Baksia

Svar
daoooo

Baksia

Legg inn av daoooo »

Har bare hørt dette bandet i fylla, men føler det fortjener sin egen tråd.


Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

daoooo skrev: man jul 26, 2021 11:17 am Har bare hørt dette bandet i fylla, men føler det fortjener sin egen tråd.
Jeg skrev en lengre epistel som svar. For dette er egentlig ikke Baksi'a. Men da jeg skulle poste det så var jeg plutselig utlogget, og ble bedt om å logge inn igjen. Og alt jeg hadde skrevet var tapt. Gidder ikke å skrive det om igjen.

Jeg har i det hele tatt store og irriterende problemer med innloggingen på dette forumet. Noe jeg overhodet ikke har eller har hatt noen steder ellers.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

daoooo skrev: man jul 26, 2021 11:17 am Har bare hørt dette bandet i fylla, men føler det fortjener sin egen tråd.
Jo, litt om det jeg bemerket og som forsvant da jeg ble bedt om å logge meg inn på nytt da jeg enten trykket Forhåndsvis eller Send, husker ikke hva (nå skal jeg begynne å ta kopi igjen av det jeg har skrevet før jeg forsøker meg på Send):

Låta du linket til er ikke Baksi'as, slik det ser ut som om på YouTube. Den kommer fra Hans Løkkens soloalbum Augun dine fra 1987. Nå backes han riktignok av blant annet Baksi'as frontfigur Trond Halle. De to ga også i 1979 sammen ut albumet Dølalåt fra deres felles prosjekt Popgruppa Asbjørn.

Begge disse to sambygdingene mine er nå døde, Trond Halle i fjor og Hans Løkken i år. RIP.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Men her er Baksi'a med frontfigur Trond Halle i den eneste videoen jeg kjenner til med dem:


Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Her er de to nevnte herrer Hans Løkken og Trond Halle i Popgruppa Asbjørn, fra 1979 - dessverre dårlig lyd:


Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Men her er en til fra Hans Løkken (den har jeg ikke hørt før), spesielt for KIL-fans:


Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Og en til med Baksia:


Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Her er Baksias versjon av E kjem så vel i haug deg, en nyere innspilling med bedre lyd enn den fra originalen til Popgruppa Asbjørn over her:


Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Alternativ video til Hans Løkkens låt Augun dine:


GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Sisyfos skrev: ons jul 28, 2021 3:00 pm
daoooo skrev: man jul 26, 2021 11:17 am Har bare hørt dette bandet i fylla, men føler det fortjener sin egen tråd.
Jo, litt om det jeg bemerket og som forsvant da jeg ble bedt om å logge meg inn på nytt da jeg enten trykket Forhåndsvis eller Send, husker ikke hva (nå skal jeg begynne å ta kopi igjen av det jeg har skrevet før jeg forsøker meg på Send):

Låta du linket til er ikke Baksi'as, slik det ser ut som om på YouTube. Den kommer fra Hans Løkkens soloalbum Augun dine fra 1987. Nå backes han riktignok av blant annet Baksi'as frontfigur Trond Halle. De to ga også i 1979 sammen ut albumet Dølalåt fra deres felles prosjekt Popgruppa Asbjørn.

Begge disse to sambygdingene mine er nå døde, Trond Halle i fjor og Hans Løkken i år. RIP.
De døde jo veldig tidlig? Hadde ikke fått med meg at Hans Løkken var død. Har tydeligvis vært for lenge borte fra dalen.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

GiPazzini_85 skrev: tor jul 29, 2021 7:54 am De døde jo veldig tidlig? Hadde ikke fått med meg at Hans Løkken var død. Har tydeligvis vært for lenge borte fra dalen.
Ja, de ble begge bare 68 år gamle. Det er litt spesielt når to kompiser helt fra ungdommen av, og musikalske samarbeidspartnere, dør så tett etter hverandre. Omtrent som Lage Fosheim og Eivind Rølles, men de var jo enda yngre.

Jeg kan legge til at Hans Løkkens og Hans Rotmos musikalske verk Signe frå Bjølstadmo ble oppført her i bygda nå i dag i anledning 1000-årsfeiringa av kristninga av gudbrandsdølene. Jeg burde egentlig ha vært der.

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Verdt å nevne albumet "Baksia spelle Asbjørn" som ble sluppet for ca ett år siden:
https://open.spotify.com/album/5dM9Lxlat3OkgFhuIspRLH
Dette er en nyinnspilling av "Dølalåt", såvidt jeg vet var ikke Hans Løkken involvert i denne. Opprinnelig var vel planen å gi ut det originale albumet på nytt, men det lyktes ikke å få tak i master-tapen, så da spilte Baksia like så godt inn albumet på nytt i sin helhet!

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

DrilloIce skrev: søn aug 01, 2021 5:29 am Verdt å nevne albumet "Baksia spelle Asbjørn" som ble sluppet for ca ett år siden:
https://open.spotify.com/album/5dM9Lxlat3OkgFhuIspRLH
Dette er en nyinnspilling av "Dølalåt", såvidt jeg vet var ikke Hans Løkken involvert i denne. Opprinnelig var vel planen å gi ut det originale albumet på nytt, men det lyktes ikke å få tak i master-tapen, så da spilte Baksia like så godt inn albumet på nytt i sin helhet!
Ja, her er en låt fra Baksia spelle Asbjørn-CDen på YouTube:

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Nå har faktisk "Dølalåt" kommet ut på nytt likevel, og kan høres hos streamingtjenestene eller kjøpes på CD. Det samme gjelder Hans Løkkens soloalbum "Augun Dine".

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»