Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Number4

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Number4 »

DoktorS skrev: lør des 04, 2021 9:31 am Dessuten kan jeg skilte med et utvalg av 40-50 ulike Single Malt whisky om det skulle bli behov for det...
Du verden, imponerende. Hvor bor du?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Høres ut som et skikkelig kalas det. Prøvd sennepsaus til lutefisken før?
[/quote]

Ja, har fått det servert - det er i grunnen ganske godt. Gjør at man ikke trenger så mye bacon, som jeg egentlig synes er litt for kraftig til fisken. Før brukte jeg tørr sennep, men har nå gått over til fransk. Det er ikke så dumt med saus - kanskje jeg skulle prøve det, tror dog ikke det blir i dag, for har så mye annet å sysle med. Men skal ha minst ett lutefiskmåltid før jul til, og da skal jeg sannelig prøve med saus.

startelver

Legg inn av startelver »

Everenga skrev: fre des 03, 2021 8:33 pm
startelver skrev: tor des 02, 2021 5:28 pm Jeg savner Engelsk peppersteak Pie (pai) , med brun saus på. Tradisjonell engelsk kost så det holder.

Dessverre finner jeg ingen som selger det i Norge og det å lage det tar visst en evighet.
'
Bilde
Iceland har en del engelske paier i frysedisken. Ikke peppersteak men steak and onion i hvert fall. Ellers er hjemmelagd pai drit enkelt og rågodt. Nå har jo nesten alle butikkjedene butterdeig også.
Jeg har ikke Iceland her. Ja , det er sikkert enkelt å lage når man kan det. Når jeg bodde i England var det bare å stikke innom nærmeste pie-shop.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør des 04, 2021 9:31 am I dag blir det lutefisk. Et lite lag. Kjøpte fisken på Meny i går - stoler på at det er bra som vanlig. Tilbehøret er enkelt mandelpoteter og ferdig grønn ertestuing. Godt med bacon og dessuten ribbefett. Øl og akevitt. Tror jeg må sikre meg litt mer av den siste storten. Til dessert har jeg ofte servert en pasjonsfruktkrem - der man koker opp fløte og tilsetter juicen fra frukten. Dette stivner da litt og blir en perfekt fin krem, som servereres avkjølt. Men det er vel egenltig bare en variant av det som heter Lemon Posset, som jeg tenkte å prøve idag, ettersom jeg har litt sitron til overs. Ellers har jeg kaffe, Armagnac og marsipan fra Niederegger. Dessuten kan jeg skilte med et utvalg av 40-50 ulike Single Malt whisky om det skulle bli behov for det...
Doktor, jeg skal tenke på deg og ta en skål i kveld!
Her står nemlig også lutefisk på menyen, jeg må prøve igjen, jeg sliter jo litt med denne varianten. Elsker torsk, elsker tørrfisk, skjønner ikke en dritt av lutefisk, som smaker lite og har fått ødelagt konsistensen. Men som sagt, jeg gir ikke opp. Kjøpt på Rema, fra Myre hvor jeg var i forrige uke. Er jo en mulighet for at jeg har faktisk har sett akkurat den ene fisken jeg har kjøpt, var jo der oppe i påsken mens de holdt på å henge ut.

Tilbehøret på en prikk likt ditt, og alle sier jo at tilbehøret har alt å si. Kjører litt pol-juleøl og noen forskjellige akevitter, egentlig har jeg mer lyst på rødvin, men lar meg overtale. Mest sannsynlig blir det begge deler. Eller alle tre.

Skål allerede, nå skal jeg forberede ribben til asiatisk vri i morgen!🥳

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

And- og kyllinglår står på menyen i aften.

Tilbehør blir rotgrønnsaker, ovnsbakte potetbåter med litt parmesan over og rødvinssaus.

Lyx.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Idag blire kjøttpølser og Coca-Cola. Så enkelt atte hjælpe

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Baguette med pulled pork, coleslaw, sylteagurk, rødløk, tomat og BBQ-saus. Salat ved siden og pepsi max til drikke.

Someone

Legg inn av Someone »

Ferske reker og loff

Everenga

Legg inn av Everenga »

Bursdagsparty for minstemann så da ble det pølser. Bursdagsparty dag to i morgen med pizza. Original I know.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Pizza med bud i dag. Julebakst hele dagen, var ikke ivrig på enda mer kjøkkentid.

Men nå er lefser, krumkaker og julebrød (uten sukat) i boks.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: lør des 04, 2021 10:25 pm Pizza med bud i dag. Julebakst hele dagen, var ikke ivrig på enda mer kjøkkentid.

Men nå er lefser, krumkaker og julebrød (uten sukat) i boks.
Djevelens verk©™

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirJames skrev: søn des 05, 2021 12:20 am
PapaSmurf skrev: lør des 04, 2021 10:25 pm Pizza med bud i dag. Julebakst hele dagen, var ikke ivrig på enda mer kjøkkentid.

Men nå er lefser, krumkaker og julebrød (uten sukat) i boks.
Djevelens verk©™
Indeed.

De må ha vært forferdelig desperate etter noe søtt i gamle dager når de fylte ellers godt bakverk med slikt. Jeg kan spare meg for rosiner også jeg.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ble forøvrig ferskt brød med gräddost i aften. Hadde varm lunsj, så var fysen på noe enkelt, men samtidig godt.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

DoktorS skrev: lør des 04, 2021 9:54 am
Høres ut som et skikkelig kalas det. Prøvd sennepsaus til lutefisken før?
[/quote]

Ja, har fått det servert - det er i grunnen ganske godt. Gjør at man ikke trenger så mye bacon, som jeg egentlig synes er litt for kraftig til fisken. Før brukte jeg tørr sennep, men har nå gått over til fransk. Det er ikke så dumt med saus - kanskje jeg skulle prøve det, tror dog ikke det blir i dag, for har så mye annet å sysle med. Men skal ha minst ett lutefiskmåltid før jul til, og da skal jeg sannelig prøve med saus.
[/quote]

Denne sennepsausen vi bruker er basically hvit saus med sennepspulver i. Så ganske mild sennepsmak egentlig, men viktig for min del før man drysser baconet over. Er visst en tradisjon fra Gjøvik-området hvor mine besteforeldre er fra. Ikke så vanlig men det var på den måten jeg lærte å like lutefisk. Da jeg var liten var det kun poteter, saus, og bacon. Som voksen kunne jeg like gjerne byttet ut ribbe-måltidet på julaften og heller tatt lutefisk da som vi i vår familie vanligvis spiser første dag.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Guttas julebord i kveld. Som alltid ble tradisjonelt pinnekjøtt servert. Mitt første julemat-måltid for året. Verten stilte med diverse drinker før og etter måltidet. Ellers var der kake fra baker Hansen samt vaniljeis til dessert. Et meget hyggelig lag!

Someone

Legg inn av Someone »

PapaSmurf skrev: søn des 05, 2021 12:25 am
SirJames skrev: søn des 05, 2021 12:20 am
PapaSmurf skrev: lør des 04, 2021 10:25 pm Pizza med bud i dag. Julebakst hele dagen, var ikke ivrig på enda mer kjøkkentid.

Men nå er lefser, krumkaker og julebrød (uten sukat) i boks.
Djevelens verk©™
Indeed.

De må ha vært forferdelig desperate etter noe søtt i gamle dager når de fylte ellers godt bakverk med slikt. Jeg kan spare meg for rosiner også jeg.
Ja, jeg dropper selv rosiner når jeg lager julekake (og alt annet bakverk). Druer skal man lage vin av, ikke ødelegge gjærbakst med

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Hvetekake/brød er godt, men til jul lager jeg julekake, da med både sukat og rosin. Og nå begynner resten av familien å forstå det også, at det er det eneste riktige.🥳

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

KingKongHalvor skrev: søn des 05, 2021 9:35 am Hvetekake/brød er godt, men til jul lager jeg julekake, da med både sukat og rosin. Og nå begynner resten av familien å forstå det også, at det er det eneste riktige.🥳
Jeg er ikke særlig glad i gjærbakst, var alltid skuffet når mor kom hjem med boller eller skolebrød og ikke wienerbrød. Men nybakt julebrød med sukat og rosiner syntes jeg var godt, trengte bare litt godt smør som smeltet litt.. nam nam

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Oh my god!
Dette var sinnsykt godt. Tok en tynnribbe i går, fjernet svor og bein, marinerte ett døgn i cola, hvitløk, ingefær, chilli og koriander. Stekt i fem timer i dag, siste timen penslet med en glaze av samme aromater i ketjap manis, sesamolje, riseddik og honning. Serverte med ris og en salat av hodekål, rødkål, rødløk, koriander og peanøtter, med en himmelsk god dressing.

Det er så mange gode smaker at det er vanskelig å beskrive. Og kjøttet var et eventyr i seg selv, utrolig saftig og mørt, og så velsmakende. Jeg har spist mere ribbe i dag enn tidligere i mitt nå 55 år lange liv. Dette blir en gjenganger, garantert.😋

Someone

Legg inn av Someone »

I dag ble det ribbe hos de gamle. Men laget på familien tradisjonelle måte. Stekt i porsjonsstykker og godt peppret

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jobbet i dag, så dermed ble det wienerpølser i lompe og potetsalat.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Det gikk rykter om at mamma brukte søndagen til å bake! Da passet det med et tilfeldig besøk til barndomsheimen. Middagen ble nybakte rundstykker og horn med eggerøre, røkelaks, fårerull, tomatsild og mør. Julebrus i glasset og julekaker til dessert.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KingKongHalvor skrev: søn des 05, 2021 8:39 pm Oh my god!
Dette var sinnsykt godt. Tok en tynnribbe i går, fjernet svor og bein, marinerte ett døgn i cola, hvitløk, ingefær, chilli og koriander. Stekt i fem timer i dag, siste timen penslet med en glaze av samme aromater i ketjap manis, sesamolje, riseddik og honning. Serverte med ris og en salat av hodekål, rødkål, rødløk, koriander og peanøtter, med en himmelsk god dressing.

Det er så mange gode smaker at det er vanskelig å beskrive. Og kjøttet var et eventyr i seg selv, utrolig saftig og mørt, og så velsmakende. Jeg har spist mere ribbe i dag enn tidligere i mitt nå 55 år lange liv. Dette blir en gjenganger, garantert.😋
Hva gjorde du med svoret?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Chromeback skrev: man des 06, 2021 8:39 am
KingKongHalvor skrev: søn des 05, 2021 8:39 pm Oh my god!
Dette var sinnsykt godt. Tok en tynnribbe i går, fjernet svor og bein, marinerte ett døgn i cola, hvitløk, ingefær, chilli og koriander. Stekt i fem timer i dag, siste timen penslet med en glaze av samme aromater i ketjap manis, sesamolje, riseddik og honning. Serverte med ris og en salat av hodekål, rødkål, rødløk, koriander og peanøtter, med en himmelsk god dressing.

Det er så mange gode smaker at det er vanskelig å beskrive. Og kjøttet var et eventyr i seg selv, utrolig saftig og mørt, og så velsmakende. Jeg har spist mere ribbe i dag enn tidligere i mitt nå 55 år lange liv. Dette blir en gjenganger, garantert.😋
Hva gjorde du med svoret?
Det havnet der det hører hjemme - i søpla.😅

Someone

Legg inn av Someone »

Får benytte hjemmekontoret til å lage fiskegrateng

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KingKongHalvor skrev: man des 06, 2021 10:14 am
Chromeback skrev: man des 06, 2021 8:39 am
Hva gjorde du med svoret?
Det havnet der det hører hjemme - i søpla.😅
Så det ble ikke noe baconcrisp altså? :D

startelver

Legg inn av startelver »

I dag er det mandag som er min faste semi-fastedag i uka.

Kun 800 kalorier skal fortæres i dag. Vi starter dagen med en herlig havregrøt, med litt yoghurt og kanel , samt noen frosne blåbær.

Vi hopper over lunsjen og gleder oss til en herlig noodle-suppe til middag, og litt grønnsaker. Vi kan også spise en hel gulrot, et eple og drikke så mye kaffe man vil ;)

Ellers er det vann som gjelder for å rense kroppen.

På tirsdag er det normal diett igjen. Jeg føler meg alltid lett i kroppen dagen etter en slik faste og har masse energi.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Google feirer pizzaen i dag, det er i dag 14 år siden pizza ble innlemmet i UNESCOs kulturarv.

Da blir det jaggu pizza i aften.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Juleskinke med ovnsbakte rotgrønnsaker og sennepssaus.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Bolognese

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»