Magnus Carlsen vs Niemann

Svar
Saliph

Re: Magnus Carlsen vs Niemann

Legg inn av Saliph »

Sykt at Niemann bare er 19 år. Fyren ser ut som han er godt på vei mot 40.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Carlsen legger ingenting imellom her.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

B.E. skrev: man sep 26, 2022 6:19 pm Jaha. Åpenbart ikke et menneske som spiller.

I videoanalysen blir det med denne modellen sagt at verdensener Carlsen ligger på rundt 70 prosent treffsikkerhet sammenlignet med datamaskinens trekkforslag. Hans Niemann har 100 prosent treffsikkerhet i ni av partiene sine i Iglesias' analyse.

https://www.nrk.no/sport/ny-analyse-om- ... 1.16116473
Dette beviser juks, enkelt og greit. Det er komplett umulig for et menneske å spille slik.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

oddvar_kjempebra skrev: man sep 26, 2022 8:21 pm Gjorde han det? Når da? Jeg så også sendingen og fikk ikke det med meg. Tok en titt på nytt nå og han sa ikke det de første 15 minuttene etter at Magnus trakk seg i hvertfall.
Jeg mener det var samme sendingen, med mindre det var dagen etter. Han la i hvert fall til at det er en ting som er verre enn å tape med vilje, 100% sikkert.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Mye tilsier juks fra Niemann, men konsekvensene dersom Carlsen mot formodning tar feil er så voldsomme for unggutten at hele greien føles litt ekkelt.
Sist redigert av Lew_Ashby den man sep 26, 2022 10:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Saliph skrev: man sep 26, 2022 9:50 pm Sykt at Niemann bare er 19 år. Fyren ser ut som han er godt på vei mot 40.
Er sånn nerdsyndrom det der. Bill Gates akkurat samme greiene...

lund

Legg inn av lund »

Det er vel flest faktorer som teller i Carlsens favør her.
Det innvendes at Carlsen er en dårlig taper som ikke tåler å tape. Som åpenbart er bullshit. Mannen har tapt en rekke ganger mot svakere spillere uten å antyde noe om dem.
Niemann har jukset før. Det i seg selv gir ham en svært lav grad av troverdighet. Det antydes også fra andre kilder at jukset er mer omfattende enn Niemann har innrømmet. Noe som ytterligere svekker hans troverdighet i så fall.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Saliph skrev: man sep 26, 2022 9:50 pm Sykt at Niemann bare er 19 år. Fyren ser ut som han er godt på vei mot 40.
Han jukser sikkert på alderen også…

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Ostemanden skrev: man sep 26, 2022 10:21 pm
Saliph skrev: man sep 26, 2022 9:50 pm Sykt at Niemann bare er 19 år. Fyren ser ut som han er godt på vei mot 40.
Er sånn nerdsyndrom det der. Bill Gates akkurat samme greiene...
Tull. Som 19-åring så Gates ut som han var tretten.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

lund skrev: man sep 26, 2022 10:22 pm Det er vel flest faktorer som teller i Carlsens favør her.
Det innvendes at Carlsen er en dårlig taper som ikke tåler å tape. Som åpenbart er bullshit. Mannen har tapt en rekke ganger mot svakere spillere uten å antyde noe om dem.
Niemann har jukset før. Det i seg selv gir ham en svært lav grad av troverdighet. Det antydes også fra andre kilder at jukset er mer omfattende enn Niemann har innrømmet. Noe som ytterligere svekker hans troverdighet i så fall.
Enig. Carlsen har lagt spilt ballen over til Niemann nå. Hvis han ikke slår hardt tilbake vil folk tenke sitt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Magnus er tydelig på at han mener at Niemann også jukset under det partiet der han ble slått. Andre har ment at det partiet ikke var noe spesielt med, men klart man får en annen feeling når man sitter over brettet.

Jeg hadde håpet at Magnus skulle være mer konkret, han stadfester bare det vi visste - at han ser på Niemann som en jukser.

Jompa

Legg inn av Jompa »

GoingKronos skrev: man sep 26, 2022 10:31 pm Magnus er tydelig på at han mener at Niemann også jukset under det partiet der han ble slått. Andre har ment at det partiet ikke var noe spesielt med, men klart man får en annen feeling når man sitter over brettet.

Jeg hadde håpet at Magnus skulle være mer konkret, han stadfester bare det vi visste - at han ser på Niemann som en jukser.
Som Magnus skriver så må Niemann tillate at Magnus kan få si mer. Så han har nok mye mer han skulle ønske han kunne si.

lund

Legg inn av lund »

For øvrig vil jeg påstå at Carlsen er ekstremt tøff og modig her. Uansett utfall av denne saken. Noe å lære for andre sporter/idretter for å si det sånn.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jompa skrev: man sep 26, 2022 10:34 pm

Som Magnus skriver så må Niemann tillate at Magnus kan få si mer. Så han har nok mye mer han skulle ønske han kunne si.
Jeg forstår ikke hvorfor han må tillate det? Partier er jo offentlig tilgjengelig og fritt å analysere for alle som vil.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Drama i brettspillverden! La de møtes over et slag risk eller monopol, sjakk er bare kjedelig...

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nakamura sin reaksjon


guru

Legg inn av guru »

Og der var Niemanns karriere død.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Å signere en slik uttalelse med ''World Chess Champion'' er helt konge forresten.

Å bli retweetet av verdens desidert største YouTuber, selv om det er kødd, gjør i hvert fall at det bringer mer oppmerksomhet til sporten.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

guru skrev: man sep 26, 2022 11:06 pm Og der var Niemanns karriere død.
Ikke sikkert. Niemann må vel i så fall forstå det selv, og trekke seg fra sjakken i fremtiden. Men en større sjans er vel at han kommer med en statement der han forsvarer seg, og så er det like langt.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Saliph skrev: man sep 26, 2022 9:50 pm Sykt at Niemann bare er 19 år. Fyren ser ut som han er godt på vei mot 40.
Er vel ikke bare brikkene han jukser med.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ostemanden skrev: man sep 26, 2022 10:39 pm Drama i brettspillverden! La de møtes over et slag risk eller monopol, sjakk er bare kjedelig...
Alle kan ikke like alt.

Det som derimot er spesielt er de som tror deres preferanser i mat, musikk, TV-programmer og sport er en slags global fasit.

Jeg liker ikke fårikål, jeg hater R&B, farmen kjeder meg og jeg har aldri forstått greia med basketball. Men det er mine preferanser og langt unna fasit.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Lew_Ashby skrev: man sep 26, 2022 11:14 pm Å signere en slik uttalelse med ''World Chess Champion'' er helt konge forresten.
Noe må han bruke tittelen til. Synd han ikke gidder å forsvare den.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Saliph skrev: man sep 26, 2022 9:50 pm Sykt at Niemann bare er 19 år. Fyren ser ut som han er godt på vei mot 40.
Og hans fysiske alder blir ikke lavere etter disse ukene her!

Niemann sitt rykte som sjakkspiller er torpedert nå. Juks på denne måten er en kraftig trussel mot sjakksporten, så dette kommer til å bli en heftig straff. Kommer han noensinne til å bli invitert til turneringer igjen? Spøker i alle fall for de turneringene Carlsen selv skal delta i. Dette er fort slutten på karrieren til Niemann.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Lew_Ashby skrev: man sep 26, 2022 11:14 pm Å signere en slik uttalelse med ''World Chess Champion'' er helt konge forresten.

Å bli retweetet av verdens desidert største YouTuber, selv om det er kødd, gjør i hvert fall at det bringer mer oppmerksomhet til sporten.
Sjakk er ikke sport det er et spill...

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ostemanden skrev: man sep 26, 2022 11:34 pm
Lew_Ashby skrev: man sep 26, 2022 11:14 pm Å signere en slik uttalelse med ''World Chess Champion'' er helt konge forresten.

Å bli retweetet av verdens desidert største YouTuber, selv om det er kødd, gjør i hvert fall at det bringer mer oppmerksomhet til sporten.
Sjakk er ikke sport det er et spill...
Det må du selvsagt få lov til å mene selv om de fleste mener noe annet.
Den internasjonale olympiske komité anerkjenner for eksempel både bridge og sjakk som sport.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

nometalhorse skrev: man sep 26, 2022 11:38 pm
Ostemanden skrev: man sep 26, 2022 11:34 pm
Lew_Ashby skrev: man sep 26, 2022 11:14 pm Å signere en slik uttalelse med ''World Chess Champion'' er helt konge forresten.

Å bli retweetet av verdens desidert største YouTuber, selv om det er kødd, gjør i hvert fall at det bringer mer oppmerksomhet til sporten.
Sjakk er ikke sport det er et spill...
Det må du selvsagt få lov til å mene selv om de fleste mener noe annet.
Den internasjonale olympiske komité anerkjenner for eksempel både bridge og sjakk som sport.
Ja, og sjakk er en idrett fordi det krever mental konsentrasjon. Og det fysiske aspektet er viktig for å yte optimalt i flere timer. Så sjakk er uten tvil en sport.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

PapaSmurf skrev: man sep 26, 2022 11:25 pm
Ostemanden skrev: man sep 26, 2022 10:39 pm Drama i brettspillverden! La de møtes over et slag risk eller monopol, sjakk er bare kjedelig...
Alle kan ikke like alt.

Det som derimot er spesielt er de som tror deres preferanser i mat, musikk, TV-programmer og sport er en slags global fasit.

Jeg liker ikke fårikål, jeg hater R&B, farmen kjeder meg og jeg har aldri forstått greia med basketball. Men det er mine preferanser og langt unna fasit.
R&b har mistet sin sjarm opp igjennom med unntak av black messiah albumet til D`angelo fra 2015, det leverer alltid..
Farmen og tv2 kan brenne en viss plass, der er vi enige..
Du må være forsiktig og ikke snakke stygt om fårikål da får du masse tastaturkrigere etter deg, er forøvrig enig med deg der også om at fårikål er ganske trist mat og for lengst burde vært slengt på historiens søppelfylling sammen med sjakk

Nærmeste jeg kommer noe strategi i brettspill er Civilization
Sist redigert av Ostemanden den man sep 26, 2022 11:43 pm, redigert 1 gang totalt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

FantasySwede skrev: man sep 26, 2022 11:33 pm Og hans fysiske alder blir ikke lavere etter disse ukene her!

Niemann sitt rykte som sjakkspiller er torpedert nå. Juks på denne måten er en kraftig trussel mot sjakksporten, så dette kommer til å bli en heftig straff. Kommer han noensinne til å bli invitert til turneringer igjen? Spøker i alle fall for de turneringene Carlsen selv skal delta i. Dette er fort slutten på karrieren til Niemann.
Før man vurderer straff så må man vitterlig dokumentere at Niemann faktisk har jukset. Nå er det godt mulig at Carlsen har mer på lager om Niemann ''lar ham snakke'', men at Carlsen mener at Niemann var for avslappet da han utspilte ham med svart er jo ikke et moment. At han derimot har:

- hatt en usannsynlig rask karriereutvikling
- har innrømmet juks ved to anledninger for flere år siden
- har spilt noen elleville trekk som lukter computerspill
- har uvanlig mange 100% korrelasjonsmatcher over en kort periode

har jo større betydning. At Carlsen ikke vil spille i turneringer hvor Niemann deltar burde være et større problem for Carlsen enn for amerikaneren emm, selv om de store turneringene sannsynligvis vil droppe ham for verdens største sjakkstjerne.

Om Carlsen skulle ta feil, og direkte medvirker til at en 19-åring får karrieren sin ødelagt, ville det vært tragisk.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Ostemanden skrev: man sep 26, 2022 11:34 pm
Lew_Ashby skrev: man sep 26, 2022 11:14 pm Å signere en slik uttalelse med ''World Chess Champion'' er helt konge forresten.

Å bli retweetet av verdens desidert største YouTuber, selv om det er kødd, gjør i hvert fall at det bringer mer oppmerksomhet til sporten.
Sjakk er ikke sport det er et spill...
Takk for at du retter på meg Ostemanden. Du slår meg som typen som mener du kunne konkurrert mot en GM fordi du er god i vri åtter.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

nometalhorse skrev: man sep 26, 2022 11:38 pm
Ostemanden skrev: man sep 26, 2022 11:34 pm
Lew_Ashby skrev: man sep 26, 2022 11:14 pm Å signere en slik uttalelse med ''World Chess Champion'' er helt konge forresten.

Å bli retweetet av verdens desidert største YouTuber, selv om det er kødd, gjør i hvert fall at det bringer mer oppmerksomhet til sporten.
Sjakk er ikke sport det er et spill...
Det må du selvsagt få lov til å mene selv om de fleste mener noe annet.
Den internasjonale olympiske komité anerkjenner for eksempel både bridge og sjakk som sport.
Så i nær fremtid vil en haug med geriatrikere stille opp i ol i bridge?!, ser det for meg der Olga på 74 møter Hans på 83, det er stille i salen spenningen er til å ta og føle på blant de i publikum som ikke har sovnet ennå, rolig hvilepuls på deltagerne der med et snitt på 19 slag i minuttet...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»