Å gå ned i vekt.

Svar
SlimWhitman

Re: Å gå ned i vekt.

Legg inn av SlimWhitman »

Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 4:09 pm
Chromeback skrev: fre jul 30, 2021 4:06 pm Og det er ingen skam å ha cheat days.

Man blir ikke feit av å dra på Mac’ern noen ganger i året, om man er svak for det feks.
Det er nærmest nødvendig å ha cheat days, mener jeg. I hvert fall for de fleste. Nøkkelen er å legge disse inn i "budsjettet", sånn at man ikke føler at man ødela alt når man tar en sånn dag, og fortsatt har eierskap til "prosjektet". For å høres ut som en fotballtrener.
Huff. Jeg går forbi et gatekjøkken hver dag, mens duften vibrerer gjennom luften. Har ikke vært enkelt å stå i mot og heller velge en bolle med salat sammen med et glass vann, men det blir litt lettere for hver dag. Og så kommer du her og sier at det er innafor?! Blasfemi. Det er nok uunngåelig, men så lenge jeg klarer å motstå, så gjør jeg det. 8-)

Brukeravatar
Tjaaah

Legg inn av Tjaaah »

SlimWhitman skrev: fre jul 30, 2021 5:51 pm Huff. Jeg går forbi et gatekjøkken hver dag, mens duften vibrerer gjennom luften. Har ikke vært enkelt å stå i mot og heller velge en bolle med salat sammen med et glass vann, men det blir litt lettere for hver dag. Og så kommer du her og sier at det er innafor?! Blasfemi. Det er nok uunngåelig, men så lenge jeg klarer å motstå, så gjør jeg det. 8-)
Haha. Som jeg prøver å i hvert fall legge inn innimellom, så er dette med trening, kosthold og slanking så individuelt, at det er mye man må finne ut av selv, uansett hvor gode råd man måtte få. Det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for deg.

Grunnen til at jeg anbefaler å legge inn juksedager innimellom, er for at det ikke skal føles som om alt du hadde opparbeidet forsvinner den dagen du svinger innom dette gatekjøkkenet, og at du da får følelsen av å starte på 0 igjen. Jeg oppfatter det som at dette kan være veldig demotiverende for mange.
Moralens vokter.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?

Brukeravatar
Ale

Legg inn av Ale »

Føler det er umulig å gå ned i vekt. Skikkelig vanskelig i alle fall.

Brukeravatar
Tjaaah

Legg inn av Tjaaah »

Leoparden skrev: fre jul 30, 2021 6:05 pm Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?
Ser på pakken, det er ikke verre. Du trenger ikke sette deg et mål med en gang, bruk litt tid på å lære deg ca. hvor mye kalorier det er i det du vanligvis spiser, se om det finnes alternativer med mindre. Så kan du finpusse mer og mer, etterhvert som du lærer mer.

Får du i deg for mange kalorier, er det viktigste med en gang, å få i seg færre, ikke akkurat hvor mange du får i deg.
Moralens vokter.

Brukeravatar
Tjaaah

Legg inn av Tjaaah »

Ale-Jet skrev: fre jul 30, 2021 6:08 pm Føler det er umulig å gå ned i vekt. Skikkelig vanskelig i alle fall.
Det er skikkelig vanskelig for de fleste, virker det som. Og jeg mener diskusjonen rundt det er helt feil. I media ser vi for det meste en side som sier at det bare er å spise mindre enn man forbrenner, og på den annen side er det en gjeng som skal forklare hvor utrolig komplisert det er, og at ingenting egentlig nytter, så du kan bare bli tjukk.

Sannheten er at det er så "enkelt" for alle at om man forbrenner flere kalorier, og spiser mindre, så finnes det et punkt hvor du går ned i vekt. Men det er ikke bare bare for mennesker å endre vaner. Det er dette som gjør det vanskelig, og hele diskusjonen virker å hoppe bukk over det. Å gå ned i vekt er i teorien veldig enkelt, men å endre vaner er vanskelig.

Jeg tror det kan hjelpe veldig mange å få høre dette før de skal prøve å gå ned i vekt. Det er ikke bare du som er dum som ikke klarer det, men det er heller ikke umulig. Det er en tålmodighetsprøve, og de fleste andre sliter også med det. Folk flest er ikke dumme, og trenger ikke halvsannheter som motivasjon.
Moralens vokter.

Brukeravatar
missChance

Legg inn av missChance »

Leoparden skrev: fre jul 30, 2021 6:05 pm Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?
Hvis du gidder å veie litt mat, kan det være en idé å bruke f.eks. mylog.no i hvert fall en liten periode for å se hvor mye man får i seg hver dag, og fordelingen.
Continuerò a non avere la paura del buio
Sei soltanto tu ad avere la paura del buio, noi no
Måneskin

Brukeravatar
Tjaaah

Legg inn av Tjaaah »

missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:26 pm
Hvis du gidder å veie litt mat, kan det være en idé å bruke f.eks. mylog.no i hvert fall en liten periode for å se hvor mye man får i seg hver dag, og fordelingen.
Godt poeng, jeg glemte dette. Vei ting som ris og pasta m.mer, så vet man bedre hva man får i seg.
Moralens vokter.

Brukeravatar
missChance

Legg inn av missChance »

Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 6:28 pm
missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:26 pm
Godt poeng, jeg glemte dette. Vei ting som ris og pasta m.mer, så vet man bedre hva man får i seg.
Jeg fikk meg en vekker da jeg la inn alt jeg spiste på mylog i hvert fall 😁
Måneskin

Brukeravatar
Tjaaah

Legg inn av Tjaaah »

missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:33 pm
Veldig ofte kan det hjelpe å bare bli klar over hva man egentlig får i seg. Det er jo ikke vanskelig å spise seg mett, uten å få i seg altfor mange kalorier, bare man undersøker litt om kaloriinnhold. Dette tror jeg kunne vært til hjelp for ekstremt mange, som tror oppgaven er uoverkommelig.
Moralens vokter.

Brukeravatar
missChance

Legg inn av missChance »

Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 6:36 pm
missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:33 pm
Veldig ofte kan det hjelpe å bare bli klar over hva man egentlig får i seg. Det er jo ikke vanskelig å spise seg mett, uten å få i seg altfor mange kalorier, bare man undersøker litt om kaloriinnhold. Dette tror jeg kunne vært til hjelp for ekstremt mange, som tror oppgaven er uoverkommelig.
Helt klart. Et par ukers logging av matinntaket kan være nok. Man oppdager fellene man aldri har tenkt over! Men det er viktig ikke å lure seg selv ved å "glemme" ting man småspiser på, da ...
Måneskin

Brukeravatar
startelver
Sted: Las Vegas, Nevada

Legg inn av startelver »

Jeg bruker bare kaloriappen hvis jeg er usikker på ca hvor mye kalorier det er. Man vil jo etterhvert huske kaloriene på det man er vant ti lå spise.

F.eks var det et sjokk for meg tidlig at et lite stykke 100 gram Freia melkesjokolade inneholder 600 kalorier.
Så sitter man og får i seg en hel plate med melkesjokolade. Og plutselig er over halve dagsbehovet av kalorier spist opp.

Sånne små a-ha-opplevelser kan være nok til å justere inntaket så man ikke går på noen kaloribomber.
RIP VG Debatt 2001 - 2021

Brukeravatar
Tjaaah

Legg inn av Tjaaah »

missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:38 pm
Helt klart. Et par ukers logging av matinntaket kan være nok. Man oppdager fellene man aldri har tenkt over! Men det er viktig ikke å lure seg selv ved å "glemme" ting man småspiser på, da ...
Ja, man må være streng på at man er ærlig med seg selv, lett å gå i "feilberegningsfellen", eller juksefellen, som det egentlig heter, hehe.
Moralens vokter.

Brukeravatar
Ale

Legg inn av Ale »

Jeg har vært aktiv i jobb på en gård tre dager i uka det siste året, tungt arbeid og varierte arbeidsoppgaver hvor man bruker kroppen. Er som regel dødssliten etter endt arbeidsdag. Men vekten fortsetter bare å øke. Er ikke dum, og vet at det skyldes et helt forjævlig kosthold bestående av pizza, urge, calzone, litago, diverse sjokolade osv. Når man var 20 så reagerte kroppen ikke på det. Men nå som jeg nærmer meg 30 merker jeg at kroppen er annerledes. Føles som om alt av inntak «fester seg» på kroppen. Noen vil sikkert si; «kutt ut det sukkerinntaket», men det er enklere sagt enn gjort. Det er så pivotalt å ha noe å drikke og snackse på når man ser på fotballkamp, netflix, spiller fifa osv. Er på Meny, og det er så lett å hanke med seg en pose salt sild og potetgull. Det er vanskelig å forandre den tankemåten.

SlimWhitman

Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 5:56 pm
SlimWhitman skrev: fre jul 30, 2021 5:51 pm Huff. Jeg går forbi et gatekjøkken hver dag, mens duften vibrerer gjennom luften. Har ikke vært enkelt å stå i mot og heller velge en bolle med salat sammen med et glass vann, men det blir litt lettere for hver dag. Og så kommer du her og sier at det er innafor?! Blasfemi. Det er nok uunngåelig, men så lenge jeg klarer å motstå, så gjør jeg det. 8-)
Haha. Som jeg prøver å i hvert fall legge inn innimellom, så er dette med trening, kosthold og slanking så individuelt, at det er mye man må finne ut av selv, uansett hvor gode råd man måtte få. Det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for deg.

Grunnen til at jeg anbefaler å legge inn juksedager innimellom, er for at det ikke skal føles som om alt du hadde opparbeidet forsvinner den dagen du svinger innom dette gatekjøkkenet, og at du da får følelsen av å starte på 0 igjen. Jeg oppfatter det som at dette kan være veldig demotiverende for mange.
Vel, når jeg tenker meg om, så har jeg allerede en juksedag. Hver fredag lager jeg og kona en ny cocktail. Kom på å nevne det fordi jeg drikker den nå! :D

Men jeg vil allikevel klappe meg selv på skulderen fordi jeg gikk fra å drikke alkohol (alt fra én øl til 15) hver bidige dag i sikkert 20 år, til å ta én drink, én gang i uken. Ikke rart jeg har ølmage, høhø.

Brukeravatar
palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Jeg brukte app, Lifesum tror jeg den het, men det finnes vel mange. Du scannet bare strek-koden på varen / produktet du spiste med kameraet på mobilen, og så dukket den automatisk opp. Med en salat ble det jo litt mer knot, men gikk fortsatt greit og var veldig oversiktlig.

Appen gå også oversikt over hvor mange kalorier man burde få i seg, og kunne parres med smartklokke / fit-bit / mobil etc så den regnet med hvor mye kalorier du hadde forbrent den dagen.

Jeg brukte den, i motsetning til hva som diskuteres her, i et forsøk på å gå opp i vekt, men den funket bra til det også.

SlimWhitman

Litt på siden, men er det noen som vet hvordan Christian Bale klarte å rase ned i vekt så mye som han gjorde til "The Machinist"? Han var jo bare et skjelett med hud i den filmen, før han plutselig var muskelbunt i Batman Begins.

Brukeravatar
Knaxern
Sted: Høybråten

Legg inn av Knaxern »

SlimWhitman skrev: fre jul 30, 2021 8:15 pm Litt på siden, men er det noen som vet hvordan Christian Bale klarte å rase ned i vekt så mye som han gjorde til "The Machinist"? Han var jo bare et skjelett med hud i den filmen, før han plutselig var muskelbunt i Batman Begins.
Leste at han spiste ett eple om dagen og drakk en kopp te.

Brukeravatar
Knaxern
Sted: Høybråten

Legg inn av Knaxern »

Misunner dere som legger på dere kjapt. Jeg går ned i vekt om jeg har et kaloriinntak som er mindre enn 3500ish. Et jævla styr å spise nok mat hver dag.

SlimWhitman

Knaxern skrev: fre jul 30, 2021 8:17 pm
SlimWhitman skrev: fre jul 30, 2021 8:15 pm Litt på siden, men er det noen som vet hvordan Christian Bale klarte å rase ned i vekt så mye som han gjorde til "The Machinist"? Han var jo bare et skjelett med hud i den filmen, før han plutselig var muskelbunt i Batman Begins.
Leste at han spiste ett eple om dagen og drakk en kopp te.
Jøss. Da er man dedikert.

Brukeravatar
lok1

Legg inn av lok1 »

Ale-Jet skrev: fre jul 30, 2021 7:16 pm Jeg har vært aktiv i jobb på en gård tre dager i uka det siste året, tungt arbeid og varierte arbeidsoppgaver hvor man bruker kroppen. Er som regel dødssliten etter endt arbeidsdag. Men vekten fortsetter bare å øke. Er ikke dum, og vet at det skyldes et helt forjævlig kosthold bestående av pizza, urge, calzone, litago, diverse sjokolade osv. Når man var 20 så reagerte kroppen ikke på det. Men nå som jeg nærmer meg 30 merker jeg at kroppen er annerledes. Føles som om alt av inntak «fester seg» på kroppen. Noen vil sikkert si; «kutt ut det sukkerinntaket», men det er enklere sagt enn gjort. Det er så pivotalt å ha noe å drikke og snackse på når man ser på fotballkamp, netflix, spiller fifa osv. Er på Meny, og det er så lett å hanke med seg en pose salt sild og potetgull. Det er vanskelig å forandre den tankemåten.
Først og fremst. Finn ut hvilke sukkerfrie alternativer du kan like til drikke. Jeg drakk 1,5 liter Urge frem til jeg fikk konstatert diabetes type 2 (skal sies at legen har gått tilbake på diagnosen, og sagt det var et kunstig høyt blodsukker), men det tok meg ikke lange tiden å bli vant med Cola Zero. Hadde ikke noen grunn til å gå tilbake til Urge, og nå syns jeg faktisk Urge smaker papp.
Annen fremst. Finn ut hvilke middagsretter du gidder å lage som ikke er junk. Jeg har perfeksjonert en kyllingrett, som består av blackened kylling og stekte grønnsaker.
Tredje fremst. Lær deg å ikke snackse. Det er kun en vanesak, og ikke noe man er avhengig av.
Det er uansett lite som skal til for at ting går fra dumt til OK. Jeg har prøvd mange ganger å bytte Urge med vann og potetgull med gulrøtter, men det har aldri fungert. Start i rekkefølge, og ta en ting om gangen.

Expekt

Legg inn av Expekt »

lok1 skrev: fre jul 30, 2021 9:04 pm Først og fremst. Finn ut hvilke sukkerfrie alternativer du kan like til drikke.
Liker faktisk den nye smaken til cola zero bedre enn pepsi max.

Om man har lyst til å gå ned i vekt kan det å slutte å drikke kaloriene være en fin måte å starte på. Finn en god sukkerfri saft sånn som f. eks Fun Light og Zeroh.. eller bare gjør det enkelt og drikk mye vann. Om man er glad i vanlig brus med sukker, juice, litago osv.. så prøv å begrens det til helgene.
Og noe som har fungert bra for meg er å finne måltider som er sunne og gode.. og spise de ofte.

Brukeravatar
lok1

Legg inn av lok1 »

Expekt skrev: fre jul 30, 2021 9:32 pm
lok1 skrev: fre jul 30, 2021 9:04 pm Først og fremst. Finn ut hvilke sukkerfrie alternativer du kan like til drikke.
Og noe som har fungert bra for meg er å finne måltider som er sunne og gode.. og spise de ofte.
Jepp. Jeg spiste stekt kylling hver dag i to måneder. Fortsatt ikke lei!

Expekt

Legg inn av Expekt »

lok1 skrev: fre jul 30, 2021 10:19 pm Jepp. Jeg spiste stekt kylling hver dag i to måneder. Fortsatt ikke lei!
Da er du meget god til å steike kyllingen, eventuelt har du noe veldig godt til!? For stekt kylling er noe av det kjedeligste jeg spiser, men hvis tilbehøret er godt så er det selvfølgelig nydelig godt.
Stekt kylling med pasta og pesto er helt latterlig godt. ( https://www.tine.no/oppskrifter/middag- ... a-og-pesto )
Kjøp en grillet kylling for en ekstra god opplevelse. :mrgreen:

Brukeravatar
lok1

Legg inn av lok1 »

Marinerer kyllingen i mørk soyasaus og olivenolje, samt krydderier. Soyasausen er med på å skape en hinne som gjør at kyllingen ser svidd ut, men der stekeskorpen smaker magisk. Det igjen gjør at kyllingen blir supersaftig. Så ja, man kan vel si at jeg er god til å steke kylling ;)

Tilbehøret var stekte grønnsaker. Squash, løk, sopp og paprika. Noen ganger litt ferdigkjøpt potetsalat eller kokt ris i tillegg som forandring.

Men det er vel kanskje en sak for matforumet, hehe.

Brukeravatar
Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Husk at det er best å dampe grønnsaker :D
Aka LaGoeba på VGD

Brukeravatar
lok1

Legg inn av lok1 »

Det er sant. Men når man skal spise de samme grønnsakene om igjen og om igjen så trenger man smak smak smak smak smak. Og det får man ikke ved damping, koking eller å spise de rå. Jeg gikk jo på en diett, og akkurat dette med tilbereding av maten var et sted jeg jukset litt, rett og slett for at det skulle fungere i lengden.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

https://www.dagbladet.no/tema/ole-marti ... t/73919896

Noen som ser hva nøkkelen her er? ;-)

Brukeravatar
lok1

Legg inn av lok1 »

"De første 25 kiloene raste av i løpet av fire måneder, ifølge Gilde. De resterende åtte gikk litt treigere. Til sammen har han brukt halvannet år på å gå ned 33 kilo.

Han teller ikke kalorier, og spiser bare ett måltid om dagen. Han tillater seg selv å spise pølser, men ikke brød, pasta, sukker eller grønnsaker som vokser under bakken.

Det ene måltidet til Gilde er ganske stort, og kan bestå av nakkekoteletter i tillegg til litt grønnsaker. Han sørger for å spise til han blir helt mett, og spiser mest av fugl, fisk, egg og grønnsaker i tillegg til ost og baconsnacks utenom måltidet.

I begynnelsen brukte han også tidvis fasting i kombinasjon med lavkarbo. Da fastet han i 22 timer av gangen."

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Takker så meget.

Ett måltid om dagen hørtes egentlig ganske stusselig ut...

Brukeravatar
Tjaaah

Legg inn av Tjaaah »

Leoparden skrev: lør jul 31, 2021 2:22 pm Takker så meget.

Det er nok ikke en overkommelig taktikk for de fleste, og det høres ikke spesielt sunt ut. Ser ut som om det virker for denne karen, men jeg ville ikke satset på det selv.
Knaxern skrev: fre jul 30, 2021 8:18 pm Misunner dere som legger på dere kjapt. Jeg går ned i vekt om jeg har et kaloriinntak som er mindre enn 3500ish. Et jævla styr å spise nok mat hver dag.
Jeg har også lettere for å ned, enn opp, i vekt. Men for min del har jeg blitt rimelig vant til å overspise når jeg skal opp i vekt, så synes ikke det er så stress lengre. Som med vektnedgang handler det ofte om hva man spiser, i forhold til kaloriinnhold.
Moralens vokter.

SlimWhitman

I interesse av å variere, bedrev jeg kondisjonstrening på sykkelen i dag. Forfriskende økt, men alt annet enn fryd for rumpen, som jeg nå mistenker har permanent avtrykk av sykkelsetet.

Brukeravatar
startelver
Sted: Las Vegas, Nevada

Legg inn av startelver »

Kan også nevne en annen "diett" jeg har vært på, basert på Dr. Mosley , den kjente BBC-legen.

Spis ditt normale kalori-inntak på la oss si 2500 kalorier.
Men en dag i uken skal du semifaste, det vil si du skal kun få i deg 500 kalorier på en dag.
Jeg prøvde ut dette i 3 måneder og det fikk meg litt ned i vekt uten at jeg stresset.

Den dagen jeg valgte å semifaste var en kjedelig mandag, jeg startet dagen med en god porsjon havregrøt som fyller opp magen og inneholder lite kalorier. Et eple eller en annen frukt/grønnsak til lunsj og deretter et siste måltid som kan være en suppe av noe slag, med en liten brødskive til. Dette må altså ikke overstige 500 kalorier.

Når du våkner dagen etterpå føler kroppen seg veldig sulten de første gangene, men etterhvert vil hjernen sende ut et signal som gjør at kroppen "ønsker" å faste sammen med deg. Resten av uka spiser du normalt.
På engelsk kalles denne dietten for 6:1 diet eller 5:2 diet. Du kan nemlig også gjøre det 2 ganger i uken.

Grunnen til at jeg sluttet med det var at jeg etterhvert fikk kontroll på min egen sultfølelse, og mestret dette med å unngå fristelser oftere. Det å leve på et begrenset kaloriinntak en dag i uka er absolutt noe man bør prøve hvis man ønsker å "lære" hjernen til å spise mindre.
Husk å drikk mye væske den dagen.
RIP VG Debatt 2001 - 2021

Brukeravatar
kytec

Legg inn av kytec »

Problemer med å sovne når jeg er sulten, men det er kanskje bare i en overgangsfase?
Gaffelen glapp og jeg på trynet i suppa.

Brukeravatar
kytec

Legg inn av kytec »

Leoparden skrev: lør jul 31, 2021 2:22 pm Takker så meget.

Bikkje.
Gaffelen glapp og jeg på trynet i suppa.

SlimWhitman

Ny uke, ny måling. Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,3kg. Det vil si at for første gang på sikkert 15 år er jeg under 100kg.

Brukeravatar
palimpsest

Legg inn av palimpsest »

SlimWhitman skrev: søn aug 01, 2021 10:13 am Ny uke, ny måling. Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,3kg. Det vil si at for første gang på sikkert 15 år er jeg under 100kg.
Kudos!

SlimWhitman

palimpsest skrev: søn aug 01, 2021 10:29 am
SlimWhitman skrev: søn aug 01, 2021 10:13 am Ny uke, ny måling. Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,3kg. Det vil si at for første gang på sikkert 15 år er jeg under 100kg.
Kudos!
Takk. Jeg merket også i dag at undiken min satt litt vel løst, og var farlig nær å falle av. Moro å kjenne resultatene på kroppen, bokstavlig talt.

Brukeravatar
Broren

Legg inn av Broren »

Føler meg ikke helt som medlem av klubben her.....

Er 179 høy og veier 80 kg. Er 60 år så forbrenninga burde vel har bremsa godt i forhold til da jeg var 20, men det ser ikke slik ut.

Spiser akkurat det jeg har lyst på og innimellom i relativt store mengder. Mest kylling, kalkun og svin, men også storf om lysta skulle være der. Og en saus kan simpelthen ikke bli fyldig nok!
Drikker ca 1,5 liter sukkercola om dagen (aldri kaffe) og røyker en hel del. Har for tida totalt dilla på Stratos med salt karamell og har kasta innpå så mye at det ble litt skremmende, så nå har kutta ned til å unne meg en stripe (tre ruter) om kvelden. Peanøtter ligger alltid i skuffen klar til å spises.
Likevel går jeg ikke opp i vekt.

Men lever jo relativt aktivt. Bortsett fra det siste coronaåret har jeg som musiker flusst av spillejobber, eller jobber som lydtekniker = masse sjauing av tungt utstyr.
Denne sommeren har jeg hatt et sabla kjør med å hogge vinterved, male hus, fikse gjerder osv osv så det har ikke vært noe hvilehjem.
At jeg har tre bikkjer av ca St Bernardstørrelse hjelper jo også på.

Men kaloriinntaket mitt skulle vel egentlig tilsi at jeg burde rulle rundt?
Regner med at jeg har de fleste med meg i at da Murphy skrev ned sin lov må han ha vært i overkant, ja nesten løssluppent, optimistisk.

Brukeravatar
Broren

Legg inn av Broren »

Godt gjort!
Regner med at jeg har de fleste med meg i at da Murphy skrev ned sin lov må han ha vært i overkant, ja nesten løssluppent, optimistisk.

Svar

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»