Situasjonen i Ukraina

Låst
Koffer

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Koffer »

Jeg, som de fleste andre her inne, har vært med på den blå og gule bølgen som har vunnet slag etter slag den siste tiden.

Men, Putin kommer til dels å vinne dette. I morgen erklærer han at fire store regioner er en del av Ruzzland til sitt manipulerte folk. Så skal vi ikke undervurdere og tone helt ned det russiske forsvaret. De kan pøse på med millioner av soldater i fremtiden. De er stort sett selvforsynt, og kan kun konsentrere seg om Ukraina da ingen NATO-land eller Kina vil angripe de. Det vet Putin.

Putin lever godt med at båndene til Vesten blir brutt, så ikke den vanlige russer får enda mer innblikk i den Vestlige verden. Dette kan smitte over og være en trussel mot regimet i Kreml.

Så er spørsmålet hvor mye Ukraina vil ofre for å kjempe i disse regionene som er "russiske" f.o.m. i morgen.

Planen hvor Putin feller Kiev gikk i vasken, men dette tror jeg bare var en bonus. Hadde vært nærmest umulig å fått kontroll på et så stort land med over 40 millioner sinte innbyggere.

Ukrainerne kommer til å bli presset tilbake til grensene, så blir det en stillingskrig. Putin gir ALDRI i fra seg dette, og spesielt ikke Donbass og KRIM. Det er bare tull og utopi at disse vil bli gjenvunnet av ukrainerne. Putin kan ikke tape. Atomvåpen vil bli brukt. Også mot oss om det virkelig smeller.

Putin kommer neppe til å angripe et NATO-land uansett. Han kommer heller ikke til å ta hele Ukraina. Jeg er ikke interessert i å svi av kloden grunnet noen få flekker øst i Ukraina som uansett er tapt for de blå og gule. Det er realiteten.

Hater å skrive det, for ingenting hadde gledet meg mer om Putin og hans menn hadde gått rett dundras. Håper ukrainerne får tatt flest mulig før ruzzerne setter inn ALT og ALLE.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Sterke bevis for at Putin var involvert i Nord Stream sabotasjene https://ibb.co/52F6VCQ

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Jack_Daniels skrev: tor sep 29, 2022 5:29 pm Sinnssyke uttalelser nr uendelig:

De hjernevasker barn.
...

DennisB

Legg inn av DennisB »

OrmenLange skrev: tor sep 29, 2022 5:14 pm
DennisB skrev: tor sep 29, 2022 4:27 pm
VifteKopp skrev: tor sep 29, 2022 4:17 pm

Men, som jeg har forklart, så vil en utdrivning av Russland fra Ukraina bety slutten på Putins regime. Tror du virkelig han vil bare legge seg ned og dø uten å bruke alle tilgjengelige verktøy i skuffen?
Alternativet hans er jo å starte 3. verdenskrig, en fullskala atomkrig.
Jeg tror ikke han vil gjøre det, men muligheten er selvsagt der. Men da sender han mange titalls millioner russere i døden. Virker lite sannsynlig for meg.
Eh, nei. Det er ikke sånn at USA umiddelbart vil bombe Russland tilbake til steinalderen dersom Putin fyrer av et taktisk atomvåpen i Ukraina. Det ville vært en hinsides idiotisk overreaksjon på en grusom handling.
Et sted starter en slik krig, og dette kan absolutt bli starten på 3.verdenskrig ja. Ikke direkte, og med en gang, men dette kan bli dråpen som aksellererer det hele dithen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Koffer skrev: tor sep 29, 2022 5:34 pm Jeg, som de fleste andre her inne, har vært med på den blå og gule bølgen som har vunnet slag etter slag den siste tiden.

Men, Putin kommer til dels å vinne dette. I morgen erklærer han at fire store regioner er en del av Ruzzland til sitt manipulerte folk. Så skal vi ikke undervurdere og tone helt ned det russiske forsvaret. De kan pøse på med millioner av soldater i fremtiden. De er stort sett selvforsynt, og kan kun konsentrere seg om Ukraina da ingen NATO-land eller Kina vil angripe de. Det vet Putin.

Putin lever godt med at båndene til Vesten blir brutt, så ikke den vanlige russer får enda mer innblikk i den Vestlige verden. Dette kan smitte over og være en trussel mot regimet i Kreml.

Så er spørsmålet hvor mye Ukraina vil ofre for å kjempe i disse regionene som er "russiske" f.o.m. i morgen.

Planen hvor Putin feller Kiev gikk i vasken, men dette tror jeg bare var en bonus. Hadde vært nærmest umulig å fått kontroll på et så stort land med over 40 millioner sinte innbyggere.

Ukrainerne kommer til å bli presset tilbake til grensene, så blir det en stillingskrig. Putin gir ALDRI i fra seg dette, og spesielt ikke Donbass og KRIM. Det er bare tull og utopi at disse vil bli gjenvunnet av ukrainerne. Putin kan ikke tape. Atomvåpen vil bli brukt. Også mot oss om det virkelig smeller.

Putin kommer neppe til å angripe et NATO-land uansett. Han kommer heller ikke til å ta hele Ukraina. Jeg er ikke interessert i å svi av kloden grunnet noen få flekker øst i Ukraina som uansett er tapt for de blå og gule. Det er realiteten.

Hater å skrive det, for ingenting hadde gledet meg mer om Putin og hans menn hadde gått rett dundras. Håper ukrainerne får tatt flest mulig før ruzzerne setter inn ALT og ALLE.
Så du tror det stopper der?
Da kjenner du Putin og den russiske mentaliteten dårlig. De kommer til å advare, true og invadere alle naboland, deretter Europa.
Det stopper nå - eller aldri.

DennisB

Legg inn av DennisB »

TomBrady12 skrev: tor sep 29, 2022 5:03 pm
DennisB skrev: tor sep 29, 2022 12:18 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 29, 2022 12:05 pm

Det blir jo litt spennende å se om det endrer noe i praksis fra russisk side. For resten av verden endrer det ingenting.

Så Ukraina med støtte fra NATO vil fortsette å hugge løs på de «russiske» områdene.

Om jeg kidnapper nabokona og putter en pistol til hodet hennes og spør om vi skal gifte oss og hun svarer ja for å overleve bør jeg ikke være forundret når mannen og resten av samfunnet kommer for å hente henne.
Jeg har ei nabokone jeg gjerne skulle ha annektert jeg også..
En setning jeg aldri trodde jeg skulle lese :)
Og om den noen gang skulle komme på trykk, så er dette rett tråd :D

Falcon

Legg inn av Falcon »

DennisB skrev: tor sep 29, 2022 5:41 pm
OrmenLange skrev: tor sep 29, 2022 5:14 pm
DennisB skrev: tor sep 29, 2022 4:27 pm
Alternativet hans er jo å starte 3. verdenskrig, en fullskala atomkrig.
Jeg tror ikke han vil gjøre det, men muligheten er selvsagt der. Men da sender han mange titalls millioner russere i døden. Virker lite sannsynlig for meg.
Eh, nei. Det er ikke sånn at USA umiddelbart vil bombe Russland tilbake til steinalderen dersom Putin fyrer av et taktisk atomvåpen i Ukraina. Det ville vært en hinsides idiotisk overreaksjon på en grusom handling.
Et sted starter en slik krig, og dette kan absolutt bli starten på 3.verdenskrig ja. Ikke direkte, og med en gang, men dette kan bli dråpen som aksellererer det hele dithen.
putin kommer neppe til å bruke strategiske atomvåpen før ukrainerne står utenfor selve kremlin. Dette er hovedproblemet til putin, uansett hvor mye han eskalerer kan vesten ta det ett hakk høyere. Et palasskupp i kremlin av fredlige krefter er egentlig det eneste fredshåpet.

startelver

Legg inn av startelver »

Crazy Horse skrev: ons sep 28, 2022 8:08 pm
kytec skrev: ons sep 28, 2022 7:24 pm Regner med at alle stater i hele verden nå forstår at de aldri kan drive handel med russland igjen.

Bortsett fra Norge da som har økt handelen.
Ja Norge fortsetter ufortrødent sitt fiskerisamarbeid med Russland. De tillater russiske fartøy å ferdes i norske territorial farvann, og de tillater russiskes skip å legge til kai i norske havner for å levere fisk. Hva er ombord i disse fartøyene ? Spioner, mini-ubåter, droner, annet militært materiell ? De dronene som svirrer over installasjoner på norsk sokkel, fra hvor sendes de opp og fra hvor styres de ? Kan de fiskefartøyene som legger til kai langs kysten, eller i nærheten av anlegg med ilandført gass for bearbeiding ha mini ubåter og sprengstoff om bord ? Den norske naiviteten kjenner ingen grenser. Russiske fartøy kan altså p.t. ufortrødent seile selv innenfor grunnlinjene eller territorialgrensen hvor Norge har full suverenitet, bortsett fra uskyldig gjennomfart. Med dette suverenitetsprinsippet kunne vi nektet russiske fartøy adgang, men vi gjør det altså ikke som det eneste landet i Europa.
Ja nå er vi tilbake på dypt vann, for ikke å snakke om ubåter.


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Koffer skrev: tor sep 29, 2022 5:34 pm Jeg, som de fleste andre her inne, har vært med på den blå og gule bølgen som har vunnet slag etter slag den siste tiden.

Men, Putin kommer til dels å vinne dette. I morgen erklærer han at fire store regioner er en del av Ruzzland til sitt manipulerte folk. Så skal vi ikke undervurdere og tone helt ned det russiske forsvaret. De kan pøse på med millioner av soldater i fremtiden. De er stort sett selvforsynt, og kan kun konsentrere seg om Ukraina da ingen NATO-land eller Kina vil angripe de. Det vet Putin.

Putin lever godt med at båndene til Vesten blir brutt, så ikke den vanlige russer får enda mer innblikk i den Vestlige verden. Dette kan smitte over og være en trussel mot regimet i Kreml.

Så er spørsmålet hvor mye Ukraina vil ofre for å kjempe i disse regionene som er "russiske" f.o.m. i morgen.

Planen hvor Putin feller Kiev gikk i vasken, men dette tror jeg bare var en bonus. Hadde vært nærmest umulig å fått kontroll på et så stort land med over 40 millioner sinte innbyggere.

Ukrainerne kommer til å bli presset tilbake til grensene, så blir det en stillingskrig. Putin gir ALDRI i fra seg dette, og spesielt ikke Donbass og KRIM. Det er bare tull og utopi at disse vil bli gjenvunnet av ukrainerne. Putin kan ikke tape. Atomvåpen vil bli brukt. Også mot oss om det virkelig smeller.

Putin kommer neppe til å angripe et NATO-land uansett. Han kommer heller ikke til å ta hele Ukraina. Jeg er ikke interessert i å svi av kloden grunnet noen få flekker øst i Ukraina som uansett er tapt for de blå og gule. Det er realiteten.

Hater å skrive det, for ingenting hadde gledet meg mer om Putin og hans menn hadde gått rett dundras. Håper ukrainerne får tatt flest mulig før ruzzerne setter inn ALT og ALLE.
Hvordan skal russerne greie å stoppe Ukraina? Dette er ikke som Ringenes Herre der man stiller opp en diger hær på et jorde og vinner krigen.

Russland hadde aldri gitt fra seg okkuperte områder med vilje. De har ikke slagkraften som skal til for å stå i mot Ukrainas massive vestlige våpenstyrke. Og at Ukraina skal presses ut igjen fra områdene de har tatt tilbake virker svørt usannsynlig.

De kan verve så mange mann de vil, men initiativet er ukrainsk. Det vi ser nå er en rekke hysteriske handlinger for å presse NATO til å stoppe. De bomber gassledninger, de annekterer land, de truer med atomvåpen og de møter en standhaftig murvegg.

Russland sliter enormt nå. Sanksjonene tærer på, innbyggerne murrer og de taper på fronten.

HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »

Må følge ekstra med på Belarus de neste dagene


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Neptun skrev: tor sep 29, 2022 5:41 pm
Koffer skrev: tor sep 29, 2022 5:34 pm Jeg, som de fleste andre her inne, har vært med på den blå og gule bølgen som har vunnet slag etter slag den siste tiden.

Men, Putin kommer til dels å vinne dette. I morgen erklærer han at fire store regioner er en del av Ruzzland til sitt manipulerte folk. Så skal vi ikke undervurdere og tone helt ned det russiske forsvaret. De kan pøse på med millioner av soldater i fremtiden. De er stort sett selvforsynt, og kan kun konsentrere seg om Ukraina da ingen NATO-land eller Kina vil angripe de. Det vet Putin.

Putin lever godt med at båndene til Vesten blir brutt, så ikke den vanlige russer får enda mer innblikk i den Vestlige verden. Dette kan smitte over og være en trussel mot regimet i Kreml.

Så er spørsmålet hvor mye Ukraina vil ofre for å kjempe i disse regionene som er "russiske" f.o.m. i morgen.

Planen hvor Putin feller Kiev gikk i vasken, men dette tror jeg bare var en bonus. Hadde vært nærmest umulig å fått kontroll på et så stort land med over 40 millioner sinte innbyggere.

Ukrainerne kommer til å bli presset tilbake til grensene, så blir det en stillingskrig. Putin gir ALDRI i fra seg dette, og spesielt ikke Donbass og KRIM. Det er bare tull og utopi at disse vil bli gjenvunnet av ukrainerne. Putin kan ikke tape. Atomvåpen vil bli brukt. Også mot oss om det virkelig smeller.

Putin kommer neppe til å angripe et NATO-land uansett. Han kommer heller ikke til å ta hele Ukraina. Jeg er ikke interessert i å svi av kloden grunnet noen få flekker øst i Ukraina som uansett er tapt for de blå og gule. Det er realiteten.

Hater å skrive det, for ingenting hadde gledet meg mer om Putin og hans menn hadde gått rett dundras. Håper ukrainerne får tatt flest mulig før ruzzerne setter inn ALT og ALLE.
Så du tror det stopper der?
Da kjenner du Putin og den russiske mentaliteten dårlig. De kommer til å advare, true og invadere alle naboland, deretter Europa.
Det stopper nå - eller aldri.
Akkurat sånn er det.

Russland er jo helt paralyserte. Truslene deres biter ikke på mer, militærstyrken er avslørt som veik og avleggs, de er tomme for verktøy som nuller ut sanksjonene. Så nå har de gått i absurdmodus. Og prøver alle triks, men de møter kun standhaftighet fra Vesten.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg vil heller ikke se bort fra at Polen og Baltikum går inn i krigen på Ukrainas side om Hviterussland kommer inn med sine styrker.
Sist redigert av PapaSmurf den tor sep 29, 2022 5:59 pm, redigert 1 gang totalt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Falcon skrev: tor sep 29, 2022 5:46 pm
DennisB skrev: tor sep 29, 2022 5:41 pm
OrmenLange skrev: tor sep 29, 2022 5:14 pm
Eh, nei. Det er ikke sånn at USA umiddelbart vil bombe Russland tilbake til steinalderen dersom Putin fyrer av et taktisk atomvåpen i Ukraina. Det ville vært en hinsides idiotisk overreaksjon på en grusom handling.
Et sted starter en slik krig, og dette kan absolutt bli starten på 3.verdenskrig ja. Ikke direkte, og med en gang, men dette kan bli dråpen som aksellererer det hele dithen.
putin kommer neppe til å bruke strategiske atomvåpen før ukrainerne står utenfor selve kremlin. Dette er hovedproblemet til putin, uansett hvor mye han eskalerer kan vesten ta det ett hakk høyere. Et palasskupp i kremlin av fredlige krefter er egentlig det eneste fredshåpet.
Nei, altså jeg tror ikke at det vil skje. Jeg tror ingen er dumme nok til å bruke a-våpen i noe som helt klart er en angrepskrig, og ikke en forsvarskrig, selv om Kreml prøver alt de kan å få det til å bli en forsvarskrig nå.
Vesten og resten av verden ser at dette ikke er noe annet enn en ny vri i angrepskrigen, og da kan rett og slett ikke a-våpen fyres av uten enorme konsekvenser i retur. Uten et slikt svar, vil presedensen bli helt uholdbar.
Sist redigert av DennisB den tor sep 29, 2022 6:01 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: tor sep 29, 2022 5:58 pm
Falcon skrev: tor sep 29, 2022 5:46 pm
DennisB skrev: tor sep 29, 2022 5:41 pm
Et sted starter en slik krig, og dette kan absolutt bli starten på 3.verdenskrig ja. Ikke direkte, og med en gang, men dette kan bli dråpen som aksellererer det hele dithen.
putin kommer neppe til å bruke strategiske atomvåpen før ukrainerne står utenfor selve kremlin. Dette er hovedproblemet til putin, uansett hvor mye han eskalerer kan vesten ta det ett hakk høyere. Et palasskupp i kremlin av fredlige krefter er egentlig det eneste fredshåpet.
Nei, altså jeg tror ikke at det vil skje. Jeg tror ingen er dumme nok til å bruke a-våpen i noe som helt klart er en angrepskrig, og ikke en forsvarskrig, selv om Kreml prøver alt de kan å få det til å bli en forsvarskamp nå.
Vesten og resten av verden ser at dette ikke er noe annet enn en ny vri i angrepskrigen, og da kan rett og slett ikke a-våpen fyres av uten enorme konsekvenser i retur. Uten et slikt svar, vil presedensen bli helt uholdbar.
Brukes a-våpen som angrepsmiddel kommer det til å smelle fullstendig. Bare vent og se. Den beskjeden har vært klar og tydelig fra NATO.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Dundersalt skrev: tor sep 29, 2022 2:11 pm Nå tar militære kontroll på Rygge flystasjon og stenger ned for sivile.

Spørs vel bare om det ikke er noen forberedelser på gang her i landet også. Rygge var vel del av forsvarsavtalen med USA, så man kan vel forvente at det vil plasseres ut noen F22 ol. der de næremeste ukene.


https://www.tu.no/artikler/stenger-rygg ... gar/522579

Edit: Ser ut som dette ble varslet på mandag og skal gjelde neste uke i første omgang ("Økt militær aktivitet"). Da er det nok ikke knyttet til NS, men heller den generelle situasjonen i Europa
Det der er igrunnen gammelt nytt.
Rygge er en mektig flyplss som kan ta imot verdens største fly, den er laget som en NATO-flyplsass under den forrige kalde krigen.
Det er også ganske kjent rundt veggene her at USA bygger en base på Rygge, som ikke er underlagt hverken NATO eller norske myndigheter.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Ufattelig irriterende at de har fått holde på som dette uten hindring.

Besøk av russiske oligarkar
Ormen Lange-anlegget ligg på kysten av Møre og Romsdal, eit område som har hatt hyppige besøk av russiske yachtar dei siste åra. I seks år segla den russiske yachten Elden fram og tilbake over røyra til anlegget på Nyhamna.

NRK kunne i mai i år legge fram dokumentasjon på at eit av desse skipa kryssa fram og attende like i nærleiken av gassanlegget.

DennisB

Legg inn av DennisB »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 6:00 pm
Dundersalt skrev: tor sep 29, 2022 2:11 pm Nå tar militære kontroll på Rygge flystasjon og stenger ned for sivile.

Spørs vel bare om det ikke er noen forberedelser på gang her i landet også. Rygge var vel del av forsvarsavtalen med USA, så man kan vel forvente at det vil plasseres ut noen F22 ol. der de næremeste ukene.


https://www.tu.no/artikler/stenger-rygg ... gar/522579

Edit: Ser ut som dette ble varslet på mandag og skal gjelde neste uke i første omgang ("Økt militær aktivitet"). Da er det nok ikke knyttet til NS, men heller den generelle situasjonen i Europa
Det der er igrunnen gammelt nytt.
Rygge er en mektig flyplss som kan ta imot verdens største fly, den er laget som en NATO-flyplsass under den forrige kalde krigen.
Det er også ganske kjent rundt veggene her at USA bygger en base på Rygge, som ikke er underlagt hverken NATO eller norske myndigheter.
Rygge var min base i min korte militære karriere, min far var også jagerflyver der, og ja, Rygge Hovedflyplass har alltid hatt et tett bånd og godt samarbeid med USA. Jeg husker da F-4 Phantoms ofte kom innom. Det var litt av et syn.

Så også i dag har de et godt samarbeid. Er nok ikke tilfeldig at det styrkes der nå, og preppes for hva som kan komme til å skje. Er litt utvikling fra de gamle F-4 Phantoms til dagens F-22 Raptors da.. ;)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Caputo skrev: tor sep 29, 2022 6:07 pm Ufattelig irriterende at de har fått holde på som dette uten hindring.

Besøk av russiske oligarkar
Ormen Lange-anlegget ligg på kysten av Møre og Romsdal, eit område som har hatt hyppige besøk av russiske yachtar dei siste åra. I seks år segla den russiske yachten Elden fram og tilbake over røyra til anlegget på Nyhamna.

NRK kunne i mai i år legge fram dokumentasjon på at eit av desse skipa kryssa fram og attende like i nærleiken av gassanlegget.
Norsk naivitet og husmannsånd er grenseløs.
Vi er udiskutabelt verdens mest naive land.

Verken russiske yachter eller droner har noe som helst å gjøre i nærheten av samfunnskritisk infrastruktur og installasjoner.
Men - "følger situasjonen" og dialogue er Norges "svar" på de stadige provokasjonene fra russerne. Helt utrolig.

Deila

Legg inn av Deila »

Putin med nye trusler daglig nå. Er vel fordi fyren er desperat, men hva kan en gal desperat mann finne på om det ikke går veien? Kan fort smelle skikkelig det her.

OrmenLange
Innlegg: 1801

Legg inn av OrmenLange »

PapaSmurf skrev: tor sep 29, 2022 6:00 pm
DennisB skrev: tor sep 29, 2022 5:58 pm
Falcon skrev: tor sep 29, 2022 5:46 pm

putin kommer neppe til å bruke strategiske atomvåpen før ukrainerne står utenfor selve kremlin. Dette er hovedproblemet til putin, uansett hvor mye han eskalerer kan vesten ta det ett hakk høyere. Et palasskupp i kremlin av fredlige krefter er egentlig det eneste fredshåpet.
Nei, altså jeg tror ikke at det vil skje. Jeg tror ingen er dumme nok til å bruke a-våpen i noe som helt klart er en angrepskrig, og ikke en forsvarskrig, selv om Kreml prøver alt de kan å få det til å bli en forsvarskamp nå.
Vesten og resten av verden ser at dette ikke er noe annet enn en ny vri i angrepskrigen, og da kan rett og slett ikke a-våpen fyres av uten enorme konsekvenser i retur. Uten et slikt svar, vil presedensen bli helt uholdbar.
Brukes a-våpen som angrepsmiddel kommer det til å smelle fullstendig. Bare vent og se. Den beskjeden har vært klar og tydelig fra NATO.
"Smelle fullstendig", hva betyr det? Skal Jens tenne på en kinaputt, eller er det "Little boy" 2.0?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Dennis....

Er det de flyene vi kalte "Freedomfighters"?
Husker det var et evinnelig drønn fra Rygge, jeg vokste opp ganske nærme.

Jack

Legg inn av Jack »

Flere og flere nasjoner ber sine statsborgere om å forlate Russland. USA, Polen, Bulgaria, Estland, Latvia, Romania og nå Italia med advarsel til sine statsborgere.



I Finland øver de for første gang på flere tiår med jagerfly og veier som landingsstriper.

https://www.reuters.com/world/europe/fi ... 022-09-28/
Sist redigert av Jack den tor sep 29, 2022 6:24 pm, redigert 4 ganger totalt.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Neptun skrev: tor sep 29, 2022 5:41 pm
Koffer skrev: tor sep 29, 2022 5:34 pm Jeg, som de fleste andre her inne, har vært med på den blå og gule bølgen som har vunnet slag etter slag den siste tiden.

Men, Putin kommer til dels å vinne dette. I morgen erklærer han at fire store regioner er en del av Ruzzland til sitt manipulerte folk. Så skal vi ikke undervurdere og tone helt ned det russiske forsvaret. De kan pøse på med millioner av soldater i fremtiden. De er stort sett selvforsynt, og kan kun konsentrere seg om Ukraina da ingen NATO-land eller Kina vil angripe de. Det vet Putin.

Putin lever godt med at båndene til Vesten blir brutt, så ikke den vanlige russer får enda mer innblikk i den Vestlige verden. Dette kan smitte over og være en trussel mot regimet i Kreml.

Så er spørsmålet hvor mye Ukraina vil ofre for å kjempe i disse regionene som er "russiske" f.o.m. i morgen.

Planen hvor Putin feller Kiev gikk i vasken, men dette tror jeg bare var en bonus. Hadde vært nærmest umulig å fått kontroll på et så stort land med over 40 millioner sinte innbyggere.

Ukrainerne kommer til å bli presset tilbake til grensene, så blir det en stillingskrig. Putin gir ALDRI i fra seg dette, og spesielt ikke Donbass og KRIM. Det er bare tull og utopi at disse vil bli gjenvunnet av ukrainerne. Putin kan ikke tape. Atomvåpen vil bli brukt. Også mot oss om det virkelig smeller.

Putin kommer neppe til å angripe et NATO-land uansett. Han kommer heller ikke til å ta hele Ukraina. Jeg er ikke interessert i å svi av kloden grunnet noen få flekker øst i Ukraina som uansett er tapt for de blå og gule. Det er realiteten.

Hater å skrive det, for ingenting hadde gledet meg mer om Putin og hans menn hadde gått rett dundras. Håper ukrainerne får tatt flest mulig før ruzzerne setter inn ALT og ALLE.
Så du tror det stopper der?
Da kjenner du Putin og den russiske mentaliteten dårlig. De kommer til å advare, true og invadere alle naboland, deretter Europa.
Det stopper nå - eller aldri.
Så svart/hvitt er det ikke. At Russland skal angripe og invadere et NATO-land med atommaktene Frankrike, Storbritannia og USA i spissen, er veldig usannsynlig. At de kommer til å true, advare og begå ting i gråsoner, osv.. JA!

Det russiske forsvaret har mer enn nok med Ukraina. Øst i Ukraina. De er dog fortsatt farlige, og ting kan utvikle seg fort og uforutsigbart.

Naboland som Georgia, Moldova og andre områder er dog i fare om det eskalerer konflikter der, som f.eks Sør-Ossetia osv.

DennisB

Legg inn av DennisB »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 6:17 pm Dennis....

Er det de flyene vi kalte "Freedomfighters"?
Husker det var et evinnelig drønn fra Rygge, jeg vokste opp ganske nærme.
Det er F-5 det, som Rygge har hatt mange av, helt til F-16 kom. F-4 var de amerikanske flyene som kom på besøk, og disse ga svært mye støy, men var et mektig syn.

basillen

Legg inn av basillen »

Hetfield skrev: tor sep 29, 2022 5:13 pm https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kE ... lodig-krig

Retorikken blir stadig mer sinnsvak, og ja, han er fortsatt paranoid og livredd for coronaen..

Vesten prøver å destabilisere de tidligere Soviet-republikkene i Sentral-Asia? Really? 🤣
Tenk at en mann som liksom utgir seg for å være så "macho" som Putin går rundt og er livredd for det puslete omikronviruset. For en patetisk feiging.

Deila

Legg inn av Deila »

basillen skrev: tor sep 29, 2022 6:28 pm
Hetfield skrev: tor sep 29, 2022 5:13 pm https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kE ... lodig-krig

Retorikken blir stadig mer sinnsvak, og ja, han er fortsatt paranoid og livredd for coronaen..

Vesten prøver å destabilisere de tidligere Soviet-republikkene i Sentral-Asia? Really? 🤣
Tenk at en mann som liksom utgir seg for å være så "macho" som Putin går rundt og er livredd for det puslete omikronviruset. For en patetisk feiging.
Sjukt å høre på en så dessillusjonert fyr. Fullstendig hjernevasket.

startelver

Legg inn av startelver »

Ser ut som tredje verdenskrig nærmer seg med stormskritt.

Man bør kanskje flytte til Australia en stund, så langt unna strålingen som mulig. Bedre føre var som det heter.

Falcon

Legg inn av Falcon »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 6:17 pm Dennis....

Er det de flyene vi kalte "Freedomfighters"?
Husker det var et evinnelig drønn fra Rygge, jeg vokste opp ganske nærme.
Freedom Fighters er de gode gamle F-5A, som Norge hadde mange av (over 100 stykker i mange varianter). Én av skvadronene var i tjeneste helt til 2000.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Jack_Daniels skrev: tor sep 29, 2022 6:21 pm I Finland øver de for første gang på flere tiår med jagerfly og veier som landingsstriper.

https://www.reuters.com/world/europe/fi ... 022-09-28/
tja, Finland gjør disse øvelsene omtrent årlig. Det er bare litt ekstra oppmerksomhet rundt disse nå

Number4

Legg inn av Number4 »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 6:17 pm Husker det var et evinnelig drønn fra Rygge, jeg vokste opp ganske nærme.
De drønnene du hørte når du vokste opp var antageligvis fra F-104 Starfigher, også kalt rakett med vinger. Bodø Flystasjon har en som de reiser rundt og lufter på diverse flyshow i Europa. Det er litt av en maskin, skikkelig black smoke!

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»