Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Svar
Skraevadottir

Re: Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Legg inn av Skraevadottir »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 10:46 am
Skraevadottir skrev: lør mai 20, 2023 10:30 am
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 10:20 am

At lærere mener at den tiden – i realiteten en time per uke – som er satt av til teamarbeid skal brukes til annet arbeid, synes jeg er uhørt. Her snakker vi om den ene timen i uka der lærere kan samarbeide om elever som har ulike former for vansker, utveksle informasjon om 9a-saker, planlegge felles aktiviteter for elevene sine og etablere rutiner som er i tråd med forskriften (eks. vurderingspraksis i tråd med vurderingsforskriften). Og mye annet. Lærere har et vanvittig gunstig arbeidsår sammenlignet med andre lignende yrkesgrupper. En arbeidstidsordning som har vært under press av deres arbeidsgiver, KS, men som deres organisasjoner har kjempet for med nebb og klør for å beholde. Jeg støtter denne arbeidstidsordningen, fullt ut, men det er under forutsetning om at lærere er lojale mot arbeidstiden og ikke forsøker å uthule den, slik du gjør her. Der du vil ta fra den lille fellestiden som er lagt opp og bruke til annet. Hvis lærere fortsetter å syte over en så åpenbar sak – at fellestiden er nettopp til samarbeid – så er jeg redd for at man gir arbeidsgiver flere argumenter for å gå inn for en mer normal arbeidstidsordning. En arbeidstidsordning der det ikke er en kamp om å få lærere til å samarbeide, slik som det i mange tilfeller er med arbeidstidsordningen som lærere har i dag.

Mitt anliggende i denne diskusjonen var ditt angrep på ledelsen. At ledelsen detaljstyrte. Jeg begriper ikke denne ledelsefiendtligheten som mange lærere legger opp til. Ledelsen er velmenende og ønsker det beste, er min klare erfaring. Hvorfor legge opp til en konflikt/kamp mot dem. Hvis noe er unyansert, så er det det. Og de eksemplene du kommer med her kan vel neppe kalles detaljstyring:

At lærere ikke får bruke av (den lille) samarbeidstiden sin til å ha møter med foreldre.
At lærere er forpliktet (også av ledelsen) til å følge gjeldende forskrifter.
At lærere (som andre offentlig ansatte) må forholde seg til de digitale verktøy som kommunen/fylket har valgt.
Angrep på ledelsen? Det var vel å dra det litt langt. Som du kanskje også har sett her, så har jeg ikke hatt noen problemer med ledelsen selv. Jeg har alltid blitt veldig godt behandla og har hatt veldig lite å klage på. Det jeg trekker fram er de tingene lærere ofte trekker fram som tidstyver eller detaljstyring fra ledelsen, hvor det er noe av det jeg kan kjenne igjen og identifisere som problematisk. La oss si at disse utgjør en halvtime i snitt i uka. Det er jo ikke mye isolert sett, men det er ganske mye i løpet av et år når disse kommer på toppen av andre ting en gjør. For de som strever med klassene sine og det daglige arbeidet vil denne tida kunne være uvurderlig.

Ellers, som jeg også har påpekt tidligere, så finner jeg det litt suspekt at du har et såpass udelt negativt syn på lærere, mens du selv trekker fram ledelsen som "velmende og ønsker det beste". Jeg er ikke uenig i det siste som hovedregel, men jeg syns din framstilling av lærere og ledelse er svart/hvit og bærer preg av generell mistro til lærere og tilsvarende full tiltro til ledelse.

Er du klar over dette selv?
Poenget er at lærere må slutte å rette baker for smed. Ledelsen kan ikke noe for at kommunal administrasjon har valgt det ene eller det andre digitale verktøyet for sin kommune. Ledelsen har også liten innflytelse på hvilken vurderingpraksis lærere må forholde seg til. Men det er vel likevel åpenbart at ledelsen er satt der til å se til at skolen en dens lærere følger den praksisen som forskriften bestemmer. Og den forskriften vi har i dag gir lærere stor frihet. Større frihet enn (kanskje) noe annet land. Lærere bør dessuten slutte å klage på at de må samarbeide. Det er ikke til deres fordel.

Jeg synes lærere har en dårlig sak når de klager på detaljstyring. Jeg mener deres organisasjoner har hovedskylden for at det er dette som er blitt den etablerte fortellingen om yrket.
Vi får la dette bli siste ord i denne sammenhengen, tenker jeg. Vi er vel enige om noe av sakens kjerne, eksempelvis NPM, men stort sett uenige om hva dette betyr i praksis og hvem som sitter med ansvaret for det ene og det andre. Det tror jeg ikke vi blir enige om heller, ettersom vi tror på litt ulike fortellinger her.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Her var det lærerne som ble bortvist. Lurer på hva lærerne har sagt? Noen som har BT-abonnement?

https://www.bt.no/btmagasinet/i/3EV3q0/ ... -ut-doeren

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Sulfat skrev: lør mai 20, 2023 10:57 am Her var det lærerne som ble bortvist. Lurer på hva lærerne har sagt? Noen som har BT-abonnement?

https://www.bt.no/btmagasinet/i/3EV3q0/ ... -ut-doeren
"I mai 2021 skreiv Avisa Nordhordland om kva som hende ein januardag i 2019: Mot slutten av skuledagen ein vanleg fredag, gjorde den erfarne læraren greie for terminkarakteren til ein elev. Eleven skal ha forventa ein seksar i faget til Dalland, men læraren meinte det ikkje var grunnlag for meir enn ein femmar.

– Eleven blei lei seg. Eg prøvde å trøyste så godt eg kunne, men eg kunne jo ikkje endre karakteren, har Dalland tidlegare fortalt til avisa.

Eit par dagar seinare kontakta ein av dei føresette til eleven skulen. Eleven skal ha følt seg krenka i karaktersamtalen med Dalland.

I starten skal læraren ha fått beskjed av rektor på skulen at han ikkje skulle tenke på saka. Nokre veker seinare blei han derimot kalla inn til rektor som skal ha forlanga at Dalland signerte ei skriftleg orsaking for å ha krenka eleven. Læraren ville ikkje be om orsaking til eleven."


https://www.utdanningsnytt.no/krenket-a ... sak/351303

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Skraevadottir skrev: lør mai 20, 2023 10:52 am
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 10:46 am
Skraevadottir skrev: lør mai 20, 2023 10:30 am Angrep på ledelsen? Det var vel å dra det litt langt. Som du kanskje også har sett her, så har jeg ikke hatt noen problemer med ledelsen selv. Jeg har alltid blitt veldig godt behandla og har hatt veldig lite å klage på. Det jeg trekker fram er de tingene lærere ofte trekker fram som tidstyver eller detaljstyring fra ledelsen, hvor det er noe av det jeg kan kjenne igjen og identifisere som problematisk. La oss si at disse utgjør en halvtime i snitt i uka. Det er jo ikke mye isolert sett, men det er ganske mye i løpet av et år når disse kommer på toppen av andre ting en gjør. For de som strever med klassene sine og det daglige arbeidet vil denne tida kunne være uvurderlig.

Ellers, som jeg også har påpekt tidligere, så finner jeg det litt suspekt at du har et såpass udelt negativt syn på lærere, mens du selv trekker fram ledelsen som "velmende og ønsker det beste". Jeg er ikke uenig i det siste som hovedregel, men jeg syns din framstilling av lærere og ledelse er svart/hvit og bærer preg av generell mistro til lærere og tilsvarende full tiltro til ledelse.

Er du klar over dette selv?
Poenget er at lærere må slutte å rette baker for smed. Ledelsen kan ikke noe for at kommunal administrasjon har valgt det ene eller det andre digitale verktøyet for sin kommune. Ledelsen har også liten innflytelse på hvilken vurderingpraksis lærere må forholde seg til. Men det er vel likevel åpenbart at ledelsen er satt der til å se til at skolen en dens lærere følger den praksisen som forskriften bestemmer. Og den forskriften vi har i dag gir lærere stor frihet. Større frihet enn (kanskje) noe annet land. Lærere bør dessuten slutte å klage på at de må samarbeide. Det er ikke til deres fordel.

Jeg synes lærere har en dårlig sak når de klager på detaljstyring. Jeg mener deres organisasjoner har hovedskylden for at det er dette som er blitt den etablerte fortellingen om yrket.
Vi får la dette bli siste ord i denne sammenhengen, tenker jeg. Vi er vel enige om noe av sakens kjerne, eksempelvis NPM, men stort sett uenige om hva dette betyr i praksis og hvem som sitter med ansvaret for det ene og det andre. Det tror jeg ikke vi blir enige om heller, ettersom vi tror på litt ulike fortellinger her.
Jeg synes bare påstanden om at ledelsen detaljstyrer lærerne er så uforsonlig – og også urettferdig. De eksemplene du skal underbygge denne påstanden din med her, bekrefter heller ikke dette. Jeg mener derfor man burde legge av seg en slik retorikk.
I det øvrige er vi jo enige om mange ting, i tillegg til at vi begge er motstandere av NPM: At lærere skal ha stor didaktisk og pedagogisk frihet. At arbeidsåret bør beholdes. At det er mange goder og fordeler med det å være lærer.
Men som sagt, har jeg lite til overs for påstanden om at ledelsen detaljstyrer lærere. For meg virker det som at ledelsen er en lettvint motstander å ty til, og som det er enkelt å få "likes" når man tar.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

chelsea8 skrev: lør mai 20, 2023 10:46 am
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 10:27 am Her er du ved kjernen. Dette er problemet. Lærere blir veldig utydelige på hvilke virkemidler som kan "ordne opp i" dette problemet, er min erfaring.
Det er vel utydelighet fordi det ikke er tilgjengelige ressurser eller handlingsrom for å ordne opp i disse problemene. Det er nok enorm underrapportering fra skolene for å opprettholde samarbeid med hjemmene og bevare fasaden, slik en bruker tidligere nevnte i tråden.
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 10:27 am Dette vil alltid være en utfordring, men for de få elevene det gjelder kan lærere finne forebyggende tiltak i samarbeid med andre instanser som skolen samarbeider med (eks. ppt, barnevern, BUP).
Dette høres bra ut i teorien, men slik fungerer det ikke i praksis. Dette er etater som også er underbemannet og har lang behandlingstid. Det er en lang prosess å melde opp en elev som skal utredes og lages tiltak rundt. I tillegg må hjemmet være enig i at deres barn skal kartlegges og utredes. I mange tilfeller har hjemmet et helt annet syn på saken enn det skolen har, naturligvis, siden adferden ofte har rot i faktorer utenfor skoleverket. En god del foreldre ønsker ikke å få festet en diagnose til deres barn fordi det kan føre til stigmatisering og begrense en del muligheter i framtiden, for eks. en karriere innenfor forsvaret osv.

Etter en lang utredning ender ofte sakene opp med at skolen må løse problemet innenfor de rammene som klassene allerede har. Det vil si omtrent det samme som ingenting.
Selvsagt må skolene og lærerne løse disse problemene innenfor de rammene de har. Hvilke rammer skulle de ellers løse problemene innenfor? Her må man bruke ansvarsgruppemøter. Der kan man bli enige om hvilke tiltak som skal iverksettes. Her kan også de "profesjonelle" instansene komme med råd og anbefalinger.

SirJames

Legg inn av SirJames »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:09 am
SirJames skrev: fre mai 19, 2023 11:54 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 10:57 pm Dette er overhodet ikke inntrykket til de fleste lærere. De fleste lærere elsker jo jobben sin og har 99 % positive opplevelser på jobb. Dette vet jeg fra utallige undersøkelser, møter, konferanser og what not. Personlig har jeg vært kontaktlærer for bortimot hundre elever totalt (og faglærer for sikkert det femdobbelte) og nesten aldri opplevd at foreldre skal "forsvare gullungen" slik du skisserer her. Kanskje det har skjedd en gang eller to, ikke mer. Sånn er det faktisk for de fleste lærere. Så er det noen som får litt ufortjent pes, mens andre får fortjent pes. Sleng på at lønna i ferd med å bli brukbar igjen, lektor m/tillegg og full ansiennitet bikker snart 800k og det fins noen funksjonstillegg og lokale tillegg en kan få utover det også, så ser det ikke ille ut om man har god utdannelse, litt teken på yrket, og ikke minst god innstilling.
Dette i forbindelse med at snittinntakskravet til lærerutdanning er senket til 4.
Dette stemmer ikke! Med andre ord - vanlig lav standard fra din side, Du baserer deg ikke på fakta og kunnskap, men på synsing, føleri og ting du dikter opp. Det gjelder alt det andre du skriver i denne debatten også. Det jeg siterer er bare et eksempel.

https://khrono.no/fjerner-4-krav-men-ok ... eng/632727
For noe jævla pisspreik. Som vanlig går du rett på person, istedetfor å holde deg til sak. For å senke meg til ditt nivå, så kan man jo si at du fortsatt virker butthurt etter å ha blitt satt på plass av så og si alle du kranglet med vedr 17. mai.

Ja, jeg var unøyaktig, og da jeg refererte til det du siterer meg på, blandet jeg to Dax18-sendinger i farta. Det stemmer at kravet til matte er senket, men snittkravet til lærerutdanning er fortsatt 4. Dette reagerer blant annet skribenter i Aftenposten på, og mener at snittkravet er for lavt i forhold til å kunne øke statusen til læreryrket fremover i tid. Dette bestrider forøvrig Ola Borten Moe, med henvisning til at et karaktersnitt på 4 fortsatt er ansett som gode karakterer.

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten- ... /avspiller

Din påstand om at mine erfaringer fra skoleverket er "synsing, føleri og ting jeg dikter opp", faller på sin egen urimelighet og er rett og slett drittsekkoppførsel fra din side. For ikke å snakke om løgner. Fortsett med det, så skal jeg sørge for at du blir rapportert for både spredning av løgner og personfokus. Du trenger jo åpenbart en pause, kan jeg foreslå Syden?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

SirJames skrev: lør mai 20, 2023 12:24 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:09 am
SirJames skrev: fre mai 19, 2023 11:54 pm

Dette i forbindelse med at snittinntakskravet til lærerutdanning er senket til 4.
Dette stemmer ikke! Med andre ord - vanlig lav standard fra din side, Du baserer deg ikke på fakta og kunnskap, men på synsing, føleri og ting du dikter opp. Det gjelder alt det andre du skriver i denne debatten også. Det jeg siterer er bare et eksempel.

https://khrono.no/fjerner-4-krav-men-ok ... eng/632727
Ja, jeg var unøyaktig, og da jeg refererte til det du siterer meg på, blandet jeg to Dax18-sendinger i farta. Det stemmer at kravet til matte er senket, men snittkravet til lærerutdanning er fortsatt 4. Dette reagerer blant annet skribenter i Aftenposten på, og mener at snittkravet er for lavt i forhold til å kunne øke statusen til læreryrket fremover i tid. Dette bestrider forøvrig Ola Borten Moe, med henvisning til at et karaktersnitt på 4 fortsatt er ansett som gode karakterer.
Hva har det å si at du blandet to Dagsnytt 18-sendinger? Karakterkravet har vel intet med hvilken Dagsnytt 18-sending man hører på? Ellers tenker jeg nok at Dette temaet har lite å si for saken som her diskuteres. Vil dessuten tro at også Utdanningsforbundet, med Handal i spissen, støtter endringen som her er gjort.

Hvis personfokus var et problem, så stod vel ikke du først i køen for å forebygge det, akkurat. Noe innlegget ditt her viser til fulle.

Når det gjelder nevnte diskusjon så kan jeg si at dårlige argumenter ikke blir bedre selv om flere gjentar dem inni ekkokammeret. At folk må få gjøre som de vil har aldri vært et sterkt argument, verken før, nå eller i fremtiden.

Dessuten, hvis du trur jeg lar meg påvirke av dine trusler om at du vil sladre til dine venner i Fridiskusjon, så kan jeg opplyse deg om at jeg gir totalt faen i om jeg har profil her. Dette er et lite, ubetydelig ekkokammer for en liten menighet. Dine 38500 innlegg mot mine knappe 3000 viser vel med all tydelighet for hvem av oss dette er viktigst. Du bor her, jeg er bare på besøk.

SirJames

Legg inn av SirJames »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 12:42 pm jeg er bare på besøk.
Takk for besøket, døren er den veien --->

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 11:57 pm
Neptun skrev: fre mai 19, 2023 11:23 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 10:57 pm Dette er overhodet ikke inntrykket til de fleste lærere. De fleste lærere elsker jo jobben sin og har 99 % positive opplevelser på jobb. Dette vet jeg fra utallige undersøkelser, møter, konferanser og what not. Personlig har jeg vært kontaktlærer for bortimot hundre elever totalt (og faglærer for sikkert det femdobbelte) og nesten aldri opplevd at foreldre skal "forsvare gullungen" slik du skisserer her. Kanskje det har skjedd en gang eller to, ikke mer. Sånn er det faktisk for de fleste lærere. Så er det noen som får litt ufortjent pes, mens andre får fortjent pes. Sleng på at lønna i ferd med å bli brukbar igjen, lektor m/tillegg og full ansiennitet bikker snart 800k og det fins noen funksjonstillegg og lokale tillegg en kan få utover det også, så ser det ikke ille ut om man har god utdannelse, litt teken på yrket, og ikke minst god innstilling.
M.a.o tilbakeviser du både det du siterer og alt som fremkommer i trådstarten?
Litt usikker på hvor du vil med dette, men ja, jeg mener at det innlegget til denne læreren ikke er representativt for det en overveldende majoritet opplever på jobb. Dette har jeg vel uttrykt ganske tydelig ellers også, og jeg kan begrunne det ut fra utallige møter, konferanser og kurs med lærere og andre ansatte i skolen i kommunen, men ogsåi fylket og landet for øvrig. Samtidig er det ikke noen tvil om at det enkelte steder og for en del lærere er svært utfordrende å gå på jobb og drive undervisning, så det er absolutt noe man bør ta på alvor og se på hvilke tiltak en kan iverksette for å gi lærere handlingsrommet de trenger. Men som påpekt av både meg og andre her, så har ikke denne læreren helt kontroll på det juridiske ifm. hva hun kan og ikke kan gjøre. Det er også synd at folk tror det er helt for jævlig å være lærer generelt sett, for det er det absolutt ikke.
Greit du benekter det som skrives mye om - trusler og vold mot lærere i et rystende omfang.
1 av 4 lærere utsettes for trusler og vold i grunnskolen - og dette dekker du over og bagatelliserer.
https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmi ... ler/302978

Da vet vi hvor vi har deg.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:19 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 11:57 pm
Neptun skrev: fre mai 19, 2023 11:23 pm

M.a.o tilbakeviser du både det du siterer og alt som fremkommer i trådstarten?
Litt usikker på hvor du vil med dette, men ja, jeg mener at det innlegget til denne læreren ikke er representativt for det en overveldende majoritet opplever på jobb. Dette har jeg vel uttrykt ganske tydelig ellers også, og jeg kan begrunne det ut fra utallige møter, konferanser og kurs med lærere og andre ansatte i skolen i kommunen, men ogsåi fylket og landet for øvrig. Samtidig er det ikke noen tvil om at det enkelte steder og for en del lærere er svært utfordrende å gå på jobb og drive undervisning, så det er absolutt noe man bør ta på alvor og se på hvilke tiltak en kan iverksette for å gi lærere handlingsrommet de trenger. Men som påpekt av både meg og andre her, så har ikke denne læreren helt kontroll på det juridiske ifm. hva hun kan og ikke kan gjøre. Det er også synd at folk tror det er helt for jævlig å være lærer generelt sett, for det er det absolutt ikke.
Greit du benekter det som skrives mye om - trusler og vold mot lærere i et rystende omfang.
1 av 4 lærere utsettes for trusler og vold i grunnskolen - og dette dekker du over og bagatelliserer.
https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmi ... ler/302978

Da vet vi hvor vi har deg.
Nei, det jeg sier er at dette ikke er noe nytt, men at fokuset på det har økt. Dessuten er det altså tre av fire som ikke opplever det, men disse er det ingen som snakker om. Jeg har overhodet ikke sagt at vold og trusler ikke er et problem i norsk skole, men prøvd å nyansere en svart/hvit debatt. Men visse mennesker har vanskelig for å se nyanser.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Skraevadottir skrev: lør mai 20, 2023 1:29 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:19 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 11:57 pm Litt usikker på hvor du vil med dette, men ja, jeg mener at det innlegget til denne læreren ikke er representativt for det en overveldende majoritet opplever på jobb. Dette har jeg vel uttrykt ganske tydelig ellers også, og jeg kan begrunne det ut fra utallige møter, konferanser og kurs med lærere og andre ansatte i skolen i kommunen, men ogsåi fylket og landet for øvrig. Samtidig er det ikke noen tvil om at det enkelte steder og for en del lærere er svært utfordrende å gå på jobb og drive undervisning, så det er absolutt noe man bør ta på alvor og se på hvilke tiltak en kan iverksette for å gi lærere handlingsrommet de trenger. Men som påpekt av både meg og andre her, så har ikke denne læreren helt kontroll på det juridiske ifm. hva hun kan og ikke kan gjøre. Det er også synd at folk tror det er helt for jævlig å være lærer generelt sett, for det er det absolutt ikke.
Greit du benekter det som skrives mye om - trusler og vold mot lærere i et rystende omfang.
1 av 4 lærere utsettes for trusler og vold i grunnskolen - og dette dekker du over og bagatelliserer.
https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmi ... ler/302978

Da vet vi hvor vi har deg.
Nei, det jeg sier er at dette ikke er noe nytt, men at fokuset på det har økt. Dessuten er det altså tre av fire som ikke opplever det, men disse er det ingen som snakker om. Jeg har overhodet ikke sagt at vold og trusler ikke er et problem i norsk skole, men prøvd å nyansere en svart/hvit debatt. Men visse mennesker har vanskelig for å se nyanser.
De fleste vil mene at 1 av 4 er et rystende høyt tall.

Stemningsrapport fra trivelige Oslo:
https://www.utdanningsnytt.no/kriminali ... len/176501

Hilsen "gretten gubbe" som påpeker dette.
Sist redigert av Neptun den lør mai 20, 2023 1:35 pm, redigert 2 ganger totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:19 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 11:57 pm
Neptun skrev: fre mai 19, 2023 11:23 pm

M.a.o tilbakeviser du både det du siterer og alt som fremkommer i trådstarten?
Litt usikker på hvor du vil med dette, men ja, jeg mener at det innlegget til denne læreren ikke er representativt for det en overveldende majoritet opplever på jobb. Dette har jeg vel uttrykt ganske tydelig ellers også, og jeg kan begrunne det ut fra utallige møter, konferanser og kurs med lærere og andre ansatte i skolen i kommunen, men ogsåi fylket og landet for øvrig. Samtidig er det ikke noen tvil om at det enkelte steder og for en del lærere er svært utfordrende å gå på jobb og drive undervisning, så det er absolutt noe man bør ta på alvor og se på hvilke tiltak en kan iverksette for å gi lærere handlingsrommet de trenger. Men som påpekt av både meg og andre her, så har ikke denne læreren helt kontroll på det juridiske ifm. hva hun kan og ikke kan gjøre. Det er også synd at folk tror det er helt for jævlig å være lærer generelt sett, for det er det absolutt ikke.
Greit du benekter det som skrives mye om - trusler og vold mot lærere i et rystende omfang.
1 av 4 lærere utsettes for trusler og vold i grunnskolen - og dette dekker du over og bagatelliserer.
https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmi ... ler/302978

Da vet vi hvor vi har deg.
Debattanten benekter jo ikke noe, men modererer og nyanserer. Vit at det er elever i småskolen som trekker opp denne statistikken. Det er her det rapporteres om vold i størst grad. Greit å vite, særlig i en tråd som først og fremst handler om eldre elever.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Noen innblikk i voldsutviklingen i skolen - og samfunnet.

I 2021 var det over 3500 volds- og trusselhendelser mot ansatte på skoler i Oslo. Mellom elever var det 1255 tilfeller av det samme.
https://www.nrk.no/osloogviken/tar-grep ... 1.16221149

https://www.utdanningsnytt.no/oslo-oslo ... dag/354875

Oslo Høyre vil prøve ut voldsalarmer i klasserommene.
Antall voldshendelser i Osloskolen er femdoblet siden 2015.

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/ ... serommene/

Mørketallene er sikkert enorme!

Men for forherligere av tilstandene er det som vi ser viktigere å google så man finner link til én beruset lærer i 2007 enn tusentalls voldelige angrep mot lærere hvert år. (som om det har noen relevans)
Det er de samme som forherliger voldsutviklingen som følge av innvandring. Dvs. benekter og avsporer - dét er det samme.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:52 pm Noen innblikk i voldsutviklingen i skolen - og samfunnet.

I 2021 var det over 3500 volds- og trusselhendelser mot ansatte på skoler i Oslo. Mellom elever var det 1255 tilfeller av det samme.
https://www.nrk.no/osloogviken/tar-grep ... 1.16221149

https://www.utdanningsnytt.no/oslo-oslo ... dag/354875

Oslo Høyre vil prøve ut voldsalarmer i klasserommene.
Antall voldshendelser i Osloskolen er femdoblet siden 2015.

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/ ... serommene/

Mørketallene er sikkert enorme!

Men for forherligere av tilstandene er det som vi ser viktigere å google så man finner link til én beruset lærer i 2007 enn tusentalls voldelige angrep mot lærere hvert år. (som om det har noen relevans)
Det er de samme som forherliger voldsutviklingen som følge av innvandring. Dvs. benekter og avsporer - dét er det samme.
Som sagt - det er elever i småskolen som drar opp denne statistikken. Kanskje du kunne forholde deg litt til det? Dessuten, tar man bort «trusler», så vil tallet også være et annet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 1:56 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:52 pm Noen innblikk i voldsutviklingen i skolen - og samfunnet.

I 2021 var det over 3500 volds- og trusselhendelser mot ansatte på skoler i Oslo. Mellom elever var det 1255 tilfeller av det samme.
https://www.nrk.no/osloogviken/tar-grep ... 1.16221149

https://www.utdanningsnytt.no/oslo-oslo ... dag/354875

Oslo Høyre vil prøve ut voldsalarmer i klasserommene.
Antall voldshendelser i Osloskolen er femdoblet siden 2015.

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/ ... serommene/

Mørketallene er sikkert enorme!

Men for forherligere av tilstandene er det som vi ser viktigere å google så man finner link til én beruset lærer i 2007 enn tusentalls voldelige angrep mot lærere hvert år. (som om det har noen relevans)
Det er de samme som forherliger voldsutviklingen som følge av innvandring. Dvs. benekter og avsporer - dét er det samme.
Som sagt - det er elever i småskolen som drar opp denne statistikken. Kanskje du kunne forholde deg litt til det? Dessuten, tar man bort «trusler», så vil tallet også være et annet.
Mer politi og vakter mot barn i barneskolen? (står Stovner VGS i linken)

Vi trenger lærere som dette (min yndlingsscene)

Ikke SV-lærere med berøringsangst, bløtt skjegg og fotformsko.

NB! En fleip med en liten touch av alvor. (må vel informere om at jeg ikke støtter vold mot elever heller)

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:58 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 1:56 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:52 pm Noen innblikk i voldsutviklingen i skolen - og samfunnet.

I 2021 var det over 3500 volds- og trusselhendelser mot ansatte på skoler i Oslo. Mellom elever var det 1255 tilfeller av det samme.
https://www.nrk.no/osloogviken/tar-grep ... 1.16221149

https://www.utdanningsnytt.no/oslo-oslo ... dag/354875

Oslo Høyre vil prøve ut voldsalarmer i klasserommene.
Antall voldshendelser i Osloskolen er femdoblet siden 2015.

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/ ... serommene/

Mørketallene er sikkert enorme!

Men for forherligere av tilstandene er det som vi ser viktigere å google så man finner link til én beruset lærer i 2007 enn tusentalls voldelige angrep mot lærere hvert år. (som om det har noen relevans)
Det er de samme som forherliger voldsutviklingen som følge av innvandring. Dvs. benekter og avsporer - dét er det samme.
Som sagt - det er elever i småskolen som drar opp denne statistikken. Kanskje du kunne forholde deg litt til det? Dessuten, tar man bort «trusler», så vil tallet også være et annet.
Mer politi og vakter mot barn i barneskolen? (står Stovner VGS i linken)

I artikkelen som du selv henviser til står det jo følgende: "De fleste av elevene som er involvert er i alderen 6-12 år." Statistikken du selv legger fram som bevis handler altså hovedsakelig om barn i barneskolealder. Disse hendelsene synker drastisk på ungdomstrinnet og er lik null i videregående opplæring. Det betyr jo ikke at det ikke forekommer vold i ungdomstrinn og på videregående, men den statistiske sammenhengen gjør at du kan skru av caps locken i innleggene dine.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Skraevadottir skrev: lør mai 20, 2023 1:29 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:19 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 11:57 pm Litt usikker på hvor du vil med dette, men ja, jeg mener at det innlegget til denne læreren ikke er representativt for det en overveldende majoritet opplever på jobb. Dette har jeg vel uttrykt ganske tydelig ellers også, og jeg kan begrunne det ut fra utallige møter, konferanser og kurs med lærere og andre ansatte i skolen i kommunen, men ogsåi fylket og landet for øvrig. Samtidig er det ikke noen tvil om at det enkelte steder og for en del lærere er svært utfordrende å gå på jobb og drive undervisning, så det er absolutt noe man bør ta på alvor og se på hvilke tiltak en kan iverksette for å gi lærere handlingsrommet de trenger. Men som påpekt av både meg og andre her, så har ikke denne læreren helt kontroll på det juridiske ifm. hva hun kan og ikke kan gjøre. Det er også synd at folk tror det er helt for jævlig å være lærer generelt sett, for det er det absolutt ikke.
Greit du benekter det som skrives mye om - trusler og vold mot lærere i et rystende omfang.
1 av 4 lærere utsettes for trusler og vold i grunnskolen - og dette dekker du over og bagatelliserer.
https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmi ... ler/302978

Da vet vi hvor vi har deg.
Nei, det jeg sier er at dette ikke er noe nytt, men at fokuset på det har økt. Dessuten er det altså tre av fire som ikke opplever det, men disse er det ingen som snakker om. Jeg har overhodet ikke sagt at vold og trusler ikke er et problem i norsk skole, men prøvd å nyansere en svart/hvit debatt. Men visse mennesker har vanskelig for å se nyanser.
Les finske Sanns sin kritikk av norsk skole i dagens VG. Jeg er helt enig. Norsk skole er feminisert AP/SV ideologi, mer enn fag. AP sin drøm om en klasseløs skole har gått motsatt vei i mangel av en lærerstyrt skole. Elever fra hjem uten bøker og elever uten selvdisiplin, gjerne gutter, sliter i en skole med for lite struktur som disiplin, pugg og basisfag. Til fordel for elevmedvirkning, styring, prosjektgrupper osv.. Den lærerstyrte skolen med struktur fanget opp svake og umodne elever i basisfag langt bedre enn dagens skole som passer som hånd i hanske for elever fra møblerte hjem og modne elever (jenter) som tar ansvar for egen læring - eller frihet under ansvar. I tillegg dette iPad tøvet istedet for bøker.

6-års reformen passet sikkert tidlig modne jenter, men ikke gutter på 5 1/2 år med masse energi. Bør fjernes. Vi har en kunnskapsminister uten høyere utdanning som offentlig nærmest har skrytt av å få karakteren 2 i matte på videregående. Dette i et land hvor kun 18 % av studenter velger naturvitenskap, matematikk og fysikk. Langt bak land som India og Kina. Manglende satsning på realfag på høyere nivå og yrkesfag er en tikkende bombe for Norge i takt med at oljealderen gradvis fases ut.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 2:32 pm
Skraevadottir skrev: lør mai 20, 2023 1:29 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:19 pm

Greit du benekter det som skrives mye om - trusler og vold mot lærere i et rystende omfang.
1 av 4 lærere utsettes for trusler og vold i grunnskolen - og dette dekker du over og bagatelliserer.
https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmi ... ler/302978

Da vet vi hvor vi har deg.
Nei, det jeg sier er at dette ikke er noe nytt, men at fokuset på det har økt. Dessuten er det altså tre av fire som ikke opplever det, men disse er det ingen som snakker om. Jeg har overhodet ikke sagt at vold og trusler ikke er et problem i norsk skole, men prøvd å nyansere en svart/hvit debatt. Men visse mennesker har vanskelig for å se nyanser.
Les finske Sanns sin kritikk av norsk skole i dagens VG.
Sann??? Mener du Sanna Sarromaa? I så fall, hennes betraktninger er sjelden noe som bør tas til følge.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 2:39 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 2:32 pm
Skraevadottir skrev: lør mai 20, 2023 1:29 pm Nei, det jeg sier er at dette ikke er noe nytt, men at fokuset på det har økt. Dessuten er det altså tre av fire som ikke opplever det, men disse er det ingen som snakker om. Jeg har overhodet ikke sagt at vold og trusler ikke er et problem i norsk skole, men prøvd å nyansere en svart/hvit debatt. Men visse mennesker har vanskelig for å se nyanser.
Les finske Sanns sin kritikk av norsk skole i dagens VG.
Sann??? Mener du Sanna Sarromaa? I så fall, hennes betraktninger er sjelden noe som bør tas til følge.
Hun bygger kronikken på en artikkel fra en norsk pedagog. Det Sanna skriver i dag er hun ikke alene om å mene. Jeg har to barn. Den eldste har gått på privat skole siden 8. trinn. NTG. Det koster litt, men jeg er strålende fornøyd både med skolefag og det sportslige (fotball). Har samme planer for nr 2 om hun vil det. Mine to barn skal har når sant skal sies vært heldig med sine lærere i den offentlige skolen. Samtidig var det i klassen til den eldste to-tre gutter som fullstendig ødela læringsmiljøet i klassen. Ikke ved vold eller med mobbing, men med frekke kommentarer og null respekt for mange av lærerne. I min tid i grunnskolen på 70 og 80-tallet ble disse enten håndtert av den gode, gamle og autoritære lærertypen som ved mer enn en anledning tok bråkmakerene i nakken og dro de til rektors kontor hvor de måtte sitte å vente på foreldrene med beskjed om å holde kjeft.

Det ble stort sett folk av den type gutter den gang. I dag skal denne type unger få ødelegge et helt læringsmiljø fordi mange lærere ikke mister garderoben, men klasserommet. Lærerne har ikke verktøy i kassen for å håndtere denne type utagerende oppførsel i dag som på 50, 60 og 70/80- tallet, og spesialskoler har ikke lengre plasser, eventuelt er de nedlagt. Dette er et faktum.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 3:11 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 2:39 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 2:32 pm

Les finske Sanns sin kritikk av norsk skole i dagens VG.
Sann??? Mener du Sanna Sarromaa? I så fall, hennes betraktninger er sjelden noe som bør tas til følge.
Hun bygger kronikken på en artikkel fra en norsk pedagog. Det Sanna skriver i dag er hun ikke alene om å mene. Jeg har to barn. Den eldste har gått på privat skole siden 8. trinn. NTG. Det koster litt, men jeg er strålende fornøyd både med skolefag og det sportslige (fotball). Har samme planer for nr 2 om hun vil det. Mine to barn skal har når sant skal sies vært heldig med sine lærere i den offentlige skolen. Samtidig var det i klassen til den eldste to-tre gutter som fullstendig ødela læringsmiljøet i klassen. Ikke ved vold eller med mobbing, men med frekke kommentarer og null respekt for mange av lærerne. I min tid i grunnskolen på 70 og 80-tallet ble disse enten håndtert av den gode, gamle og autoritære lærertypen som ved mer enn en anledning tok bråkmakerene i nakken og dro de til rektors kontor hvor de måtte sitte å vente på foreldrene med beskjed om å holde kjeft.

Det ble stort sett folk av den type gutter den gang. I dag skal denne type unger få ødelegge et helt læringsmiljø fordi mange lærere ikke mister garderoben, men klasserommet. Lærerne har ikke verktøy i kassen for å håndtere denne type utagerende oppførsel i dag som på 50, 60 og 70/80- tallet, og spesialskoler har ikke lengre plasser, eventuelt er de nedlagt. Dette er et faktum.
Mye kunne vært sagt om både Sarromaas meninger og innlegget ditt. Begge er svært unyansert og krisemaksimerer. Jeg nøyer meg imidlertid med å stille deg et spørsmål: Hvorfor tror du at det er mindre uro i privatskoler? Lærerne har ikke andre virkemidler der enn på offentlige skoler.

MRSA

Legg inn av MRSA »

Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 3:11 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 2:39 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 2:32 pm

Les finske Sanns sin kritikk av norsk skole i dagens VG.
Sann??? Mener du Sanna Sarromaa? I så fall, hennes betraktninger er sjelden noe som bør tas til følge.
Hun bygger kronikken på en artikkel fra en norsk pedagog. Det Sanna skriver i dag er hun ikke alene om å mene. Jeg har to barn. Den eldste har gått på privat skole siden 8. trinn. NTG. Det koster litt, men jeg er strålende fornøyd både med skolefag og det sportslige (fotball). Har samme planer for nr 2 om hun vil det. Mine to barn skal har når sant skal sies vært heldig med sine lærere i den offentlige skolen. Samtidig var det i klassen til den eldste to-tre gutter som fullstendig ødela læringsmiljøet i klassen. Ikke ved vold eller med mobbing, men med frekke kommentarer og null respekt for mange av lærerne. I min tid i grunnskolen på 70 og 80-tallet ble disse enten håndtert av den gode, gamle og autoritære lærertypen som ved mer enn en anledning tok bråkmakerene i nakken og dro de til rektors kontor hvor de måtte sitte å vente på foreldrene med beskjed om å holde kjeft.

Det ble stort sett folk av den type gutter den gang. I dag skal denne type unger få ødelegge et helt læringsmiljø fordi mange lærere ikke mister garderoben, men klasserommet. Lærerne har ikke verktøy i kassen for å håndtere denne type utagerende oppførsel i dag som på 50, 60 og 70/80- tallet, og spesialskoler har ikke lengre plasser, eventuelt er de nedlagt. Dette er et faktum.
Ein lærar som på 70-80 tallet tok elevar i nakken og drar dei inn på rektors kontor ville ha ei kort lærarkarriere. Det var heller ikkje på den tid lovleg med vold mot elevar.

Ein må og hugse at det ein høyrer om ein klasse ikkje nødvendigvis er den heile og fulle sanninga. Når u.t. gjekk på ungdomskule på slutten av 70 tallet hadde vi ein god lærar i 7 klasse, dessverre vart denne læraren sjuk midt i skuleåret. Vi fekk diverse vikarer fram til vi fekk ein fast ung vikarlærar. Samtidig gjekk det rykte på bygda at klassen hadde behandla vår tidlegare lærar så stygt at han hadde blitt sjuk av det. Siste skuledag det året hadde vi ei samling og vikarlæraren kremta og sa at han hadde noko viktig å fortelje oss. Når han skulle starte som lærar hos oss var han veldig nervøs, for han hadde høyrt så mykje stykt om klassen. At det var mykje mobbing av lærar og at det var slossing og bråk i klassen heile tida. Men som han sa, han kjente seg ikkje igjen i det heile. Klassen vår var ikkje noko verre enn andre, heller tvert om. Han fortalde og at han hadde fått beskjed frå vår opprinnelege lærar om å opplyse om at han hadde fått kreft og at (som vi viste) grunnen til at han vart sjuk hadde absolutt ingen ting med oss å gjere.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 2:24 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:58 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 1:56 pm

Som sagt - det er elever i småskolen som drar opp denne statistikken. Kanskje du kunne forholde deg litt til det? Dessuten, tar man bort «trusler», så vil tallet også være et annet.
Mer politi og vakter mot barn i barneskolen? (står Stovner VGS i linken)

I artikkelen som du selv henviser til står det jo følgende: "De fleste av elevene som er involvert er i alderen 6-12 år." Statistikken du selv legger fram som bevis handler altså hovedsakelig om barn i barneskolealder. Disse hendelsene synker drastisk på ungdomstrinnet og er lik null i videregående opplæring. Det betyr jo ikke at det ikke forekommer vold i ungdomstrinn og på videregående, men den statistiske sammenhengen gjør at du kan skru av caps locken i innleggene dine.
Jeg har vist til flere linker. Bla. denne:
https://www.utdanningsnytt.no/kriminali ... len/176501

Flere skoler på Oslo Øst (selvsagt) har så mye problemer med voldelige elever at de må leie inn vakter for å være trygge.
Dette faktum benekter, dekker over og avsporer du og flere andre fra. Underforstått godtar det.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Ifølge bekjente i lærerverket er det slik at alle elever har krav på undervisning, det er verken mulig å utvise, sette på gangen, eller bruke andre disiplinerende tiltak.

Det er også mer og mer vanlig at foreldrene til gesællen ikke kan et eneste ord norsk, så melding med hjem er ganske meningsløst.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: lør mai 20, 2023 3:48 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 2:24 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:58 pm

Mer politi og vakter mot barn i barneskolen? (står Stovner VGS i linken)

I artikkelen som du selv henviser til står det jo følgende: "De fleste av elevene som er involvert er i alderen 6-12 år." Statistikken du selv legger fram som bevis handler altså hovedsakelig om barn i barneskolealder. Disse hendelsene synker drastisk på ungdomstrinnet og er lik null i videregående opplæring. Det betyr jo ikke at det ikke forekommer vold i ungdomstrinn og på videregående, men den statistiske sammenhengen gjør at du kan skru av caps locken i innleggene dine.
Jeg har vist til flere linker. Bla. denne:
https://www.utdanningsnytt.no/kriminali ... len/176501

Flere skoler på Oslo Øst (selvsagt) har så mye problemer med voldelige elever at de må leie inn vakter for å være trygge.
Dette faktum benekter, dekker over og avsporer du og flere andre fra. Underforstått godtar det.
Dette er hendelser som er seks år gamle og ikke representativt for videregående skoler.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 3:51 pm Ifølge bekjente i lærerverket er det slik at alle elever har krav på undervisning, det er verken mulig å utvise, sette på gangen, eller bruke andre disiplinerende tiltak.

Det er også mer og mer vanlig at foreldrene til gesællen ikke kan et eneste ord norsk, så melding med hjem er ganske meningsløst.
Lærere kan bortvise elever. Sjekk opplæringsloven.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 3:45 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 3:11 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 2:39 pm

Sann??? Mener du Sanna Sarromaa? I så fall, hennes betraktninger er sjelden noe som bør tas til følge.
Hun bygger kronikken på en artikkel fra en norsk pedagog. Det Sanna skriver i dag er hun ikke alene om å mene. Jeg har to barn. Den eldste har gått på privat skole siden 8. trinn. NTG. Det koster litt, men jeg er strålende fornøyd både med skolefag og det sportslige (fotball). Har samme planer for nr 2 om hun vil det. Mine to barn skal har når sant skal sies vært heldig med sine lærere i den offentlige skolen. Samtidig var det i klassen til den eldste to-tre gutter som fullstendig ødela læringsmiljøet i klassen. Ikke ved vold eller med mobbing, men med frekke kommentarer og null respekt for mange av lærerne. I min tid i grunnskolen på 70 og 80-tallet ble disse enten håndtert av den gode, gamle og autoritære lærertypen som ved mer enn en anledning tok bråkmakerene i nakken og dro de til rektors kontor hvor de måtte sitte å vente på foreldrene med beskjed om å holde kjeft.

Det ble stort sett folk av den type gutter den gang. I dag skal denne type unger få ødelegge et helt læringsmiljø fordi mange lærere ikke mister garderoben, men klasserommet. Lærerne har ikke verktøy i kassen for å håndtere denne type utagerende oppførsel i dag som på 50, 60 og 70/80- tallet, og spesialskoler har ikke lengre plasser, eventuelt er de nedlagt. Dette er et faktum.
Mye kunne vært sagt om både Sarromaas meninger og innlegget ditt. Begge er svært unyansert og krisemaksimerer. Jeg nøyer meg imidlertid med å stille deg et spørsmål: Hvorfor tror du at det er mindre uro i privatskoler? Lærerne har ikke andre virkemidler der enn på offentlige skoler.
Finlandia hentet informasjon fra andre, herunder anerkjente pedagoger. Hvorfor jeg tror det er mindre uro i privatskoler som NTG ? Jeg tror ikke. Jeg vet. Mulig du jobber i skoleverket, men endel lærere har det med å undervurdere foreldre. Undervurdere oss ikke pedagoger. Vi er ikke dumme, men ditt spørsmål er dumt. Det er mindre uro i den private skolen hvor min sønn går fordi alle i klassen kommer fra noenlunde møblerte hjem, og fordi elevene er dedikerte og målbevisste. Stort sett i forhold til å nå lengst mulig i sin idrett, og dels skole. Elevmassen er passe homogen. Derfor!

Jeg var fotballtrener for min sønn fra han var 9 til 12 år. Idag har akademitrenere overtatt. Vi - tre trenere og ca tyve gutter - hadde disiplinproblemer med to til tre av guttene. På en trening fikk jeg nok. Jeg eksploderte. Vi hadde en teoriøkt om neste øvelse. Guttene fikk beskjed om å la ballene ligge, være stille og høre etter. XX, da 10-11 år, klarte det ikke. Han fikk en rolig advarsel, så enda en med litt utestemme. Ved tredje regelbrudd fikk jeg nok, og ga ham følgende advarsel: «Du lar til helvete den jævla ballen ligge eller så får du til fan stikke hjem» (beklager bannskapen). Ordene ble ropt. Derfra og ut kom det ikke et ord fra gutten. Han ble sendt hjem fra et par treninger senere, men Han fortsatte med fotball. Han fikk respekt for meg, og vi ble venner. Jeg ringte moren til gutten etter eksplosjonen, og jeg fikk hennes fulle støtte. Hadde jeg gjort dette som lærer i norsk skole anno 2023 hadde jeg høyst sannsynlig fått sparken.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 4:19 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 3:45 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 3:11 pm

Hun bygger kronikken på en artikkel fra en norsk pedagog. Det Sanna skriver i dag er hun ikke alene om å mene. Jeg har to barn. Den eldste har gått på privat skole siden 8. trinn. NTG. Det koster litt, men jeg er strålende fornøyd både med skolefag og det sportslige (fotball). Har samme planer for nr 2 om hun vil det. Mine to barn skal har når sant skal sies vært heldig med sine lærere i den offentlige skolen. Samtidig var det i klassen til den eldste to-tre gutter som fullstendig ødela læringsmiljøet i klassen. Ikke ved vold eller med mobbing, men med frekke kommentarer og null respekt for mange av lærerne. I min tid i grunnskolen på 70 og 80-tallet ble disse enten håndtert av den gode, gamle og autoritære lærertypen som ved mer enn en anledning tok bråkmakerene i nakken og dro de til rektors kontor hvor de måtte sitte å vente på foreldrene med beskjed om å holde kjeft.

Det ble stort sett folk av den type gutter den gang. I dag skal denne type unger få ødelegge et helt læringsmiljø fordi mange lærere ikke mister garderoben, men klasserommet. Lærerne har ikke verktøy i kassen for å håndtere denne type utagerende oppførsel i dag som på 50, 60 og 70/80- tallet, og spesialskoler har ikke lengre plasser, eventuelt er de nedlagt. Dette er et faktum.
Mye kunne vært sagt om både Sarromaas meninger og innlegget ditt. Begge er svært unyansert og krisemaksimerer. Jeg nøyer meg imidlertid med å stille deg et spørsmål: Hvorfor tror du at det er mindre uro i privatskoler? Lærerne har ikke andre virkemidler der enn på offentlige skoler.
Finlandia hentet informasjon fra andre, herunder anerkjente pedagoger. Hvorfor jeg tror det er mindre uro i privatskoler som NTG ? Jeg tror ikke. Jeg vet. Mulig du jobber i skoleverket, men endel lærere har det med å undervurdere foreldre. Undervurdere oss ikke pedagoger. Vi er ikke dumme, men ditt spørsmål er dumt. Det er mindre uro i den private skolen hvor min sønn går fordi alle i klassen kommer fra noenlunde møblerte hjem, og fordi elevene er dedikerte og målbevisste. Stort sett i forhold til å nå lengst mulig i sin idrett, og dels skole. Elevmassen er passe homogen. Derfor!

Jeg var fotballtrener for min sønn fra han var 9 til 12 år. Idag har akademitrenere overtatt. Vi - tre trenere og ca tyve gutter - hadde disiplinproblemer med to til tre av guttene. På en trening fikk jeg nok. Jeg eksploderte. Vi hadde en teoriøkt om neste øvelse. Guttene fikk beskjed om å la ballene ligge, være stille og høre etter. XX, da 10-11 år, klarte det ikke. Han fikk en rolig advarsel, så enda en med litt utestemme. Ved tredje regelbrudd fikk jeg nok, og ga ham følgende advarsel: «Du lar til helvete den jævla ballen ligge eller så får du til fan stikke hjem» (beklager bannskapen). Ordene ble ropt. Derfra og ut kom det ikke et ord fra gutten. Han ble sendt hjem fra et par treninger senere, men Han fortsatte med fotball. Han fikk respekt for meg, og vi ble venner. Jeg ringte moren til gutten etter eksplosjonen, og jeg fikk hennes fulle støtte. Hadde jeg gjort dette som lærer i norsk skole anno 2023 hadde jeg høyst sannsynlig fått sparken.
Nei, spørsmålet er ikke dumt. Det er relevant. Foreldre tror at når det heter privatskole, så er det plutselig mye «finere». Jeg kjenner ikke NTG, det kan godt hende den privatskolen skiller seg ut. Imidlertid er det ikke slik at privatskoler er særlig dyrt i Norge. Det er derfor oppnåelig for vanlige folk. Mange foreldre som er i konflikt med den offentlige skolen, og med barn som er i konflikt med medelever, flytter barnet sitt over i en privatskole. Derfor kan det på enkelte privatskoler være en «oppsamling» med «problemelever- og foreldre». Lærerne på privatskoler har ikke bedre lønn enn lærere i offentlige skoler. Oftest kan faktisk lærere i offentlig skole tjene litt bedre. Så det er ingen automatikk i at private skoler kan rekruttere «de beste lærerne».

Når der gjelder det andre - mener du lærere burde få lov oppføre seg slik du beskriver at du selv gjorde?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 4:37 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 4:19 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 3:45 pm

Mye kunne vært sagt om både Sarromaas meninger og innlegget ditt. Begge er svært unyansert og krisemaksimerer. Jeg nøyer meg imidlertid med å stille deg et spørsmål: Hvorfor tror du at det er mindre uro i privatskoler? Lærerne har ikke andre virkemidler der enn på offentlige skoler.
Finlandia hentet informasjon fra andre, herunder anerkjente pedagoger. Hvorfor jeg tror det er mindre uro i privatskoler som NTG ? Jeg tror ikke. Jeg vet. Mulig du jobber i skoleverket, men endel lærere har det med å undervurdere foreldre. Undervurdere oss ikke pedagoger. Vi er ikke dumme, men ditt spørsmål er dumt. Det er mindre uro i den private skolen hvor min sønn går fordi alle i klassen kommer fra noenlunde møblerte hjem, og fordi elevene er dedikerte og målbevisste. Stort sett i forhold til å nå lengst mulig i sin idrett, og dels skole. Elevmassen er passe homogen. Derfor!

Jeg var fotballtrener for min sønn fra han var 9 til 12 år. Idag har akademitrenere overtatt. Vi - tre trenere og ca tyve gutter - hadde disiplinproblemer med to til tre av guttene. På en trening fikk jeg nok. Jeg eksploderte. Vi hadde en teoriøkt om neste øvelse. Guttene fikk beskjed om å la ballene ligge, være stille og høre etter. XX, da 10-11 år, klarte det ikke. Han fikk en rolig advarsel, så enda en med litt utestemme. Ved tredje regelbrudd fikk jeg nok, og ga ham følgende advarsel: «Du lar til helvete den jævla ballen ligge eller så får du til fan stikke hjem» (beklager bannskapen). Ordene ble ropt. Derfra og ut kom det ikke et ord fra gutten. Han ble sendt hjem fra et par treninger senere, men Han fortsatte med fotball. Han fikk respekt for meg, og vi ble venner. Jeg ringte moren til gutten etter eksplosjonen, og jeg fikk hennes fulle støtte. Hadde jeg gjort dette som lærer i norsk skole anno 2023 hadde jeg høyst sannsynlig fått sparken.
Nei, spørsmålet er ikke dumt. Det er relevant. Foreldre tror at når det heter privatskole, så er det plutselig mye «finere». Jeg kjenner ikke NTG, det kan godt hende den privatskolen skiller seg ut. Imidlertid er det ikke slik at privatskoler er særlig dyrt i Norge. Det er derfor oppnåelig for vanlige folk. Mange foreldre som er i konflikt med den offentlige skolen, og med barn som er i konflikt med medelever, flytter barnet sitt over i en privatskole. Derfor kan det på enkelte privatskoler være en «oppsamling» med «problemelever- og foreldre». Lærerne på privatskoler har ikke bedre lønn enn lærere i offentlige skoler. Oftest kan faktisk lærere i offentlig skole tjene litt bedre. Så det er ingen automatikk i at private skoler kan rekruttere «de beste lærerne».

Når der gjelder det andre - mener du lærere burde få lov oppføre seg slik du beskriver at du selv gjorde?
Til det siste. Nei, men en mellomting. Jeg brukte fritiden min som trener. Kunne ikke falle meg inn at enkeltspillere uten oppdragelse fikk ødelegge treningene. Om guttene gikk bestemme ville det blitt kaos og anarki. Kjeftingen var veloverveid. I sportsplanen het det forøvrig at trenere kunne vise bort spillere som etter to klare advarsler ikke hørte etter. Er de ikke interessert i fotball og trening så fikk de begynne med noe annet. Vi var trenere ikke barneoppdragere. Skolen er ikke slik. Barn har rett på skolegang. De har ingen rett til å spille organisert fotball om de ikke tilpasset seg reglene. Den aktuelle gutten ble brutt ned og bygd opp med masse ros i ettertid. Han fikk tillit til oss og trygghet med klare grenser.

I et klasserom SKAL læreren være sjefen. Lærere bør gis flere virkemidler for å håndtere de elevene som gir blaffen. Jeg tenker da ikke på voldelige elever, da det er en selvfølge at disse må håndteres (HMS), men på de som forstyrrer undervisningen og ødelegger for de elever som vil lære og for lærerens arbeidsforhold.

NTG koster forøvrig ca 25.000,- i året på fotballinjen. Vel anvendte penger. Det er fysiske inntakskrav.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 4:12 pm
Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 3:51 pm Ifølge bekjente i lærerverket er det slik at alle elever har krav på undervisning, det er verken mulig å utvise, sette på gangen, eller bruke andre disiplinerende tiltak.

Det er også mer og mer vanlig at foreldrene til gesællen ikke kan et eneste ord norsk, så melding med hjem er ganske meningsløst.
Lærere kan bortvise elever. Sjekk opplæringsloven.
Elever har rett til undervisning. De mister ikke denne retten ved å oppføre seg dårlig

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 4:58 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 4:37 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 4:19 pm

Finlandia hentet informasjon fra andre, herunder anerkjente pedagoger. Hvorfor jeg tror det er mindre uro i privatskoler som NTG ? Jeg tror ikke. Jeg vet. Mulig du jobber i skoleverket, men endel lærere har det med å undervurdere foreldre. Undervurdere oss ikke pedagoger. Vi er ikke dumme, men ditt spørsmål er dumt. Det er mindre uro i den private skolen hvor min sønn går fordi alle i klassen kommer fra noenlunde møblerte hjem, og fordi elevene er dedikerte og målbevisste. Stort sett i forhold til å nå lengst mulig i sin idrett, og dels skole. Elevmassen er passe homogen. Derfor!

Jeg var fotballtrener for min sønn fra han var 9 til 12 år. Idag har akademitrenere overtatt. Vi - tre trenere og ca tyve gutter - hadde disiplinproblemer med to til tre av guttene. På en trening fikk jeg nok. Jeg eksploderte. Vi hadde en teoriøkt om neste øvelse. Guttene fikk beskjed om å la ballene ligge, være stille og høre etter. XX, da 10-11 år, klarte det ikke. Han fikk en rolig advarsel, så enda en med litt utestemme. Ved tredje regelbrudd fikk jeg nok, og ga ham følgende advarsel: «Du lar til helvete den jævla ballen ligge eller så får du til fan stikke hjem» (beklager bannskapen). Ordene ble ropt. Derfra og ut kom det ikke et ord fra gutten. Han ble sendt hjem fra et par treninger senere, men Han fortsatte med fotball. Han fikk respekt for meg, og vi ble venner. Jeg ringte moren til gutten etter eksplosjonen, og jeg fikk hennes fulle støtte. Hadde jeg gjort dette som lærer i norsk skole anno 2023 hadde jeg høyst sannsynlig fått sparken.
Nei, spørsmålet er ikke dumt. Det er relevant. Foreldre tror at når det heter privatskole, så er det plutselig mye «finere». Jeg kjenner ikke NTG, det kan godt hende den privatskolen skiller seg ut. Imidlertid er det ikke slik at privatskoler er særlig dyrt i Norge. Det er derfor oppnåelig for vanlige folk. Mange foreldre som er i konflikt med den offentlige skolen, og med barn som er i konflikt med medelever, flytter barnet sitt over i en privatskole. Derfor kan det på enkelte privatskoler være en «oppsamling» med «problemelever- og foreldre». Lærerne på privatskoler har ikke bedre lønn enn lærere i offentlige skoler. Oftest kan faktisk lærere i offentlig skole tjene litt bedre. Så det er ingen automatikk i at private skoler kan rekruttere «de beste lærerne».

Når der gjelder det andre - mener du lærere burde få lov oppføre seg slik du beskriver at du selv gjorde?
NTG koster forøvrig ca 25.000,- i året på fotballinjen. Vel anvendte penger. Det er fysiske inntakskrav.
Som nettopp var mitt poeng. En sum de fleste klarer. Derfor er mitt spørsmål relevant, mens derimot din antakelse (om møblerte hjem) er dum.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»