Lave og høye priser

Svar
DoktorS

Lave og høye priser

Legg inn av DoktorS »

Tråden på det gamle stedet var ganske populær. Tar den opp igjen her.

Observert i dag: Rema har satt opp prisen på 2 små rundstykker til 29-30 kroner. Mener disse to kostet 20 kroner før, og jeg synes allerede da det var dyrt. De er gode, mye og har god med frø. Men nå man må ut med samme pris som et helt brød, så blir det lettere absurd når man skal ha med seg dette hjem, og ikke spise på jobben/i farten. :)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Blir litt oppgitt - dette er jo det samme hver gang. Varer det selgses mye av og som er med på prissammenligninger får lav pris, andre varer får høy pris. Og man betaler her selvsagt for lav omsetning, dyrere produksjon etc.

https://www.nettavisen.no/okonomi/over- ... -95-319414

Kg-prisen er tydelig oppgitt på de aller fleste varer nå.

Er vel egentlig litt mer oppgitt over at man får kjøpe store sjokoladeplater til 25 kroner, mens en tilsvarende i porsjonsutgave koster nesten det samme. Det er jo fort også et helseproblem...

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

For de som er glad i Freia Premium mørk sjokolade, så har Meny tilbud på samtlige varianter til rundt 20 kroner, og har da et 20 kroners tilbud gående, frem til 6 November.
De har jo nå siden i våres ligget godt under det man til vanlig er vant med, prismessig (tror de oftest lå oppom 40-45 kroner stykket) men vært så og si hele tiden nedi 29-30 kroner, minus et par (Marsipan og kokosutgaven).
Uansett, tror jeg skal handle inn litt ekstra, for ikke bare er de gode å knaske på etter å ha ligget i kjøleskapet en stund, men fungerer utmerket (86 prosenten) til baking, og nei, de burde kjørt langt oftere slike tilbud på de mørkere variantene, enn de ukentlige 5 for 100, av de mye større lyse sjokoladene.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk for tips! Er ikke så veldig glad i mørk sjokolade, uteom i små mengder til kaffe. Men det blir et litt annet produkt enn "vanlig" sjokolade, synes jeg - forskjellige bruksområder.

Men det er jo genialt når 100 gram premium 70 prosent er bililgere enn kokesjokolade. Ser også at appesin er rimelig. Den kunne kanskje brukes i en sjokolademousse. Tenker å kjøpe inne et par plater mørk til det formål i alle fall.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

DoktorS skrev: søn okt 24, 2021 1:23 pm Takk for tips! Er ikke så veldig glad i mørk sjokolade, uteom i små mengder til kaffe. Men det blir et litt annet produkt enn "vanlig" sjokolade, synes jeg - forskjellige bruksområder.

Men det er jo genialt når 100 gram premium 70 prosent er bililgere enn kokesjokolade. Ser også at appesin er rimelig. Den kunne kanskje brukes i en sjokolademousse. Tenker å kjøpe inne et par plater mørk til det formål i alle fall.
Mulig Freia sine mørke sjokolader, tidligere hadde en slik utgave. Men skulle gjerne sett at de forsøkte en 70 prosent mørk variant, med appelsin.
De har jo nylig utgitt en med lakris, men den falt dessverre ikke særlig god smak hos meg selv. Synd, for den så jo meget fristende ut, men smakte mest overdose av salt, og fikk aldri helt taket på lakris delen.

Havsalt og (tror det er pekannøtter) av de 70 prosent mørke utgavene, er nok favoritten.
Den skal helt klart "hamstres" inn.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hvilken dato nå i høst er det mange varer kommer til å stige noe voldsomt igjen? Rundt 1.november? Er vel på mye tørrvare.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

GiPazzini_85 skrev: tir okt 26, 2021 8:32 am Hvilken dato nå i høst er det mange varer kommer til å stige noe voldsomt igjen? Rundt 1.november? Er vel på mye tørrvare.
De to store årlige prisjusteringene i dagligvarebransjen er 1. Februar og 1. Juli. Kan ikke huske at det er noen stor prisjustering på høsten.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Benkeslitern skrev: tir okt 26, 2021 8:45 am
GiPazzini_85 skrev: tir okt 26, 2021 8:32 am Hvilken dato nå i høst er det mange varer kommer til å stige noe voldsomt igjen? Rundt 1.november? Er vel på mye tørrvare.
De to store årlige prisjusteringene i dagligvarebransjen er 1. Februar og 1. Juli. Kan ikke huske at det er noen stor prisjustering på høsten.
Det kommer en ekstra prisjustering i år nå i høst. Det er da spesielt på tørrvare. Husker ikke hva distributøren heter igjen, men det er temmelig omfattende og det vil ramme alle butikker.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

GiPazzini_85 skrev: tir okt 26, 2021 9:47 am
Benkeslitern skrev: tir okt 26, 2021 8:45 am
GiPazzini_85 skrev: tir okt 26, 2021 8:32 am Hvilken dato nå i høst er det mange varer kommer til å stige noe voldsomt igjen? Rundt 1.november? Er vel på mye tørrvare.
De to store årlige prisjusteringene i dagligvarebransjen er 1. Februar og 1. Juli. Kan ikke huske at det er noen stor prisjustering på høsten.
Det kommer en ekstra prisjustering i år nå i høst. Det er da spesielt på tørrvare. Husker ikke hva distributøren heter igjen, men det er temmelig omfattende og det vil ramme alle butikker.
Jeg tror ikke det kommer noen slik stor prisjustering nå i høst. Produsenter og grossister i Norge forhandler stort sett priser på et halvt års sikt med butikkjedene og prisene er "satt" nå frem til utgangen av januar. Men råvareprisene og fraktprisene i verden har steget kraftig, så noen enkeltvarer som ikke er med i dette systemet kan stige i pris allerede i høst.
Men butikkjedene er livredde for å komme dårlig ut i prissammeligninger nå før jul, så noen merkbar prisøkning før nyttår tviler jeg sterkt på.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

10-kronerstibud på Meny igjen - og det slår jo ikke feil, tomme hyller..... Elles iriterer det meg at Meny Grønland setter ut varer i "tilbudshyllene" før tilbudene trer i kraft. F.eks. laster de opp med Lungemos og Falukorv til fullpris dagen før, eller det var vel på lørdag, og så er det først på mandag det er tilbud... Litt av et avslag på Lungemos, må en si. Jeg gikk så langt en gang at jeg kjøpte en pakke, men orka aldri å åpne den for å smake på.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Glad man tok vare på Freia Premium dealen, med 20 kroner stykk for 70-86 prosent mørke sjokoladene for en tid tilbake.
Klart, de fleste ligger fortsatt til under 30 kroner, men nå er det jo 5 for hundre (av den mer vanlige 200 gram typen) i samtlige butikker (OBS, Rema, Kiwi, Meny osv) men til 20 kroner blir det nok noen Freia Helnøtt og Firkløver handleturer fremover.

Ser også at Europris (og tror Nille) også kjører en vanlig 3 for 100 på Nidar Favorittposene, men ettersom man oftest foretrekker den rød varianten (med Troikaen), går jeg nok heller for 3 stykk av den, hos Kiwi, og vil attpåtil ha igjen hele 10 kroner på slutten av handleturen.
Holdt på å kjøpe den favoritt juleposen, men de skuffer meg mer og mer. Lite av julerelatert snop (knapt noen marsipan griser i posene, hvert fall de en har endt opp med) og resten forbinder jeg ikke med julen i det hele tatt.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Tilfeldig innom min lokale Rema for første gang på tre uker. De hadde et lass med nedpriset rakfisk. Det var pakker med hel, flådd fisk fra Wangensten. Alle priset til 50kr, jeg tok to pakker på 660gr. Opprinnelig koster dette 329kr pr/kg, så dette var virkelig et godt tilbud, blir vel fort 70-75% rabatt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Rakfisk har jeg ikke spist i år - kjøpte en litt mindre pakke på Rema. Blir vel på fredag, tenker jeg - eventuelt til en slags forrett lørdag...

Lokal Coop Extra har nok en gang flyttet kjempestore røkte lammelår over til tilbudsdisken - nedsatt 40 prosent. Men dette er likevel så store og dyre lår at de er over 300 kroner, alle sammen. Frister jo litt - for det kan jo bli bra pålegg etc, men frysekapasiteten er ikke på topp og erfaringen er at slike kjøp ofte blir en liten "byrde" fordi man orker ikke å spise opp, så man ender med å kaste.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Ikke i butikk men ny kaffebar på jobben har bestemt at 42 kroner er passende for en kopp te, altså pose og vann. Lykke til med de prisene og 3/4 av staben på hjemmekontor.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I dag var det oksetunger i billigdisken.... Kanksje ikke akkurat sånn man kjøper på imuls fordi det er satt ned 40 prosent.
Venter fortsatt på billig Sfinx. Prisen er 164 kroner rundt om, fortsatt - på denne tiden pleier den å være om lag 100 kroner billigere...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fikk melding i e-posten min om at det var en ny melding på min tråd om lave og høye priser der.... Nuvel. Det var edamer. Ja, nå er det julepris der. Sfinx er forstatt 164 kroner på Rema. Ellers ser jeg at pinnekjøtt fra NK er litt ned i pris, men lokal sjappe har ikke røkt, som jeg er ute etter nå, ettersom jeg ellers får urøkt i jula.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Ikke helt i trådens ånd kanskje, men fikk rabattkupong hos Foodora Market i e-posten. 250 i rabatt ved kjøp på 400,- eller mer. Ikke spesielt billig, men med 250 i avslag ble ganske billig allikevel.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Edamer til 59kr, det er slett ikke verst.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Rema kjøre halv pris på pinnekjøtt og en del annen julemat allerede.. I hvert fall i Oslo... Det var tidlig! Og selvsagt litt irriterende for oss som har kjøpt inn litt bare fordi det var greit å ha litt i bakhånd i romjula eller i januar...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hm - forvirrende prising i lokal Rema nå. I kjøledisken var det merket "alt til halv pris", men ellers var det litt uklart. Skulle være halv pris på "julevarer", og det så ut til at Gode Ønsker og Kong Haakon var definert som julevarer. Sfinxen stod for seg selv og var fortsatt priset 164 kroner. Hadde kjøpt til halv pris, men orker ikke lage masse styr og spørre etter prisen.... Akkurat sånt synes jeg er litt flaut.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fikk to halve Kong Haakon til 250,- på en billigsjappe jeg var innom før jul. Grei pris det, men jeg syns den skuffer litt. Altfir mye hvit sjokolade.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: tor des 30, 2021 9:37 am Fikk to halve Kong Haakon til 250,- på en billigsjappe jeg var innom før jul. Grei pris det, men jeg syns den skuffer litt. Altfir mye hvit sjokolade.
Jepp, mente jeg tenkte i fjor eller forfjor at jeg ikke gidder kjøpe Kong Haakon mer, uansett pris. Kjipt at de har klart å ødelegge en så flott merkevare. Husker jo på 80-tallet hvor utrolig stor stas det var når far fikk, flere år på rad, 1 kg av denne konfekten sendt fra det som vel var Kristiansand jernstøperi..

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Gode ønsker til 49kr på Rema i dag
Sfinx koster fortsatt 169kr

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, Sfinx har hengt seg opp på 164 denne sesongen. Det er jo i og for seg greit at man ikke devaluerer god konfekt, men når man ha vent seg til å spise Sfinx som "snop" fra slutten av november, fordi det er billigere enn alt annet, og ganske godt, så blir jo man litt snurt....

Men himmel og hav så mye marsipan fra Nidar de har på lokal Rema i Trelastgården. De satte så frakt opp et skilt om "bare 3 til hver" i romjula, men det virker som om ingen gidder å spise julemarsipan i januar. Må si at jeg heller ikke fristes av dette. Det må være veldig mange kilo som der vil gå i søpla til slutt... Ser ut til at det er få som gidder kjøpe Kong Haakon til halv pris også...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: tor des 30, 2021 3:54 pm Gode ønsker til 49kr på Rema i dag
Sfinx koster fortsatt 169kr
Fant en Jacobs lakriskalender og en Anthon Berg-kalender til 50,- pr stykk i dag. 80-90% rabatt.

Så jeg kjøpte to av hver.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Gikk rett forbi flere stappfulle handlevogner med julegodis og andre halvpris (eller mer) tilbud, men er man glad i Nidar marsipan og pepperkaker på boks, så er det vel fritt frem. Har gått på den blemma, litt for mange tidlig januardager før, hvor det stor handles inn, men mesteparten blir aldri spist opp, og i år frista det ikke i det hele tatt.

Julebrusen derimot, den virket å være nærmest borte vekk, før halvpris tilbudet slo an, og det lille som var igjen, var den gyselige og fæle billigvarianten man finner av rød julebrus hos Meny og Kiwi, og kan ikke fatte at folk faktisk liker/handler inn dette.
Når det gjelder Sfinx, har man fortsatt en uåpna eske i boden, fra 2018 eller 2019, og den holder seg sikkert til neste jul.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er fine tider for de som er glade i pepperkaker og marsipan i januar, ja... Hadde gjort seg med en god konfekteske eller en lakris-kalender, men orker ikke å fly byen rundt for å gjøre et slikt godt kjøp... Har jo råd til å kjøpe Sfinx til full pris også, men det er noe med gleden i å gjøre et godt kjøp. Man er tross alt sunnmøring både kort og langt tilbake i slekta.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Tydelig at Kiwi ikke fikk solgt så mange ribber i jula. Fp ribbe nå til 29kr kiloen.. latterlig billig. Bare å fylle fryseren :)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Scuderia skrev: ons jan 05, 2022 7:48 pm Tydelig at Kiwi ikke fikk solgt så mange ribber i jula. Fp ribbe nå til 29kr kiloen.. latterlig billig. Bare å fylle fryseren :)
Kan jo brukes til veldig mye - asiatisk ribbe, grill til våren osv osv.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

DoktorS skrev: ons jan 05, 2022 9:08 pm
Scuderia skrev: ons jan 05, 2022 7:48 pm Tydelig at Kiwi ikke fikk solgt så mange ribber i jula. Fp ribbe nå til 29kr kiloen.. latterlig billig. Bare å fylle fryseren :)
Kan jo brukes til veldig mye - asiatisk ribbe, grill til våren osv osv.

Brukes til alt :) pølsefarse, grilling, porchetta.. osv osv..

Men det meste går til bacon og pancetta som jeg lager selv.. har sikkert 30 kg ribbe i fryseren nå :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»