Det er typisk norsk å sutre!

Svar
Queenie

Re: Det er typisk norsk å sutre!

Legg inn av Queenie »

Ale skrev: tir mar 21, 2023 3:30 pm Sett pris på livet. Sett pris på god mat og drikke. Sett pris på damer. Sett pris på familien. Sett pris på norsk og engelsk fotball. Sett pris på familiehunden. Gå turer med hunden (Odin) rundt Lisleby stadion om du har en dårlig dag. Det er ting min overlege på DPS Fredrikstad sa til meg en gang. At man skal verdsette det man har, ikke det man ikke har. Sett pris på at du har et klart hode, to bein å gå på og ikke har noen fysiske sykdommer. Ja, du har personlighetsforstyrrelser, men det er ikke the end of the world. Verdsett ting før det er for sent. Sett pris på at du bor i et land som Norge hvor man lander på begge beina om man blir ung ufør pga. psykisk sykdom.
Dette er noe av det beste du har skrevet her inne.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Fordomsfull skrev: tir mar 21, 2023 4:06 pm
TrueTopRed skrev: tir mar 21, 2023 3:54 pm
Ormen den lange skrev: tir mar 21, 2023 3:44 pm Men hva er nå lykke?
Det er faktisk et svært og viktig spm. Jeg tror at mange ville kunne tenkt nytt/annerledes hvis man tok seg tid til å suge litt på karamellen, og ikke bare kastet ut svar som å tjene mest penger eller få mye makt. Men hvem vet ;)
Somalierne i Norge var mest lykkelige av innvandrerne, sa en undersøkelse.
Somaliere er blandt de som jobber minst.
Mindre stress, kanskje derfor?

https://www.nrk.no/norge/svaert-variere ... 1.14323926

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fordomsfull skrev: tir mar 21, 2023 3:32 pm
Mehell skrev: tir mar 21, 2023 2:27 pm Sutre over at nordmenn sutrer..
Stavrum setter standarden her. Lurer på om han selv ser ironien i det, eller om han er for enkel til å skjønne hva han holder på med.
Når suppekøene og matelveransene på matstasjonene øker, så tyder det ikke på at folk bare sutrer og jeg synes i så måte at nordmenn har ALL grunn til å klage. Ja aldri før i mitt liv har Ola&Kari Nordmann fått inndratt så mye kjøpekraft - som i realiteten bunner i en gigantisk og flat skatt - til myndigheten, jf 1 BILLION 357 milliarder kroner i inntekt på salg av petroleumsprodukter i 2022. de 90% stats&kommune-eide krftselskapene hadde og formidable inntekter, betalt inn av oss alle; statkraft hadde 73,9 milliarder kroner i driftsinntekter i 4 kvartal 2022, BKK/Eviny hadde et overskudd i 4. kvartal på 2 129 millioner. Konsumprisindeksen økte med 5,8 % i 2022 og styringsrenten og dermed også boliglånsrenten - økte
markant.
Hvem er det som står i suppekøene da? Bilder derfra forteller jo ofte en historie.
Er dette mennesker som eier eindom? Har de lånt seg til pipa? Har de store, tankeløse forbrukslån? Er det innvandrere som er her på kortere opphold? Har den kjøpekraften vi har hatt vært fornuftig? Rettere sagt, har nordmenn flest evner til å omfordele og omprioritere egen økonomi og fortsatt være lykkelige? Klarer vi fortsatt å verdsette de gode tingene i livene våre?
Det hjelper ikke at Norge tjener gress når pengene også renner ut, mye takket være en enorm trygdeandel og innvandring, samt mye hodeløs pengebruk. Likegyldig av det så har den jevne person i Norge det langt bedre både økonomisk og materielt enn andre, men klarer vi å sette pris på det? Det korte svaret er nei. De fleste gjør ikke det

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Fordomsfull skrev: tir mar 21, 2023 4:06 pm Somalierne i Norge var mest lykkelige av innvandrerne, sa en undersøkelse.
Det tror jeg på. Jeg tror at folk som har vært på bunnen lettere setter pris på og bedre kan "holde på" ev goder i fremtiden. Da er det ikke rum for å suttre.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Gideg skrev: tir mar 21, 2023 4:11 pm
Fordomsfull skrev: tir mar 21, 2023 4:06 pm
TrueTopRed skrev: tir mar 21, 2023 3:54 pm

Det er faktisk et svært og viktig spm. Jeg tror at mange ville kunne tenkt nytt/annerledes hvis man tok seg tid til å suge litt på karamellen, og ikke bare kastet ut svar som å tjene mest penger eller få mye makt. Men hvem vet ;)
Somalierne i Norge var mest lykkelige av innvandrerne, sa en undersøkelse.
Somaliere er blandt de som jobber minst.
Mindre stress, kanskje derfor?

https://www.nrk.no/norge/svaert-variere ... 1.14323926
Jeg har en gutt fra Somalia som kollega. Rivjern til å jobbe. Et problem er at han leser dårlig. Som i dag utpakking av varer. Pakkseddel på flere a-4sider. Ikke alfabetisk. Så han sa at han ville heller bære på plass varene, så kunne jeg lese. Nei du trenger å trene på å lese norsk, og jeg trenger trimmen. Litt brydd over å lese så langsomt. Men du leser vel ikke dårligere enn meg. På norsk kanskje, men jeg kan jo ikke lese ett ord på arabisk...
Flott unggutt

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Queenie skrev: tir mar 21, 2023 4:11 pm
Fordomsfull skrev: tir mar 21, 2023 3:32 pm
Mehell skrev: tir mar 21, 2023 2:27 pm Sutre over at nordmenn sutrer..
Stavrum setter standarden her. Lurer på om han selv ser ironien i det, eller om han er for enkel til å skjønne hva han holder på med.
Når suppekøene og matelveransene på matstasjonene øker, så tyder det ikke på at folk bare sutrer og jeg synes i så måte at nordmenn har ALL grunn til å klage. Ja aldri før i mitt liv har Ola&Kari Nordmann fått inndratt så mye kjøpekraft - som i realiteten bunner i en gigantisk og flat skatt - til myndigheten, jf 1 BILLION 357 milliarder kroner i inntekt på salg av petroleumsprodukter i 2022. de 90% stats&kommune-eide krftselskapene hadde og formidable inntekter, betalt inn av oss alle; statkraft hadde 73,9 milliarder kroner i driftsinntekter i 4 kvartal 2022, BKK/Eviny hadde et overskudd i 4. kvartal på 2 129 millioner. Konsumprisindeksen økte med 5,8 % i 2022 og styringsrenten og dermed også boliglånsrenten - økte
markant.
Hvem er det som står i suppekøene da? Bilder derfra forteller jo ofte en historie.
Er dette mennesker som eier eindom? Har de lånt seg til pipa? Har de store, tankeløse forbrukslån? Er det innvandrere som er her på kortere opphold? Har den kjøpekraften vi har hatt vært fornuftig? Rettere sagt, har nordmenn flest evner til å omfordele og omprioritere egen økonomi og fortsatt være lykkelige? Klarer vi fortsatt å verdsette de gode tingene i livene våre?
Det hjelper ikke at Norge tjener gress når pengene også renner ut, mye takket være en enorm trygdeandel og innvandring, samt mye hodeløs pengebruk. Likegyldig av det så har den jevne person i Norge det langt bedre både økonomisk og materielt enn andre, men klarer vi å sette pris på det? Det korte svaret er nei. De fleste gjør ikke det
Jeg tror de er sultne, ellers ville de nok ikke stått i matkø. Det kan jo være at de er sosiologer eller NAV-ansatte som er der for å registrere hvem som ikke trenger penger til mat fordi de allerede har spist. Eller at de er selskapssyk? De gikk feil i sinsenkrysset og trodde de stod i busskø, metadon eller subutex-kø? Jeg satt på med en riking en gang, skipsmegler eller noe hvitskjorteaktig. Han var imidlertid fæl til å miste ting; han mistet pengene sine, og jobben. Så mistet han hus&hjem og familien med. Han fant dog Jesus, skjønt det siste jeg hørte var at han slapp taket - også i han. Kanskje står han i matkø?
Det var et påliskomintervju med noen somaliere engang der en av de sa at hun skulle ikke reise tilbake til Somalia før hun hadde tømt NAV. Men du hadde sikkert tatt henne på alvor. Dette beløpet øker https://www.nbim.no/no

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Norge er Nordens mest triste Land. I dag åpnet jeg skattemeldinga og ble ikke blidere av det. Norge er ett grusomt land på ett utall parametere, Ett sant helvete på jord...

peraleks

Legg inn av peraleks »

Queenie skrev: tir mar 21, 2023 4:11 pm
Fordomsfull skrev: tir mar 21, 2023 3:32 pm
Mehell skrev: tir mar 21, 2023 2:27 pm Sutre over at nordmenn sutrer..
Stavrum setter standarden her. Lurer på om han selv ser ironien i det, eller om han er for enkel til å skjønne hva han holder på med.
Når suppekøene og matelveransene på matstasjonene øker, så tyder det ikke på at folk bare sutrer og jeg synes i så måte at nordmenn har ALL grunn til å klage. Ja aldri før i mitt liv har Ola&Kari Nordmann fått inndratt så mye kjøpekraft - som i realiteten bunner i en gigantisk og flat skatt - til myndigheten, jf 1 BILLION 357 milliarder kroner i inntekt på salg av petroleumsprodukter i 2022. de 90% stats&kommune-eide krftselskapene hadde og formidable inntekter, betalt inn av oss alle; statkraft hadde 73,9 milliarder kroner i driftsinntekter i 4 kvartal 2022, BKK/Eviny hadde et overskudd i 4. kvartal på 2 129 millioner. Konsumprisindeksen økte med 5,8 % i 2022 og styringsrenten og dermed også boliglånsrenten - økte
markant.
Hvem er det som står i suppekøene da? Bilder derfra forteller jo ofte en historie.
Er dette mennesker som eier eindom? Har de lånt seg til pipa? Har de store, tankeløse forbrukslån? Er det innvandrere som er her på kortere opphold? Har den kjøpekraften vi har hatt vært fornuftig? Rettere sagt, har nordmenn flest evner til å omfordele og omprioritere egen økonomi og fortsatt være lykkelige? Klarer vi fortsatt å verdsette de gode tingene i livene våre?
Det hjelper ikke at Norge tjener gress når pengene også renner ut, mye takket være en enorm trygdeandel og innvandring, samt mye hodeløs pengebruk. Likegyldig av det så har den jevne person i Norge det langt bedre både økonomisk og materielt enn andre, men klarer vi å sette pris på det? Det korte svaret er nei. De fleste gjør ikke det
Dette stemmer jo heller ikke.
Vi er det 7. lykkeligste landet av over 200 land her i verden, det forteller et bilde av at nordmenn flest er lykkeligere enn over 90 % av alle folkeslag og således både setter pris på den økonomiske og materielle tilstanden vår.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kongemannen skrev: tir mar 21, 2023 5:13 pm Norge er Nordens mest triste Land. I dag åpnet jeg skattemeldinga og ble ikke blidere av det. Norge er ett grusomt land på ett utall parametere, Ett sant helvete på jord...
Norge er helt jævlig. Selv ser jeg snart ingen annen mulighet enn å lime fast meg og kona i soffan og tenne på huset.
Det er et sant helvete å være gjeldfri og ha alt man trenger.
Hvorfor kan ikke Putin starte en krig, i det minste? Vi savner litt spenning!

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

peraleks skrev: tir mar 21, 2023 5:14 pm Dette stemmer jo heller ikke.
Vi er det 7. lykkeligste landet av over 200 land her i verden, det forteller et bilde av at nordmenn flest er lykkeligere enn over 90 % av alle folkeslag og således både setter pris på den økonomiske og materielle tilstanden vår.
Blander du ikke saker nå (best sted å bo v lykkelig folk), eller har man lykkes i å få frem korrekte tall også på hvem som er mest lykkelig? Det høres for bra ut til å være sant at man kan ha tall på den delen. Kan ikke se for meg at det finnes gode/sikre måter å få målt dette på. At Norge er et godt sted å bo kan man derimot få mye tall på.

Det som er saken her er vel spm om norrmenn faktisk setter pris på det å være i den gode situasjonen det er å bo i landet, eller om det konstante jaget etter å få det "enda bedre" ødelegger, som i at man klager for småsaker eller rett og slett flytter til utlandet som Bjørn Dæhlie for å spare peng.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Queenie skrev: tir mar 21, 2023 1:51 pm Skal man finne lykken er man nødt til å ta valg som kan være vanskelige eller øke selvinnsikten. Jeg tror også på at det er relasjoner som gjør livet, jobben betyr nada, penger betyr lite (vi har alle nok til å leve godt og mer enn det, det er snakk om prioriteringer), men det er relasjoner, øyeblikk og minner som vi vil sette pris på den dagen vi forlater denne verdenen. Så hvorfor vektlegger vi ikke det mer, tid til oss selv og bygge gode relasjoner med andre mennesker?
Det må du kunne mene, men et lykkelig liv er en blanding. Hvis man hver dag bedriver ti timer med nana har du et problem. Og de som sier penger betyr lite, er de som har mye (eller nok) penger selv. Det er nedsettende mot de som ikke kan gjøre mye av det mange andre kan. Som å ha råd til å feriere i Norge, må jo være verdens dyreste land å feriere i.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Guttorm123 skrev: tir mar 21, 2023 2:06 pm Lurer på om det var mindre sutring under 2. verdenskrig enn det er i dag. Har en mistanke om det....
Man fikk ihvertfall ikke kringkastet sutring over hele Norge.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Til helvete med alt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

TrueTopRed skrev: tir mar 21, 2023 5:42 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 5:14 pm Dette stemmer jo heller ikke.
Vi er det 7. lykkeligste landet av over 200 land her i verden, det forteller et bilde av at nordmenn flest er lykkeligere enn over 90 % av alle folkeslag og således både setter pris på den økonomiske og materielle tilstanden vår.
Blander du ikke saker nå (best sted å bo v lykkelig folk), eller har man lykkes i å få frem korrekte tall også på hvem som er mest lykkelig? Det høres for bra ut til å være sant at man kan ha tall på den delen. Kan ikke se for meg at det finnes gode/sikre måter å få målt dette på. At Norge er et godt sted å bo kan man derimot få mye tall på.

Det som er saken her er vel spm om norrmenn faktisk setter pris på det å være i den gode situasjonen det er å bo i landet, eller om det konstante jaget etter å få det "enda bedre" ødelegger, som i at man klager for småsaker eller rett og slett flytter til utlandet som Bjørn Dæhlie for å spare peng.
Det rapporten tar for seg og som igjen denne tråden baserer seg på er Verdens lykkerapport.
At man igjen ligger innenfor topp 10 der indikerer at nordmenn er blant verdens lykkeligste folkeslag.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

peraleks skrev: tir mar 21, 2023 7:30 pm Det rapporten tar for seg og som igjen denne tråden baserer seg på er Verdens lykkerapport.
At man igjen ligger innenfor topp 10 der indikerer at nordmenn er blant verdens lykkeligste folkeslag.
Det vi er uenige i er troverdigheten i rapporten. Så er det alltid hyggelig med konkrete lister som man kan lene seg mot, så det er ikke det.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

ehall skrev: tir mar 21, 2023 6:55 pm
Queenie skrev: tir mar 21, 2023 1:51 pm Skal man finne lykken er man nødt til å ta valg som kan være vanskelige eller øke selvinnsikten. Jeg tror også på at det er relasjoner som gjør livet, jobben betyr nada, penger betyr lite (vi har alle nok til å leve godt og mer enn det, det er snakk om prioriteringer), men det er relasjoner, øyeblikk og minner som vi vil sette pris på den dagen vi forlater denne verdenen. Så hvorfor vektlegger vi ikke det mer, tid til oss selv og bygge gode relasjoner med andre mennesker?
Det må du kunne mene, men et lykkelig liv er en blanding. Hvis man hver dag bedriver ti timer med nana har du et problem. Og de som sier penger betyr lite, er de som har mye (eller nok) penger selv. Det er nedsettende mot de som ikke kan gjøre mye av det mange andre kan. Som å ha råd til å feriere i Norge, må jo være verdens dyreste land å feriere i.



Jeg er pensjonist med en svært lav pensjon, faktisk langt under fattigdomsgrensa. Men kan ikke si at det har noen som helst betydning for min lykkefølelse, på ingen måte. Selv om jeg knapt har penger til det aller nødvendigste, så er jeg likevel lykkelig sammen med familien, jeg er lykkelig for at alle mine barn har klart seg godt og at barnebarna tegner godt, og alle trives sammen.
Jeg er lykkelig for den kjæresten jeg har hatt i snart nitten år og for at vi er såkalt særboere. Det gjør meg lykkelig å sitte å prate med ham på den andre sida av bordet med et glass med noe godt i.
Det gjør meg videre lykkelig at jeg ei eldre dame, fortsatt klarer å håndmåke innkjørsla og gårdsplassen, og at jeg klarer hagearbeidet og gressklippingen om sommeren. Når det er sagt så vet jeg også å sette pris på ukene mellom gressklipping og snømåking, for så gøy er det tross alt ikke.
Jeg er også svært lykkelig og fornøyd med regjeringa vi har nå, de er de beste til å lose landet trygt gjennom krisene, og jeg vet at de kommer til å gjøre økonomien til oss som sitter nederst ved bordet bedre på sikt.
Så er jeg svært lykkelig over å bo i et land preget av fred og frihet, det er kanskje det aller beste.
Nei, penger betyr ingenting, og jeg har alt for lite av sånt noe.

Og apropos ferie, så er jeg overlykkelig over at jeg slipper å dra på noen ferie.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Yes, det er nok sikkert umåtelig fett å leve på minst mulig, men for all del, viktig å ha i bakhodet at "penger betyr jo tross alt ikke noe", metter nok sikkert tomme mager og sørger for at varmeovnene plutselig kan slås på igjen.

Det er en ren Disney-versjon av virkeligheten.

Moist

Legg inn av Moist »

Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Penger løser ikke alt her i livet, men om man aldri måtte bekymre seg for regninger og mat på bordet, da løser man de fleste problemer.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:56 pm Yes, det er nok sikkert umåtelig fett å leve på minst mulig, men for all del, viktig å ha i bakhodet at "penger betyr jo tross alt ikke noe", metter nok sikkert tomme mager og sørger for at varmeovnene plutselig kan slås på igjen.

Det er en ren Disney-versjon av virkeligheten.
Jeg tror du bommet budskapet og tok det veldig bokstavlig. Penger betyr noe for alle, men om det blir hovedingrediensen til lykke, så tror jeg man har tapt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:56 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Yes, det er nok sikkert umåtelig fett å leve på minst mulig, men for all del, viktig å ha i bakhodet at "penger betyr jo tross alt ikke noe", metter nok sikkert tomme mager og sørger for at varmeovnene plutselig kan slås på igjen.

Det er en ren Disney-versjon av virkeligheten.



Jeg har lite penger og stor gjeld. Ok, det er kun en liten del av tilværelsen, og er i grunnen bare penger. Økonomiske problemer løser man. Det har jeg stor erfaring med. Har man ikke penger til nok mat og strøm, så får man hjelp på sosialkontoret. Eller man kan spørre familie om hjelp.
Nei, en må fokusere på alt det som virkelig betyr noe, slik som relasjoner og opplevelser. Og de fleste opplevelser er faktisk gratis, en må bare skjønne hva en opplevelse kan være. Jeg føler meg derfor rik, som har en stor familie og en kjæreste, og har evnen til å glede meg over de små ting.

peraleks

Legg inn av peraleks »

TrueTopRed skrev: tir mar 21, 2023 10:05 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:56 pm Yes, det er nok sikkert umåtelig fett å leve på minst mulig, men for all del, viktig å ha i bakhodet at "penger betyr jo tross alt ikke noe", metter nok sikkert tomme mager og sørger for at varmeovnene plutselig kan slås på igjen.

Det er en ren Disney-versjon av virkeligheten.
Jeg tror du bommet budskapet og tok det veldig bokstavlig. Penger betyr noe for alle, men om det blir hovedingrediensen til lykke, så tror jeg man har tapt.
Kult.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: tir mar 21, 2023 10:07 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.
Det er akkurat dette her jeg prøver å få frem.
Jeg mener å huske at en av de største årsakene til depresjoner, skilsmisser etc. altså mye psykisk vondhet er ganske enkelt økonomi.
Så når man kommer farende med at "penger ikke betyr noe", så er det ganske klink bom.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Henningsen skrev: tir mar 21, 2023 10:07 pm Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.
Det er akkurat det. Skulle du ha formye av det, så kanskje du slipper å tenke på regningene, men får muligens andre problem med folk/relasjoner rundt deg. Enten i form av folk som ønsker å låne, blir missunnelig,, og til sist de som rydder deg eller familien av banen osv. Har dagsferske saker i norge der kone sporløst forsvinner eller svenskehistorien med norrmannen og fryseboksen. Penger må ikke bety alt.

Lagom + er nok greit nok.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

peraleks skrev: tir mar 21, 2023 10:18 pm
Henningsen skrev: tir mar 21, 2023 10:07 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm




Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.
Det er akkurat dette her jeg prøver å få frem.
Jeg mener å huske at en av de største årsakene til depresjoner, skilsmisser etc. altså mye psykisk vondhet er ganske enkelt økonomi.
Så når man kommer farende med at "penger ikke betyr noe", så er det ganske klink bom.



Skilsmisser kan skyldes økonomi, men etter min erfaring som skilt, så er dette en vikarierende årsak.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 11:01 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 10:18 pm
Henningsen skrev: tir mar 21, 2023 10:07 pm

Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.
Det er akkurat dette her jeg prøver å få frem.
Jeg mener å huske at en av de største årsakene til depresjoner, skilsmisser etc. altså mye psykisk vondhet er ganske enkelt økonomi.
Så når man kommer farende med at "penger ikke betyr noe", så er det ganske klink bom.



Skilsmisser kan skyldes økonomi, men etter min erfaring som skilt, så er dette en vikarierende årsak.
Jodda, men du er også igjen kun en person blant mange millioner skilte.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Guttorm123 skrev: tir mar 21, 2023 2:06 pm Lurer på om det var mindre sutring under 2. verdenskrig enn det er i dag. Har en mistanke om det....
Det tror ikke jeg. Min mormor som levde gjennom krigen er det største sutrehuet jeg noengang har møtt. Hun møttes jevnlig med likesinnede fruer på teatercafeen for å sutre over almuen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Trygg økonomi er en forutsetning for å ha en ok tilværelse. Alt annet er selvbedrag. Og ja har man en mer romslig økonomi så har man også armslag til å ha en bedre tilværelse.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»