Nynorsk mot bokmål.

Svar
Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Re: Nynorsk mot bokmål.

Legg inn av Maxus5 »

Interessant statistikk litt ned på sida. Viser hvor liten oppslutning nynorsk faktisk har i landet. Selv på vestlandet er språket en minoritet.

https://www.allverden.no/polorg/bokmal/rapport.html

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 8:21 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 8:15 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 8:10 pm

Dette er feil.
https://www.sprakradet.no/Spraka-vare/S ... r%C3%A5ket.

"Norsk har to ulike skriftspråk – bokmål og nynorsk. Norske skuleelevar får velja om dei vil ha bokmål eller nynorsk som hovudspråk. I dag har knappe 90 prosent av elevane valt bokmål og vel 10 prosent har valt nynorsk. Alle elevar lærer det andre språket i tillegg, men les og skriv det i mindre omfang enn hovudspråket"

90% bruker norsk, altså bokmål her i landet. Så om du vil gjøre deg forstått, bruk bokmål.
Å kaste bort læretid på nynorsk er tull når man allerede har norsk.
Jeg ser ikke en eneste grunn til å kaste bort tid og ressurser på nynorsk, utover et par historietimer.
Hva er det egentlig som gjør at du ikke klarer å ta tak i de problemstillingene jeg løfter? Språkrådet må som statlig organ forholde seg til jamnstillingsvedtaket om at Norge har to skriftspråk. Det er ikke den diskusjonen jeg prøver å løfte her og det må snart begynne å synke inn for din del.
Du påstår bokmål ikke er norsk, ref sitat jeg har svart på.
Det er feil. Og det har jeg tilbakevist og dokumentert.

Du lurer på hva vi skal bruke om ikke nynorsk, da er svaret bokmål som 90% allerede har som hovedmål uansett.

Forøvrig ser jeg fortsatt ikke en eneste god grunn til å bruke tid og resssurser på at alle skal lære nynorsk.
Det er bortkasttet.
Samtidig "dokumenterer" du da altså nynorsk også er norsk med linkene dine. Ei heller har du klart å komme frem til hvorfor det er bortkastet at man lærer seg nynorsk bare fordi brukerne er i forholdsvis stort mindretall. Jeg har prøvd å løfte frem hvordan vi ser på det "norske" i et mer kulturhistorisk perspektiv, da dette også tross alt er veldig relevant for situasjonen man er i. Men dette virker på en eller annen måte å bli for avansert for din del mtp at du kategorisk går vekk fra det hele tiden her.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 8:15 pm
HarryH skrev: tir mar 07, 2023 8:13 pm Henningsen, bruker du norsk som synonym til bokmål fordi du tror det er slik, eller mer som en trassig demonstrasjon?
Utelukkende trassig demonstrasjon.
😂

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 8:28 pm
Henningsen skrev: tir mar 07, 2023 8:21 pm
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 8:15 pm

Hva er det egentlig som gjør at du ikke klarer å ta tak i de problemstillingene jeg løfter? Språkrådet må som statlig organ forholde seg til jamnstillingsvedtaket om at Norge har to skriftspråk. Det er ikke den diskusjonen jeg prøver å løfte her og det må snart begynne å synke inn for din del.
Du påstår bokmål ikke er norsk, ref sitat jeg har svart på.
Det er feil. Og det har jeg tilbakevist og dokumentert.

Du lurer på hva vi skal bruke om ikke nynorsk, da er svaret bokmål som 90% allerede har som hovedmål uansett.

Forøvrig ser jeg fortsatt ikke en eneste god grunn til å bruke tid og resssurser på at alle skal lære nynorsk.
Det er bortkasttet.
Samtidig "dokumenterer" du da altså nynorsk også er norsk med linkene dine. Ei heller har du klart å komme frem til hvorfor det er bortkastet at man lærer seg nynorsk bare fordi brukerne er i forholdsvis stort mindretall. Jeg har prøvd å løfte frem hvordan vi ser på det "norske" i et mer kulturhistorisk perspektiv, da dette også tross alt er veldig relevant for situasjonen man er i. Men dette virker på en eller annen måte å bli for avansert for din del mtp at du kategorisk går vekk fra det hele tiden her.
Da må du lese litt bedre.
Det er bortkastet tid og ressurser.

Kulturhistorisk er et godt ord, man bør kutte ut opplæring i et språk ingen bruker og la det gå over i historietimene hvor man lærer om histotien rundt, og at det ble laget. Så kan de som vil fordype seg i det ta det som valgfag.
At alle skal lære selve språket er bortkastet.

Bra du inrømmer at bokmål er norsk i det minste da.
Nedlatenskapene kan du droppe.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Har berre ein ting å sei til dokke som skriv halvdansk, lær dokke norsk.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

MRSA skrev: tir mar 07, 2023 10:59 pm Har berre ein ting å sei til dokke som skriv halvdansk, lær dokke norsk.
Når store deler av befolkningen trenger ordbok for å forstå innholdet i en enkel tekst, så er det ganske frekt å påstå at det er det 'egentlige' skriftspråket i landet.

La alle få bruke sitt skriftspråk, enten det er bokmål eller nynorsk.

Jeg skal overleve de den ene gangen i året jeg må lese nynorsk. Det høres ikke ut som alle på andre siden er like villig til å akseptere bokmål.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Østlendinger demonstrerer gang på gang sin språklige tilkortkommenhet.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Puttemans skrev: tir mar 07, 2023 11:26 pm Østlendinger demonstrerer gang på gang sin språklige tilkortkommenhet.
Født og oppvokst på Sunnmøre. Har null språklig tilknytning til østlandet.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Rainmaker skrev: tir mar 07, 2023 11:29 pm
Puttemans skrev: tir mar 07, 2023 11:26 pm Østlendinger demonstrerer gang på gang sin språklige tilkortkommenhet.
Født og oppvokst på Sunnmøre. Har null språklig tilknytning til østlandet.
Da er nok ikke du blant denne angivelig store andelen av befolkningen som må konsultere ordbok for å forstå innholdet i en enkel nynorsk-tekst.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Puttemans skrev: tir mar 07, 2023 11:39 pm
Rainmaker skrev: tir mar 07, 2023 11:29 pm
Puttemans skrev: tir mar 07, 2023 11:26 pm Østlendinger demonstrerer gang på gang sin språklige tilkortkommenhet.
Født og oppvokst på Sunnmøre. Har null språklig tilknytning til østlandet.
Da er nok ikke du blant denne angivelig store andelen av befolkningen som må konsultere ordbok for å forstå innholdet i en enkel nynorsk-tekst.
Jo.

Jeg hadde en sterk 5'er i fager på VGS.

Men når ord som 'røynda' dukker opp må man tilbake til ordbøkene. Akkurat som jeg må tilbake til tysk-ordbøkene når jeg leser tysk. Det er så uvanlig i bruk i Norge at ingen får trening i det. Uten at de tvinger seg selv til å gjøre det.

Faktisk har jeg mer kontakt med både tysk, spansk, fransk og portugisisk enn med nynorsk.... Det sier noe om hvor få som faktisk bruker nynorsk.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 7:56 pm
HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:46 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 7:38 pm

Det er rart. Mine foreldre sier edderkopp og de er jo rundt 70. Jeg har aldri hørt det før i militæret og så for andre gang i dag. Men i Molde kaller man løvetann for poppeloppe om det hjelper. Jeg har slutta. Føler løvetann kler en middelaldrende mann bedre.
Han jeg spurte flyttet til Molde på sekstitallet så det er mulig at han dro det med seg fra bygda, men han påsto hardnakket at ordet var i bruk også i byen. Ikke vet jeg.

Løvetann heter egentlig gullbåst. 🙂
Bra HarryH! Dette har dere nok tatt fra Gudbrandsdalen, eller rettere sagt, tatt vare på da (mange av) dere flyttet fra Gudbrandsdalen mot Romsdalen. Gullbåst/gullbåste er brukt i store deler av Gudbrandsdalen.
Feil, der sier de eldre "gullkåre" om løvetann. Og "kongrove" om edderkopp.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:59 pm Interessant, GiPazzini! Noen av forfedrene mine kom fra Gudbrandsdalen. Nå stammer jeg riktignok fra Nordmøre, men det var nok i Romsdal de fleste dølene endte opp.
Å nei, de fleste dølene, både fra Gudbrandsdalen og Østerdalen, endte opp i Indre Troms. Spesielt i Bardu og Målselv.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 3:28 am
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 7:56 pm
HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:46 pm

Han jeg spurte flyttet til Molde på sekstitallet så det er mulig at han dro det med seg fra bygda, men han påsto hardnakket at ordet var i bruk også i byen. Ikke vet jeg.

Løvetann heter egentlig gullbåst. 🙂
Bra HarryH! Dette har dere nok tatt fra Gudbrandsdalen, eller rettere sagt, tatt vare på da (mange av) dere flyttet fra Gudbrandsdalen mot Romsdalen. Gullbåst/gullbåste er brukt i store deler av Gudbrandsdalen.
Feil, der sier de eldre "gullkåre" om løvetann. Og "kongrove" om edderkopp.
Nei, det er ikke "feil". Sier selv gullbåste og kongrove. Men det er selvsagt variasjoner i dalen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 3:39 am
HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:59 pm Interessant, GiPazzini! Noen av forfedrene mine kom fra Gudbrandsdalen. Nå stammer jeg riktignok fra Nordmøre, men det var nok i Romsdal de fleste dølene endte opp.
Å nei, de fleste dølene, både fra Gudbrandsdalen og Østerdalen, endte opp i Indre Troms. Spesielt i Bardu og Målselv.
Det var i forbindelse med Storofsen og er en større forflytning som er relativt lett å måle. Hvor mange gudbrandsdøler som har flyttet til Romsdal gjennom historien er derimot vanskeligere å fastsette. Dialektlikhetene er også påfallende og handler om mer enn bare geografi, men også tilflytning.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

GiPazzini_85 skrev: ons mar 08, 2023 7:30 am
pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 3:28 am
GiPazzini_85 skrev: tir mar 07, 2023 7:56 pm

Bra HarryH! Dette har dere nok tatt fra Gudbrandsdalen, eller rettere sagt, tatt vare på da (mange av) dere flyttet fra Gudbrandsdalen mot Romsdalen. Gullbåst/gullbåste er brukt i store deler av Gudbrandsdalen.
Feil, der sier de eldre "gullkåre" om løvetann. Og "kongrove" om edderkopp.
Nei, det er ikke "feil". Sier selv gullbåste og kongrove. Men det er selvsagt variasjoner i dalen.
Ok, jeg tror deg :) Men har aldri hørt "gullbåste".

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 8:43 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 08, 2023 7:30 am
pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 3:28 am

Feil, der sier de eldre "gullkåre" om løvetann. Og "kongrove" om edderkopp.
Nei, det er ikke "feil". Sier selv gullbåste og kongrove. Men det er selvsagt variasjoner i dalen.
Ok, jeg tror deg :) Men har aldri hørt "gullbåste".
Edderkopper kalles også "kingler" og de spinner "kingelvev."

HarryH

Legg inn av HarryH »

pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 3:39 am
HarryH skrev: tir mar 07, 2023 7:59 pm Interessant, GiPazzini! Noen av forfedrene mine kom fra Gudbrandsdalen. Nå stammer jeg riktignok fra Nordmøre, men det var nok i Romsdal de fleste dølene endte opp.
Å nei, de fleste dølene, både fra Gudbrandsdalen og Østerdalen, endte opp i Indre Troms. Spesielt i Bardu og Målselv.
Jeg snakket om de som kom nedover Romsdalen. Av dem vil jeg tro at de fleste endte opp i Romsdal, selv om det også var "lekkasje" til nabofogderiene.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Karatel skrev: ons mar 08, 2023 8:48 am
pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 8:43 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 08, 2023 7:30 am

Nei, det er ikke "feil". Sier selv gullbåste og kongrove. Men det er selvsagt variasjoner i dalen.
Ok, jeg tror deg :) Men har aldri hørt "gullbåste".
Edderkopper kalles også "kingler" og de spinner "kingelvev."
Har aldri hørt det ordet før, men man lærer noe nytt så lenge man lever. Også her på FD :)

For øvrig hadde jeg selv nynorsk som hovedmål og bokmål som sidemål på skolen. Likevel er det bokmål jeg er mest komfortabel med.
Men spennende med dialekter, selv om jeg ikke forstår alltid hva de sier rundt og innerst i Hardangerfjorden og Sognefjorden. Da sliter jeg mange ganger. Men resten av Norge er grei.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 7:41 pm
Zorbeltuss skrev: tir mar 07, 2023 7:40 pm Er jo omtrent ingen som snakker bokmål eller nynorsk. Alle snakker dialekt, så er enkelte dialekter nærmere normert bokmål/nynorsk enn andre.

Dvs, min morfar snakket normert nynorsk fordi han var misjonærbarn og "morsmålet" hans var kinesisk. Hørtes egentlig helt greit ut.
Jeg føler de ligger svært nært normert bokmål i deler av Finnmark.
Om språket i Finnmark.

"Det er blitt hevda at Finnmark ikkje har eigentlege dialekter, men at ein her snakkar bokmål. Dette er feil. Talemålet til innflyttarar sørfrå har sett visse spor etter seg i dialekta, og finnmarksmålet kan også i ein viss mon ha blitt påverka av samisk og kvensk.

Ein av grunnane til at finnmarksmålet har fått bokmålsstempelet på seg, ligg i ordtilfanget. I Finnmark, og særleg i dei indre og austlege dialektene, finn ein mange ordformer som er like dei ein møter i norsk bokmål. Ein høyrer former som ikke, mye, ei uke, hjemm (hjem), der tromsmålet har ikkje, mykje, ei vekka, heim (men også Nord-Troms har forma ikke). I Finnmark finn ein også skriftuttale i ord som videre, andre, bedre, mindre, siden. Mange finnmarkingar seier også fleire knær og fleire trær, og dei seier kåmmer og såver (i Troms kjemm og søv)."

https://snl.no/dialekter_og_spr%C3%A5k_i_Finnmark

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 9:07 am
Karatel skrev: ons mar 08, 2023 8:48 am
pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 8:43 am

Ok, jeg tror deg :) Men har aldri hørt "gullbåste".
Edderkopper kalles også "kingler" og de spinner "kingelvev."
Har aldri hørt det ordet før, men man lærer noe nytt så lenge man lever. Også her på FD :)

For øvrig hadde jeg selv nynorsk som hovedmål og bokmål som sidemål på skolen. Likevel er det bokmål jeg er mest komfortabel med.
Men spennende med dialekter, selv om jeg ikke forstår alltid hva de sier rundt og innerst i Hardangerfjorden og Sognefjorden. Da sliter jeg mange ganger. Men resten av Norge er grei.
Her lærer man stadig noe nytt. Min mor, som var fra Tysfjord/Hamarøy, sa alltid "kingelvev". Jeg husker ikke hva hun kalte edderkopper, "kingelro" eller noe slikt.

KINGEL KONGRO KINGELVEVPRODUSENT

https://www.gratiskryssord.no/kryssordbok/edderkopp/

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:30 pm
Folk snakker dialekt og skriver bokmål.
Å, det henda nå e skriv dialekt, au, e da...

Mvh

BE

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Karatel skrev: ons mar 08, 2023 8:48 am
pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 8:43 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 08, 2023 7:30 am

Nei, det er ikke "feil". Sier selv gullbåste og kongrove. Men det er selvsagt variasjoner i dalen.
Ok, jeg tror deg :) Men har aldri hørt "gullbåste".
Edderkopper kalles også "kingler" og de spinner "kingelvev."
På øst-oslosk sier man også kingel og kingelvev. Kingel hovedsaklig omm edderkopper med liten kropp og lange bein. Kingelvev generelt for nett spunnet av edderkopper.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:44 pm
Kongro er det en edderkopp?
Her i bygden heité det kongrove.

Mvh

BE
som vil minne folk på at "kingelvev" æ bådé stuttar', snøyggar' og einklar' å skrive heil' bådé "edderkoppnett" og "edderkoppspinn"...

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

fargerik skrev: tir mar 07, 2023 4:56 pm
Talestyring av AI ligger ihvertfall litt etter når det gjelder å forstå nynorsk og rare dialekter.
Have patience - I'm on it! E heill på å læré denna "chat-gpt"-n dialekté mi! Breiv nju vørld!

Mvh

BE

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rainmaker skrev: tir mar 07, 2023 11:52 pm
Puttemans skrev: tir mar 07, 2023 11:39 pm
Rainmaker skrev: tir mar 07, 2023 11:29 pm

Født og oppvokst på Sunnmøre. Har null språklig tilknytning til østlandet.
Da er nok ikke du blant denne angivelig store andelen av befolkningen som må konsultere ordbok for å forstå innholdet i en enkel nynorsk-tekst.
Jo.

Jeg hadde en sterk 5'er i fager på VGS.

Men når ord som 'røynda' dukker opp må man tilbake til ordbøkene. Akkurat som jeg må tilbake til tysk-ordbøkene når jeg leser tysk. Det er så uvanlig i bruk i Norge at ingen får trening i det. Uten at de tvinger seg selv til å gjøre det.

Faktisk har jeg mer kontakt med både tysk, spansk, fransk og portugisisk enn med nynorsk.... Det sier noe om hvor få som faktisk bruker nynorsk.
"Røynda" kommer nå av norrønt, så det er jo ikke noe eksotisk ord om en er såpass språklig bevandret som du skal ha det til.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Nynorsk er som reindrift, oppskrytt behov.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

virrvarr skrev: ons mar 08, 2023 10:07 am
Karatel skrev: ons mar 08, 2023 8:48 am
pfrog567 skrev: ons mar 08, 2023 8:43 am

Ok, jeg tror deg :) Men har aldri hørt "gullbåste".
Edderkopper kalles også "kingler" og de spinner "kingelvev."
På øst-oslosk sier man også kingel og kingelvev. Kingel hovedsaklig omm edderkopper med liten kropp og lange bein. Kingelvev generelt for nett spunnet av edderkopper.
Come again?
Jeg er født og oppvokst på Oslo øst og aldri hørt det brukt.
Sikkert noen innflyttere som har tatt det med seg.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: ons mar 08, 2023 10:08 am
PapaSmurf skrev: tir mar 07, 2023 4:44 pm
Kongro er det en edderkopp?
Her i bygden heité det kongrove.

Mvh

BE
som vil minne folk på at "kingelvev" æ bådé stuttar', snøyggar' og einklar' å skrive heil' bådé "edderkoppnett" og "edderkoppspinn"...
Dessuten er "edderkopp" dansk, på ekte rotnorsk er det "eiter", ikke "edder". Eiterorm.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

GiPazzini_85 skrev: ons mar 08, 2023 10:16 am
Rainmaker skrev: tir mar 07, 2023 11:52 pm
Puttemans skrev: tir mar 07, 2023 11:39 pm

Da er nok ikke du blant denne angivelig store andelen av befolkningen som må konsultere ordbok for å forstå innholdet i en enkel nynorsk-tekst.
Jo.

Jeg hadde en sterk 5'er i fager på VGS.

Men når ord som 'røynda' dukker opp må man tilbake til ordbøkene. Akkurat som jeg må tilbake til tysk-ordbøkene når jeg leser tysk. Det er så uvanlig i bruk i Norge at ingen får trening i det. Uten at de tvinger seg selv til å gjøre det.

Faktisk har jeg mer kontakt med både tysk, spansk, fransk og portugisisk enn med nynorsk.... Det sier noe om hvor få som faktisk bruker nynorsk.
"Røynda" kommer nå av norrønt, så det er jo ikke noe eksotisk ord om en er såpass språklig bevandret som du skal ha det til.
"Røynda" er bare et eksempel.

Et eksempel på et ord som er så lite i bruk at man må bruke ordbøker for å være sikker på hva ord betyr.

Når selv den ene nynorskbrukeren vi har her på jobben må bruke ordbøker for å være sikker på om de kan bruke et ord i et utgående brev, så sier egentlig litt om hvor lite det skriftspråket faktisk er i bruk.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Baguette skrev: ons mar 08, 2023 10:20 am Nynorsk er som reindrift, oppskrytt behov.
Jeg har hørt påstått, men vet ikke om det er sant, at en trofast abonnent på gamle Morgenbladet i raseri straks sa opp sitt abonnement, da Morgenbladet kom i skade for å skrive en artikkel om "reinsdyr."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»