Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av missChance »

Blåhvit skrev: fre nov 25, 2022 9:01 am Lite kommentarer om dokumentaren Mariupol: The People's Story, som gikk på TV2 i går kveld. Ingen som så den?
Sterk dokumentar med sivile som bodde i byen når krigen startet. Alle her inne bør se den, selv 2-siderne.
Tok den opp så jeg kan se den senere.

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

Karatel skrev: fre nov 25, 2022 8:58 am
FooDog skrev: fre nov 25, 2022 4:53 am
Karatel skrev: tor nov 24, 2022 9:13 pm
soldatene går som sauer til slaktebenken.
En merkelig sammenligning.
Sauene er holdt for å være dumme, men de vet jo ikke, i motsetning til soldatene, hva de går til.
I faste uttrykk og munnhell sammenligner vi ofte mennesker med dyr uten at det betyr at vi tror at mennesker og dyr virkelig har disse egenskapene.

En person kan være from som et lam, men ingen tror at et lam har evnen til å være from. Vi kan kalle en mann "en glad laks", men vi tror ikke at en laks har evnen til å føle glede. Lur som en rev, klok som en ugle, listig som en slange, falsk som en slange, glad som en lerke, hukommelse som en elefant.

Vi tror ikke at disse dyrene virkelig har disse menneskelige egenskapene vi tillegger dem. Når vi sier at mennesker lar seg lede som sauer til slaktebenken, mener vi at de er passive og apatiske og lar seg viljesløst lede uten at de gjør motstand.
Det finnes i det hele tatt ingen grenser for hva du kan finne på å avspore med!

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Blåhvit skrev: fre nov 25, 2022 9:01 am Lite kommentarer om dokumentaren Mariupol: The People's Story, som gikk på TV2 i går kveld. Ingen som så den?
Sterk dokumentar med sivile som bodde i byen når krigen startet. Alle her inne bør se den, selv 2-siderne.
Den burde spesielt de såkalte to-siderne se. Sterk fortelling av de innvolverte. Utrolig at bildene og dokumentaren er fra Europa i 2022.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Fago skrev: fre nov 25, 2022 10:13 am
Karatel skrev: fre nov 25, 2022 8:58 am
FooDog skrev: fre nov 25, 2022 4:53 am
En merkelig sammenligning.
Sauene er holdt for å være dumme, men de vet jo ikke, i motsetning til soldatene, hva de går til.
I faste uttrykk og munnhell sammenligner vi ofte mennesker med dyr uten at det betyr at vi tror at mennesker og dyr virkelig har disse egenskapene.

En person kan være from som et lam, men ingen tror at et lam har evnen til å være from. Vi kan kalle en mann "en glad laks", men vi tror ikke at en laks har evnen til å føle glede. Lur som en rev, klok som en ugle, listig som en slange, falsk som en slange, glad som en lerke, hukommelse som en elefant.

Vi tror ikke at disse dyrene virkelig har disse menneskelige egenskapene vi tillegger dem. Når vi sier at mennesker lar seg lede som sauer til slaktebenken, mener vi at de er passive og apatiske og lar seg viljesløst lede uten at de gjør motstand.
Det finnes i det hele tatt ingen grenser for hva du kan finne på å avspore med!
Mulig det er en avsporing av Kartel, men han har et poeng. Beskrivelsen som gjøres av russere på dette forumet burde holde en høyere standard. Det russiske soldater gjør i Ukraina er grusomt, og i noen tilfeller er det ren ondskap. Putin og lederskapet har holdnigner som er forferdelige, de er kalde og kyniske og i det nærmer seg at de bør defineres som terrorister. Det finnes også andre uttrykk som de sikkert kan kalles, men personlig mener jeg vi bør ligge litt over "barnehagenivå", selv om jeg forstår hvorfor folk skriver som de gjør.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Blåhvit skrev: fre nov 25, 2022 9:01 am Lite kommentarer om dokumentaren Mariupol: The People's Story, som gikk på TV2 i går kveld. Ingen som så den?
Sterk dokumentar med sivile som bodde i byen når krigen startet.
Ubegripelig sterkt. Det er når man ser og hører ordinære folks egne skildringer, og ikke minst ser levende bilder fra helvetet mens det sto på, en kan begynne å forstå noe av omfanget. Ikke at det er mulig å sette seg inn i hvordan det var å konstant leve med dødsangst, men dokumentaren gir et innblikk.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Hmm skrev: fre nov 25, 2022 10:29 am
Fago skrev: fre nov 25, 2022 10:13 am
Karatel skrev: fre nov 25, 2022 8:58 am

I faste uttrykk og munnhell sammenligner vi ofte mennesker med dyr uten at det betyr at vi tror at mennesker og dyr virkelig har disse egenskapene.

En person kan være from som et lam, men ingen tror at et lam har evnen til å være from. Vi kan kalle en mann "en glad laks", men vi tror ikke at en laks har evnen til å føle glede. Lur som en rev, klok som en ugle, listig som en slange, falsk som en slange, glad som en lerke, hukommelse som en elefant.

Vi tror ikke at disse dyrene virkelig har disse menneskelige egenskapene vi tillegger dem. Når vi sier at mennesker lar seg lede som sauer til slaktebenken, mener vi at de er passive og apatiske og lar seg viljesløst lede uten at de gjør motstand.
Det finnes i det hele tatt ingen grenser for hva du kan finne på å avspore med!
Mulig det er en avsporing av Kartel, men han har et poeng. Beskrivelsen som gjøres av russere på dette forumet burde holde en høyere standard. Det russiske soldater gjør i Ukraina er grusomt, og i noen tilfeller er det ren ondskap. Putin og lederskapet har holdnigner som er forferdelige, de er kalde og kyniske og i det nærmer seg at de bør defineres som terrorister. Det finnes også andre uttrykk som de sikkert kan kalles, men personlig mener jeg vi bør ligge litt over "barnehagenivå", selv om jeg forstår hvorfor folk skriver som de gjør.
Denne krigen i all sin brutalitet, skaper følelser. Er det noe vi bør akseptere i denne tråden, så er det at vi til tider kan bruke adjektiver på denne russiske terroren, som i andre sammenhenger kan virke støtende. Vi er voksne mennesker, så slikt må vi tåle, når barn og voksne myrdes på mest brutalt vis.

Så jeg er helt uenig. Vi kan ikke kalle dette barnehagenivå. Man rett og slett beskriver hva man føler.
Hvis vi ikke kan gjøre det i denne tråden, så forstår jeg ingenting. Så politiske korrekt håper jeg personlig at jeg aldri blir.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: fre nov 25, 2022 11:07 am
Hmm skrev: fre nov 25, 2022 10:29 am
Fago skrev: fre nov 25, 2022 10:13 am

Det finnes i det hele tatt ingen grenser for hva du kan finne på å avspore med!
Mulig det er en avsporing av Kartel, men han har et poeng. Beskrivelsen som gjøres av russere på dette forumet burde holde en høyere standard. Det russiske soldater gjør i Ukraina er grusomt, og i noen tilfeller er det ren ondskap. Putin og lederskapet har holdnigner som er forferdelige, de er kalde og kyniske og i det nærmer seg at de bør defineres som terrorister. Det finnes også andre uttrykk som de sikkert kan kalles, men personlig mener jeg vi bør ligge litt over "barnehagenivå", selv om jeg forstår hvorfor folk skriver som de gjør.
Denne krigen i all sin brutalitet, skaper følelser. Er det noe vi bør akseptere i denne tråden, så er det at vi til tider kan bruke adjektiver på denne russiske terroren, som i andre sammenhenger kan virke støtende. Vi er voksne mennesker, så slikt må vi tåle, når barn og voksne myrdes på mest brutalt vis.

Så jeg er helt uenig. Vi kan ikke kalle dette barnehagenivå. Man rett og slett beskriver hva man føler.
Hvis vi ikke kan gjøre det i denne tråden, så forstår jeg ingenting. Så politiske korrekt håper jeg personlig at jeg aldri blir.
Jeg svarte en som undret seg over mitt uttrykk «som sauer til slakterbenken». Det var det hele, nå snakker dere om noe jeg overhodet ikke har nevnt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Karatel skrev: fre nov 25, 2022 11:14 am
DennisB skrev: fre nov 25, 2022 11:07 am
Hmm skrev: fre nov 25, 2022 10:29 am

Mulig det er en avsporing av Kartel, men han har et poeng. Beskrivelsen som gjøres av russere på dette forumet burde holde en høyere standard. Det russiske soldater gjør i Ukraina er grusomt, og i noen tilfeller er det ren ondskap. Putin og lederskapet har holdnigner som er forferdelige, de er kalde og kyniske og i det nærmer seg at de bør defineres som terrorister. Det finnes også andre uttrykk som de sikkert kan kalles, men personlig mener jeg vi bør ligge litt over "barnehagenivå", selv om jeg forstår hvorfor folk skriver som de gjør.
Denne krigen i all sin brutalitet, skaper følelser. Er det noe vi bør akseptere i denne tråden, så er det at vi til tider kan bruke adjektiver på denne russiske terroren, som i andre sammenhenger kan virke støtende. Vi er voksne mennesker, så slikt må vi tåle, når barn og voksne myrdes på mest brutalt vis.

Så jeg er helt uenig. Vi kan ikke kalle dette barnehagenivå. Man rett og slett beskriver hva man føler.
Hvis vi ikke kan gjøre det i denne tråden, så forstår jeg ingenting. Så politiske korrekt håper jeg personlig at jeg aldri blir.
Jeg svarte en som undret seg over mitt uttrykk «som sauer til slakterbenken». Det var det hele, nå snakker dere om noe jeg overhodet ikke har nevnt.
Ser den, men rett det til personen jeg svarte, Hmm. Jeg svarte på innlegget hans, ikke ditt. Dette har blitt en annen diskusjon.
Sist redigert av DennisB den fre nov 25, 2022 11:27 am, redigert 1 gang totalt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ser flere diskuterer om russerne rett og slett holder på å fryse ihjel via det utrolig voksende materiale av bilder som kommer. Spesielt er situasjonen rundt Bakhmut ekstrem, og relativt nøkterne osint folk er opprørt over alle døde russere som ligger strødd der. Her er en spesifikk tråd som tar for seg dette. Vi lærte som sagt fra forsvaret at ved 0 grader er faren størst for forfrysning. Disse i fronten opplever nok hat i en skala som er ukjent for normalt dødelige.

Jack

Legg inn av Jack »


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Vært litt skyting inn i byen Kherson etter at russerne rømte i all hast på østsiden av elven. Ukrainerne fortsetter i samme spor med å ødelegge russernes evne til å krige, ved god hjelp av vestlig våpen kan vi si. Denne er geotagget i perfekt hold fra Kherson, men vil aldri skyte mer. Synd lastebilen kom seg unna.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

"Second army in the world" utviser en ren og skjær udugelighet i de fleste ledd.


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Troygirl skrev: fre nov 25, 2022 1:59 pm "Second army in the world" utviser en ren og skjær udugelighet i de fleste ledd.

Legg merke mot slutten av videoen der de skal åpen en boks merket ZV. Her er en video med nærmere analyse av hva den inneholder.


Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Karatel skrev: tor nov 24, 2022 4:43 pm
kytec skrev: tor nov 24, 2022 4:40 pm
Karatel skrev: tor nov 24, 2022 4:00 pm

Ro deg nå litt ned, ingen grunn til å hisse seg opp.

Men du skrev om Kina og jeg svarte deg om Kina. Når du selv skriver et innlegg om Kina, kan du ikke be meg opprette en ny tråd for å svare på ditt innlegg om Kina.
Det er korrekt. Det er mange som gir deg anledning til å avspore og de sjansene utnytter du alltid og begjærlig, noen ganger titalls innlegg med hundrevis av ord i hvert.

Alt for å ta fokus vekk fra russlands grusomheter mot nabolandet. Du gjør en god jobb.
Men ellers har du det bra?
Selvinnsikt

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Ja. Noenlunde stille når 300 soldater tas ut på en dag….

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Dette er hva som skjer om dagen.


Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: fre nov 25, 2022 11:22 am
Karatel skrev: fre nov 25, 2022 11:14 am
DennisB skrev: fre nov 25, 2022 11:07 am
Denne krigen i all sin brutalitet, skaper følelser. Er det noe vi bør akseptere i denne tråden, så er det at vi til tider kan bruke adjektiver på denne russiske terroren, som i andre sammenhenger kan virke støtende. Vi er voksne mennesker, så slikt må vi tåle, når barn og voksne myrdes på mest brutalt vis.

Så jeg er helt uenig. Vi kan ikke kalle dette barnehagenivå. Man rett og slett beskriver hva man føler.
Hvis vi ikke kan gjøre det i denne tråden, så forstår jeg ingenting. Så politiske korrekt håper jeg personlig at jeg aldri blir.
Jeg svarte en som undret seg over mitt uttrykk «som sauer til slakterbenken». Det var det hele, nå snakker dere om noe jeg overhodet ikke har nevnt.
Ser den, men rett det til personen jeg svarte, Hmm. Jeg svarte på innlegget hans, ikke ditt. Dette har blitt en annen diskusjon.
Ja det er slik tråder utvikler seg, en eneste setning er nok til å skifte tema.

Det store og uløste mysterium er dog hvordan det kan være avsporing å svare på innlegg man får rettet direkte mot seg. Men det mysteriet vil nok for alltid forbli uløst.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Troygirl skrev: fre nov 25, 2022 3:33 pm
Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Dette er hva som skjer om dagen.

Tydelig at de sliter. De burde heller prøve å angripe Bakhmut mens de angriper Bakhmut, det venter ikke Ukrainerne.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Skisesongen er i gang, og Bolsjunov syter over at russerne ikke får være med.
Snakker om å være hjernedød.
Stopp krigen, du, Bolsjunov. Ta avstand fra det landet ditt driver med.
Ingen russere. INGEN.
De får gå i krigen og dø, og slutte å plage oss.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Fernandovonarb skrev: fre nov 25, 2022 11:27 am Ser flere diskuterer om russerne rett og slett holder på å fryse ihjel via det utrolig voksende materiale av bilder som kommer. Spesielt er situasjonen rundt Bakhmut ekstrem, og relativt nøkterne osint folk er opprørt over alle døde russere som ligger strødd der. Her er en spesifikk tråd som tar for seg dette. Vi lærte som sagt fra forsvaret at ved 0 grader er faren størst for forfrysning. Disse i fronten opplever nok hat i en skala som er ukjent for normalt dødelige.
Galskap! Dette er "die Karpatenwinter" om igjen! Under den første verdenskrigen i løpet av fem måneder ble så mye som en og en halv million soldater ført ned fra de snøkledde Karpatene - et lite fåtall var døde, flesteparten hadde forfrysninger, var blitt alvorlig syk og så mentalt og fysisk utkjørt at de ikke lenge kunne slåss. Begge parter den gang hadde for lite med ly for soldatene i et kaldt og forblåst landskap med et vær som skifte om fra snø til regn, det kunne være voldsomme snøstorm som kraftig regnskyll som oversvømte og frøst til is grunne skyttergraver og revhuller.

Været i nordøstre Ukraina er sterkt turbulent med høy fuktighet, lav sikte, tykk skydekke og sterk kulde med varmebølger som kunne få det hele til å tine på bare få minutter. Helt presist som under vinteren 1914-1915, og vi er ennå i november. Den kaldeste perioden i januar-mars som den gang vil gjenta seg der ettersom det er en varm vinter i Ukraina.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Advarsel - menneske på flytur.
► Show Spoiler

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Karatel skrev: fre nov 25, 2022 3:39 pm
Det store og uløste mysterium er dog hvordan det kan være avsporing å svare på innlegg man får rettet direkte mot seg. Men det mysteriet vil nok for alltid forbli uløst.
Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig. Så lenge innlegget er en klar avsporing så er det faktisk mulig å overse innlegget, og bare gå videre.

Ljot

Legg inn av Ljot »

fargerik skrev: fre nov 25, 2022 4:50 pm Skisesongen er i gang, og Bolsjunov syter over at russerne ikke får være med.
Snakker om å være hjernedød.
Stopp krigen, du, Bolsjunov. Ta avstand fra det landet ditt driver med.
Ingen russere. INGEN.
De får gå i krigen og dø, og slutte å plage oss.
Bolsjunov er vel offiser i det russiske militærsystemet? Altså en offiser i en armé som har invadert et fredelig naboland. En armé som vi vet står bak terror, målrettede angrep på sivile, krigsforbrytelser og organisering av folkemord. Han skal selvsagt ikke være en velkommen gjest i land som står på Ukrainas side.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Ljot skrev: fre nov 25, 2022 5:44 pm
fargerik skrev: fre nov 25, 2022 4:50 pm Skisesongen er i gang, og Bolsjunov syter over at russerne ikke får være med.
Snakker om å være hjernedød.
Stopp krigen, du, Bolsjunov. Ta avstand fra det landet ditt driver med.
Ingen russere. INGEN.
De får gå i krigen og dø, og slutte å plage oss.
Bolsjunov er vel offiser i det russiske militærsystemet? Altså en offiser i en armé som har invadert et fredelig naboland. En armé som vi vet står bak terror, målrettede angrep på sivile, krigsforbrytelser og organisering av folkemord. Han skal selvsagt ikke være en velkommen gjest i land som står på Ukrainas side.
Syntes han egentlig burde stille som kanonføde for Putler, bli skutt og drept slik at vi slipper å høre mer fra han og han kan bli glemt.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

b0lle skrev: fre nov 25, 2022 6:05 pm
Ljot skrev: fre nov 25, 2022 5:44 pm
fargerik skrev: fre nov 25, 2022 4:50 pm Skisesongen er i gang, og Bolsjunov syter over at russerne ikke får være med.
Snakker om å være hjernedød.
Stopp krigen, du, Bolsjunov. Ta avstand fra det landet ditt driver med.
Ingen russere. INGEN.
De får gå i krigen og dø, og slutte å plage oss.
Bolsjunov er vel offiser i det russiske militærsystemet? Altså en offiser i en armé som har invadert et fredelig naboland. En armé som vi vet står bak terror, målrettede angrep på sivile, krigsforbrytelser og organisering av folkemord. Han skal selvsagt ikke være en velkommen gjest i land som står på Ukrainas side.
Syntes han egentlig burde stille som kanonføde for Putler, bli skutt og drept slik at vi slipper å høre mer fra han og han kan bli glemt.
Det nærmer seg vinter...Kanskje han kan bli kanonføde på ski.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Det Ukraina må forhindre er at krigen roer seg ned, da får Russland mulighet til å bygge opp sine styrker, trent de mobiliserte( i den grad de får noe trening) få bygget opp en buffer med ammunisjon, drivstoff, mat og andre nødvendigheter.

Nei Ukraina må som du sier angripe alle kommunikasjonsknutepunkter de kan treffe for å forhindre forsyninger til å komme fram. De må tvinge russerne til å bruke verdifull ammunisjon og drivstoff ved at de angriper dem. De må tvinge dem til å fryse i hjel i dårlige skyttergraver.
De bør få kuttet jernbanen fra Belgorod inn i Ukraina slik at russeren må frakte alt inn via noen få ruter, ruter som HIMARS i stor grad når. Eneste jernbanen inn til Melitopol utenfor rekkevidde går via Krim og med bruen over Kerch i dårlig stand har den ruten dårlig kapasitet. Målet burde være å få russerne til å bruke mer en hva de klarer å transporterer inn.

Det Ukraina trenger nå er artilleri som når 300 km. Da kan de angripe knutepunkter overalt. Russland har sikkert noen gode mål de kan ta ut.

300 drepte om dagen er 27000 fram til slutten av februar. Legg til minst like mange sårede og det begynner å bli endel. Jeg har sett rapporter at Russland har like mange drepte som sårede, det betyr at det er mange sårede som burde ha overlevd dør. Vanlig regning er 1-3.

Det vil antagelig bli mer aktiv krig når telen har satt seg og en kan kjøre panser utenom asfaltveier. Fram til da får ukrainske styrker hvilt seg, reparert utstyr og rotert de som står i fronten.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg fatter ikke at Putin/Kreml fortsatt tror de kan vinne dette. Det siste lille håpet var kanskje en rød bølge i USA og at republikanerne skulle drastisk kutte ned på Ukraina-støtten. Nå skjønner jeg ikke hva man går rundt og håper på lenger. Europa klarer vinteren, krigen i Ukraina kan ikke vinnes..

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

missChance skrev: fre nov 25, 2022 5:09 pm Advarsel - menneske på flytur.
► Show Spoiler
Steike. 30-40 meter. Likevel er det folk som er i stand til å springe fra stedet.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

greyserpent skrev: fre nov 25, 2022 6:30 pm
missChance skrev: fre nov 25, 2022 5:09 pm Advarsel - menneske på flytur.
► Show Spoiler
Steike. 30-40 meter. Likevel er det folk som er i stand til å springe fra stedet.
Jeg husker når bestefaren min slaktet kyllinger når jeg var guttunge. De løp også 15-20m med avhugget hode før de blødde ut og falt

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»