elevens rett på grunnskole"?
Du skriver:
"Jeg tror at det som må gjøres er å fjerne disse rettighetene elevene har"

Hvilke rettigheter må fjernes?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 11:31 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring.
Jeg har da ikke sagt noe om dette. Du setter opp stråmenn for å slippe å svare på spørsmål.
Nei, jeg har ingen problemer med å svare på spørsmål, men det blir fåfengt å svare på spørsmål fra en som reagerer mer på at jeg utfordrer en debattant som vil rokke ved elevens grunnskolerettigheter, en på at det faktisk finnes en debattant som vil rokke ved grunnskolerettighetene. Da er vi ikke på samme banehalvdel - ikke på samme bane en gang.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 12:51 pm
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 11:31 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring.
Jeg har da ikke sagt noe om dette. Du setter opp stråmenn for å slippe å svare på spørsmål.
Nei, jeg har ingen problemer med å svare på spørsmål, men det blir fåfengt å svare på spørsmål fra en som reagerer mer på at jeg utfordrer en debattant som vil rokke ved elevens grunnskolerettigheter, en på at det faktisk finnes en debattant som vil rokke ved grunnskolerettighetene. Da er vi ikke på samme banehalvdel - ikke på samme bane en gang.
Så null evne eller vilje til å svare på spørsmål. Din debatt med BiggusD er ikke relevant for de spørsmålene som stiller deg.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 1:04 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 12:51 pm
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 11:31 am
Jeg har da ikke sagt noe om dette. Du setter opp stråmenn for å slippe å svare på spørsmål.
Nei, jeg har ingen problemer med å svare på spørsmål, men det blir fåfengt å svare på spørsmål fra en som reagerer mer på at jeg utfordrer en debattant som vil rokke ved elevens grunnskolerettigheter, en på at det faktisk finnes en debattant som vil rokke ved grunnskolerettighetene. Da er vi ikke på samme banehalvdel - ikke på samme bane en gang.
Så null evne eller vilje til å svare på spørsmål. Din debatt med BiggusD er ikke relevant for de spørsmålene som stiller deg.
Du svarer heller ikke på mine spørsmål - som var grunnlaget for debatten du involverte deg i. Så hvorfor skal jeg svare på dine?

Er det ok at en lærer skriver at dokumenter som omhandler tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid kan stappes et visst sted?

Nå skriver jeg "dokumenter", men du vet like godt som meg at i realiteten var det selve elevrettighetene debattanten ville til livs. Det framgår tydelig fra diskusjonen - han skrev at lærerens oppgave (i entall) var å lære elever fag. Punktum. Inneforstått - disse andre oppgavene er ikke oppgaver som læreren burde ha.

Dette med et bakteppe der elever i grunnskolen melder at motivasjonen for skole synker og er særlig lav i ungdomstrinnet. At det er urovekkende høyt frafall i videregående opplæring. At 5,9 prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. For å ta noe. Det finnes mer.

Mener du at det med et slikt bakteppe er ok at en LÆRER skriver at et inkluderende læringsmiljø ikke er noe en lærere skal beskjeftige seg med. Ikke bare at han/hun ikke skal ha det som arbeidsoppgave, men at det er noe som man kan stappe bak!

Synes du dette er ok?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:17 pm
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 1:04 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 12:51 pm

Nei, jeg har ingen problemer med å svare på spørsmål, men det blir fåfengt å svare på spørsmål fra en som reagerer mer på at jeg utfordrer en debattant som vil rokke ved elevens grunnskolerettigheter, en på at det faktisk finnes en debattant som vil rokke ved grunnskolerettighetene. Da er vi ikke på samme banehalvdel - ikke på samme bane en gang.
Så null evne eller vilje til å svare på spørsmål. Din debatt med BiggusD er ikke relevant for de spørsmålene som stiller deg.
Du svarer heller ikke på mine spørsmål - som var grunnlaget for debatten du involverte deg i. Så hvorfor skal jeg svare på dine?

Er det ok at en lærer skriver at dokumenter som omhandler tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid kan stappes et visst sted?

Nå skriver jeg "dokumenter", men du vet like godt som meg at i realiteten var det selve elevrettighetene debattanten ville til livs. Det framgår tydelig fra diskusjonen - han skrev at lærerens oppgave (i entall) var å lære elever fag. Punktum. Inneforstått - disse andre oppgavene er ikke oppgaver som læreren burde ha.

Dette med et bakteppe der elever i grunnskolen melder at motivasjonen for skole synker og er særlig lav i ungdomstrinnet. At det er urovekkende høyt frafall i videregående opplæring. At 5,9 prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. For å ta noe. Det finnes mer.

Mener du at det med et slikt bakteppe er ok at en LÆRER skriver at et inkluderende læringsmiljø ikke er noe en lærere skal beskjeftige seg med. Ikke bare at han/hun ikke skal ha det som arbeidsoppgave, men at det er noe som man kan stappe bak!

Synes du dette er ok?
Hehe, samme visa. Stråmenn, null vilje til å svare på spørsmål annet enn akkurat det du selv vil kverulere om og en sykelig trang til å sette premissene for akkurat hva som skal diskuteres. Om du oppfører deg på samme måte som leder for dine underordnede i skoleverket, er du etter all sannsynlighet en elendig leder. Mer av den typen som er opptatt av sleike ræva oppover I systemet enn å høre på sine underordnede.

Og en ting til, er for øvrig BiggusD i det hele tatt lærer?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 1:28 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:17 pm
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 1:04 pm
Så null evne eller vilje til å svare på spørsmål. Din debatt med BiggusD er ikke relevant for de spørsmålene som stiller deg.
Du svarer heller ikke på mine spørsmål - som var grunnlaget for debatten du involverte deg i. Så hvorfor skal jeg svare på dine?

Er det ok at en lærer skriver at dokumenter som omhandler tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid kan stappes et visst sted?

Nå skriver jeg "dokumenter", men du vet like godt som meg at i realiteten var det selve elevrettighetene debattanten ville til livs. Det framgår tydelig fra diskusjonen - han skrev at lærerens oppgave (i entall) var å lære elever fag. Punktum. Inneforstått - disse andre oppgavene er ikke oppgaver som læreren burde ha.

Dette med et bakteppe der elever i grunnskolen melder at motivasjonen for skole synker og er særlig lav i ungdomstrinnet. At det er urovekkende høyt frafall i videregående opplæring. At 5,9 prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. For å ta noe. Det finnes mer.

Mener du at det med et slikt bakteppe er ok at en LÆRER skriver at et inkluderende læringsmiljø ikke er noe en lærere skal beskjeftige seg med. Ikke bare at han/hun ikke skal ha det som arbeidsoppgave, men at det er noe som man kan stappe bak!

Synes du dette er ok?
Hehe, samme visa. Stråmenn, null vilje til å svare på spørsmål annet enn akkurat det du selv vil kverulere om og en sykelig trang til å sette premissene for akkurat hva som skal diskuteres. Om du oppfører deg på samme måte som leder for dine underordnede i skoleverket, er du etter all sannsynlighet en elendig leder. Mer av den typen som er opptatt av sleike ræva oppover I systemet enn å høre på sine underordnede.

Og en ting til, er for øvrig BiggusD i det hele tatt lærer?
Det var et enkelt ja/nei-spørsmål siden du virker mer opptatt av å forsvare Biggus enn å faktisk adressere de radikale synspunktene hans. Nei, jeg jobber ikke skolen mer. Lojaliteten min ligger alltid først og fremst hos elevene. Det gjorde den også da jeg arbeidet i skolen.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:55 pm
Det var et enkelt ja/nei-spørsmål siden du virker mer opptatt av å forsvare Biggus enn å faktisk adressere de radikale synspunktene hans. Nei, jeg jobber ikke skolen mer. Lojaliteten min ligger alltid først og fremst hos elevene. Det gjorde den også da jeg arbeidet i skolen.
https://www.udir.no/eksamen-og-prover/d ... arakterer/

Her ser du at elevene får vitnemål selv om de ikke har vurderingsgrunnlag (eller har strøket) i faget.

Det vil si at elevene har lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen, selv om de ikke kan noe eller har vært for mye borte. Det har altså ingen ting å si om eleven faktisk har hatt opplæring eller ikke. Dermed kommer det elever inn på VGS (fordi dette er en lovfestet rett) som ikke har noen forutsetninger for å klare å noe av det de er ment å kunne - men i VGS er det altså -ikke- en lovfestet rett å komme ut med et vitnemål.

Det er disse rettighetene jeg argumenterer i mot. De hjelper på ingen måte elevene, men gjør heller frafallsproblematikken verre. Det er en selvfølgelighet at alle barn i landet har rett på å komme inn på Grunnskole hvor de får opplæring, men det gir ingen mening at de automatisk også fullfører Grunnskolen. Det kan ikke være slik at det ikke er krav i Grunnskolen. Rettigheter og krav må følge hverandre.

Det Grunnskolen og kommunene har gjort er omtrent det samme som om man gjorde narkotikabruk og -salg lovlig, og deretter skryter av at narkotikalovbrudd faller til 0. Det er masse frafall i VGS, men det kan ikke være frafall i Grunnskolen - det er veldig hendig for KS, men på ingen måte for elevene.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 2:23 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:55 pm
Det var et enkelt ja/nei-spørsmål siden du virker mer opptatt av å forsvare Biggus enn å faktisk adressere de radikale synspunktene hans. Nei, jeg jobber ikke skolen mer. Lojaliteten min ligger alltid først og fremst hos elevene. Det gjorde den også da jeg arbeidet i skolen.
https://www.udir.no/eksamen-og-prover/d ... arakterer/

Her ser du at elevene får vitnemål selv om de ikke har vurderingsgrunnlag (eller har strøket) i faget.

Det vil si at elevene har lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen, selv om de ikke kan noe eller har vært for mye borte. Det har altså ingen ting å si om eleven faktisk har hatt opplæring eller ikke. Dermed kommer det elever inn på VGS (fordi dette er en lovfestet rett) som ikke har noen forutsetninger for å klare å noe av det de er ment å kunne - men i VGS er det altså -ikke- en lovfestet rett å komme ut med et vitnemål.

Det er disse rettighetene jeg argumenterer i mot. De hjelper på ingen måte elevene, men gjør heller frafallsproblematikken verre. Det er en selvfølgelighet at alle barn i landet har rett på å komme inn på Grunnskole hvor de får opplæring, men det gir ingen mening at de automatisk også fullfører Grunnskolen. Det kan ikke være slik at det ikke er krav i Grunnskolen. Rettigheter og krav må følge hverandre.

Det Grunnskolen og kommunene har gjort er omtrent det samme som om man gjorde narkotikabruk og -salg lovlig, og deretter skryter av at narkotikalovbrudd faller til 0. Det er masse frafall i VGS, men det kan ikke være frafall i Grunnskolen - det er veldig hendig for KS, men på ingen måte for elevene.
Hva vil du gjøre med det?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»