Mobbing på skolen

Svar
Geraldt

Mobbing på skolen

Legg inn av Geraldt »

Vi kan nå glede oss over enda et program mot det evige problemet mobbing. Fra før har vel Olweus https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/ol ... bpp-2-utg/ vært en av gudene. Man har også Tove Flack, https://fagfokus.no/lei-en-ekspert/tove-flack/

Zero, https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=197474

Mot, https://www.mot.no/

Og nå også https://www.uia.no/nyheter/uia-lanserer ... g-i-skulen dette her, "Dialogmodellen".

Bare å plukke det du liker best. Felles for alle sammen er at de skaper et slags alter alle kan tilbe og være enige om. Det tar definitivt vekk fokuset på mobbing! For mens alle er opptatte med å vise hvor flinke de er til å sette seg inn i programmet, bedrive "dialoger" med gud og hvermann, kurse lærere som allerede har for mye ansvar, skrike om enda flere miljøarbeidere med spesialkunnskap i nevnte kurs, i det hele tatt gjør at mens samtlige er opptatte av "Dialogmodellen" og dens fabelaktige egenskaper. Så kan mobbere uforstyrret torturere sine ofre videre, nå med hjelp av enda et redskap i verktøykassa. Foreldre kan klumpe seg sammen med sine omgangsvenner i nabolaget og vise hvor samfunnsengasjerte de er, uten å si et ord til de foreldrene som faktisk har barn som blir mobbet. For alle vet hvem de er. De applauderer når rektor snakker og er såre enige alle sammen om at deres unger aldri mobber. Hvis du som forelder har spørsmål om dette som ikke er kun positive om tiltaket, ja da er DU problemet. Da er det jo ikke rart at ungene dine blir mobbet!

Med friskt i minne den gangen vi hadde barn i barneskolen som ble plaget så mye at vi byttet skole to ganger. Der lærerinnen (for ja, de er stort sett kvinner) brukte slike programmer for å "styrke jentegruppa". Hvor jentegruppa brukte anledningen til å terrorisere jenta vår rett under nesa på henne, væpnet med hennes egne jævla programmer "mot mobbing".
"Hvis JEG hadde sett noen bli mobbet ute så hadde jeg grepet inn og sagt fra til de voksne med EN gang!". Sagt av djevlemobberen selv, med engleøyne i en slik gruppetime der jentene grundig sørget for at vår datter ble holdt utenfor ved å ganske enkelt sørge for å holde av plasser til hverandre..."du kan ikke sitte der for der skal Ingrid sitte.." med søte smil og armen over den ledige pulten... send videre heter den leken.

Noen som fortsatt lurer på hva som er feil i skolen?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Geraldt skrev: tor okt 13, 2022 10:58 am Vi kan nå glede oss over enda et program mot det evige problemet mobbing. Fra før har vel Olweus https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/ol ... bpp-2-utg/ vært en av gudene. Man har også Tove Flack, https://fagfokus.no/lei-en-ekspert/tove-flack/

Zero, https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=197474

Mot, https://www.mot.no/

Og nå også https://www.uia.no/nyheter/uia-lanserer ... g-i-skulen dette her, "Dialogmodellen".

Bare å plukke det du liker best. Felles for alle sammen er at de skaper et slags alter alle kan tilbe og være enige om. Det tar definitivt vekk fokuset på mobbing! For mens alle er opptatte med å vise hvor flinke de er til å sette seg inn i programmet, bedrive "dialoger" med gud og hvermann, kurse lærere som allerede har for mye ansvar, skrike om enda flere miljøarbeidere med spesialkunnskap i nevnte kurs, i det hele tatt gjør at mens samtlige er opptatte av "Dialogmodellen" og dens fabelaktige egenskaper. Så kan mobbere uforstyrret torturere sine ofre videre, nå med hjelp av enda et redskap i verktøykassa. Foreldre kan klumpe seg sammen med sine omgangsvenner i nabolaget og vise hvor samfunnsengasjerte de er, uten å si et ord til de foreldrene som faktisk har barn som blir mobbet. For alle vet hvem de er. De applauderer når rektor snakker og er såre enige alle sammen om at deres unger aldri mobber. Hvis du som forelder har spørsmål om dette som ikke er kun positive om tiltaket, ja da er DU problemet. Da er det jo ikke rart at ungene dine blir mobbet!

Med friskt i minne den gangen vi hadde barn i barneskolen som ble plaget så mye at vi byttet skole to ganger. Der lærerinnen (for ja, de er stort sett kvinner) brukte slike programmer for å "styrke jentegruppa". Hvor jentegruppa brukte anledningen til å terrorisere jenta vår rett under nesa på henne, væpnet med hennes egne jævla programmer "mot mobbing".
"Hvis JEG hadde sett noen bli mobbet ute så hadde jeg grepet inn og sagt fra til de voksne med EN gang!". Sagt av djevlemobberen selv, med engleøyne i en slik gruppetime der jentene grundig sørget for at vår datter ble holdt utenfor ved å ganske enkelt sørge for å holde av plasser til hverandre..."du kan ikke sitte der for der skal Ingrid sitte.." med søte smil og armen over den ledige pulten... send videre heter den leken.

Noen som fortsatt lurer på hva som er feil i skolen?
Er mye potensielt "koseprat"-mat for manipulatorer fra ressurssterke hjem her, ja. Er vel nokså typisk for skolen å kjøre inn ett eller annet kurs for elever, lærere og (noen ganger) foreldre. Skoledere kan krysse av for at de gjør noe og kan ta det inn i skolens "visjoner". Men tiltakene mot mobbing i skolen (og som oftest stort sett ganske mye mer enn bare i skolen) viser stort sett hvor lite myndighet skoler har for å ta tak i problemet, hvordan mobbere selv kan beskyttes av 9a i opplæringsloven og hvor "farlig" det er å ansvarliggjøre foreldre mer når barna deres mobber.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Det koker til syvende og sist ned til klasselærers og AKS/SFO leders forståelse og handlingsevne og deres ryggdekning fra ledelse. Har barn på en skole der det har blitt tatt tak i mobbing og vold. Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Gud så lite jeg savner læreryrket. Drittunger + foreldre som nekter for å ha ansvar for barnets oppdragelse eller oppførsel. Skoler flest har ikke tilgang til dusinvis av spesiallærere som kan sitte 24/7 med bråkmakere og passe på dem. Mangel på reelle sanksjonsmuligheter. Mobbers rettigheter som sattes foran mobbeofferets.

Ah, good times!

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Programmet har en sertifiserings- og kvalitetssikringsordning, som gjør at når en skole har implementert tiltaket, kan de sertifiseres som en «Olweus-skole» gjennom System for Kvalitetssikring (Baraldsnes, Gorseth & Olweus, 2017).


Jeg lo.

Hovedproblemet, slik jeg ser det, er at det alltid vil være individer som rett og slett gir faen. Gjennomsnittseleven vil f.eks la seg skremme av tur til rektors kontor og brev med seg hjem til foreldrene, skuffelsen eleven blir møtt med på hjemmebane svir alene, mens problemelevene neppe kunne brydd seg mindre og det eksisterer ingen sanksjonsmuligheter som faktisk medfører reelle konsekvenser. Så er det jo selvsagt en lang rekke årsaker til at det når et slikt punkt, hvor miljøet på hjemmebane spiller en vesentlig rolle, men også her har man jo ingen reelle verktøy for umiddelbar bedring.

Årskullet mitt på ungdomsskolen var særdeles normalt, i motsetning til kullet som begynte i 8 når jeg begynte på videregående, hvor det plutselig ble normalt for politiet å ta seg en tur opp fordi det var mye vold. Prosentandelen som nå er narkis og/eller kriminell er ikke akkurat liten. En lærer som hadde det kullet uttalte at de bare var misforstått og trengte å bli sett, personlig vil jeg påstå at de hadde behov for langt mer og at reelle tiltak kunne ha gitt de et grunnlag for å gjøre noe mer i livet enn å dasse rundt i en nitrist sentrumsgate med bikkja laus. Det samme problemet har man jo med enkelte kriminelle, hvor ingenting hjelper. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i ... to-broedre . En vakker dag så innser man jo gjerne at strengere tiltak må til i ung alder, men i mellomtiden så svikter man jo samtlige.

Geraldt

Legg inn av Geraldt »

Takk for innspill folkens!
Det som plager meg mye fortsatt etter mange år, er det faktum at vi her hjemme fotfulgte vårt barn, med "hva gjorde du først?" og passet på at hun ikke eskalerte "konfliktene" som skolen kalte det.

Før det demret for oss at hennes reaksjoner til enhver tid handlet om å forsøke å forsvare seg mot angrep, forebygge angrep, prøve å etablere venneforhold uten å ha tillit og trygghet. Prøve å navigere i farvann fullt av hai!

Jeg er rasende på meg selv for ikke å ha sett det før, for ikke å ha byttet skole enda fortere enn vi gjorde. Men jeg er ikke synsk. Trøsten får være at det funket bedre og bedre på den siste (privat!) skolen, etter 5 uker var det like mye normal ugreie på alle ungene i klassen og en fabelaktig mannlig (!) lærer som aldri lot hønsene få grep om ham.
Det er ikke kvinners feil, tro ikke at jeg mener det. Men balansen, det er feil balanse. Igjen.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Har en gutt som har blitt mobbet siden barnehagen. Han går nå i 3. klasse. Vi har meldt fra til barnehage og skole 7 eller 8 ganger. Kun fått handlingsplan 1 gang på 30 dager. Han har holdt på å bli blind, fått blåe øyer, blåmerker over hele kroppen, blir jaget rundt skolen av større grupper. Redd for å gå på skolen til tider. Har nesten ingen venner pga dette. Er den flinkeste faglig og trener 5 dager i uken. Blant annet judo for å kunne forsvare seg i fremtiden. Men vi har fått streng beskjed at uansett hvor mye mobbet han blir, så har han ikke lov å ta igjen. Han har kun lov å si fira til en lærer.
På sist foreldremøte spurte han hva han skule gjøre om han ikke så en lærer. Da skulle han bare løpe til han fant en. Men han sa det er ikke alltid han finner en og etter 3-4 runder rundt skolen tar de han igjen. De kaster pinner og stener på han. Den ene gangen han skulle ta igjen, DA fikk læreren det med seg og stormet mot min gutt og grep tak i han med voldsom raft og løftet han opp i luften. Dette fikk en anen lærer med seg. Heldigvis. Rektor krevde en kontrakt fra læreren at han ikke fikk lov til å ta på gutten min til handlingsplanen var over. Gutten min er nå redd elevene OG læreren sin.
Jeg er nestleder i FAU og har prøvd å ta opp slike ting der. Men rektor il ikke ta opp slike ting i FAU. Kun økonomi ting og ting som har med administrasjon og drift av skole. Ikke på 3 år har vi pratet om elevene eler utfordringer i skolegård.
Så til dere andre som har et barn som blir mobbet. Gi opp å prøve å få det fikset via skolen. Eneste løsning er å manne opp barnet til å kunne ta igjen. Min trener judo og skal lære seg MMA teknikker veldig snart. Det er bare viktig at når barnet lærer seg skadelige forsvarsmetoder, så må de ikke brukes på skolen, men utenfor skoletid. På vei hjem fks.
Før så ble mobberne straffet og de som ble mobbet beskyttet. Nå har den rollen snudd. Mobberne blir beskyttet, mens de som blir mobbet blir oversett eller ikke trodd. For mobberne lyver og sier de ikke har gjort noe, og lærerne må nødt til å tro på det. Sev om det andre barnet har blåmerker.
Andre løsninger er å få eldre barn til å banke opp mobberne. Gi dem et par hundrelapper og si de kan få gjøre det en gang i uken fks.

Jeg hører kanskje litt kald og brutal ut nå. Men når barnet ditt har blitt mobbet i snart 5 år, og ingenting blir gjort, så blir du desperat etter løsninger.
Ikke la mobberne vinne. Samfunnet er lagt opp til å beskytte dem, så vi må handle smart selv.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Bytt skole evt?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Gi klar beskjed til ungen om at han selvsagt har rett til å ta igjen så mye han vil og at lærerne som påstår noe annet kan ta seg en bolle. Da først lærer dem vel (lærerne er nok dog pliktige til å si noe sånt, til deres forsvar)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jhinx skrev: tir nov 29, 2022 12:09 pm Har en gutt som har blitt mobbet siden barnehagen. Han går nå i 3. klasse. Vi har meldt fra til barnehage og skole 7 eller 8 ganger. Kun fått handlingsplan 1 gang på 30 dager. Han har holdt på å bli blind, fått blåe øyer, blåmerker over hele kroppen, blir jaget rundt skolen av større grupper. Redd for å gå på skolen til tider. Har nesten ingen venner pga dette. Er den flinkeste faglig og trener 5 dager i uken. Blant annet judo for å kunne forsvare seg i fremtiden. Men vi har fått streng beskjed at uansett hvor mye mobbet han blir, så har han ikke lov å ta igjen. Han har kun lov å si fira til en lærer.
På sist foreldremøte spurte han hva han skule gjøre om han ikke så en lærer. Da skulle han bare løpe til han fant en. Men han sa det er ikke alltid han finner en og etter 3-4 runder rundt skolen tar de han igjen. De kaster pinner og stener på han. Den ene gangen han skulle ta igjen, DA fikk læreren det med seg og stormet mot min gutt og grep tak i han med voldsom raft og løftet han opp i luften. Dette fikk en anen lærer med seg. Heldigvis. Rektor krevde en kontrakt fra læreren at han ikke fikk lov til å ta på gutten min til handlingsplanen var over. Gutten min er nå redd elevene OG læreren sin.
Jeg er nestleder i FAU og har prøvd å ta opp slike ting der. Men rektor il ikke ta opp slike ting i FAU. Kun økonomi ting og ting som har med administrasjon og drift av skole. Ikke på 3 år har vi pratet om elevene eler utfordringer i skolegård.
Så til dere andre som har et barn som blir mobbet. Gi opp å prøve å få det fikset via skolen. Eneste løsning er å manne opp barnet til å kunne ta igjen. Min trener judo og skal lære seg MMA teknikker veldig snart. Det er bare viktig at når barnet lærer seg skadelige forsvarsmetoder, så må de ikke brukes på skolen, men utenfor skoletid. På vei hjem fks.
Før så ble mobberne straffet og de som ble mobbet beskyttet. Nå har den rollen snudd. Mobberne blir beskyttet, mens de som blir mobbet blir oversett eller ikke trodd. For mobberne lyver og sier de ikke har gjort noe, og lærerne må nødt til å tro på det. Sev om det andre barnet har blåmerker.
Andre løsninger er å få eldre barn til å banke opp mobberne. Gi dem et par hundrelapper og si de kan få gjøre det en gang i uken fks.

Jeg hører kanskje litt kald og brutal ut nå. Men når barnet ditt har blitt mobbet i snart 5 år, og ingenting blir gjort, så blir du desperat etter løsninger.
Ikke la mobberne vinne. Samfunnet er lagt opp til å beskytte dem, så vi må handle smart selv.
Hva lærer du egentlig gutten din når man lærer dem at de ikke skal ta igjen? 5 år... det kan være et ødelagt liv, jeg hadde neppe holdt ut med 2 uker.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ka9nen skrev: tir nov 29, 2022 4:28 pm Gi klar beskjed til ungen om at han selvsagt har rett til å ta igjen så mye han vil og at lærerne som påstår noe annet kan ta seg en bolle. Da først lærer dem vel (lærerne er nok dog pliktige til å si noe sånt, til deres forsvar)
Ikke bare rett til, han skal.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Queenie skrev: ons nov 30, 2022 1:59 pm
Jhinx skrev: tir nov 29, 2022 12:09 pm Har en gutt som har blitt mobbet siden barnehagen. Han går nå i 3. klasse. Vi har meldt fra til barnehage og skole 7 eller 8 ganger. Kun fått handlingsplan 1 gang på 30 dager. Han har holdt på å bli blind, fått blåe øyer, blåmerker over hele kroppen, blir jaget rundt skolen av større grupper. Redd for å gå på skolen til tider. Har nesten ingen venner pga dette. Er den flinkeste faglig og trener 5 dager i uken. Blant annet judo for å kunne forsvare seg i fremtiden. Men vi har fått streng beskjed at uansett hvor mye mobbet han blir, så har han ikke lov å ta igjen. Han har kun lov å si fira til en lærer.
På sist foreldremøte spurte han hva han skule gjøre om han ikke så en lærer. Da skulle han bare løpe til han fant en. Men han sa det er ikke alltid han finner en og etter 3-4 runder rundt skolen tar de han igjen. De kaster pinner og stener på han. Den ene gangen han skulle ta igjen, DA fikk læreren det med seg og stormet mot min gutt og grep tak i han med voldsom raft og løftet han opp i luften. Dette fikk en anen lærer med seg. Heldigvis. Rektor krevde en kontrakt fra læreren at han ikke fikk lov til å ta på gutten min til handlingsplanen var over. Gutten min er nå redd elevene OG læreren sin.
Jeg er nestleder i FAU og har prøvd å ta opp slike ting der. Men rektor il ikke ta opp slike ting i FAU. Kun økonomi ting og ting som har med administrasjon og drift av skole. Ikke på 3 år har vi pratet om elevene eler utfordringer i skolegård.
Så til dere andre som har et barn som blir mobbet. Gi opp å prøve å få det fikset via skolen. Eneste løsning er å manne opp barnet til å kunne ta igjen. Min trener judo og skal lære seg MMA teknikker veldig snart. Det er bare viktig at når barnet lærer seg skadelige forsvarsmetoder, så må de ikke brukes på skolen, men utenfor skoletid. På vei hjem fks.
Før så ble mobberne straffet og de som ble mobbet beskyttet. Nå har den rollen snudd. Mobberne blir beskyttet, mens de som blir mobbet blir oversett eller ikke trodd. For mobberne lyver og sier de ikke har gjort noe, og lærerne må nødt til å tro på det. Sev om det andre barnet har blåmerker.
Andre løsninger er å få eldre barn til å banke opp mobberne. Gi dem et par hundrelapper og si de kan få gjøre det en gang i uken fks.

Jeg hører kanskje litt kald og brutal ut nå. Men når barnet ditt har blitt mobbet i snart 5 år, og ingenting blir gjort, så blir du desperat etter løsninger.
Ikke la mobberne vinne. Samfunnet er lagt opp til å beskytte dem, så vi må handle smart selv.
Hva lærer du egentlig gutten din når man lærer dem at de ikke skal ta igjen? 5 år... det kan være et ødelagt liv, jeg hadde neppe holdt ut med 2 uker.
Dette er et veldig vanskelig tema. For 6 måneder siden hadde vår lille bygd et selvmord. En 15 år gammel jente. Valgte å ta livet sitt pga mobbing. Skolen hun gikk på har ikke tatt grep i mobbingen selv etter dette. Pratet med en mor i går om at hennes gutt blir så mobbet at skolen nå har lagt ned totalforbud mot mobiler. Han hadde sagt til psykologen sin at dersom han gav opp helt, kom han ikke til å si ifra. Det nyttet jo ikke uansett. Her hos oss blir mobberne beskyttet for de er tross alt barn. Men de som bli mobbet blir rett og slett ikke hørt eller tatt hånd om. 2 familier har nylig flyttet pga et barn som mobber og plager barna deres. De har til og med politianmeldt barnet(som er 14 pår), uten at det hjelper noe. De fleste som har slike mobbere beskytter barna sine og vil ikke høre at de mobber.
På bakgrunn av dette, ser jeg meg nødt til å råde min gutt til å forsvare seg. Han har blitt plaget i snart 5 år nå. Og jeg godtar ikke at ingenting blir gjort. Min gutt skal ikke bli en del av selvmorsstatistikken. Og jeg kan si det faktisk virker. Det er en liten overgang der mobberne liker at han tar igjen. Men når han begynner å vinne over dem, så lar de han være i fred.

Men av nysgjerrighet. Hva mener du jeg eller andre i min eller verre situasjoner bør gjøre?
Jeg tar gledelig imot god tips som faktisk virker.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:04 am
Queenie skrev: ons nov 30, 2022 1:59 pm
Jhinx skrev: tir nov 29, 2022 12:09 pm Har en gutt som har blitt mobbet siden barnehagen. Han går nå i 3. klasse. Vi har meldt fra til barnehage og skole 7 eller 8 ganger. Kun fått handlingsplan 1 gang på 30 dager. Han har holdt på å bli blind, fått blåe øyer, blåmerker over hele kroppen, blir jaget rundt skolen av større grupper. Redd for å gå på skolen til tider. Har nesten ingen venner pga dette. Er den flinkeste faglig og trener 5 dager i uken. Blant annet judo for å kunne forsvare seg i fremtiden. Men vi har fått streng beskjed at uansett hvor mye mobbet han blir, så har han ikke lov å ta igjen. Han har kun lov å si fira til en lærer.
På sist foreldremøte spurte han hva han skule gjøre om han ikke så en lærer. Da skulle han bare løpe til han fant en. Men han sa det er ikke alltid han finner en og etter 3-4 runder rundt skolen tar de han igjen. De kaster pinner og stener på han. Den ene gangen han skulle ta igjen, DA fikk læreren det med seg og stormet mot min gutt og grep tak i han med voldsom raft og løftet han opp i luften. Dette fikk en anen lærer med seg. Heldigvis. Rektor krevde en kontrakt fra læreren at han ikke fikk lov til å ta på gutten min til handlingsplanen var over. Gutten min er nå redd elevene OG læreren sin.
Jeg er nestleder i FAU og har prøvd å ta opp slike ting der. Men rektor il ikke ta opp slike ting i FAU. Kun økonomi ting og ting som har med administrasjon og drift av skole. Ikke på 3 år har vi pratet om elevene eler utfordringer i skolegård.
Så til dere andre som har et barn som blir mobbet. Gi opp å prøve å få det fikset via skolen. Eneste løsning er å manne opp barnet til å kunne ta igjen. Min trener judo og skal lære seg MMA teknikker veldig snart. Det er bare viktig at når barnet lærer seg skadelige forsvarsmetoder, så må de ikke brukes på skolen, men utenfor skoletid. På vei hjem fks.
Før så ble mobberne straffet og de som ble mobbet beskyttet. Nå har den rollen snudd. Mobberne blir beskyttet, mens de som blir mobbet blir oversett eller ikke trodd. For mobberne lyver og sier de ikke har gjort noe, og lærerne må nødt til å tro på det. Sev om det andre barnet har blåmerker.
Andre løsninger er å få eldre barn til å banke opp mobberne. Gi dem et par hundrelapper og si de kan få gjøre det en gang i uken fks.

Jeg hører kanskje litt kald og brutal ut nå. Men når barnet ditt har blitt mobbet i snart 5 år, og ingenting blir gjort, så blir du desperat etter løsninger.
Ikke la mobberne vinne. Samfunnet er lagt opp til å beskytte dem, så vi må handle smart selv.
Hva lærer du egentlig gutten din når man lærer dem at de ikke skal ta igjen? 5 år... det kan være et ødelagt liv, jeg hadde neppe holdt ut med 2 uker.
Dette er et veldig vanskelig tema. For 6 måneder siden hadde vår lille bygd et selvmord. En 15 år gammel jente. Valgte å ta livet sitt pga mobbing. Skolen hun gikk på har ikke tatt grep i mobbingen selv etter dette. Pratet med en mor i går om at hennes gutt blir så mobbet at skolen nå har lagt ned totalforbud mot mobiler. Han hadde sagt til psykologen sin at dersom han gav opp helt, kom han ikke til å si ifra. Det nyttet jo ikke uansett. Her hos oss blir mobberne beskyttet for de er tross alt barn. Men de som bli mobbet blir rett og slett ikke hørt eller tatt hånd om. 2 familier har nylig flyttet pga et barn som mobber og plager barna deres. De har til og med politianmeldt barnet(som er 14 pår), uten at det hjelper noe. De fleste som har slike mobbere beskytter barna sine og vil ikke høre at de mobber.
På bakgrunn av dette, ser jeg meg nødt til å råde min gutt til å forsvare seg. Han har blitt plaget i snart 5 år nå. Og jeg godtar ikke at ingenting blir gjort. Min gutt skal ikke bli en del av selvmorsstatistikken. Og jeg kan si det faktisk virker. Det er en liten overgang der mobberne liker at han tar igjen. Men når han begynner å vinne over dem, så lar de han være i fred.

Men av nysgjerrighet. Hva mener du jeg eller andre i min eller verre situasjoner bør gjøre?
Jeg tar gledelig imot god tips som faktisk virker.
Det er lett å tenke at skole og stat har all skyld, men kjære deg: hvis barnet ditt blir mobbet så sitter man jo faen ikke stille og ser på?

Jeg hadde møtt opp hjemme hos mobberne personlig og gitt både foreldre og barn en lekse de aldri ville glemt og det samme ville enhver fornuftig partner og medforelder gjort. I ytterste konsekvens hadde jeg flyttet, ikke faen om jeg hadde sittet og sett på (og dermed godtatt det) at mitt eget barn ble ødelagt for livet.

Jeg forstår at man kan bli nummet og forvente at Onkel Stat skal gjøre alt rett, men slik er dessverre ikke virkeligheten. Det viktige her er barnet ditt, ingenting annet.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:04 am
Queenie skrev: ons nov 30, 2022 1:59 pm
Jhinx skrev: tir nov 29, 2022 12:09 pm Har en gutt som har blitt mobbet siden barnehagen. Han går nå i 3. klasse. Vi har meldt fra til barnehage og skole 7 eller 8 ganger. Kun fått handlingsplan 1 gang på 30 dager. Han har holdt på å bli blind, fått blåe øyer, blåmerker over hele kroppen, blir jaget rundt skolen av større grupper. Redd for å gå på skolen til tider. Har nesten ingen venner pga dette. Er den flinkeste faglig og trener 5 dager i uken. Blant annet judo for å kunne forsvare seg i fremtiden. Men vi har fått streng beskjed at uansett hvor mye mobbet han blir, så har han ikke lov å ta igjen. Han har kun lov å si fira til en lærer.
På sist foreldremøte spurte han hva han skule gjøre om han ikke så en lærer. Da skulle han bare løpe til han fant en. Men han sa det er ikke alltid han finner en og etter 3-4 runder rundt skolen tar de han igjen. De kaster pinner og stener på han. Den ene gangen han skulle ta igjen, DA fikk læreren det med seg og stormet mot min gutt og grep tak i han med voldsom raft og løftet han opp i luften. Dette fikk en anen lærer med seg. Heldigvis. Rektor krevde en kontrakt fra læreren at han ikke fikk lov til å ta på gutten min til handlingsplanen var over. Gutten min er nå redd elevene OG læreren sin.
Jeg er nestleder i FAU og har prøvd å ta opp slike ting der. Men rektor il ikke ta opp slike ting i FAU. Kun økonomi ting og ting som har med administrasjon og drift av skole. Ikke på 3 år har vi pratet om elevene eler utfordringer i skolegård.
Så til dere andre som har et barn som blir mobbet. Gi opp å prøve å få det fikset via skolen. Eneste løsning er å manne opp barnet til å kunne ta igjen. Min trener judo og skal lære seg MMA teknikker veldig snart. Det er bare viktig at når barnet lærer seg skadelige forsvarsmetoder, så må de ikke brukes på skolen, men utenfor skoletid. På vei hjem fks.
Før så ble mobberne straffet og de som ble mobbet beskyttet. Nå har den rollen snudd. Mobberne blir beskyttet, mens de som blir mobbet blir oversett eller ikke trodd. For mobberne lyver og sier de ikke har gjort noe, og lærerne må nødt til å tro på det. Sev om det andre barnet har blåmerker.
Andre løsninger er å få eldre barn til å banke opp mobberne. Gi dem et par hundrelapper og si de kan få gjøre det en gang i uken fks.

Jeg hører kanskje litt kald og brutal ut nå. Men når barnet ditt har blitt mobbet i snart 5 år, og ingenting blir gjort, så blir du desperat etter løsninger.
Ikke la mobberne vinne. Samfunnet er lagt opp til å beskytte dem, så vi må handle smart selv.
Hva lærer du egentlig gutten din når man lærer dem at de ikke skal ta igjen? 5 år... det kan være et ødelagt liv, jeg hadde neppe holdt ut med 2 uker.
Dette er et veldig vanskelig tema. For 6 måneder siden hadde vår lille bygd et selvmord. En 15 år gammel jente. Valgte å ta livet sitt pga mobbing. Skolen hun gikk på har ikke tatt grep i mobbingen selv etter dette. Pratet med en mor i går om at hennes gutt blir så mobbet at skolen nå har lagt ned totalforbud mot mobiler. Han hadde sagt til psykologen sin at dersom han gav opp helt, kom han ikke til å si ifra. Det nyttet jo ikke uansett. Her hos oss blir mobberne beskyttet for de er tross alt barn. Men de som bli mobbet blir rett og slett ikke hørt eller tatt hånd om. 2 familier har nylig flyttet pga et barn som mobber og plager barna deres. De har til og med politianmeldt barnet(som er 14 pår), uten at det hjelper noe. De fleste som har slike mobbere beskytter barna sine og vil ikke høre at de mobber.
På bakgrunn av dette, ser jeg meg nødt til å råde min gutt til å forsvare seg. Han har blitt plaget i snart 5 år nå. Og jeg godtar ikke at ingenting blir gjort. Min gutt skal ikke bli en del av selvmorsstatistikken. Og jeg kan si det faktisk virker. Det er en liten overgang der mobberne liker at han tar igjen. Men når han begynner å vinne over dem, så lar de han være i fred.

Men av nysgjerrighet. Hva mener du jeg eller andre i min eller verre situasjoner bør gjøre?
Jeg tar gledelig imot god tips som faktisk virker.
Finnes dessverre ikke gode tips mvh en som ble mobbet fra 4/5 klasse og ut ungdomsskolen.

https://www.nrk.no/sorlandet/mobbetalle ... 1.16100421

mobbesaker som ble behandlet våren 2022, fikk 93 prosent av elevene medhold i at skolen ikke hadde gjort nok for å forebygge mobbing. Det viser ferske tall fra Utdanningsforbundet.

Flytt er mitt seriøse tips. Flytt ut av bygda og til byen og bor du i byen bytt skole. Tar vinter og votter før det offentlige hjelper deg og da er hjelpen så liten at du kunne like gjerne bare droppet å ta den kampen mtp utfallet.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Queenie skrev: tor des 01, 2022 11:13 am
Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:04 am
Queenie skrev: ons nov 30, 2022 1:59 pm

Hva lærer du egentlig gutten din når man lærer dem at de ikke skal ta igjen? 5 år... det kan være et ødelagt liv, jeg hadde neppe holdt ut med 2 uker.
Dette er et veldig vanskelig tema. For 6 måneder siden hadde vår lille bygd et selvmord. En 15 år gammel jente. Valgte å ta livet sitt pga mobbing. Skolen hun gikk på har ikke tatt grep i mobbingen selv etter dette. Pratet med en mor i går om at hennes gutt blir så mobbet at skolen nå har lagt ned totalforbud mot mobiler. Han hadde sagt til psykologen sin at dersom han gav opp helt, kom han ikke til å si ifra. Det nyttet jo ikke uansett. Her hos oss blir mobberne beskyttet for de er tross alt barn. Men de som bli mobbet blir rett og slett ikke hørt eller tatt hånd om. 2 familier har nylig flyttet pga et barn som mobber og plager barna deres. De har til og med politianmeldt barnet(som er 14 pår), uten at det hjelper noe. De fleste som har slike mobbere beskytter barna sine og vil ikke høre at de mobber.
På bakgrunn av dette, ser jeg meg nødt til å råde min gutt til å forsvare seg. Han har blitt plaget i snart 5 år nå. Og jeg godtar ikke at ingenting blir gjort. Min gutt skal ikke bli en del av selvmorsstatistikken. Og jeg kan si det faktisk virker. Det er en liten overgang der mobberne liker at han tar igjen. Men når han begynner å vinne over dem, så lar de han være i fred.

Men av nysgjerrighet. Hva mener du jeg eller andre i min eller verre situasjoner bør gjøre?
Jeg tar gledelig imot god tips som faktisk virker.
Det er lett å tenke at skole og stat har all skyld, men kjære deg: hvis barnet ditt blir mobbet så sitter man jo faen ikke stille og ser på?

Jeg hadde møtt opp hjemme hos mobberne personlig og gitt både foreldre og barn en lekse de aldri ville glemt og det samme ville enhver fornuftig partner og medforelder gjort. I ytterste konsekvens hadde jeg flyttet, ikke faen om jeg hadde sittet og sett på (og dermed godtatt det) at mitt eget barn ble ødelagt for livet.

Jeg forstår at man kan bli nummet og forvente at Onkel Stat skal gjøre alt rett, men slik er dessverre ikke virkeligheten. Det viktige her er barnet ditt, ingenting annet.
Takk for du engasjerer deg i denne saken. Den betyr mye for meg.
Jeg og andre har både ringt og mætt opp på døren til foreldre som har de verste mobberne. Men som jeg sa, stort sett alle disse beskytter sitt eget barn og fornekter at det kan være så slemt. Å gå etter barnet er direkte ulovlig og det holder jeg meg langt unna. Jeg vet om minst 3 familier som har flyttet det siste året. Det synes jeg ikke er løsningen. Jeg synes det er de som mobber som skal bli tvangsflyttet til en annen skole slik at det er familien til mobberen som blir tvunget til å flytte bort.
Nå er ikke livet til det jeg har med å gjøre på å bli ødelagte. Jeg er på skolen og får satt igang handlingsplaner før ting går for langt. Foreldre kommer ofte til meg ettersom jeg representerer foreldrene på skolen. Og ja, vi gjør alt dette for barna våre.
Kan jo bare nevne at før turde han ikke gjøre noen ting annet enn å stå og ta imot. Nå etter 4 år på judo, har han selvtillit til først å prøve å snakke seg ut, deretter gjør han igjen om han blir angrepet.
Det virker å fungere nå, etter lang tid. Men dessverre er det ikke alle som er rystet til å forsvare seg selv.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:04 am
Men av nysgjerrighet. Hva mener du jeg eller andre i min eller verre situasjoner bør gjøre?
Jeg tar gledelig imot god tips som faktisk virker.
Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg ville i hvert fall meldt i fra inn hit;

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/s ... d-mobbing/

Eventuelt se om kommunen din har ett mobbeombud.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Chromeback skrev: tor des 01, 2022 11:30 am
Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:04 am
Men av nysgjerrighet. Hva mener du jeg eller andre i min eller verre situasjoner bør gjøre?
Jeg tar gledelig imot god tips som faktisk virker.
Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg ville i hvert fall meldt i fra inn hit;

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/s ... d-mobbing/

Eventuelt se om kommunen din har ett mobbeombud.
Takk, det var et godt tips. Det skal jeg videreformidle til de som møtte trenge det.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:22 am Takk for du engasjerer deg i denne saken. Den betyr mye for meg.
Jeg og andre har både ringt og mætt opp på døren til foreldre som har de verste mobberne. Men som jeg sa, stort sett alle disse beskytter sitt eget barn og fornekter at det kan være så slemt. Å gå etter barnet er direkte ulovlig og det holder jeg meg langt unna. Jeg vet om minst 3 familier som har flyttet det siste året. Det synes jeg ikke er løsningen. Jeg synes det er de som mobber som skal bli tvangsflyttet til en annen skole slik at det er familien til mobberen som blir tvunget til å flytte bort.
Nå er ikke livet til det jeg har med å gjøre på å bli ødelagte. Jeg er på skolen og får satt igang handlingsplaner før ting går for langt. Foreldre kommer ofte til meg ettersom jeg representerer foreldrene på skolen. Og ja, vi gjør alt dette for barna våre.
Kan jo bare nevne at før turde han ikke gjøre noen ting annet enn å stå og ta imot. Nå etter 4 år på judo, har han selvtillit til først å prøve å snakke seg ut, deretter gjør han igjen om han blir angrepet.
Det virker å fungere nå, etter lang tid. Men dessverre er det ikke alle som er rystet til å forsvare seg selv.
Det er få som er uenig i at det er mobberne (eller mobberen) som bør flytte skole ol. Hadde mitt barn en gang i fremtiden blitt mobbet i så stort omfang som du beskriver, hadde jeg vært nokså hard mot skolen, foreldre, kommune ol. Dessverre så er ikke realiteten en gang slik så lett at rettferdigheten seirer.

Til tider må man være realist og innse at det kanskje er lite hjelp å få. Da ville jeg byttet skole, så fremt barnet er enig. Godt å høre at det går bedre nå ivertfall. For en som har vært tillitsvalgt i den alderen opp mot jobbesaker, jobbet i barne-og ungdomsskolen i voksen alder og har generell kjennskap til hvordan systemet behandler slike saker, er det ikke nødvendig lystig. Dessverre er veldig mye opp til den enkelte skole, og derav personavhengig og avhengig av hvorvidt man har faglærte og spesiallærere til stede. Fra mitt personlige ståsted, dog anekdotisk, fremstår det som de aller fleste tiltak utsetter problemet, ikke nødvendigvis løser det.

Uansett anbefaler jeg å være tydelig ovenfor skolen, ref. bla. statsforvalteren. Skolen har et særskilt ansvar, og i de aller fleste tilfellene skal saker være løst før man føler et behov for å gå til statsforvalteren.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

stc887 skrev: tor des 01, 2022 11:20 am
Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:04 am
Queenie skrev: ons nov 30, 2022 1:59 pm

Hva lærer du egentlig gutten din når man lærer dem at de ikke skal ta igjen? 5 år... det kan være et ødelagt liv, jeg hadde neppe holdt ut med 2 uker.
Dette er et veldig vanskelig tema. For 6 måneder siden hadde vår lille bygd et selvmord. En 15 år gammel jente. Valgte å ta livet sitt pga mobbing. Skolen hun gikk på har ikke tatt grep i mobbingen selv etter dette. Pratet med en mor i går om at hennes gutt blir så mobbet at skolen nå har lagt ned totalforbud mot mobiler. Han hadde sagt til psykologen sin at dersom han gav opp helt, kom han ikke til å si ifra. Det nyttet jo ikke uansett. Her hos oss blir mobberne beskyttet for de er tross alt barn. Men de som bli mobbet blir rett og slett ikke hørt eller tatt hånd om. 2 familier har nylig flyttet pga et barn som mobber og plager barna deres. De har til og med politianmeldt barnet(som er 14 pår), uten at det hjelper noe. De fleste som har slike mobbere beskytter barna sine og vil ikke høre at de mobber.
På bakgrunn av dette, ser jeg meg nødt til å råde min gutt til å forsvare seg. Han har blitt plaget i snart 5 år nå. Og jeg godtar ikke at ingenting blir gjort. Min gutt skal ikke bli en del av selvmorsstatistikken. Og jeg kan si det faktisk virker. Det er en liten overgang der mobberne liker at han tar igjen. Men når han begynner å vinne over dem, så lar de han være i fred.

Men av nysgjerrighet. Hva mener du jeg eller andre i min eller verre situasjoner bør gjøre?
Jeg tar gledelig imot god tips som faktisk virker.
Finnes dessverre ikke gode tips mvh en som ble mobbet fra 4/5 klasse og ut ungdomsskolen.

https://www.nrk.no/sorlandet/mobbetalle ... 1.16100421

mobbesaker som ble behandlet våren 2022, fikk 93 prosent av elevene medhold i at skolen ikke hadde gjort nok for å forebygge mobbing. Det viser ferske tall fra Utdanningsforbundet.

Flytt er mitt seriøse tips. Flytt ut av bygda og til byen og bor du i byen bytt skole. Tar vinter og votter før det offentlige hjelper deg og da er hjelpen så liten at du kunne like gjerne bare droppet å ta den kampen mtp utfallet.
Jeg får vondt inni meg hver gang jeg hører om folk som har vært utsatt slik som du.
Min tanke er at skolen må involveres så fort som mulig når noe oppdages eller meldes ifra. Er det langvarige episoder, så må der handlingsplaner til, barnevern, PPT, foreldremøter og mer.
I de verste tilfellene kan til og med mobberne politianmeldes dersom det er alvorlig nok og de er over 13-14 år.
Å flytte ser jeg ikke på som et alternativ. Ikke for oss ihvertfall. Vi har kommet over den verste bøyken og som sagt så har han blitt tøffere og færre prøver å plage han for de vet han har blitt sterk nå.
Men andre er ikke like heldige.
Må og si jeg snakker ikke bare for meg selv, men mange barn på vår skole.
En positiv ting med tiden, er at rasisme har der blitt mindre av. Ihvertfall i vår bygd.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Dessverre er det slik at i denne alderen er sønnen din rettsløs, fordi mobberne er mindreårige. Men det betyr også at mobberne er rettsløse mot hevnangrep fra andre mindreårige. Så min beskjed her ville vært veldig tydelig, sønnen din bør ikke bare ta igjen men han bør grisebanke den neste som prøver seg og bare hevde selvforsvar etterpå. Og han bør applauderes av dere voksne hvis så skjer, uansett hva lærerne eller andre sier. Sønnen din er tross alt heldig som er dreven i kampsport, selvforsvar er jo poenget med å lære seg kampsport. DETTE er selvforsvar! Hvis de andre ungene bryter reglene og det går ut over din sønn så er det også slik at sønnen din kan bryte reglene tilbake.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Ka9nen skrev: lør des 03, 2022 10:18 am Dessverre er det slik at i denne alderen er sønnen din rettsløs, fordi mobberne er mindreårige. Men det betyr også at mobberne er rettsløse mot hevnangrep fra andre mindreårige. Så min beskjed her ville vært veldig tydelig, sønnen din bør ikke bare ta igjen men han bør grisebanke den neste som prøver seg og bare hevde selvforsvar etterpå. Og han bør applauderes av dere voksne hvis så skjer, uansett hva lærerne eller andre sier. Sønnen din er tross alt heldig som er dreven i kampsport, selvforsvar er jo poenget med å lære seg kampsport. DETTE er selvforsvar! Hvis de andre ungene bryter reglene og det går ut over din sønn så er det også slik at sønnen din kan bryte reglene tilbake.
Takk for at du ser det på samme måten som jeg gjør :)
Kampsport var for oss ment som selvforsvar og det er det enda. Dessverre så er han den letteste ungen på kullet, så han tør ikke bruke det enda. Enda :)
Men det kommer på sikt håper jeg. Jeg har sagt han ALDRI skal angripe noen, men om andre plager han og han ikke får den til å slutte, står han fritt til å gjøre det han mener må til for å forsvare seg.
Jeg er fullstendig klar over at dersom en gutt på skolen hadde plaget han og han hadde forsvart seg med en kampstort teknikk, så kunne han både blitt utvist fra skolen og kastet ut av klubben. Men det er i aller verste fall. Det tviler jeg på hadde skjedd dersom det kun var forsvar. Så er det min jobb å sørge for at dette blir brukt riktig. Det vet jeg. Og det jobber jeg med.

Jeg skal og innrømme at jeg selv mobbet en annen unge på skolen når jeg gikk i 7. klasse. Dette angrer jeg så stort på, og er så sint på meg selv at jeg gjorde. At jeg i hele mitt voksne liv har beskyttet de som blir mobbet og er veldig streng mot de som mobber. Jeg gjorde opp med den det gikk ut over. Jeg ble hans personlige beskytter resten av ungdomstrinnet.
Det synes jeg de "sterke" barne eller de populære barna skulle lært seg. Å ta med de svakere eller de som blir satt utenfor. De har makten til å gjøre nettopp det. Vet av erfaring.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Everenga skrev: fre okt 14, 2022 11:19 am Det koker til syvende og sist ned til klasselærers og AKS/SFO leders forståelse og handlingsevne og deres ryggdekning fra ledelse. Har barn på en skole der det har blitt tatt tak i mobbing og vold. Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på.
Slik du beskriver det her, så høres ikke dette ut som mobbing, men som at klassen har elev(er) med atferdsproblemer. Det er to forskjellige ting. Tiltaket som er iverksatt høres også tvilsomt ut, fordi elever ikke skal isoleres fra klassefellesskapet.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Lezah skrev: fre okt 14, 2022 11:40 am Gud så lite jeg savner læreryrket. Drittunger + foreldre som nekter for å ha ansvar for barnets oppdragelse eller oppførsel. Skoler flest har ikke tilgang til dusinvis av spesiallærere som kan sitte 24/7 med bråkmakere og passe på dem. Mangel på reelle sanksjonsmuligheter. Mobbers rettigheter som sattes foran mobbeofferets.

Ah, good times!
Ja, det er jo glansnummeret til noen lærere og noen tidligere lærere å svartmale yrket. De vet de får applaus når de fremfører det.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Queenie skrev: ons nov 30, 2022 1:59 pm
Ka9nen skrev: tir nov 29, 2022 4:28 pm Gi klar beskjed til ungen om at han selvsagt har rett til å ta igjen så mye han vil og at lærerne som påstår noe annet kan ta seg en bolle. Da først lærer dem vel (lærerne er nok dog pliktige til å si noe sånt, til deres forsvar)
Ikke bare rett til, han skal.
Nei, det skal han ikke. Det er et meget dårlig råd å gi til elever, for det setter dem i vanskelige situasjoner. Dessuten kjenner du bare en side av denne saken. For alt du vet står det foreldre på andre siden og bekymrer seg for eget barn som blir truet av å bli utsatt for kampsport av denne gutten. Vi foreldre er ikke til stede på skolen. Vi kan derfor ikke vite hva som har skjedd. Vi får presentert barnets versjon, og som regel er den langt fra fullstendig. Når vi kommenterer på slike innlegg, så bør vi derfor tenke oss om og ikke bidra til å heve konfliktnivået for disse barna.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 10:10 am Nei, det skal han ikke. Det er et meget dårlig råd å gi til elever, for det setter den i vanskelige situasjoner. Dessuten kjenner du bare en side av denne saken. For alt du vet står det foreldre på andre siden og bekymrer seg for eget barn som blir truet av å bli utsatt for kampsport av denne gutten. Vi foreldre er ikke til stede på skolen. Vi kan derfor ikke vite hva som har skjedd. Vi får presentert barnets versjon, og som regel er den langt fra fullstendig. Når vi kommenterer på slike innlegg, så bør vi derfor tenke oss om og ikke bidra til å heve konfliktnivået for disse barna.
Det har vært særs mange tilfeller hvor mobbeofre opplever at man ikke tar dem på alvor. Så det er ikke rart at det kommer slike råd. For hvis dagens metodikk for håndtering av mobbing ikke fungerer (for de som blir mobbet), så ville det vært særs lite overraskende om man kan tilfeller hvor noen lærer seg å slå tilbake.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: tor des 08, 2022 10:12 am
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 10:10 am Nei, det skal han ikke. Det er et meget dårlig råd å gi til elever, for det setter den i vanskelige situasjoner. Dessuten kjenner du bare en side av denne saken. For alt du vet står det foreldre på andre siden og bekymrer seg for eget barn som blir truet av å bli utsatt for kampsport av denne gutten. Vi foreldre er ikke til stede på skolen. Vi kan derfor ikke vite hva som har skjedd. Vi får presentert barnets versjon, og som regel er den langt fra fullstendig. Når vi kommenterer på slike innlegg, så bør vi derfor tenke oss om og ikke bidra til å heve konfliktnivået for disse barna.
Det har vært særs mange tilfeller hvor mobbeofre opplever at man ikke tar dem på alvor. Så det er ikke rart at det kommer slike råd. For hvis dagens metodikk for håndtering av mobbing ikke fungerer (for de som blir mobbet), så ville det vært særs lite overraskende om man kan tilfeller hvor noen lærer seg å slå tilbake.
Jo, det synes jeg er rart. At folk våger å gi et så ekstremt råd - kun etter å ha lest et lite innlegg fra en anonym innsender! Uten å ha et reelt innblikk i saken. Tenk hvilke fatale konsekvenser dette kan få for eleven og hans medelever dersom rådet følges opp, og så viser det seg at saken er atskillig mer kompleks. Jeg finner det merkelig at folk er så korttenkte og så lite bevisste på at de selv indirekte kan bidra til at barn får det verre.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Lite som er like vondt å lese om som barn som utsettes for den terroren der. Får en skikkelig klump i magen av det.

Jeg var på ingen måte en systematisk mobber, men jeg husker at jeg en gang da jeg gikk i 5-6. klasse var med på å tvinge en yngre gutt til å stå ute i en dyp søledam i mange minutter. Og jeg husker fortvilelsen i øynene hans og gråten der han stod alene mot mange større gutter den dag i dag. Selv om det var en engangsforeteelse og en bagatell opp mot det mange andre mobbeoffer opplever er det et skikkelig ubehagelig minne og en spore til dårlig samvittighet.

Men systematisk plaging over tid av en eller flere hadde vi såvidt jeg vet ikke på min skole. Heldigvis.

Det var jo relativt nådeløst om du dreit deg ut, sa noe dumt eller gjorde noe dumt, men det var på en måte hver sin gang. Bortsett fra «alfa-hannene» da. De slapp alltid unna.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 10:21 am Jo, det synes jeg er rart. At folk våger å gi et så ekstremt råd - kun etter å ha lest et lite innlegg fra en anonym innsender! Uten å ha et reelt innblikk i saken. Tenk hvilke fatale konsekvenser dette kan få for eleven og hans medelever dersom rådet følges opp, og så viser det seg at saken er atskillig mer kompleks. Jeg finner det merkelig at folk er så korttenkte og så lite bevisste på at de selv indirekte kan bidra til at barn får det verre.
Nei, det er ikke rart. For man har sett haugevis med saker hvor det har foregått mobbing i lange perioder, til og med mange år, uten at det har blitt tatt tak i på en god måte. Det er for meg ganske tydelig at enten skoleverket mangler gode måter for å ordne opp i dette, og/eller at det finnes svake skoleledere som ikke evner å løse problemene.

Utstrakt og vedvarende mobbing har alvorlige konsekvenser uansett. Og jeg tviler på at slike saker er så jævla komplekse. Det er ikke avansert økonomisk kriminalitet det er snakk om her.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Det beste rådet jeg kan gi er å bruke de profesjonelle instansene. Prøv å ha en god og tett dialog med skolen. Hvis den ikke er god - kontakt mobbeombudet. Samarbeid framfor konflikt er nesten utelukkende til barnets beste.

Gringorilla

Legg inn av Gringorilla »

Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:04 am
Men av nysgjerrighet. Hva mener du jeg eller andre i min eller verre situasjoner bør gjøre?
Jeg tar gledelig imot god tips som faktisk virker.
Anmeld skolen!

Skolen bryter tydelig Opplæringsloven, og kan dermed anmeldes for lovbruddet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998 ... %C2%A79a-1

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Foreldre og Barn»