Håndballjentene frem mot EM 2022

Svar
kibby

Re: Håndballjentene frem mot EM 2022

Legg inn av kibby »

Pisser på Aune og Hovden igjen. Jeg fatter det ikke. Oftedal h.kant i forsvar og Skogrand h.kant i angrep. Viste ikke OL at dette gjorde at gullet glapp? (Mørk var regelrett RÆVA som h.kant i forsvar i sluttminuttene i semifinalen mot Russland som kostet oss finaleplassen).

kibby

Legg inn av kibby »

larvikognorge skrev: tor okt 27, 2022 6:23 pm Aardahl skadet? Noen som har hørt noe mer om dette?
Sliter med en lårskade. Spilt mye i Odense. Det ble sagt i studio før kampen.

kibby

Legg inn av kibby »

Nå kan godt Reistad få hvile. Inn med Deila please.

kibby

Legg inn av kibby »

Fryktelig omgang av Norge. Elendig angrepsspill. Nesten ikke kantavslutninger og Reistad er helt ute av det med bom og feil og bom og feil. Oftedal også tydelig ikke i form. Mørk er på, og beholdningen fremover. Bakover er det også slett, og alt går gjennom. Ikke har vi målvaktsredninger heller. Aj aj aj.

kibby

Legg inn av kibby »

Forferdelig kamp av Reistad. Viser nok en gang hun er for ustabil til tittelen "verdens beste".

kibby

Legg inn av kibby »

Det er nesten så man må klype seg i armen. Flott kamp/omgang av Mørk og Hovden, og Ingstad, på tross av svak bakover, er bunnsolid og gir seg aldri fremover, ender på godkjent. Resten var langt, langt under pari. Virkelig tung debut for stakkars Wollik. Positivt innhopp for Høgseth mot slutten, viste muskler bakover.

kibbys håndballbørs:
Marie Davidsen 3
Silje Solberg-Østhassel 2
Emilie Hegh Arntzen 3
Stine Skogrand 3
Nora Mørk 7 - BB
Stine Bredal Oftedal 1
Malin Aune 3
Kristine Breistøl 3
Vilde Ingstad 5
Kristina Sirum Novak 2
Henny Ella Reistad 1
Emilie Hovden 6
Sunniva Næs Andersen 3
Anniken Wollik 1
Thale Rushfeldt Deila 2
Ane Høgseth 4

kibby

Legg inn av kibby »

Og VG skriver ikke engang ei litta notis om kampen... Jommen sa jeg Norges største avis. Men det trynet til Braut Haaland får vi se i ulike saker hver forbanna dag... #rantover

frizz

Legg inn av frizz »

kibby skrev: tor okt 27, 2022 8:17 pm Og VG skriver ikke engang ei litta notis om kampen... Jommen sa jeg Norges største avis. Men det trynet til Braut Haaland får vi se i ulike saker hver forbanna dag... #rantover
De publiserte denne 19:41: https://www.vg.no/sport/haandball/i/eJM ... st-levende. Lå ganske høyt opp. Ellers enig i at det var en begredelig kamp. Stort savn etter Aardahl i midtforsvaret, får håpe hun er skadefri igjen snart.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

10-5 etter 18 minutter !
Nei dette holder IKKE !

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Xpoolman skrev: lør okt 29, 2022 4:47 pm 10-5 etter 18 minutter !
Nei dette holder IKKE !
En fin opphenting på slutten av første omgang, 14-12 til Pause.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Jauda :)
Etter å ha ligget 6 mål bak vinner Norge 28-27 :)

kibby

Legg inn av kibby »

Norge starter nok en kamp mot Danmark svakt, men som sist henter de seg fint inn igjen. Stine Bredal Oftedal (!) starter på høyreback, mens Stine Skogrand OG Kristina Sirum Novak sitter på benken HELE kampen. Forstå det den som kan. Skogrand spiller jo til og med i den danske ligaen med majoriteten av disse spillerne, og kunne fint fått sjansen i dag. I hvert fall i noen minutter. Henny Ella Reistad starter vaklende nok en gang, og det er først når hun flyttes over på høyreback at det virkelig løsner. Solid 2.omgang. Syns faktisk både Reistad og Rushfeldt Deila funker på høyreback, og Reistad spiller MYE bedre på den backen enn Kristiansen noen gang har gjort. Var også der hun på mange måter startet karrieren på landslaget, i EM 2018 da vi kun satt igjen med en svak Sulland som endte på benken og en Waade som reserve og i utgangspunktet ikke god nok. Det var da Skogrand ble gravid og Kurtovic tok korsbåndet rett før EM, foran en allerede skadet Nora Mørk og Cess Nees på tribunen (glemmer aldri de hylene der - jeg satt selv på tribunen). Kan bli en joker i EM, og kanskje gjøre at Novak havner en del på tribunen. Valle Dahl får endelig debut på A-landslaget, minst 3 år for sent. Får kun noen minutter først - på høyreback (!) før hun hives inn mot slutten, rekker å avlevere et bomskudd og rett ut igjen. Ikke de beste vilkårene akkurat. Syns ikke akkurat Breistøl eller Hegh Arntzen leverer heller, så jeg syns både Valle Dahl og Rushfeldt Deila bør få flere sjanser på venstreback. Sunniva (eller Amalie som VG velger å kalle henne, lol, som dog er hennes mellomnavn) Næs Andersen er feilfri, men får også få utspill, og Hovden leverer ok. Aune skyter igjen for enkelt. Syns Hovden burde vært klart førstevalg, selv om hun også bommer på en fra kant og en 7m. Vilde Ingstad - altså, som jeg skrev for uker siden, kan få tidenes mesterskap. Kanskje ikke hennes beste landskamp (som de hylte om i studio), men av de beste, for defensivt var hun MYE bedre i Golden League (slet med klubbkamerat Heindahl ved en rekke anledninger i dag), men var solid bakover store deler av kampen. Fremover er det ingenting å si; 8/8 og skaffet et par 7m. Lunde står ikke på sitt beste, men gjør viktige redninger på kritiske tidspunkt og skremte nok vannet av Emma Friis og Elma Ha-lilcevic (ikke Halil-cevic som de sier i kommentatorbua). Aldri sett danske venstrekanter, dog urutinerte på dette nivået, brenne så mye. Altså, skudd utenfor. Så mye å jobbe med fortsatt, men ok stigning i kampen.

kibbys håndballbørs:
Silje Solberg-Østhassel -
Katrine Lunde 6
Emilie Hegh Arntzen 4
Ragnild Valle Dahl 4
Stine Skogrand -
Stine Bredal Oftedal 6
Malin Aune 3
Kristine Breistøl 4
Vilde Ingstad 9 - BB
Kristina Sirum Novak -
Henny Ella Reistad 7
Emilie Hovden 5
Sunniva Næs Andersen 6
Anniken Wollik -
Thale Rushfeldt Deila 6
Ane Høgseth 5

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Hvem er egentlig Norges beste håndballspiller på kvinnesiden for tiden? Og er Cecilie Leganger fortsatt verdens beste keeper?

kibby

Legg inn av kibby »

LeSorcier skrev: lør okt 29, 2022 11:25 pm Hvem er egentlig Norges beste håndballspiller på kvinnesiden for tiden? Og er Cecilie Leganger fortsatt verdens beste keeper?
Henny Ella Reistad og Nora Mørk sier hylekorene. Og jeg kan tilbøyelig å være enig, selv om Reistad fortsatt er for ustabil og Mørk ikke kan spille forsvar. Snakker vi best i verden holder jeg likevel en knapp på Anna Vyakhireva.

Verdens beste målvakt er enklere. Det er Katrine Lunde. Kort og godt. Spilt på landslaget i 20 år, og setter ny rekord i antall landskamper i Norge for hver kamp hun spiller. I dag var nummer 330.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

kibby skrev: lør okt 29, 2022 11:39 pm
LeSorcier skrev: lør okt 29, 2022 11:25 pm Hvem er egentlig Norges beste håndballspiller på kvinnesiden for tiden? Og er Cecilie Leganger fortsatt verdens beste keeper?
Henny Ella Reistad og Nora Mørk sier hylekorene. Og jeg kan tilbøyelig å være enig, selv om Reistad fortsatt er for ustabil og Mørk ikke kan spille forsvar. Snakker vi best i verden holder jeg en knapp på Anna Vyakhireva.

Verdens beste målvakt er enklere. Det er Katrine Lunde. Kort og godt. Spilt på landslaget i 20 år, og setter ny rekord i antall landskamper i Norge for hver kamp hun spiller. I dag var nummer 330.
Tusen takk for svar! Har et par spørsmål til i ligatråden.

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

kibby skrev: lør okt 29, 2022 11:39 pm
LeSorcier skrev: lør okt 29, 2022 11:25 pm Hvem er egentlig Norges beste håndballspiller på kvinnesiden for tiden? Og er Cecilie Leganger fortsatt verdens beste keeper?
Henny Ella Reistad og Nora Mørk sier hylekorene. Og jeg kan tilbøyelig å være enig, selv om Reistad fortsatt er for ustabil og Mørk ikke kan spille forsvar. Snakker vi best i verden holder jeg likevel en knapp på Anna Vyakhireva.

Verdens beste målvakt er enklere. Det er Katrine Lunde. Kort og godt. Spilt på landslaget i 20 år, og setter ny rekord i antall landskamper i Norge for hver kamp hun spiller. I dag var nummer 330.
Anna er vel heller ikke en god forsvarsspiller?

Kari Brattset er jo en spiller som et solid både fremover og bakover. Hvis vi tenker komplett spiller.
Fremover er Mørk unik og ikke mange som kan måle seg med henne. Som du sier så er forsvar hennes svakhet!
Reistad er bare 23, så hun må få lov til å vokse seg i rollen på landslaget. Har en stor fremtid foran seg, og jeg tror hun blir mer stabil etterhvert.

Lunde har en vinnerskalle som er helt unik, og er «alltid» god når det gjelder. Har også blitt bedre på kantskudd som var en svakhet før. Vil si at hun er en av Norges viktigste og beste spillere!
Redder som regel den ballen som må reddes, også i de kampene hun har stått «svakt».

kibby

Legg inn av kibby »

larvikognorge skrev: søn okt 30, 2022 12:19 am
kibby skrev: lør okt 29, 2022 11:39 pm
LeSorcier skrev: lør okt 29, 2022 11:25 pm Hvem er egentlig Norges beste håndballspiller på kvinnesiden for tiden? Og er Cecilie Leganger fortsatt verdens beste keeper?
Henny Ella Reistad og Nora Mørk sier hylekorene. Og jeg kan tilbøyelig å være enig, selv om Reistad fortsatt er for ustabil og Mørk ikke kan spille forsvar. Snakker vi best i verden holder jeg likevel en knapp på Anna Vyakhireva.

Verdens beste målvakt er enklere. Det er Katrine Lunde. Kort og godt. Spilt på landslaget i 20 år, og setter ny rekord i antall landskamper i Norge for hver kamp hun spiller. I dag var nummer 330.
Anna er vel heller ikke en god forsvarsspiller?

Kari Brattset er jo en spiller som et solid både fremover og bakover. Hvis vi tenker komplett spiller.
Fremover er Mørk unik og ikke mange som kan måle seg med henne. Som du sier så er forsvar hennes svakhet!
Reistad er bare 23, så hun må få lov til å vokse seg i rollen på landslaget. Har en stor fremtid foran seg, og jeg tror hun blir mer stabil etterhvert.

Lunde har en vinnerskalle som er helt unik, og er «alltid» god når det gjelder. Har også blitt bedre på kantskudd som var en svakhet før. Vil si at hun er en av Norges viktigste og beste spillere!
Redder som regel den ballen som må reddes, også i de kampene hun har stått «svakt».
Ikke den beste nei, men milevis bedre enn Mørk. Stått bra bakover for Vipers de gangene hun har stått begge veier.

Brattset Dale er jo gravid, så jeg regnet ikke med henne i denne sammenhengen. Men helt enig i det du sier. Komplett spiller, vært i mange, mange år. Er en grunn til at hun fikk MVP i sist VM.

Og ja, Reistad er fortsatt ung. Men verdens beste er hun ikke. Enda.

kibby

Legg inn av kibby »

Kom til å tenke på noe. Dersom denne skaden til Aardahl blir langvarig, kan det bety at det blir en åpning for at Vilde Johansen skal stå stand-by? Ikke voldsom mesterskapsrutine hos henne eller (kun et par kamper i OL 2021), men hun har mer internasjonal erfaring enn f.eks Ane Høgseth.

kibby

Legg inn av kibby »

Ser at Emilie Hovden står over dagens kamp. Tullete. Håper det betyr at hun er skadet, i så fall. Hun har vært klart den beste høyrekanten til nå. Men han ønsker vel å spille Aune inn og få litt godfølelse, og kanskje la Skogrand stå litt kant i angrep.

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

kibby skrev: søn okt 30, 2022 3:32 pm Ser at Emilie Hovden står over dagens kamp. Tullete. Håper det betyr at hun er skadet, i så fall. Hun har vært klart den beste høyrekanten til nå. Men han ønsker vel å spille Aune inn og få litt godfølelse, og kanskje la Skogrand stå litt kant i angrep.
Stusset på det samme. Så hun gikk her med Marie Davidsen.
Men i og med at Aune slet i går og Skogrand ikke spilte så er det naturlig å bruke de i dag uansett!

kibby

Legg inn av kibby »

larvikognorge skrev: søn okt 30, 2022 3:48 pm
kibby skrev: søn okt 30, 2022 3:32 pm Ser at Emilie Hovden står over dagens kamp. Tullete. Håper det betyr at hun er skadet, i så fall. Hun har vært klart den beste høyrekanten til nå. Men han ønsker vel å spille Aune inn og få litt godfølelse, og kanskje la Skogrand stå litt kant i angrep.
Stusset på det samme. Så hun gikk her med Marie Davidsen.
Men i og med at Aune slet i går og Skogrand ikke spilte så er det naturlig å bruke de i dag uansett!
Joda, men sett heller ut Novak. Skogrand er ingen kantspiller, med all respekt. Hovden er vel ikke tatt ut som en "15-19 spiller" denne gangen, som hun var i VM. 3 høyrebacker og 1 høyrekant er tullete. Spesielt når vi vet at både Oftedal, Reistad og Deila også spilte høyreback i går.

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

kibby skrev: søn okt 30, 2022 4:12 pm
larvikognorge skrev: søn okt 30, 2022 3:48 pm
kibby skrev: søn okt 30, 2022 3:32 pm Ser at Emilie Hovden står over dagens kamp. Tullete. Håper det betyr at hun er skadet, i så fall. Hun har vært klart den beste høyrekanten til nå. Men han ønsker vel å spille Aune inn og få litt godfølelse, og kanskje la Skogrand stå litt kant i angrep.
Stusset på det samme. Så hun gikk her med Marie Davidsen.
Men i og med at Aune slet i går og Skogrand ikke spilte så er det naturlig å bruke de i dag uansett!
Joda, men sett heller ut Novak. Skogrand er ingen kantspiller, med all respekt. Hovden er vel ikke tatt ut som en "15-19 spiller" denne gangen, som hun var i VM. 3 høyrebacker og 1 høyrekant er tullete. Spesielt når vi vet at både Oftedal, Reistad og Deila også spilte høyreback i går.
Skjønner hva du mener! Samtidig er det trening så nå må de finne ulike muligheter med både høyrekant og ikke. Er forsåvidt enig at det han har prioritert på høyresiden har vært feil på flere måter. Det er dårlig at det skal gå ut over to rene høyrekant.

Ps: Sette ut Novak var jo ikke en god idé etter dagens prestasjon 😂 For en andre omgang hun presterte!

frizz

Legg inn av frizz »

Synes det er rart at Thorir i løpet av 13 (?) år nærmest ikke har prøvd en eneste gang å etablere et alternativ til 6-0-forsvaret. Tror både Nora Mørk og Stine Oftedal er spillere som hadde håndtert en fremskutt rolle i forsvaret bra, og dermed hadde man sluppet den halvdårlige løsningen med Skogrand på kant i angrep. I en flat 6-0 kommer verken Oftedal eller Mørk til å bli gode forsvarsspillere.

Ellers har det vært en litt svingende turnering. Det er fint å se at yngre krefter bidrar i avgjørende situasjoner, og at man ser ut til å klare et generasjonsskifte når 90/91-årgangen etter hvert forsvinner bedre enn jeg har fryktet tidligere. Reistad (som uten tvil ER verdens beste spiller - Vyakhireva varierer mye mer i nivå hvis man skal bruke det som argument) viser hvor avhengige vi er av henne. Oftedal og Mørk begynner å dra på årene, og synes de viser tendenser man ofte ser hos eldre spillere at de går mindre på mål og blir mer og mer en ballfordeler. Der er de riktig nok i verdensklasse fortsatt.

Utrolig gøy med Novak, hun har et enormt potensiale og har noen fysiske forutsetninger som kan ta henne veldig langt. Deila viser seg også greit frem, og jeg tror hun kommer til å få en del tillit i mesterskapet. Valle Dahl får vi nok ikke sett så mye til, og per nå er det egentlig ikke helt noen ledig rolle hun kan fylle heller. I forsvaret er hun ikke god nok til å "utkonkurrere" Arntzen, Deila, Breistøl osv, og angrepsmessig har det vært viktig å få spilt inn Deila og Novak. Tiden til Valle Dahl kommer etter hvert uansett, og sånn som Arntzen presterer blir det nok heller før enn siden.

Prioriteringene på kant har jeg ikke så mye formening om. Det er litt samme for meg om det er Aune eller Skogrand som bommer. Også forståelse for at det er en kabal i forsvar som må gå opp, men der igjen skjønner jeg ikke hvorfor man absolutt skal tviholde på 6-0 og gjøre det vanskelig for seg selv. Håper likevel Hovden blir førstevalg, og at hun satt over idag pga totalbelastningen.

Feiekost

Legg inn av Feiekost »

LeSorcier skrev: lør okt 29, 2022 11:25 pm Hvem er egentlig Norges beste håndballspiller på kvinnesiden for tiden? Og er Cecilie Leganger fortsatt verdens beste keeper?
Det er vanskelig å si noe om hvem som er den beste spilleren på landslaget vårt for tiden. Vi har et fantastisk lag. Leganger la opp i 2014, 39 år gammel. Verdens beste målvakt for tiden er nok Katrine Lunde. En verdig og god arvtager for Leganger. Lunde er en målvakt man vil ha i målet når det er tett og tøft. Silje Solberg er også en fantastisk målvakt. Så vi er heldige med målvaktene våre.

Miroslava

Legg inn av Miroslava »

Emilie H. Arntzen må da være verdens beste bakspiller! Vært med på landslaget i årevis. Det må da bety hun er rågod?
Eller har hun snuskebilder av Hergeirsson i bakhånd?

kibby

Legg inn av kibby »

Jeg vet jammen ikke om jeg skal le eller gråte. Men jeg vet en ting ja, og det er at jeg skal juble den dagen Norge får ny trener. Forholdsvis grei disponering av troppen i gårsdagens kamp mot Brasil, men disponeringen generelt i turneringen av Skogrand (i angrep) og v.backene er helt på trynet. Jeg har vært en av hennes forsvarere i mange år, men nå går det ikke lenger. Hvordan KAN Hegh Arntzen forsvare en plass på dette laget? I går var hun helt, helt forferdelig. Ja, en hun er en ok forsvarsspiller. Og limet i laget med sin visstnok spesielle humor og lagånd. Men skal det være nok til å oppta en plass? Og Breistøl kommer aldri til å få ut sitt fulle potensial under Hergeirsson. Dette EMet hadde vært perfekt til å gi de to mindre roller med Kristiansen ute i tillegg, og til å spille inn Deila og Valle Dahl med tanke på fremtiden. Ja, sjakktrakk med Novak på h.back i 2.omgang (Mørk gikk jo ikke engang på mål i 1.omgang), men hun er fortsatt litt gull eller granbar, men er i hvert fall ikke redd for å skyte :P (Og fortsatt milevis unna å være en toveisspiller, som bl.a var noe Fauske ble vraket for i sin tid). Samme herlige guts har også Deila og Valle Dahl, dog kommer de til færre sjanser (Valle Dahl fikk jo ikke engang forlate benken i går). Skogrand har fortjent spilletid på back i angrep, og en slik turnering, især med en halvskadet Mørk, hadde vært perfekt å fått spilt Skogrand i form. Men neeeeeei da. Her skal høyrekanter ofres over en lav sko for enten Mørk eller Oftedal på kant i forsvar, Skogrand på back i forsvar og kant i angrep grunnet det lange byttet. Jeg er så lei. Det er null utvikling de siste årene. Alt går på repeat. Og som beskrevet for noen dager siden; det var her semifinaleseieren glapp mot Russland i OL, mot bunnsolide v.kanter når vi har tafatte spillere som Mørk og Oftedal, fremfor en faktisk høyrekant i forsvar. Fint at Aune fikk noen herlige scoringer, og hyggelig med Skogrand-mål på kontra. Ellers var Solberg-Østhassel beholdningen bakerst - bunnsolid. Også 2.omgangen til Novak var solid. Ellers syns jeg igjen Deila gjør en god figur, og Høgseth er faktisk bedre enn Ingstad begge veier (hyggelig at hun får såpass med spilletid). Syns også Skogrand, Reistad, Oftedal og Næs Andersen spiller til mer enn godkjent, i tillegg til nevnte Deila og Høgseth. Godt å få stigning i kampen, og sakte, men sikkert dra i fra. Det vitner om god mental styrke også. Og skulle ikke Aardahl bli klar til fredag, er jeg ikke bekymret. Høgseth viser at hun er klar for oppgaven. Og Ingstad er i sitt livs form, på landslaget (selv om hun ble pakket inn av det brasilianske forsvaret i går).

kibbys håndballbørs:
Silje Solberg-Østhassel 9 - BB
Katrine Lunde -
Emilie Hegh Arntzen 1
Ragnild Valle Dahl -
Stine Skogrand 6
Nora Mørk 4
Stine Bredal Oftedal 6
Malin Aune 5
Kristine Breistøl 4
Vilde Ingstad 4
Kristina Sirum Novak 7
Henny Ella Reistad 6
Sunniva Næs Andersen 6
Anniken Wollik 5
Thale Rushfeldt Deila 6
Ane Høgseth 6

Hebbe61

Legg inn av Hebbe61 »

Wall for text crits you for 9000.

Men seriøst..Emilie var ikke god under Intersportcup...bomme på mål..bomma på pasninger..kunne sikkert trengt en pause.

kibby

Legg inn av kibby »

frizz skrev: tir okt 25, 2022 11:45 pm Har jeg misset noe om alderen til Marie Davidsen? På VG stod det 24 år, kommentatoren på Viaplay sa 24 år, på EHF sine CL-sider står det 24 år. Men hun er da 93-modell? Reagerte da jeg så det første gang, for har alltid tenkt på henne som 93-modell, eller står det feil på wikipedia?
Nå har også VG fått med seg at hun er 29.

https://www.vg.no/sport/haandball/i/bgm ... -hverandre

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Danskene sliter litt med Slovenia. Toft som vanlig dårlig og byttet ut.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Håndball»