Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Svar
HNilsen

Re: Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Legg inn av HNilsen »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 5:08 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 4:12 pm
Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 3:51 pm Ifølge bekjente i lærerverket er det slik at alle elever har krav på undervisning, det er verken mulig å utvise, sette på gangen, eller bruke andre disiplinerende tiltak.

Det er også mer og mer vanlig at foreldrene til gesællen ikke kan et eneste ord norsk, så melding med hjem er ganske meningsløst.
Lærere kan bortvise elever. Sjekk opplæringsloven.
Elever har rett til undervisning. De mister ikke denne retten ved å oppføre seg dårlig
Spørsmålet var: Kan lærere bortvise elever som bråker i timen. Svar: Ja.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 5:14 pm
Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 5:08 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 4:12 pm

Lærere kan bortvise elever. Sjekk opplæringsloven.
Elever har rett til undervisning. De mister ikke denne retten ved å oppføre seg dårlig
Spørsmålet var: Kan lærere bortvise elever som bråker i timen. Svar: Ja.
Hehe.. joda, det er i teorien mulig å straffe eleven med gjensitting også. Men som du sikkert vet kan eleven bare reise seg å gå, det er ikke slik at vedkommende faktisk blir holdt igjen

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 5:18 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 5:14 pm
Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 5:08 pm
Elever har rett til undervisning. De mister ikke denne retten ved å oppføre seg dårlig
Spørsmålet var: Kan lærere bortvise elever som bråker i timen. Svar: Ja.
Hehe.. joda, det er i teorien mulig å straffe eleven med gjensitting også. Men som du sikkert vet kan eleven bare reise seg å gå, det er ikke slik at vedkommende faktisk blir holdt igjen
Bortvisning fra timen er ikke bare lov i teorien, det blir også gjennomført i praksis.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 5:09 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 4:58 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 4:37 pm

Nei, spørsmålet er ikke dumt. Det er relevant. Foreldre tror at når det heter privatskole, så er det plutselig mye «finere». Jeg kjenner ikke NTG, det kan godt hende den privatskolen skiller seg ut. Imidlertid er det ikke slik at privatskoler er særlig dyrt i Norge. Det er derfor oppnåelig for vanlige folk. Mange foreldre som er i konflikt med den offentlige skolen, og med barn som er i konflikt med medelever, flytter barnet sitt over i en privatskole. Derfor kan det på enkelte privatskoler være en «oppsamling» med «problemelever- og foreldre». Lærerne på privatskoler har ikke bedre lønn enn lærere i offentlige skoler. Oftest kan faktisk lærere i offentlig skole tjene litt bedre. Så det er ingen automatikk i at private skoler kan rekruttere «de beste lærerne».

Når der gjelder det andre - mener du lærere burde få lov oppføre seg slik du beskriver at du selv gjorde?
NTG koster forøvrig ca 25.000,- i året på fotballinjen. Vel anvendte penger. Det er fysiske inntakskrav.
Som nettopp var mitt poeng. En sum de fleste klarer. Derfor er mitt spørsmål relevant, mens derimot din antakelse (om møblerte hjem) er dum.
Nei den er ikke dum. Andre idretter enn fotball som langrenn og alpint er langt dyrere. I tillegg er alle fotball guttene akademispillere i tillegg til NTG. Hva dette koster i året + dugnader har jeg ikke oversikt over. Dette er forøvrig et problem innen mange idretter, også fotball. Skal lommeboka til mor og far være avgjørende for å nå langt ? Men det er en helt annen diskusjon.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 6:17 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 5:09 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 20, 2023 4:58 pm

NTG koster forøvrig ca 25.000,- i året på fotballinjen. Vel anvendte penger. Det er fysiske inntakskrav.
Som nettopp var mitt poeng. En sum de fleste klarer. Derfor er mitt spørsmål relevant, mens derimot din antakelse (om møblerte hjem) er dum.
Nei den er ikke dum. Andre idretter enn fotball som langrenn og alpint er langt dyrere. I tillegg er alle fotball guttene akademispillere i tillegg til NTG. Hva dette koster i året + dugnader har jeg ikke oversikt over. Dette er forøvrig et problem innen mange idretter, også fotball. Skal lommeboka til mor og far være avgjørende for å nå langt ? Men det er en helt annen diskusjon.
Vi har en tilsvarende privatskole (idrett) her jeg bor også, og jeg vet at ungdomsskole-varianten av denne ikke nødvendigvis er befolket med samfunnets elite. Så jo, påstanden var dum. Særlig fordi den kom i en belærende tone etter et helt kurant spørsmål fra meg. Og så viste det seg i etterkant at jeg hadde en erfaring med dette som du åpenbart ikke var klar over.

Når det gjelder det andre du skriver om - hvilke virkemidler tenker du lærere burde ha som de ikke har i dag?

startelver

Legg inn av startelver »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 5:53 pm Samfunnet er på vei ned i dass med ekspressfart og lærerne er vingeklippet har ingen ting de skulle sagt alt er lagt opp til

"elevenes beste" dvs jævelungenes beste, de som blir herjet med er det ingen som bryr seg om, de elevene som blir utsatt for overgrep fra medelever på daglig basis går for lut og kaldt vann.

Jævelungene herjer fritt og vet de kan gjøre det uten konsekvenser. De kan slå en medelev eller lærer halvt i hel, like fullt er de på skolen neste dag som om ingenting har skjedd.

"Negativ oppførsel har alltid utfordret lærere, men utviklingen i skolene i dag er urovekkende. Tidligere var det et mindretall av elevene som hadde utfordrende atferd. Nå er problemene økende.

Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Snur du ryggen til, risikerer du at en elev klistrer et sanitetsbind i bakhodet ditt, eller du finner avføring malt på vegger og oversvømmelser på toalettene. Respekt og folkeskikk er på vei ut, hærverk og vold er på vei inn".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... 1684412258
Er det ikke lov å utvise elever lenger?

Når jeg gikk på skolen og laget bråk ble jeg sendt til rektor, og i verste fall kunne det bety utvisning for en periode der man blir flyttet til en annen klasse.

Trodde det fortsatt var en praksis.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

startelver skrev: lør mai 20, 2023 6:53 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 5:53 pm Samfunnet er på vei ned i dass med ekspressfart og lærerne er vingeklippet har ingen ting de skulle sagt alt er lagt opp til

"elevenes beste" dvs jævelungenes beste, de som blir herjet med er det ingen som bryr seg om, de elevene som blir utsatt for overgrep fra medelever på daglig basis går for lut og kaldt vann.

Jævelungene herjer fritt og vet de kan gjøre det uten konsekvenser. De kan slå en medelev eller lærer halvt i hel, like fullt er de på skolen neste dag som om ingenting har skjedd.

"Negativ oppførsel har alltid utfordret lærere, men utviklingen i skolene i dag er urovekkende. Tidligere var det et mindretall av elevene som hadde utfordrende atferd. Nå er problemene økende.

Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Snur du ryggen til, risikerer du at en elev klistrer et sanitetsbind i bakhodet ditt, eller du finner avføring malt på vegger og oversvømmelser på toalettene. Respekt og folkeskikk er på vei ut, hærverk og vold er på vei inn".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... 1684412258
Er det ikke lov å utvise elever lenger?

Når jeg gikk på skolen og laget bråk ble jeg sendt til rektor, og i verste fall kunne det bety utvisning for en periode der man blir flyttet til en annen klasse.

Trodde det fortsatt var en praksis.
Det er lov å både bortvise elever som bråker og utvise elever som har gjort noe galt.

startelver

Legg inn av startelver »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 7:10 pm
startelver skrev: lør mai 20, 2023 6:53 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 5:53 pm Samfunnet er på vei ned i dass med ekspressfart og lærerne er vingeklippet har ingen ting de skulle sagt alt er lagt opp til

"elevenes beste" dvs jævelungenes beste, de som blir herjet med er det ingen som bryr seg om, de elevene som blir utsatt for overgrep fra medelever på daglig basis går for lut og kaldt vann.

Jævelungene herjer fritt og vet de kan gjøre det uten konsekvenser. De kan slå en medelev eller lærer halvt i hel, like fullt er de på skolen neste dag som om ingenting har skjedd.

"Negativ oppførsel har alltid utfordret lærere, men utviklingen i skolene i dag er urovekkende. Tidligere var det et mindretall av elevene som hadde utfordrende atferd. Nå er problemene økende.

Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Snur du ryggen til, risikerer du at en elev klistrer et sanitetsbind i bakhodet ditt, eller du finner avføring malt på vegger og oversvømmelser på toalettene. Respekt og folkeskikk er på vei ut, hærverk og vold er på vei inn".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... 1684412258
Er det ikke lov å utvise elever lenger?

Når jeg gikk på skolen og laget bråk ble jeg sendt til rektor, og i verste fall kunne det bety utvisning for en periode der man blir flyttet til en annen klasse.

Trodde det fortsatt var en praksis.
Det er lov å både bortvise elever som bråker og utvise elever som har gjort noe galt.
Flott og er det hærverk må jo politiet kontaktes og besøke skolen. Mindreårige eller ikke, det må tas tak i og da skal ikke lærerne få kjeft for noe som er helt innlysende for alle hvis det er elever som konstant bråker.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 9:38 pm
Corvus skrev: fre mai 19, 2023 9:35 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 7:39 pm

Du også..? :roll:

Se mitt svar kl 7.04

Men det er jo ikke noe nytt at dere vil stilne de som mener noe annet enn dere.
Vil jo slett ikke stilne deg, oppfordrer deg jo på det sterkeste til å opprette en tråd om emnet du er så opptatt av.
Det er ikke til å stikke under en stor at gretten gammel gubbe er en vesentlig faktor i tråden.
Greit å ha i bakhodet, selv om det ikke er trådens tema
Du virker gretten ja, vil ikke diskutere tema. Men ville slett ikke trodd at du var særlig gammel?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

startelver skrev: lør mai 20, 2023 7:14 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 7:10 pm
startelver skrev: lør mai 20, 2023 6:53 pm

Er det ikke lov å utvise elever lenger?

Når jeg gikk på skolen og laget bråk ble jeg sendt til rektor, og i verste fall kunne det bety utvisning for en periode der man blir flyttet til en annen klasse.

Trodde det fortsatt var en praksis.
Det er lov å både bortvise elever som bråker og utvise elever som har gjort noe galt.
Flott og er det hærverk må jo politiet kontaktes og besøke skolen. Mindreårige eller ikke, det må tas tak i og da skal ikke lærerne få kjeft for noe som er helt innlysende for alle hvis det er elever som konstant bråker.
Dette kan også skolene gjøre. I diskusjoner som dette blir jeg ofte forundret over at det etterlyses virkemidler som skolen allerede har.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: lør mai 20, 2023 7:31 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 9:38 pm
Corvus skrev: fre mai 19, 2023 9:35 pm

Vil jo slett ikke stilne deg, oppfordrer deg jo på det sterkeste til å opprette en tråd om emnet du er så opptatt av.
Det er ikke til å stikke under en stor at gretten gammel gubbe er en vesentlig faktor i tråden.
Greit å ha i bakhodet, selv om det ikke er trådens tema
Du virker gretten ja, vil ikke diskutere tema. Men ville slett ikke trodd at du var særlig gammel?
Ikke gretten i det hele tatt, men jeg skjønner jo at du gjerne vil prøve å vinkle det slik.
Men nå er det ikke jeg som støtt klager på barn og unge.
Du kan sikkert fortette å diskutere meg, men jeg er ikke tema, noe lærere ganske naturlig er når det kommer til tema, så jeg tror du må lese litt grundigere gjennom tråden.
Eller mener du at lærerne ikke er et naturlig tema når tråden handler om skolebarn og skolemiljø?

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 7:47 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 7:41 pm
GiPazzini_85 skrev: fre mai 19, 2023 7:22 pm

Var et nokså vanlig innslag inn på 90-tallet, men helst i grunnskolen og (trolig) primært i barneskolen. Gikk selv på en skole hvor en alkoholisert lærer var alene med en klasse på leirskole. Endte med å drikke seg fra sans og samling, klinte til en elev slik at disse 5.klassingene ble livredde og gjemte seg i et naust og fikk ringt hjem. Om natten kom en del av fedrene og grisebanka læreren og tok med seg elevene hjem. Men læreren fikk ikke sparken til tross for sterkt foreldrepress i etterkant. Var veldig mange alkoholiserte pilletrillere i norsk skole før, men ting har nok bedret seg vesentlig siden den gang. På denne skolen var også vold fra lærere mot elever nokså vanlig, og det fra både kjønn.

Og hvor vidt Skraeva kommer fra et belastet område vet jeg ikke, men det kan nå godt hende at Skraeva fikk med seg mer enn andre.
Høres ut som en røverhistorie, men er nok sant hvert enda ord.

Hvorfor er det så mange av oss som aldri har hørt om disse skoleturene der lærerne holdt fylleslag mer enn det tok seg av barna er underlig.
Skal jeg tippe? Fordi de drakk alkohol etter ungene var sloknet? Eller at en av de, om de var flere - holdt seg noenlunde edru - ihvertfall til ungene var sovnet. Den ene voksne fotballtreneren kom opp til oss unger på sovesalen, da vi spilte fotballkamp på Voss og var dritings og sovnet snorkende på en av sengene. Vi forsøkte å stikke fingen hans ned i en flaske med kaldt vatn - for å få han til å pisse seg ut - men det fønket ikke.
Har alltid hørt det skulle være lunket vann, litt over kroppstemperatur.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Stjerten skrev: lør mai 20, 2023 8:07 pm
Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 7:47 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 7:41 pm

Høres ut som en røverhistorie, men er nok sant hvert enda ord.

Hvorfor er det så mange av oss som aldri har hørt om disse skoleturene der lærerne holdt fylleslag mer enn det tok seg av barna er underlig.
Skal jeg tippe? Fordi de drakk alkohol etter ungene var sloknet? Eller at en av de, om de var flere - holdt seg noenlunde edru - ihvertfall til ungene var sovnet. Den ene voksne fotballtreneren kom opp til oss unger på sovesalen, da vi spilte fotballkamp på Voss og var dritings og sovnet snorkende på en av sengene. Vi forsøkte å stikke fingen hans ned i en flaske med kaldt vatn - for å få han til å pisse seg ut - men det fønket ikke.
Har alltid hørt det skulle være lunket vann, litt over kroppstemperatur.
Kanskje det var derfor det ikkje virket! Vel, no er det for seint med en reprise, for fyren er sikkert godt over 80 - om han endå lever.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 7:54 pm
Corvus skrev: lør mai 20, 2023 7:31 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 9:38 pm

Det er ikke til å stikke under en stor at gretten gammel gubbe er en vesentlig faktor i tråden.
Greit å ha i bakhodet, selv om det ikke er trådens tema
Du virker gretten ja, vil ikke diskutere tema. Men ville slett ikke trodd at du var særlig gammel?
Ikke gretten i det hele tatt, men jeg skjønner jo at du gjerne vil prøve å vinkle det slik.
Men nå er det ikke jeg som støtt klager på barn og unge.
Du kan sikkert fortette å diskutere meg, men jeg er ikke tema, noe lærere ganske naturlig er når det kommer til tema, så jeg tror du må lese litt grundigere gjennom tråden.
Eller mener du at lærerne ikke er et naturlig tema når tråden handler om skolebarn og skolemiljø?
Du er saklig og fin i diskusjonen her i tråden og det sikkert fordi du vet hva du skriver om. Bare fortsett sånn, så driter de seg ut som prøver med usaklighetene.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 7:32 pm
startelver skrev: lør mai 20, 2023 7:14 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 7:10 pm

Det er lov å både bortvise elever som bråker og utvise elever som har gjort noe galt.
Flott og er det hærverk må jo politiet kontaktes og besøke skolen. Mindreårige eller ikke, det må tas tak i og da skal ikke lærerne få kjeft for noe som er helt innlysende for alle hvis det er elever som konstant bråker.
Dette kan også skolene gjøre. I diskusjoner som dette blir jeg ofte forundret over at det etterlyses virkemidler som skolen allerede har.
Det påståes i den avisartikkelen som trådstarter brukte som grunnlag for tråden og jeg la inn en kommentar fra kommentarfeltet under artikkelen som var fra BT og hun viser til det du sier, sånn;

""Rebecca Storevik;

Per §9A-11 i opplæringslova har vi allereie høve til å vise elevar bort frå undervisning. Eg er einig i at vi må vurdere om enkelte elevar ikkje har godt av eit vanleg klasseromsmiljø og treng meir og tettare oppfølging, men vi har allereie lov til å vise elevane bort. Både Bergen Kommune og Vestland fylkeskommune har presisert dette i sine ordensreglement: . Bortvisning

a) Eleven kan bortvises fra undervisningen for enkelttimer eller resten av dagen etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

b) Ungdomsskoleelever kan bortvises fra skolen i inntil tre skoledager etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

c) Dersom elever hindrer eller forstyrrer gjennomføringen av eksamen, kan eleven etter å ha blitt advart, vises bort fra eksamen jf. forskrift til opplæringsloven § 3–33."
-----
Denne la jeg inn på side 1 her i tråden, så de som leser har iallefall kunnet lese det. Det kan være løgn, det vedkommende la inn - men jeg tror det er sant.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fordomsfull skrev: lør mai 20, 2023 8:25 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 7:32 pm
startelver skrev: lør mai 20, 2023 7:14 pm

Flott og er det hærverk må jo politiet kontaktes og besøke skolen. Mindreårige eller ikke, det må tas tak i og da skal ikke lærerne få kjeft for noe som er helt innlysende for alle hvis det er elever som konstant bråker.
Dette kan også skolene gjøre. I diskusjoner som dette blir jeg ofte forundret over at det etterlyses virkemidler som skolen allerede har.
Det påståes i den avisartikkelen som trådstarter brukte som grunnlag for tråden og jeg la inn en kommentar fra kommentarfeltet under artikkelen som var fra BT og hun viser til det du sier, sånn;

""Rebecca Storevik;

Per §9A-11 i opplæringslova har vi allereie høve til å vise elevar bort frå undervisning. Eg er einig i at vi må vurdere om enkelte elevar ikkje har godt av eit vanleg klasseromsmiljø og treng meir og tettare oppfølging, men vi har allereie lov til å vise elevane bort. Både Bergen Kommune og Vestland fylkeskommune har presisert dette i sine ordensreglement: . Bortvisning

a) Eleven kan bortvises fra undervisningen for enkelttimer eller resten av dagen etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

b) Ungdomsskoleelever kan bortvises fra skolen i inntil tre skoledager etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

c) Dersom elever hindrer eller forstyrrer gjennomføringen av eksamen, kan eleven etter å ha blitt advart, vises bort fra eksamen jf. forskrift til opplæringsloven § 3–33."
-----
Denne la jeg inn på side 1 her i tråden, så de som leser har iallefall kunnet lese det. Det kan være løgn, det vedkommende la inn - men jeg tror det er sant.
Det er helt korrekt. Folk leser ikke. Flott at du la dette inn. Viktig saksopplysning. 👍

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Fordomsfull skrev: lør mai 20, 2023 8:21 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 7:54 pm
Corvus skrev: lør mai 20, 2023 7:31 pm

Du virker gretten ja, vil ikke diskutere tema. Men ville slett ikke trodd at du var særlig gammel?
Ikke gretten i det hele tatt, men jeg skjønner jo at du gjerne vil prøve å vinkle det slik.
Men nå er det ikke jeg som støtt klager på barn og unge.
Du kan sikkert fortette å diskutere meg, men jeg er ikke tema, noe lærere ganske naturlig er når det kommer til tema, så jeg tror du må lese litt grundigere gjennom tråden.
Eller mener du at lærerne ikke er et naturlig tema når tråden handler om skolebarn og skolemiljø?
Du er saklig og fin i diskusjonen her i tråden og det sikkert fordi du vet hva du skriver om. Bare fortsett sånn, så driter de seg ut som prøver med usaklighetene.
Thanks!

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 11:01 pm
Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 10:33 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 9:54 pm Dette stemmer selvsagt ikke. For øvrig jævlig å se på alle som bare går forbi, og hvor få som faktisk går for å snakke med den kvinnelige læreren når hun ser ut til å komme til bevissthet.
Men en ser og at video-overvåking har mye å si, konstruktivt; for jaggu skal det godt gjøres for den voldelige personen her å benekte sine faktiske overgrep. En video avslørte at et barn som alltid fikk kjeften i barnehagen, at han flere ganger fikk skylden selv om han ikke hadde gjort noe feil. Det samme har skjedd i klasserommet og her kan og læreren se seg selv og sin funksjon og lære av det.
Jeg ser absolutt poenget, samtidig er jeg såpass skeptisk til overvåkning at jeg er veldig usikker på om det er veien å gå. I hvert fall i et klasserom.
Det som foregår i et klasserom skal i høyeste grad tåle dagens lys og hensikten med skole og undervisning er jo læring - på flere plan. Og ikke bare for elevene - men og utviklende og slik læring også for lærerne. Vi har hatt lærere som sosialt har vært nesten helt - ute. Og video fra klasserom vil kunne gi både lærerne og elevene og samspillet mellom lærer-elev og mellom elevene - tips om hva som fønker og - ikke. Altså utviklende. Pluss at grovere hendelser kan dokumenteres og slik forhindres at de blir bortforklart siden. Videoopptak fønker som en utvidet rettssikkerhetsgaranti i utartende konfliktsituasjoner, som videon i linken her, men og overfor han som politiet på død og liv skulle holde nede i Ålesund som dauet - som politiet forsøkte å fremstille som at politiet kun ytte nødhjelp men at den skadde dessverre døde. Også har vi saken på bensinstasjonen som politiet forsøkte å fremstille som om de ble utsatt for angrep og så var det de som angrep. Og uten videobevis - ville ikke politiets bruk av fysisk makt - blitt avslørt.

Jalli

Legg inn av Jalli »

Det er for så vidt riktig at man kan som lærer vise bort elever fra enkeltøkter, men i det øyeblikket eleven nekter å forlate klasserommet likevel, så er det fint lite man får gjort der og da. Dette er noe som har begynt å skje oftere og oftere og det betyr strengt tatt at elever kan kidnappe undervisningen til de andre elevene.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 1:31 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:19 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 11:57 pm Litt usikker på hvor du vil med dette, men ja, jeg mener at det innlegget til denne læreren ikke er representativt for det en overveldende majoritet opplever på jobb.
Greit du benekter det som skrives mye om - trusler og vold mot lærere i et rystende omfang.
1 av 4 lærere utsettes for trusler og vold i grunnskolen - og dette dekker du over og bagatelliserer.
https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmi ... ler/302978

Da vet vi hvor vi har deg.
Debattanten benekter jo ikke noe, men modererer og nyanserer. Vit at det er elever i småskolen som trekker opp denne statistikken. Det er her det rapporteres om vold i størst grad. Greit å vite, særlig i en tråd som først og fremst handler om eldre elever.
Kan neppe være "eldre elever" denne lektoren i linken som TS har lagt ved snakker om, da vedkommende lektor jobber ved Paradis skole i Bergen som er en kommunal barneskole.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Jalli skrev: lør mai 20, 2023 9:05 pm Det er for så vidt riktig at man kan som lærer vise bort elever fra enkeltøkter, men i det øyeblikket eleven nekter å forlate klasserommet likevel, så er det fint lite man får gjort der og da. Dette er noe som har begynt å skje oftere og oftere og det betyr strengt tatt at elever kan kidnappe undervisningen til de andre elevene.
Om noen er bortvist og nekter å forlate området, så kan foreldre tilkalles og om ikke det hjelper kan barnevernet tilkalles og hjelper ikke det - kan de tilkalle politiet. Så ærlig skrevet - forstår jeg ikke problemet.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

pfrog567 skrev: lør mai 20, 2023 10:03 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 1:31 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:19 pm

Greit du benekter det som skrives mye om - trusler og vold mot lærere i et rystende omfang.
1 av 4 lærere utsettes for trusler og vold i grunnskolen - og dette dekker du over og bagatelliserer.
https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmi ... ler/302978

Da vet vi hvor vi har deg.
Debattanten benekter jo ikke noe, men modererer og nyanserer. Vit at det er elever i småskolen som trekker opp denne statistikken. Det er her det rapporteres om vold i størst grad. Greit å vite, særlig i en tråd som først og fremst handler om eldre elever.
Kan neppe være "eldre elever" denne lektoren i linken som TS har lagt ved snakker om, da vedkommende lektor jobber ved Paradis skole i Bergen som er en kommunal barneskole.
Hun er vist timelærer og avslutter sin kommentar i Bergens Tidende - slik;

"Intetsigende læreplaner, feilslåtte opplæringslover, manglende ressurser og et tungrodd og gammeldags skolesystem tilbyr ikke det beste for våre elever i dag."
-----
Hun snakker om en revolusjon på skolene og ikke enkelte endringer.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:15 am Lærere ønsker å kunne bortvise elever. Svar: Regelverket i dag gir lærere muligheten til å bortvise elever. Så premisset for tråden (og det upresise og dårlige lærer-innlegget tråden er basert på) er feil.
Ser (i denne tråden) at det formelt er tilgang til det, men jeg har hatt barn på skolen i nesten 30 år tilsammen og de har aldri opplevd noen er blitt bortvist og det har vært noen grove voldsepisoder.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: lør mai 20, 2023 10:51 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:15 am Lærere ønsker å kunne bortvise elever. Svar: Regelverket i dag gir lærere muligheten til å bortvise elever. Så premisset for tråden (og det upresise og dårlige lærer-innlegget tråden er basert på) er feil.
Ser (i denne tråden) at det formelt er tilgang til det, men jeg har hatt barn på skolen i nesten 30 år tilsammen og de har aldri opplevd noen er blitt bortvist og det har vært noen grove voldsepisoder.
At du ikke har opplevd det betyr ikke det samme som at det ikke er anledning til det ihht regelverket

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 10:27 am
chelsea8 skrev: lør mai 20, 2023 10:19 am
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:15 am Lærere ønsker å kunne bortvise elever. Svar: Regelverket i dag gir lærere muligheten til å bortvise elever. Så premisset for tråden (og det upresise og dårlige lærer-innlegget tråden er basert på) er feil.
Men hvordan går en lærer fram hvis eleven nekter å forlate?
Her er du ved kjernen. Dette er problemet. Lærere blir veldig utydelige på hvilke virkemidler som kan "ordne opp i" dette problemet, er min erfaring. Jeg mener selv at det ikke finnes noen løsninger som fullt ut løser dette. Dette vil alltid være en utfordring, men for de få elevene det gjelder kan lærere finne forebyggende tiltak i samarbeid med andre instanser som skolen samarbeider med (eks. ppt, barnevern, BUP).
Akkurat ja, det var et godt spm og et talende svar. Elever per i dag vet at lærere er maktesløse, spesielt de som er "utfordrende" (de usiviliserte jævelungene).

Når en 12 - 13 åring eller en 8 - 9 åring blånekter å forlate klassen eller skolen og såfremt voldsutøvelsen er avsluttet så kan ikke læreren med makt få eleven bort.

Da står den elven som ikke fikk folkeskikk med morsmelken og gliser av læreren som står maktesløs igjen.

Tipper dette skjer mer enn av og til, og veldig mye oftere enn i den tiden lærerne åpenbart var alkiser (noe jeg også har lært i tråden).


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: lør mai 20, 2023 10:18 pm
Jalli skrev: lør mai 20, 2023 9:05 pm Det er for så vidt riktig at man kan som lærer vise bort elever fra enkeltøkter, men i det øyeblikket eleven nekter å forlate klasserommet likevel, så er det fint lite man får gjort der og da. Dette er noe som har begynt å skje oftere og oftere og det betyr strengt tatt at elever kan kidnappe undervisningen til de andre elevene.
Om noen er bortvist og nekter å forlate området, så kan foreldre tilkalles og om ikke det hjelper kan barnevernet tilkalles og hjelper ikke det - kan de tilkalle politiet. Så ærlig skrevet - forstår jeg ikke problemet.
Skulle gjerne sett eksempler på om NOE av dette har skjedd, det må være EKSTREMT sjelden.

En god ide dog. En tysk kollega fortalte at i Tyskland blir foreldre og elev innkalt til rektor for å stå skolerett om eleven gjør noe så uskyldig som å komme for sent. Foreldrene må redgjøre for årsaken (det blir det disiplin av).

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 10:54 pm
kytec skrev: lør mai 20, 2023 10:51 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:15 am Lærere ønsker å kunne bortvise elever. Svar: Regelverket i dag gir lærere muligheten til å bortvise elever. Så premisset for tråden (og det upresise og dårlige lærer-innlegget tråden er basert på) er feil.
Ser (i denne tråden) at det formelt er tilgang til det, men jeg har hatt barn på skolen i nesten 30 år tilsammen og de har aldri opplevd noen er blitt bortvist og det har vært noen grove voldsepisoder.
At du ikke har opplevd det betyr ikke det samme som at det ikke er anledning til det ihht regelverket
Det har jeg faktisk skrevet i innlegget du siterer at jeg har lært nå.

Leser du innleggene du siterer?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: lør mai 20, 2023 11:11 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 10:54 pm
kytec skrev: lør mai 20, 2023 10:51 pm

Ser (i denne tråden) at det formelt er tilgang til det, men jeg har hatt barn på skolen i nesten 30 år tilsammen og de har aldri opplevd noen er blitt bortvist og det har vært noen grove voldsepisoder.
At du ikke har opplevd det betyr ikke det samme som at det ikke er anledning til det ihht regelverket
Det har jeg faktisk skrevet i innlegget du siterer at jeg har lært nå.

Leser du innleggene du siterer?
Du skriver at du ikke har opplevd det. Det er ikke det samme som at det ikke skjer. Dette er samme som neptun holdt på med tidligere i tråden. Ser like dumt ut nå.
Du kaster ut påstander, men underbygger de ikke med annet enn "jeg har ikke sett det, så da finnes det ikke"

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 11:20 pm
kytec skrev: lør mai 20, 2023 11:11 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 10:54 pm

At du ikke har opplevd det betyr ikke det samme som at det ikke er anledning til det ihht regelverket
Det har jeg faktisk skrevet i innlegget du siterer at jeg har lært nå.

Leser du innleggene du siterer?
Du skriver at du ikke har opplevd det. Det er ikke det samme som at det ikke skjer. Dette er samme som neptun holdt på med tidligere i tråden. Ser like dumt ut nå.
Du kaster ut påstander, men underbygger de ikke med annet enn "jeg har ikke sett det, så da finnes det ikke"
Det har nok skjedd, men om det ikke har skjedd i løpet av 28 skoleår så er det en klar indikasjon på at det skjer svært sjelden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»