Dieseltråden
-
- Innlegg: 845
Dieseltråden
Nå er det fortsatt slik at jeg aldri har eid en dieselbil. Men det er fortsatt diesel som drar lasset. Ikke minst innen buss, last og landbruk.
Hva er beste dieselbil som produseres idag? Audi med V8 TDI?
Og FP: var det HVO100 du kjørte på?
Svovelfri og godkjent for en rekke bilmodeller. Preem?
Og dere diesel-østlendinger: Hva er saken med 2 typer diesel på bla. Shell og CK? (Og 2 typer 95.)
I min umiddelbare nærhet er det kun 95 og D på bensinstasjonene.
Hva er beste dieselbil som produseres idag? Audi med V8 TDI?
Og FP: var det HVO100 du kjørte på?
Svovelfri og godkjent for en rekke bilmodeller. Preem?
Og dere diesel-østlendinger: Hva er saken med 2 typer diesel på bla. Shell og CK? (Og 2 typer 95.)
I min umiddelbare nærhet er det kun 95 og D på bensinstasjonene.
Jeg er heldigvis ferdig med djevelens drivstoff, siden jeg nå kjører elektrisk taxi.
Når det gjelder spørsmålet ditt om to typer dieseldrivstoff, har Esso denne forklaringen på sin nettside.
https://www.esso.no/nb-no/drivstoff
Sannsynligvis handler det om "snake oil", som amerikanerne sier.
Når det gjelder den beste dieselbilen, handler det mest sannsynlig om en av de tre tyske, så det handler egentlig om hvilken av de man foretrekker. På motorfronten er de vel omtrent like bra alle tre.
Når det gjelder spørsmålet ditt om to typer dieseldrivstoff, har Esso denne forklaringen på sin nettside.
https://www.esso.no/nb-no/drivstoff
Sannsynligvis handler det om "snake oil", som amerikanerne sier.
Når det gjelder den beste dieselbilen, handler det mest sannsynlig om en av de tre tyske, så det handler egentlig om hvilken av de man foretrekker. På motorfronten er de vel omtrent like bra alle tre.
-
- Innlegg: 845
Jeg skjønner stadig ikke hvorfor de 'gidder' å ha to typer diesel og to typer 95? Hvorfor ikke bare ha én pakke additiver i én type bensin og én type diesel.Jan skrev: ↑man feb 27, 2023 6:40 pm Jeg er heldigvis ferdig med djevelens drivstoff, siden jeg nå kjører elektrisk taxi.
Når det gjelder spørsmålet ditt om to typer dieseldrivstoff, har Esso denne forklaringen på sin nettside.
https://www.esso.no/nb-no/drivstoff
Sannsynligvis handler det om "snake oil", som amerikanerne sier.
Når det gjelder den beste dieselbilen, handler det mest sannsynlig om en av de tre tyske, så det handler egentlig om hvilken av de man foretrekker. På motorfronten er de vel omtrent like bra alle tre.
I statene snakker de om 'top tier' gasoline og i UK om at f. eka Shell og Texaco har 'high detergent fuels'.
Men man har vel ikke hørt om motorhavari pga. fylling på feil stasjon?
Og bir man et sted med kun 95 blir det vel til at man kun kjører på 95 om det ikke er langtur.
Produserer Audi V8 diesel enda?rosmebraad skrev: ↑man feb 27, 2023 2:17 pm
Hva er beste dieselbil som produseres idag? Audi med V8 TDI?
De beste dieselbilene jeg har kjørt er:
Nye Range Rover 2022 D350
MB S 400 d W223
De er riktignok bare seksere. Selv har jeg jo kjøpt min første dieselbil, en V8 diesel euro 6, må si jeg er meget fornøyd, men det går på at den passer biltypen godt. I en traktor…
Kunne nok ikke valgt en dieselmotor i f eks en S-klasse, selv om rekkevidde og drivstofføkonomi er genialt.
Det var den som heter 60 TDI - tror den er helt borte nå.Kompressor skrev: ↑tir feb 28, 2023 6:04 amProduserer Audi V8 diesel enda?rosmebraad skrev: ↑man feb 27, 2023 2:17 pm
Hva er beste dieselbil som produseres idag? Audi med V8 TDI?
Har de to typer 95 på Shell? Har bare sett 95 og 98 av bensin her, men de har vel to typer diesel muligens. Skal jo tjene pæng.. Så da jeg fylte i dag at tillegget for 98 har gått opp fra 1,39 pr. liter til 1,55 pr. liter. For noen få år siden var forskjellen 0,99.rosmebraad skrev: ↑man feb 27, 2023 2:17 pm Nå er det fortsatt slik at jeg aldri har eid en dieselbil. Men det er fortsatt diesel som drar lasset. Ikke minst innen buss, last og landbruk.
Hva er beste dieselbil som produseres idag? Audi med V8 TDI?
Og FP: var det HVO100 du kjørte på?
Svovelfri og godkjent for en rekke bilmodeller. Preem?
Og dere diesel-østlendinger: Hva er saken med 2 typer diesel på bla. Shell og CK? (Og 2 typer 95.)
I min umiddelbare nærhet er det kun 95 og D på bensinstasjonene.
60 hadde en 4.0 med 435 hk. Samme motoren ble en stund levert i Bentley Bentayga.Iseran2770 skrev: ↑tir feb 28, 2023 11:28 am60 høres ut som et litt lavt tall, hva skal det tilsvare i effekt. Jeg har kjørt A8 4,2 TDI, den hadde 350 hk og 800 nm.
-
- Innlegg: 845
henlie skrev: ↑tir feb 28, 2023 12:05 pmHar de to typer 95 på Shell? Har bare sett 95 og 98 av bensin her, men de har vel to typer diesel muligens. Skal jo tjene pæng.. Så da jeg fylte i dag at tillegget for 98 har gått opp fra 1,39 pr. liter til 1,55 pr. liter. For noen få år siden var forskjellen 0,99.rosmebraad skrev: ↑man feb 27, 2023 2:17 pm Nå er det fortsatt slik at jeg aldri har eid en dieselbil. Men det er fortsatt diesel som drar lasset. Ikke minst innen buss, last og landbruk.
Hva er beste dieselbil som produseres idag? Audi med V8 TDI?
Og FP: var det HVO100 du kjørte på?
Svovelfri og godkjent for en rekke bilmodeller. Preem?
Og dere diesel-østlendinger: Hva er saken med 2 typer diesel på bla. Shell og CK? (Og 2 typer 95.)
I min umiddelbare nærhet er det kun 95 og D på bensinstasjonene.
Nå bor jeg som sagt et sted med kun 95 og D, så det blir litt på husk: 2 typer 95 og 2 typer D på CK. På Shell vae det vel kun 1 type 95 (FuelSave) og 1 type 98. ('Nitro'.) Diesel var vel 'extra' og 'nitro'.
Fikk en tlf. fra noen en gang: 'Skal jeg fylle Extra eller Plus'.
V8 diesel i store biler er litt kult, driftsøkonomi som en 5-serie med 2 liter fire-sylindret bensinmotor, moment som en elbil og mye lettere enn elbilbatterier. For å trekke henger er det helt rått.
BMW hadde sin V8 diesel i 740d og 745d en periode? MB har hatt 400, 420 og 450 cdi V8 diesel. Og Audi sin V8 diesel ble i tillegg brukt i Panamera 4S diesel, Bentley Bentayga, men også som båtmotorer så vidt jeg vet.
Ford sin V8 diesel er modifisert for Land Rover med sin 3,6 og senere 4,4 liter v8 diesel i Range Rover og Range rover sport. De burde jo hatt den i Jaguar XJ fremfor den lille pinglete 2,7 liter V6 PSA dieselen når de først skulle ha diesel i en personbil. Selv liker jeg klart bensinåtter best i XJ.
Så har vel Toyota/Lexus en V8 diesel de brukte i LandCruiser 100 tidligere. Er det andre V8 diesel vi har glemt å nevne?
Men når man skal svare på hvilken diesel som er beste som produseres i dag har vel alle V8 diesel gått ut av produksjon?
Og av de jeg har kjørt tror jeg at jeg synes Land rover sin D350 overgår Mercedes sin S 400d motor. Den er i alle fall ikke dårligere enn Mercedes-motoren, jeg synes selve motoren var bedre dempet i nye Range rover enn i nye W223 S-klasse.
BMW hadde sin V8 diesel i 740d og 745d en periode? MB har hatt 400, 420 og 450 cdi V8 diesel. Og Audi sin V8 diesel ble i tillegg brukt i Panamera 4S diesel, Bentley Bentayga, men også som båtmotorer så vidt jeg vet.
Ford sin V8 diesel er modifisert for Land Rover med sin 3,6 og senere 4,4 liter v8 diesel i Range Rover og Range rover sport. De burde jo hatt den i Jaguar XJ fremfor den lille pinglete 2,7 liter V6 PSA dieselen når de først skulle ha diesel i en personbil. Selv liker jeg klart bensinåtter best i XJ.
Så har vel Toyota/Lexus en V8 diesel de brukte i LandCruiser 100 tidligere. Er det andre V8 diesel vi har glemt å nevne?
Men når man skal svare på hvilken diesel som er beste som produseres i dag har vel alle V8 diesel gått ut av produksjon?
Og av de jeg har kjørt tror jeg at jeg synes Land rover sin D350 overgår Mercedes sin S 400d motor. Den er i alle fall ikke dårligere enn Mercedes-motoren, jeg synes selve motoren var bedre dempet i nye Range rover enn i nye W223 S-klasse.
Jeg fyller bare 98 bensin på V12eren, merkeforhandleren sier at den liker det best, men den kan fint kjøres på 95 til nød om det ikke er 98 å få tak i. Må si det føltes ut som jeg fyllte på en båt på pumpeprisen i fjor da full tank på den ofte bikket 2000kr , men likevel er det verdt det når man fyrer motoren og hører hvor takknemlig den er i motorlydbildet. Man må se på det som et event å kjøre bilen. Hva koster det å dra på konsert? Å fylle tanken etter 3-4 stk 1,5-2 timers turer er billigere per tur…henlie skrev: ↑tir feb 28, 2023 12:05 pmHar de to typer 95 på Shell? Har bare sett 95 og 98 av bensin her, men de har vel to typer diesel muligens. Skal jo tjene pæng.. Så da jeg fylte i dag at tillegget for 98 har gått opp fra 1,39 pr. liter til 1,55 pr. liter. For noen få år siden var forskjellen 0,99.rosmebraad skrev: ↑man feb 27, 2023 2:17 pm Nå er det fortsatt slik at jeg aldri har eid en dieselbil. Men det er fortsatt diesel som drar lasset. Ikke minst innen buss, last og landbruk.
Hva er beste dieselbil som produseres idag? Audi med V8 TDI?
Og FP: var det HVO100 du kjørte på?
Svovelfri og godkjent for en rekke bilmodeller. Preem?
Og dere diesel-østlendinger: Hva er saken med 2 typer diesel på bla. Shell og CK? (Og 2 typer 95.)
I min umiddelbare nærhet er det kun 95 og D på bensinstasjonene.
Man kan fortsatt kjøpe en RAM 2500 med Cummins V8 diesel. Men det nærmer seg veldig lastebil.
Det er lastebil. Da kan man like godt innlemme denne i kategorien bil.
https://www.scania.com/group/en/home/pr ... ks/v8.html
-
- Innlegg: 845
Jan skrev: ↑tir feb 28, 2023 9:14 pmDet er lastebil. Da kan man like godt innlemme denne i kategorien bil.
https://www.scania.com/group/en/home/pr ... ks/v8.html
Skal man inn på Skånska Fordon er det på sin plass å nevne 'Svenska Truckers' på TV3+ søndagskvelder!!!!
V8 diesel, HVO100 og svensk!
PS. Scania er latinsk for Skåne. Og en uformell biltur i formiddag medførte statistikk på at Scania er vanligste lastebilmerke på veien i disse trakter.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
rosmebraad skrev: ↑man feb 27, 2023 2:17 pm Og FP: var det HVO100 du kjørte på?
Svovelfri og godkjent for en rekke bilmodeller. Preem?
Jeg kjørte konsekvent med 2G Polar fra Eco-1 på Alfaen. De hadde stasjon ved Holmensenteret i Asker, en slags pumpe på Filipstad hvor en ansatt på kontoret kommer ut for å fylle for deg, og en automat på et industrifelt på Kløfta. Fylte heldigvis ikke så ofte, så det var levelig selv om det var langt mellom pumpene.
https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar- ... ren/275952
I sin tid hadde de konkurransedyktige priser med 10-12 kroner literen, men nå som det har kommet avgifter på dette tror jeg det er 31 kroner literen for 2G Polar. Det hadde jeg aldri betalt selv om bilen var luktfri og gikk fint.
En på Norsk Landrcuiser-forum har skrevet bedre om dette enn hva jeg noen gang kunne gjort:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=26189
Tror den fortsatt er der, var i hvertfall da for noen uker siden. Men ser ikke etter hver gang jeg kjører forbiFredPerry^2 skrev: ↑ons mar 01, 2023 11:05 am
Jeg kjørte konsekvent med 2G Polar fra Eco-1 på Alfaen. De hadde stasjon ved Holmensenteret i Asker,
Men prismessig virker den ligge skyhøyt over dieselen på YXen oppi gata
-
- Innlegg: 845
Someone skrev: ↑ons mar 01, 2023 1:11 pmTror den fortsatt er der, var i hvertfall da for noen uker siden. Men ser ikke etter hver gang jeg kjører forbiFredPerry^2 skrev: ↑ons mar 01, 2023 11:05 am
Jeg kjørte konsekvent med 2G Polar fra Eco-1 på Alfaen. De hadde stasjon ved Holmensenteret i Asker,
Men prismessig virker den ligge skyhøyt over dieselen på YXen oppi gata
Someone og FP får være informasjonskilder østpå, jeg kjører altså lite og har altså kun 95 og D i umiddelbar nærhet. (Takk for kjempeinnlegg, FP!)
(Som en kuriositet hadde en drivstoff-tankbil rotet seg opp i boligfeltet her idag.)
I prinsippet kunne jeg ha hatt en 'grom' dieselbil på svovelfritt ikke-petroleum, liker tanken på å fyre fornybart. (Og en del biltyper leveres visst med garanti ved bruk av HVO100.)
-
- Innlegg: 845
Jada.
Traktet Evergood på Moccamaster og kaldstartet
2.0 TDI i 10 minusgrader.
Sånn går Norge Rundt.
Traktet Evergood på Moccamaster og kaldstartet
2.0 TDI i 10 minusgrader.
Sånn går Norge Rundt.
-
- Innlegg: 845
rosmebraad skrev: ↑fre mar 10, 2023 9:00 am Jada.
Traktet Evergood på Moccamaster og kaldstartet
2.0 TDI i 10 minusgrader.
Sånn går Norge Rundt.
Skjønt 'helt sjef' er jeg langtfra:
Her kom både håndverker i HiAce og ikke minst etats-HiAce med kapellhenger.
Så jeg er nok ganske 'junior' på jobb på flere måter.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute