Situasjonen i Ukraina

Låst
Fago

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Fago »

Crazy Horse skrev: søn sep 25, 2022 12:09 pm
DennisB skrev: søn sep 25, 2022 10:30 am
fargerik skrev: søn sep 25, 2022 10:20 am
Gad vite hva som skulle være atombombemål langs en front som strekker seg over tusen kilometer......eller kan det være så sykt at det trues med å legge byene i grus, der det er flest sivile?
Trusselen går vel i første omgang mot Vesten, NATO og USA. For at disse skal ligge unna krigen i Ukraina.

Om det smeller en taktisk bombe over Ukraina, så må det vel nesten bli Kyiv, og hvis det gjøres, så mister Russland hele sin gjenværende lille "goodwill" fra deres støttespillere. Ingen land kan vel sitte nikkende til at hele Kyiv utslettes, med alle deres sivile liv der. Det ville bli en helt absurd situasjon, som må fordømmes. Også av deres venner, vil jeg tro. Da har de uansett tapt, og isolert seg selv.
Det er vel flere ulike a-våpen scenarier her. Taktikken til ruzzerne er å innlemme de fire østlige oblastene i Russland kanskje så tidlig som 30 09 2022. Resultatet av folkeavstemmingene er gitt. Da er angrepskrigen for ruzzerne gått over til å bli en forsvarskrig, ergo så kan de i henhold til egen doktrine bruke a-våpen. Er det mulig å bli mer bøllete ? Jeg tror trusselen om bruk av a-våpen er ren skremselspropaganda. Russerne tør ikke dette, selv ikke haukene, da hele verden med Kina i spissen vil vende Russland ryggen.

Ved bruk av taktiske a-våpen, hvor ? Langs den lange fronten vil være meningsløst. Da tror jeg heller at bombene rammer Kharkiv eller Kiev, fortrinnsivis Kharkiv da byen er mindre enn Kiev og ligger nærmere russergrensen. I tillegg færre historiske steder og monumenter. Kyiv er også hellig for den historiske rus statsbyggingen. Russerne tenker 6. og 9. august 1945. Tar ut et par store byer, og krigen vil være over. Amerikanerne gjorde jo dette i 1945 for å få slutt på krigen med Japan, da tenker russerne at det kan vi vel også gjøre... (sic). Hva gjør NATO/USA da ? Jo jeg er rimelig sikker på at de går inn i krigen i Ukraina med full tyngde. Egne fly og soldater, samtidig som egne atomvåpen settes i høyeste beredskap. I Norge får vi sette munnbind og fotlenker på venstresiden og flytte US fly og atomvåpen til Finnmark. Hangarskip og atomubåter går opp mot Kola og inn i Svartehavet. Det andre scenariet er at Russland angriper NATO land med a-våpen, som Berlin eller London. Da er vår verden slik vi kjenner den i dag over. Dere får gjøre som meg. Jeg har kjøpt inn ekstra rifle- og haglammunisjon, fiskekroker, salt, sukker, mel og noe hermetikk. Skal kunne overleve på hytta i ett år med dette. Noe lærte man da i det kongelige norske forsvar. Det å overleve på naturen med litt hjelp.
Jeg tror nok det er store deler av høyresiden som har mest behov for fotlenke og munnbind, nærmere bestemt Putinist-/Trumpist-segmentet.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Fago skrev: søn sep 25, 2022 3:43 pm
Jeg tror nok det er store deler av høyresiden som har mest behov for fotlenke og munnbind, nærmere bestemt Putinist-/Trumpist-segmentet.
Off topic, men hvorfor tror så mange at om man er pro Trump, så er man også pro Russland i denne krigen?
En helt meningsløs slutning.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

MRSA skrev: søn sep 25, 2022 3:34 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 2:58 pm
kytec skrev: søn sep 25, 2022 2:52 pm Denne sjakk-duden Sergey Alexandrovich Karjakin, er ikke han fra Ukraina?

Tviler på det blir sommerferie i gamlelandet any time soon.
At han er født og oppvokst i Ukraina betyr ikke at han er etnisk ukrainer.
Dei fleste etiniske russarne fødd ogoppvakse i Ukraina reknar seg som ukrainarar. Det var ein av dei tinga Putin ikkje rekna med.
Karjakin er fra Krim der det var og er sterke følelser for Russland. Nå i dag regner han seg i alle fall som russer.

TWU

Legg inn av TWU »

oddvar_kjempebra skrev: søn sep 25, 2022 3:42 pm
VivaLV skrev: søn sep 25, 2022 12:35 am Men dette kommer til å bli STYGT. Merk meg mine ord.
Alle de ekspertene er ikke så mye eksperter. Russland går "all-inn".
Fint at vi har deg da, som kan fortelle oss nøyaktig hva som vil skje fremover.
Jeg forstår ikke hvordan dette plutselig skal bli «stygt» (om det ikke allerede har vært stygt nok). De beste russiske styrkene, med det beste av våpen og utstyr, gikk på snørra mot en uforberedt og betydelig mer utrent ukrainsk hær uten særlig tilgang på vestlige våpen (men solid tilgang på etterretning).

Nå skal liksom en haug med utrente folk som ikke vil krige, med dårlig utstyr og gamle våpen, inn mot en kraftig erfaren ukrainsk styrke som kriger med hjemlandet som innsats, og på en eller annen måte skal de gjøre det bedre?

Forstår ikke resonnementet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Totto skrev: søn sep 25, 2022 3:32 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:27 pm
Gorgi skrev: søn sep 25, 2022 3:15 pm
Da tror han nok at Ukrainerne i Donetsk og Luhansk spiser barn. Det sier i allefall den russiske propagandaen.
Sier virkelig russisk propaganda at ukrainerne spiser barn?
Vi vet ingenting om hva Karjakin vet og hva han ikke vet, i følge deg. Like usaklig som om han ikke vet at det drepes barn i Ukraina.
Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?

Fago

Legg inn av Fago »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 3:47 pm
Fago skrev: søn sep 25, 2022 3:43 pm
Jeg tror nok det er store deler av høyresiden som har mest behov for fotlenke og munnbind, nærmere bestemt Putinist-/Trumpist-segmentet.
Off topic, men hvorfor tror så mange at om man er pro Trump, så er man også pro Russland i denne krigen?
En helt meningsløs slutning.
Trumpist=Putinist. Det er enkelt å finne ut av.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: søn sep 25, 2022 3:37 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:27 pm
Gorgi skrev: søn sep 25, 2022 3:15 pm
Sier virkelig russisk propaganda at ukrainerne spiser barn?
Ja. Det var en del av propagandaen den første tiden. For å vise det umenneskelige nivået til ukrainerne regner jeg med.
Jeg husker et klipp på Twitter som ble delt her inne der det var en russisk soldat som hadde mista et bein eller noe i Ukraina som ikke får bli med en buss, og da roper han fortvilt til bussjåføren at «Ukrainerne spiser jo barn!»
Jeg husker godt den videoen. Krøplinger er nok lite verdt i ruzzland i disse dager. Tilpass for han.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 3:34 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:27 pm
Gorgi skrev: søn sep 25, 2022 3:15 pm
Da tror han nok at Ukrainerne i Donetsk og Luhansk spiser barn. Det sier i allefall den russiske propagandaen.
Sier virkelig russisk propaganda at ukrainerne spiser barn?
Dette er tilfangetatte soldaters egne ord, så ja.
Et søk på nettet viser påstander om at russisk propaganda sier at banderovsene spiser russiske barn. Jeg tror nok det kan være sant, men jeg er uviss på om dette er statlig russisk propaganda eller sosiale medier. Svinsk progaganda et det uansett

startelver

Legg inn av startelver »

kytec skrev: søn sep 25, 2022 2:52 pm Denne sjakk-duden Sergey Alexandrovich Karjakin, er ikke han fra Ukraina?

Tviler på det blir sommerferie i gamlelandet any time soon.
Han er fra det russisk okkuperte området i Ukraina og vært en støttespiller til Putin siden 2014 og ment at det tilhører Russland. Hans fødested er Simferopol.
Sist redigert av startelver den søn sep 25, 2022 4:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:54 pm
Totto skrev: søn sep 25, 2022 3:32 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:27 pm

Sier virkelig russisk propaganda at ukrainerne spiser barn?
Vi vet ingenting om hva Karjakin vet og hva han ikke vet, i følge deg. Like usaklig som om han ikke vet at det drepes barn i Ukraina.
Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?
Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 3:47 pm
Fago skrev: søn sep 25, 2022 3:43 pm
Jeg tror nok det er store deler av høyresiden som har mest behov for fotlenke og munnbind, nærmere bestemt Putinist-/Trumpist-segmentet.
Off topic, men hvorfor tror så mange at om man er pro Trump, så er man også pro Russland i denne krigen?
En helt meningsløs slutning.
Hva som helst for å avspore og gjerne bringe inn USA. Det er tydeligvis tillatt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

missChance skrev: søn sep 25, 2022 4:04 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:54 pm
Totto skrev: søn sep 25, 2022 3:32 pm

Vi vet ingenting om hva Karjakin vet og hva han ikke vet, i følge deg. Like usaklig som om han ikke vet at det drepes barn i Ukraina.
Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?
Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.
For noe sprøyt dette er, sikkert ruzzisk propoaganda.

Magnus Carlsen ble stormester i 2004, 13 år gammel og han er født på 1990-tallet.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

En til analyse av mobiliseringen.


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

startelver skrev: søn sep 25, 2022 4:02 pm
kytec skrev: søn sep 25, 2022 2:52 pm Denne sjakk-duden Sergey Alexandrovich Karjakin, er ikke han fra Ukraina?

Tviler på det blir sommerferie i gamlelandet any time soon.
Han er fra det russisk okkuperte området i Ukraina og vært en støttespiller til Putin siden 2014 og ment at det tilhører Russland. Hans fødested er Simferopol.
Du biter aldri hånden som mater deg.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

missChance skrev: søn sep 25, 2022 4:04 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:54 pm
Totto skrev: søn sep 25, 2022 3:32 pm

Vi vet ingenting om hva Karjakin vet og hva han ikke vet, i følge deg. Like usaklig som om han ikke vet at det drepes barn i Ukraina.
Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?
Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.
Han tar ett klart standpunkt for Putin

Bilde

Han har alle muligheter til å finne ut informasjon om hva som skjer i Ukraina. Om det Ukraina finner i massegraver, det er åpent tilgjengelig. Hab har tatt sitt valg og valg har konsekvenser.

Regner med at han verver seg og slåss for team Putin i Ukraina så det er nok lite aktuelt at han spiller sjakk igjen.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

kytec skrev: søn sep 25, 2022 4:09 pm
missChance skrev: søn sep 25, 2022 4:04 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:54 pm

Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?
Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.
For noe sprøyt dette er, sikkert ruzzisk propoaganda.

Magnus Carlsen ble stormester i 2004, 13 år gammel og han er født på 1990-tallet.
Er nok bare en skrivefeil. 12-year-old Sergei Karjakin (learn to pronounce it now: car-yack-kin!) has just gained his second GM norm and looks poised to gain his title well before his 13th birth in January 2003. https://en.chessbase.com/post/record-br ... andmaster-
12 år og 7 måneder visst nok.
Poenget var dog iq-en hans. Det går ikke an å unnskylde med at han ikke vet.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

USA sier klart i fra til Russland


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »



Får håpe Karjakin så på :-)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg håper dette med USAs tilsvar på Russlands atomtrusler stemmer.

Det må bli slutt på at de truer og truer og truer uten at de får beskjed om at det kommer til å smelle som faen hos dem om de gjør alvor av truslene. I tillegg er det klokt at dette tilsvarer kommer direkte og ikke via media.

Da vet Russland nøyaktig hva de står ovenfor i det sekundet de bruker en atombombe.
Sist redigert av PapaSmurf den søn sep 25, 2022 4:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Ikke alle er like glad for at sønnen blir mobilisert






DennisB

Legg inn av DennisB »

Gaute65 skrev: søn sep 25, 2022 4:40 pm Ikke alle er like glad for at sønnen blir mobilisert





DæKKe ekTe! BaRe pRoPagAnDa!

startelver

Legg inn av startelver »

Dagestan er ikke store landet når jeg ser på kartet. Det er en merkelig republikk med 3.1 millioner innbyggere og 30 etniske grupper av mennesker som snakker 14 forskjellige språk!

Så de skiller seg ut ifra resten av Russland sånt sett. De har tydeligvis litt mere guts til å protestere der.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dagestan

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Jeg skjønner ikke helt Putin sin tankegang når det gjelder russisk anneksjonen av ukrainsk land. Hittil har vesten satt noen begrensinger på hvilke våpen de har gitt Ukraina, slik at de ikke kan blitt brukt mot mål innenfor Russland. Det har fungert. Men nå vil Putin erklære at angrep på Kherson er det samme som å angripe Belgorod. Begge er en del av Russland. Hvis det er slik hvorfor skal da vesten begrense Ukraina i hvilke mål de angriper? Jeg kan ikke se annet en at Ukraina nå får gode argumenter de kan bruke ovenfor vesten.

Det samme gjelder mobiliseringen, det gir også Ukraina gode argumenter for mer våpen og mer avanserte våpen.

Putin har økt innsatsen og vesten må svare med en kraftig opptrapping av våpenleveranser og mindre begrensinger på hva Ukraina kan angripe.

DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: søn sep 25, 2022 4:57 pm Dagestan er ikke store landet når jeg ser på kartet. Det er en merkelig republikk med 3.1 millioner innbyggere og 30 etniske grupper av mennesker som snakker 14 forskjellige språk!

Så de skiller seg ut ifra resten av Russland sånt sett. De har tydeligvis litt mere guts til å protestere der.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dagestan
Du skal se at i stedenfor å bli et større Russland etter denne krigen, så kan de fort måtte skilles fra noen regioner isteden. Håper denne bandittstaten deles opp ytterligere etter at Putin og Russland går på trynet i denne krigen, en fortsettelse fra `91.

Ønsketenkning, og selvsagt ikke sannsynlig, men for et flott resultat det hadde vært.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Det har virket som det har skjedd lite de ti siste dagene rundt Lyman, men hvis en ser på kartene har det vært en positiv utvikling for Ukraina

15/9-22
Bilde

25/9-22

Bilde

Kartene er hentet fra denne artikkelen hos Daily Kos

https://www.dailykos.com/stories/2022/9 ... es-advance

startelver

Legg inn av startelver »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 5:05 pm
startelver skrev: søn sep 25, 2022 4:57 pm Dagestan er ikke store landet når jeg ser på kartet. Det er en merkelig republikk med 3.1 millioner innbyggere og 30 etniske grupper av mennesker som snakker 14 forskjellige språk!

Så de skiller seg ut ifra resten av Russland sånt sett. De har tydeligvis litt mere guts til å protestere der.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dagestan
Du skal se at i stedenfor å bli et større Russland etter denne krigen, så kan de fort måtte skilles fra noen regioner isteden. Håper denne bandittstaten deles opp ytterligere etter at Putin og Russland går på trynet i denne krigen, en fortsettelse fra `91.

Ønsketenkning, og selvsagt ikke sannsynlig, men for et flott resultat det hadde vært.
Så vidt jeg har skjønt ble Dagestan "reddet" av Russland i 1999, når opprørere fra Tsetsjenia invaderte. Det var krig i landet i en måned.

Men de tilhørte egentlig Persia på 1800-tallet , før russerne blandet seg inn.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »


HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »

Gaute65 skrev: søn sep 25, 2022 5:37 pm Det har virket som det har skjedd lite de ti siste dagene rundt Lyman, men hvis en ser på kartene har det vært en positiv utvikling for Ukraina

15/9-22
Bilde

25/9-22

Bilde

Kartene er hentet fra denne artikkelen hos Daily Kos

https://www.dailykos.com/stories/2022/9 ... es-advance

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Tusenvis av unge russiske menn prøver å ta seg til Georgia. Der er de sikkert velkommne (ironivarsel).

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 3:47 pm
Fago skrev: søn sep 25, 2022 3:43 pm
Jeg tror nok det er store deler av høyresiden som har mest behov for fotlenke og munnbind, nærmere bestemt Putinist-/Trumpist-segmentet.
Off topic, men hvorfor tror så mange at om man er pro Trump, så er man også pro Russland i denne krigen?
En helt meningsløs slutning.
Hvis man liker én bølle som lyver og manipulerer og bryr seg null om demokratiske verdier, liker man gjerne en annen.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»