Nynorsk mot bokmål.

Svar
PapaSmurf

Re: Nynorsk mot bokmål.

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 5:49 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:44 pm
stc887 skrev: tir mar 07, 2023 4:41 pm Nynorsk er tullespråkd, det kan jeg si som en som var utflytter fra det sentrale Østlandet til ei bygd på Vestlandet som andreklassing og ble indoktrinert/påtvunget Nynorsk fram til ungdomsskolen og jeg tok nynorsk helt fint i skolekontekst til tross for at det var lærebøker som hadde ordet kongro i seg som ikke en kjeft av 25+ elever + foresatte hadde hørt om.

Eneste jeg forbinder med Nynorsk etter mine personlige opplevelser er at de som snakker varmt om Nynorsk er de største fanatikere som finnes. Norsk språk sitt svar på Taliban som kjemper en kamp mot vindmøllene som er fånyttes.
Kongro er det en edderkopp?

Mener en i militæret brukte det ordet.

Jeg googla. Og jepp. Jeg hadde fått ett poeng i nynorsk gloseprøve.
Men si meg, knoter dere virkelig så grønnjævlig i Romsdalen at dere sier edderkopp i stedet for kongro/kongro(v)e? Eller gjelder dette bare Molde? Med unntak av Ålesund så ligger jo de fleste dialektene i fylket såpass tett inntil nynorsk at det blir helt påtatt å late som om man ikke skjønner nynorsk.
Jeg skjønner nynorsk godt. Selv om jeg måtte vente 20 år før jeg hørte om kongro.

I Molde sier vi edderkopp.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Jeg sier at nynorsk er mye penere enn bokmål noen gang kan bli hvis du kan å skrive god nynorsk. Men det er nå en gang slik at Trondheim er bokmålskommune (selv om det er i stor grad lov å skrive slik en trønder snakker på nynorsk mens det ikke er tilfellet med bokmål), så jeg har aldri lært meg god nynorsk da sist gang jeg brukte det var på avsluttende eksamen på VGS for ganske mange år siden. Kan dog lese det helt fint uten at jeg finner det unaturlig.

Rimelig sikker på at min skriftlige engelsk er mye bedre enn min skriftlige nynorsk.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Jeg heier på nynorsk og alle som bruker det aktivt.

Kongro er for øvrig ikke noe oppkonstruert ord. Det brukes av eldre folk i Fræna og Romsdal for øvrig, og selvsagt mange andre deler av landet. Men ordet er ikke så relevant i denne sammenhengen, all den tid ordet edderkopp er å finne i Nynorskordboka og ordet kongro er å finne i Bokmålsordboka.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:35 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 6:30 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:18 pm

Tullprat.
Bokmål er norsk og det skriftspråket (og muntlig for mange av oss) som brukes.
Hvor geografisk finner man nynorsk egentlig?
Nei, bokmål er ikke norsk. Om norskheten for deg er denne Wergelandske og 17.mai kvikklunsjnasjonalismen med importkongehus og denne "ideen om Norge" så blir det rett og slett på et for tynt grunnlag. Da snakker vi bare om staten Norge.

For det første må vi jo se på hvor vidt Viken kulturelt sett er norsk, om det i det hele er noe som kan kalles norsk her til lands.

Dernest er det slik at diverse varianter av nynorsk snakkes gjennom store deler av landet, mest merkbart på mesteparten av Vestlandet, hele Midlands-Norig+++, store deler av Trøndelag og flere steder i Nord-Norge, spesielt Finnsnes/Senja, Helgeland, Indre Troms m.m.

Det er jo nettopp hovedpoenget med nynorsken at den skulle reflektere talemålet til "folk flest" mer enn språket til embetsmennene gjennom det dansknorsle bokmålet. Så kan en selvsagt kritisere Aasen og kanskje ta med i betraktningen om iķke PA Munchs arbeid like så gjerne kunne utgjort dagens nynorsk.
Du fremstår som en smule indignert nynorskforkjemper.
Som født og oppvokst i oslo så er det naturligvis norsk man lærer både som tale og skriftspråk.
Det er skriftspråket til folk flest her i landet.
Du svarte ikke på hvor den geografiske utbredelsen til nynorsk var.

Istedet kom du opp med en lang rekke tåpelige plattheter.
Men selv skriver du altså bokmål... det er flott, for da skjønner de fleste hva du skriver.

Selvfølgelig er bokmål norsk. Å påstå noe annet er mildt sagt latterlig.
Enten er du ikke villig til å gå inn i en dypere analyse av hva "norsk" er eller så må det være noen mangler her hos deg, Henningsen. Og nei, jeg er ingen "indignert nynorskforkjemper". Jeg har heller ikke skrevet at jeg mener at nynorsk er det ideelle språket for Norges del.

Den geografiske utbredelsen av nynorsk har jeg gjort rede for i forrige innlegg. Det kan også underbygges av målformvedtakskartet av 2016 hvor nynorsk og såkalte "nøytrale" er typiske nynorske nedslagsfelt med tanke på dialektene som tales der.

Og hva slags "tåpelige plattheter" er det du egentlig viser til her?

Nei, jeg skriver bokmål her inne på Fridiskusjon. Ellers er nok bokmål nr. 4 på listen over skriftlige "språk" jeg benytter meg av i løpet av en dag der jeg skriver nynorsk i formelle sammenhenger, mens jeg ellers skriver på to gudbrandsdalsdialekter ellers med folk jeg kjenner i mer uformelle sammenhenger. (Jeg er bidialektal gjennom å ha flyttet til et nytt sted ca en time fra der jeg kommet fra i barndommen). Bokmål bruker jeg nok stort sett bare her inne.

Du omtaler "norsk" som en selvfølgelighet. Det sier sitt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:40 pm Jeg ville kuttet ut nynorsk og heller lært skoleungene litt om personlig økonomi og økonomistyring.
Da hadde ungene lært noe de har bruk for.
Det er allerede nokså mye om personlig økonomi og økonomistyring i norsk skole.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:16 pm Jeg heier på nynorsk og alle som bruker det aktivt.

Kongro er for øvrig ikke noe oppkonstruert ord. Det brukes av eldre folk i Fræna og Romsdal for øvrig, og selvsagt mange andre deler av landet. Men ordet er ikke så relevant i denne sammenhengen, all den tid ordet edderkopp er å finne i Nynorskordboka og ordet kongro er å finne i Bokmålsordboka.
Jeg var temmelig sikker på at en del romsdalinger sier kongro, ja. Men det er sikkert annerledes i Molde.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:28 pm
Selvfølgelig sier man edderkopp. Det er bare noen ytterst få som ser nytten av å finne på, og å bruke et helt nytt ord på ting man har gode beskrivelser på fra før.
Dumskapen blir åpenbar når folk må slå opp betydningen av det nye oppkonstruerte ordet for å ha en sjanse til å skjønne hva det i det hele tatt er snakk om.
Ironisk nok er det jo du som legger for dagen dumskap når du både mener at kongro er et nytt ord og tror at ordet ikke er et bokmålsord.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

anbessa skrev: tir mar 07, 2023 6:36 pm Litt morsomt at noen tror bokmål ikke er et konstruert språk. Om noe viser denne tråden at skolen bør inneholde MER nynorsk og MER språkhistorie for makan til ansamling av ignoranse og kunnskapsløshet har man sjelden sett.
Ja, det er nok et større behov for flere timer med norsk og historie enn "personlig økonomi og økonomistyring" som ble nevnt her.

HarryH

Legg inn av HarryH »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 7:22 pm
HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:16 pm Jeg heier på nynorsk og alle som bruker det aktivt.

Kongro er for øvrig ikke noe oppkonstruert ord. Det brukes av eldre folk i Fræna og Romsdal for øvrig, og selvsagt mange andre deler av landet. Men ordet er ikke så relevant i denne sammenhengen, all den tid ordet edderkopp er å finne i Nynorskordboka og ordet kongro er å finne i Bokmålsordboka.
Jeg var temmelig sikker på at en del romsdalinger sier kongro, ja. Men det er sikkert annerledes i Molde.
Jeg tok en telefon og sjekket nå, og det viser seg at ordet brukes av folk over seksti også i Molde. For de hippe ungdommene som er i opposisjon til det etablerte er det nok annerledes.

Cabal

Legg inn av Cabal »

virrvarr skrev: tir mar 07, 2023 4:12 pm Oppfordringen kunne kanskje være: tal dialekt, skriv bokmål, men jeg må innrømme at mange dialekter er vanskelig å forstå og kan skape problemer i en samtale. Og nei, mine kunnskaper i nynorsk hjelper meg ikke eller lite i dialektsammenheng.
Har egentlig aldri skjønt hvorfor i alle dager vi har nynorsk. Det er jo bare tøv. Tror aldri jeg har sett ett eneste godt argument for å holde på dette tullet. Ikke ett. Gjør det om til valgfag, ta bort alle krav og offentlig bruk, synes jeg. Nynorsk er jo tilogmed nesten verre å høre på enn trøndersk. Men bare nesten. Det er jo ingen i verden som høres mer tilbakestående ut enn trøndere. Hjelpes.

Det har ikke så mye å si om både bokmål og nynorsk er konstruerte skriftspråk og egentlig ikke snakkes av noen, men kom igjen da. Nynorsk er selve definisjonen på tull.

Cabal

Legg inn av Cabal »

HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:28 pm
Jeg tok en telefon og sjekket nå, og det viser seg at ordet brukes av folk over seksti også i Molde. For de hippe ungdommene som er i opposisjon til det etablerte er det nok annerledes.
Kongero sier vi oppi gokk der jeg kommer fra også, men om edderkopper av typen stankelbein/vevkjerringer.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:28 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 7:22 pm
HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:16 pm Jeg heier på nynorsk og alle som bruker det aktivt.

Kongro er for øvrig ikke noe oppkonstruert ord. Det brukes av eldre folk i Fræna og Romsdal for øvrig, og selvsagt mange andre deler av landet. Men ordet er ikke så relevant i denne sammenhengen, all den tid ordet edderkopp er å finne i Nynorskordboka og ordet kongro er å finne i Bokmålsordboka.
Jeg var temmelig sikker på at en del romsdalinger sier kongro, ja. Men det er sikkert annerledes i Molde.
Jeg tok en telefon og sjekket nå, og det viser seg at ordet brukes av folk over seksti også i Molde. For de hippe ungdommene som er i opposisjon til det etablerte er det nok annerledes.
Det er rart. Mine foreldre sier edderkopp og de er jo rundt 70. Jeg har aldri hørt det før i militæret og så for andre gang i dag. Men i Molde kaller man løvetann for poppeloppe om det hjelper. Jeg har slutta. Føler løvetann kler en middelaldrende mann bedre.
Sist redigert av PapaSmurf den tir mar 07, 2023 7:40 pm, redigert 1 gang totalt.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Er jo omtrent ingen som snakker bokmål eller nynorsk. Alle snakker dialekt, så er enkelte dialekter nærmere normert bokmål/nynorsk enn andre.

Dvs, min morfar snakket normert nynorsk fordi han var misjonærbarn og "morsmålet" hans var kinesisk. Hørtes egentlig helt greit ut.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Zorbeltuss skrev: tir mar 07, 2023 7:40 pm Er jo omtrent ingen som snakker bokmål eller nynorsk. Alle snakker dialekt, så er enkelte dialekter nærmere normert bokmål/nynorsk enn andre.

Dvs, min morfar snakket normert nynorsk fordi han var misjonærbarn og "morsmålet" hans var kinesisk. Hørtes egentlig helt greit ut.
Jeg føler de ligger svært nært normert bokmål i deler av Finnmark.

HarryH

Legg inn av HarryH »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 7:38 pm
HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:28 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 7:22 pm

Jeg var temmelig sikker på at en del romsdalinger sier kongro, ja. Men det er sikkert annerledes i Molde.
Jeg tok en telefon og sjekket nå, og det viser seg at ordet brukes av folk over seksti også i Molde. For de hippe ungdommene som er i opposisjon til det etablerte er det nok annerledes.
Det er rart. Mine foreldre sier edderkopp og de er jo rundt 70. Jeg har aldri hørt det før i militæret og så for andre gang i dag. Men i Molde kaller man løvetann for poppeloppe om det hjelper. Jeg har slutta. Føler løvetann kler en middelaldrende mann bedre.
Han jeg spurte flyttet til Molde på sekstitallet så det er mulig at han dro det med seg fra bygda, men han påsto hardnakket at ordet var i bruk også i byen. Ikke vet jeg.

Løvetann heter egentlig gullbåst. 🙂

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nynorsk bør fases ut... Det er bare helt meningsløst latterlig å holde seg med denne målformen. Den store utfordringen som er all engelsken trekkes inn, og da ikke bare i språkform, men mye angloamerikansk kultur (og ukultur!) også.

Jeg har hatt nynorsk både i grunnskolen og på videregående, og synes det er fint og lese. Men jeg ble glad når vi hadde "sidemål", som for meg altså var bokmål - det er lettere å skrive når man hele tiden blir mest påvirket av det. I dag hadde jeg ikke turt å skrive nynorsk i jobbsammenheng.

Har en nær slektning som har jobbet som oversetter hele livet, mest fra bokmål til nynorsk, jeg vil tror at han er en av de beste landet etter hvert - og han mener jo egentlig at det han holder på med er helt meningsløst.

Noe av begrunnelsen er også at nynorsken etter hvert er så vannet ut og det er så mange ulike skrivemåter som er tillatt, at det hele blir ganske meningsløst.

Det aller verste er jo at nynorsken blir ødelagt av folk som bli pålagt å skrive det, men som overhodet ikke behersker det. Da kan man like godt bare slutte å herpe det, og la det være for historien.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 7:41 pm
Zorbeltuss skrev: tir mar 07, 2023 7:40 pm Er jo omtrent ingen som snakker bokmål eller nynorsk. Alle snakker dialekt, så er enkelte dialekter nærmere normert bokmål/nynorsk enn andre.

Dvs, min morfar snakket normert nynorsk fordi han var misjonærbarn og "morsmålet" hans var kinesisk. Hørtes egentlig helt greit ut.
Jeg føler de ligger svært nært normert bokmål i deler av Finnmark.
Det er primært blant folk som ikke har norsk som førstespråk hjemme.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 7:20 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:35 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 6:30 pm

Nei, bokmål er ikke norsk. Om norskheten for deg er denne Wergelandske og 17.mai kvikklunsjnasjonalismen med importkongehus og denne "ideen om Norge" så blir det rett og slett på et for tynt grunnlag. Da snakker vi bare om staten Norge.

For det første må vi jo se på hvor vidt Viken kulturelt sett er norsk, om det i det hele er noe som kan kalles norsk her til lands.

Dernest er det slik at diverse varianter av nynorsk snakkes gjennom store deler av landet, mest merkbart på mesteparten av Vestlandet, hele Midlands-Norig+++, store deler av Trøndelag og flere steder i Nord-Norge, spesielt Finnsnes/Senja, Helgeland, Indre Troms m.m.

Det er jo nettopp hovedpoenget med nynorsken at den skulle reflektere talemålet til "folk flest" mer enn språket til embetsmennene gjennom det dansknorsle bokmålet. Så kan en selvsagt kritisere Aasen og kanskje ta med i betraktningen om iķke PA Munchs arbeid like så gjerne kunne utgjort dagens nynorsk.
Du fremstår som en smule indignert nynorskforkjemper.
Som født og oppvokst i oslo så er det naturligvis norsk man lærer både som tale og skriftspråk.
Det er skriftspråket til folk flest her i landet.
Du svarte ikke på hvor den geografiske utbredelsen til nynorsk var.

Istedet kom du opp med en lang rekke tåpelige plattheter.
Men selv skriver du altså bokmål... det er flott, for da skjønner de fleste hva du skriver.

Selvfølgelig er bokmål norsk. Å påstå noe annet er mildt sagt latterlig.
Enten er du ikke villig til å gå inn i en dypere analyse av hva "norsk" er eller så må det være noen mangler her hos deg, Henningsen. Og nei, jeg er ingen "indignert nynorskforkjemper". Jeg har heller ikke skrevet at jeg mener at nynorsk er det ideelle språket for Norges del.

Den geografiske utbredelsen av nynorsk har jeg gjort rede for i forrige innlegg. Det kan også underbygges av målformvedtakskartet av 2016 hvor nynorsk og såkalte "nøytrale" er typiske nynorske nedslagsfelt med tanke på dialektene som tales der.

Og hva slags "tåpelige plattheter" er det du egentlig viser til her?

Nei, jeg skriver bokmål her inne på Fridiskusjon. Ellers er nok bokmål nr. 4 på listen over skriftlige "språk" jeg benytter meg av i løpet av en dag der jeg skriver nynorsk i formelle sammenhenger, mens jeg ellers skriver på to gudbrandsdalsdialekter ellers med folk jeg kjenner i mer uformelle sammenhenger. (Jeg er bidialektal gjennom å ha flyttet til et nytt sted ca en time fra der jeg kommet fra i barndommen). Bokmål bruker jeg nok stort sett bare her inne.

Du omtaler "norsk" som en selvfølgelighet. Det sier sitt.
Du burde lese dine egne innlegg.
Det er hverken min skyld at nynorsk er fullstendig bortkastet eller at du fremstår som indignert.
Det er tøv å kaste bort tid på skolen på dette, og det ødelegger motivasjon for enkelte.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:46 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 7:38 pm
HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:28 pm

Jeg tok en telefon og sjekket nå, og det viser seg at ordet brukes av folk over seksti også i Molde. For de hippe ungdommene som er i opposisjon til det etablerte er det nok annerledes.
Det er rart. Mine foreldre sier edderkopp og de er jo rundt 70. Jeg har aldri hørt det før i militæret og så for andre gang i dag. Men i Molde kaller man løvetann for poppeloppe om det hjelper. Jeg har slutta. Føler løvetann kler en middelaldrende mann bedre.
Han jeg spurte flyttet til Molde på sekstitallet så det er mulig at han dro det med seg fra bygda, men han påsto hardnakket at ordet var i bruk også i byen. Ikke vet jeg.

Løvetann heter egentlig gullbåst. 🙂
Bra HarryH! Dette har dere nok tatt fra Gudbrandsdalen, eller rettere sagt, tatt vare på da (mange av) dere flyttet fra Gudbrandsdalen mot Romsdalen. Gullbåst/gullbåste er brukt i store deler av Gudbrandsdalen.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Cabal skrev: tir mar 07, 2023 7:30 pm
virrvarr skrev: tir mar 07, 2023 4:12 pm Oppfordringen kunne kanskje være: tal dialekt, skriv bokmål, men jeg må innrømme at mange dialekter er vanskelig å forstå og kan skape problemer i en samtale. Og nei, mine kunnskaper i nynorsk hjelper meg ikke eller lite i dialektsammenheng.
Har egentlig aldri skjønt hvorfor i alle dager vi har nynorsk. Det er jo bare tøv. Tror aldri jeg har sett ett eneste godt argument for å holde på dette tullet. Ikke ett. Gjør det om til valgfag, ta bort alle krav og offentlig bruk, synes jeg. Nynorsk er jo tilogmed nesten verre å høre på ...... Hjelpes.

Det har ikke så mye å si om både bokmål og nynorsk er konstruerte skriftspråk og egentlig ikke snakkes av noen, men kom igjen da. Nynorsk er selve definisjonen på tull.
Amen.

Og denne sannheten stikker visst enkelte her skikkelig ser det ut til.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Interessant, GiPazzini! Noen av forfedrene mine kom fra Gudbrandsdalen. Nå stammer jeg riktignok fra Nordmøre, men det var nok i Romsdal de fleste dølene endte opp.
Sist redigert av HarryH den tir mar 07, 2023 8:05 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 7:53 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 7:20 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:35 pm

Du fremstår som en smule indignert nynorskforkjemper.
Som født og oppvokst i oslo så er det naturligvis norsk man lærer både som tale og skriftspråk.
Det er skriftspråket til folk flest her i landet.
Du svarte ikke på hvor den geografiske utbredelsen til nynorsk var.

Istedet kom du opp med en lang rekke tåpelige plattheter.
Men selv skriver du altså bokmål... det er flott, for da skjønner de fleste hva du skriver.

Selvfølgelig er bokmål norsk. Å påstå noe annet er mildt sagt latterlig.
Enten er du ikke villig til å gå inn i en dypere analyse av hva "norsk" er eller så må det være noen mangler her hos deg, Henningsen. Og nei, jeg er ingen "indignert nynorskforkjemper". Jeg har heller ikke skrevet at jeg mener at nynorsk er det ideelle språket for Norges del.

Den geografiske utbredelsen av nynorsk har jeg gjort rede for i forrige innlegg. Det kan også underbygges av målformvedtakskartet av 2016 hvor nynorsk og såkalte "nøytrale" er typiske nynorske nedslagsfelt med tanke på dialektene som tales der.

Og hva slags "tåpelige plattheter" er det du egentlig viser til her?

Nei, jeg skriver bokmål her inne på Fridiskusjon. Ellers er nok bokmål nr. 4 på listen over skriftlige "språk" jeg benytter meg av i løpet av en dag der jeg skriver nynorsk i formelle sammenhenger, mens jeg ellers skriver på to gudbrandsdalsdialekter ellers med folk jeg kjenner i mer uformelle sammenhenger. (Jeg er bidialektal gjennom å ha flyttet til et nytt sted ca en time fra der jeg kommet fra i barndommen). Bokmål bruker jeg nok stort sett bare her inne.

Du omtaler "norsk" som en selvfølgelighet. Det sier sitt.
Du burde lese dine egne innlegg.
Det er hverken min skyld at nynorsk er fullstendig bortkastet eller at du fremstår som indignert.
Det er tøv å kaste bort tid på skolen på dette, og det ødelegger motivasjon for enkelte.
Nei, så lett slipper du nok ikke unna, Henningsen. Når du først skulle begynne å diskutere dette så får du jaggu meg holde deg til saken og diskutere deretter. Jeg har ved flere innlegg nå pekt på at vi kan snakke om staten Norge i form av grenser, men at det kulturelle Norge kan være noe annet. Denne dikusjonen virker du til å kategorisk gå vekk fra.

Og jeg har da vitterlig ikke lagt skylden på deg for noe som helst. Og det meste av språkforskning viser at å eksponere elever for mye forskjellig språk er faktisk bra.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 8:00 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 7:53 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 7:20 pm

Enten er du ikke villig til å gå inn i en dypere analyse av hva "norsk" er eller så må det være noen mangler her hos deg, Henningsen. Og nei, jeg er ingen "indignert nynorskforkjemper". Jeg har heller ikke skrevet at jeg mener at nynorsk er det ideelle språket for Norges del.

Den geografiske utbredelsen av nynorsk har jeg gjort rede for i forrige innlegg. Det kan også underbygges av målformvedtakskartet av 2016 hvor nynorsk og såkalte "nøytrale" er typiske nynorske nedslagsfelt med tanke på dialektene som tales der.

Og hva slags "tåpelige plattheter" er det du egentlig viser til her?

Nei, jeg skriver bokmål her inne på Fridiskusjon. Ellers er nok bokmål nr. 4 på listen over skriftlige "språk" jeg benytter meg av i løpet av en dag der jeg skriver nynorsk i formelle sammenhenger, mens jeg ellers skriver på to gudbrandsdalsdialekter ellers med folk jeg kjenner i mer uformelle sammenhenger. (Jeg er bidialektal gjennom å ha flyttet til et nytt sted ca en time fra der jeg kommet fra i barndommen). Bokmål bruker jeg nok stort sett bare her inne.

Du omtaler "norsk" som en selvfølgelighet. Det sier sitt.
Du burde lese dine egne innlegg.
Det er hverken min skyld at nynorsk er fullstendig bortkastet eller at du fremstår som indignert.
Det er tøv å kaste bort tid på skolen på dette, og det ødelegger motivasjon for enkelte.
Nei, så lett slipper du nok ikke unna, Henningsen. Når du først skulle begynne å diskutere dette så får du jaggu meg holde deg til saken og diskutere deretter. Jeg har ved flere innlegg nå pekt på at vi kan snakke om staten Norge i form av grenser, men at det kulturelle Norge kan være noe annet. Denne dikusjonen virker du til å kategorisk gå vekk fra.

Og jeg har da vitterlig ikke lagt skylden på deg for noe som helst. Og det meste av språkforskning viser at å eksponere elever for mye forskjellig språk er faktisk bra.
Jeg har bare påpekt det faktum at bokmål er norsk, og at nynorsk er konstruert tull som ingen egentlig bruker.
Det er ubestridelige fakta.
Vil du gjøre deg forstått i Norge, så bruk bokmål.

Nynorsk er tull å bruke tid på. Det bør være for spesielt interesserte, som valgfag.
At det er en følelsesmessig rift for deg å høre er egentlig ikke mitt problem.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 6:30 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:18 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 5:42 pm

Bokmål er lavere vulgærdansk og i beste fall noe som kan linkes til Viken, som jo har hatt mer befatning med Danmark enn Norge i perioder. Det er regelrett kulturell latskap og ettergivenhet som har gitt bokmålet denne posisjonen.
Tullprat.
Bokmål er norsk og det skriftspråket (og muntlig for mange av oss) som brukes.
Hvor geografisk finner man nynorsk egentlig?
Nei, bokmål er ikke norsk.
Dette er feil.
https://www.sprakradet.no/Spraka-vare/S ... r%C3%A5ket.

"Norsk har to ulike skriftspråk – bokmål og nynorsk. Norske skuleelevar får velja om dei vil ha bokmål eller nynorsk som hovudspråk. I dag har knappe 90 prosent av elevane valt bokmål og vel 10 prosent har valt nynorsk. Alle elevar lærer det andre språket i tillegg, men les og skriv det i mindre omfang enn hovudspråket"

90% bruker norsk, altså bokmål her i landet. Så om du vil gjøre deg forstått, bruk bokmål.
Å kaste bort læretid på nynorsk er tull når man allerede har norsk.
Jeg ser ikke en eneste grunn til å kaste bort tid og ressurser på nynorsk, utover et par historietimer.
Sist redigert av Henningsen den tir mar 07, 2023 8:12 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tir mar 07, 2023 7:51 pm Nynorsk bør fases ut... Det er bare helt meningsløst latterlig å holde seg med denne målformen. Den store utfordringen som er all engelsken trekkes inn, og da ikke bare i språkform, men mye angloamerikansk kultur (og ukultur!) også.

Jeg har hatt nynorsk både i grunnskolen og på videregående, og synes det er fint og lese. Men jeg ble glad når vi hadde "sidemål", som for meg altså var bokmål - det er lettere å skrive når man hele tiden blir mest påvirket av det. I dag hadde jeg ikke turt å skrive nynorsk i jobbsammenheng.

Har en nær slektning som har jobbet som oversetter hele livet, mest fra bokmål til nynorsk, jeg vil tror at han er en av de beste landet etter hvert - og han mener jo egentlig at det han holder på med er helt meningsløst.

Noe av begrunnelsen er også at nynorsken etter hvert er så vannet ut og det er så mange ulike skrivemåter som er tillatt, at det hele blir ganske meningsløst.

Det aller verste er jo at nynorsken blir ødelagt av folk som bli pålagt å skrive det, men som overhodet ikke behersker det. Da kan man like godt bare slutte å herpe det, og la det være for historien.
Starter med det siste: Ja, nynorsk blir så absolutt ødelagt av at folk er for dårlige til å ta seg sammen nok til å beherske det. Det henger også sammen med at en del arbeidsgivere tar litt for lett på dette ansvaret og man tillater mye slurv.

Deretter har nok så definitivt liberaliseringen av skrivemåter vannet ut både nynorsk og bokmål. Det er heller ikke heldig.

Men om nynorsk skal fases ut, hva slags språk skal man da satse på? Du peker her på mange ikke behersker nynorsk, men kolonial-/ okkupantsspråket bastardbarn bokmål er det jo heller ikke mange som mestrer særlig bra. Til det mangler jo bokmål de historiske og kulturelle rammene som f.eks dansk har til at faktisk blir et språk som har noen som helst kraft. Det blir skrekkelig krøkkete og ordfattig sammenlignet med veldig mange andre språk i Europa.

Å skulle vrake nynorsk er nå én ting, men å skulle stå tilbake med bare bokmål vil nå være toppen av tiltaksløshet og kjønnsløshet i dette landet. Det blir som å basere seg på en BETA-versjon av et annet lands språk som bare skal benyttes til det mest nødvendige.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Henningsen, bruker du norsk som synonym til bokmål fordi du tror det er slik, eller mer som en trassig demonstrasjon?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 8:12 pm
DoktorS skrev: tir mar 07, 2023 7:51 pm Nynorsk bør fases ut... Det er bare helt meningsløst latterlig å holde seg med denne målformen. Den store utfordringen som er all engelsken trekkes inn, og da ikke bare i språkform, men mye angloamerikansk kultur (og ukultur!) også.

Jeg har hatt nynorsk både i grunnskolen og på videregående, og synes det er fint og lese. Men jeg ble glad når vi hadde "sidemål", som for meg altså var bokmål - det er lettere å skrive når man hele tiden blir mest påvirket av det. I dag hadde jeg ikke turt å skrive nynorsk i jobbsammenheng.

Har en nær slektning som har jobbet som oversetter hele livet, mest fra bokmål til nynorsk, jeg vil tror at han er en av de beste landet etter hvert - og han mener jo egentlig at det han holder på med er helt meningsløst.

Noe av begrunnelsen er også at nynorsken etter hvert er så vannet ut og det er så mange ulike skrivemåter som er tillatt, at det hele blir ganske meningsløst.

Det aller verste er jo at nynorsken blir ødelagt av folk som bli pålagt å skrive det, men som overhodet ikke behersker det. Da kan man like godt bare slutte å herpe det, og la det være for historien.


Men om nynorsk skal fases ut, hva slags språk skal man da satse på?
Da bruker man selvfølgelig norsk. Bokmål. Som 90% allerede har som hovedmål her i landet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

HarryH skrev: tir mar 07, 2023 8:13 pm Henningsen, bruker du norsk som synonym til bokmål fordi du tror det er slik, eller mer som en trassig demonstrasjon?
Utelukkende trassig demonstrasjon.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 8:10 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 6:30 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 6:18 pm

Tullprat.
Bokmål er norsk og det skriftspråket (og muntlig for mange av oss) som brukes.
Hvor geografisk finner man nynorsk egentlig?
Nei, bokmål er ikke norsk.
Dette er feil.
https://www.sprakradet.no/Spraka-vare/S ... r%C3%A5ket.

"Norsk har to ulike skriftspråk – bokmål og nynorsk. Norske skuleelevar får velja om dei vil ha bokmål eller nynorsk som hovudspråk. I dag har knappe 90 prosent av elevane valt bokmål og vel 10 prosent har valt nynorsk. Alle elevar lærer det andre språket i tillegg, men les og skriv det i mindre omfang enn hovudspråket"

90% bruker norsk, altså bokmål her i landet. Så om du vil gjøre deg forstått, bruk bokmål.
Å kaste bort læretid på nynorsk er tull når man allerede har norsk.
Jeg ser ikke en eneste grunn til å kaste bort tid og ressurser på nynorsk, utover et par historietimer.
Hva er det egentlig som gjør at du ikke klarer å ta tak i de problemstillingene jeg løfter? Språkrådet må som statlig organ forholde seg til jamnstillingsvedtaket om at Norge har to skriftspråk. Det er ikke den diskusjonen jeg prøver å løfte her og det må snart begynne å synke inn for din del.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 8:15 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 8:10 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 6:30 pm

Nei, bokmål er ikke norsk.
Dette er feil.
https://www.sprakradet.no/Spraka-vare/S ... r%C3%A5ket.

"Norsk har to ulike skriftspråk – bokmål og nynorsk. Norske skuleelevar får velja om dei vil ha bokmål eller nynorsk som hovudspråk. I dag har knappe 90 prosent av elevane valt bokmål og vel 10 prosent har valt nynorsk. Alle elevar lærer det andre språket i tillegg, men les og skriv det i mindre omfang enn hovudspråket"

90% bruker norsk, altså bokmål her i landet. Så om du vil gjøre deg forstått, bruk bokmål.
Å kaste bort læretid på nynorsk er tull når man allerede har norsk.
Jeg ser ikke en eneste grunn til å kaste bort tid og ressurser på nynorsk, utover et par historietimer.
Hva er det egentlig som gjør at du ikke klarer å ta tak i de problemstillingene jeg løfter? Språkrådet må som statlig organ forholde seg til jamnstillingsvedtaket om at Norge har to skriftspråk. Det er ikke den diskusjonen jeg prøver å løfte her og det må snart begynne å synke inn for din del.
Du påstår bokmål ikke er norsk, ref sitat jeg har svart på.
Det er feil. Og det har jeg tilbakevist og dokumentert.

Du lurer på hva vi skal bruke om ikke nynorsk, da er svaret bokmål som 90% allerede har som hovedmål uansett.

Forøvrig ser jeg fortsatt ikke en eneste god grunn til å bruke tid og resssurser på at alle skal lære nynorsk.
Det er bortkasttet.
Sist redigert av Henningsen den tir mar 07, 2023 8:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»