Viking FK

Svar
Wiggum

Re: Viking FK

Legg inn av Wiggum »

Steffen1899 skrev: ons jun 22, 2022 6:44 pm Viking sliter mot ett bunnlag i 2divisjon. Syk forandring
Svakt og skuffende, men vi var ikke alene om dette. To lag fra Eliteserien røk ut. Ytterligere tre lag måtte ha ekstraomganger og tre andre lag lå under en stund før de snudde. Ett lag snudde med to mål på overtid. Det forsvarer ikke Vikings prestasjon at andre lag slet, men gir jo en pekepinn på at 2. divisjonslag på bortebane kan være tøft nok. I alle fall uten Brekalo, Steensnes, Berisha, Tripic m.fl. MEN, nå må da heves på lørdag.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Det var ingen som meldte seg på i kampen om spilletid i kveld, bortsett fra Østbø og Austbø. Det er noen etablerte gratispassasjerer på denne Vikingskuta, som snart må begynne å vise at de bryr seg. Vi senker oss nok en gang ned på nivå med motstander. Noen skal ikke svette mer enn de absolutt må.

Jeg spådde exit i aften, så jeg ble således overrasket. Men prestasjonen var akkurat så svak som jeg fryktet. Nå er vi trolig over 1000 mann som reiser til Haugesund lørdag. Om det ikke er bedring på innsats, holdning og kvalitet da, så er denne sesongen over. Da er medaljehåp, gullfantasi og alt det positive fullstendig pisset bort.

kaffi

Legg inn av kaffi »

Legger absolutt ingenting i en 2. runde-kamp i cupen. Tviler på at noen hadde friskmeldt Viking om vi så vant 10-0. Bra vi gikk videre, og det er det.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

kaffi skrev: ons jun 22, 2022 11:42 pm Legger absolutt ingenting i en 2. runde-kamp i cupen. Tviler på at noen hadde friskmeldt Viking om vi så vant 10-0. Bra vi gikk videre, og det er det.
Vanligvis så ville jeg heller ikke gjort det. Men hvordan vi har sett ut i det siste, og beskjeden fra trenerne om at de håper noen melder seg på mot Vard, det gjør meg ikke mindre bekymret. For ingen meldte seg på, bortsett fra Østbø og Austbø. Det var en ynkelig prestasjon mot et dårlig lag fra nivå 3. Her var det flere som hadde sjansen til å vise seg frem, og ingen gjorde det. Bortsett fra keeper og en ung innbytter. Det er neppe positivt.

kaffi

Legg inn av kaffi »

Bilvrag skrev: ons jun 22, 2022 11:51 pm
kaffi skrev: ons jun 22, 2022 11:42 pm Legger absolutt ingenting i en 2. runde-kamp i cupen. Tviler på at noen hadde friskmeldt Viking om vi så vant 10-0. Bra vi gikk videre, og det er det.
Vanligvis så ville jeg heller ikke gjort det. Men hvordan vi har sett ut i det siste, og beskjeden fra trenerne om at de håper noen melder seg på mot Vard, det gjør meg ikke mindre bekymret. For ingen meldte seg på, bortsett fra Østbø og Austbø. Det var en ynkelig prestasjon mot et dårlig lag fra nivå 3. Her var det flere som hadde sjansen til å vise seg frem, og ingen gjorde det. Bortsett fra keeper og en ung innbytter. Det er neppe positivt.
Ser den. Men mitt inntrykk er at de tidlige rundene i cupen stort sett lever sitt eget liv løsrevet fra form osv. Vi er ikke på nivå med et bunnlag fra nivå 3, det er jeg ganske trygg på. Og så tror jeg ikke det for spillernes del ville føltes som å «slå tilbake» med en komfortabel 4-0-seier mot Vard Haugesund. Skulle gjerne også sett at enkeltspillere sto fram, men det er vanskelig når laget ikke er på. Som eliteserielag ganske ofte ikke er i 2. runde.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

kaffi skrev: tor jun 23, 2022 12:02 am
Bilvrag skrev: ons jun 22, 2022 11:51 pm
kaffi skrev: ons jun 22, 2022 11:42 pm Legger absolutt ingenting i en 2. runde-kamp i cupen. Tviler på at noen hadde friskmeldt Viking om vi så vant 10-0. Bra vi gikk videre, og det er det.
Vanligvis så ville jeg heller ikke gjort det. Men hvordan vi har sett ut i det siste, og beskjeden fra trenerne om at de håper noen melder seg på mot Vard, det gjør meg ikke mindre bekymret. For ingen meldte seg på, bortsett fra Østbø og Austbø. Det var en ynkelig prestasjon mot et dårlig lag fra nivå 3. Her var det flere som hadde sjansen til å vise seg frem, og ingen gjorde det. Bortsett fra keeper og en ung innbytter. Det er neppe positivt.
Ser den. Men mitt inntrykk er at de tidlige rundene i cupen stort sett lever sitt eget liv løsrevet fra form osv. Vi er ikke på nivå med et bunnlag fra nivå 3, det er jeg ganske trygg på. Og så tror jeg ikke det for spillernes del ville føltes som å «slå tilbake» med en komfortabel 4-0-seier mot Vard Haugesund. Skulle gjerne også sett at enkeltspillere sto fram, men det er vanskelig når laget ikke er på. Som eliteserielag ganske ofte ikke er i 2. runde.
Laget er ikke på fordi enkeltspillere presterer langt under pari. Noen kunne nok fått selvtillitt av å gjøre en god kamp i aften, men det virket ikke som at de orket. Vi har tre ledere i dette laget. Ellers er det stort sett fylt opp av unggutter og gratispassasjerer. Og ungguttene leverer stort sett gode prestasjoner.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Nå er vi kommet dit at vi skylder på enkeltspillere som ikke melder seg på når det trengs.

Nå har Jensen og Aarsheim dratt Viking dit jeg ikke ønsket vi skulle komme.

Dette er slik det var før nedrykket og BB kom.
Han viste hvor enkel fotball egentlig er. Bygg et kollektiv og la individene utvikle seg i kollektivet. Resultatet er jo at vi har solgt flere til utlandet siste årene enn på veldig lenge.

BB sin filosofi var å ha et kollektiv som ikke var for innviklet, slik at man kunne bytte på spillere uten at det merkes på banen. Det fikk BB til.

Dette arvet Jensen og Aarsheim. De skulle bygge videre på det. 4-3-3, direkte fotball, høyt press, masse løp uten ball. Krevende fotball men utrolig effektiv. Nokså lik Glimt sin fotball.

Så vil våre trenere utvikle spillet. I Europa må det trilles ball for å ta neste steg. Da må man også ha spillere til akkurat det. Bell var viktig ifjor da han vant omtrent alle 50-50 dueller. Han evnet å bryte og sette igang med ballen framover med engang. Viking opprettholdt det høye presset samtidig som man greide å holde ballen mye mer i laget. Trenerne greide å utvikle spillet. Men uten Bell er det lite som går framover. Det går sidelengs og bakover. Vi har indreløpere som ikke melder seg på. Vi har en fotball som ikke gjør individene bedre. Dette har pågått lenge men vi har hatt resultatene, heldigvis. Når det da kommer til et veikryss så kan enten laget finne seg selv eller så kommer motgangen fordi marginene slutter å gå vår vei. Akkurat det siste har skjedd.

Vi har nå en spillestil som ikke fremmer kollektivet men der enkeltspillere må ha dagen. Dermed kan man ikke bytte både en og tre spillere uten at det merkes slik det var under BB. Istedet graver vi oss bare lenger og lenger ned. Trenerne leter etter løsninger med å bytte på spillere i hytt og pine. Nå kommer de med fraser som at de håper noen melder seg på.

Det er trenerne som skal legge til rette. Nå har vi beveget oss så langt fra BB sine prinsipper at vi begynner å ligne på Viking før nedrykket.

Min skepsis til de nye trenerne var at de skulle bli mer ballbesittende. Det er jeg imot, de vi bør se opp til spiller direkte. Med ferdighetene vi har i Norge bør vi spille direkte. Det er et konkurranse fortrinn i forhold til Europa. Istedet skal vi prøve å ligne på Europa der de har mye bedre enkeltspillere til å gjennomføre ballbesittende fotball.

Hybriden ifjor fungerte veldig bra. Men i år har de tatt bort det høye presset, all løpingen og aggressiviteten. Nå står vi heller og venter på motstander og vi blir mer og mer passive.

Forferdelig fotball siste månedene. Jeg ser heller ikke lys i tunellen, annet enn hvis vi ikke går tilbake til BB sine røtter.

Jeg frykter ar vi ryker ut av Europa og at all entusiasme forsvinner fordi vi har noen trenere som er for opptatt av ballbesittelse. Viking under BB var jeg ekstremt stolt av. Viking ifjor med hybriden BB/nye trenerne var jeg ekstremt stolt av. Det som vi blir servert nå, langt fra stolt over.

Bare for å ha det på det rene. Snakker ikke om resultater, men om spillet som spilles uavhengig av resultater. Ser man på det så vet man ofte hvordan det til slutt vil gå. Har advart mot dette lenge nå og ser ingen lys i tunellen hvis ikke trenerne svelger noen kameler
Sist redigert av TAdams6 den tor jun 23, 2022 10:19 am, redigert 1 gang totalt.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Mot Haugesund vil jeg se dette laget, forutsatt at Tripic fortsatt er ute:

Austbø - Berisha - Traoré

Løkberg - Solbakken - Stensness

Pattynama - Vevatne - Brekalo - Sebulonsen

Gunnarsson


Mest usikker på hvem som fungerer best som indreløper av Solbakken og Stensness. Mulig det ikke er noen av dem.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

TAdams6 skrev: tor jun 23, 2022 10:14 am Nå er vi kommet dit at vi skylder på enkeltspillere som ikke melder seg på når det trengs.

Nå har Jensen og Aarsheim dratt Viking dit jeg ikke ønsket vi skulle komme.

Dette er slik det var før nedrykket og BB kom.
Han viste hvor enkel fotball egentlig er. Bygg et kollektiv og la individene utvikle seg i kollektivet. Resultatet er jonat vi har solgt flere til utlandet siste årene enn på veldig lenge.

BB sin filosofi var å ha et kollektiv som ikke var for innviklet, slik at man kunne bytte på spillere uten at det merkes på banen. Det fikk BB til.

Dette arvet Jensen og Aarsheim. De skulle bygge videre på det. 4-3-3, direkte fotball, høyr press, masse løp uten ball. Krevende fotball men utrolig effektiv. Nokså lik Glimt sin fotball.

Så vil våre trenere utvikle spillet. I Europa må det trilles ball for å ta neste steg. Da må man også henspiller til akkurat det. Bell var viktig ifjor da han vant omtrent alle 50-50 dueller. Han evnet å bryte og sette igang med ballen framover med engang. Viking opprettholdt det høye presset samtidig som man greide å holde ballen mye mer i laget. Trenerne greide å utvikle spillet. Men uten Bell er set lite som går framover. Det går sidelengs og bakover. Vi har indreløpere som ikke melder seg på. Vi har en fotball som ikke gjør individene bedre. Detre har pågått lenge men vi har hatt resultatene, heldigvis. Når det da kommer til et veikryss så kan enten laget finne seg selv eller så kommer motgangen fordi marginene slutter å gå vår vei. Akkurat det har skjedd.

Vi har nå en spillestil som ikke fremmer kollektivet men der enkeltspillere må handagen. Dermed kan man ikke bytte både en og tre spillere uten at det merkes slik det var under BB. Istedet graver vi oss bare lenger og lenger ned. Trenerne leter etter løsninger med å bytte på spillere i hytt og pine. Nå kommer de med fraser som at de håper noen melder seg på.

Det er trenerne som skal legge til rette. Nå har vi beveger oss så langt fra BB sine prinsipper at vi begynner å ligne på Viking før nedrykket.

Minskepsis til de nye trenerne var ar se skulle bli mer ballbesittende. Det er jeg imot, de vi bør se opp til spiller direkte. Med ferdighetene vi har i Norge bør vi spille direkte. Det er et konkurranse fortrinn i forhold til Europa. Istedet skal vi prøve å ligne på Europa der de har mye bedre enkeltspillere til å gjennomføre ballbesittende fotball.

Hybriden ifjor fungerte veldig bra. Men i år har de tatt bort det høye presset, all løpingen og aggressiviteten. Nå står vi heller og venter på motstander og vi blir mer og mer passive.

Forferdelig fotball siste månedene. Jeg ser heller ikke lys i tunellen, annet enn hvis vi ikke går tilbake til BB sine røtter.

Jeg frykter ar vi ryker ut av Europa og at all entusiasme forsvinner fordi vi har noen trenere som er for opptatt av ballbesittelse. Viking under BB var jeg ekstremt stolt av. Viking ifjor med hybriden BB/nye trenerne var jeg ekstremt stolt av. Det som vi blir servert nå, langt fra stolt over.

Bare for p ha det på det rene. Snakker ikke om resultater, men om spillet som spilles uavhengig av resultater. Ser man på det så vet man ofte hvordan det til slutt vil gå. Har advart mot dette lenge nå og ser ingen lys i tunellen hvis ikke trenerne svelger noen kameler
Jeg er så enig med deg, og det har jeg vært på dette punktet hele veien. Jeg forstår heller ikke argumentet om at vi må bli ballbesittende om vi skal lykkes i Europa. Glimt hadde aldri lykkes om det var dette de prøvde på. Akkurat nå føler jeg Jensen/Aarsheim har en romantisk drøm om hvordan Viking skal spille. Det er vondt å se på at vi spiller en type fotball der verken Veton eller Tripic kan få ut sitt beste.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Vikingen skrev: tor jun 23, 2022 10:15 am Mot Haugesund vil jeg se dette laget, forutsatt at Tripic fortsatt er ute:

Austbø - Berisha - Traoré

Løkberg - Solbakken - Stensness

Pattynama - Vevatne - Brekalo - Sebulonsen

Gunnarsson


Mest usikker på hvem som fungerer best som indreløper av Solbakken og Stensness. Mulig det ikke er noen av dem.
Det høres ut som en traurig midtbane

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Nevi skrev: tor jun 23, 2022 10:23 am
Vikingen skrev: tor jun 23, 2022 10:15 am Mot Haugesund vil jeg se dette laget, forutsatt at Tripic fortsatt er ute:

Austbø - Berisha - Traoré

Løkberg - Solbakken - Stensness

Pattynama - Vevatne - Brekalo - Sebulonsen

Gunnarsson


Mest usikker på hvem som fungerer best som indreløper av Solbakken og Stensness. Mulig det ikke er noen av dem.
Det høres ut som en traurig midtbane
Mer traurig enn Løkberg, Solbakken, Fridjonsson?

Leser i SA nå at Stensness uansett må stå over helgens kamp også. Så da kommer vel Fridjonsson eller HNT inn som indreløper og floken er løst. Da velger jeg sistnevnte.

tokk

Legg inn av tokk »

Kampen mot FKH blir vinn eller forsvinn.
Tsper vi den er vi ute av sesongen allerede. Da blir det midt på tabellen som alle andre år.

Hva skal vi da få til neste år? Veton er garantert vekke. Samme er Sebu, minst en av midtstopperene, hva skal vi trylle frem da?

Har lenge følt at skal Viking gjøre det godt må det være denne sesongen. Neste år vil vi ha mistet for mange av nøkkelspillere.

Mange av dere har sagt Viking spiller gpdt så kommer poengene, når kommer de?

Nevi

Legg inn av Nevi »

Vikingen skrev: tor jun 23, 2022 10:38 am
Nevi skrev: tor jun 23, 2022 10:23 am
Vikingen skrev: tor jun 23, 2022 10:15 am Mot Haugesund vil jeg se dette laget, forutsatt at Tripic fortsatt er ute:

Austbø - Berisha - Traoré

Løkberg - Solbakken - Stensness

Pattynama - Vevatne - Brekalo - Sebulonsen

Gunnarsson


Mest usikker på hvem som fungerer best som indreløper av Solbakken og Stensness. Mulig det ikke er noen av dem.
Det høres ut som en traurig midtbane
Mer traurig enn Løkberg, Solbakken, Fridjonsson?

Leser i SA nå at Stensness uansett må stå over helgens kamp også. Så da kommer vel Fridjonsson eller HNT inn som indreløper og floken er løst. Da velger jeg sistnevnte.
Faktisk ett lite hakk opp med Fridjonson. Men det sier vel at vi sliter litt med den offensive delen av aktuelle midtbanespillerer.
Skulle gjerne hatt mer av HNT slik han var mot Molde. Spesielt etter at de fikk en mann utvist.

tokk

Legg inn av tokk »

Sjelden har så mye stemt for Viking på samme tid, som for 1,5 mnd siden. Gode resultater, bra stemning på stadion, bra folk på kontorene, profiler osv.

Når får vi dette igjen, om 20 år?

Kjenner Alt av entusiasme har forsvunnet nå. Sjelden blitt så mye skuffet som etter den dårlige perioden vi har nå, endelig skulle det lykkes liksom. Nesten bedre å vite på forhånd at det blir midt på tabellen.

Den stemningen som det var rundt laget tidligere i vår skal Viking slite med å få tilbake, derfor må de vinne mot FKH med 1000 mann på tribunen. Vinner de ikke den er det takk og farvell for 2022. Da har de rotet bort alt.

Frem mot FKH må Viking jobbe godt. Og ha 1 - 2 og 3 oppvaskmøter. Gjerne legg det frem for media og, for Viking må gå i seg selv, trenerene må svelge stoltheten, spillerne må ikke tro at de er for gode. Og Viking må kunne vise til fansen at de faktisk har forstått dette og situasjonen de står i.

Vi spiller og ser ut som et nedrykkslag

kaffi

Legg inn av kaffi »

Vikingen skrev: tor jun 23, 2022 10:21 am Jeg er så enig med deg, og det har jeg vært på dette punktet hele veien. Jeg forstår heller ikke argumentet om at vi må bli ballbesittende om vi skal lykkes i Europa. Glimt hadde aldri lykkes om det var dette de prøvde på. Akkurat nå føler jeg Jensen/Aarsheim har en romantisk drøm om hvordan Viking skal spille. Det er vondt å se på at vi spiller en type fotball der verken Veton eller Tripic kan få ut sitt beste.
Bodø/Glimt har vært Eliteseriens mest ballbesittende lag i tre år nå.

Jeg synes ikke Viking triller så mye ball på kryss, bakover og tvers som mange andre åpenbart synes. I mitt hode ser det mer ut som vi sliter med rytmen og ikke minst tempoet og presisjonen i pasningsspillet som kreves for å spille seg gjennom et etablert forsvar. Ekstremt med feilpasninger. Tenker det handler om både relasjoner, men også om enkeltspilleres (manglende) ferdigheter. Kanskje er troppen feil sammensatt nå som forutsetningene er endret og Vikings status blant motstandere er på et helt annet nivå enn før.

Hvordan man skulle spilt "BB-fotball", som i stor grad baserer seg på straffe motstandere som tør å bevege seg høyt i banen, når motstanderne nå behandler oss som et topplag, synes jeg er litt vanskelig å forstå. Obos-sesongen viste vel også til dels at BB-fotball ikke er så effektivt når det er forventet at man skal dominere. Det endte med opprykk, men vi tapte hver tredje kamp.

Vi har fått to muligheter til å spille "BB-fotball" i år, i de to kampene mot Bodø/Glimt, og det gikk jo ganske så bra. Virker som vi mestrer BB-fotball ennå. Problemet er at det er omtrent kun Glimt som tillater oss å spille på den måten.

Når det gjelder Berisha og Tripic, er Berisha toppscorer og i rute til 24 scoringer. Tripic blant Eliteseriens beste spillere før han dessverre ble skadd.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

tokk skrev: tor jun 23, 2022 12:17 pm Vi spiller og ser ut som et nedrykkslag
Jeg er ikke enig i dette, men jeg forstår og deler frustrasjonen din. Men jeg synes ikke vi skal ta helt av og snakke om nedrykk og/eller trenersparking. Før sesongen forventet jeg medaljekamp. Der er vi fortsatt med. Dette gullsnakket er noe mediene begynte med etter de første 6 kampene. Jeg var aldri med på dette.

Vi har en formdupp. Hva det skyldes vet jeg ikke, men det må løses før vi faller av. Det må løses så vi har en sjanse i Praha.

Jeg tror problemet er som TAdams påpeker. Trenerne har en romantisk drøm om hvordan Viking skal spille, og de siste kampene har vist at spillerne ikke er gode nok til det. Men trenerne har snudd før. Det tror jeg de også må gjøre nå.

Kan vi satse på et mirakel i Haugesund? Har jo skjedd før det.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Det som kanskje er noe av det "verste" her er hvordan Viking greide å fullstendig gruslegge den gryende entusiasmen. Rundt mai-kampene var det et sinnsykt trøkk som det er 15 år siden vi så sist. Men så bare faller hele laget sammen. Er så kjipt.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

kaffi skrev: tor jun 23, 2022 12:52 pm
Vikingen skrev: tor jun 23, 2022 10:21 am Jeg er så enig med deg, og det har jeg vært på dette punktet hele veien. Jeg forstår heller ikke argumentet om at vi må bli ballbesittende om vi skal lykkes i Europa. Glimt hadde aldri lykkes om det var dette de prøvde på. Akkurat nå føler jeg Jensen/Aarsheim har en romantisk drøm om hvordan Viking skal spille. Det er vondt å se på at vi spiller en type fotball der verken Veton eller Tripic kan få ut sitt beste.
Bodø/Glimt har vært Eliteseriens mest ballbesittende lag i tre år nå.

Jeg synes ikke Viking triller så mye ball på kryss, bakover og tvers som mange andre åpenbart synes. I mitt hode ser det mer ut som vi sliter med rytmen og ikke minst tempoet og presisjonen i pasningsspillet som kreves for å spille seg gjennom et etablert forsvar. Ekstremt med feilpasninger. Tenker det handler om både relasjoner, men også om enkeltspilleres (manglende) ferdigheter. Kanskje er troppen feil sammensatt nå som forutsetningene er endret og Vikings status blant motstandere er på et helt annet nivå enn før.

Hvordan man skulle spilt "BB-fotball", som i stor grad baserer seg på straffe motstandere som tør å bevege seg høyt i banen, når motstanderne nå behandler oss som et topplag, synes jeg er litt vanskelig å forstå. Obos-sesongen viste vel også til dels at BB-fotball ikke er så effektivt når det er forventet at man skal dominere. Det endte med opprykk, men vi tapte hver tredje kamp.

Vi har fått to muligheter til å spille "BB-fotball" i år, i de to kampene mot Bodø/Glimt, og det gikk jo ganske så bra. Virker som vi mestrer BB-fotball ennå. Problemet er at det er omtrent kun Glimt som tillater oss å spille på den måten.

Når det gjelder Berisha og Tripic, er Berisha toppscorer og i rute til 24 scoringer. Tripic blant Eliteseriens beste spillere før han dessverre ble skadd.
Glimt er ballbesittende men også ekstreme framover. Høyt press, aggressive og mange helhjertede løp samtidig framover.

Hadde det vært slik at det kun går mot lag som ikke ligger lavt så hadde ikke Glimt fått til denne fotballen. Vi greide det ifjor der vi var mye mer direkte, tøffere press og mye mer vilje og løp framover.

Jeg syntes vi matchet Glimt og var veldig nære i vår. Etter det har vi sluttet å være aggressive. Det et mye mer opp til hver enkelt spiller å trylle istedet for at kollektivet tar hovedjobben. Glimt er gode pga kollektivet. Det er derfor de kan selge spillere til utlandet, hente «ukjente»’spillere som Botheim og la de vokse i kollektivet.

Viking har gått bort fra dette siste månedene. Vi må ikke trille ball uten framdrift slik vi holder på. Det beviser nettopp Glimt.

Spillestilen vi nå prøver oss på vil aldri gjøre oss til et stabilt topplag, tror jeg. Vi er ikke Manchester City. Vi har ikke ferdigheter til en slik ambisiøs spillestil.

Mistet vi aggressiviteten når alle plutselig mente vi spilte stygt? Aner ikke. Men noe har skjedd etter den diskusjonen

kaffi

Legg inn av kaffi »

TAdams6 skrev: tor jun 23, 2022 1:12 pm Glimt er ballbesittende men også ekstreme framover. Høyt press, aggressive og mange helhjertede løp samtidig framover.

Hadde det vært slik at det kun går mot lag som ikke ligger lavt så hadde ikke Glimt fått til denne fotballen. Vi greide det ifjor der vi var mye mer direkte, tøffere press og mye mer vilje og løp framover.
Enig i at Glimt på sitt beste er ekstreme offensivt. Har vel knapt sett maken i norsk fotball. Mitt poeng er at det ikke er ballinnehav i seg selv som er problemet. Når Glimt spiller seg gjennom lag som ligger lavt, er det fordi de har høyt tempo, ekstrem presisjon i pasningsspillet og, som du sier, mange samtidige løp. Viking har "aldri" mestret dette, heller ikke under Bjarne Berntsen. BB-fotball er strengt tatt veldig mye mer primitivt enn det Bodø/Glimt holder på med på sitt beste.

Champis

Legg inn av Champis »

TAdams6 skrev: tor jun 23, 2022 10:14 am Nå er vi kommet dit at vi skylder på enkeltspillere som ikke melder seg på når det trengs.

Nå har Jensen og Aarsheim dratt Viking dit jeg ikke ønsket vi skulle komme.

Dette er slik det var før nedrykket og BB kom.
Han viste hvor enkel fotball egentlig er. Bygg et kollektiv og la individene utvikle seg i kollektivet. Resultatet er jo at vi har solgt flere til utlandet siste årene enn på veldig lenge.

BB sin filosofi var å ha et kollektiv som ikke var for innviklet, slik at man kunne bytte på spillere uten at det merkes på banen. Det fikk BB til.

Dette arvet Jensen og Aarsheim. De skulle bygge videre på det. 4-3-3, direkte fotball, høyt press, masse løp uten ball. Krevende fotball men utrolig effektiv. Nokså lik Glimt sin fotball.

Så vil våre trenere utvikle spillet. I Europa må det trilles ball for å ta neste steg. Da må man også ha spillere til akkurat det. Bell var viktig ifjor da han vant omtrent alle 50-50 dueller. Han evnet å bryte og sette igang med ballen framover med engang. Viking opprettholdt det høye presset samtidig som man greide å holde ballen mye mer i laget. Trenerne greide å utvikle spillet. Men uten Bell er det lite som går framover. Det går sidelengs og bakover. Vi har indreløpere som ikke melder seg på. Vi har en fotball som ikke gjør individene bedre. Dette har pågått lenge men vi har hatt resultatene, heldigvis. Når det da kommer til et veikryss så kan enten laget finne seg selv eller så kommer motgangen fordi marginene slutter å gå vår vei. Akkurat det siste har skjedd.

Vi har nå en spillestil som ikke fremmer kollektivet men der enkeltspillere må ha dagen. Dermed kan man ikke bytte både en og tre spillere uten at det merkes slik det var under BB. Istedet graver vi oss bare lenger og lenger ned. Trenerne leter etter løsninger med å bytte på spillere i hytt og pine. Nå kommer de med fraser som at de håper noen melder seg på.

Det er trenerne som skal legge til rette. Nå har vi beveget oss så langt fra BB sine prinsipper at vi begynner å ligne på Viking før nedrykket.

Min skepsis til de nye trenerne var at de skulle bli mer ballbesittende. Det er jeg imot, de vi bør se opp til spiller direkte. Med ferdighetene vi har i Norge bør vi spille direkte. Det er et konkurranse fortrinn i forhold til Europa. Istedet skal vi prøve å ligne på Europa der de har mye bedre enkeltspillere til å gjennomføre ballbesittende fotball.

Hybriden ifjor fungerte veldig bra. Men i år har de tatt bort det høye presset, all løpingen og aggressiviteten. Nå står vi heller og venter på motstander og vi blir mer og mer passive.

Forferdelig fotball siste månedene. Jeg ser heller ikke lys i tunellen, annet enn hvis vi ikke går tilbake til BB sine røtter.

Jeg frykter ar vi ryker ut av Europa og at all entusiasme forsvinner fordi vi har noen trenere som er for opptatt av ballbesittelse. Viking under BB var jeg ekstremt stolt av. Viking ifjor med hybriden BB/nye trenerne var jeg ekstremt stolt av. Det som vi blir servert nå, langt fra stolt over.

Bare for å ha det på det rene. Snakker ikke om resultater, men om spillet som spilles uavhengig av resultater. Ser man på det så vet man ofte hvordan det til slutt vil gå. Har advart mot dette lenge nå og ser ingen lys i tunellen hvis ikke trenerne svelger noen kameler

Nå har ikke jeg sett alle Vikings kamper i år, men:

1. Når lag blir bedre, så følger det gjerne automatisk med mer ballbesittelse, og det får man gjort lite med. Er man bedre enn motstanderen, så betyr det som regele bedre relasjoner og at man mister ballen mindre. Det betyr også at motstanderne i mye større grad legger seg mer bakpå og lar det beste laget ha ballen en del. Er man et bra fotballag, så vinner man også ofte ballen tilbake såpass fort at dette også vil øke ballbesittelsen. Det å spille ut lag med 11 mann på siste tredjedelen er en kunst, og ofte noe det må øves på en stund. Viking har ikke vært vant til det kambildet de siste årene, og trenger å jobbe med dette. Uansett - alternativet til denne "balltrillingen" er at man spiller ballen framove rså fort som mulig når det er noen løp eller muligheter for å skape noe. Dette vil sjelden føre med seg noe positivt, og det vil bare ende med hundrevis av balltap.

2. Jeg skjønner godt at man er frustrert pga en del av resultatene i det siste, og sikkert noen av prestasjonene også. Men det man da skal huske på: selv med denne "ballbesittende stilen", så har man altså prestert best av alle lag i Norge, hvis man kun tar utgangspunkt i at det å prestere best bare har med antall poeng å gjøre. Viking skaper klart mer enn de aller fleste lagene. Så for min del ligger "problemet" absolutt ikke på spillestilen, men mer effektiviteten. Jeg tipper at hadde man bikket 3-4 kamper til riktig vei - som man burde gjort - så er det ingen Viking-supportere som hadde klaget på spillestilen.

Champis

Legg inn av Champis »

Vikingen skrev: tor jun 23, 2022 10:21 am
TAdams6 skrev: tor jun 23, 2022 10:14 am Nå er vi kommet dit at vi skylder på enkeltspillere som ikke melder seg på når det trengs.

Nå har Jensen og Aarsheim dratt Viking dit jeg ikke ønsket vi skulle komme.

Dette er slik det var før nedrykket og BB kom.
Han viste hvor enkel fotball egentlig er. Bygg et kollektiv og la individene utvikle seg i kollektivet. Resultatet er jonat vi har solgt flere til utlandet siste årene enn på veldig lenge.

BB sin filosofi var å ha et kollektiv som ikke var for innviklet, slik at man kunne bytte på spillere uten at det merkes på banen. Det fikk BB til.

Dette arvet Jensen og Aarsheim. De skulle bygge videre på det. 4-3-3, direkte fotball, høyr press, masse løp uten ball. Krevende fotball men utrolig effektiv. Nokså lik Glimt sin fotball.

Så vil våre trenere utvikle spillet. I Europa må det trilles ball for å ta neste steg. Da må man også henspiller til akkurat det. Bell var viktig ifjor da han vant omtrent alle 50-50 dueller. Han evnet å bryte og sette igang med ballen framover med engang. Viking opprettholdt det høye presset samtidig som man greide å holde ballen mye mer i laget. Trenerne greide å utvikle spillet. Men uten Bell er set lite som går framover. Det går sidelengs og bakover. Vi har indreløpere som ikke melder seg på. Vi har en fotball som ikke gjør individene bedre. Detre har pågått lenge men vi har hatt resultatene, heldigvis. Når det da kommer til et veikryss så kan enten laget finne seg selv eller så kommer motgangen fordi marginene slutter å gå vår vei. Akkurat det har skjedd.

Vi har nå en spillestil som ikke fremmer kollektivet men der enkeltspillere må handagen. Dermed kan man ikke bytte både en og tre spillere uten at det merkes slik det var under BB. Istedet graver vi oss bare lenger og lenger ned. Trenerne leter etter løsninger med å bytte på spillere i hytt og pine. Nå kommer de med fraser som at de håper noen melder seg på.

Det er trenerne som skal legge til rette. Nå har vi beveger oss så langt fra BB sine prinsipper at vi begynner å ligne på Viking før nedrykket.

Minskepsis til de nye trenerne var ar se skulle bli mer ballbesittende. Det er jeg imot, de vi bør se opp til spiller direkte. Med ferdighetene vi har i Norge bør vi spille direkte. Det er et konkurranse fortrinn i forhold til Europa. Istedet skal vi prøve å ligne på Europa der de har mye bedre enkeltspillere til å gjennomføre ballbesittende fotball.

Hybriden ifjor fungerte veldig bra. Men i år har de tatt bort det høye presset, all løpingen og aggressiviteten. Nå står vi heller og venter på motstander og vi blir mer og mer passive.

Forferdelig fotball siste månedene. Jeg ser heller ikke lys i tunellen, annet enn hvis vi ikke går tilbake til BB sine røtter.

Jeg frykter ar vi ryker ut av Europa og at all entusiasme forsvinner fordi vi har noen trenere som er for opptatt av ballbesittelse. Viking under BB var jeg ekstremt stolt av. Viking ifjor med hybriden BB/nye trenerne var jeg ekstremt stolt av. Det som vi blir servert nå, langt fra stolt over.

Bare for p ha det på det rene. Snakker ikke om resultater, men om spillet som spilles uavhengig av resultater. Ser man på det så vet man ofte hvordan det til slutt vil gå. Har advart mot dette lenge nå og ser ingen lys i tunellen hvis ikke trenerne svelger noen kameler
Jeg er så enig med deg, og det har jeg vært på dette punktet hele veien. Jeg forstår heller ikke argumentet om at vi må bli ballbesittende om vi skal lykkes i Europa. Glimt hadde aldri lykkes om det var dette de prøvde på. Akkurat nå føler jeg Jensen/Aarsheim har en romantisk drøm om hvordan Viking skal spille. Det er vondt å se på at vi spiller en type fotball der verken Veton eller Tripic kan få ut sitt beste.

Hehe, det er morsomt at folk ser på Glimt som et lag som ikke er opptatt av ballbesittelse :) Glimt har vel vært det laget med høyest ballbesittelse i Eliteserien de siste to sesongene, og har ikke minst hatt ballen ganske mye i kampene i Europa.

Champis

Legg inn av Champis »

TAdams6 skrev: tor jun 23, 2022 1:12 pm
kaffi skrev: tor jun 23, 2022 12:52 pm
Vikingen skrev: tor jun 23, 2022 10:21 am Jeg er så enig med deg, og det har jeg vært på dette punktet hele veien. Jeg forstår heller ikke argumentet om at vi må bli ballbesittende om vi skal lykkes i Europa. Glimt hadde aldri lykkes om det var dette de prøvde på. Akkurat nå føler jeg Jensen/Aarsheim har en romantisk drøm om hvordan Viking skal spille. Det er vondt å se på at vi spiller en type fotball der verken Veton eller Tripic kan få ut sitt beste.
Bodø/Glimt har vært Eliteseriens mest ballbesittende lag i tre år nå.

Jeg synes ikke Viking triller så mye ball på kryss, bakover og tvers som mange andre åpenbart synes. I mitt hode ser det mer ut som vi sliter med rytmen og ikke minst tempoet og presisjonen i pasningsspillet som kreves for å spille seg gjennom et etablert forsvar. Ekstremt med feilpasninger. Tenker det handler om både relasjoner, men også om enkeltspilleres (manglende) ferdigheter. Kanskje er troppen feil sammensatt nå som forutsetningene er endret og Vikings status blant motstandere er på et helt annet nivå enn før.

Hvordan man skulle spilt "BB-fotball", som i stor grad baserer seg på straffe motstandere som tør å bevege seg høyt i banen, når motstanderne nå behandler oss som et topplag, synes jeg er litt vanskelig å forstå. Obos-sesongen viste vel også til dels at BB-fotball ikke er så effektivt når det er forventet at man skal dominere. Det endte med opprykk, men vi tapte hver tredje kamp.

Vi har fått to muligheter til å spille "BB-fotball" i år, i de to kampene mot Bodø/Glimt, og det gikk jo ganske så bra. Virker som vi mestrer BB-fotball ennå. Problemet er at det er omtrent kun Glimt som tillater oss å spille på den måten.

Når det gjelder Berisha og Tripic, er Berisha toppscorer og i rute til 24 scoringer. Tripic blant Eliteseriens beste spillere før han dessverre ble skadd.
Glimt er ballbesittende men også ekstreme framover. Høyt press, aggressive og mange helhjertede løp samtidig framover.

Hadde det vært slik at det kun går mot lag som ikke ligger lavt så hadde ikke Glimt fått til denne fotballen. Vi greide det ifjor der vi var mye mer direkte, tøffere press og mye mer vilje og løp framover.

Jeg syntes vi matchet Glimt og var veldig nære i vår. Etter det har vi sluttet å være aggressive. Det et mye mer opp til hver enkelt spiller å trylle istedet for at kollektivet tar hovedjobben. Glimt er gode pga kollektivet. Det er derfor de kan selge spillere til utlandet, hente «ukjente»’spillere som Botheim og la de vokse i kollektivet.

Viking har gått bort fra dette siste månedene. Vi må ikke trille ball uten framdrift slik vi holder på. Det beviser nettopp Glimt.

Spillestilen vi nå prøver oss på vil aldri gjøre oss til et stabilt topplag, tror jeg. Vi er ikke Manchester City. Vi har ikke ferdigheter til en slik ambisiøs spillestil.

Mistet vi aggressiviteten når alle plutselig mente vi spilte stygt? Aner ikke. Men noe har skjedd etter den diskusjonen

Selvsagt har Viking ferdigheter til å spille en ballbesittende fotball. Nei, man er ikke Manchester City, men man møter heller ikke Liverpool og Chelsea.

Dette er ganske enkelt: når man lykkes med relasjonene i angrepsspillet og skaper sjanser, så ser det ut som man er veldig framoverrettet - som med Glimt i 2020/21. Når man ikke lykkes så godt, så kan det se ut som planløs balltrilling, fordi man ikke vil gi fra seg ballen unødvendig hvis man ikke klarer å sette opp de relasjonene man søker. I den perioden Glimt gikk tre kamper uten å score, så hadde deres supportere også den samme holdningen: "for mye balltrilling, for mye på tvers, hvor har det blitt av tempoet framover?" Hadde fotball vært så enkelt, så hadde alle bare spilt mest mulig framover og skapt bøttevis med sjanser.

lund

Legg inn av lund »

Glimts spill er da tuftet mye på ballbesittelse. Ikke bare det selvsagt, men det er en vesentlig del av det. Vet ikke helt hvilken stein man har levd under de siste par årene som kan hevde noe annet.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

kaffi skrev: tor jun 23, 2022 1:29 pm
TAdams6 skrev: tor jun 23, 2022 1:12 pm Glimt er ballbesittende men også ekstreme framover. Høyt press, aggressive og mange helhjertede løp samtidig framover.

Hadde det vært slik at det kun går mot lag som ikke ligger lavt så hadde ikke Glimt fått til denne fotballen. Vi greide det ifjor der vi var mye mer direkte, tøffere press og mye mer vilje og løp framover.
Enig i at Glimt på sitt beste er ekstreme offensivt. Har vel knapt sett maken i norsk fotball. Mitt poeng er at det ikke er ballinnehav i seg selv som er problemet. Når Glimt spiller seg gjennom lag som ligger lavt, er det fordi de har høyt tempo, ekstrem presisjon i pasningsspillet og, som du sier, mange samtidige løp. Viking har "aldri" mestret dette, heller ikke under Bjarne Berntsen. BB-fotball er strengt tatt veldig mye mer primitivt enn det Bodø/Glimt holder på med på sitt beste.
Vi har hatt andre gode lag i Norge før. RBK under Eggen var også et lagmaskineri. Men ja, Glimt er helt der oppe

Nå tror jeg du både mistolker hva jeg mener BB fotball er og hva den står for.
BB fotball er ikke primitivt. Han bygde opp laget og selvfølgelig var det fartshumper. Men for hvert år ble Viking bedre, både fordi relasjonene ble bedre og bedre men også fordi spillerne ble bedre og bedre. Hadde BB vært trener ennå så hadde vi fortsatt utviklingen av den spillestilen.

Jensen og Aarsheim kom til dekket bord. De greide å videreutvikle laget og det imponerte. Men BB fotballen med høyt press, masse bevegelse og mye vilje framover er som skapt for oss supportere. Det er utrolig morsom fotball.

Jeg sliter med å forstå helt hva du mener. Når Glimt er gode så er det høyt tempo, aggresivitet og mange løp framover. Det samme er Viking. De er gode når de gjør dette. Tar du bort det aspektet fra Glimt så har du bare balltrillingen igjen uten framdrift, som Viking nå.

Viking mangler alt av dette nå. Du sier vi aldri har hatt dette. Jeg er uenig. Når Viking var gode så var det kollektivt press, mange som vil samtidig og mange løp uten ball. Ikke like ekstremt som Glimt men vi var ikke langt unna for noen måneder siden. Store forskjellen er at Glimt har mye mer tempo i laget, eller de bruker ivertfall tempoet i laget på en mye bedre måte.

Nå stiller Viking opp med balltrilling som eneste beholdning og trenerne håper at noen melder seg på. Det som gjorde Viking gode er det BB innprentet og som Jensen/Aarsheim arvet og videreførte på en fin måte. Balltrillingen og ballinnehav er godt som krydder. Men når det blir hovedingrediensen i måten å spille på, ja da får vi fotball som det vi nå serveres av Viking hver uke.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

lund skrev: tor jun 23, 2022 4:09 pm Glimts spill er da tuftet mye på ballbesittelse. Ikke bare det selvsagt, men det er en vesentlig del av det. Vet ikke helt hvilken stein man har levd under de siste par årene som kan hevde noe annet.
Noen som hevder noe annet?

Det pasningsspillet Glimt bedriver i stort tempo med bevegelse er en fryd å se på.

Norske klubber må se til Glimt. Det er noe norsk over måten Glimt spiller på. Det var mye slik fotball på 90-tallet og tidlig 2000-tall. Det er videreutviklet nå i forhold til dengang, men mye av de samme prinsippene. Ja Glimt med Aasmund Bjørkan var også et morsomt lag å se på.

Det er fotball uten framdrift jeg har problem med.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Mye spekulasjoner på Twitter og. Noe i dette?




Vet ikke hvem dere hadde valgt av Jensen og Aarsheim. Jeg hadde valgt Aarsheim. Men fram til nå har de vært en fin duo

happykjeksbit

Legg inn av happykjeksbit »

Det der trur eg er noko ein eller annan har funne på fordi folk vil ha konkrete grunnar for alt som skjer. Eg trur det er sprøyt.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

happykjeksbit skrev: tor jun 23, 2022 4:43 pm Det der trur eg er noko ein eller annan har funne på fordi folk vil ha konkrete grunnar for alt som skjer. Eg trur det er sprøyt.
Ja høres rart ut. Uansett er det ikke for sent å korrigere seg

kaffi

Legg inn av kaffi »

TAdams6 skrev: tor jun 23, 2022 4:14 pm Nå tror jeg du både mistolker hva jeg mener BB fotball er og hva den står for.
BB fotball er ikke primitivt. Han bygde opp laget og selvfølgelig var det fartshumper. Men for hvert år ble Viking bedre, både fordi relasjonene ble bedre og bedre men også fordi spillerne ble bedre og bedre. Hadde BB vært trener ennå så hadde vi fortsatt utviklingen av den spillestilen.
BB-fotball var ikke perfekt i Obos. Der hadde motstanderne respekt for oss, og jeg minnes at vi slet stort med å spille oss gjennom etablert forsvar også da. Men så hadde vi noen klassespillere som gjorde at vi klarte opprykket, på håret, til tross for at vi tapte hver tredje kamp.

Nyopprykket i Eliteserien er det optimale utgangspunktet for BB-fotball. Det andre laget har ballen, Viking hugger til som f og får masse rom hver gang vi låner ballen. Men kampene er jo ikke slik lenger - med unntak av hjemmekampen mot Glimt. Da var ballinnehavet 37 - 63 og BB-fotball ga tre poeng. Men den stilen fungerer ikke hjemme mot lag som legger seg lavt. Vi er ikke en underdog lenger, vi blir ikke undervurdert. Nå må vi faktisk klare å spille ut en motstander som først og fremst er opptatt av å forsvare seg. Om du mener BB-fotballen hadde en løsning for dette, er vi nok bare uenige.
TAdams6 skrev: tor jun 23, 2022 4:14 pm Jeg sliter med å forstå helt hva du mener. Når Glimt er gode så er det høyt tempo, aggresivitet og mange løp framover. Det samme er Viking. De er gode når de gjør dette. Tar du bort det aspektet fra Glimt så har du bare balltrillingen igjen uten framdrift, som Viking nå.

Viking mangler alt av dette nå. Du sier vi aldri har hatt dette. Jeg er uenig. Når Viking var gode så var det kollektivt press, mange som vil samtidig og mange løp uten ball. Ikke like ekstremt som Glimt men vi var ikke langt unna for noen måneder siden. Store forskjellen er at Glimt har mye mer tempo i laget, eller de bruker ivertfall tempoet i laget på en mye bedre måte.
Både Viking og Glimt har spilt god angrepsfotball de siste årene. Den store forskjellen er at Glimt har mestret det også etter at motstanderne sluttet å undervurdere dem. De kan ha 75 prosent balleinnehav, spille mot 10 mann i forsvar og likevel totalt utspille motstanderen. Dette mener jeg Viking ikke har mestret, hverken under BB eller nå. Vikings angrepsspill de første sesongene i Eliteserien etter opprykket var i stor grad basert på hurtige kontringer. Og jeg tror dessverre (eller heldigvis) at man ikke kan kontre seg til gull.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

happykjeksbit skrev: tor jun 23, 2022 4:43 pm Det der trur eg er noko ein eller annan har funne på fordi folk vil ha konkrete grunnar for alt som skjer. Eg trur det er sprøyt.
Det tror jeg og. Høres helt meningsløst ut.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»