Strømprisen til vinteren

Svar
VivaLV

Strømprisen til vinteren

Legg inn av VivaLV »

Hadde valget vært om noen uker/måneder ville strømprisen vært hovedtema.
Den nye regjeringen kan få en rekordhøy strømpris å hanskes med.

Se for dere strømpris på 2-3-4 kroner kwh og hvor mye oppmerksomhet det vil bli.
Tenker det nærmest kommer til å snakkes om strømpris 24/7.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Neida, høyresiden har fortalt at strømmen skal bli billigere om vinteren siden den ble dyrere om sommeren, så det løser seg nok av seg selv.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg tror det er smart å sette av litt pæng til strømregningene som kommer når det blir kaldt på nyåret.

Wodan

Legg inn av Wodan »

Her er det bare å forberede seg. Så er spørsmålet hvem sitter igjen med profitten av disse strømprisene.

Torotto

Legg inn av Torotto »

Det er slik AP skal jevne ut forskjellene. Alle må betale samme høye strømpris. Strøm som prises i Euro og følger kull og olje/gass priser. I motsetning til Europa forøvrig, så har vi ikke gass distribusjon

Så kanksje AP skulle avsluttet skuespillet og gått sammen med Høyre, de har felles interesse med i mange saker, deriblant el på børs og nedtapping av flerårsmagasin.

Noen

Legg inn av Noen »

Vil minne om at ønske om nasjonal kontroll på fossekraften var kanskje den viktigste årsaken til at Norge erklærte seg uavhengig tilbake i 1905. Et historisk tilbakeblikk for de som har tid:

https://industriarven.no/hvor-skal-vi-b ... kal-bygge/

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Har lenge vært enormt stort flertall på stortinget for at Norge skal ha samme pris på strøm som på andre siden av sjøen. Det har tatt sin tid før dette er innfridd, men vi nærmer oss hele tiden. 1. oktober er en ny kabel over sjøen i drift, ventelig vil prisen på strøm i Norge da gjøre et hopp. Flere kabler over sjøen står på ønskelista for de som bestemmer, så det er bare å smøre seg med tålmodighet ;)

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

palimpsest skrev: tir sep 14, 2021 11:55 am Neida, høyresiden har fortalt at strømmen skal bli billigere om vinteren siden den ble dyrere om sommeren, så det løser seg nok av seg selv.
Motsatt. Strømprisene er lavest om sommeren. Vi bruker mest strøm til oppvarming.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ender Rødt på 40% oppslutning?

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

fargeblind skrev: tir sep 14, 2021 11:57 am Jeg tror det er smart å sette av litt pæng til strømregningene som kommer når det blir kaldt på nyåret.
når det var grisebillig så gjorde nok mange dette :-) nei da...
men når det stiger så skjønner dem ikke en dritt ikke selv i januar for 9 mnd siden når det var svinkaldt så forstod ikke folk at det var dyrt..

om snittet sparer kr 30.- hver dag på alt annet tull dem bruker penger på så klarer dem nok regningen , men nei vi tar taxi til byen og drikker noen øl og spiser en god middag og lurer på hvordan vi skal klare strømregninga , gjerne ved å få litt trøst av de andre du sitter ved siden av som har samme problem

ulefos

Legg inn av ulefos »

Noen skrev: tor sep 16, 2021 10:14 am Vil minne om at ønske om nasjonal kontroll på fossekraften var kanskje den viktigste årsaken til at Norge erklærte seg uavhengig tilbake i 1905.
det var faktisk konsulsaken som var avgjørende for at Norge ble fri fra Sverige i 1905, og det var ikke så enkelt som at de erklærte seg frie, det kløktig politisk håndverk som lå bak
men spørsmålet om salg av norske fossfall kom raskt på regjeringens bord, allerede i året etter ble panikklovene vedtatt som var forløperen til konsesjonslovene, etter hvert kom reglene om hjemfall, regler som FRP i sin tid forsøkte å oppheve, men det snakker de ikke om i dag - ikke det heller...

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeg har kjøpt 1000 liter ved. Vurderer å kjøpe enda mer. Skal fyre godt til vinteren.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

TheBaseline skrev: tir sep 21, 2021 10:23 am Jeg har kjøpt 1000 liter ved. Vurderer å kjøpe enda mer. Skal fyre godt til vinteren.
Det er ingenting.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Gloriana skrev: tir sep 21, 2021 10:25 am
TheBaseline skrev: tir sep 21, 2021 10:23 am Jeg har kjøpt 1000 liter ved. Vurderer å kjøpe enda mer. Skal fyre godt til vinteren.
Det er ingenting.
Vet. Er egentlig ikke så mye. Vurderer å kjøpe enda et lass. Problemet er at jeg har begrenset med lagringsplass. Vet ikke om jeg har plass til mer.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

I stedet for å sutre over markedspriser på strøm, så burde man heller sette litt mer krav til kraftselskapene og vedlikehold av kraftnettet, samt investering i mer effektiv utnytting av vannkraft. Veldig mye kraft går tapt i transport som følge av utdatert kraftnett. Vi betaler tross alt avgifter for at disse kraftselskapene skal vedlikeholde dette godt nok.

Men nå har jo SP lovet reduksjon i el-avgift, så da blir vel alt bare fryd og gammen... At strømprisene da går opp som en følge av slike justeringer snakker vi ikke om.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

palimpsest skrev: tir sep 14, 2021 11:55 am Neida, høyresiden har fortalt at strømmen skal bli billigere om vinteren siden den ble dyrere om sommeren, så det løser seg nok av seg selv.
Alle partier som sa "ja" til denne helvetes kabelen bør karnøfles. Ikke kun de som sitter ved bordet akkurat nå.

guru

Legg inn av guru »

Forsikringsbransjen får nok mye å henge i med i januar/februar når frostskadene kommer p.g.a. folk som slår av varmen i halve huset......Mange risikerer å få enda en økonomisk smell når de får avkortning på erstatningen etter rørbrudd p.g.a. manglende oppvarming.

Men det er ingen grunn til bekymring, venstresiden har jo sagt at det nå er "vanlige folks tur". Det må vi jo tro på, så når vi teller opp om et år eller to, så skal "vanlige folk" ha vesentlig bedre råd etter at de rike har tatt regninga for både strøm, tannlege og det meste egentlig. Det er bare å glede seg fremover for oss "vanlige folk"......

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Det folk her ikke kommenterer er hvordan dette vil påvirke norsk eksport. Det er ille nok at privatpersoner får masse gjeld, men at selskaper har sagt de muligens må legge ned pga strøm... det er ikke bra. Norsk industri vil jo gå under. Håper venstresiden gjør noe. Er ikke nok å bare gi fattige hjelp til å betale. Her må flere andre tiltak settes igang.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Og nå kommer de jæ*** overbetalte selverklærte "ekspertene" og sier at "det kan være lurt å binde strømprisen", hvis man ikke tåler veldig høy strømpris. Har aldri hørt dette før de siste årene. De har bare kaklet på "variabel pris er billigst".... Det samme gjelder Forbrukerrådet.

Finner knapt en eneste artikkel fra de siste 10 år som antyder at det kan være lurt å binde om man er sårbar. Bare en håndfull har omtalt at det kan være lurt å binde for de som bruker veldig mye strøm om vinteren, altså typisk de som bor i stort hus eller har har leilighet med kun strøm som oppvarming. Men er man litt oppegående, så forstår man at det kan være lurt å binde når fastprisen er nede på 35 øre, for sikkerhet skyld, slik jeg gjorde for ett år siden - med binding på 2 år. Angret selvsagt på at jeg ikke tok 3 år i slengen... :-)

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

guru skrev: tir sep 21, 2021 2:49 pm Forsikringsbransjen får nok mye å henge i med i januar/februar når frostskadene kommer p.g.a. folk som slår av varmen i halve huset......Mange risikerer å få enda en økonomisk smell når de får avkortning på erstatningen etter rørbrudd p.g.a. manglende oppvarming.

Men det er ingen grunn til bekymring, venstresiden har jo sagt at det nå er "vanlige folks tur". Det må vi jo tro på, så når vi teller opp om et år eller to, så skal "vanlige folk" ha vesentlig bedre råd etter at de rike har tatt regninga for både strøm, tannlege og det meste egentlig. Det er bare å glede seg fremover for oss "vanlige folk"......
For ikke å snakke om alle som kjører vaskemaskiner og tørketromler på natten og sover seg gjennom branntilløp og lekkasjer siden det er da strømmen er billigst.

Men enig med deg, flott at man endelig får et mer rettferdig skattetrykk der de vulgært rike betaler litt mer til fellesskapet.

Pernille

Legg inn av Pernille »

guru skrev: tir sep 21, 2021 2:49 pm Men det er ingen grunn til bekymring, venstresiden har jo sagt at det nå er "vanlige folks tur". Det må vi jo tro på, så når vi teller opp om et år eller to, så skal "vanlige folk" ha vesentlig bedre råd etter at de rike har tatt regninga for både strøm, tannlege og det meste egentlig. Det er bare å glede seg fremover for oss "vanlige folk"......
"De rike" er som regel bare en eufemisme for middeklassen når politikerne trenger mer penger, rett og slett fordi det er her det er mest å hente. De virkelig rike kan bare flytte formuen sin hvis de får kniven på strupen mens middelklassen som gjerne sitter med en fast lønn og en fast bolig sjelden har mulighet til å flytte på noe som helst og må bare stilltiende akseptere hva som blir vedtatt.

For noen år siden forsøkte Frankrikes daværende sosialistregjering å innføre 75% inntektsskatt for alle som tjente over en million euro i året. Det førte bare til masseflukt av formuer og verdier ut av landet mens middelklassen var de som ble igjen og som måtte ta den største støyten.

Corvus

Legg inn av Corvus »

om snittet sparer kr 30.- hver dag på alt annet tull dem bruker penger på så klarer dem nok regningen , men nei vi tar taxi til byen og drikker noen øl og spiser en god middag og lurer på hvordan vi skal klare strømregninga , gjerne ved å få litt trøst av de andre du sitter ved siden av som har samme problem
[/quote]

Si det til de titusener av barnefamilier som har trang økonomi fra før. Er ikke bare å spare enda mer, mange sparer for harde livet allerede. Alle sløser ikke som slike du referer til, selv om du ikke virker å tro det.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

GiPazzini_85 skrev: tir sep 21, 2021 11:00 am I stedet for å sutre over markedspriser på strøm, så burde man heller sette litt mer krav til kraftselskapene og vedlikehold av kraftnettet, samt investering i mer effektiv utnytting av vannkraft. Veldig mye kraft går tapt i transport som følge av utdatert kraftnett. Vi betaler tross alt avgifter for at disse kraftselskapene skal vedlikeholde dette godt nok.

Men nå har jo SP lovet reduksjon i el-avgift, så da blir vel alt bare fryd og gammen... At strømprisene da går opp som en følge av slike justeringer snakker vi ikke om.
Vi har sikkert brukt alle vedlikeholdspengene til å bygge kabler til Europa. Det er ikke gratis å bygge kabler, vet du!
Så jeg tror nesten de må justere opp nettleia enda mer for å dekke inn vedlikehold også.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Kan bli en meget hard høst og vinter for alle de som har tatt enorme lån og har barn i tillegg. Nå skal renten opp også

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

Morra-DI-2 skrev: tir sep 21, 2021 6:20 pm
GiPazzini_85 skrev: tir sep 21, 2021 11:00 am I stedet for å sutre over markedspriser på strøm, så burde man heller sette litt mer krav til kraftselskapene og vedlikehold av kraftnettet, samt investering i mer effektiv utnytting av vannkraft. Veldig mye kraft går tapt i transport som følge av utdatert kraftnett. Vi betaler tross alt avgifter for at disse kraftselskapene skal vedlikeholde dette godt nok.

Men nå har jo SP lovet reduksjon i el-avgift, så da blir vel alt bare fryd og gammen... At strømprisene da går opp som en følge av slike justeringer snakker vi ikke om.
Vi har sikkert brukt alle vedlikeholdspengene til å bygge kabler til Europa. Det er ikke gratis å bygge kabler, vet du!
Så jeg tror nesten de må justere opp nettleia enda mer for å dekke inn vedlikehold også.
Jeg tullet med dette innlegget, men det er jo faktisk tilfelle. Vi får ny nettleie fra 2022.

https://www.elvia.no/nettleie/ny-nettle ... -YknA-oXw4

"Hvorfor kommer det ny nettleie?
Regjeringens endringer skyldes et ønske om å utnytte det strømnettet vi har bedre og mer effektivt. Norge elektrifiseres raskt – bare tenk på hvor mange biler, båter, busser og sykler som nå må lade, og strømforbruket i Norge stiger hele tiden. Hvis vi ikke bruker strømnettet smartere, må vi bygge flere kraftlinjer. Det vil koste mye penger, som du som kunde må betale for, og det vil også bety inngrep i norsk natur vi ønsker å unngå."

Jeg får litt vondt i magen av dette.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Morra-DI-2 skrev: tir sep 21, 2021 6:49 pm Jeg tullet med dette innlegget, men det er jo faktisk tilfelle. Vi får ny nettleie fra 2022.

https://www.elvia.no/nettleie/ny-nettle ... -YknA-oXw4

"Hvorfor kommer det ny nettleie?
Regjeringens endringer skyldes et ønske om å utnytte det strømnettet vi har bedre og mer effektivt. Norge elektrifiseres raskt – bare tenk på hvor mange biler, båter, busser og sykler som nå må lade, og strømforbruket i Norge stiger hele tiden. Hvis vi ikke bruker strømnettet smartere, må vi bygge flere kraftlinjer. Det vil koste mye penger, som du som kunde må betale for, og det vil også bety inngrep i norsk natur vi ønsker å unngå."

Jeg får litt vondt i magen av dette.
Slik foregår kalkulasjonen:

Hvor mye strøm du bruker samtidig kalles effektbruken din, og sannsynligvis vil den timen i en måned hvor du bruker mest strøm, bestemme hvor høyt fastledd du får i nettleien din.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Corvus skrev: tir sep 21, 2021 5:59 pm om snittet sparer kr 30.- hver dag på alt annet tull dem bruker penger på så klarer dem nok regningen , men nei vi tar taxi til byen og drikker noen øl og spiser en god middag og lurer på hvordan vi skal klare strømregninga , gjerne ved å få litt trøst av de andre du sitter ved siden av som har samme problem
Si det til de titusener av barnefamilier som har trang økonomi fra før. Er ikke bare å spare enda mer, mange sparer for harde livet allerede. Alle sløser ikke som slike du referer til, selv om du ikke virker å tro det.
[/quote]
Jeg kjøpte en slitt leilighet for et par år siden. Jeg visste at jeg sto foran en del oppussing. Allikevel valgte jeg å kjøpe leiligheten fordi jeg likte den, lokalisering var bra, den lå sentralt og var badet i sol. Jeg sliter med å spare hver måned. Er alene og jobber i kommunen. Tjener ikke akkurat bra. Halve lønna mi går til månedlige utgifter i borettslaget, boliglånet og studielånet. Etter sparing har jeg ca 5000 kr å klare meg på resten av måneden. Jeg lever meget stramt, bruker bare penger på bensin og mat. Kjøper sjeldent noe ekstra. Selv når jeg sparer maksimalt og lever stramt vil det for meg ta ca 2 år å spare til oppussing av badet. Det er realiteten av å bo i Norge. Nå vil det altså bli enda vanskeligere pga dyrere strøm. Kjenner jeg blir sint og lei meg.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

TheBaseline skrev: ons sep 22, 2021 9:36 am
Corvus skrev: tir sep 21, 2021 5:59 pm om snittet sparer kr 30.- hver dag på alt annet tull dem bruker penger på så klarer dem nok regningen , men nei vi tar taxi til byen og drikker noen øl og spiser en god middag og lurer på hvordan vi skal klare strømregninga , gjerne ved å få litt trøst av de andre du sitter ved siden av som har samme problem
Si det til de titusener av barnefamilier som har trang økonomi fra før. Er ikke bare å spare enda mer, mange sparer for harde livet allerede. Alle sløser ikke som slike du referer til, selv om du ikke virker å tro det.
Jeg kjøpte en slitt leilighet for et par år siden. Jeg visste at jeg sto foran en del oppussing. Allikevel valgte jeg å kjøpe leiligheten fordi jeg likte den, lokalisering var bra, den lå sentralt og var badet i sol. Jeg sliter med å spare hver måned. Er alene og jobber i kommunen. Tjener ikke akkurat bra. Halve lønna mi går til månedlige utgifter i borettslaget, boliglånet og studielånet. Etter sparing har jeg ca 5000 kr å klare meg på resten av måneden. Jeg lever meget stramt, bruker bare penger på bensin og mat. Kjøper sjeldent noe ekstra. Selv når jeg sparer maksimalt og lever stramt vil det for meg ta ca 2 år å spare til oppussing av badet. Det er realiteten av å bo i Norge. Nå vil det altså bli enda vanskeligere pga dyrere strøm. Kjenner jeg blir sint og lei meg.
[/quote]
----------------------------------------
Det er bare å stramme inn et par hakk til på livreima. Renteøkningene som det er advart om i ti- femten år er også på trappene.
Jeg leste en røff tommelfingerregel forleden dag. For hver prosent renta stiger, vil lånekostnadene øke med 10 000 kroner pr. år pr. million kroner i lån.
Sikkert ikke nøyaktig, men noe å ha i bakhodet.
Personlig tror jeg renteøkningene vil bli mindre enn en hel prosent i overskuelig tid, men de kommer. Garantert.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Det er bare å stramme inn et par hakk til på livreima.



-----Ja, det kan bli tøffe tider for mange i det som skal være et av verdens rikeste land.

peraleks

Legg inn av peraleks »

TheBaseline skrev: ons sep 22, 2021 9:36 am
Corvus skrev: tir sep 21, 2021 5:59 pm om snittet sparer kr 30.- hver dag på alt annet tull dem bruker penger på så klarer dem nok regningen , men nei vi tar taxi til byen og drikker noen øl og spiser en god middag og lurer på hvordan vi skal klare strømregninga , gjerne ved å få litt trøst av de andre du sitter ved siden av som har samme problem
Si det til de titusener av barnefamilier som har trang økonomi fra før. Er ikke bare å spare enda mer, mange sparer for harde livet allerede. Alle sløser ikke som slike du referer til, selv om du ikke virker å tro det.
Jeg kjøpte en slitt leilighet for et par år siden. Jeg visste at jeg sto foran en del oppussing. Allikevel valgte jeg å kjøpe leiligheten fordi jeg likte den, lokalisering var bra, den lå sentralt og var badet i sol. Jeg sliter med å spare hver måned. Er alene og jobber i kommunen. Tjener ikke akkurat bra. Halve lønna mi går til månedlige utgifter i borettslaget, boliglånet og studielånet. Etter sparing har jeg ca 5000 kr å klare meg på resten av måneden. Jeg lever meget stramt, bruker bare penger på bensin og mat. Kjøper sjeldent noe ekstra. Selv når jeg sparer maksimalt og lever stramt vil det for meg ta ca 2 år å spare til oppussing av badet. Det er realiteten av å bo i Norge. Nå vil det altså bli enda vanskeligere pga dyrere strøm. Kjenner jeg blir sint og lei meg.
[/quote]

her hadde jeg sett på mulighetene for å tjene mer, enten det er via bytte av jobb eller spe på med ekstrainntekter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»