ESC 2023

Svar
TheRealArt_Verified

Re: ESC 2023

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Har sett på juryene de siste årene. Uansett hva man måtte mene er årsaken er det ikke tvil om at årets resultat er en anomali.

Vi må tilbake til 2017 for å finne noe lignende da "one in a hundred" fenomenet fra Portugal vant..

2017
Portugal vinner med 104 poeng over nr 2.
247 poeng ned til 5. plass.

2018
Østerrike vinner med 18 poeng over nr 2.
88 poeng ned til 5. plass.

2019
Nord Mak vinner med 6 poeng over nr 2.
45 poeng ned til 5. plass.

2021
Sveits vinner med 19 poeng over nr 2.
127 poeng ned til 5. plass.

2022
UK vinner med 25 poeng over nr 2.
125 poeng ned til 5. plass.

2023
Sverige vinner med 163 poeng over nr 2.
210 poeng ned til 5. plass.

I 2012 vant Loreen med 123 poeng over nr 2. Så kan nesten virke som juryen har en Loreen-besettelse..

2012 resultat kan man kanskje forstå, men kombinasjonen av at alle juryene stemte på Loreen i år og at de fordelte ut alt annet var spesielt.

I 2012 fikk for øvrig Loreen i snitt 7 poeng fra hver jury. I år fikk hun 9,19! Portugal i 2019 fikk 9,09.

Summasumarum Sveriges juryresultater i år er absurde.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

storpeder skrev: søn mai 14, 2023 3:02 pm
ms_8 skrev: søn mai 14, 2023 12:23 pm https://eurovision.tv/event/liverpool-2023/grand-final

For dei som ynskjer så kjem detalj resultater her inkludert kva Norge og andre land stemte på
Det som hadde vært interessant er antall telefonstemmer.

F.eks var det vel mange land som gav 12 til Finland og 10 til Sverige (publikumsstemmer). Men Finland kan jo ha fått dobbelt så mange stemmer, likevel «kun» 2 poeng ekstra.

Så blant folket kan Finlands seier ha vært langt større enn hva poengforskjellen fra publikum tilsier. Det sier mye at Finland fikk flest i 18 land og Sverige ingen.
Dessverre ikkje mulig å få tak i, men helt enig. Vanligvis får man rangering av alle land og kva plass dei fekk av folket og juryen.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

TheRealArt_Verified skrev: søn mai 14, 2023 3:16 pm Har sett på juryene de siste årene. Uansett hva man måtte mene er årsaken er det ikke tvil om at årets resultat er en anomali.

Vi må tilbake til 2017 for å finne noe lignende da "one in a hundred" fenomenet fra Portugal vant..

2017
Portugal vinner med 104 poeng over nr 2.
247 poeng ned til 5. plass.

2018
Østerrike vinner med 18 poeng over nr 2.
88 poeng ned til 5. plass.

2019
Nord Mak vinner med 6 poeng over nr 2.
45 poeng ned til 5. plass.

2021
Sveits vinner med 19 poeng over nr 2.
127 poeng ned til 5. plass.

2022
UK vinner med 25 poeng over nr 2.
125 poeng ned til 5. plass.

2023
Sverige vinner med 163 poeng over nr 2.
210 poeng ned til 5. plass.

I 2012 vant Loreen med 123 poeng over nr 2. Så kan nesten virke som juryen har en Loreen-besettelse..

2012 resultat kan man kanskje forstå, men kombinasjonen av at alle juryene stemte på Loreen i år og at de fordelte ut alt annet var spesielt.

I 2012 fikk for øvrig Loreen i snitt 7 poeng fra hver jury. I år fikk hun 9,19! Portugal i 2019 fikk 9,09.

Summasumarum Sveriges juryresultater i år er absurde.
Ja helt sjukt å sjå. Etter 15 land var vi ganske sikre på kven som ville vinne. Finland fekk sjukt mange poeng frå folket og likevel var dei nesten sjanseløse. Juryen stemte Sverige til himmels

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Kjedeligste ESC på aldri så lang tid. Skal man fortsette å bruke tid? Njæ

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Reglerna var kända långt innan tävlingen, att i efterhand komma och mena att tvåan blev rånad på segern är därför småaktigt mot den regelrätta vinnaren.

Svenska folket gav 12 poäng till Finland medan finska folket hämningslöst taktikröstade och gav Sverige 0 poäng i syfte att öka cHA cHA:s chanser att vinna, trots det vann Loreen tävlingen.

”surt sa räven” 😀

cHA cHA cHA :lol:
Sist redigert av MacanGTS den søn mai 14, 2023 5:20 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

MacanGTS skrev: søn mai 14, 2023 4:51 pm Reglerna var kända långt innan tävlingen, att i efterhand komma och mena att tvåan blev rånad på segern är därför småaktigt mot vinnaren.

Svenska folket gav 12 poäng till Finland medan finska folket taktikröstade förgäves och gav Sverige 0 poäng i syfte att öka cHA cHA:s chanser att vinna.
Utfra regelverket er vinneren selvsagt fortjent. Er ikke Sverige og Loren sin skyld, men det burde føre diskusjon om endring av regelverket for fremtiden. Slik at det blir kanskje 25/75, eller mer innsikt i hva slags kriterier de vektlegger. For man trenger en jury også slik at det ikke kun blir naboland og taktisk stemming fra andre favoritter mot land de kjemper mot også slik som i Finland mot Loren.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Malin Slotte skriver i Hufvudstadsbladet i Helsingfors: ”Fult och osportsligt av finländarna att inte ge Sverige en enda poäng”, detta efter att den finska kommentatorn i sändningen uppmanat finländarna att rösta taktiskt, de gjorde däremot inte det svenska folket som gav sin största konkurrent Finland 12 poäng.

Så det var inte mer än rätt åt Finland att dom inte vann.

Bohemis

Legg inn av Bohemis »

Noe jeg ikke skjønner er hvorfor juryene dømmer utifra en helt annen framføring enn seerne? Hvis for eksempel Alessandra hadde en dårlig dag når hun sang foran juryen, men traff alle notene på det faktiske showet, så får hun mindre jury-poeng enn fortjent uten at folket skjønner bæret av hvorfor. Noe lignende skjedde vel med Keiino (uten at jeg mener dette kun er et problem for Norge, dette er eksemplene jeg kjenner til men problemet er prinsipielt).

Hvorfor kan de ikke dømme utifra den samme opptreden som alle andre? Da blir det ihvertfall klart hvis en artist dummer seg ut på den avgjørende kvelden og dette vil bli reflektert i både jurystemmer og blant folket. Og dermed ville ting vært mer samstemte.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

MacanGTS skrev: søn mai 14, 2023 6:03 pm Malin Slotte skriver i Hufvudstadsbladet i Helsingfors: ”Fult och osportsligt av finländarna att inte ge Sverige en enda poäng”, detta efter att den finska kommentatorn i sändningen uppmanat finländarna att rösta taktiskt, de gjorde däremot inte det svenska folket som gav sin största konkurrent Finland 12 poäng.

Så det var inte mer än rätt åt Finland att dom inte vann.
Ganske sikker på at det er mot noen regler. YLE bør få en bot for dette.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Bohemis skrev: søn mai 14, 2023 6:09 pm Noe jeg ikke skjønner er hvorfor juryene dømmer utifra en helt annen framføring enn seerne? Hvis for eksempel Alessandra hadde en dårlig dag når hun sang foran juryen, men traff alle notene på det faktiske showet, så får hun mindre jury-poeng enn fortjent uten at folket skjønner bæret av hvorfor. Noe lignende skjedde vel med Keiino (uten at jeg mener dette kun er et problem for Norge, dette er eksemplene jeg kjenner til men problemet er prinsipielt).

Hvorfor kan de ikke dømme utifra den samme opptreden som alle andre? Da blir det ihvertfall klart hvis en artist dummer seg ut på den avgjørende kvelden og dette vil bli reflektert i både jurystemmer og blant folket. Og dermed ville ting vært mer samstemte.
Fordi ting tar tid. Måtte sikkert lagt på 45 - 60 minutt for å få regnet over og verifisert jurystemmene.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Haha...


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

netrebske skrev: søn mai 14, 2023 2:08 pm
lund skrev: søn mai 14, 2023 1:01 pm
Sulfat skrev: søn mai 14, 2023 1:00 pm

Fotball følges av hele verden, og CL-finalen vises i alle land. ESC er en europeisk greie. Men ESC er umåtelig populært i Europa.

Her hjemme gruser ESC seertallene til CL:

Fjorårets CL-finale ble sett av 460.000 nordmenn (https://kampanje.com/medier/2022/05/cha ... -seertall/).
1,2 mill så ESC-finalen i fjor (året før: 1,5 mill). (https://journalisten.no/eurovision-kort ... nrk/519389)
CL-finalen hadde nok hatt høyere tall om det gikk på NRK skal du se, så ikke en heelt rimelig sammenligning.
Gikk vel på tv2 og de pleier ikke å ha mye mindre seere på fotball enn på NRK. Fotballen samler skjelden folket, men den halvmillionen som ser på er stort sett veldig engasjerte.
Det spesielle med fotball er vel at folk ser på selv om Norge og norske lag ikke spiller. Håndball toppene i seertall er kamper med norske lag. Selv i det utskjelte Qatar VM var det sluttspillkamper med ca en million seere. Hadde Norge vært i en VM herre finale mot Brasil eller andre storlag ville seerrekorder blitt slått. Ville seertallene for dette Eurovision blitt som de ble uten norsk deltakelse i finalen ? Et seertall på 160 millioner i Europa med ca 750 millioner innbyggere er vel ikke allverden ? Eurovision sendes også utenfor Europa. Jeg så vel selv Eurovision med all forhåndsomtale dette programmet fikk. Når bidrag som Kroatia i år kom ble ikke lyden skrudd opp hjemme, men av. En vits av en låt.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Ikke rart det er mange seere når alle grinebiterne skal se på også..

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

TheRealArt_Verified skrev: søn mai 14, 2023 9:25 pm Ikke rart det er mange seere når alle grinebiterne skal se på også..
Rart, det der. Innerst inne elsker de det nok. ;-)

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

PapaSmurf skrev: søn mai 14, 2023 12:33 pm
Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 11:54 am
oddvar_kjempebra skrev: søn mai 14, 2023 9:57 am Godt å se at YNWA nok en gang vant. Om hundre år vil man fremdeles spille og synge denne. Om hundre dager er det ingen som spiller Tattoo lenger.
Det har du helt rett i. Ta med Imagine også ved siden av YNWA. Imagine ble forøvrig fullstendig ødelagt i går. Låta er mer enn 50 år og står fjellstøtt. Dette showet om det musikalske lydsporet fra DNA’et til kanskje verdens største musikkby ble rasert. Det meste hadde jeg aldri hørt om. Ikke engang en Beatles låt. YNWA var det eneste høydepunkter, samt hærverket på Imagine.

Eurovision har en og annen lytterverdig låt som Fairytale. Stort sett musikalsk søppel som kun - tross alt - har ca 160 millioner seere rundt om i verden. En kvartfinale i Champions L med uinteressante lag har flere seere. For meg er dette mer og mer en kombinasjon av øst europeisk overdådig glamour og vest europeisk pride kultur som knapt treffer noen musikalsk nerve, ihvertfall ikke hos undertegnede. Nok å vise til de utvalgte deltakere i NRK sine programmer. Null musikkompetanse.
Hvis du slår sammen antall streams på Spotify for de 36 sangene om 12 måneder får du nok et sjokk.

Det norske bidraget har vel alene passert 50 millioner etter 4 måneder.

For tre dager siden hadde vinnerlåten 55 millioner streams, dette vil eksplodere nå.

Ser man på YouTube har vinnerlåten allerede over 20 millioner visninger totalt.

Man kan gjerne forsøke å snakke ned Eurovision, men sannheten er at det er ekstremt populært. Det er litt som moteuka i Paris. Det er mye rart, men det setter trendene for det kommende året.
Hva er streamingtallene fra finalen i 2015, 2017 eller 2019 ? YNWA og Imagine er udødelige klassikere. Selv om jeg personlig ikke liker Imagine har jeg ikke noe problem med å erkjenne at Imagine er en verdenskjent klassiker. På YouTube er låten streamet 540 millioner ganger, pluss coverversjoner.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 9:27 pm
PapaSmurf skrev: søn mai 14, 2023 12:33 pm
Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 11:54 am

Det har du helt rett i. Ta med Imagine også ved siden av YNWA. Imagine ble forøvrig fullstendig ødelagt i går. Låta er mer enn 50 år og står fjellstøtt. Dette showet om det musikalske lydsporet fra DNA’et til kanskje verdens største musikkby ble rasert. Det meste hadde jeg aldri hørt om. Ikke engang en Beatles låt. YNWA var det eneste høydepunkter, samt hærverket på Imagine.

Eurovision har en og annen lytterverdig låt som Fairytale. Stort sett musikalsk søppel som kun - tross alt - har ca 160 millioner seere rundt om i verden. En kvartfinale i Champions L med uinteressante lag har flere seere. For meg er dette mer og mer en kombinasjon av øst europeisk overdådig glamour og vest europeisk pride kultur som knapt treffer noen musikalsk nerve, ihvertfall ikke hos undertegnede. Nok å vise til de utvalgte deltakere i NRK sine programmer. Null musikkompetanse.
Hvis du slår sammen antall streams på Spotify for de 36 sangene om 12 måneder får du nok et sjokk.

Det norske bidraget har vel alene passert 50 millioner etter 4 måneder.

For tre dager siden hadde vinnerlåten 55 millioner streams, dette vil eksplodere nå.

Ser man på YouTube har vinnerlåten allerede over 20 millioner visninger totalt.

Man kan gjerne forsøke å snakke ned Eurovision, men sannheten er at det er ekstremt populært. Det er litt som moteuka i Paris. Det er mye rart, men det setter trendene for det kommende året.
Hva er streamingtallene fra finalen i 2015, 2017 eller 2019 ? YNWA og Imagine er udødelige klassikere. Selv om jeg personlig ikke liker Imagine har jeg ikke noe problem med å erkjenne at Imagine er en verdenskjent klassiker. På YouTube er låten streamet 540 millioner ganger, pluss coverversjoner.
Måneskin har flere milliarder streams bare på Spotify. Blant de mest streamede band overhodet. Til info.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

Sulfat skrev: søn mai 14, 2023 10:51 am Voldsomt hvor glad juryene er i Sverige.

2017:
Jury: 218
Folket: 126

2018:
Jury: 253
Folket: 21

2019:
Jury: 241
Folket: 93

2021:
Jury: 46
Folket: 63

2022
Jury: 340
Folket: 243

552 flere jurystemmer enn telestemmer.

I de samme årene gikk Norge 494 jurystemmer i underskudd. Kun Jowst i 2017 fikk flere jury enn telestemmer.

Så juryene elsker generisk svenskepop, men det er oss folket vil ha.
En slags respekt i at de har funnet en oppskrift som fungerer og sånn sett "endelig" fikk seg en seier...

...men fryktelig irriterende også- for virker på meg som de i størst grad henvender seg til "profesjonelle fagjuryer" dvs en gjeng på 150-200 kvinner og menn: får hundrevis av poeng herfra- før de får endel mindre fra folket, men likevel godt nok til en veldig fin plassering.

Sånn sett skal vi ikke glemme at Sverige ble nr.2 blant folket i går, men meget spesielt at 15 fagjury-12ere endte opp i 0 fra folket (!) mao var ingen fra folket rundt forbi i verden enige i at Sverige skulle vinne!

Så her må noe skje! At Finland skal ta halvparten av folkets 12ere og knuse resten av feltet med 133 poeng og oppover, og så blir du likevel nr.2 bak et land som berger seg på et hundretalls utvalgte fagfolk...
...skal dette 50/50-opplegget fortsette, så må man slutte å ta seg betalt for publikumsstemmene når disse uansett blir forkastet på den måten de ble i går!

La folk utelukkende måtte stemme gratis via den offisielle ESC-appen. Da er mer "ok" å bli tilsidesatt, for det blir liksom litt feil å ta seg betalt for at den vanlige mannen i gata skal få bestemme vinneren- og så blir resultatet "forkastet"!

Burde kanskje vært enten 100% fagjury eller 100% folkejury- på den annen side balanserer fagjuryene noen ganger resultatet på en fin måte bla.a i fjor med Ukraina mange sympatistemmer fra folket endte i 4.plass hos jurygruppene, likedan hadde de Østerrike på topp i 2018 før folket sendte kaklehøna fra Israel helt til topps 😒


Til slutt er det noe vi ikke må glemme: Norge på en fin 5.plass: vår første topp 5- plassering på 10 år.

3 seire, andreplassen fra 96, 3.plassen fra 66 og 4.plasser fra 60, 03 og 13 er de 8 gangene vi har havnet høyere enn i år. Mtp konkurransen idag vs. tidligere tider matcher årets 5.plass kanskje både de 2 første 4.plassene + 3.plassen i 66?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 9:34 pm
Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 9:27 pm
PapaSmurf skrev: søn mai 14, 2023 12:33 pm

Hvis du slår sammen antall streams på Spotify for de 36 sangene om 12 måneder får du nok et sjokk.

Det norske bidraget har vel alene passert 50 millioner etter 4 måneder.

For tre dager siden hadde vinnerlåten 55 millioner streams, dette vil eksplodere nå.

Ser man på YouTube har vinnerlåten allerede over 20 millioner visninger totalt.

Man kan gjerne forsøke å snakke ned Eurovision, men sannheten er at det er ekstremt populært. Det er litt som moteuka i Paris. Det er mye rart, men det setter trendene for det kommende året.
Hva er streamingtallene fra finalen i 2015, 2017 eller 2019 ? YNWA og Imagine er udødelige klassikere. Selv om jeg personlig ikke liker Imagine har jeg ikke noe problem med å erkjenne at Imagine er en verdenskjent klassiker. På YouTube er låten streamet 540 millioner ganger, pluss coverversjoner.
Måneskin har flere milliarder streams bare på Spotify. Blant de mest streamede band overhodet. Til info.
Måneskinn sin vinnerlåt har 1,3 milliarder streaminger på Spotify. Nr 2 er streamet ca 800 000 millioner ganger. Deretter langt ned. Bandet har ca 22 millioner månedlige lyttere på Spotify, med plass nr 208. Beatles oppløst før jeg var tiltenkt i 1969/1970, eller for 53 år siden, har ca 30,5 millioner månedlige lyttere og ligger på ca 110. plass. Noe sier meg at Beatles fortsatt lever i 2030, men det tviler jeg på at Måneskinn gjør. Dere må gjerne like Eurovision musikken. Musikksmak er en subjektiv greie. Det er vel derfor mange vil at man skal kutte fagjuryen og la folket avgjøre. Eurovision, Mozart, Dylan og Beatles osv.. Musikk er subjektivt. Jeg liker ikke Eurovision musikk, men ser litt på fordi greia får masse oppmerksomhet og fordi det kan dukke opp noe bra og tøft. Måneskinnslåten var bra. Fairytale likeså. Problemet for meg (subjektivt) er at det er lysår mellom høydepunktene. Kroatia var noe av det verste jeg har hørt siden blokkfløyetimene på barneskolen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 9:49 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 9:34 pm
Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 9:27 pm

Hva er streamingtallene fra finalen i 2015, 2017 eller 2019 ? YNWA og Imagine er udødelige klassikere. Selv om jeg personlig ikke liker Imagine har jeg ikke noe problem med å erkjenne at Imagine er en verdenskjent klassiker. På YouTube er låten streamet 540 millioner ganger, pluss coverversjoner.
Måneskin har flere milliarder streams bare på Spotify. Blant de mest streamede band overhodet. Til info.
Måneskinn sin vinnerlåt har 1,3 milliarder streaminger på Spotify. Nr 2 er streamet ca 800 000 millioner ganger. Deretter langt ned. Bandet har ca 22 millioner månedlige lyttere på Spotify, med plass nr 208. Beatles oppløst før jeg var tiltenkt i 1969/1970, eller for 53 år siden, har ca 30,5 millioner månedlige lyttere og ligger på ca 110. plass. Noe sier meg at Beatles fortsatt lever i 2030, men det tviler jeg på at Måneskinn gjør. Dere må gjerne like Eurovision musikken. Musikksmak er en subjektiv greie. Det er vel derfor mange vil at man skal kutte fagjuryen og la folket avgjøre. Eurovision, Mozart, Dylan og Beatles osv.. Musikk er subjektivt. Jeg liker ikke Eurovision musikk, men ser litt på fordi greia får masse oppmerksomhet og fordi det kan dukke opp noe bra og tøft. Måneskinnslåten var bra. Fairytale likeså. Problemet for meg (subjektivt) er at det er lysår mellom høydepunktene. Kroatia var noe av det verste jeg har hørt siden blokkfløyetimene på barneskolen.
Du kan ikke sammenligne alt med Beatles. De hadde fordelen av å komme på 60-tallet uten reelle konkurrenter og har blitt kanonisert. Du får heller sammenligne det som kommer i dag med nettopp det som kommer i dag. Men at Måneskin i det hele tatt er i nærheten av de tallene er helt fantastisk og ikke bare et tegn på deres kvalitet, men hvor potent Eurovision er nå. Det får en oppmerksomhet som aldri før og showet i seg selv er så stort og velprodusert at det ikke fins sidestykke. Er bare å se de 30 siste sekundene av Israels bidrag og tenke hvordan det der kan toppes i form av produksjon av noe annet enn ESC. Så kan man selvsagt diskutere kvaliteten på en del av bidragene, men sånn er det jo med det meste av musikk. Jeg syns i hvert fall ikke at tverrsnittet av ESC-låter er dårligere enn øvrige poplåter, heller snarere tvert i mot. Men alt dette blir jo til syvende og sist subjektivt. Appellen til Eurovision, derimot, den er enorm og vokser år for år.

Om Kroatia er vi forresten helt enige! :p

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 9:53 pm
Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 9:49 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 9:34 pm Måneskin har flere milliarder streams bare på Spotify. Blant de mest streamede band overhodet. Til info.
Måneskinn sin vinnerlåt har 1,3 milliarder streaminger på Spotify. Nr 2 er streamet ca 800 000 millioner ganger. Deretter langt ned. Bandet har ca 22 millioner månedlige lyttere på Spotify, med plass nr 208. Beatles oppløst før jeg var tiltenkt i 1969/1970, eller for 53 år siden, har ca 30,5 millioner månedlige lyttere og ligger på ca 110. plass. Noe sier meg at Beatles fortsatt lever i 2030, men det tviler jeg på at Måneskinn gjør. Dere må gjerne like Eurovision musikken. Musikksmak er en subjektiv greie. Det er vel derfor mange vil at man skal kutte fagjuryen og la folket avgjøre. Eurovision, Mozart, Dylan og Beatles osv.. Musikk er subjektivt. Jeg liker ikke Eurovision musikk, men ser litt på fordi greia får masse oppmerksomhet og fordi det kan dukke opp noe bra og tøft. Måneskinnslåten var bra. Fairytale likeså. Problemet for meg (subjektivt) er at det er lysår mellom høydepunktene. Kroatia var noe av det verste jeg har hørt siden blokkfløyetimene på barneskolen.
Du kan ikke sammenligne alt med Beatles. De hadde fordelen av å komme på 60-tallet uten reelle konkurrenter og har blitt kanonisert. Du får heller sammenligne det som kommer i dag med nettopp det som kommer i dag. Men at Måneskin i det hele tatt er i nærheten av de tallene er helt fantastisk og ikke bare et tegn på deres kvalitet, men hvor potent Eurovision er nå. Det får en oppmerksomhet som aldri før og showet i seg selv er så stort og velprodusert at det ikke fins sidestykke. Er bare å se de 30 siste sekundene av Israels bidrag og tenke hvordan det der kan toppes i form av produksjon av noe annet enn ESC. Så kan man selvsagt diskutere kvaliteten på en del av bidragene, men sånn er det jo med det meste av musikk. Jeg syns i hvert fall ikke at tverrsnittet av ESC-låter er dårligere enn øvrige poplåter, heller snarere tvert i mot. Men alt dette blir jo til syvende og sist subjektivt. Appellen til Eurovision, derimot, den er enorm og vokser år for år.

Om Kroatia er vi forresten helt enige! :p
Siden vi er eller var i Liverpool er det vel naturlig å trekke inn Beatles. Beatles var nok en viktig grunn til at Liverpool fikk Eurovision pga krigen i Ukraina og de fordømte russerne. Mange av artistene lot seg forøvrig avbilde ved Beatles attraksjoner som den nye statuen, The Cavern, Mathew Street, Penny Lane, Beatles museet og Strawberry Field. Ja de er kanonisert. Jeg er Leeds fan, og har sett Leeds en gang i inneværende sesong. I Liverpool på Goodison Park. Dels pga Beatles safarie.

Måneskinn vant med en tøff rockelåt. Det er jeg faktisk enig i.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 9:49 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 9:34 pm
Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 9:27 pm

Hva er streamingtallene fra finalen i 2015, 2017 eller 2019 ? YNWA og Imagine er udødelige klassikere. Selv om jeg personlig ikke liker Imagine har jeg ikke noe problem med å erkjenne at Imagine er en verdenskjent klassiker. På YouTube er låten streamet 540 millioner ganger, pluss coverversjoner.
Måneskin har flere milliarder streams bare på Spotify. Blant de mest streamede band overhodet. Til info.
Måneskinn sin vinnerlåt har 1,3 milliarder streaminger på Spotify. Nr 2 er streamet ca 800 000 millioner ganger. Deretter langt ned. Bandet har ca 22 millioner månedlige lyttere på Spotify, med plass nr 208. Beatles oppløst før jeg var tiltenkt i 1969/1970, eller for 53 år siden, har ca 30,5 millioner månedlige lyttere og ligger på ca 110. plass. Noe sier meg at Beatles fortsatt lever i 2030, men det tviler jeg på at Måneskinn gjør. Dere må gjerne like Eurovision musikken. Musikksmak er en subjektiv greie. Det er vel derfor mange vil at man skal kutte fagjuryen og la folket avgjøre. Eurovision, Mozart, Dylan og Beatles osv.. Musikk er subjektivt. Jeg liker ikke Eurovision musikk, men ser litt på fordi greia får masse oppmerksomhet og fordi det kan dukke opp noe bra og tøft. Måneskinnslåten var bra. Fairytale likeså. Problemet for meg (subjektivt) er at det er lysår mellom høydepunktene. Kroatia var noe av det verste jeg har hørt siden blokkfløyetimene på barneskolen.
Hva er det egentlig du prøver å bevise?

ESC er ikke en høykvalitets musikkonkurranse. Måneskinn er definitivt ikke Beatles. Men nærmere 200 millioner europeere samles hvert år for å feste, synge, le og uffe seg sammen i fasinasjon over denne snart 70 år gamle tradisjonen som heter Eurovision. Og det er en helt nydelig ting, og kanskje også viktig ting, som jeg håper varer i minst 70 år til.

startelver

Legg inn av startelver »

At Norge er valgt på 3. plass av folket og 17 plass av juryen sier det meste. Fjern juryen.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Sulfat skrev: søn mai 14, 2023 10:47 pm
Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 9:49 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 9:34 pm Måneskin har flere milliarder streams bare på Spotify. Blant de mest streamede band overhodet. Til info.
Måneskinn sin vinnerlåt har 1,3 milliarder streaminger på Spotify. Nr 2 er streamet ca 800 000 millioner ganger. Deretter langt ned. Bandet har ca 22 millioner månedlige lyttere på Spotify, med plass nr 208. Beatles oppløst før jeg var tiltenkt i 1969/1970, eller for 53 år siden, har ca 30,5 millioner månedlige lyttere og ligger på ca 110. plass. Noe sier meg at Beatles fortsatt lever i 2030, men det tviler jeg på at Måneskinn gjør. Dere må gjerne like Eurovision musikken. Musikksmak er en subjektiv greie. Det er vel derfor mange vil at man skal kutte fagjuryen og la folket avgjøre. Eurovision, Mozart, Dylan og Beatles osv.. Musikk er subjektivt. Jeg liker ikke Eurovision musikk, men ser litt på fordi greia får masse oppmerksomhet og fordi det kan dukke opp noe bra og tøft. Måneskinnslåten var bra. Fairytale likeså. Problemet for meg (subjektivt) er at det er lysår mellom høydepunktene. Kroatia var noe av det verste jeg har hørt siden blokkfløyetimene på barneskolen.
Hva er det egentlig du prøver å bevise?

ESC er ikke en høykvalitets musikkonkurranse. Måneskinn er definitivt ikke Beatles. Men nærmere 200 millioner europeere samles hvert år for å feste, synge, le og uffe seg sammen i fasinasjon over denne snart 70 år gamle tradisjonen som heter Eurovision. Og det er en helt nydelig ting, og kanskje også viktig ting, som jeg håper varer i minst 70 år til.
Showet kan gjerne vare i 70 år, men musikken er stort sett døgnfluer. Intet å bevise. Det er vitterlige kjensgjerninger. Når bakteppe er show, feste, synge, le og uffe seg er konseptet helt ok for meg. Det er vel derfor jeg følger litt med selv. Mennesker liker så mangt som jeg ikke skjønner meg på uansett. Ting jeg ikke kan gjøre noe med eller har noe med.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 11:12 pm Showet kan gjerne vare i 70 år, men musikken er stort sett døgnfluer.
Hva er det da som for deg ikke har vært døgnfluer?

Fazam

Legg inn av Fazam »

startelver skrev: søn mai 14, 2023 11:12 pm At Norge er valgt på 3. plass av folket og 17 plass av juryen sier det meste. Fjern juryen.
En populistisk løsning som en viss trio og politikeren Sveinung Rotevatn :lol: også bifaller.
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/15d ... n-umoderne
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/BWq ... n-skandale

Historieløst å tro at dette vil ha en god effekt på konkurransen.
Sist det kun var telefonstemmer ble de vestlige nasjonene radert ut.

Ser man på telefonstemmene sist gang Loreen vant (2012); var hun kun 11 stemmer foran en gjeng brød-bakende pensjonister. Er det virkelig en slik retning man ønsker?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Salihovic91 skrev: søn mai 14, 2023 4:35 pm Kjedeligste ESC på aldri så lang tid. Skal man fortsette å bruke tid? Njæ
Topp 3 risikoer i verden pr 15.05.2023:

1. Atomkrig
2. Klimaendringer
3. Salihovic91 velger å bruke tiden sin på annet enn en musikkonkurranse

Vi holder pusten.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 11:12 pm
Sulfat skrev: søn mai 14, 2023 10:47 pm
Crazy Horse skrev: søn mai 14, 2023 9:49 pm

Måneskinn sin vinnerlåt har 1,3 milliarder streaminger på Spotify. Nr 2 er streamet ca 800 000 millioner ganger. Deretter langt ned. Bandet har ca 22 millioner månedlige lyttere på Spotify, med plass nr 208. Beatles oppløst før jeg var tiltenkt i 1969/1970, eller for 53 år siden, har ca 30,5 millioner månedlige lyttere og ligger på ca 110. plass. Noe sier meg at Beatles fortsatt lever i 2030, men det tviler jeg på at Måneskinn gjør. Dere må gjerne like Eurovision musikken. Musikksmak er en subjektiv greie. Det er vel derfor mange vil at man skal kutte fagjuryen og la folket avgjøre. Eurovision, Mozart, Dylan og Beatles osv.. Musikk er subjektivt. Jeg liker ikke Eurovision musikk, men ser litt på fordi greia får masse oppmerksomhet og fordi det kan dukke opp noe bra og tøft. Måneskinnslåten var bra. Fairytale likeså. Problemet for meg (subjektivt) er at det er lysår mellom høydepunktene. Kroatia var noe av det verste jeg har hørt siden blokkfløyetimene på barneskolen.
Hva er det egentlig du prøver å bevise?

ESC er ikke en høykvalitets musikkonkurranse. Måneskinn er definitivt ikke Beatles. Men nærmere 200 millioner europeere samles hvert år for å feste, synge, le og uffe seg sammen i fasinasjon over denne snart 70 år gamle tradisjonen som heter Eurovision. Og det er en helt nydelig ting, og kanskje også viktig ting, som jeg håper varer i minst 70 år til.
Showet kan gjerne vare i 70 år, men musikken er stort sett døgnfluer. Intet å bevise. Det er vitterlige kjensgjerninger. Når bakteppe er show, feste, synge, le og uffe seg er konseptet helt ok for meg. Det er vel derfor jeg følger litt med selv. Mennesker liker så mangt som jeg ikke skjønner meg på uansett. Ting jeg ikke kan gjøre noe med eller har noe med.
Som musikk ellers, altså. Du kan plukke ut hvilket som helst musikkår i historien; det aller meste av det som ble gitt ut har ingen hørt noe mer til siden. Noe har blitt klassikere, og løfter stemningen i de fleste selskaper når de settes på anlegget. Noe er ræl, men hvor ville musikken vært om ingen artister tok sjansen på å lage noe helt annet, noe nytt og uprøvd?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg har sett litt på hvilken rating låtene har på Rate Your Music, som er et nettsted for musikkinteresserte. Der er jeg mye selv, og høy rating er normalt sett et kvalitetsstempel. Så skal det sies at eldre musikk og enkelte sjangere (klassisk rock, indie, prog, elektronika osv) normalt har høyere rating enn pop. Ratingen går opp til 5.00. For en eldre eller litt skranglete rockelåt vil jeg si at 3.00, eller kanskje til og med 3.50 om bandet er kredibelt, er gjennomsnittlig, mens for en ny poplåt er dette snittet 2.50. Derfor vil jeg si at alt fra 3.00 og oppover for de fleste her er bra, 2.50-2.99 er brukbart, 2.00-2.49 er litt under pari, mens under 2.00 er dårlig. Så er det selvsagt også slik at de fleste ratingene kom før finalen og er basert på lyd og ikke hele performancen, som er en stor del av pakka til land som f. eks Israel, mens den sjokkerende høye scoren til Latvia fra semifinalene kan være et tegn på det motsatte og hva som fenger mtp. sjanger på RYM.

Slik ser lista ut etter finalen:

1. Finland (Cha Cha Cha) 3.57
2. Serbia (Samo mi se spara) 3.33
3. Spania (EAEA) 3.30
3. Østerrike (Who the Hell is Edgar?) 3.30
5. Tsjekkia (My Sister's Crown) 3.24
6. Slovenia (Carpe Diem) 3.18
7. Australia (Promise) 3.14
8. Sverige (Tattoo) 3.04
9. Portugal (Ai coracao) 2.98
10. Frankrike (Evidement) 2.94
11. Moldova (Soarele si luna) 2.90
12. Kroatia (Mama SC) 2.83
13. Tyskland (Blood & Glitter) 2.68
14. Armenia (Future Lover) 2.65
15. Belgia (Because of You) 2.63
16. Estland (Bridges) 2.59
17. Norge (Queen of Kings) 2.50
18. Albania (Duje) 2.49
19. Litauen (Stay) 2.44
20. Italia (Due Vite) 2.43
21. Israel (Unicorn) 2.40
22. Ukraina (Heart of Steel) 2.36
23. Storbritannia (I Wrote a Song) 2.19
24. Kypros (Break a Broken Heart) 1.90
25. Sveits (Watergun) 1.73
26. Polen (Solo) 1.58

De som ikke kom videre fra semifinalene:

1. Latvia (Aija) 3.46
2. Island (Power) 2.73
3. Georgia (Iru) 2.72
4. Nederland (Burning Daylight) 2.39
5. Aserbajdsjan (Tell Me More) 2.16
6. Malta (Dance...) 2.14
7. San Marino (Animal) 1.94
7. Danmark (Breaking My Heart) 1.94
9. Romania (D.G.T.) 1.73
10. Irland (We Are One) 1.55
11. Hellas (What They Say) 1.54

Som vi ser, her skiller Latvia seg kraftig ut, men det hadde nok sett annerledes ut om en tok hensyn til live-opptredenen. Ellers er det bare Island og Georgia som scorer litt over snitt. Hele 5/11 under 2.00 mot bare 3/26 taler også sitt tydelige språk. Ratingene er også ganske i tråd med det folk her inne har skrevet, hvor de fem nederste låtene på ratingen fra semifinalen jevnt over ble sett på som de desidert dårligste.

Snittet for finalen er for øvrig relativt bra for popmusikk og Eurovision å være, særlig i og med at såpass mange musikksnobber og forståsegpåere har negative holdninger til konkurransen. 17 låter over 2.50 og åtte låter over 3.00 er kjempebra, og det er ikke ofte låter fra Eurovision krabber seg opp på over 3.50, slik både Finland og Latvia greide. SHUM med Go_A fra 2021 har for øvrig 3.66, noe jeg mistenker er noe av det høyeste fra konkurransen noensinne.

Så kommer det nok noen justeringer, men at Finland både er populær og kvalitetsmessig bra er det liten tvil om.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: man mai 15, 2023 9:05 am
startelver skrev: søn mai 14, 2023 11:12 pm At Norge er valgt på 3. plass av folket og 17 plass av juryen sier det meste. Fjern juryen.
En populistisk løsning som en viss trio og politikeren Sveinung Rotevatn :lol: også bifaller.
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/15d ... n-umoderne
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/BWq ... n-skandale

Historieløst å tro at dette vil ha en god effekt på konkurransen.
Sist det kun var telefonstemmer ble de vestlige nasjonene radert ut.

Ser man på telefonstemmene sist gang Loreen vant (2012); var hun kun 11 stemmer foran en gjeng brød-bakende pensjonister. Er det virkelig en slik retning man ønsker?
Keiino er nok fortsatt litt bitre over at dei ikkje vant Eurovision. Så eg kan godt forstå at dei vil fjerne juryen. Eg kan også forstå at mange folk vil fjerne dei utifrå at folket må bestemme, men alle veit at mange av dei samme folkene som klager no. Sikkert ville ha krevd det helt motsatte resultatet etter Euovision 2007 dei alle vestlige nasjonar rauk ut i semifinalen. Mange vil også etter kvart sutre over at Øst Europa går så ofte videre fordi dei stemmer på kvarandre. Hører få i Norge som klager over at heile Norden stemte på kvarandre både oss juryen og folket med 1 untak. Finland gav Sverige 0 poeng.

Å fjerne juryen er fullt mulig, men skulle Norden floppe året etterpå forventer eg at dei samme folkene holder stilt neste år. Det kan ikkje være slik at kvar gang reglene ikkje passer oss i Norden så må dei byttas. Ellers bør folk slett ikkje klage når land som Polen, Armenia, Litauen og Tyrkia om dei kjem tilbake får 12 poeng frå Vestlige land. Det er tross alt det folk ber om. Når man fjerner juryen.

Fordelen vil då være at man kanskje sparer litt tid på showet og får det ned til maks 3 timer og 30 minutt. Fjerner man 15 minutt med muligheit å stemme og 15 minutt med gjennomgang av telefonstemmene. Så kan kvart enkelt land gi ut sin 12 poeng blant folket :D

Syttenhundretallet

Legg inn av Syttenhundretallet »

Neste år er det 50 år siden Abba vant. Og "tilfeldigvis" skal Sverige være vertskap..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»