Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Svar
anbessa

Re: Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Legg inn av anbessa »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 8:34 pm Jeg tror foreldre til elever som blir utsatt for stadige trusler og vold må komme på banen vise til §9

Det er rett og slett uakseptabelt at de skal gå skoledag inn og skoledag ut i frykt for hva som skal skje.
Problemet er at samme paragraf sier at ALLE har rett på et skolemiljø. På skolen jeg jobber presiserte kommunens øverste skoleleder at rettighetene til mobberen trumfet rettighetene til de 25 ofrene (årevis med psykisk terror). Komplett umulig å få flyttet eller utvist mobberen. Endte med at halve klassen byttet skole. At ikke flere flyttet er et mysterium.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 9:17 pm
Strider skrev: fre mai 19, 2023 8:55 pm Hvis du skal være lærer så bør du være lærer i en rik/bra bydel.
Sparer seg for mye unødvendig fanteri.

Samme med bosted.

White flight kalles det

Stor jævel. Vet ikke hvordan det er i USA, men i Norge ville han vært tilbaske på skolen neste dag, med krav om å bli vist respekt mot fra de tilsette.
BULLSHIT

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 8:49 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 7:48 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 7:41 pm

Høres ut som en røverhistorie, men er nok sant hvert enda ord.

Hvorfor er det så mange av oss som aldri har hørt om disse skoleturene der lærerne holdt fylleslag mer enn det tok seg av barna er underlig.
Mulig dere ikke følger med. Eller ikke gikk på skolen..


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... a-skoletur
https://www.ta.no/ost-telemark/larere-p ... 11-3146199
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m ... paa-skolen
https://www.nrk.no/innlandet/full-laere ... -1.6237566
https://www.nrk.no/sorlandet/laerere-fa ... r-1.307532
Ingenting i de linkene er sant, og beviset på det er at Neptun var på så dypt hav at han ihvertfall ikke har sett det og da har det heller ikke skjedd.
Må roe litt ned på personfokuseringen her nå. Synes jeg da.

For øvrig så gjelder det videregående skole og høyere saken gjelder i de linkene. Og det er vel ingen som har påstått at det ikke har skjedd.
Men elevene blir vel ikke bøller pga slike episoder?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 7:39 pm
Corvus skrev: fre mai 19, 2023 7:26 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 6:28 pm Jeg stiller spørsmålet jeg, har gamle gretne gubber blitt mer gretne i løpet av årenes løp?
Jeg tror dette er et økende problem, som bare blir værre ettersom andelen eldre øker.
Helt sikkert, start en tråd om det om du har dårlige erfaringer med eldre, for det var ikke det denne tråden handlet om.
Du også..? :roll:

Se mitt svar kl 7.04

Men det er jo ikke noe nytt at dere vil stilne de som mener noe annet enn dere.
Vil jo slett ikke stilne deg, oppfordrer deg jo på det sterkeste til å opprette en tråd om emnet du er så opptatt av.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: fre mai 19, 2023 9:15 pm
Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 9:06 pm
Neptun skrev: fre mai 19, 2023 6:46 pm

Vold og trusler mot lærere skjedde ikke da jeg gikk i barne -og ungdomsskole på 70 tallet.

Ingen tenkte tanken engang. Verste som kunne skje var at noen svarte frekt, da fikk eleven melding med seg hjem som måtte underskrives.
Var det ekstra ille så måtte foreldrene troppe opp på skolen hos rektor. Noe sånt var forbundet med stor skam. I dag angriper dessverre enkelte foreldre læreren for å ha krenket barnet deres. Barnet er sjokkskadd over å ha blitt snakket til.
Men ti-året før du gikk på skolen, på 60-tallet og tidligere, da slo, knep og lugget lærerne og det så pass, at det ikke var behov å tilkalle andre. 1. lærer Leivestad på Ny Krohnborg Skole, stod og smelte eleven vekselvis på høyre og venstre skinn, mens han snakket med kontordamen. Men året etter vi gikk ut fra den skolen, i -69 - kastet en elev han nedover steintrappene. Skjønt han landet nok på rapoet - så det ble bare en halv etasje. Kanskje han sluttet å slå da?
Så nå heier du på når elevene (fra hele verden) truer og bruker vold mot lærere i Norge.

Min eldre søsken og foreldre har forøvrig ikke opplevd dine traumer. Og du er jo så troverdig.
Sånne som deg er enebarn, så gå et annet sted på lyg på deg søsken.
Kjekt nivå?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: fre mai 19, 2023 9:35 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 7:39 pm
Corvus skrev: fre mai 19, 2023 7:26 pm

Helt sikkert, start en tråd om det om du har dårlige erfaringer med eldre, for det var ikke det denne tråden handlet om.
Du også..? :roll:

Se mitt svar kl 7.04

Men det er jo ikke noe nytt at dere vil stilne de som mener noe annet enn dere.
Vil jo slett ikke stilne deg, oppfordrer deg jo på det sterkeste til å opprette en tråd om emnet du er så opptatt av.
Det er ikke til å stikke under en stor at gretten gammel gubbe er en vesentlig faktor i tråden.
Greit å ha i bakhodet, selv om det ikke er trådens tema

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 9:03 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 8:34 pm Jeg tror foreldre til elever som blir utsatt for stadige trusler og vold må komme på banen vise til §9
Det jobbes ekstremt mye med paragraf 9 og særlig 9a i skolen. Denne gjør ikke bare lærere, men alle som er ansatte i skolen, personlig ansvarlige for å skape trygt og godt læringsmiljø for alle. Hvis det f. eks dukker opp en mobbesak eller andre psykososiale eller "fysisk-sosiale" problemer, så er du som lærer lovpålagt å ta tak i det, og skolen må lage en tiltaksplan som viser at de jobber målretta for å løse saken. Foreldre får også en kjapp innføring i hva lovverket innebærer.

Litt av problemet i denne sammenhengen er at det normalt sett blir tatt mer alvorlig om et barn eller en ungdom blir utsatt for noe som er utrygt enn om det samme skjer med en lærer, ettersom ingen andre enn arbeidsplassen har et ansvar for at læreren skal ha det trygt, da pga. arbeidsmiljøloven. Men skolene kan ikke straffe elever på samme måte som de kan straffe en voksen, og da er det i ytterste konsekvens slik at lærere i praksis er fritt vilt -- satt litt på spissen, men du forstår sikkert. Dette er selvfølgelig uhørt og det er et problem for ganske mange lærere i dag, selv om det naturligvis gjelder et mindretall.

På den annen side er paragraf 9 i Opplæringslova og en del annet kommet inn nettopp som følge av at lærere skal være ansvarlige voksne som skaper et trygt og godt læringsmiljø (eller miljø i det store og det hele) der de kanskje ikke alltid har tatt dette nok på alvor tidligere. Det henger altså sammen med hvordan en god del lærere har utført arbeidet sitt tidligere og forsømt sitt samfunnsoppdrag. Derfor er det ikke irrelevant å peke på dette og trekke fram eksempler (som Henningsen har gjort) ettersom nåtida henger sammen med fortida. Et godt poeng i forbindelse med tidsaspektet er at alle sakene er fra 15-20 år tilbake i tid, ikke fra i år eller i fjor. Problemet er at nå har det gått for langt andre veien, slik at elever og foreldre er i ferd med å få for stor makt i forhold til læreren; det er noe som også påvirker hva en lærer kan gjøre, som igjen påvirker rammebetingelsene for god læring. Men disse betingelsene kommer ikke ut av det blå; de er et produkt av et ønske om at ting skal være trygt og godt for elevene, men så er det kanskje blitt litt slik at lærerne har blitt glemt. Derfor har fokuset på rapportering om vold og trusler i skolen kommet inn som et tiltak for å kartlegge situasjonen og arbeide proaktivt for å forhindre slike ting i å skje. Det betyr som sagt ikke at det er mer vold og trusler nå enn før totalt sett, men at det frekvensen av rapportering er høyere.

Ellers er det vel ingen tvil om at situasjonen i skolene gjenspeiler situasjonen i samfunnet. Vi lever i et land hvor forskjellene øker og således blir det noen steder hvor ukultur har lett for å blomstre, mens andre steder - kanskje de fleste - blir situasjonen jevnt over bare bedre og bedre. Dette er selvsagt komplekst, men det henger sammen. Derfor er det viktig å erkjenne at problemet eksisterer, men samtidig bør en ikke tenke at dette er noe nytt eller noe som bare går en vei; det er veldig mye som blir blåst opp og ut av proporsjoner i mediene i dag, noe de fleste vel kan kjenne igjen.
Pgf 9 og særlig 9a er en bestemmelse som beskytter følelser, ofte lett krenkbare elver og enda mer krenkbare foreldre. Jeg har selv møtt på skolen på vegne av min sønn et par ganger fordi han mfl kalte en gutt som var sønn av en prest for Jesus. I min tid i grunnskolen på 70 og 80 tallet hadde vi kallenavn på de aller fleste, som på fotballaget. Barn av idag er overbeskyttet og krenkes av alt og alle på sin minste motstands vei frem mot møte med psykologer i 18-20 års alderen. Når man leser statistikk over hvor mange unge under 30 år som verken studerer, eller studerer uten å bli ferdige, eller kommer seg ut i arbeidslivet, så er det skremmende. Jeg tenker da ikke bare på unge uføre, men også på unge på arbeidstrening, yrkesrettet attføring og endelig de som ikke fanges opp av statistikk fordi de bor hjemme. At ingen bringer dette mer frem i det offentlige ordskifte er merkelig, men det er vel igjen i frykt for ikke å Krenke en hel gruppe.

Jeg husker fra min skoletid elever som ble tatt i nakken og kastet ut av klasserommet. Læreren hadde respekt og læreren hadde virkemidler. I dag har de ingenting i verktøykassen mot utagerende elever. Utvisning fra et klasserom krever vel enkeltvedtak fra rektor og alternativt pedagogisk opplegg på skolen.

Ser at enkelte her fokuserer på lærere og alkohol. Det er vel menigheten fra Indre Sogn og Sørlandet. Jeg husker at lærere og fotballtrenere tok seg en øl eller to på overnattingsturer, men aldri at noen var synlig beruset. De lærere jeg hadde var dyktige lærere vi hadde respekt for, og med verktøy i kassen mot de som ødela undervisningen. De mest håpløse ble sendt bort på spesialskoler, som det knapt finnes mange igjen av.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

anbessa skrev: fre mai 19, 2023 9:19 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 8:34 pm Jeg tror foreldre til elever som blir utsatt for stadige trusler og vold må komme på banen vise til §9

Det er rett og slett uakseptabelt at de skal gå skoledag inn og skoledag ut i frykt for hva som skal skje.
Problemet er at samme paragraf sier at ALLE har rett på et skolemiljø. På skolen jeg jobber presiserte kommunens øverste skoleleder at rettighetene til mobberen trumfet rettighetene til de 25 ofrene (årevis med psykisk terror). Komplett umulig å få flyttet eller utvist mobberen. Endte med at halve klassen byttet skole. At ikke flere flyttet er et mysterium.
Dette er et stjerneeksempel på at det er akkurat slik jeg har beskrevet tidligere i tråden med skoleledere som mangler virkelighetssans og at ingen mobbere blir flyttet noensinne og at @Henningsen selvsagt har feil.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 9:17 pm
Strider skrev: fre mai 19, 2023 8:55 pm Hvis du skal være lærer så bør du være lærer i en rik/bra bydel.
Sparer seg for mye unødvendig fanteri.

Samme med bosted.

White flight kalles det

Stor jævel. Vet ikke hvordan det er i USA, men i Norge ville han vært tilbaske på skolen neste dag, med krav om å bli vist respekt mot fra de tilsette.
Dette stemmer selvsagt ikke. For øvrig jævlig å se på alle som bare går forbi, og hvor få som faktisk går for å snakke med den kvinnelige læreren når hun ser ut til å komme til bevissthet.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Var mye juling å få da jeg gikk på skolen fra 1960. Lærerne slo - som oftest med flat hånd, noen brukte til og med pekestokken.
Men lite hjalp det...
Vi hadde en sang om det, melodi. "Vi vandrer med freidig mot".

"Vi vandrer med freidig mot
til overlærerens kontor
der står vi
i dype tanker
mens riset
på rævva banker
ja, bare slå så my du vil
vi bli aldri, aldri snill."

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

pfrog567 skrev: fre mai 19, 2023 9:24 pm
Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 8:49 pm
Ingenting i de linkene er sant, og beviset på det er at Neptun var på så dypt hav at han ihvertfall ikke har sett det og da har det heller ikke skjedd.
Må roe litt ned på personfokuseringen her nå. Synes jeg da.

For øvrig så gjelder det videregående skole og høyere saken gjelder i de linkene. Og det er vel ingen som har påstått at det ikke har skjedd.
Men elevene blir vel ikke bøller pga slike episoder?
Det er litt selvsagt at en kommer i en forsvarsposisjon når folk sier en lyger og som jeg prøvde å si; det er ikke nødvendigvis usant fordi en selv ikke har hørt om det. Du kan google Leivestad og Ny Krohnborg Skole og jeg tror ikke ett av treffene om han, ikke skriver om hans voldelige oppførsel.

Men dagens elever blir jo ikke verre av at læreren brukte fysisk vold for en generasjon siden. Men jeg la inn et sitat fra kommentarfeltet som kytec linket til og som han brukte som utgangspunkt i trådstarten - og der hun jeg viser til sier at det ER full adgang til å bortvise elever fra skolen;
"Fra kommentarfeltet i linken din;
"Rebecca Storevik
for en dag siden
Per §9A-11 i opplæringslova har vi allereie høve til å vise elevar bort frå undervisning. Eg er einig i at vi må vurdere om enkelte elevar ikkje har godt av eit vanleg klasseromsmiljø og treng meir og tettare oppfølging, men vi har allereie lov til å vise elevane bort. Både Bergen Kommune og Vestland fylkeskommune har presisert dette i sine ordensreglement: . Bortvisning

a) Eleven kan bortvises fra undervisningen for enkelttimer eller resten av dagen etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

b) Ungdomsskoleelever kan bortvises fra skolen i inntil tre skoledager etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

c) Dersom elever hindrer eller forstyrrer gjennomføringen av eksamen, kan eleven etter å ha blitt advart, vises bort fra eksamen jf. forskrift til opplæringsloven § 3–33."
-------
Altså HAR lærerne dette virkemiddelet så det stemmer ikke at lærerne ikke har noen muligheter til å få stoppet utagerende elever.
En mye omtalt artist fra Bergen, har jo en litt brokete fortid, men sier han har lyst til å skikke seg vel og være en god rollemodell for unger&ungdom. Så jeg som kjenner familien litt, håper jo det går bra. Ihvertfall så lenge moren lever.
Faren til en kamerat var en kjeltring da han var ung; gjorde innbrudd, stjal biler ol. Men ble hodestups forelsket i den skjønneste taterjenten, og hun i han og de fikk 6 unger og han var aldri kriminell etter han fikk prinsessen. Og han gikk, rettere kjørte, sjåfør og lagerarbeider - i jobb hver bidige dag til han ble pensjonist. Poenget; selv om en er problematisk som unge&ungdom, kan en siden skikke seg bra.
Bergens Tidende skrev en overskrift engang "Straff hjelper" og med fet skrift under stod det - om straffen har innhold. Altså at de innsatte fikk opplæring slik at de klarte å få seg jobb eller ta mer utdannelse utenfor fengselet. DA var sjansene deres gode for at de skulle klare å komme på rett kjøl utenfor fengselet.
Jeg har hatt lærere som har sett litt forbi urolige elevers dagsform og som har betydd noe for elevene - på litt lengre sikt. Men en skal selvsagt stoppe den-eller-de som plager andre, straks. Men virkemidlene må ha en åpning så elevene ikke går helt i BÅNN.
Sist redigert av Fordomsfull den fre mai 19, 2023 10:09 pm, redigert 1 gang totalt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 9:49 pm
anbessa skrev: fre mai 19, 2023 9:19 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 8:34 pm Jeg tror foreldre til elever som blir utsatt for stadige trusler og vold må komme på banen vise til §9

Det er rett og slett uakseptabelt at de skal gå skoledag inn og skoledag ut i frykt for hva som skal skje.
Problemet er at samme paragraf sier at ALLE har rett på et skolemiljø. På skolen jeg jobber presiserte kommunens øverste skoleleder at rettighetene til mobberen trumfet rettighetene til de 25 ofrene (årevis med psykisk terror). Komplett umulig å få flyttet eller utvist mobberen. Endte med at halve klassen byttet skole. At ikke flere flyttet er et mysterium.
Dette er et stjerneeksempel på at det er akkurat slik jeg har beskrevet tidligere i tråden med skoleledere som mangler virkelighetssans og at ingen mobbere blir flyttet noensinne og at @Henningsen selvsagt har feil.
Hva påstår du jeg tar feil om?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Crazy Horse skrev: fre mai 19, 2023 9:40 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 9:03 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 8:34 pm Jeg tror foreldre til elever som blir utsatt for stadige trusler og vold må komme på banen vise til §9
Det jobbes ekstremt mye med paragraf 9 og særlig 9a i skolen. Denne gjør ikke bare lærere, men alle som er ansatte i skolen, personlig ansvarlige for å skape trygt og godt læringsmiljø for alle. Hvis det f. eks dukker opp en mobbesak eller andre psykososiale eller "fysisk-sosiale" problemer, så er du som lærer lovpålagt å ta tak i det, og skolen må lage en tiltaksplan som viser at de jobber målretta for å løse saken. Foreldre får også en kjapp innføring i hva lovverket innebærer.

Litt av problemet i denne sammenhengen er at det normalt sett blir tatt mer alvorlig om et barn eller en ungdom blir utsatt for noe som er utrygt enn om det samme skjer med en lærer, ettersom ingen andre enn arbeidsplassen har et ansvar for at læreren skal ha det trygt, da pga. arbeidsmiljøloven. Men skolene kan ikke straffe elever på samme måte som de kan straffe en voksen, og da er det i ytterste konsekvens slik at lærere i praksis er fritt vilt -- satt litt på spissen, men du forstår sikkert. Dette er selvfølgelig uhørt og det er et problem for ganske mange lærere i dag, selv om det naturligvis gjelder et mindretall.

På den annen side er paragraf 9 i Opplæringslova og en del annet kommet inn nettopp som følge av at lærere skal være ansvarlige voksne som skaper et trygt og godt læringsmiljø (eller miljø i det store og det hele) der de kanskje ikke alltid har tatt dette nok på alvor tidligere. Det henger altså sammen med hvordan en god del lærere har utført arbeidet sitt tidligere og forsømt sitt samfunnsoppdrag. Derfor er det ikke irrelevant å peke på dette og trekke fram eksempler (som Henningsen har gjort) ettersom nåtida henger sammen med fortida. Et godt poeng i forbindelse med tidsaspektet er at alle sakene er fra 15-20 år tilbake i tid, ikke fra i år eller i fjor. Problemet er at nå har det gått for langt andre veien, slik at elever og foreldre er i ferd med å få for stor makt i forhold til læreren; det er noe som også påvirker hva en lærer kan gjøre, som igjen påvirker rammebetingelsene for god læring. Men disse betingelsene kommer ikke ut av det blå; de er et produkt av et ønske om at ting skal være trygt og godt for elevene, men så er det kanskje blitt litt slik at lærerne har blitt glemt. Derfor har fokuset på rapportering om vold og trusler i skolen kommet inn som et tiltak for å kartlegge situasjonen og arbeide proaktivt for å forhindre slike ting i å skje. Det betyr som sagt ikke at det er mer vold og trusler nå enn før totalt sett, men at det frekvensen av rapportering er høyere.

Ellers er det vel ingen tvil om at situasjonen i skolene gjenspeiler situasjonen i samfunnet. Vi lever i et land hvor forskjellene øker og således blir det noen steder hvor ukultur har lett for å blomstre, mens andre steder - kanskje de fleste - blir situasjonen jevnt over bare bedre og bedre. Dette er selvsagt komplekst, men det henger sammen. Derfor er det viktig å erkjenne at problemet eksisterer, men samtidig bør en ikke tenke at dette er noe nytt eller noe som bare går en vei; det er veldig mye som blir blåst opp og ut av proporsjoner i mediene i dag, noe de fleste vel kan kjenne igjen.
Pgf 9 og særlig 9a er en bestemmelse som beskytter følelser, ofte lett krenkbare elver og enda mer krenkbare foreldre. Jeg har selv møtt på skolen på vegne av min sønn et par ganger fordi han mfl kalte en gutt som var sønn av en prest for Jesus. I min tid i grunnskolen på 70 og 80 tallet hadde vi kallenavn på de aller fleste, som på fotballaget. Barn av idag er overbeskyttet og krenkes av alt og alle på sin minste motstands vei frem mot møte med psykologer i 18-20 års alderen. Når man leser statistikk over hvor mange unge under 30 år som verken studerer, eller studerer uten å bli ferdige, eller kommer seg ut i arbeidslivet, så er det skremmende. Jeg tenker da ikke bare på unge uføre, men også på unge på arbeidstrening, yrkesrettet attføring og endelig de som ikke fanges opp av statistikk fordi de bor hjemme. At ingen bringer dette mer frem i det offentlige ordskifte er merkelig, men det er vel igjen i frykt for ikke å Krenke en hel gruppe.

Jeg husker fra min skoletid elever som ble tatt i nakken og kastet ut av klasserommet. Læreren hadde respekt og læreren hadde virkemidler. I dag har de ingenting i verktøykassen mot utagerende elever. Utvisning fra et klasserom krever vel enkeltvedtak fra rektor og alternativt pedagogisk opplegg på skolen.

Ser at enkelte her fokuserer på lærere og alkohol. Det er vel menigheten fra Indre Sogn og Sørlandet. Jeg husker at lærere og fotballtrenere tok seg en øl eller to på overnattingsturer, men aldri at noen var synlig beruset. De lærere jeg hadde var dyktige lærere vi hadde respekt for, og med verktøy i kassen mot de som ødela undervisningen. De mest håpløse ble sendt bort på spesialskoler, som det knapt finnes mange igjen av.
Jeg er enig i at det er en del som lar seg krenke ganske lett, men jeg er ikke helt enig i at dette nødvendigvis gjelder barn eller tenåringer. Sistnevnte gruppe er jo blant annet mye mindre woke enn de litt eldre som er i "universitetsalderen". Var vel en undersøkelse som viste at veldig mange eldre skoleelever var drittlei det opplegget der. Så kanskje vi er vitne til det som er starten på et lite opprør hos enkelte, men de kan være prima ungdommer allikevel.

Når det gjelder disse virkemidlene du snakker om, så er det lov å gripe inn fysisk om det står om liv og helse, som nevnt, ettersom mennesker er mennesker og må beskyttes uansett. Problemet oppstår i grensetilfeller hvor enkle tiltak ikke hjelper, men hvor det å ta tak i noen og drefse dem ut av rommet vil være et overtramp. Det er jo også der nåtid møter fortid og noen kjenner på avmakt, ettersom man da ikke har så mange gode løsninger. Dette er for øvrig også et problem på ungdomshjem, hvor man kan ha ganske utagerende ungdommer, men man kan ikke gjøre så mye annet enn å ta fra dem telefonen eller utetida. Det er etter min erfaring en straff de har hatt lite suksess med. En ønsker jo at tiltakene skal være så tøffe at ungdommene innser alvoret, men samtidig ikke av en slik art at ungdommene bare blir mer irriterte og utagerende.

Men som sagt, jeg mener at det er fullt forsvarlig og helt lovlig å sende en elev til rektor eller administrasjonen, gitt at de kan sitte der under delvis tilsyn og gjøre det de skal. Det er jo gjerne derfor de tas ut også - fordi de ikke gjør det de skal. Utvisning osv. er absolutt noe som praktiseres, men det er ikke noe en hører om ofte. Sist jeg var borti det, var det snakk om ungdommer som røyka hasj på skolen. Det var vel seks-sju år siden. Jeg har også vært vitne til at politi og andre har kommet og lagt ungdommer i bakken og tatt dem med seg i helt ekstreme tilfeller.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Crazy Horse med fasit kl 21.40

Og dette baserer jeg ikke bare på min egen tid på skolen, men også mange års erfaring som vikarlærer på ulike skoler.

Kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer i dag, kontra på den tiden, nettopp grunnet at lærerne har blitt "kastrert". Jeg har også en viss formening om at dette med at man ikke kan snakke hardt til elever lenger ev la dem sitte på gangen, uten at foreldre hyler opp i sitt forsvar av "gullungen" deres, har en direkte kobling til den såkalte "frie oppdragelse" som for alvor fikk fotfeste fra 2000-tallet og utover. Foreldre som ikke setter grenser og stiller krav til sine "gullunger", er en sterkt medvirkende årsak til at elever heller ikke klarer å oppføre seg i klasserommet og/eller ikke har respekt for lærere.

Det er ikke bare lønna som er årsak til at mange lærere finner seg andre typer jobber, for å si det sånn.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 9:54 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 9:17 pm
Strider skrev: fre mai 19, 2023 8:55 pm Hvis du skal være lærer så bør du være lærer i en rik/bra bydel.
Sparer seg for mye unødvendig fanteri.

Samme med bosted.

White flight kalles det
► Show Spoiler
Stor jævel. Vet ikke hvordan det er i USA, men i Norge ville han vært tilbaske på skolen neste dag, med krav om å bli vist respekt mot fra de tilsette.
Dette stemmer selvsagt ikke. For øvrig jævlig å se på alle som bare går forbi, og hvor få som faktisk går for å snakke med den kvinnelige læreren når hun ser ut til å komme til bevissthet.
Men en ser og at video-overvåking har mye å si, konstruktivt; for jaggu skal det godt gjøres for den voldelige personen her å benekte sine faktiske overgrep. En video avslørte at et barn som alltid fikk kjeften i barnehagen, at han flere ganger fikk skylden selv om han ikke hadde gjort noe feil. Det samme har skjedd i klasserommet og her kan og læreren se seg selv og sin funksjon og lære av det.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

SirJames skrev: fre mai 19, 2023 10:31 pm Crazy Horse med fasit kl 21.40

Og dette baserer jeg ikke bare på min egen tid på skolen, men også mange års erfaring som vikarlærer på ulike skoler.

Kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer i dag, kontra på den tiden, nettopp grunnet at lærerne har blitt "kastrert". Jeg har også en viss formening om at dette med at man ikke kan snakke hardt til elever lenger ev la dem sitte på gangen, uten at foreldre hyler opp i sitt forsvar av "gullungen" deres, har en direkte kobling til den såkalte "frie oppdragelse" som for alvor fikk fotfeste fra 2000-tallet og utover. Foreldre som ikke setter grenser og stiller krav til sine "gullunger", er en sterkt medvirkende årsak til at elever heller ikke klarer å oppføre seg i klasserommet og/eller ikke har respekt for lærere.

Det er ikke bare lønna som er årsak til at mange lærere finner seg andre typer jobber, for å si det sånn.
Takk. Akkurat det samme hører jeg fra mange av mine omgangsvenner som er (og var) lærere.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

SirJames skrev: fre mai 19, 2023 10:31 pm Kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer i dag, kontra på den tiden, nettopp grunnet at lærerne har blitt "kastrert". Jeg har også en viss formening om at dette med at man ikke kan snakke hardt til elever lenger ev la dem sitte på gangen, uten at foreldre hyler opp i sitt forsvar av "gullungen" deres, har en direkte kobling til den såkalte "frie oppdragelse" som for alvor fikk fotfeste fra 2000-tallet og utover. Foreldre som ikke setter grenser og stiller krav til sine "gullunger", er en sterkt medvirkende årsak til at elever heller ikke klarer å oppføre seg i klasserommet og/eller ikke har respekt for lærere.
Det er ikke bare lønna som er årsak til at mange lærere finner seg andre typer jobber, for å si det sånn.
Dette er overhodet ikke inntrykket til de fleste lærere. De fleste lærere elsker jo jobben sin og har 99 % positive opplevelser på jobb. Dette vet jeg fra utallige undersøkelser, møter, konferanser og what not. Personlig har jeg vært kontaktlærer for bortimot hundre elever totalt (og faglærer for sikkert det femdobbelte) og nesten aldri opplevd at foreldre skal "forsvare gullungen" slik du skisserer her. Kanskje det har skjedd en gang eller to, ikke mer. Sånn er det faktisk for de fleste lærere. Så er det noen som får litt ufortjent pes, mens andre får fortjent pes. Sleng på at lønna i ferd med å bli brukbar igjen, lektor m/tillegg og full ansiennitet bikker snart 800k og det fins noen funksjonstillegg og lokale tillegg en kan få utover det også, så ser det ikke ille ut om man har god utdannelse, litt teken på yrket, og ikke minst god innstilling.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 10:33 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 9:54 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 9:17 pm

Stor jævel. Vet ikke hvordan det er i USA, men i Norge ville han vært tilbaske på skolen neste dag, med krav om å bli vist respekt mot fra de tilsette.
Dette stemmer selvsagt ikke. For øvrig jævlig å se på alle som bare går forbi, og hvor få som faktisk går for å snakke med den kvinnelige læreren når hun ser ut til å komme til bevissthet.
Men en ser og at video-overvåking har mye å si, konstruktivt; for jaggu skal det godt gjøres for den voldelige personen her å benekte sine faktiske overgrep. En video avslørte at et barn som alltid fikk kjeften i barnehagen, at han flere ganger fikk skylden selv om han ikke hadde gjort noe feil. Det samme har skjedd i klasserommet og her kan og læreren se seg selv og sin funksjon og lære av det.
Jeg ser absolutt poenget, samtidig er jeg såpass skeptisk til overvåkning at jeg er veldig usikker på om det er veien å gå. I hvert fall i et klasserom.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 10:06 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 9:49 pm
anbessa skrev: fre mai 19, 2023 9:19 pm
Problemet er at samme paragraf sier at ALLE har rett på et skolemiljø. På skolen jeg jobber presiserte kommunens øverste skoleleder at rettighetene til mobberen trumfet rettighetene til de 25 ofrene (årevis med psykisk terror). Komplett umulig å få flyttet eller utvist mobberen. Endte med at halve klassen byttet skole. At ikke flere flyttet er et mysterium.
Dette er et stjerneeksempel på at det er akkurat slik jeg har beskrevet tidligere i tråden med skoleledere som mangler virkelighetssans og at ingen mobbere blir flyttet noensinne og at @Henningsen selvsagt har feil.
Hva påstår du jeg tar feil om?
Vold og hærverk er et økende problem i skolen i dag og lite og ingen straff/konsekvenser blir tildelt overgriperne.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 11:01 pm
Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 10:33 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 9:54 pm Dette stemmer selvsagt ikke. For øvrig jævlig å se på alle som bare går forbi, og hvor få som faktisk går for å snakke med den kvinnelige læreren når hun ser ut til å komme til bevissthet.
Men en ser og at video-overvåking har mye å si, konstruktivt; for jaggu skal det godt gjøres for den voldelige personen her å benekte sine faktiske overgrep. En video avslørte at et barn som alltid fikk kjeften i barnehagen, at han flere ganger fikk skylden selv om han ikke hadde gjort noe feil. Det samme har skjedd i klasserommet og her kan og læreren se seg selv og sin funksjon og lære av det.
Jeg ser absolutt poenget, samtidig er jeg såpass skeptisk til overvåkning at jeg er veldig usikker på om det er veien å gå. I hvert fall i et klasserom.
Slik har man sett på det, men kanskje er en kommet til et punkt der det ikke er noen vei utenom.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 10:57 pm
SirJames skrev: fre mai 19, 2023 10:31 pm Kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer i dag, kontra på den tiden, nettopp grunnet at lærerne har blitt "kastrert". Jeg har også en viss formening om at dette med at man ikke kan snakke hardt til elever lenger ev la dem sitte på gangen, uten at foreldre hyler opp i sitt forsvar av "gullungen" deres, har en direkte kobling til den såkalte "frie oppdragelse" som for alvor fikk fotfeste fra 2000-tallet og utover. Foreldre som ikke setter grenser og stiller krav til sine "gullunger", er en sterkt medvirkende årsak til at elever heller ikke klarer å oppføre seg i klasserommet og/eller ikke har respekt for lærere.
Det er ikke bare lønna som er årsak til at mange lærere finner seg andre typer jobber, for å si det sånn.
Dette er overhodet ikke inntrykket til de fleste lærere. De fleste lærere elsker jo jobben sin og har 99 % positive opplevelser på jobb. Dette vet jeg fra utallige undersøkelser, møter, konferanser og what not. Personlig har jeg vært kontaktlærer for bortimot hundre elever totalt (og faglærer for sikkert det femdobbelte) og nesten aldri opplevd at foreldre skal "forsvare gullungen" slik du skisserer her. Kanskje det har skjedd en gang eller to, ikke mer. Sånn er det faktisk for de fleste lærere. Så er det noen som får litt ufortjent pes, mens andre får fortjent pes. Sleng på at lønna i ferd med å bli brukbar igjen, lektor m/tillegg og full ansiennitet bikker snart 800k og det fins noen funksjonstillegg og lokale tillegg en kan få utover det også, så ser det ikke ille ut om man har god utdannelse, litt teken på yrket, og ikke minst god innstilling.
M.a.o tilbakeviser du både det du siterer og alt som fremkommer i trådstarten?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 10:57 pm
SirJames skrev: fre mai 19, 2023 10:31 pm Kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer i dag, kontra på den tiden, nettopp grunnet at lærerne har blitt "kastrert". Jeg har også en viss formening om at dette med at man ikke kan snakke hardt til elever lenger ev la dem sitte på gangen, uten at foreldre hyler opp i sitt forsvar av "gullungen" deres, har en direkte kobling til den såkalte "frie oppdragelse" som for alvor fikk fotfeste fra 2000-tallet og utover. Foreldre som ikke setter grenser og stiller krav til sine "gullunger", er en sterkt medvirkende årsak til at elever heller ikke klarer å oppføre seg i klasserommet og/eller ikke har respekt for lærere.
Det er ikke bare lønna som er årsak til at mange lærere finner seg andre typer jobber, for å si det sånn.
Dette er overhodet ikke inntrykket til de fleste lærere. De fleste lærere elsker jo jobben sin og har 99 % positive opplevelser på jobb. Dette vet jeg fra utallige undersøkelser, møter, konferanser og what not. Personlig har jeg vært kontaktlærer for bortimot hundre elever totalt (og faglærer for sikkert det femdobbelte) og nesten aldri opplevd at foreldre skal "forsvare gullungen" slik du skisserer her. Kanskje det har skjedd en gang eller to, ikke mer. Sånn er det faktisk for de fleste lærere. Så er det noen som får litt ufortjent pes, mens andre får fortjent pes. Sleng på at lønna i ferd med å bli brukbar igjen, lektor m/tillegg og full ansiennitet bikker snart 800k og det fins noen funksjonstillegg og lokale tillegg en kan få utover det også, så ser det ikke ille ut om man har god utdannelse, litt teken på yrket, og ikke minst god innstilling.
Det er ikke lenger enn noen dager siden hvor Steffen Handal igjen var på Dax18 og uttrykte stor bekymring over at så mange lærere jobber med noe helt annet. Dette i forbindelse med at snittinntakskravet til lærerutdanning er senket til 4.

Han forklarte "lærerflukten" blant annet med at yrket ikke lenger har høy status, og nevnte lønn som en av de underliggende faktorer i så måte. Selv finner jeg det sannsynlig at det også handler om hverdagen i klasserommet.

På samme måte som at jeg ikke kan ta mine erfaringer til inntekt for den hele og ubestridte fasit i denne debatten, kan heller ikke du etter min mening gjøre det samme, selv om du viser til "utallige undersøkelser". Din påstand om at "Sånn er det faktisk for de fleste lærere", blir således en smule anekdotisk, all den tid den er farget av dine egne opplevelser.

Hvis de fleste lærere hadde hatt "99 % positive opplevelser på jobb", hadde nok ikke så mange funnet på noe annet.

Anekdotisk sett er det jo også et faktum at jeg har hatt, og også vært tilstede, på mange konferansetimer med foreldre. Mange av dem er lydhøre overfor problemet vi skisserer, men svært mange går også rett i forsvarsposisjon for sitt barn.

"Han/hun er jo ikke sånn hjemme", "Det er sikkert noen andre som har fyrt ham/hun opp" osv. Ansvarsfraskrivelse mao.

Jeg har forøvrig lest tråden, og ser jo at du også uttrykker bekymring over det som har vist seg å bli en "maktfordeling" som har tippet over i feil retning. Som sagt, jeg er sterkt overbevist om at hovedansvaret for dette ligger hos foreldrene.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Neptun skrev: fre mai 19, 2023 11:23 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 10:57 pm
SirJames skrev: fre mai 19, 2023 10:31 pm Kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer i dag, kontra på den tiden, nettopp grunnet at lærerne har blitt "kastrert". Jeg har også en viss formening om at dette med at man ikke kan snakke hardt til elever lenger ev la dem sitte på gangen, uten at foreldre hyler opp i sitt forsvar av "gullungen" deres, har en direkte kobling til den såkalte "frie oppdragelse" som for alvor fikk fotfeste fra 2000-tallet og utover. Foreldre som ikke setter grenser og stiller krav til sine "gullunger", er en sterkt medvirkende årsak til at elever heller ikke klarer å oppføre seg i klasserommet og/eller ikke har respekt for lærere.
Det er ikke bare lønna som er årsak til at mange lærere finner seg andre typer jobber, for å si det sånn.
Dette er overhodet ikke inntrykket til de fleste lærere. De fleste lærere elsker jo jobben sin og har 99 % positive opplevelser på jobb. Dette vet jeg fra utallige undersøkelser, møter, konferanser og what not. Personlig har jeg vært kontaktlærer for bortimot hundre elever totalt (og faglærer for sikkert det femdobbelte) og nesten aldri opplevd at foreldre skal "forsvare gullungen" slik du skisserer her. Kanskje det har skjedd en gang eller to, ikke mer. Sånn er det faktisk for de fleste lærere. Så er det noen som får litt ufortjent pes, mens andre får fortjent pes. Sleng på at lønna i ferd med å bli brukbar igjen, lektor m/tillegg og full ansiennitet bikker snart 800k og det fins noen funksjonstillegg og lokale tillegg en kan få utover det også, så ser det ikke ille ut om man har god utdannelse, litt teken på yrket, og ikke minst god innstilling.
M.a.o tilbakeviser du både det du siterer og alt som fremkommer i trådstarten?
Litt usikker på hvor du vil med dette, men ja, jeg mener at det innlegget til denne læreren ikke er representativt for det en overveldende majoritet opplever på jobb. Dette har jeg vel uttrykt ganske tydelig ellers også, og jeg kan begrunne det ut fra utallige møter, konferanser og kurs med lærere og andre ansatte i skolen i kommunen, men ogsåi fylket og landet for øvrig. Samtidig er det ikke noen tvil om at det enkelte steder og for en del lærere er svært utfordrende å gå på jobb og drive undervisning, så det er absolutt noe man bør ta på alvor og se på hvilke tiltak en kan iverksette for å gi lærere handlingsrommet de trenger. Men som påpekt av både meg og andre her, så har ikke denne læreren helt kontroll på det juridiske ifm. hva hun kan og ikke kan gjøre. Det er også synd at folk tror det er helt for jævlig å være lærer generelt sett, for det er det absolutt ikke.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

SirJames skrev: fre mai 19, 2023 11:54 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 10:57 pm
SirJames skrev: fre mai 19, 2023 10:31 pm Kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer i dag, kontra på den tiden, nettopp grunnet at lærerne har blitt "kastrert". Jeg har også en viss formening om at dette med at man ikke kan snakke hardt til elever lenger ev la dem sitte på gangen, uten at foreldre hyler opp i sitt forsvar av "gullungen" deres, har en direkte kobling til den såkalte "frie oppdragelse" som for alvor fikk fotfeste fra 2000-tallet og utover. Foreldre som ikke setter grenser og stiller krav til sine "gullunger", er en sterkt medvirkende årsak til at elever heller ikke klarer å oppføre seg i klasserommet og/eller ikke har respekt for lærere.
Det er ikke bare lønna som er årsak til at mange lærere finner seg andre typer jobber, for å si det sånn.
Dette er overhodet ikke inntrykket til de fleste lærere. De fleste lærere elsker jo jobben sin og har 99 % positive opplevelser på jobb. Dette vet jeg fra utallige undersøkelser, møter, konferanser og what not. Personlig har jeg vært kontaktlærer for bortimot hundre elever totalt (og faglærer for sikkert det femdobbelte) og nesten aldri opplevd at foreldre skal "forsvare gullungen" slik du skisserer her. Kanskje det har skjedd en gang eller to, ikke mer. Sånn er det faktisk for de fleste lærere. Så er det noen som får litt ufortjent pes, mens andre får fortjent pes. Sleng på at lønna i ferd med å bli brukbar igjen, lektor m/tillegg og full ansiennitet bikker snart 800k og det fins noen funksjonstillegg og lokale tillegg en kan få utover det også, så ser det ikke ille ut om man har god utdannelse, litt teken på yrket, og ikke minst god innstilling.
Det er ikke lenger enn noen dager siden hvor Steffen Handal igjen var på Dax18 og uttrykte stor bekymring over at så mange lærere jobber med noe helt annet. Dette i forbindelse med at snittinntakskravet til lærerutdanning er senket til 4.

Han forklarte "lærerflukten" blant annet med at yrket ikke lenger har høy status, og nevnte lønn som en av de underliggende faktorer i så måte. Selv finner jeg det sannsynlig at det også handler om hverdagen i klasserommet.

På samme måte som at jeg ikke kan ta mine erfaringer til inntekt for den hele og ubestridte fasit i denne debatten, kan heller ikke du etter min mening gjøre det samme, selv om du viser til "utallige undersøkelser". Din påstand om at "Sånn er det faktisk for de fleste lærere", blir således en smule anekdotisk, all den tid den er farget av dine egne opplevelser.

Hvis de fleste lærere hadde hatt "99 % positive opplevelser på jobb", hadde nok ikke så mange funnet på noe annet.

Anekdotisk sett er det jo også et faktum at jeg har hatt, og også vært tilstede, på mange konferansetimer med foreldre. Mange av dem er lydhøre overfor problemet vi skisserer, men svært mange går også rett i forsvarsposisjon for sitt barn.

"Han/hun er jo ikke sånn hjemme", "Det er sikkert noen andre som har fyrt ham/hun opp" osv. Ansvarsfraskrivelse mao.

Jeg har forøvrig lest tråden, og ser jo at du også uttrykker bekymring over det som har vist seg å bli en "maktfordeling" som har tippet over i feil retning. Som sagt, jeg er sterkt overbevist om at hovedansvaret for dette ligger hos foreldrene.
Jeg er enig i noe av dette, annet ikke. Blant annet er det ikke undervisning og elever som er blant hovedgrunnene til at folk ikke velger å bli i læreryrket. Dette er den delen de fleste liker best, og det trekkes også fram blant lærerstudenter. Krav om rapportering, møter, detaljstyring fra ledelse og alt ikke-pedagogisk arbeid har vært de sentrale årsakene til lærerflukten, i tillegg til lønn. For mange er det rett og slett for mye å gjøre og for lite en får igjen for det. Nå er lønna blitt betydelig bedre, egentlig kan en ikke kreve mer med tanke på hvor enkelt det er å bli lærer (lærerstudenter og studenter innen humaniora bruker i gjennomsnitt bare rundt 60 % av den tida studenter innen eksempelvis sivilingeniørfag, arkitektur og medisin bruker viser siste års SHoT-undersøkelse). Men ja, en kunne lagt forholdene tilrette for at det var litt enklere å stå i jobben også, og her er vi nok sikkert for en del av de samme tiltakene.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 11:21 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 10:06 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 9:49 pm

Dette er et stjerneeksempel på at det er akkurat slik jeg har beskrevet tidligere i tråden med skoleledere som mangler virkelighetssans og at ingen mobbere blir flyttet noensinne og at @Henningsen selvsagt har feil.
Hva påstår du jeg tar feil om?
Vold og hærverk er et økende problem i skolen i dag og lite og ingen straff/konsekvenser blir tildelt overgriperne.
Som sagt, hva tar jeg feil om?

meldestokk

Legg inn av meldestokk »

Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 8:21 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 8:16 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 8:05 pm Ikke så merkelig denne utviklingen i tråden.
Se f.eks i tråden om han frp'eren som gikk bananas i fylla ble til en drittslenginskonkurranse mot somaliere...
Du fortsetter å skrive om ting som ikke har med trådens tema å gjøre, faktisk gjelder det 100% av innleggene dine.

Gratulerer!
Dokumenter tullepåstanden din er du grei.

Som sagt, det er ikke noe nytt at enkelte tråder vandrer litt fra tema.
Her har man i det minste holdt seg til skolen.
Det burde kanskje du gjort også ;) jeg mener, i stedet for at du skal gjøre meg til et tema. Da har du virkelig sporet av
Synes dette har vært en interessant diskusjon, med interessante opplevelser og meninger. Men du virker å være her kun for å lage dårlig stemning. Har aldri blokkert noen her før, men nå må jeg finne ut hvordan det gjøres.

Strider

Legg inn av Strider »

Selv i rike Stavanger har det versert historier opp gjennom årene om klasser i Kvernevik, Tasta og Storhaug hvor det er rene dyrehagen. Dette er litt lower class bydeler.
De som bråker mest kan gjøre som de vil og kan plage lærere og medelever i timen så mye de vil.
Har hørt dette fra flere personer.

Men dette har aldri blitt omtalt på en slik måte i media noen gang

Men vil tro enkelte steder er det mye verre enn man sier offentlig. Tenker spesielt i enkelte fattige bydeler i Oslo må det være nær kaos i enkelte klasser /skoler

Takk til våre politikere!

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

SirJames skrev: fre mai 19, 2023 11:54 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 10:57 pm
SirJames skrev: fre mai 19, 2023 10:31 pm Kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer i dag, kontra på den tiden, nettopp grunnet at lærerne har blitt "kastrert". Jeg har også en viss formening om at dette med at man ikke kan snakke hardt til elever lenger ev la dem sitte på gangen, uten at foreldre hyler opp i sitt forsvar av "gullungen" deres, har en direkte kobling til den såkalte "frie oppdragelse" som for alvor fikk fotfeste fra 2000-tallet og utover. Foreldre som ikke setter grenser og stiller krav til sine "gullunger", er en sterkt medvirkende årsak til at elever heller ikke klarer å oppføre seg i klasserommet og/eller ikke har respekt for lærere.
Det er ikke bare lønna som er årsak til at mange lærere finner seg andre typer jobber, for å si det sånn.
Dette er overhodet ikke inntrykket til de fleste lærere. De fleste lærere elsker jo jobben sin og har 99 % positive opplevelser på jobb. Dette vet jeg fra utallige undersøkelser, møter, konferanser og what not. Personlig har jeg vært kontaktlærer for bortimot hundre elever totalt (og faglærer for sikkert det femdobbelte) og nesten aldri opplevd at foreldre skal "forsvare gullungen" slik du skisserer her. Kanskje det har skjedd en gang eller to, ikke mer. Sånn er det faktisk for de fleste lærere. Så er det noen som får litt ufortjent pes, mens andre får fortjent pes. Sleng på at lønna i ferd med å bli brukbar igjen, lektor m/tillegg og full ansiennitet bikker snart 800k og det fins noen funksjonstillegg og lokale tillegg en kan få utover det også, så ser det ikke ille ut om man har god utdannelse, litt teken på yrket, og ikke minst god innstilling.
Dette i forbindelse med at snittinntakskravet til lærerutdanning er senket til 4.
Dette stemmer ikke! Med andre ord - vanlig lav standard fra din side, Du baserer deg ikke på fakta og kunnskap, men på synsing, føleri og ting du dikter opp. Det gjelder alt det andre du skriver i denne debatten også. Det jeg siterer er bare et eksempel.

https://khrono.no/fjerner-4-krav-men-ok ... eng/632727
Sist redigert av HNilsen den lør mai 20, 2023 8:12 am, redigert 1 gang totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

meldestokk skrev: lør mai 20, 2023 3:17 am
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 8:21 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 8:16 pm

Du fortsetter å skrive om ting som ikke har med trådens tema å gjøre, faktisk gjelder det 100% av innleggene dine.

Gratulerer!
Dokumenter tullepåstanden din er du grei.

Som sagt, det er ikke noe nytt at enkelte tråder vandrer litt fra tema.
Her har man i det minste holdt seg til skolen.
Det burde kanskje du gjort også ;) jeg mener, i stedet for at du skal gjøre meg til et tema. Da har du virkelig sporet av
Synes dette har vært en interessant diskusjon, med interessante opplevelser og meninger. Men du virker å være her kun for å lage dårlig stemning. Har aldri blokkert noen her før, men nå må jeg finne ut hvordan det gjøres.
Vanlig standard fra vedkommende.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Lærere ønsker å kunne bortvise elever. Svar: Regelverket i dag gir lærere muligheten til å bortvise elever. Så premisset for tråden (og det upresise og dårlige lærer-innlegget tråden er basert på) er feil.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»