Landslaget for herrer

Svar
Ka9nen

Re: Landslaget for herrer

Legg inn av Ka9nen »

Champis skrev: lør sep 24, 2022 12:54 am
Feil. De eies direkte av regimet, det er ikke en sponsor....
Ok, det er en viktig korreksjon. Men dette problemet med at klubber kjøpes opp av oljesjeikene er ikke noe Haaland kan stilles til ansvar for. Faren spilte i klubben og han har møtt opp på stadion siden han var liten gutt. Selvsagt med en drøm om å en gang få spille der. Jeg mener hele debatten er håpløs og at kritikken og moralismen heller bør sendes til de som tillater at klubbene kan kjøpes opp av disse land.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er vel heller riktig å si de eies av et LTD selskap i England som igjen er eid av regimet, og at de eier ikke 100% , det er andre britiske investorer også med en aksjeandel.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: lør sep 24, 2022 1:55 am
Ka9nen skrev: fre sep 23, 2022 11:03 pm
Crazy Horse skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am
Da har man lest det også. At det Emiratene har gående er ganske mye verre enn Ruzzland. Det styre emiratene har er ikke verre enn mange andre diktaturer i verden. De er det noen av. Ingen rettsstat, tortur og fengsling av mennesker med ikke lovlige meninger. Ta Kina. Regner med at du boikotter kinesiske varer og økonomi, og at du ikke har kinesiske produkter hjemme hos deg ? Her må man vel være konsekvent. Haaland spiller i England. Temaet City vs Emiratene er ikke bare sportsvasking. Tema er om vesten skal boikotte kapital og investeringer i f eks Europa med opphav i diktaturer som bryter menneskerettigheter. Vi får begynne med Kina da. Dette gjelder ikke bare fotball, men alle tenkelige bedrifter. Som at norske ansatte ikke skal jobbe for en bedrift med aksjonærer fra Emiratene eller Kina.

Så dette med at det emiratene har gående er ganske mye verre enn Russland. Russland har angrepet et fredelig naboland i en imperialistisk angrepskrig. De har torturert, voldtatt og drept. I storbyen Mariupol er 90 % av byen ødelagt av russisk artilleri. De sivile tapene kjenner ingen i dag. Ukrainske barn er tvangsflyttet til ukjent skjebne i Russland. Bare det å sammenligne dette med Emiratene er sveiseblind. Normann har valgt å spille for et lag i en fasciststat, og har ingenting å gjøre på et norsk landslag. Like lite som om han spilte for SS Berlin i 1940.
Haaland spiller heller ikke for et lag fra Emiratene, han spiller for en engelsk klubb som har sponsor derfra. Kritiske spørsmål ang valg av sponsor bør rettes til eiere og drivere, ikke spillerne. Fatter ikke at det er mulig å skulle sette Haaland til ansvar for dette.
Haaland sitt klubbvalg er bevist ja. Haaland styrer imidlertid ikke hvem som til enhver tid eier City, en merittert og tradisjonsrik klubb fra Manchester. Det er masse etiske spørsmål rundt oss hele tiden. Kjøp av klær fra syd øst Asia og barnearbeid. Kjøp av anorakker med dyrepels fra Asia og makabert dyreplageri. Kjøp av kinesiske produkter eller varer fra andre dysfunksjonelle samfunn og stater som daglig bryter menneskerettighetene. Det er en lang rekke etiske spørsmål vi som konsumenter daglig må ta stilling til. For de fleste er pris viktigst. At man skal forlange at Haaland slik verden politisk er skrudd sammen skal ta høyverdige etiske valg på et helt annet nivå enn oss andre er tøv, tull og dobbeltmoral. City spiller i PL etter engelske bestemmelser om arb miljø mv.. Om man skal stanse kontant- og finansielle strømmer fra diktaturer rundt om i verden, så greit, men det er et politisk spørsmål. Det er langt derfra til å forlange at Haaland skal være fotballens mor Teresa. Det er svada og dobbeltmoral fra folk som kaster sten i glasshus. Kina er aksjonærer i norske selskap. Skal man følge din logikk så skal norske arbeidsgivere si opp sine stillinger og slutte, fordi Kina kjøper seg opp i bedriften. Med all mulig respekt er det piss.

Normann derimot har valgt å dra til Russland, og spille i et land for folk og kanskje politiske ledere som vasser i uskyldige menneskers blod. Bokstavlig talt. Alt for penger. Jeg er glad jeg slipper å se denne spilleren med det norske flagget på brystet. I denne saken er Normann en idiot i ordets rette forstand, eventuelt hans rådgivere. Punktum/

Hvem er det du egentlig svarer her?

Hvis det er meg:

1. Haaland styrer ikke hvem som eier City til enhver tid, men han visste hvem som eide dem da han gikk dit, bare sånn at du forstår at ikke det er et holdbart argument.

2. "Min logikk"? Jeg har aldri forfektet at arbeidstakere skal si opp jobben fordi de får kinesiske eiere. Tvert i mot har jeg forfektet at det bare er tull å utestenge både Haaland og Normann. Jeg stiller kun kritiske spørsmål til dobbeltmoralistene.

3. Det blir noe voldsomt patetisk og absurd at du skriver om Normann sitt klubbvalg som at han "spiller for et folk og for politiske ledere" - samtidig som dette ikke er tilfelle for Haaland. Normann spiller ikke for en klubb som hverken heies fram av folket eller av politiske ledere. City gjør derimot begge deler.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Hvor er Norge til neste VM?

Er det realistisk at Norge kan bli et topplag for en periode, med den generasjonen vi har nå?

Jeg mener at vi må være forbi det å kvalifisere seg nå - hvertfall til EM. VM er vanskelig med 12 plasser og topp 10 er toppseedet. Kommer vi oss inn i top 10 europeiske lag på fifa rankingen derimot? Må i så fall være på bekostning av England, Danmark eller... Tyskland? Det er vel ingen av de andre lagene som per i dag er i fare til å falle ut av topp 10 ? Danmark kun fordi jeg tviler på at de kan stabilisere seg fullstendig i topp 10.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Jeg tror at kommer Norge først til et VM, så er det mulig å nå langt.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Prinsipielt viktig diskusjon -

Haaland - Berge og Normann bør ikke spille for landslaget for herrer.
Det er ikke viktig uansett.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Manchester City's fysio, Mario Pafundi er nå en del av Norges støtteapparat, så nå må vi vel bare trekke hele laget?

benib

Legg inn av benib »

Pushback skrev: lør sep 24, 2022 11:01 am Hvor er Norge til neste VM?

Er det realistisk at Norge kan bli et topplag for en periode, med den generasjonen vi har nå?

Jeg mener at vi må være forbi det å kvalifisere seg nå - hvertfall til EM. VM er vanskelig med 12 plasser og topp 10 er toppseedet. Kommer vi oss inn i top 10 europeiske lag på fifa rankingen derimot? Må i så fall være på bekostning av England, Danmark eller... Tyskland? Det er vel ingen av de andre lagene som per i dag er i fare til å falle ut av topp 10 ? Danmark kun fordi jeg tviler på at de kan stabilisere seg fullstendig i topp 10.
Til VM i 2026 får UEFA 16 plasser så mulighetene blir større. Som å kvalifisere seg til EM i "gamle dager". Jeg er forsåvidt enig med deg at sånn det ser ut nå kan vi forvente mer enn å bare kvalifisere oss. Jeg forventer at Norge kvalifiserer seg til neste EM og at vi går videre fra gruppespill. Resten er nesten litt avhengig av trekning.

Når det gjelder VM så tror jeg at vi har store muligheter til å kvalifisere oss. Jeg mener så absolutt Norge bør være blant de 16 beste lagene i Europa om et par-tre år.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Vi er i følge UEFA faktisk nøyaktig nummer 16 i dette øyeblikk !

Nr 20 i europa på FIFA-rankingen. Lurer på hvordan det blir med kvaliken til 2026 - blir vel 10 faste som før og nå da 6 plasser via playoff mot 2 tidligere. Det er klart at dette gir betydelig større sjanse for Norge, som sikkert minst inne blant de 20 beste i Europa på dette tidspunktet og vi blir sikkert seedet på nivå 2. Kanskje de 2 beste toerne går direkte til VM? Playoff om resten sammen med de beste treerne?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Pushback skrev: lør sep 24, 2022 4:16 pm Vi er i følge UEFA faktisk nøyaktig nummer 16 i dette øyeblikk !

Nr 20 i europa på FIFA-rankingen. Lurer på hvordan det blir med kvaliken til 2026 - blir vel 10 faste som før og nå da 6 plasser via playoff mot 2 tidligere. Det er klart at dette gir betydelig større sjanse for Norge, som sikkert minst inne blant de 20 beste i Europa på dette tidspunktet og vi blir sikkert seedet på nivå 2. Kanskje de 2 beste toerne går direkte til VM? Playoff om resten sammen med de beste treerne?
Skal jeg gjette så tenker jeg de 10 gruppevinnerne går direkte til VM. De 10 som ender på andreplass går til playoff sammen med 2 nasjoner fra Nations League og trekkes til 6 kamper. Vinnerne her går til VM. Muligens erstatter de 2 enkle kamper nå med ett dobbeltoppgjør.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Kan ikke være noe tvil om at backfireren Meling - Østigård - Ajer - Pedersen må kjøres inn nå inn mot kvalikken. Evt Strandberg inn når han er tilbake, har merkelig nok en viss trygghet som stopperne våre som spiller på et bedre nivå ikke helt innehar.

Men nesten som jeg ville vurdert en 3-5-2 eller 3-4-1-1 variant. Vi har jo ikke kantspillere, men en flust av spisser. Så hvorfor ikke ofre vingene for en ekstra stopper og en spiss. Kunne vært en mulighet selv om jeg i utgangspunktet er fan av mer offensive løsninger. Kommer en del talentfulle vinger opp men synd mange av de ligger noen år bak i utviklingen. Trenger de så fort som mulig. Hedenstad må også vurderes for neste landslagstropp, klarer ikke skjønne noe annet.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Jarstein - Linnes, Reginiussen, Nordtveit, Meling - Moi, Trondsen, Henriksen, Berget - Søderlund, Sørloth.

Dette er lagoppstillingen sist Norge tapte 2 kamper på rad. Treningskamp mot Slovakia. Datoen? 14.november 2017. Nesten fem år siden.

Men når tapte Norge sist to «tellende» kamper på rad? 26.mars 2017. Vi taper 0-2 borte mot Nord-Irland i Lagerbäcks debutkamp som landslagssjef.

Lagoppstillingen: Jarstein, Elabdellaoui, Valsvik, Hovland, Skjelvik – Tarik, Johansen, Nordtveit, Moi – King, Søderlund.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

At vi tapte var forventet, gitt at vi har et lavt nivå på forsvarsrekka vår, og møtte et lag av høy klasse offensivt.
Men måten vi tapte på er deprimerende. Laget henger ikke sammen, og vi skaper nesten ingenting.
Tror det er seriøs grunn til å stille spørsmål om treneren. Dette er langt fra godt nok. Offensivt skal vi kunne styre spillet på en helt annen måte enn vi gjorde med de spillerne vi har. Jeg ønsker en annen trener nå.

Champis

Legg inn av Champis »

Interessert skrev: ons sep 28, 2022 9:29 am At vi tapte var forventet, gitt at vi har et lavt nivå på forsvarsrekka vår, og møtte et lag av høy klasse offensivt.
Men måten vi tapte på er deprimerende. Laget henger ikke sammen, og vi skaper nesten ingenting.
Tror det er seriøs grunn til å stille spørsmål om treneren. Dette er langt fra godt nok. Offensivt skal vi kunne styre spillet på en helt annen måte enn vi gjorde med de spillerne vi har. Jeg ønsker en annen trener nå.

Enig i at det var en skuffende uke. Det skal sies at kampen i Slovenia er godkjent mtp hvor mye vi skaper sammenlignet med dem, og det er en kamp vi taper maks 1-2 av 10 ganger. Spillemessig var det allikevel noe svakere enn jeg hadde håpet. Kampen i går var skuffende på mange måter.

Det sagt, så synes jeg det blir altfor mye hyling etter enkeltspillere og trener etter tap med landslaget. Ja, selvsagt fortjener de sin del av kritikken for akkurat den prestasjonen, men det overgår ofte helhetsintrykket over tid. Hvis man husker tilbake på hvordan Norge framstod i de første kampene under Solbakken, så er vi på et klart bedre nivå enn da. Og det er ikke kun fordi Haaland spiller. Jeg føler meg ok trygg med Solbakken som landslagstrener.

Jeg har tidligere sagt at stillingen som landslagstrener er kanskje den viktigste enkeltstillingen i norsk fotball. Fordi de få kampene og resultatene i løpet av en sesong og to er av langt større betydning enn alle andre resultater i norsk fotball. Et landslag som gjør det bra har helt enorm ringvirkning på norsk fotball mtp. økonomi ved deltakelse i mesterskap, økonomi ved fulle tribuner når vi gjør det bra, sportslig utbytte ved å kvalifisere oss til mesterskap/høyere nivåer i NL, attraktivitet og interesse blant det norske folk, som også får ringvirkninger i ES, OBOS etc - som igjen påvirker økonomien, attraktiviteten og interessen for norsk fotball fra utlandet, spillersalg ut av Norge - hvor økonomien også blir klart bedre, etc, etc, etc. Det har kort og godt så vanvittig mange positive ringvirkninger på norsk fotball hvis landslaget gjør det bra at det bør være en hovedprioritet. Derfor, hvis jeg hadde vært NFF/NTF, så ville jeg lagt mer penger i potten for å få den/de best kvalifiserte landslagstrenerne Norge kan få. Om vi så bruker 10-20 milioner i årslønn på dette, så vil det fort vise seg å være verdt det over tid. Det finnes garantert mange internasjonale kapasiteter som ville syntes at Norge sitt landslag og den generasjonen som er på vei opp ville vært en veldig spennende utfordring. Dessuten har vedkommende en stor oppside med at landet ikke har vært i mesterskap på minst 24 år, og sånn sett vil være den som kan føre Norge til nye høyder.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Interessert skrev: ons sep 28, 2022 9:29 am At vi tapte var forventet, gitt at vi har et lavt nivå på forsvarsrekka vår, og møtte et lag av høy klasse offensivt.
Men måten vi tapte på er deprimerende. Laget henger ikke sammen, og vi skaper nesten ingenting.
Tror det er seriøs grunn til å stille spørsmål om treneren. Dette er langt fra godt nok. Offensivt skal vi kunne styre spillet på en helt annen måte enn vi gjorde med de spillerne vi har. Jeg ønsker en annen trener nå.
Jeg synes han er en kjempefin fyr med masse gode verdier. Hvordan han med flere, har stått frem og turt å heve stemmen i spørsmål rundt Qatar "Human rights", skeives rettigheter, diskriminering osv er forbilledlig. All ære for det.

Allikevel er det sporstlig resultater og prestasjoner som til syvende og sist er avgjørende for om han sitter trygt eller ikke. I løpet av disse snart to årene, startet han dårlig, fant ut av mye, for så å gjøre dårlige/feilvalg igjen. Han skal få fortsette gjennom kvalikken til EM24, men må vurderes fortløpende og han er ikke fredet videre om det ikke leveres.
Neste mesterskap er da VM26, da er Ødegaard og Haaland i sin beste alder (28,26år). Det er egentlig deres beste mulighet til å skinne i et VM og da har vi ikke råd til å gå glipp av det, fordi vi tviholder på en landslagssjef.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Som en med liten ekspertise på fotball, våger jeg meg frem på med denne. I de to seneste landskamper, har jeg latt meg irritere, over at vårt norske lag i så liten grad klarer å få ballen frem over på motstanderens side av banen. Av og til synes det som om de, med sine tvers-over og bak-over pasninger, allerede har flere mål en motstanderen. Heia Braut!

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Interessert skrev: ons sep 28, 2022 9:29 am At vi tapte var forventet, gitt at vi har et lavt nivå på forsvarsrekka vår, og møtte et lag av høy klasse offensivt.
Men måten vi tapte på er deprimerende. Laget henger ikke sammen, og vi skaper nesten ingenting.
Tror det er seriøs grunn til å stille spørsmål om treneren. Dette er langt fra godt nok. Offensivt skal vi kunne styre spillet på en helt annen måte enn vi gjorde med de spillerne vi har. Jeg ønsker en annen trener nå.
E9.
Han må gå, for man beholder ikke en sjef som leverer dårlig. SS har fått sjansen, har falt igjennom og må vurderes på dét grunnlaget alene.

Han ble jo i sin tid forespurt stillingen som landslagssjef og takket nei, og i årene fram til han signerte utviklet selvfølgelig fotballen seg og SS fikk sparken i FCK.
Det var jo beleilig, men spurte NFF seg om hvorfor han fikk sparken, vurderte de om han fortsatt var rett mann eller var det bare forutbestemt at SS SKULLE få stillingen?

Det er så "Ola potit" og typisk NFF-tankegang at det kan forveksles med ansettelser i det offentlige der man er garantert en jobb på forskudd, gjerne på åremål og det er ingen krav/risiko og om det går galt blir man sparket oppover.
Så om SS blir sparket som landslagssjef må det belønnes med en ny stilling i NFF, for vi tar jo vare på folk vet du...!

Bruker tilfellet med PMH til sammenligning og grøss&gru, NFF sin praksis ligner slik totalitære stater praktiserer...!

Synes NFF bør endre praksis, ta en "Chelsea" og få S. Solbakken ut!

startelver

Legg inn av startelver »

Tror Ståle stikker hvis kvaliken til EM24 mislykkes.

aderyn

Legg inn av aderyn »

startelver skrev: ons sep 28, 2022 6:16 pm Tror Ståle stikker hvis kvaliken til EM24 mislykkes.
At han selv stikker eller at han ikke får fornyet kontrakt? Tenker mer det siste. Kan godt hende Ståle ikke er motivert hvis han ikke får oss til EM men strengt tatt går kontrakten hans ut etter 2024 EM og er tvilsomt at han får ny kontrakt om han ikke tar oss dit, så da er han uansett ferdig.

Norge har et godt nok lag til å kvalifisere seg til EM, VM er mer tricky. Men EM bør absolutt forventes, noe annet er en stor fiasko, og regner med en trener som ikke får oss dit ikke vil få fortsette å styre laget.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »



Omtrent der vi var da Ståle tok over altså (44.)

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Pælm Ståle ut ASAP. Det er en liten økonomisk kostnad og setter en standard.

Solskjær er på sidelinjen og han er ingen god trener, men det vil bli en liten Solskjær-effekt.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Solskjær?!
Kan ikke Kjetil Knutsen ta over da?

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

bundetrente skrev: ons sep 28, 2022 7:14 pm Kan ikke Kjetil Knutsen ta over da?
Han er ikke masochist.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Ingen vits med lag/kulturbyggere som Solskjær og Knutsen. Må ha en taktiker som får resultater ut av lite. Vet ikke om noen som kan slikt i Norge.

Deila

Legg inn av Deila »

BiggusD skrev: ons sep 28, 2022 7:22 pm Ingen vits med lag/kulturbyggere som Solskjær og Knutsen. Må ha en taktiker som får resultater ut av lite. Vet ikke om noen som kan slikt i Norge.
Rekerull.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Ser ikke noen norsk trener som vil være en oppgradering fra Solbakken. Rekdal kan kanskje stable på beina et lag som er like slagkraftig, og jeg ser gjerne at NFF løser ham (og Frigård) ut av kontrakten med RBK, men jeg tror ikke de gjør det, og synes ikke de bør gjøre det heller, kanskje hvis Solbakken trekker seg.

Solskjær blir som en Per Mathias Høgmo pluss at han er en kjæledegge i media.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Må det være en nordmann da? Hadde vært fint med en med erfaring fra landslag. Joachim Löw kunne kanskje vært noe?

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

FranciscoM skrev: ons sep 28, 2022 8:23 pm Må det være en nordmann da? Hadde vært fint med en med erfaring fra landslag. Joachim Löw kunne kanskje vært noe?
Jeg har også tenkt i de baner. At en utenlandsk trener faktisk kan være interessant nå. Spillere som Haaland og Ødegaard kan muligens tiltrekke større navn fra utlandet. Tipper Norge er en ganske spennende jobb for trenere rundt om i verden.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

FantasySwede skrev: ons sep 28, 2022 8:24 pm
FranciscoM skrev: ons sep 28, 2022 8:23 pm Må det være en nordmann da? Hadde vært fint med en med erfaring fra landslag. Joachim Löw kunne kanskje vært noe?
Jeg har også tenkt i de baner. At en utenlandsk trener faktisk kan være interessant nå. Spillere som Haaland og Ødegaard kan muligens tiltrekke større navn fra utlandet. Tipper Norge er en ganske spennende jobb for trenere rundt om i verden.
Enig der. Hadde NFF vært villig til å doble/triple lønna til treneren kunne vi sikkert fått et relativt stort navn mtp spillermateriellet vi besitter og potensiale til de som er up and coming. Hvis vi kvalifiserer oss til mesterskap er den økte lønna uansett fort tjent inn.

Strider

Legg inn av Strider »

Haaland og Ødegaard tok en rolig økt/kamp igår slik at de er fit for fight i Premier League de neste dagene

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»