Nynorsk mot bokmål.

Svar
virrvarr
Innlegg: 445

Nynorsk mot bokmål.

Legg inn av virrvarr »

I NRK
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/n ... 1.16323450
kan man lese

".....språkforsker Daniel Ims.

– Det skal vere lettare å kunne bruke nynorsk, seier han.
Det blir også meldt om at skular ikkje har sterk nok forståing for verdien av å halde på nynorsk."

Ligger det ikke i dette en påstand om at nynorsk har en høyere verdi enn bokmål. Om alle snakket bokmål ville det foringe verdien av språket. Er ikke endringene i språk en naturlig prosess hvor media er en av påvirkerne.. Er ikke den krampakktige nynorsktenkningen noe vi burde ha lagt bak oss forlengst, og latt "markedet" råde. Ingen dialekter er nynorsk, de er nettopp dialekter, forskjell fra bygd til bygd mange steder.
Oppfordringen kunne kanskje være: tal dialekt, skriv bokmål, men jeg må innrømme at mange dialekter er vanskelig å forstå og kan skape problemer i en samtale. Og nei, mine kunnskaper i nynorsk hjelper meg ikke eller lite i dialektsammenheng.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Nynorsk er helt for jævlig å høre på, og enda verre å lese. Da de snakket om et stort lager med kveite på nyhetene, så kunne jeg ikke se for meg noe annet enn et stort lager med nettopp kveite. Altså fisk. Men det viste seg å være hvete. Samt store lagre med kål, som altså er kull på ordentlig norsk. Hva dette merkelige språket skal ha i skolen å gjøre har man aldri forstått.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Heia norsk. Altså bokmål

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Det fremstår som ganske meningsløst at man skal ha to skriftspråk i Norge, og det er ikke slik at noen av disse har lange historier som burde gi dem grunn for å bevares, begge er kunstige skriftspråk. Så da er det like greit og fjerne ett av de, og det er nynorsk som burde fjernes.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er motstander av nynorsk. Eller ikke av selve språket, men at man gir det kunstig åndedrett gjennom alle de statlige subsidiene og kravene om bruk av språket.

Det er et konstruert språk som ikke er verneverdig. Det koster samfunnet milliarder av kroner man kunne brukt på mer samfunnsnyttige ting. Og på skolen kunne elever lært mer realfag enn å kaste vekk tiden på å bla i spynorsk mordliste.

Folk snakker dialekt og skriver bokmål. Funker fjell.

Når alle viktige ting å bruker penger på har fått sitt og vi har litt penger til overs en gang i fremtiden kan man sikkert gi noen slanter til Noregs Mållag slik at de kan bevare språket Ivar Aasen konstruerte.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Mostander av nynorsk - får smerter i øynene bare av å lese det.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Nynorsk er tullespråkd, det kan jeg si som en som var utflytter fra det sentrale Østlandet til ei bygd på Vestlandet som andreklassing og ble indoktrinert/påtvunget Nynorsk fram til ungdomsskolen og jeg tok nynorsk helt fint i skolekontekst til tross for at det var lærebøker som hadde ordet kongro i seg som ikke en kjeft av 25+ elever + foresatte hadde hørt om.

Eneste jeg forbinder med Nynorsk etter mine personlige opplevelser er at de som snakker varmt om Nynorsk er de største fanatikere som finnes. Norsk språk sitt svar på Taliban som kjemper en kamp mot vindmøllene som er fånyttes.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

stc887 skrev: tir mar 07, 2023 4:41 pm Nynorsk er tullespråkd, det kan jeg si som en som var utflytter fra det sentrale Østlandet til ei bygd på Vestlandet som andreklassing og ble indoktrinert/påtvunget Nynorsk fram til ungdomsskolen og jeg tok nynorsk helt fint i skolekontekst til tross for at det var lærebøker som hadde ordet kongro i seg som ikke en kjeft av 25+ elever + foresatte hadde hørt om.

Eneste jeg forbinder med Nynorsk etter mine personlige opplevelser er at de som snakker varmt om Nynorsk er de største fanatikere som finnes. Norsk språk sitt svar på Taliban som kjemper en kamp mot vindmøllene som er fånyttes.
Kongro er det en edderkopp?

Mener en i militæret brukte det ordet.

Jeg googla. Og jepp. Jeg hadde fått ett poeng i nynorsk gloseprøve.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:30 pm Folk snakker dialekt og skriver bokmål. Funker fjell.
Verre er det faktisk ikke.
Får enten legge om til at alle skal ha bokmål eller 100% valgfritt. Denne tvangen fra enkelte er bare kontraproduktivt.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:44 pm
stc887 skrev: tir mar 07, 2023 4:41 pm Nynorsk er tullespråkd, det kan jeg si som en som var utflytter fra det sentrale Østlandet til ei bygd på Vestlandet som andreklassing og ble indoktrinert/påtvunget Nynorsk fram til ungdomsskolen og jeg tok nynorsk helt fint i skolekontekst til tross for at det var lærebøker som hadde ordet kongro i seg som ikke en kjeft av 25+ elever + foresatte hadde hørt om.

Eneste jeg forbinder med Nynorsk etter mine personlige opplevelser er at de som snakker varmt om Nynorsk er de største fanatikere som finnes. Norsk språk sitt svar på Taliban som kjemper en kamp mot vindmøllene som er fånyttes.
Kongro er det en edderkopp?

Mener en i militæret brukte det ordet.

Jeg googla. Og jepp. Jeg hadde fått ett poeng i nynorsk gloseprøve.
Stemmer det. Var ikke en kjeft som skjønte en drit av leksene sine den gangen. Det urkomiske var at i parallellklassen satt dattera til det som få år senere ble rektor på skolen og senere ordfører i bygda med henholdsvis far og mor begge utdannet lærere.
Trur det var da jeg mistet all respekt for nynorsken når det er så bakstreversk at man lefler med ord som ikke engang besteforeldre på 80+ har hørt om.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Personlig hadde jeg ikke noen problemer med å ha nynorsk på skolen. Men skjønner at ikke alle er like flinke med språk.

Er noen på jobben som snakker nynorsk. Men de sier at tilatte skrivemåter i språket har nærmet seg bokmål over tid. Dessuten er ungdom som snakker nynorsk utsatt for påvirkning fra massemedia.

Nynorsk kommer til å ebbe ut, over tid.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvarr skrev: tir mar 07, 2023 4:12 pm I NRK
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/n ... 1.16323450
kan man lese

".....språkforsker Daniel Ims.

– Det skal vere lettare å kunne bruke nynorsk, seier han.
Det blir også meldt om at skular ikkje har sterk nok forståing for verdien av å halde på nynorsk."

Ligger det ikke i dette en påstand om at nynorsk har en høyere verdi enn bokmål. Om alle snakket bokmål ville det foringe verdien av språket. Er ikke endringene i språk en naturlig prosess hvor media er en av påvirkerne.. Er ikke den krampakktige nynorsktenkningen noe vi burde ha lagt bak oss forlengst, og latt "markedet" råde. Ingen dialekter er nynorsk, de er nettopp dialekter, forskjell fra bygd til bygd mange steder.
Oppfordringen kunne kanskje være: tal dialekt, skriv bokmål, men jeg må innrømme at mange dialekter er vanskelig å forstå og kan skape problemer i en samtale. Og nei, mine kunnskaper i nynorsk hjelper meg ikke eller lite i dialektsammenheng.
Talestyring av AI ligger ihvertfall litt etter når det gjelder å forstå nynorsk og rare dialekter.
Det er ikke av vond vilje, men som du antyder er det vel slik at "markedet" ikke tar seg bryet med å bruke penger på nisjespråk.
Jeg antar at bokmål vil vinne.
https://www.nrk.no/norge/teknologiradet ... 1.16256220
....dersom ikke noen krever en raus statsstøtte for å bevare nynorsk og dialekter, da.
Det er jo kultur, på samme måte som at reinsdyr er kultur.
Sist redigert av fargerik den tir mar 07, 2023 4:59 pm, redigert 1 gang totalt.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Canucks skrev: tir mar 07, 2023 4:27 pm Det fremstår som ganske meningsløst at man skal ha to skriftspråk i Norge, og det er ikke slik at noen av disse har lange historier som burde gi dem grunn for å bevares, begge er kunstige skriftspråk. Så da er det like greit og fjerne ett av de, og det er nynorsk som burde fjernes.
Nynorsk er kunstig språk gjort av Ivare Aasen.

Bokmål er et naturlig utviklet språk ved at Norrønt ble tilført ord og endelser fra plattysk via Hanseatene som dominerte handelen langs kysten av sør-Norge fra Bergen til Kongelv. Alle de tre skandinaviske språkene ble påvirket slik at ca 40%av ord, pre og suffix i de skandinaviske språken kommer fra plattysk. Språket og syntax er fortsatt nord-germansk.
Fra dansk har vi fått en del uttaletyper som vei, jæi, dæi osv for veg, jeg og deg, men ordene er enten norrøne eller plattyske.

Slik utvikling som i bokmål vil man finne i mange språk hvor andre språk avgir ord og uttale, og dett er en helt normal ting.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Nynorsk vil gå fullstendig ut av skriftlig bruk hvis det ikke snarest godtas bruk av begge målformene .
Norge trenger ikke to skriftspråk. Nå er den såkalte nynorsken døende.

Nynorsk fanatikernre har nå 2 valg.

Felles språk bokmål/Nynorsk.

Nynorsk avvikles gradvis i løpet av 20 år.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 4:23 pm Heia norsk. Altså bokmål
Bokmål er lavere vulgærdansk og i beste fall noe som kan linkes til Viken, som jo har hatt mer befatning med Danmark enn Norge i perioder. Det er regelrett kulturell latskap og ettergivenhet som har gitt bokmålet denne posisjonen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:30 pm Jeg er motstander av nynorsk. Eller ikke av selve språket, men at man gir det kunstig åndedrett gjennom alle de statlige subsidiene og kravene om bruk av språket.

Det er et konstruert språk som ikke er verneverdig. Det koster samfunnet milliarder av kroner man kunne brukt på mer samfunnsnyttige ting. Og på skolen kunne elever lært mer realfag enn å kaste vekk tiden på å bla i spynorsk mordliste.

Folk snakker dialekt og skriver bokmål. Funker fjell.

Når alle viktige ting å bruker penger på har fått sitt og vi har litt penger til overs en gang i fremtiden kan man sikkert gi noen slanter til Noregs Mållag slik at de kan bevare språket Ivar Aasen konstruerte.
Både nynorsk og bokmål er konstruerte språk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 5:44 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:30 pm Jeg er motstander av nynorsk. Eller ikke av selve språket, men at man gir det kunstig åndedrett gjennom alle de statlige subsidiene og kravene om bruk av språket.

Det er et konstruert språk som ikke er verneverdig. Det koster samfunnet milliarder av kroner man kunne brukt på mer samfunnsnyttige ting. Og på skolen kunne elever lært mer realfag enn å kaste vekk tiden på å bla i spynorsk mordliste.

Folk snakker dialekt og skriver bokmål. Funker fjell.

Når alle viktige ting å bruker penger på har fått sitt og vi har litt penger til overs en gang i fremtiden kan man sikkert gi noen slanter til Noregs Mållag slik at de kan bevare språket Ivar Aasen konstruerte.
Både nynorsk og bokmål er konstruerte språk.
Nei. Bokmål er et språk som har utviklet seg i takt med norges historie. Slik er det med de fleste moderne språk.

Nynorsk derimot er et språk som ikke eksisterte før Aasen laget det ut fra dialekter i Norge. Det er norges Esperanto.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:44 pm
stc887 skrev: tir mar 07, 2023 4:41 pm Nynorsk er tullespråkd, det kan jeg si som en som var utflytter fra det sentrale Østlandet til ei bygd på Vestlandet som andreklassing og ble indoktrinert/påtvunget Nynorsk fram til ungdomsskolen og jeg tok nynorsk helt fint i skolekontekst til tross for at det var lærebøker som hadde ordet kongro i seg som ikke en kjeft av 25+ elever + foresatte hadde hørt om.

Eneste jeg forbinder med Nynorsk etter mine personlige opplevelser er at de som snakker varmt om Nynorsk er de største fanatikere som finnes. Norsk språk sitt svar på Taliban som kjemper en kamp mot vindmøllene som er fånyttes.
Kongro er det en edderkopp?

Mener en i militæret brukte det ordet.

Jeg googla. Og jepp. Jeg hadde fått ett poeng i nynorsk gloseprøve.
Men si meg, knoter dere virkelig så grønnjævlig i Romsdalen at dere sier edderkopp i stedet for kongro/kongro(v)e? Eller gjelder dette bare Molde? Med unntak av Ålesund så ligger jo de fleste dialektene i fylket såpass tett inntil nynorsk at det blir helt påtatt å late som om man ikke skjønner nynorsk.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 5:48 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 5:44 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:30 pm Jeg er motstander av nynorsk. Eller ikke av selve språket, men at man gir det kunstig åndedrett gjennom alle de statlige subsidiene og kravene om bruk av språket.

Det er et konstruert språk som ikke er verneverdig. Det koster samfunnet milliarder av kroner man kunne brukt på mer samfunnsnyttige ting. Og på skolen kunne elever lært mer realfag enn å kaste vekk tiden på å bla i spynorsk mordliste.

Folk snakker dialekt og skriver bokmål. Funker fjell.

Når alle viktige ting å bruker penger på har fått sitt og vi har litt penger til overs en gang i fremtiden kan man sikkert gi noen slanter til Noregs Mållag slik at de kan bevare språket Ivar Aasen konstruerte.
Både nynorsk og bokmål er konstruerte språk.
Nei. Bokmål er et språk som har utviklet seg i takt med norges historie. Slik er det med de fleste moderne språk.

Nynorsk derimot er et språk som ikke eksisterte før Aasen laget det ut fra dialekter i Norge. Det er norges Esperanto.
Nei, bokmålet er via riksmålet en norvegisering av dansken gjennom blant andre Knud Knudsen. Veldig mange land har konstruerte språk som skiller seg vesentlig fra folks talemål ellers. Det mest typiske eksemplet er Italia.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

virrvarr skrev: tir mar 07, 2023 4:12 pm I NRK
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/n ... 1.16323450
kan man lese

".....språkforsker Daniel Ims.

– Det skal vere lettare å kunne bruke nynorsk, seier han.
Det blir også meldt om at skular ikkje har sterk nok forståing for verdien av å halde på nynorsk."

Ligger det ikke i dette en påstand om at nynorsk har en høyere verdi enn bokmål. Om alle snakket bokmål ville det foringe verdien av språket. Er ikke endringene i språk en naturlig prosess hvor media er en av påvirkerne.. Er ikke den krampakktige nynorsktenkningen noe vi burde ha lagt bak oss forlengst, og latt "markedet" råde. Ingen dialekter er nynorsk, de er nettopp dialekter, forskjell fra bygd til bygd mange steder.
Oppfordringen kunne kanskje være: tal dialekt, skriv bokmål, men jeg må innrømme at mange dialekter er vanskelig å forstå og kan skape problemer i en samtale. Og nei, mine kunnskaper i nynorsk hjelper meg ikke eller lite i dialektsammenheng.
Nynorsk er etter mitt syn et veldig mye vakrere og mere poetisk språk enn bokmål, som ikke er noe annet enn fornorsket dansk. Jeg hadde nynorsk som hovedmål både på ungdomsskolen og gymnaset, og behersket det den gangen minst like bra som bokmål. Dessverre sluttet jeg å skrive nynorsk i det daglige, og nå behersker jeg det ikke lenger godt nok til å bruke det.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 5:42 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 4:23 pm Heia norsk. Altså bokmål
Bokmål er lavere vulgærdansk og i beste fall noe som kan linkes til Viken, som jo har hatt mer befatning med Danmark enn Norge i perioder. Det er regelrett kulturell latskap og ettergivenhet som har gitt bokmålet denne posisjonen.
Tullprat.
Bokmål er norsk og det skriftspråket (og muntlig for mange av oss) som brukes.
Hvor geografisk finner man nynorsk egentlig?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 5:49 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:44 pm
stc887 skrev: tir mar 07, 2023 4:41 pm Nynorsk er tullespråkd, det kan jeg si som en som var utflytter fra det sentrale Østlandet til ei bygd på Vestlandet som andreklassing og ble indoktrinert/påtvunget Nynorsk fram til ungdomsskolen og jeg tok nynorsk helt fint i skolekontekst til tross for at det var lærebøker som hadde ordet kongro i seg som ikke en kjeft av 25+ elever + foresatte hadde hørt om.

Eneste jeg forbinder med Nynorsk etter mine personlige opplevelser er at de som snakker varmt om Nynorsk er de største fanatikere som finnes. Norsk språk sitt svar på Taliban som kjemper en kamp mot vindmøllene som er fånyttes.
Kongro er det en edderkopp?

Mener en i militæret brukte det ordet.

Jeg googla. Og jepp. Jeg hadde fått ett poeng i nynorsk gloseprøve.
Men si meg, knoter dere virkelig så grønnjævlig i Romsdalen at dere sier edderkopp i stedet for kongro/kongro(v)e? Eller gjelder dette bare Molde? Med unntak av Ålesund så ligger jo de fleste dialektene i fylket såpass tett inntil nynorsk at det blir helt påtatt å late som om man ikke skjønner nynorsk.
Selvfølgelig sier man edderkopp. Det er bare noen ytterst få som ser nytten av å finne på, og å bruke et helt nytt ord på ting man har gode beskrivelser på fra før.
Dumskapen blir åpenbar når folk må slå opp betydningen av det nye oppkonstruerte ordet for å ha en sjanse til å skjønne hva det i det hele tatt er snakk om.
Om du vil gjøre deg forstått, bruk bokmål.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:18 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 5:42 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 4:23 pm Heia norsk. Altså bokmål
Bokmål er lavere vulgærdansk og i beste fall noe som kan linkes til Viken, som jo har hatt mer befatning med Danmark enn Norge i perioder. Det er regelrett kulturell latskap og ettergivenhet som har gitt bokmålet denne posisjonen.
Tullprat.
Bokmål er norsk og det skriftspråket (og muntlig for mange av oss) som brukes.
Hvor geografisk finner man nynorsk egentlig?
Nei, bokmål er ikke norsk. Om norskheten for deg er denne Wergelandske og 17.mai kvikklunsjnasjonalismen med importkongehus og denne "ideen om Norge" så blir det rett og slett på et for tynt grunnlag. Da snakker vi bare om staten Norge.

For det første må vi jo se på hvor vidt Viken kulturelt sett er norsk, om det i det hele er noe som kan kalles norsk her til lands.

Dernest er det slik at diverse varianter av nynorsk snakkes gjennom store deler av landet, mest merkbart på mesteparten av Vestlandet, hele Midlands-Norig+++, store deler av Trøndelag og flere steder i Nord-Norge, spesielt Finnsnes/Senja, Helgeland, Indre Troms m.m.

Det er jo nettopp hovedpoenget med nynorsken at den skulle reflektere talemålet til "folk flest" mer enn språket til embetsmennene gjennom det dansknorsle bokmålet. Så kan en selvsagt kritisere Aasen og kanskje ta med i betraktningen om iķke PA Munchs arbeid like så gjerne kunne utgjort dagens nynorsk.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Problemet med debatten er at alle har et forhold til og en mening om det å ha to målformer mens nesten ingen forstår konsekvensene av en eventuell endring (eller ikke foreta seg noen endring).

Både bokmål og nynorsk er konstruert etter hver sin mal, Ivar Aasen baserte seg særlig på vestlandsk tale mens de som konstruerte bokmål baserte seg i all hovedsak på dansk og Oslo-elitens munnhell. Opphavet er egentlig ganske irrellevant fordi begge målformer har blitt revidert mye, faktisk vesentlig mer for å bli likt talemålet enn mye annet av språk. Fransk skriftspråk f eks er (angivelig) konstruert for å være knotete og vanskelig fordi eliten ville ikke at røkla skulle lære seg å lese og skrive.

Personlig så synes jeg det man burde ha gjort for 100 år siden var å skrote bokmål som utgangspunkt og heller gjøre nynorsk til norsk, men da måtte man selvfølgelig ta inn veldig mye mer enn det som er gjengs vestlandsmål. Greia med bokmål er at "byråkratisk tåkeprat" og rett og slett "tomprat" er lov, du slipper unna med ulne knotete formuleringer og dårlig språk mens dersom du prøver på det samme på nynorsk så blir det utrolig stygt, og det er nok antakelig her alt hatet kommer fra, fordi når du skal skrive nynorsk så straffes du knallhardt for alle uvanene du har lagt deg til ved å skrive bokmål. Nå er det litt sånn, tja. Det er mye som tyder på at det å lære begge skriftmål gjør deg flinkere på den formen du selv bruker enn om man ikke gjorde det, så argumentet om at man frigjør tid til andre ting er en smule tvilsomt.

Hatet selv nynorsk igjennom skolegangen jeg da, men begynte senere å se fordelene. God nynorsk er forøvrig vakkert på en måte bokmål aldri kan bli, så det er ikke tvil om hvilken målform som er best konstruert. Stort sett bare et mindretall i Oslo som snakker slik flesteparten av oss skriver. Omtrent det som er utenfor Oslo og Viken vil kunne skrive ganske nært opp mot slik de snakker ved å bruke nynorsk.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 6:30 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:18 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 5:42 pm

Bokmål er lavere vulgærdansk og i beste fall noe som kan linkes til Viken, som jo har hatt mer befatning med Danmark enn Norge i perioder. Det er regelrett kulturell latskap og ettergivenhet som har gitt bokmålet denne posisjonen.
Tullprat.
Bokmål er norsk og det skriftspråket (og muntlig for mange av oss) som brukes.
Hvor geografisk finner man nynorsk egentlig?
Nei, bokmål er ikke norsk. Om norskheten for deg er denne Wergelandske og 17.mai kvikklunsjnasjonalismen med importkongehus og denne "ideen om Norge" så blir det rett og slett på et for tynt grunnlag. Da snakker vi bare om staten Norge.

For det første må vi jo se på hvor vidt Viken kulturelt sett er norsk, om det i det hele er noe som kan kalles norsk her til lands.

Dernest er det slik at diverse varianter av nynorsk snakkes gjennom store deler av landet, mest merkbart på mesteparten av Vestlandet, hele Midlands-Norig+++, store deler av Trøndelag og flere steder i Nord-Norge, spesielt Finnsnes/Senja, Helgeland, Indre Troms m.m.

Det er jo nettopp hovedpoenget med nynorsken at den skulle reflektere talemålet til "folk flest" mer enn språket til embetsmennene gjennom det dansknorsle bokmålet. Så kan en selvsagt kritisere Aasen og kanskje ta med i betraktningen om iķke PA Munchs arbeid like så gjerne kunne utgjort dagens nynorsk.
Du fremstår som en smule indignert nynorskforkjemper.
Som født og oppvokst i oslo så er det naturligvis norsk man lærer både som tale og skriftspråk.
Det er skriftspråket til folk flest her i landet.
Du svarte ikke på hvor den geografiske utbredelsen til nynorsk var.

Istedet kom du opp med en lang rekke tåpelige plattheter.
Men selv skriver du altså bokmål... det er flott, for da skjønner de fleste hva du skriver.

Selvfølgelig er bokmål norsk. Å påstå noe annet er mildt sagt latterlig.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Litt morsomt at noen tror bokmål ikke er et konstruert språk. Om noe viser denne tråden at skolen bør inneholde MER nynorsk og MER språkhistorie for makan til ansamling av ignoranse og kunnskapsløshet har man sjelden sett.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jeg ville kuttet ut nynorsk og heller lært skoleungene litt om personlig økonomi og økonomistyring.
Da hadde ungene lært noe de har bruk for.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Knaberaps skrev: tir mar 07, 2023 4:20 pm Nynorsk er helt for jævlig å høre på, og enda verre å lese. Da de snakket om et stort lager med kveite på nyhetene, så kunne jeg ikke se for meg noe annet enn et stort lager med nettopp kveite. Altså fisk. Men det viste seg å være hvete. Samt store lagre med kål, som altså er kull på ordentlig norsk. Hva dette merkelige språket skal ha i skolen å gjøre har man aldri forstått.
At det snakkes dialekter, som ligner på et slags nynorsk, i f.eks. "Norge Rundt", "Der ingen kunne tru at nokon kunne bu" og intervjuer med folk som snakker "grautmål", er nå ok.

Men at programledere i nyhetene på NRK og TV2, skal snakke sitt eget "grautmål" er bare tull. Tenk bare de som skal lære seg norsk. Når knapt vi innfødte skjønner alt de sier, så må det være ille for de som skal lære seg norsk.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:35 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 6:30 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:18 pm

Tullprat.
Bokmål er norsk og det skriftspråket (og muntlig for mange av oss) som brukes.
Hvor geografisk finner man nynorsk egentlig?
Dernest er det slik at diverse varianter av nynorsk snakkes gjennom store deler av landet, mest merkbart på mesteparten av Vestlandet, hele Midlands-Norig+++, store deler av Trøndelag og flere steder i Nord-Norge, spesielt Finnsnes/Senja, Helgeland, Indre Troms m.m.

Det er jo nettopp hovedpoenget med nynorsken at den skulle reflektere talemålet til "folk flest" mer enn språket til embetsmennene gjennom det dansknorsle bokmålet.
Du fremstår som en smule indignert nynorskforkjemper.
Som født og oppvokst i oslo så er det naturligvis norsk man lærer både som tale og skriftspråk.
Det er skriftspråket til folk flest her i landet.
Du svarte ikke på hvor den geografiske utbredelsen til nynorsk var.

Istedet kom du opp med en lang rekke tåpelige plattheter.
Men selv skriver du altså bokmål... det er flott, for da skjønner de fleste hva du skriver.

Selvfølgelig er bokmål norsk. Å påstå noe annet er mildt sagt latterlig.
Det er jo typisk det. Flere her som sier at de er så flinke i skriftlig nynorsk og synes det er så pent.. Men skriver på bokmål.

Corvus

Legg inn av Corvus »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:44 pm
stc887 skrev: tir mar 07, 2023 4:41 pm Nynorsk er tullespråkd, det kan jeg si som en som var utflytter fra det sentrale Østlandet til ei bygd på Vestlandet som andreklassing og ble indoktrinert/påtvunget Nynorsk fram til ungdomsskolen og jeg tok nynorsk helt fint i skolekontekst til tross for at det var lærebøker som hadde ordet kongro i seg som ikke en kjeft av 25+ elever + foresatte hadde hørt om.

Eneste jeg forbinder med Nynorsk etter mine personlige opplevelser er at de som snakker varmt om Nynorsk er de største fanatikere som finnes. Norsk språk sitt svar på Taliban som kjemper en kamp mot vindmøllene som er fånyttes.
Kongro er det en edderkopp?

Mener en i militæret brukte det ordet.

Jeg googla. Og jepp. Jeg hadde fått ett poeng i nynorsk gloseprøve.
Mener fremdeles å huske at vivald er det samme som sommerfugl på norsk. Av alle rare ting som har brent seg fast..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»