Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Svar
HNilsen

Re: Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: søn mai 21, 2023 2:32 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:29 pm
Fordomsfull skrev: lør mai 20, 2023 8:25 pm
Det påståes i den avisartikkelen som trådstarter brukte som grunnlag for tråden og jeg la inn en kommentar fra kommentarfeltet under artikkelen som var fra BT og hun viser til det du sier, sånn;

""Rebecca Storevik;

Per §9A-11 i opplæringslova har vi allereie høve til å vise elevar bort frå undervisning. Eg er einig i at vi må vurdere om enkelte elevar ikkje har godt av eit vanleg klasseromsmiljø og treng meir og tettare oppfølging, men vi har allereie lov til å vise elevane bort. Både Bergen Kommune og Vestland fylkeskommune har presisert dette i sine ordensreglement: . Bortvisning

a) Eleven kan bortvises fra undervisningen for enkelttimer eller resten av dagen etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

b) Ungdomsskoleelever kan bortvises fra skolen i inntil tre skoledager etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

c) Dersom elever hindrer eller forstyrrer gjennomføringen av eksamen, kan eleven etter å ha blitt advart, vises bort fra eksamen jf. forskrift til opplæringsloven § 3–33."
-----
Denne la jeg inn på side 1 her i tråden, så de som leser har iallefall kunnet lese det. Det kan være løgn, det vedkommende la inn - men jeg tror det er sant.
Det er helt korrekt. Folk leser ikke. Flott at du la dette inn. Viktig saksopplysning. 👍
I denne artikkelen så handler minst 90% om den mildt sagt dårlige utviklingen i grunnskolen spesielt, men også i VGS grunnet manglende oppdragelse. Det skrives relativt detaljert hva en lærer kan utsettes for - i et alarmerende omfang. - men det interesserer ikke de faste - som heller skryter jævelunger opp i skyene.

INGEN av "dekke over - folkene" har den ringeste interesse av å ta opp det som er essensen i artikkelen. Jeg hadde heller ikke forventet det.
Det handler ikke om å "benekte" eller "dekke over", men at jeg rett og slett er uenig i din og dine meningsfellers beskrivelse. Jeg synes det blir for unyansert og krisemaksimerende. Og jeg har argumentert for hvorfor, det er bare du som ikke har lest. sjekk mitt innlegg skrevet 1:02 pm i dag.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 2:55 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:44 pm
GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 1:26 pm

Nei, det er nå for så vidt riktig. Men så blir spørsmålet om hvor vidt rektor påberoper seg styringsrett (noe den ikke har) utover dette. Det har vært nok historier om dette også rundt omkring. Men jeg heller vel mest til å tro at du har rett i at Hermansen i dette tilfellet ikke har kontroll.

Jeg har googlet noen kommuner nå. Det henvises til Opplæringsloven hos alle, men samtidig kan noen punkt rundt sanksjoner være forskjellig utformet og at en ikke har fremhevet at læreren også har bortvisningsmulighet. Dette står jo i Opplæringsloven, men mulig at det med dette fører til misforståelsen rundt dette.
Rektor kan ikke overprøve kommunens reglement. Det er åpenbart. Dette er en mulighet skolene har, og den er godt kjent. Blant lærere også.
Som jeg skriver, så har det hendt at rektorer har misforstått sin styringsrett, derav innlegget over.
At rektor har misforstått styringsretten sin, og mener han eller hun kan sette seg OVER opplæringsloven! Vet du, det tviler jeg sterkt på at har skjedd.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 2:57 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:48 pm
GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 1:37 pm

Dagens ungdom er vel mer preget av apati og manglende "knagger" fra hjemme (diverse livserfaring som vi tok for gitt fra før, ved siden av generell allmennkunnskap) enn at de er uhøflige og utagerende.

Men når det skal sies, så må en jo også huske på at elevmassen er mer sammensatt enn for en del år siden, med tanke på kulturell bakgrunn, diverse diagnoser hvor målet om at eleven skal være en del av et klassemiljøet nesten uansett utfordringer ellers. Og som du nevner, mange barn og ungdom kommer fra en "forhandlingskultur" fra hjemme hvor det ligger en forventning om at man alltid kan ha innvirkning og medbestemmelse. Mange ungdommer er ofte ikke modne nok til å takle en slik kultur.
Elevgruppen var nok sammensatt også tidligere - med blant annet ulike diagnoser. Man utredet dem bare ikke. Kan godt hende dette hadde noen positive sider ved seg, blant annet fordi Norge i dag ligger i verdenstoppen med tanke på ADHD-medisinering. Kanskje utreder vi for mange elever i dag? Men i det store og det hele tror jeg det var mest negativt for de elevene som ble feilbehandlet. Her har nok det skjedd en rekke overgrep i offentlig regi.
Sammensetning handler om mer enn diagnoser, jf. innlegget mitt.
Ja, og det var også tilfellet tidligere. Opp mot hundre prosent av elevene går i den offentlige skolen. Det er derfor åpenbart at elevgruppen også sammensatt selv om det var færre minoritetsspråklige elever tidligere. Både av elever som hadde ulike opplæringsbehov, elever som hadde psykiske problemer, elever som utagerte og elever som hadde diagnoser i autismespekteret (udiagnostisert). Fattigdom var nok også et mye mer nærværende problem på 70- og 80-tallets skole. Så jo - åpenbart var elevgruppen mer sammensatt, og åpenbart tok man mindre hensyn til det. Som sagt, sikkert noe som også var en fordel med en slik tilnærming, men jeg tror nok likevel det mest var en stor ulempe. Det er et framskritt av den offentlige skolen ikke begår overgrep mot elever som har ulike behov.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Trenger flere Sgt. Tackleberry i norsk skole:
► Show Spoiler

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:09 pm
GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 2:55 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 1:44 pm

Rektor kan ikke overprøve kommunens reglement. Det er åpenbart. Dette er en mulighet skolene har, og den er godt kjent. Blant lærere også.
Som jeg skriver, så har det hendt at rektorer har misforstått sin styringsrett, derav innlegget over.
At rektor har misforstått styringsretten sin, og mener han eller hun kan sette seg OVER opplæringsloven! Vet du, det tviler jeg sterkt på at har skjedd.
Nei, du lurer du meg rett og slett ikke til å tro at du ikke tror at en rektor kan misbruke eller misforstå styringsretten sin. Det har skjedd ved flere anledninger i norsk skole og er ofte grunnen til at fagforeninger i skolen har en del å gjøre ifm 9A-saker og annet knyttet til varsling, avvik og konflikter.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 3:07 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 21, 2023 2:56 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 2:30 pm Generelt vil jeg nok tro at ting er blitt til det bedre i norsk skole. Ikke alt, selvsagt, men det meste. Det er mindre mobbing, mindre voldsbruk og mindre trakassering. Vi tror bare det er blitt verre, fordi det fokuseres mer på dette i mediene. Godt hjulpet av lærernes organisasjoner.

Likevel er det så klart mye som kunne vært bedre. Karakterpresset vi ser i skolen i dag, f.eks. Som gjør at flere og flere elever mister motivasjonen og får dårligere psykisk helse utover skoleløpet - og særlig i slutten av ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Skolen er nok generelt for opptatt av måling og testing. Her har utdanningsmyndigheten et pedagogisk problem, for det er lærere som i stor grad pålegger seg selv og sine elever de fleste prøvene og testene og karakterene. Vurderingsforskriften vi har i Norge er egentlig radikal og åpner for at lærere knapt trenger å gi karakterer - litt satt på spissen, selvsagt.
Veldig godt oppsummert, syns jeg. Litt karakterpress er sunt, men da må det også komme på grunn av et ønske om læring og faktisk gjenspeile reell kompetanse og ikke bare "prøve-" eller "testkompetanse". Læreplanene er, som du sier, radikale og i tillegg veldig store og åpne, noe som betyr at det kan være mange veier til Rom. Siste trinn jeg hadde kjørte vi på med veldig variert vurdering med eksempelvis oppgaveskriving, fagsamtaler, jobbsøknader og jobbintervju, tverrfaglige økonomiske caser, talkshow og radio/podkast i tillegg til noen få tradisjonelle prøver, men ikke mer enn maks to vurderinger per fag per semester, hvor skriftlig og muntlig ble vurdert 50/50 for å ikke få for tydelig slagside. I høyere utdanning i dag er jo dette helt håpløst, hvor det nesten bare er hjemmeeksamen, som belønner visse ferdigheter i veldig stor grad, mens annen kompetanse og andre ferdigheter, som allmennkunnskaper, muntlige ferdigheter og ikke minst evnen til å bruke kunnskap der og da on the spot, blir fullstendig nedprioritert.
Høyere utdanning har, med noen veldig få unntak, hjemmeeksamen, mappeoppgaver, muntlig eksamen og tradisjonell skriftlig eksamen i dag. Hjemmeeksamen konstant er mer et slags korona- og deltidsfenomen.
Hjemmeeksamen utgjør en voldsom overvekt i høyere utdanning slik det er nå, ettersom de bare har fortsatt med det etter pandemien. Dette har jeg selv vært på møte om og diskutert effekten av, som jo er at folk ikke gidder å lese halvparten av pensum fordi de vet at de ikke trenger det når de får hjemmeeksamen. Jeg mener det er slik at alle må ha en skoleeksamen eller en muntlig eksamen i løpet av et semester, men dette betyr fint lite totalt når det er en av fire eksamener eller bare utgjør 40 % av et av fire fag om det er kombinert vurdering. Dette er et giga problem med tanke på kompetansen og ikke minst ferdighetene til de man utdanner.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 3:17 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:09 pm
GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 2:55 pm

Som jeg skriver, så har det hendt at rektorer har misforstått sin styringsrett, derav innlegget over.
At rektor har misforstått styringsretten sin, og mener han eller hun kan sette seg OVER opplæringsloven! Vet du, det tviler jeg sterkt på at har skjedd.
Nei, du lurer du meg rett og slett ikke til å tro at du ikke tror at en rektor kan misbruke eller misforstå styringsretten sin. Det har skjedd ved flere anledninger i norsk skole og er ofte grunnen til at fagforeninger i skolen har en del å gjøre ifm 9A-saker og annet knyttet til varsling, avvik og konflikter.
Så klart, men da handler det om unnfallenhet, ikke å lage ANDRE regler enn de som står i opplæringsloven.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Skraevadottir skrev: søn mai 21, 2023 3:18 pm
GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 3:07 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 21, 2023 2:56 pm Veldig godt oppsummert, syns jeg. Litt karakterpress er sunt, men da må det også komme på grunn av et ønske om læring og faktisk gjenspeile reell kompetanse og ikke bare "prøve-" eller "testkompetanse". Læreplanene er, som du sier, radikale og i tillegg veldig store og åpne, noe som betyr at det kan være mange veier til Rom. Siste trinn jeg hadde kjørte vi på med veldig variert vurdering med eksempelvis oppgaveskriving, fagsamtaler, jobbsøknader og jobbintervju, tverrfaglige økonomiske caser, talkshow og radio/podkast i tillegg til noen få tradisjonelle prøver, men ikke mer enn maks to vurderinger per fag per semester, hvor skriftlig og muntlig ble vurdert 50/50 for å ikke få for tydelig slagside. I høyere utdanning i dag er jo dette helt håpløst, hvor det nesten bare er hjemmeeksamen, som belønner visse ferdigheter i veldig stor grad, mens annen kompetanse og andre ferdigheter, som allmennkunnskaper, muntlige ferdigheter og ikke minst evnen til å bruke kunnskap der og da on the spot, blir fullstendig nedprioritert.
Høyere utdanning har, med noen veldig få unntak, hjemmeeksamen, mappeoppgaver, muntlig eksamen og tradisjonell skriftlig eksamen i dag. Hjemmeeksamen konstant er mer et slags korona- og deltidsfenomen.
Hjemmeeksamen utgjør en voldsom overvekt i høyere utdanning slik det er nå, ettersom de bare har fortsatt med det etter pandemien. Dette har jeg selv vært på møte om og diskutert effekten av, som jo er at folk ikke gidder å lese halvparten av pensum fordi de vet at de ikke trenger det når de får hjemmeeksamen. Jeg mener det er slik at alle må ha en skoleeksamen eller en muntlig eksamen i løpet av et semester, men dette betyr fint lite totalt når det er en av fire eksamener eller bare utgjør 40 % av et av fire fag om det er kombinert vurdering. Dette er et giga problem med tanke på kompetansen og ikke minst ferdighetene til de man utdanner.
Ja, og derfor skrev jeg korona-fenomen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:20 pm
GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 3:17 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:09 pm

At rektor har misforstått styringsretten sin, og mener han eller hun kan sette seg OVER opplæringsloven! Vet du, det tviler jeg sterkt på at har skjedd.
Nei, du lurer du meg rett og slett ikke til å tro at du ikke tror at en rektor kan misbruke eller misforstå styringsretten sin. Det har skjedd ved flere anledninger i norsk skole og er ofte grunnen til at fagforeninger i skolen har en del å gjøre ifm 9A-saker og annet knyttet til varsling, avvik og konflikter.
Så klart, men da handler det om unnfallenhet, ikke å lage ANDRE regler enn de som står i opplæringsloven.
Sånn, ja.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

@HNilsen høyfrekvente og ivrige bidrag til tråden (takk for det) synes jeg bærer preg av en person som sitter i skoleadministrasjonen og flytter på papir og ikke har direkte kontakt med barn og skolens hverdag.

Men sitter oppe i sitt Ibenholt tårn og skriver hvordan hen mener det burde være og jeg er enig det hadde vært fantastisk om skolen var slik hen beskriver.

Minner om rælet skolesjefen i ....... kommune hostet opp (neppe fra eget bryst), "det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig.

Man skjønner fort at skoleledelsen med den holdningen setter lærerne sjakk matt før første trekk.

Etter den flotte "inspirerende" talen kan hun sette seg på kontoret i sentraladministrasjonen kilometervis fra nærmeste vanskelige elev og flytte papir både fysisk og virituelt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:04 pm
Neptun skrev: søn mai 21, 2023 2:32 pm
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:29 pm

Det er helt korrekt. Folk leser ikke. Flott at du la dette inn. Viktig saksopplysning. 👍
Folk leser ikke, det er helt riktig - og det vises i denne tråden hvor de aller fleste bare har lest overskriften om saken. Vi vet ikke om det er riktig oppfattet heller av journalisten, tviler på det.
Overskrifter sier som oftest svært lite om essensen i artikkelen - slik opererer journalister fordi de vet at mange kun leser overskrifter.
Dette er jo IKKE en artikkel skrevet av en journalist, men et debattinnlegg skrevet av en lærer. Læreren skriver jo også i selve innlegget av hun savner bortvisning som en konsekvens, så jeg vet ikke helt hvem som kan beskylde hvem for å ikke ha lest ordentlig.
Vel, det er riktig - men det bringer oss ikke videre. Litt uheldig av henne og en redningsplanke for dere som ikke vil diskutere rotårsaken til problemene i skolen som hun tar opp.
Hun skrev også at de savner andre tilbud enn bare bortvisning.

Siden det sånn uvilje mot å debattere rotårsaken til problemene, så klistrer jeg dem inn her, så andre kan se hva dere benekter og ønsker å dysse ned:

"Negativ oppførsel har alltid utfordret lærere, men utviklingen i skolene i dag er urovekkende. Tidligere var det et mindretall av elevene som hadde utfordrende atferd. Nå er problemene økende.

Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Snur du ryggen til, risikerer du at en elev klistrer et sanitetsbind i bakhodet ditt, eller du finner avføring malt på vegger og oversvømmelser på toalettene. Respekt og folkeskikk er på vei ut, hærverk og vold er på vei inn.

Vi lærer vår atferd gjennom å observere andre, ifølge psykologen Albert Bandura. Elever lærer dårlig oppførsel av hverandre, og det er stadig mer urovekkende atferd å «observasjonslære» for lærevillige elever. For ikke å glemme den tvilsomme opplæringen barn og unge får via sosiale medier.

Tendensen er at dårlige trender og negativ atferd eskalerer, alvorlighetsgraden øker – eksempelvis vold i skolene (over 20.000 meldinger om vold, trusler og krenkelser mot ansatte i norske skoler i fjor), og økning i skolevegrere.

Flere elever tester grenser og tillater seg dårlig atferd, og det vi anser som «normalt», endrer seg – dessverre i gal retning. Når skoler blir en arena der elevene får opplæring i negativ sosial atferd, har det gått for langt.

Elevene gir hverandre opplæring i hvordan man mobber og ekskluderer, samt grundig innføring i snitchekulturen, der man blir utestengt fra fellesskapet hvis man sladrer. Det har aldri vært vanskeligere å balansere gruppepress med samfunnets krav og individuelle behov.

Økningen vi ser i psykisk uhelse, er ikke overraskende. En aksept for, og normalisering av, psykiske lidelser er samfunnet tjent med, men at elever med psykiske lidelser blir «normalisert» i skolen fordi flere er psykisk syke, er ikke bærekraftig. Skolen har blitt til en scene som hadde passet i «Fluenes herre», der overlevelse og rivalisering styrer de strandede skoleguttene i boken.

Oppdragelsen og oppfølgingen av barna og elevene våre svikter på så mange nivåer. Kontakt mellom skole og hjem er mange ganger en lite virkningsfull konsekvens – elevene respekterer verken lærerne eller foreldrene. Det er alltid en årsak bak elevers atferd, bare synd at det er så vidt spekter av årsaker, og så mange barn som har det vanskelig. Oppgaven har blitt uoverkommelig, og det blir umulig med dagens ressurser å kunne vurdere hva atferden skyldes og gi riktig oppfølging. Skolene og foreldrene trenger hjelp til dette arbeidet.

Det som skulle være en enhetsskole med inkludering og nasjonalt samhold, har for mange blitt et skadelig fellesskap der negative elevkrefter rår. Det er en kjensgjerning at dårlig atferd sprer seg blant elever. Den som ikke ser dette, er svært heldig eller blind.
"

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 3:20 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 21, 2023 3:18 pm
GiPazzini_85 skrev: søn mai 21, 2023 3:07 pm

Høyere utdanning har, med noen veldig få unntak, hjemmeeksamen, mappeoppgaver, muntlig eksamen og tradisjonell skriftlig eksamen i dag. Hjemmeeksamen konstant er mer et slags korona- og deltidsfenomen.
Hjemmeeksamen utgjør en voldsom overvekt i høyere utdanning slik det er nå, ettersom de bare har fortsatt med det etter pandemien. Dette har jeg selv vært på møte om og diskutert effekten av, som jo er at folk ikke gidder å lese halvparten av pensum fordi de vet at de ikke trenger det når de får hjemmeeksamen. Jeg mener det er slik at alle må ha en skoleeksamen eller en muntlig eksamen i løpet av et semester, men dette betyr fint lite totalt når det er en av fire eksamener eller bare utgjør 40 % av et av fire fag om det er kombinert vurdering. Dette er et giga problem med tanke på kompetansen og ikke minst ferdighetene til de man utdanner.
Ja, og derfor skrev jeg korona-fenomen.
Det er ikke et koronafemonen i seg selv, ettersom formen også var svært utbredt og dominerende i en del studieretninger allerede før korona. Men klart, akkurat under koronapandemien kan man jo forstå det ut fra praktiske hensyn. Noen steder var de imidlertid flinke til å lage "hjemme-skole-eksamener", ved f. eks å ha eksamen over kun seks timer hjemmefra, slik at det var umulig å lese seg opp og få tid til å gjøre alt der og da. Det førte til at en rett og slett måtte ha meget gode kompetanse og ferdigheter for å gjøre det bra og fungerte således omtrent som en skoleeksamen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: søn mai 21, 2023 3:22 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:04 pm
Neptun skrev: søn mai 21, 2023 2:32 pm
Vel, det er riktig - men det bringer oss ikke videre. Litt uheldig av henne og en redningsplanke for dere som ikke vil diskutere rotårsaken til problemene i skolen som hun tar opp.
Hun skrev også at de savner andre tilbud enn bare bortvisning.

Siden det sånn uvilje mot å debattere rotårsaken til problemene, så klistrer jeg dem inn her, så andre kan se hva dere benekter og ønsker å dysse ned:



Tendensen er at dårlige trender og negativ atferd eskalerer, alvorlighetsgraden øker – eksempelvis vold i skolene (over 20.000 meldinger om vold, trusler og krenkelser mot ansatte i norske skoler i fjor), og økning i skolevegrere.
Dersom det er skrevet 20 000 avik om vold og trusler på skolen tipper jeg det reelle tallet er en plass mellom 200 000 og 400 000

Det er allmen kjent at de fleste avvik ikke blir rapportert, det gjelder i de fleste bransjer.

Likevel gjelder nok det i all hovedsak den mindre alvorlige volden, en 9 åring som sparker læreren i leggen osv.

Tipper de aller fleste av det man kan kalle alvorlig vold mot lærere eller medelever blir rapportert.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: søn mai 21, 2023 3:22 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:04 pm
Neptun skrev: søn mai 21, 2023 2:32 pm

Folk leser ikke, det er helt riktig - og det vises i denne tråden hvor de aller fleste bare har lest overskriften om saken. Vi vet ikke om det er riktig oppfattet heller av journalisten, tviler på det.
Overskrifter sier som oftest svært lite om essensen i artikkelen - slik opererer journalister fordi de vet at mange kun leser overskrifter.
Dette er jo IKKE en artikkel skrevet av en journalist, men et debattinnlegg skrevet av en lærer. Læreren skriver jo også i selve innlegget av hun savner bortvisning som en konsekvens, så jeg vet ikke helt hvem som kan beskylde hvem for å ikke ha lest ordentlig.
Vel, det er riktig - men det bringer oss ikke videre. Litt uheldig av henne og en redningsplanke for dere som ikke vil diskutere rotårsaken til problemene i skolen som hun tar opp.
Hun skrev også at de savner andre tilbud enn bare bortvisning.

Siden det sånn uvilje mot å debattere rotårsaken til problemene, så klistrer jeg dem inn her, så andre kan se hva dere benekter og ønsker å dysse ned:

"Negativ oppførsel har alltid utfordret lærere, men utviklingen i skolene i dag er urovekkende. Tidligere var det et mindretall av elevene som hadde utfordrende atferd. Nå er problemene økende.

Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Snur du ryggen til, risikerer du at en elev klistrer et sanitetsbind i bakhodet ditt, eller du finner avføring malt på vegger og oversvømmelser på toalettene. Respekt og folkeskikk er på vei ut, hærverk og vold er på vei inn.

Vi lærer vår atferd gjennom å observere andre, ifølge psykologen Albert Bandura. Elever lærer dårlig oppførsel av hverandre, og det er stadig mer urovekkende atferd å «observasjonslære» for lærevillige elever. For ikke å glemme den tvilsomme opplæringen barn og unge får via sosiale medier.

Tendensen er at dårlige trender og negativ atferd eskalerer, alvorlighetsgraden øker – eksempelvis vold i skolene (over 20.000 meldinger om vold, trusler og krenkelser mot ansatte i norske skoler i fjor), og økning i skolevegrere.

Flere elever tester grenser og tillater seg dårlig atferd, og det vi anser som «normalt», endrer seg – dessverre i gal retning. Når skoler blir en arena der elevene får opplæring i negativ sosial atferd, har det gått for langt.

Elevene gir hverandre opplæring i hvordan man mobber og ekskluderer, samt grundig innføring i snitchekulturen, der man blir utestengt fra fellesskapet hvis man sladrer. Det har aldri vært vanskeligere å balansere gruppepress med samfunnets krav og individuelle behov.

Økningen vi ser i psykisk uhelse, er ikke overraskende. En aksept for, og normalisering av, psykiske lidelser er samfunnet tjent med, men at elever med psykiske lidelser blir «normalisert» i skolen fordi flere er psykisk syke, er ikke bærekraftig. Skolen har blitt til en scene som hadde passet i «Fluenes herre», der overlevelse og rivalisering styrer de strandede skoleguttene i boken.

Oppdragelsen og oppfølgingen av barna og elevene våre svikter på så mange nivåer. Kontakt mellom skole og hjem er mange ganger en lite virkningsfull konsekvens – elevene respekterer verken lærerne eller foreldrene. Det er alltid en årsak bak elevers atferd, bare synd at det er så vidt spekter av årsaker, og så mange barn som har det vanskelig. Oppgaven har blitt uoverkommelig, og det blir umulig med dagens ressurser å kunne vurdere hva atferden skyldes og gi riktig oppfølging. Skolene og foreldrene trenger hjelp til dette arbeidet.

Det som skulle være en enhetsskole med inkludering og nasjonalt samhold, har for mange blitt et skadelig fellesskap der negative elevkrefter rår. Det er en kjensgjerning at dårlig atferd sprer seg blant elever. Den som ikke ser dette, er svært heldig eller blind.
"
Jeg er ikke enig i Hermansens virkelighetsbeskrivelse. Noe jeg har argumentert for i innlegg skrevet 1:02 pm i dag. Les det! Hun krisemaksimerer!

For å ta ett eksempel fra leserbrevet hennes: Nei, man kan ikke risikere å få et sanitetsbind klistret i bakhodet hvis man snur ryggen til. Det betyr ikke at dette ikke har skjedd, men man kan ikke argumentere som om dette er NORMALEN. Det står rett og slett ikke til troende. Og slike overdrivelser preger innlegget, i tillegg til de faktiske feilene som er premisset for innlegget (jf. bortvisning av elever). Derfor framstår Hermansen som et svært lite troverdig sannhetsvitne.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: søn mai 21, 2023 3:22 pm @HNilsen høyfrekvente og ivrige bidrag til tråden (takk for det) synes jeg bærer preg av en person som sitter i skoleadministrasjonen og flytter på papir og ikke har direkte kontakt med barn og skolens hverdag.

Men sitter oppe i sitt Ibenholt tårn og skriver hvordan hen mener det burde være og jeg er enig det hadde vært fantastisk om skolen var slik hen beskriver.

Minner om rælet skolesjefen i ....... kommune hostet opp (neppe fra eget bryst), "det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig.

Man skjønner fort at skoleledelsen med den holdningen setter lærerne sjakk matt før første trekk.

Etter den flotte "inspirerende" talen kan hun sette seg på kontoret i sentraladministrasjonen kilometervis fra nærmeste vanskelige elev og flytte papir både fysisk og virituelt.
Gratulerer! Et innlegg helt uten argumenter som vedrører saken. Mange spenstige personkarakteristikker og antakelser om min person, da.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:38 pm
kytec skrev: søn mai 21, 2023 3:22 pm @HNilsen høyfrekvente og ivrige bidrag til tråden (takk for det) synes jeg bærer preg av en person som sitter i skoleadministrasjonen og flytter på papir og ikke har direkte kontakt med barn og skolens hverdag.

Men sitter oppe i sitt Ibenholt tårn og skriver hvordan hen mener det burde være og jeg er enig det hadde vært fantastisk om skolen var slik hen beskriver.

Minner om rælet skolesjefen i ....... kommune hostet opp (neppe fra eget bryst), "det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig.

Man skjønner fort at skoleledelsen med den holdningen setter lærerne sjakk matt før første trekk.

Etter den flotte "inspirerende" talen kan hun sette seg på kontoret i sentraladministrasjonen kilometervis fra nærmeste vanskelige elev og flytte papir både fysisk og virituelt.
Gratulerer! Et innlegg helt uten argumenter som vedrører saken. Mange spenstige personkarakteristikker og antakelser om min person, da.
Det er nøyaktig null (0) personkarakteristikker av deg i mitt innlegg.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: søn mai 21, 2023 3:39 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:38 pm
kytec skrev: søn mai 21, 2023 3:22 pm @HNilsen høyfrekvente og ivrige bidrag til tråden (takk for det) synes jeg bærer preg av en person som sitter i skoleadministrasjonen og flytter på papir og ikke har direkte kontakt med barn og skolens hverdag.

Men sitter oppe i sitt Ibenholt tårn og skriver hvordan hen mener det burde være og jeg er enig det hadde vært fantastisk om skolen var slik hen beskriver.

Minner om rælet skolesjefen i ....... kommune hostet opp (neppe fra eget bryst), "det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig.

Man skjønner fort at skoleledelsen med den holdningen setter lærerne sjakk matt før første trekk.

Etter den flotte "inspirerende" talen kan hun sette seg på kontoret i sentraladministrasjonen kilometervis fra nærmeste vanskelige elev og flytte papir både fysisk og virituelt.
Gratulerer! Et innlegg helt uten argumenter som vedrører saken. Mange spenstige personkarakteristikker og antakelser om min person, da.
Det er nøyaktig null (0) personkarakteristikker av deg i mitt innlegg.
Ikke? Jeg KARAKTERISERES jo som en person som sitter i skoleadministrasjonen og flytter på papir og ikke har direkte kontakt med barn og skolens hverdag.

peraleks

Legg inn av peraleks »

kytec skrev: søn mai 21, 2023 3:39 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:38 pm
kytec skrev: søn mai 21, 2023 3:22 pm @HNilsen høyfrekvente og ivrige bidrag til tråden (takk for det) synes jeg bærer preg av en person som sitter i skoleadministrasjonen og flytter på papir og ikke har direkte kontakt med barn og skolens hverdag.

Men sitter oppe i sitt Ibenholt tårn og skriver hvordan hen mener det burde være og jeg er enig det hadde vært fantastisk om skolen var slik hen beskriver.

Minner om rælet skolesjefen i ....... kommune hostet opp (neppe fra eget bryst), "det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig.

Man skjønner fort at skoleledelsen med den holdningen setter lærerne sjakk matt før første trekk.

Etter den flotte "inspirerende" talen kan hun sette seg på kontoret i sentraladministrasjonen kilometervis fra nærmeste vanskelige elev og flytte papir både fysisk og virituelt.
Gratulerer! Et innlegg helt uten argumenter som vedrører saken. Mange spenstige personkarakteristikker og antakelser om min person, da.
Det er nøyaktig null (0) personkarakteristikker av deg i mitt innlegg.
"synes jeg bærer preg av en person som sitter i skoleadministrasjonen og flytter på papir og ikke har direkte kontakt med barn og skolens hverdag."

"Men sitter oppe i sitt Ibenholt tårn og skriver hvordan hen mener det burde være og jeg er enig det hadde vært fantastisk om skolen var slik hen beskriver. "

Sånn kjapt spørsmål, hvem syns du er mest troverdig av deg her og @HNilsen som har praktisk erfaring med flere skoler opp gjennom årene?
Virker som det grunnleggende går i egne meninger her man har gjort seg opp og fantastisk lite på ren fakta, slikt er det selvfølgelig verken vits å argumentere mot eller ta seriøst.

Han har også et godt poeng i forhold til leserinnlegget denne tråden baserer seg på, læreren har en verktøykasse men ser ikke ut til å ønske å bruke den, istedenfor baserer man seg generelt sett på overdrivelser og en påklagelse rundt hverdagen til tross for at vedkommende har metoder som kan tas i bruk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 4:03 pm
kytec skrev: søn mai 21, 2023 3:39 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:38 pm

Gratulerer! Et innlegg helt uten argumenter som vedrører saken. Mange spenstige personkarakteristikker og antakelser om min person, da.
Det er nøyaktig null (0) personkarakteristikker av deg i mitt innlegg.
Ikke? Jeg KARAKTERISERES jo som en person som sitter i skoleadministrasjonen og flytter på papir og ikke har direkte kontakt med barn og skolens hverdag.
Det er antagelser om din arbeidshverdag og ikke personkarakteristikk. Du må ikke være så fintfølende.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: søn mai 21, 2023 4:41 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 4:03 pm
kytec skrev: søn mai 21, 2023 3:39 pm

Det er nøyaktig null (0) personkarakteristikker av deg i mitt innlegg.
Ikke? Jeg KARAKTERISERES jo som en person som sitter i skoleadministrasjonen og flytter på papir og ikke har direkte kontakt med barn og skolens hverdag.
Det er antagelser om din arbeidshverdag og ikke personkarakteristikk. Du må ikke være så fintfølende.
Jo, det er personkarakteristikk, men jeg tar meg ikke nær av det. Det er du som avslører at du ingen argumenter har.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: søn mai 21, 2023 3:36 pm
Neptun skrev: søn mai 21, 2023 3:22 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 3:04 pm
Vel, det er riktig - men det bringer oss ikke videre. Litt uheldig av henne og en redningsplanke for dere som ikke vil diskutere rotårsaken til problemene i skolen som hun tar opp.
Hun skrev også at de savner andre tilbud enn bare bortvisning.

Siden det sånn uvilje mot å debattere rotårsaken til problemene, så klistrer jeg dem inn her, så andre kan se hva dere benekter og ønsker å dysse ned:



Tendensen er at dårlige trender og negativ atferd eskalerer, alvorlighetsgraden øker – eksempelvis vold i skolene (over 20.000 meldinger om vold, trusler og krenkelser mot ansatte i norske skoler i fjor), og økning i skolevegrere.

Likevel gjelder nok det i all hovedsak den mindre alvorlige volden, en 9 åring som sparker læreren i leggen osv.
Eller psykisk vold uttrykt gjennom kroppsspråk eller skade på materiell. Som er en av definisjonene på vold og trusler som er grunnlaget for Arbeidstilsynets undersøkelser. Nå vet ikke jeg om denne definisjonen er grunnlaget for de tallene det henvises til her, og dersom den er det, så er det selvsagt heller ikke noe galt med selve definisjonen. Det bærer imidlertid galt avsted dersom definisjonen ikke følger med som en forklaring på tallene når slike tall skal formidles. Fordi man da gir befolkningen et feilaktig inntrykk av hva som skjer i klasserommene i norske skoler. Den folkelige oppfatningen av vold og trusler mot læreren tror jeg ikke samsvarer med at en niåring velter pulten, løper ut av klasserommet og smeller døra hardt bak seg. Det er helt ok at dette tas med i statistikken, men da bør det også komme fram i formidlingen at dette er en vesentlig del av grunnlaget. Dette mener jeg ikke Utdanningsforbundet gjør når de kommenterer slike undersøkelser, fordi de blant annet underkommuniserer at det i hovedsak dreier seg om elever på barnetrinnet - og da særlig elever på småskolen (1.-4.klasse).

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 7:54 pm
Corvus skrev: lør mai 20, 2023 7:31 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 9:38 pm

Det er ikke til å stikke under en stor at gretten gammel gubbe er en vesentlig faktor i tråden.
Greit å ha i bakhodet, selv om det ikke er trådens tema
Du virker gretten ja, vil ikke diskutere tema. Men ville slett ikke trodd at du var særlig gammel?
Ikke gretten i det hele tatt, men jeg skjønner jo at du gjerne vil prøve å vinkle det slik.
Men nå er det ikke jeg som støtt klager på barn og unge.
Nei, det er lærerne selv, og media som skjønner at dette er i ferd med å bli et stort problem.
Les dette og skjønn mer:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1108631

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: søn mai 21, 2023 7:24 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 7:54 pm
Corvus skrev: lør mai 20, 2023 7:31 pm

Du virker gretten ja, vil ikke diskutere tema. Men ville slett ikke trodd at du var særlig gammel?
Ikke gretten i det hele tatt, men jeg skjønner jo at du gjerne vil prøve å vinkle det slik.
Men nå er det ikke jeg som støtt klager på barn og unge.
Nei, det er lærerne selv, og media som skjønner at dette er i ferd med å bli et stort problem.
Les dette og skjønn mer:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1108631
Dette i linken din er en subjektiv meningsytring og ikke en faktasak..
Om det er flere hendelser enn før..? Det er jeg ikke så sikker på, men at det rapporteres nå er det ikke noe tvil om.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Corvus skrev: søn mai 21, 2023 7:24 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 7:54 pm
Corvus skrev: lør mai 20, 2023 7:31 pm

Du virker gretten ja, vil ikke diskutere tema. Men ville slett ikke trodd at du var særlig gammel?
Ikke gretten i det hele tatt, men jeg skjønner jo at du gjerne vil prøve å vinkle det slik.
Men nå er det ikke jeg som støtt klager på barn og unge.
Nei, det er lærerne selv, og media som skjønner at dette er i ferd med å bli et stort problem.
Les dette og skjønn mer:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1108631
Sjekk mitt innlegg rett over ditt. Det hadde vært interessant å få din kommentar på det i lys av linken du har lagt ved.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Corvus skrev: søn mai 21, 2023 7:24 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 7:54 pm
Corvus skrev: lør mai 20, 2023 7:31 pm

Du virker gretten ja, vil ikke diskutere tema. Men ville slett ikke trodd at du var særlig gammel?
Ikke gretten i det hele tatt, men jeg skjønner jo at du gjerne vil prøve å vinkle det slik.
Men nå er det ikke jeg som støtt klager på barn og unge.
Nei, det er lærerne selv, og media som skjønner at dette er i ferd med å bli et stort problem.
Les dette og skjønn mer:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1108631
Fra artikkelen:

Det pekes på mange årsaker. Et interessant perspektiv kom fra en lektor i osloskolen. Dan Vegard Hansen sto nylig fram i Dagsavisen og fortalte at han i fjor ble lagt i bakken av en tidligere elev og fikk skader for livet. Han mener grunnen til at denne typen konflikter oppstår, kan spores tilbake til et ord elevene er veldig opptatt av: Respekt.

Det er eleven som skal ha respekt, det er eleven som definerer hva de mener med respekt, og hvordan de mener læreren bør utøve respekt, forteller lektoren i podkasten Mimir og Marsdal.


Til og med unge folk er bekymret for utviklingen: «Før var læreren en autoritet og det betydde faktisk noe. Nå kaller barna frøken for hore. Og det er lærerens skyld om barnet slo», skriver Elias Omberg i Unge meninger-spalten til VG.

Om det handler om kultur og ære? Ja, sikkert det også, men ikke bare. Og det er i så fall et paradoks at barn som vokser opp i strengt patriarkalske kulturer kan ha så liten respekt for læreren. Her trengs det åpenbart mer kunnskap, mer åpenhet, og mer skjerpings fra foreldrene.



- Ja, som jeg tenkte.
Enda større grunn til å fornekte, dekke over - og avspore.
Sist redigert av Neptun den søn mai 21, 2023 7:43 pm, redigert 1 gang totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: søn mai 21, 2023 7:39 pm
Corvus skrev: søn mai 21, 2023 7:24 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 7:54 pm

Ikke gretten i det hele tatt, men jeg skjønner jo at du gjerne vil prøve å vinkle det slik.
Men nå er det ikke jeg som støtt klager på barn og unge.
Nei, det er lærerne selv, og media som skjønner at dette er i ferd med å bli et stort problem.
Les dette og skjønn mer:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1108631
Fra artikkelen:

Det pekes på mange årsaker. Et interessant perspektiv kom fra en lektor i osloskolen. Dan Vegard Hansen sto nylig fram i Dagsavisen og fortalte at han i fjor ble lagt i bakken av en tidligere elev og fikk skader for livet. Han mener grunnen til at denne typen konflikter oppstår, kan spores tilbake til et ord elevene er veldig opptatt av: Respekt.

Det er eleven som skal ha respekt, det er eleven som definerer hva de mener med respekt, og hvordan de mener læreren bør utøve respekt, forteller lektoren i podkasten Mimir og Marsdal.



- Ja, som jeg tenkte.
Dette er oppfatningen til en lærer. Dette er en hendelse. Statistisk skjer slik vold mot lærere i videregående opplæring svært sjelden. Statistikken det vises til for å dokumentere at lærere i videregående opplæring blir utsatt for vold er statistikk som, ironisk nok, viser at det hovedsakelig er lærere i barnetrinnet som blir utsatt for vold og trusler, og da særlig lærere i småskolen (1.-4. klasse). Det er et faktum. Forresten en interessant podkastepisode med denne læreren. Her blir hans kanskje mest spektakulære uttalelse trukket ut av sammenhengen. Læreren framstod som mye mer nyansert og usikker i podkasten enn hvordan det legges fram her.

straya

Legg inn av straya »

Har lest litt kjapt igjennom her og ønsker å komme med mine erfaringer fra skolen. Jeg er selv lærer, noe jeg har vært i snart 7 år. Med andre ord har jeg ikke vært i skolesystemet lenge, men bare på de få årene jeg har vært lærer merker jeg stor forskjell. Jeg jobber på en veldig liten skole som stort sett scorer over snittet på elevundersøkeslen (trivsel, mobbing osv). Likevel er dette noe av det som har skjedd siste to årene:

- Samtale med PST
- Brannalarmer som blir skrudd på
- Gress på skoleområdet som blir forsøkt påtent
- Lærere som har blitt sykmeldt etter vold fra elever
- Avlytting av lærere fra elever gjennom at de har smuglet mobilen inn på lærerværelset (poentesielt meget skadelig mtp sensitive opplysninger)
- Så mye hærverk at det nesten ikke er til å tro, diverse hakekors som er tagget og ripet blant "høydepunktene"

Det som imidlertid går VELDIG igjen er at der samarbeidsklimaet med foreldrene er bra går ting stort sett bra. Det er selvfølgelig skolens ansvar å skape et godt samarbeidsklima, men i en del tilfeller er det vanskelig. Når A kaller B for "jævla hore" og man tar en telefon hjem er heldigvis normalen at foreldrene blir skuffet og lover å ta det ordentlig opp. Dessverre er det et økende antall foreldre som nekter å ta innover seg at sitt barn kan gjøre noe feil. Har selv opplevd at foresatte nekter for at A har kalt B for "jævla hore". Når jeg da påpeker at dette skjedde foran meg svarer foresatt: "Da blir det ord mot ord." Har også foresatte som ler på utviklingssamtaler av at unger banner som bare det. "Det er bare sånn vi prater hjemme". I disse tilfellene blir det vanskelig å justere en negativ atferd, og dessverre ser vi en økning av disse tilfellene. Antallet elever som daglig viser negativ atferd mot andre elever og ansatte er høyt, veldig høyt.

Jeg jobber bare på én skole, men jeg kjenner ansatte på en del andre skoler, også skoler som geografisk er et godt stykke unna vår. De jeg snakker med ser samme tendens vi ser hos oss. Kan også legge til at flere ungdommer i en by i nærheten av skolen vår nå ikke får være med på den kristne konfirmasjonsleiren i sommer etter store mengder hærverk over tid, trusler om å banke opp presten, latterliggjøring av elevinnslag i kirken osv. Til slutt var det foreldre som sa fra om at de ikke turte å sende sin konfirmant fordi de var redde for eget barns sikkerhet.

Jeg elsker å være lærer, å lære bort er det morsomste jeg vet. Dessverre går mer og mer av tiden som lærer bort på oppdragelse og ikke minst en enorm mengde rapportering som kreves for at skolen ikke skal kunne meldes til statsforvalteren. Hvis jeg har en samtale med A fordi hun kalte B for "jævla hore" må dette rapporteres for at samtalen skal ha funnet sted. Hvis ikke har ikke denne samtalen blitt gjennomført. Alle samtaler jeg tror potensielt kan være av verdig må rapporteres. Jeg er dessverre i ferd med å miste litt motivasjonen i et yrke jeg i utgangspunktet elsker. Jeg er heldig med elevgruppen, eller rettere sagt foreldregruppen, jeg har sammenlignet med noen andre trinn på skolen. Det er en helt fantastisk ivrig, engasjert gjeng som samarbeider godt, er snille med hverandre og har stor arbeidsinnsats. Foreldregruppen er også helt fantastisk. Dette gjør at jeg fortsatt trives godt, men når jeg ser hvordan flere av mine kolleger streve i motbakke med foreldre som nærmere motarbeider enn samarbeider, blir jeg litt bekymret for hvor lenge jeg kommer til å bli i skolen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

straya skrev: søn mai 21, 2023 8:19 pm Har lest litt kjapt igjennom her og ønsker å komme med mine erfaringer fra skolen. Jeg er selv lærer, noe jeg har vært i snart 7 år. Med andre ord har jeg ikke vært i skolesystemet lenge, men bare på de få årene jeg har vært lærer merker jeg stor forskjell. Jeg jobber på en veldig liten skole som stort sett scorer over snittet på elevundersøkeslen (trivsel, mobbing osv). Likevel er dette noe av det som har skjedd siste to årene:

- Samtale med PST
- Brannalarmer som blir skrudd på
- Gress på skoleområdet som blir forsøkt påtent
- Lærere som har blitt sykmeldt etter vold fra elever
- Avlytting av lærere fra elever gjennom at de har smuglet mobilen inn på lærerværelset (poentesielt meget skadelig mtp sensitive opplysninger)
- Så mye hærverk at det nesten ikke er til å tro, diverse hakekors som er tagget og ripet blant "høydepunktene"

Det som imidlertid går VELDIG igjen er at der samarbeidsklimaet med foreldrene er bra går ting stort sett bra. Det er selvfølgelig skolens ansvar å skape et godt samarbeidsklima, men i en del tilfeller er det vanskelig. Når A kaller B for "jævla hore" og man tar en telefon hjem er heldigvis normalen at foreldrene blir skuffet og lover å ta det ordentlig opp. Dessverre er det et økende antall foreldre som nekter å ta innover seg at sitt barn kan gjøre noe feil. Har selv opplevd at foresatte nekter for at A har kalt B for "jævla hore". Når jeg da påpeker at dette skjedde foran meg svarer foresatt: "Da blir det ord mot ord." Har også foresatte som ler på utviklingssamtaler av at unger banner som bare det. "Det er bare sånn vi prater hjemme". I disse tilfellene blir det vanskelig å justere en negativ atferd, og dessverre ser vi en økning av disse tilfellene. Antallet elever som daglig viser negativ atferd mot andre elever og ansatte er høyt, veldig høyt.

Jeg jobber bare på én skole, men jeg kjenner ansatte på en del andre skoler, også skoler som geografisk er et godt stykke unna vår. De jeg snakker med ser samme tendens vi ser hos oss. Kan også legge til at flere ungdommer i en by i nærheten av skolen vår nå ikke får være med på den kristne konfirmasjonsleiren i sommer etter store mengder hærverk over tid, trusler om å banke opp presten, latterliggjøring av elevinnslag i kirken osv. Til slutt var det foreldre som sa fra om at de ikke turte å sende sin konfirmant fordi de var redde for eget barns sikkerhet.

Jeg elsker å være lærer, å lære bort er det morsomste jeg vet. Dessverre går mer og mer av tiden som lærer bort på oppdragelse og ikke minst en enorm mengde rapportering som kreves for at skolen ikke skal kunne meldes til statsforvalteren. Hvis jeg har en samtale med A fordi hun kalte B for "jævla hore" må dette rapporteres for at samtalen skal ha funnet sted. Hvis ikke har ikke denne samtalen blitt gjennomført. Alle samtaler jeg tror potensielt kan være av verdig må rapporteres. Jeg er dessverre i ferd med å miste litt motivasjonen i et yrke jeg i utgangspunktet elsker. Jeg er heldig med elevgruppen, eller rettere sagt foreldregruppen, jeg har sammenlignet med noen andre trinn på skolen. Det er en helt fantastisk ivrig, engasjert gjeng som samarbeider godt, er snille med hverandre og har stor arbeidsinnsats. Foreldregruppen er også helt fantastisk. Dette gjør at jeg fortsatt trives godt, men når jeg ser hvordan flere av mine kolleger streve i motbakke med foreldre som nærmere motarbeider enn samarbeider, blir jeg litt bekymret for hvor lenge jeg kommer til å bli i skolen.
Dette blir litt som å koke suppe på en spiker. Utgangspunktet for denne tråden er et leserbrev fra en lærer som påstår at det har blitt så mye mer vold og trusler i skolen enn hva det var før. Hun baserer seg på et innspill fra Statens arbeidsmiljøinstitutt som igjen baserer seg på statistikk fra Statistisk sentralbyrå fra 2019 (?). Ut fra dette har det blitt skrevet tallrike artikler om lærere, oftest lærere fra ungdomstrinn eller vgs, som bekrefter at det har blitt mye mer vold og trusler i skolen, litt som innlegget jeg her siterer fra her.

Poenget er bare det, at den statistikken som er hentet fra Statistisk sentralbyrå ikke sier det som her påstås. Den sier at det hovedsakelig er lærere i barnetrinnet, og da særlig lærere i småskolen, som opplever vold og trusler. Det er ingen problemer med å finne en rekke artikler som sier mye av det samme, jeg har fulgt godt med i denne debatten, men et likhetstrekk ved alle disse artiklene er at de baserer seg på det samme utspillet fra Statens arbeidemiljøinstitutt som igjen baserer seg på Statistisk sentralbyrås statistikk, som altså ikke sier at det har blitt mer vold og trusler i ungdomsskolen og i videregående opplæring, men at volden og truslene skjer i barnetrinnet og synker drastisk etter hvert som elevene blir eldre.

Dette er derfor dårlig forskningsformidling, og i verste fall kan det føre til at vi setter inn feil tiltak i skolen. F.eks. at vi satser ressurser på voldsforebyggende tiltak som kurs og opplæring av lærere i videregående opplæring, når det egentlig var å øke lærertettheten i småskolen som var det vi trengte.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 8:53 pm
straya skrev: søn mai 21, 2023 8:19 pm

Dette er derfor dårlig forskningsformidling, og i verste fall kan det føre til at vi setter inn feil tiltak i skolen. F.eks. at vi satser ressurser på voldsforebyggende tiltak som kurs og opplæring av lærere i videregående opplæring, når det egentlig var å øke lærertettheten i småskolen som var det vi trengte.
Men vil ikke dette fremgå ganske så tydelig i rapportene, for man leser vel disse ganske grundig før man setter inn tiltak?
Man baserer seg vel ikke på enkeltes historier uten at den er dokumentert?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Henningsen skrev: søn mai 21, 2023 9:01 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 8:53 pm
straya skrev: søn mai 21, 2023 8:19 pm

Dette er derfor dårlig forskningsformidling, og i verste fall kan det føre til at vi setter inn feil tiltak i skolen. F.eks. at vi satser ressurser på voldsforebyggende tiltak som kurs og opplæring av lærere i videregående opplæring, når det egentlig var å øke lærertettheten i småskolen som var det vi trengte.
Men vil ikke dette fremgå ganske så tydelig i rapportene, for man leser vel disse ganske grundig før man setter inn tiltak?
Med mitt kjennskap til lokalpolitikere, så er jeg ikke så sikker på om de baserer politikken sin på selve forskningen eller på medieoppslagene med alle disse anekdotene. I tillegg bør jo forskningen formidle korrekt kunnskap til befolkningen. Det ser vi i denne tråden at den ikke har gjort.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»