Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Svar
Henningsen

Re: Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: lør mai 20, 2023 11:23 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 11:20 pm
kytec skrev: lør mai 20, 2023 11:11 pm

Det har jeg faktisk skrevet i innlegget du siterer at jeg har lært nå.

Leser du innleggene du siterer?
Du skriver at du ikke har opplevd det. Det er ikke det samme som at det ikke skjer. Dette er samme som neptun holdt på med tidligere i tråden. Ser like dumt ut nå.
Du kaster ut påstander, men underbygger de ikke med annet enn "jeg har ikke sett det, så da finnes det ikke"
Det har nok skjedd, men om det ikke har skjedd i løpet av 28 skoleår så er det en klar indikasjon på at det skjer svært sjelden.
Din opplevelse er neppe gjeldende for alle klasser på alle skoler.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 11:30 pm
kytec skrev: lør mai 20, 2023 11:23 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 11:20 pm

Du skriver at du ikke har opplevd det. Det er ikke det samme som at det ikke skjer. Dette er samme som neptun holdt på med tidligere i tråden. Ser like dumt ut nå.
Du kaster ut påstander, men underbygger de ikke med annet enn "jeg har ikke sett det, så da finnes det ikke"
Det har nok skjedd, men om det ikke har skjedd i løpet av 28 skoleår så er det en klar indikasjon på at det skjer svært sjelden.
Din opplevelse er neppe gjeldende for alle klasser på alle skoler.
Jeg kan bare bekrefte at her har du 100% rett, gratulerer!

TheIceman10

Legg inn av TheIceman10 »

SirJames skrev: fre mai 19, 2023 10:31 pm Crazy Horse med fasit kl 21.40

Og dette baserer jeg ikke bare på min egen tid på skolen, men også mange års erfaring som vikarlærer på ulike skoler.

Kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer i dag, kontra på den tiden, nettopp grunnet at lærerne har blitt "kastrert". Jeg har også en viss formening om at dette med at man ikke kan snakke hardt til elever lenger ev la dem sitte på gangen, uten at foreldre hyler opp i sitt forsvar av "gullungen" deres, har en direkte kobling til den såkalte "frie oppdragelse" som for alvor fikk fotfeste fra 2000-tallet og utover. Foreldre som ikke setter grenser og stiller krav til sine "gullunger", er en sterkt medvirkende årsak til at elever heller ikke klarer å oppføre seg i klasserommet og/eller ikke har respekt for lærere.

Det er ikke bare lønna som er årsak til at mange lærere finner seg andre typer jobber, for å si det sånn.
Her treffer Dem meget bra, Sir. Når forelder og barn er bestevenner, blir det et rent helvete å forholde seg til.

Og ja, tilfellene av dette er svært mange.

Mvh
Kontaktlærer på 10.trinn

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Fordomsfull skrev: lør mai 20, 2023 8:19 pm
Stjerten skrev: lør mai 20, 2023 8:07 pm
Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 7:47 pm
Skal jeg tippe? Fordi de drakk alkohol etter ungene var sloknet? Eller at en av de, om de var flere - holdt seg noenlunde edru - ihvertfall til ungene var sovnet. Den ene voksne fotballtreneren kom opp til oss unger på sovesalen, da vi spilte fotballkamp på Voss og var dritings og sovnet snorkende på en av sengene. Vi forsøkte å stikke fingen hans ned i en flaske med kaldt vatn - for å få han til å pisse seg ut - men det fønket ikke.
Har alltid hørt det skulle være lunket vann, litt over kroppstemperatur.
Kanskje det var derfor det ikkje virket! Vel, no er det for seint med en reprise, for fyren er sikkert godt over 80 - om han endå lever.
😁

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: lør mai 20, 2023 10:51 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:15 am Lærere ønsker å kunne bortvise elever. Svar: Regelverket i dag gir lærere muligheten til å bortvise elever. Så premisset for tråden (og det upresise og dårlige lærer-innlegget tråden er basert på) er feil.
Ser (i denne tråden) at det formelt er tilgang til det, men jeg har hatt barn på skolen i nesten 30 år tilsammen og de har aldri opplevd noen er blitt bortvist og det har vært noen grove voldsepisoder.
Tror du skal være forsiktig med å mene for sterkt i denne saken, basert på egne barn. Jeg har jobbet på ulike skoler i 30 år, og jeg tror nok at jeg vet mer enn deg om dette.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: lør mai 20, 2023 11:02 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 10:27 am
chelsea8 skrev: lør mai 20, 2023 10:19 am

Men hvordan går en lærer fram hvis eleven nekter å forlate?
Her er du ved kjernen. Dette er problemet. Lærere blir veldig utydelige på hvilke virkemidler som kan "ordne opp i" dette problemet, er min erfaring. Jeg mener selv at det ikke finnes noen løsninger som fullt ut løser dette. Dette vil alltid være en utfordring, men for de få elevene det gjelder kan lærere finne forebyggende tiltak i samarbeid med andre instanser som skolen samarbeider med (eks. ppt, barnevern, BUP).
Akkurat ja, det var et godt spm og et talende svar. Elever per i dag vet at lærere er maktesløse, spesielt de som er "utfordrende" (de usiviliserte jævelungene).

Når en 12 - 13 åring eller en 8 - 9 åring blånekter å forlate klassen eller skolen og såfremt voldsutøvelsen er avsluttet så kan ikke læreren med makt få eleven bort.

Da står den elven som ikke fikk folkeskikk med morsmelken og gliser av læreren som står maktesløs igjen.

Tipper dette skjer mer enn av og til, og veldig mye oftere enn i den tiden lærerne åpenbart var alkiser (noe jeg også har lært i tråden).
Se innlegg over.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

pfrog567 skrev: lør mai 20, 2023 10:03 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 1:31 pm
Neptun skrev: lør mai 20, 2023 1:19 pm

Greit du benekter det som skrives mye om - trusler og vold mot lærere i et rystende omfang.
1 av 4 lærere utsettes for trusler og vold i grunnskolen - og dette dekker du over og bagatelliserer.
https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmi ... ler/302978

Da vet vi hvor vi har deg.
Debattanten benekter jo ikke noe, men modererer og nyanserer. Vit at det er elever i småskolen som trekker opp denne statistikken. Det er her det rapporteres om vold i størst grad. Greit å vite, særlig i en tråd som først og fremst handler om eldre elever.
Kan neppe være "eldre elever" denne lektoren i linken som TS har lagt ved snakker om, da vedkommende lektor jobber ved Paradis skole i Bergen som er en kommunal barneskole.
Neptun er opptatt av eldre elever. Tror også de fleste tenker på elever i ungdomstrinn og vgs når det snakkes om vold i skolen, og ikke at det først og fremst gjelder elever i småskolen, innlegget som er utgangspunktet for tråden er forresten noe av det dummeste jeg har lest. Et dårligere utgangspunkt for å diskutere dette finnes knapt. Temaet krever innestemme, ikke et kunnskapsløst og følelsesladd leserbrev fra lærerværelsets «kos-med-misnøye»-bord.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 5:57 am
pfrog567 skrev: lør mai 20, 2023 10:03 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 1:31 pm

Debattanten benekter jo ikke noe, men modererer og nyanserer. Vit at det er elever i småskolen som trekker opp denne statistikken. Det er her det rapporteres om vold i størst grad. Greit å vite, særlig i en tråd som først og fremst handler om eldre elever.
Kan neppe være "eldre elever" denne lektoren i linken som TS har lagt ved snakker om, da vedkommende lektor jobber ved Paradis skole i Bergen som er en kommunal barneskole.
Neptun er opptatt av eldre elever. Tror også de fleste tenker på elever i ungdomstrinn og vgs når det snakkes om vold i skolen, og ikke at det først og fremst gjelder elever i småskolen, innlegget som er utgangspunktet for tråden er forresten noe av det dummeste jeg har lest. Et dårligere utgangspunkt for å diskutere dette finnes knapt. Temaet krever innestemme, ikke et kunnskapsløst og følelsesladd leserbrev fra lærerværelsets «kos-med-misnøye»-bord.
Jeg synes ikke slike karakteristikker særlig konstruktive og antar du vil forstå hvorfor om jeg skrev at det du har lagt fra deg her i tråden, er bare ræl. Som heller ikke er rett.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fordomsfull skrev: søn mai 21, 2023 8:57 am
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 5:57 am
pfrog567 skrev: lør mai 20, 2023 10:03 pm

Kan neppe være "eldre elever" denne lektoren i linken som TS har lagt ved snakker om, da vedkommende lektor jobber ved Paradis skole i Bergen som er en kommunal barneskole.
Neptun er opptatt av eldre elever. Tror også de fleste tenker på elever i ungdomstrinn og vgs når det snakkes om vold i skolen, og ikke at det først og fremst gjelder elever i småskolen, innlegget som er utgangspunktet for tråden er forresten noe av det dummeste jeg har lest. Et dårligere utgangspunkt for å diskutere dette finnes knapt. Temaet krever innestemme, ikke et kunnskapsløst og følelsesladd leserbrev fra lærerværelsets «kos-med-misnøye»-bord.
Jeg synes ikke slike karakteristikker særlig konstruktive og antar du vil forstå hvorfor om jeg skrev at det du har lagt fra deg her i tråden, er bare ræl. Som heller ikke er rett.
Hæ? Jeg skriver ikke om debattanter, men om Mirjam Randa Hermansen.

Dette:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... foerer-seg

Fordi det var dette innlegget (som er kunnskapsløst) som var utgangspunktet for tråden.

Når det er sagt, så synes jeg ikke karakteristikkene til kytec heller er så "konstruktive". I åpningsinnlegget skriver han f.eks. "jævelungene" flere steder. Har du vært like omhyggelig med å påpeke det, eller passet ikke det inn siden du er mest enig med ham? For det er det dette handler om, ikke sant? Ikke at du ønsker en renhårig debatt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 10:26 am
Fordomsfull skrev: søn mai 21, 2023 8:57 am
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 5:57 am

Neptun er opptatt av eldre elever. Tror også de fleste tenker på elever i ungdomstrinn og vgs når det snakkes om vold i skolen, og ikke at det først og fremst gjelder elever i småskolen, innlegget som er utgangspunktet for tråden er forresten noe av det dummeste jeg har lest. Et dårligere utgangspunkt for å diskutere dette finnes knapt. Temaet krever innestemme, ikke et kunnskapsløst og følelsesladd leserbrev fra lærerværelsets «kos-med-misnøye»-bord.
Jeg synes ikke slike karakteristikker særlig konstruktive og antar du vil forstå hvorfor om jeg skrev at det du har lagt fra deg her i tråden, er bare ræl. Som heller ikke er rett.
Hæ? Jeg skriver ikke om debattanter, men om Mirjam Randa Hermansen.

Dette:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... foerer-seg

Fordi det var dette innlegget (som er kunnskapsløst) som var utgangspunktet for tråden.

Når det er sagt, så synes jeg ikke karakteristikkene til kytec heller er så "konstruktive". I åpningsinnlegget skriver han f.eks. "jævelungene" flere steder. Har du vært like omhyggelig med å påpeke det, eller passet ikke det inn siden du er mest enig med ham? For det er det dette handler om, ikke sant? Ikke at du ønsker en renhårig debatt.
Beklager, jeg trodde du mente kytec og det kytec og jeg er mest enige om - er vel at vi nesten alltid er uenige. Men vi forsøker å være høflige med hverandre, som jo er bra - også for diskusjonene.
Ellers deler jeg synet på Mirjam Randa Hermansen - men hun får masse støtte. Men mest fra de som snakker om Ola Dunk sin snillisme og at 'lærerne idag er maktesløse'. I den linken om de to lærerne som måtte gå, https://www.bt.no/btmagasinet/i/3EV3q0/ ... -ut-doeren der får de to lærerne breie seg om hvor jævla uskyldige de var og jeg har vært borte i slike helt uskyldsrene voksne som er - akk så urettferdig behandlet, før. Men i den linken sies det - i en kort setning - at den eleven som den ene læreren skulle ha knepet i armen og som fikk et blåmerke, han skiftet skole - raskt. Da han antageligvis enda trodde at læreren som hadde gitt han blåmerket på armen, ville bli værende ved skolen. Og akkurat det, synes jeg er verdt å ta med - når disse to lærerne forteller om sin uskyld. Det er en stor svakhet ved en slik artikkel, at de ikke klarer å få også synet til dem som mente seg undertrykket av disse lærerne, men de var kanskje redde for å si noe?
Jeg mener ikke at lærere ikke kan være mobbet og plaget av elever, jeg husker selv fra skolen at vi mobbet lærere. Og vikarene, stakkars, de var det jo nesten legitimt å mobbe og plage. Men jeg tror ikke helt på disse to lærerne i artikkelen her og jeg tror ikke at de blir bedt om å gå - uten at det har vært mange tilbakemeldinger om dem. Som jo rektor er høflig-eller-klok nok - til ikke å gå ut med. For han tenker vel at slike utsagn kan han kanskje bli nødt til å svare mer konkret på/for - i en rettsal. Mens lærerne ER jo ute og vil ikke volde mer problemer om han holder kjeft. Ihvertfall for tiden.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Jalli skrev: lør mai 20, 2023 9:05 pm Det er for så vidt riktig at man kan som lærer vise bort elever fra enkeltøkter, men i det øyeblikket eleven nekter å forlate klasserommet likevel, så er det fint lite man får gjort der og da. Dette er noe som har begynt å skje oftere og oftere og det betyr strengt tatt at elever kan kidnappe undervisningen til de andre elevene.
Hvilke virkemidler skulle lærerne fått som kunne endre på dette problemet?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fordomsfull skrev: søn mai 21, 2023 11:28 am
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 10:26 am
Fordomsfull skrev: søn mai 21, 2023 8:57 am
Jeg synes ikke slike karakteristikker særlig konstruktive og antar du vil forstå hvorfor om jeg skrev at det du har lagt fra deg her i tråden, er bare ræl. Som heller ikke er rett.
Hæ? Jeg skriver ikke om debattanter, men om Mirjam Randa Hermansen.

Dette:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... foerer-seg

Fordi det var dette innlegget (som er kunnskapsløst) som var utgangspunktet for tråden.

Når det er sagt, så synes jeg ikke karakteristikkene til kytec heller er så "konstruktive". I åpningsinnlegget skriver han f.eks. "jævelungene" flere steder. Har du vært like omhyggelig med å påpeke det, eller passet ikke det inn siden du er mest enig med ham? For det er det dette handler om, ikke sant? Ikke at du ønsker en renhårig debatt.
Beklager, jeg trodde du mente kytec og det kytec og jeg er mest enige om - er vel at vi nesten alltid er uenige. Men vi forsøker å være høflige med hverandre, som jo er bra - også for diskusjonene.
Ellers deler jeg synet på Mirjam Randa Hermansen - men hun får masse støtte. Men mest fra de som snakker om Ola Dunk sin snillisme og at 'lærerne idag er maktesløse'. I den linken om de to lærerne som måtte gå, https://www.bt.no/btmagasinet/i/3EV3q0/ ... -ut-doeren der får de to lærerne breie seg om hvor jævla uskyldige de var og jeg har vært borte i slike helt uskyldsrene voksne som er - akk så urettferdig behandlet, før. Men i den linken sies det - i en kort setning - at den eleven som den ene læreren skulle ha knepet i armen og som fikk et blåmerke, han skiftet skole - raskt. Da han antageligvis enda trodde at læreren som hadde gitt han blåmerket på armen, ville bli værende ved skolen. Og akkurat det, synes jeg er verdt å ta med - når disse to lærerne forteller om sin uskyld. Det er en stor svakhet ved en slik artikkel, at de ikke klarer å få også synet til dem som mente seg undertrykket av disse lærerne, men de var kanskje redde for å si noe?
Jeg mener ikke at lærere ikke kan være mobbet og plaget av elever, jeg husker selv fra skolen at vi mobbet lærere. Og vikarene, stakkars, de var det jo nesten legitimt å mobbe og plage. Men jeg tror ikke helt på disse to lærerne i artikkelen her og jeg tror ikke at de blir bedt om å gå - uten at det har vært mange tilbakemeldinger om dem. Som jo rektor er høflig-eller-klok nok - til ikke å gå ut med. For han tenker vel at slike utsagn kan han kanskje bli nødt til å svare mer konkret på/for - i en rettsal. Mens lærerne ER jo ute og vil ikke volde mer problemer om han holder kjeft. Ihvertfall for tiden.
Premisset for Hermansens innlegg er jo faktisk feil. "Vi [lærerne] må kunne bortvise elever som ikke oppfører seg." Men lovverket gir jo lærerne denne muligheten. Skremmende at en lærer ikke har større kunnskaper om opplæringsloven. Ellers enig med deg i det andre du skriver om. En del konflikter i skolen kunne vært unngått dersom enkelte lærere var litt mer smidige.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 11:38 am
Fordomsfull skrev: søn mai 21, 2023 11:28 am
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 10:26 am

Hæ? Jeg skriver ikke om debattanter, men om Mirjam Randa Hermansen.

Dette:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... foerer-seg

Fordi det var dette innlegget (som er kunnskapsløst) som var utgangspunktet for tråden.

Når det er sagt, så synes jeg ikke karakteristikkene til kytec heller er så "konstruktive". I åpningsinnlegget skriver han f.eks. "jævelungene" flere steder. Har du vært like omhyggelig med å påpeke det, eller passet ikke det inn siden du er mest enig med ham? For det er det dette handler om, ikke sant? Ikke at du ønsker en renhårig debatt.
Beklager, jeg trodde du mente kytec og det kytec og jeg er mest enige om - er vel at vi nesten alltid er uenige. Men vi forsøker å være høflige med hverandre, som jo er bra - også for diskusjonene.
Ellers deler jeg synet på Mirjam Randa Hermansen - men hun får masse støtte. Men mest fra de som snakker om Ola Dunk sin snillisme og at 'lærerne idag er maktesløse'. I den linken om de to lærerne som måtte gå, https://www.bt.no/btmagasinet/i/3EV3q0/ ... -ut-doeren der får de to lærerne breie seg om hvor jævla uskyldige de var og jeg har vært borte i slike helt uskyldsrene voksne som er - akk så urettferdig behandlet, før. Men i den linken sies det - i en kort setning - at den eleven som den ene læreren skulle ha knepet i armen og som fikk et blåmerke, han skiftet skole - raskt. Da han antageligvis enda trodde at læreren som hadde gitt han blåmerket på armen, ville bli værende ved skolen. Og akkurat det, synes jeg er verdt å ta med - når disse to lærerne forteller om sin uskyld. Det er en stor svakhet ved en slik artikkel, at de ikke klarer å få også synet til dem som mente seg undertrykket av disse lærerne, men de var kanskje redde for å si noe?
Jeg mener ikke at lærere ikke kan være mobbet og plaget av elever, jeg husker selv fra skolen at vi mobbet lærere. Og vikarene, stakkars, de var det jo nesten legitimt å mobbe og plage. Men jeg tror ikke helt på disse to lærerne i artikkelen her og jeg tror ikke at de blir bedt om å gå - uten at det har vært mange tilbakemeldinger om dem. Som jo rektor er høflig-eller-klok nok - til ikke å gå ut med. For han tenker vel at slike utsagn kan han kanskje bli nødt til å svare mer konkret på/for - i en rettsal. Mens lærerne ER jo ute og vil ikke volde mer problemer om han holder kjeft. Ihvertfall for tiden.
Premisset for Hermansens innlegg er jo faktisk feil. "Vi [lærerne] må kunne bortvise elever som ikke oppfører seg." Men lovverket gir jo lærerne denne muligheten. Skremmende at en lærer ikke har større kunnskaper om opplæringsloven. Ellers enig med deg i det andre du skriver om. En del konflikter i skolen kunne vært unngått dersom enkelte lærere var litt mer smidige.
Mener å ha hørt om dette flere ganger at noen lærere mener at de ikke har lov til å bortvise elever, ofte med henvisning til beskjed om dette fra rektor eller skoleledere. Men det står jo ganske så tydelig i Opplæringsloven hvordan bortvisning, noe av det lille av sanksjoner som er regulert på nasjonalt plan, på en skole fungerer. Så hva kan være grunnen til denne oppfatningen? At skoleledere ikke henviser til dette i skolens reglement, som jo tross alt skal være i henhold til Opplæringsloven?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

At det har skjedd en lineær utvikling med elevene i norsk skole – fra høflige og veloppdratte, til uhøflige og uten oppdragelse – det har jeg liten tro på. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i en slik beskrivelse. Det blir for unyansert. F.eks. vil jeg hevde at det er mye mindre slåssing elever imellom nå enn tidligere. Dette som en konsekvens av at barn i dag har færre arenaer der de er uten voksenkontakt- og innflytelse. Foreldre i dag passer rett og slett bedre på sine barn enn foreldre gjorde tidligere. Moderne barneoppdragelse er mer organisert. Dette har selvsagt noen negative sider ved seg, som det er enkelt å harselere med, men det har også den konsekvensen at barn slåss sjeldnere. En annen konsekvens av dette er at mobbingen antakelig også er mindre alvorlig enn hva den var før. Samfunnet – og skolen – har et større søkelys på mobbing, slåssing og generelt konflikter barn imellom. Det gjør at det fanges tidligere opp, der slikt før gikk under radaren til de voksne.

Det at barn i dag er frekkere mot lærerne har jeg også liten tro på. Det som imidlertid er sikkert, er at vi i det moderne samfunnet er mer bevisst på rettighetene våre. Det gjelder både voksne og barn. Ironisk nok er dette hva lærerne er opptatt av – altså sine rettigheter – når de kritiserer dagens skole. Elevene er også mer opptatt av dette, noe som fører til at vi i skolen forhandler mer med elevene enn vi gjorde tidligere. Akkurat som nok foreldre forhandler mer med sine barn enn hva foreldre gjorde tidligere. Dette handler ikke om at elever er blitt frekkere, men et generelt utviklingstrekk i vårt samfunn. De lærerne som lykkes, tror jeg forholder seg til dette profesjonelt. F.eks. ved at de tar seg tid til å drøfte skolens regelverk med elever, og at de også involvere elever når regler skal utarbeides.

Lærere som går inn i skolen med en holdning om at elever bare må rette seg etter dem, slik læreren gjorde på 70- og 80-tallet, tror jeg ikke vil lykkes med å etablere gode klassemiljø. Elevene har opplæringsplikt, noe som gjør at vi må sørge for at skolen også oppleves som motiverende og hyggelig for elevene som er «tvunget» til å gå der i 10 år (i realiteten 13).

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 12:51 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 11:38 am
Fordomsfull skrev: søn mai 21, 2023 11:28 am
Beklager, jeg trodde du mente kytec og det kytec og jeg er mest enige om - er vel at vi nesten alltid er uenige. Men vi forsøker å være høflige med hverandre, som jo er bra - også for diskusjonene.
Ellers deler jeg synet på Mirjam Randa Hermansen - men hun får masse støtte. Men mest fra de som snakker om Ola Dunk sin snillisme og at 'lærerne idag er maktesløse'. I den linken om de to lærerne som måtte gå, https://www.bt.no/btmagasinet/i/3EV3q0/ ... -ut-doeren der får de to lærerne breie seg om hvor jævla uskyldige de var og jeg har vært borte i slike helt uskyldsrene voksne som er - akk så urettferdig behandlet, før. Men i den linken sies det - i en kort setning - at den eleven som den ene læreren skulle ha knepet i armen og som fikk et blåmerke, han skiftet skole - raskt. Da han antageligvis enda trodde at læreren som hadde gitt han blåmerket på armen, ville bli værende ved skolen. Og akkurat det, synes jeg er verdt å ta med - når disse to lærerne forteller om sin uskyld. Det er en stor svakhet ved en slik artikkel, at de ikke klarer å få også synet til dem som mente seg undertrykket av disse lærerne, men de var kanskje redde for å si noe?
Jeg mener ikke at lærere ikke kan være mobbet og plaget av elever, jeg husker selv fra skolen at vi mobbet lærere. Og vikarene, stakkars, de var det jo nesten legitimt å mobbe og plage. Men jeg tror ikke helt på disse to lærerne i artikkelen her og jeg tror ikke at de blir bedt om å gå - uten at det har vært mange tilbakemeldinger om dem. Som jo rektor er høflig-eller-klok nok - til ikke å gå ut med. For han tenker vel at slike utsagn kan han kanskje bli nødt til å svare mer konkret på/for - i en rettsal. Mens lærerne ER jo ute og vil ikke volde mer problemer om han holder kjeft. Ihvertfall for tiden.
Premisset for Hermansens innlegg er jo faktisk feil. "Vi [lærerne] må kunne bortvise elever som ikke oppfører seg." Men lovverket gir jo lærerne denne muligheten. Skremmende at en lærer ikke har større kunnskaper om opplæringsloven. Ellers enig med deg i det andre du skriver om. En del konflikter i skolen kunne vært unngått dersom enkelte lærere var litt mer smidige.
Mener å ha hørt om dette flere ganger at noen lærere mener at de ikke har lov til å bortvise elever, ofte med henvisning til beskjed om dette fra rektor eller skoleledere. Men det står jo ganske så tydelig i Opplæringsloven hvordan bortvisning, noe av det lille av sanksjoner som er regulert på nasjonalt plan, på en skole fungerer. Så hva kan være grunnen til denne oppfatningen? At skoleledere ikke henviser til dette i skolens reglement, som jo tross alt skal være i henhold til Opplæringsloven?
Det er i alle fall nedfelt i ordensreglement for skolene i Oslo kommune, så så ukjent kan det neppe være:

https://www.oslo.kommune.no/skole-og-ut ... ent/#toc-5

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

... og også for skolene i Bergen kommune, som Hermansen selv jobber i. Hun kjenner med andre ord ikke reglene på sin egen skole.

https://www.bergen.kommune.no/innbygger ... r-i-bergen

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:18 pm ... og også for skolene i Bergen kommune, som Hermansen selv jobber i. Hun kjenner med andre ord ikke reglene på sin egen skole.

https://www.bergen.kommune.no/innbygger ... r-i-bergen
Nei, det er nå for så vidt riktig. Men så blir spørsmålet om hvor vidt rektor påberoper seg styringsrett (noe den ikke har) utover dette. Det har vært nok historier om dette også rundt omkring. Men jeg heller vel mest til å tro at du har rett i at Hermansen i dette tilfellet ikke har kontroll.

Jeg har googlet noen kommuner nå. Det henvises til Opplæringsloven hos alle, men samtidig kan noen punkt rundt sanksjoner være forskjellig utformet og at en ikke har fremhevet at læreren også har bortvisningsmulighet. Dette står jo i Opplæringsloven, men mulig at det med dette fører til misforståelsen rundt dette.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:02 pm At det har skjedd en lineær utvikling med elevene i norsk skole – fra høflige og veloppdratte, til uhøflige og uten oppdragelse – det har jeg liten tro på. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i en slik beskrivelse. Det blir for unyansert. F.eks. vil jeg hevde at det er mye mindre slåssing elever imellom nå enn tidligere. Dette som en konsekvens av at barn i dag har færre arenaer der de er uten voksenkontakt- og innflytelse. Foreldre i dag passer rett og slett bedre på sine barn enn foreldre gjorde tidligere. Moderne barneoppdragelse er mer organisert. Dette har selvsagt noen negative sider ved seg, som det er enkelt å harselere med, men det har også den konsekvensen at barn slåss sjeldnere. En annen konsekvens av dette er at mobbingen antakelig også er mindre alvorlig enn hva den var før. Samfunnet – og skolen – har et større søkelys på mobbing, slåssing og generelt konflikter barn imellom. Det gjør at det fanges tidligere opp, der slikt før gikk under radaren til de voksne.

Det at barn i dag er frekkere mot lærerne har jeg også liten tro på. Det som imidlertid er sikkert, er at vi i det moderne samfunnet er mer bevisst på rettighetene våre. Det gjelder både voksne og barn. Ironisk nok er dette hva lærerne er opptatt av – altså sine rettigheter – når de kritiserer dagens skole. Elevene er også mer opptatt av dette, noe som fører til at vi i skolen forhandler mer med elevene enn vi gjorde tidligere. Akkurat som nok foreldre forhandler mer med sine barn enn hva foreldre gjorde tidligere. Dette handler ikke om at elever er blitt frekkere, men et generelt utviklingstrekk i vårt samfunn. De lærerne som lykkes, tror jeg forholder seg til dette profesjonelt. F.eks. ved at de tar seg tid til å drøfte skolens regelverk med elever, og at de også involvere elever når regler skal utarbeides.

Lærere som går inn i skolen med en holdning om at elever bare må rette seg etter dem, slik læreren gjorde på 70- og 80-tallet, tror jeg ikke vil lykkes med å etablere gode klassemiljø. Elevene har opplæringsplikt, noe som gjør at vi må sørge for at skolen også oppleves som motiverende og hyggelig for elevene som er «tvunget» til å gå der i 10 år (i realiteten 13).
Dagens ungdom er vel mer preget av apati og manglende "knagger" fra hjemme (diverse livserfaring som vi tok for gitt fra før, ved siden av generell allmennkunnskap) enn at de er uhøflige og utagerende.

Men når det skal sies, så må en jo også huske på at elevmassen er mer sammensatt enn for en del år siden, med tanke på kulturell bakgrunn, diverse diagnoser hvor målet om at eleven skal være en del av et klassemiljøet nesten uansett utfordringer ellers. Og som du nevner, mange barn og ungdom kommer fra en "forhandlingskultur" fra hjemme hvor det ligger en forventning om at man alltid kan ha innvirkning og medbestemmelse. Mange ungdommer er ofte ikke modne nok til å takle en slik kultur.

peraleks

Legg inn av peraleks »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:02 pm At det har skjedd en lineær utvikling med elevene i norsk skole – fra høflige og veloppdratte, til uhøflige og uten oppdragelse – det har jeg liten tro på. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i en slik beskrivelse. Det blir for unyansert. F.eks. vil jeg hevde at det er mye mindre slåssing elever imellom nå enn tidligere. Dette som en konsekvens av at barn i dag har færre arenaer der de er uten voksenkontakt- og innflytelse. Foreldre i dag passer rett og slett bedre på sine barn enn foreldre gjorde tidligere. Moderne barneoppdragelse er mer organisert. Dette har selvsagt noen negative sider ved seg, som det er enkelt å harselere med, men det har også den konsekvensen at barn slåss sjeldnere. En annen konsekvens av dette er at mobbingen antakelig også er mindre alvorlig enn hva den var før. Samfunnet – og skolen – har et større søkelys på mobbing, slåssing og generelt konflikter barn imellom. Det gjør at det fanges tidligere opp, der slikt før gikk under radaren til de voksne.

Det at barn i dag er frekkere mot lærerne har jeg også liten tro på. Det som imidlertid er sikkert, er at vi i det moderne samfunnet er mer bevisst på rettighetene våre. Det gjelder både voksne og barn. Ironisk nok er dette hva lærerne er opptatt av – altså sine rettigheter – når de kritiserer dagens skole. Elevene er også mer opptatt av dette, noe som fører til at vi i skolen forhandler mer med elevene enn vi gjorde tidligere. Akkurat som nok foreldre forhandler mer med sine barn enn hva foreldre gjorde tidligere. Dette handler ikke om at elever er blitt frekkere, men et generelt utviklingstrekk i vårt samfunn. De lærerne som lykkes, tror jeg forholder seg til dette profesjonelt. F.eks. ved at de tar seg tid til å drøfte skolens regelverk med elever, og at de også involvere elever når regler skal utarbeides.

Lærere som går inn i skolen med en holdning om at elever bare må rette seg etter dem, slik læreren gjorde på 70- og 80-tallet, tror jeg ikke vil lykkes med å etablere gode klassemiljø. Elevene har opplæringsplikt, noe som gjør at vi må sørge for at skolen også oppleves som motiverende og hyggelig for elevene som er «tvunget» til å gå der i 10 år (i realiteten 13).
Generelt sett meget enig i det du skriver her.

Fra min tid var mobbing svært utbredt, jeg har overhodet ikke noe inntrykk av at man er i nærheten av den mobbingen i skolen i dag.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 1:26 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:18 pm ... og også for skolene i Bergen kommune, som Hermansen selv jobber i. Hun kjenner med andre ord ikke reglene på sin egen skole.

https://www.bergen.kommune.no/innbygger ... r-i-bergen
Nei, det er nå for så vidt riktig. Men så blir spørsmålet om hvor vidt rektor påberoper seg styringsrett (noe den ikke har) utover dette. Det har vært nok historier om dette også rundt omkring. Men jeg heller vel mest til å tro at du har rett i at Hermansen i dette tilfellet ikke har kontroll.

Jeg har googlet noen kommuner nå. Det henvises til Opplæringsloven hos alle, men samtidig kan noen punkt rundt sanksjoner være forskjellig utformet og at en ikke har fremhevet at læreren også har bortvisningsmulighet. Dette står jo i Opplæringsloven, men mulig at det med dette fører til misforståelsen rundt dette.
Rektor kan ikke overprøve kommunens reglement. Det er åpenbart. Dette er en mulighet skolene har, og den er godt kjent. Blant lærere også.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 1:37 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:02 pm At det har skjedd en lineær utvikling med elevene i norsk skole – fra høflige og veloppdratte, til uhøflige og uten oppdragelse – det har jeg liten tro på. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i en slik beskrivelse. Det blir for unyansert. F.eks. vil jeg hevde at det er mye mindre slåssing elever imellom nå enn tidligere. Dette som en konsekvens av at barn i dag har færre arenaer der de er uten voksenkontakt- og innflytelse. Foreldre i dag passer rett og slett bedre på sine barn enn foreldre gjorde tidligere. Moderne barneoppdragelse er mer organisert. Dette har selvsagt noen negative sider ved seg, som det er enkelt å harselere med, men det har også den konsekvensen at barn slåss sjeldnere. En annen konsekvens av dette er at mobbingen antakelig også er mindre alvorlig enn hva den var før. Samfunnet – og skolen – har et større søkelys på mobbing, slåssing og generelt konflikter barn imellom. Det gjør at det fanges tidligere opp, der slikt før gikk under radaren til de voksne.

Det at barn i dag er frekkere mot lærerne har jeg også liten tro på. Det som imidlertid er sikkert, er at vi i det moderne samfunnet er mer bevisst på rettighetene våre. Det gjelder både voksne og barn. Ironisk nok er dette hva lærerne er opptatt av – altså sine rettigheter – når de kritiserer dagens skole. Elevene er også mer opptatt av dette, noe som fører til at vi i skolen forhandler mer med elevene enn vi gjorde tidligere. Akkurat som nok foreldre forhandler mer med sine barn enn hva foreldre gjorde tidligere. Dette handler ikke om at elever er blitt frekkere, men et generelt utviklingstrekk i vårt samfunn. De lærerne som lykkes, tror jeg forholder seg til dette profesjonelt. F.eks. ved at de tar seg tid til å drøfte skolens regelverk med elever, og at de også involvere elever når regler skal utarbeides.

Lærere som går inn i skolen med en holdning om at elever bare må rette seg etter dem, slik læreren gjorde på 70- og 80-tallet, tror jeg ikke vil lykkes med å etablere gode klassemiljø. Elevene har opplæringsplikt, noe som gjør at vi må sørge for at skolen også oppleves som motiverende og hyggelig for elevene som er «tvunget» til å gå der i 10 år (i realiteten 13).
Dagens ungdom er vel mer preget av apati og manglende "knagger" fra hjemme (diverse livserfaring som vi tok for gitt fra før, ved siden av generell allmennkunnskap) enn at de er uhøflige og utagerende.

Men når det skal sies, så må en jo også huske på at elevmassen er mer sammensatt enn for en del år siden, med tanke på kulturell bakgrunn, diverse diagnoser hvor målet om at eleven skal være en del av et klassemiljøet nesten uansett utfordringer ellers. Og som du nevner, mange barn og ungdom kommer fra en "forhandlingskultur" fra hjemme hvor det ligger en forventning om at man alltid kan ha innvirkning og medbestemmelse. Mange ungdommer er ofte ikke modne nok til å takle en slik kultur.
Elevgruppen var nok sammensatt også tidligere - med blant annet ulike diagnoser. Man utredet dem bare ikke. Kan godt hende dette hadde noen positive sider ved seg, blant annet fordi Norge i dag ligger i verdenstoppen med tanke på ADHD-medisinering. Kanskje utreder vi for mange elever i dag? Men i det store og det hele tror jeg det var mest negativt for de elevene som ble feilbehandlet. Her har nok det skjedd en rekke overgrep i offentlig regi.

Skywalker

Legg inn av Skywalker »

Orker ikke lese hele tråden, så kan hende det er nevnt tidligere. Jeg jobber i en fylkeskommunal skole. (Videregående).
Alle lærere, samt vaktmester og øvrig driftspersonell kan bortvise en elev fra skolen. (Resten av dagen). Men som regel sender man elev til Rektor. Rektor kan bortvise en elev inntil tre dager. Kan også bortvise en elev lenger, men rektor skal da søke/melde fra til fylket om dette.
Følger ikke en elev pålegg om å forlate skolen blir politiet tilkalt.
Jeg vil anta at foreldre til de elevene som er under 18 også blir varslet. Mulig barnevern også. Det vet jeg ikke.
Ved voldshendelser og alvorlig hærverk så tror jeg politiet alltid blir kontaktet.
Politiet er på skolen jeg jobber ganske ofte.Selv når det ikke har skjedd noe. Det hender de henger her i storefri. Spiser lunsjen sin her. Spiller bordtennis, sjakk eller bare henger med elevene.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Generelt vil jeg nok tro at ting er blitt til det bedre i norsk skole. Ikke alt, selvsagt, men det meste. Det er mindre mobbing, mindre voldsbruk og mindre trakassering. Vi tror bare det er blitt verre, fordi det fokuseres mer på dette i mediene. Godt hjulpet av lærernes organisasjoner.

Likevel er det så klart mye som kunne vært bedre. Karakterpresset vi ser i skolen i dag, f.eks. Som gjør at flere og flere elever mister motivasjonen og får dårligere psykisk helse utover skoleløpet - og særlig i slutten av ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Skolen er nok generelt for opptatt av måling og testing. Her har utdanningsmyndigheten et pedagogisk problem, for det er lærere som i stor grad pålegger seg selv og sine elever de fleste prøvene og testene og karakterene. Vurderingsforskriften vi har i Norge er egentlig radikal og åpner for at lærere knapt trenger å gi karakterer - litt satt på spissen, selvsagt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Skywalker skrev: søn mai 21, 2023 2:28 pm Orker ikke lese hele tråden, så kan hende det er nevnt tidligere. Jeg jobber i en fylkeskommunal skole. (Videregående).
Alle lærere, samt vaktmester og øvrig driftspersonell kan bortvise en elev fra skolen. (Resten av dagen). Men som regel sender man elev til Rektor. Rektor kan bortvise en elev inntil tre dager. Kan også bortvise en elev lenger, men rektor skal da søke/melde fra til fylket om dette.
Følger ikke en elev pålegg om å forlate skolen blir politiet tilkalt.
Jeg vil anta at foreldre til de elevene som er under 18 også blir varslet. Mulig barnevern også. Det vet jeg ikke.
Ved voldshendelser og alvorlig hærverk så tror jeg politiet alltid blir kontaktet.
Politiet er på skolen jeg jobber ganske ofte.Selv når det ikke har skjedd noe. Det hender de henger her i storefri. Spiser lunsjen sin her. Spiller bordtennis, sjakk eller bare henger med elevene.
Mye av dette er sagt tidligere, men likevel et nyttig og godt praksiseksempel du kommer med her. Tommel opp.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:29 pm
Fordomsfull skrev: lør mai 20, 2023 8:25 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 7:32 pm

Dette kan også skolene gjøre. I diskusjoner som dette blir jeg ofte forundret over at det etterlyses virkemidler som skolen allerede har.
Det påståes i den avisartikkelen som trådstarter brukte som grunnlag for tråden og jeg la inn en kommentar fra kommentarfeltet under artikkelen som var fra BT og hun viser til det du sier, sånn;

""Rebecca Storevik;

Per §9A-11 i opplæringslova har vi allereie høve til å vise elevar bort frå undervisning. Eg er einig i at vi må vurdere om enkelte elevar ikkje har godt av eit vanleg klasseromsmiljø og treng meir og tettare oppfølging, men vi har allereie lov til å vise elevane bort. Både Bergen Kommune og Vestland fylkeskommune har presisert dette i sine ordensreglement: . Bortvisning

a) Eleven kan bortvises fra undervisningen for enkelttimer eller resten av dagen etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

b) Ungdomsskoleelever kan bortvises fra skolen i inntil tre skoledager etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

c) Dersom elever hindrer eller forstyrrer gjennomføringen av eksamen, kan eleven etter å ha blitt advart, vises bort fra eksamen jf. forskrift til opplæringsloven § 3–33."
-----
Denne la jeg inn på side 1 her i tråden, så de som leser har iallefall kunnet lese det. Det kan være løgn, det vedkommende la inn - men jeg tror det er sant.
Det er helt korrekt. Folk leser ikke. Flott at du la dette inn. Viktig saksopplysning. 👍
Folk leser ikke, det er helt riktig - og det vises i denne tråden hvor de aller fleste bare har lest overskriften om saken. Vi vet ikke om det er riktig oppfattet heller av journalisten, tviler på det.
Overskrifter sier som oftest svært lite om essensen i artikkelen - slik opererer journalister fordi de vet at mange kun leser overskrifter.
I denne artikkelen så handler minst 90% om den mildt sagt dårlige utviklingen i grunnskolen spesielt, men også i VGS grunnet manglende oppdragelse. Det skrives relativt detaljert hva en lærer kan utsettes for - i et alarmerende omfang. - men det interesserer ikke de faste - som heller skryter jævelunger opp i skyene.

INGEN av "dekke over - folkene" har den ringeste interesse av å ta opp det som er essensen i artikkelen. Jeg hadde heller ikke forventet det.

Her benektes det over en lav sko at mange ungdommer ikke har respekt for autoriteter som lærere og politi - uten andre argumenter enn "dette stemmer ikke", "ungdom i dag er snillere enn før osv". Politiet bekrefter at holdningene til autoriteter har endret seg drastisk:
https://www.nrk.no/trondelag/flere-samm ... 1.15072577

Jeg er ikke det minste overrasket når jeg ser hvordan veldig mange foreldre i dag dyrker sine barn fra de blir født.
Det er bare det at når de er bestekompiser med barna og deres tjenere som aldri sier nei, så mister de den autoriteten de som voksne skulle hatt.
Hva skjer når barnet/ungdommen aldri har hørt ordet nei av foreldrene? Selvsagt tar de dette med seg på alle andre arenaer også, som i møte med lærere og politi. Ja egentlig alle voksne som de burde vise respekt. De mangler oppdragelse, dette er en svært uheldig samfunnsutvikling som allerede har fått store konsekvenser.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:44 pm
GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 1:26 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:18 pm ... og også for skolene i Bergen kommune, som Hermansen selv jobber i. Hun kjenner med andre ord ikke reglene på sin egen skole.

https://www.bergen.kommune.no/innbygger ... r-i-bergen
Nei, det er nå for så vidt riktig. Men så blir spørsmålet om hvor vidt rektor påberoper seg styringsrett (noe den ikke har) utover dette. Det har vært nok historier om dette også rundt omkring. Men jeg heller vel mest til å tro at du har rett i at Hermansen i dette tilfellet ikke har kontroll.

Jeg har googlet noen kommuner nå. Det henvises til Opplæringsloven hos alle, men samtidig kan noen punkt rundt sanksjoner være forskjellig utformet og at en ikke har fremhevet at læreren også har bortvisningsmulighet. Dette står jo i Opplæringsloven, men mulig at det med dette fører til misforståelsen rundt dette.
Rektor kan ikke overprøve kommunens reglement. Det er åpenbart. Dette er en mulighet skolene har, og den er godt kjent. Blant lærere også.
Som jeg skriver, så har det hendt at rektorer har misforstått sin styringsrett, derav innlegget over.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 2:30 pm Generelt vil jeg nok tro at ting er blitt til det bedre i norsk skole. Ikke alt, selvsagt, men det meste. Det er mindre mobbing, mindre voldsbruk og mindre trakassering. Vi tror bare det er blitt verre, fordi det fokuseres mer på dette i mediene. Godt hjulpet av lærernes organisasjoner.

Likevel er det så klart mye som kunne vært bedre. Karakterpresset vi ser i skolen i dag, f.eks. Som gjør at flere og flere elever mister motivasjonen og får dårligere psykisk helse utover skoleløpet - og særlig i slutten av ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Skolen er nok generelt for opptatt av måling og testing. Her har utdanningsmyndigheten et pedagogisk problem, for det er lærere som i stor grad pålegger seg selv og sine elever de fleste prøvene og testene og karakterene. Vurderingsforskriften vi har i Norge er egentlig radikal og åpner for at lærere knapt trenger å gi karakterer - litt satt på spissen, selvsagt.
Veldig godt oppsummert, syns jeg. Litt karakterpress er sunt, men da må det også komme på grunn av et ønske om læring og faktisk gjenspeile reell kompetanse og ikke bare "prøve-" eller "testkompetanse". Læreplanene er, som du sier, radikale og i tillegg veldig store og åpne, noe som betyr at det kan være mange veier til Rom. Siste trinn jeg hadde kjørte vi på med veldig variert vurdering med eksempelvis oppgaveskriving, fagsamtaler, jobbsøknader og jobbintervju, tverrfaglige økonomiske caser, talkshow og radio/podkast i tillegg til noen få tradisjonelle prøver, men ikke mer enn maks to vurderinger per fag per semester, hvor skriftlig og muntlig ble vurdert 50/50 for å ikke få for tydelig slagside. I høyere utdanning i dag er jo dette helt håpløst, hvor det nesten bare er hjemmeeksamen, som belønner visse ferdigheter i veldig stor grad, mens annen kompetanse og andre ferdigheter, som allmennkunnskaper, muntlige ferdigheter og ikke minst evnen til å bruke kunnskap der og da on the spot, blir fullstendig nedprioritert.
Sist redigert av Skraevadottir den søn mai 21, 2023 2:57 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:48 pm
GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 1:37 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:02 pm At det har skjedd en lineær utvikling med elevene i norsk skole – fra høflige og veloppdratte, til uhøflige og uten oppdragelse – det har jeg liten tro på. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i en slik beskrivelse. Det blir for unyansert. F.eks. vil jeg hevde at det er mye mindre slåssing elever imellom nå enn tidligere. Dette som en konsekvens av at barn i dag har færre arenaer der de er uten voksenkontakt- og innflytelse. Foreldre i dag passer rett og slett bedre på sine barn enn foreldre gjorde tidligere. Moderne barneoppdragelse er mer organisert. Dette har selvsagt noen negative sider ved seg, som det er enkelt å harselere med, men det har også den konsekvensen at barn slåss sjeldnere. En annen konsekvens av dette er at mobbingen antakelig også er mindre alvorlig enn hva den var før. Samfunnet – og skolen – har et større søkelys på mobbing, slåssing og generelt konflikter barn imellom. Det gjør at det fanges tidligere opp, der slikt før gikk under radaren til de voksne.

Det at barn i dag er frekkere mot lærerne har jeg også liten tro på. Det som imidlertid er sikkert, er at vi i det moderne samfunnet er mer bevisst på rettighetene våre. Det gjelder både voksne og barn. Ironisk nok er dette hva lærerne er opptatt av – altså sine rettigheter – når de kritiserer dagens skole. Elevene er også mer opptatt av dette, noe som fører til at vi i skolen forhandler mer med elevene enn vi gjorde tidligere. Akkurat som nok foreldre forhandler mer med sine barn enn hva foreldre gjorde tidligere. Dette handler ikke om at elever er blitt frekkere, men et generelt utviklingstrekk i vårt samfunn. De lærerne som lykkes, tror jeg forholder seg til dette profesjonelt. F.eks. ved at de tar seg tid til å drøfte skolens regelverk med elever, og at de også involvere elever når regler skal utarbeides.

Lærere som går inn i skolen med en holdning om at elever bare må rette seg etter dem, slik læreren gjorde på 70- og 80-tallet, tror jeg ikke vil lykkes med å etablere gode klassemiljø. Elevene har opplæringsplikt, noe som gjør at vi må sørge for at skolen også oppleves som motiverende og hyggelig for elevene som er «tvunget» til å gå der i 10 år (i realiteten 13).
Dagens ungdom er vel mer preget av apati og manglende "knagger" fra hjemme (diverse livserfaring som vi tok for gitt fra før, ved siden av generell allmennkunnskap) enn at de er uhøflige og utagerende.

Men når det skal sies, så må en jo også huske på at elevmassen er mer sammensatt enn for en del år siden, med tanke på kulturell bakgrunn, diverse diagnoser hvor målet om at eleven skal være en del av et klassemiljøet nesten uansett utfordringer ellers. Og som du nevner, mange barn og ungdom kommer fra en "forhandlingskultur" fra hjemme hvor det ligger en forventning om at man alltid kan ha innvirkning og medbestemmelse. Mange ungdommer er ofte ikke modne nok til å takle en slik kultur.
Elevgruppen var nok sammensatt også tidligere - med blant annet ulike diagnoser. Man utredet dem bare ikke. Kan godt hende dette hadde noen positive sider ved seg, blant annet fordi Norge i dag ligger i verdenstoppen med tanke på ADHD-medisinering. Kanskje utreder vi for mange elever i dag? Men i det store og det hele tror jeg det var mest negativt for de elevene som ble feilbehandlet. Her har nok det skjedd en rekke overgrep i offentlig regi.
Sammensetning handler om mer enn diagnoser, jf. innlegget mitt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: søn mai 21, 2023 2:32 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:29 pm
Fordomsfull skrev: lør mai 20, 2023 8:25 pm
Det påståes i den avisartikkelen som trådstarter brukte som grunnlag for tråden og jeg la inn en kommentar fra kommentarfeltet under artikkelen som var fra BT og hun viser til det du sier, sånn;

""Rebecca Storevik;

Per §9A-11 i opplæringslova har vi allereie høve til å vise elevar bort frå undervisning. Eg er einig i at vi må vurdere om enkelte elevar ikkje har godt av eit vanleg klasseromsmiljø og treng meir og tettare oppfølging, men vi har allereie lov til å vise elevane bort. Både Bergen Kommune og Vestland fylkeskommune har presisert dette i sine ordensreglement: . Bortvisning

a) Eleven kan bortvises fra undervisningen for enkelttimer eller resten av dagen etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

b) Ungdomsskoleelever kan bortvises fra skolen i inntil tre skoledager etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

c) Dersom elever hindrer eller forstyrrer gjennomføringen av eksamen, kan eleven etter å ha blitt advart, vises bort fra eksamen jf. forskrift til opplæringsloven § 3–33."
-----
Denne la jeg inn på side 1 her i tråden, så de som leser har iallefall kunnet lese det. Det kan være løgn, det vedkommende la inn - men jeg tror det er sant.
Det er helt korrekt. Folk leser ikke. Flott at du la dette inn. Viktig saksopplysning. 👍
Folk leser ikke, det er helt riktig - og det vises i denne tråden hvor de aller fleste bare har lest overskriften om saken. Vi vet ikke om det er riktig oppfattet heller av journalisten, tviler på det.
Overskrifter sier som oftest svært lite om essensen i artikkelen - slik opererer journalister fordi de vet at mange kun leser overskrifter.
Dette er jo IKKE en artikkel skrevet av en journalist, men et debattinnlegg skrevet av en lærer. Læreren skriver jo også i selve innlegget av hun savner bortvisning som en konsekvens, så jeg vet ikke helt hvem som kan beskylde hvem for å ikke ha lest ordentlig.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Skraevadottir skrev: søn mai 21, 2023 2:56 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 2:30 pm Generelt vil jeg nok tro at ting er blitt til det bedre i norsk skole. Ikke alt, selvsagt, men det meste. Det er mindre mobbing, mindre voldsbruk og mindre trakassering. Vi tror bare det er blitt verre, fordi det fokuseres mer på dette i mediene. Godt hjulpet av lærernes organisasjoner.

Likevel er det så klart mye som kunne vært bedre. Karakterpresset vi ser i skolen i dag, f.eks. Som gjør at flere og flere elever mister motivasjonen og får dårligere psykisk helse utover skoleløpet - og særlig i slutten av ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Skolen er nok generelt for opptatt av måling og testing. Her har utdanningsmyndigheten et pedagogisk problem, for det er lærere som i stor grad pålegger seg selv og sine elever de fleste prøvene og testene og karakterene. Vurderingsforskriften vi har i Norge er egentlig radikal og åpner for at lærere knapt trenger å gi karakterer - litt satt på spissen, selvsagt.
Veldig godt oppsummert, syns jeg. Litt karakterpress er sunt, men da må det også komme på grunn av et ønske om læring og faktisk gjenspeile reell kompetanse og ikke bare "prøve-" eller "testkompetanse". Læreplanene er, som du sier, radikale og i tillegg veldig store og åpne, noe som betyr at det kan være mange veier til Rom. Siste trinn jeg hadde kjørte vi på med veldig variert vurdering med eksempelvis oppgaveskriving, fagsamtaler, jobbsøknader og jobbintervju, tverrfaglige økonomiske caser, talkshow og radio/podkast i tillegg til noen få tradisjonelle prøver, men ikke mer enn maks to vurderinger per fag per semester, hvor skriftlig og muntlig ble vurdert 50/50 for å ikke få for tydelig slagside. I høyere utdanning i dag er jo dette helt håpløst, hvor det nesten bare er hjemmeeksamen, som belønner visse ferdigheter i veldig stor grad, mens annen kompetanse og andre ferdigheter, som allmennkunnskaper, muntlige ferdigheter og ikke minst evnen til å bruke kunnskap der og da on the spot, blir fullstendig nedprioritert.
Høyere utdanning har, med noen veldig få unntak, hjemmeeksamen, mappeoppgaver, muntlig eksamen og tradisjonell skriftlig eksamen i dag. Hjemmeeksamen konstant er mer et slags korona- og deltidsfenomen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»