Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Legg inn av kytec »

straya skrev: søn mai 21, 2023 8:19 pm Har lest litt kjapt igjennom her og ønsker å komme med mine erfaringer fra skolen. Jeg er selv lærer, noe jeg har vært i snart 7 år. Med andre ord har jeg ikke vært i skolesystemet lenge, men bare på de få årene jeg har vært lærer merker jeg stor forskjell. Jeg jobber på en veldig liten skole som stort sett scorer over snittet på elevundersøkeslen (trivsel, mobbing osv). Likevel er dette noe av det som har skjedd siste to årene:

- Samtale med PST
- Brannalarmer som blir skrudd på
- Gress på skoleområdet som blir forsøkt påtent
- Lærere som har blitt sykmeldt etter vold fra elever
- Avlytting av lærere fra elever gjennom at de har smuglet mobilen inn på lærerværelset (poentesielt meget skadelig mtp sensitive opplysninger)
- Så mye hærverk at det nesten ikke er til å tro, diverse hakekors som er tagget og ripet blant "høydepunktene"

Det som imidlertid går VELDIG igjen er at der samarbeidsklimaet med foreldrene er bra går ting stort sett bra. Det er selvfølgelig skolens ansvar å skape et godt samarbeidsklima, men i en del tilfeller er det vanskelig. Når A kaller B for "jævla hore" og man tar en telefon hjem er heldigvis normalen at foreldrene blir skuffet og lover å ta det ordentlig opp. Dessverre er det et økende antall foreldre som nekter å ta innover seg at sitt barn kan gjøre noe feil. Har selv opplevd at foresatte nekter for at A har kalt B for "jævla hore". Når jeg da påpeker at dette skjedde foran meg svarer foresatt: "Da blir det ord mot ord." Har også foresatte som ler på utviklingssamtaler av at unger banner som bare det. "Det er bare sånn vi prater hjemme". I disse tilfellene blir det vanskelig å justere en negativ atferd, og dessverre ser vi en økning av disse tilfellene. Antallet elever som daglig viser negativ atferd mot andre elever og ansatte er høyt, veldig høyt.

Jeg jobber bare på én skole, men jeg kjenner ansatte på en del andre skoler, også skoler som geografisk er et godt stykke unna vår. De jeg snakker med ser samme tendens vi ser hos oss. Kan også legge til at flere ungdommer i en by i nærheten av skolen vår nå ikke får være med på den kristne konfirmasjonsleiren i sommer etter store mengder hærverk over tid, trusler om å banke opp presten, latterliggjøring av elevinnslag i kirken osv. Til slutt var det foreldre som sa fra om at de ikke turte å sende sin konfirmant fordi de var redde for eget barns sikkerhet.

Jeg elsker å være lærer, å lære bort er det morsomste jeg vet. Dessverre går mer og mer av tiden som lærer bort på oppdragelse og ikke minst en enorm mengde rapportering som kreves for at skolen ikke skal kunne meldes til statsforvalteren. Hvis jeg har en samtale med A fordi hun kalte B for "jævla hore" må dette rapporteres for at samtalen skal ha funnet sted. Hvis ikke har ikke denne samtalen blitt gjennomført. Alle samtaler jeg tror potensielt kan være av verdig må rapporteres. Jeg er dessverre i ferd med å miste litt motivasjonen i et yrke jeg i utgangspunktet elsker. Jeg er heldig med elevgruppen, eller rettere sagt foreldregruppen, jeg har sammenlignet med noen andre trinn på skolen. Det er en helt fantastisk ivrig, engasjert gjeng som samarbeider godt, er snille med hverandre og har stor arbeidsinnsats. Foreldregruppen er også helt fantastisk. Dette gjør at jeg fortsatt trives godt, men når jeg ser hvordan flere av mine kolleger streve i motbakke med foreldre som nærmere motarbeider enn samarbeider, blir jeg litt bekymret for hvor lenge jeg kommer til å bli i skolen.
Sykt å lese dette innlegget, så ille er det faktisk. Håper likevel at du mener PPT og ikke PST.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

straya skrev: søn mai 21, 2023 8:19 pm Har lest litt kjapt igjennom her og ønsker å komme med mine erfaringer fra skolen. Jeg er selv lærer, noe jeg har vært i snart 7 år. Med andre ord har jeg ikke vært i skolesystemet lenge, men bare på de få årene jeg har vært lærer merker jeg stor forskjell. Jeg jobber på en veldig liten skole som stort sett scorer over snittet på elevundersøkeslen (trivsel, mobbing osv). Likevel er dette noe av det som har skjedd siste to årene:

- Samtale med PST
- Brannalarmer som blir skrudd på
- Gress på skoleområdet som blir forsøkt påtent
- Lærere som har blitt sykmeldt etter vold fra elever
- Avlytting av lærere fra elever gjennom at de har smuglet mobilen inn på lærerværelset (poentesielt meget skadelig mtp sensitive opplysninger)
- Så mye hærverk at det nesten ikke er til å tro, diverse hakekors som er tagget og ripet blant "høydepunktene"

Det som imidlertid går VELDIG igjen er at der samarbeidsklimaet med foreldrene er bra går ting stort sett bra. Det er selvfølgelig skolens ansvar å skape et godt samarbeidsklima, men i en del tilfeller er det vanskelig. Når A kaller B for "jævla hore" og man tar en telefon hjem er heldigvis normalen at foreldrene blir skuffet og lover å ta det ordentlig opp. Dessverre er det et økende antall foreldre som nekter å ta innover seg at sitt barn kan gjøre noe feil. Har selv opplevd at foresatte nekter for at A har kalt B for "jævla hore". Når jeg da påpeker at dette skjedde foran meg svarer foresatt: "Da blir det ord mot ord." Har også foresatte som ler på utviklingssamtaler av at unger banner som bare det. "Det er bare sånn vi prater hjemme". I disse tilfellene blir det vanskelig å justere en negativ atferd, og dessverre ser vi en økning av disse tilfellene. Antallet elever som daglig viser negativ atferd mot andre elever og ansatte er høyt, veldig høyt.

Jeg jobber bare på én skole, men jeg kjenner ansatte på en del andre skoler, også skoler som geografisk er et godt stykke unna vår. De jeg snakker med ser samme tendens vi ser hos oss. Kan også legge til at flere ungdommer i en by i nærheten av skolen vår nå ikke får være med på den kristne konfirmasjonsleiren i sommer etter store mengder hærverk over tid, trusler om å banke opp presten, latterliggjøring av elevinnslag i kirken osv. Til slutt var det foreldre som sa fra om at de ikke turte å sende sin konfirmant fordi de var redde for eget barns sikkerhet.
Skremmende at så mange benekter dette. Hva er agendaen deres?
Sist redigert av Neptun den søn mai 21, 2023 11:02 pm, redigert 1 gang totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 5:39 pm Dette mener jeg ikke Utdanningsforbundet gjør når de kommenterer slike undersøkelser, fordi de blant annet underkommuniserer at det i hovedsak dreier seg om elever på barnetrinnet - og da særlig elever på småskolen (1.-4.klasse).
Gjerne post info om påstanden din om at det i hovedsak gjelder barn fra 1-4 klasse.
Kan sikkert stemme med endel av tilfellene det, men tvilsomt om volden og truslene om vold er derfra.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: søn mai 21, 2023 7:36 pm
Corvus skrev: søn mai 21, 2023 7:24 pm
Henningsen skrev: lør mai 20, 2023 7:54 pm

Ikke gretten i det hele tatt, men jeg skjønner jo at du gjerne vil prøve å vinkle det slik.
Men nå er det ikke jeg som støtt klager på barn og unge.
Nei, det er lærerne selv, og media som skjønner at dette er i ferd med å bli et stort problem.
Les dette og skjønn mer:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1108631
Dette i linken din er en subjektiv meningsytring og ikke en faktasak..
Det er også linker til lærere som forteller om situasjonen.
Er du interessert i fakta?

straya

Legg inn av straya »

kytec skrev: søn mai 21, 2023 10:37 pm Sykt å lese dette innlegget, så ille er det faktisk. Håper likevel at du mener PPT og ikke PST.
Jepp, så ille er det, og som sagt kommer vi tradisjonelt ganske godt ut av det på elevundersøkelser og har lenge vært kjent for å være en skole med lite atferdsutfordringer.
Og nei, møtet var med PST, ikke PPT. PPT har alle skoler jevnlige møter med, det er både helt normalt, viktig for elevenes utvikling og ikke minst helt ufarlig. PST derimot hadde jeg ikke sett for meg å sitte i møte med.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: søn mai 21, 2023 11:01 pm
Henningsen skrev: søn mai 21, 2023 7:36 pm
Corvus skrev: søn mai 21, 2023 7:24 pm

Nei, det er lærerne selv, og media som skjønner at dette er i ferd med å bli et stort problem.
Les dette og skjønn mer:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1108631
Dette i linken din er en subjektiv meningsytring og ikke en faktasak..
Det er også linker til lærere som forteller om situasjonen.
Men du virker ikke være særlig interessert i fakta?
Ja, enkelte anekdotiske fortellinger.
Ensom svale gjør ingen sommer
Men det er ikke uventet at dere bruker den 'faktaen' som passer agendaen deres best.
Har du lest tråden så ser du at statistikken viser barneskolen, og dette bruker dere til å påstå at det gjelder ungdomsskole og VGS...
Sånn apropos å ikke være interessert i fakta :lol:
Herregud...
Les tråden

straya

Legg inn av straya »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 8:53 pm Dette er derfor dårlig forskningsformidling, og i verste fall kan det føre til at vi setter inn feil tiltak i skolen. F.eks. at vi satser ressurser på voldsforebyggende tiltak som kurs og opplæring av lærere i videregående opplæring, når det egentlig var å øke lærertettheten i småskolen som var det vi trengte.
Dette var ikke ment som formidling av sannheten, men opplevelsen jeg har, samt flere av de lærerne jeg er i kontakt med. Ellers er jeg helt enig i det du skriver om forskning og valg av tiltak. Poenget mitt var ikke først og fremst at elevene er håpløse eller at jeg er redd for å bli slått eller sparket når jeg går på jobb (det er jeg virkelig ikke), men at den store forskjellen jeg ser på skolen i dag kontra da jeg startet som lærer er samarbeidet mellom skole og hjem.

Når det eneste jeg ønsker er å hjelpe Ola eller Kari med å ta bedre valg som jeg vet på sikt kommer til å gi henne et bedre utgangspunkt (jobb, venner, familie) senere i livet, men så møter jeg foreldre som snarere motarbeider enn samarbeider gir det en stor følelse av hjelpesløshet. Som jeg skrev er jeg heldig som har en klasse der foreldrene samarbeider godt, og ikke minst samarbeider godt seg imellom. Det er ikke min fortjeneste, sånn var det allerede da jeg tok over klassen. Men jeg ser at situasjonen er veldig annerledes i andre klasser på skolen, og jeg snakker med lærere i andre skoler som har de samme utfordringene med hjemmene som jeg har referert til. Det er ikke at dette er noe nytt, det er bare det at vi ser det skje i flere og flere hjem.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: søn mai 21, 2023 11:05 pm
Corvus skrev: søn mai 21, 2023 11:01 pm
Henningsen skrev: søn mai 21, 2023 7:36 pm

Dette i linken din er en subjektiv meningsytring og ikke en faktasak..
Det er også linker til lærere som forteller om situasjonen.
Men du virker ikke være særlig interessert i fakta?
Ja, enkelte anekdotiske fortellinger.
Ensom svale gjør ingen sommer
Men det er ikke uventet at dere bruker den 'faktaen' som passer agendaen deres best.
Har du lest tråden så ser du at statistikken viser barneskolen, og dette bruker dere til å påstå at det gjelder ungdomsskole og VGS...
Sånn apropos å ikke være interessert i fakta :lol:
Herregud...
Les tråden
Jeg har ikke påstått at det kun gjelder ungdomsskole og VGS. Påstår du at statistikken utelukkende viser barneskolen?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Corvus skrev: søn mai 21, 2023 10:57 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 5:39 pm Dette mener jeg ikke Utdanningsforbundet gjør når de kommenterer slike undersøkelser, fordi de blant annet underkommuniserer at det i hovedsak dreier seg om elever på barnetrinnet - og da særlig elever på småskolen (1.-4.klasse).
Gjerne post info om påstanden din om at det i hovedsak gjelder barn fra 1-4 klasse.
Kan sikkert stemme med endel av tilfellene det, men tvilsomt om volden og truslene om vold er derfra.
"Det har blitt stadig mer oppmerksomhet rundt vold og trusler i skolen. Undersøkelsen viser at det er i barneskolen at det er tøffest: Her forteller 35 prosent av lærerne i undersøkelsen at de har vært utsatt for vold det siste året, mot syv på ungdomstrinnet og bare en prosent på videregående."

https://www.utdanningsforbundet.no/nyhe ... ke-skoler/

Flest tilfeller på barneskolen
– De fleste hendelser skjer på barneskolen blant de yngste elevene, hva forteller det deg?

https://www.nrk.no/trondelag/mange-laer ... 1.16330269

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 11:50 pm
Corvus skrev: søn mai 21, 2023 10:57 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 5:39 pm Dette mener jeg ikke Utdanningsforbundet gjør når de kommenterer slike undersøkelser, fordi de blant annet underkommuniserer at det i hovedsak dreier seg om elever på barnetrinnet - og da særlig elever på småskolen (1.-4.klasse).
Gjerne post info om påstanden din om at det i hovedsak gjelder barn fra 1-4 klasse.
Kan sikkert stemme med endel av tilfellene det, men tvilsomt om volden og truslene om vold er derfra.
"Det har blitt stadig mer oppmerksomhet rundt vold og trusler i skolen. Undersøkelsen viser at det er i barneskolen at det er tøffest: Her forteller 35 prosent av lærerne i undersøkelsen at de har vært utsatt for vold det siste året, mot syv på ungdomstrinnet og bare en prosent på videregående."

https://www.utdanningsforbundet.no/nyhe ... ke-skoler/

Flest tilfeller på barneskolen
– De fleste hendelser skjer på barneskolen blant de yngste elevene, hva forteller det deg?

https://www.nrk.no/trondelag/mange-laer ... 1.16330269
At foreldrene ikke lærer barna sine folkeskikk, respekt for andre og respekt for andres eiendom. Altså er vi i ferd med å bli et dritt-samfunn.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: søn mai 21, 2023 11:56 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 11:50 pm
Corvus skrev: søn mai 21, 2023 10:57 pm

Gjerne post info om påstanden din om at det i hovedsak gjelder barn fra 1-4 klasse.
Kan sikkert stemme med endel av tilfellene det, men tvilsomt om volden og truslene om vold er derfra.
"Det har blitt stadig mer oppmerksomhet rundt vold og trusler i skolen. Undersøkelsen viser at det er i barneskolen at det er tøffest: Her forteller 35 prosent av lærerne i undersøkelsen at de har vært utsatt for vold det siste året, mot syv på ungdomstrinnet og bare en prosent på videregående."

https://www.utdanningsforbundet.no/nyhe ... ke-skoler/

Flest tilfeller på barneskolen
– De fleste hendelser skjer på barneskolen blant de yngste elevene, hva forteller det deg?

https://www.nrk.no/trondelag/mange-laer ... 1.16330269
At foreldrene ikke lærer barna sine folkeskikk, respekt for andre og respekt for andres eiendom. Altså er vi i ferd med å bli et dritt-samfunn.
Eventuelt at de yngste barna er mest umodne og derfor reagerer med slag og spark når noe går mot dem, men at de modnes og legger det av seg med alderen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:00 am
kytec skrev: søn mai 21, 2023 11:56 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 11:50 pm

"Det har blitt stadig mer oppmerksomhet rundt vold og trusler i skolen. Undersøkelsen viser at det er i barneskolen at det er tøffest: Her forteller 35 prosent av lærerne i undersøkelsen at de har vært utsatt for vold det siste året, mot syv på ungdomstrinnet og bare en prosent på videregående."

https://www.utdanningsforbundet.no/nyhe ... ke-skoler/

Flest tilfeller på barneskolen
– De fleste hendelser skjer på barneskolen blant de yngste elevene, hva forteller det deg?

https://www.nrk.no/trondelag/mange-laer ... 1.16330269
At foreldrene ikke lærer barna sine folkeskikk, respekt for andre og respekt for andres eiendom. Altså er vi i ferd med å bli et dritt-samfunn.
Eventuelt at de yngste barna er mest umodne og derfor reagerer med slag og spark når noe går mot dem, men at de modnes og legger det av seg med alderen.
Fordi skolen bruker 5 - 7 år på å lære dem nogenlunde folkeskikk der foreldrene gir faem.

La oss ikke glemme de tusenvis av overgrep disse barna påfører medelevene i alle disse årene det tar å få dem til å oppføre seg noenlunde sivilisert.

Synes både du og Henningen + noen til tar litt vel lett på de titusenvis av barna som går i konstant beredskapsmodus hele barneskolen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: man mai 22, 2023 12:05 am
HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:00 am
kytec skrev: søn mai 21, 2023 11:56 pm

At foreldrene ikke lærer barna sine folkeskikk, respekt for andre og respekt for andres eiendom. Altså er vi i ferd med å bli et dritt-samfunn.
Eventuelt at de yngste barna er mest umodne og derfor reagerer med slag og spark når noe går mot dem, men at de modnes og legger det av seg med alderen.
Fordi skolen bruker 5 - 7 år på å lære dem nogenlunde folkeskikk der foreldrene gir faem.

La oss ikke glemme de tusenvis av overgrep disse barna påfører medelevene i alle disse årene det tar å få dem til å oppføre seg noenlunde sivilisert.

Synes både du og Henningen + noen til tar litt vel lett på de titusenvis av barna som går i konstant beredskapsmodus hele barneskolen.
Nå blander du epler med pærer. Dette handler om vold og trusler mot lærere, ikke vold og trusler mot medelever. Det finnes ingen holdepunkter for at dette handler om de samme elevene. Når det gjelder elever som blir mobbet, så har vi god statistikk på det også gjennom den årlige Elevundersøkelsen. Der rapporterer 6 prosent av elevene at de har blitt mobbet i det siste. Dette tallet har vært svært stabilt gjennom tiår.
Sist redigert av HNilsen den man mai 22, 2023 12:13 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:07 am
kytec skrev: man mai 22, 2023 12:05 am
HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:00 am

Eventuelt at de yngste barna er mest umodne og derfor reagerer med slag og spark når noe går mot dem, men at de modnes og legger det av seg med alderen.
Fordi skolen bruker 5 - 7 år på å lære dem nogenlunde folkeskikk der foreldrene gir faem.

La oss ikke glemme de tusenvis av overgrep disse barna påfører medelevene i alle disse årene det tar å få dem til å oppføre seg noenlunde sivilisert.

Synes både du og Henningen + noen til tar litt vel lett på de titusenvis av barna som går i konstant beredskapsmodus hele barneskolen.
Nå blander du snørr og bart. Dette handler om vold og trusler mot lærere, ikke vold og trusler mot medelever. Det finnes ingen holdepunkter for at dette handler om de samme elevene. Når det gjelder elever som blir mobbet, så har vi god statistikk på det også gjennom den årlige Elevundersøkelsen. Der rapporterer 6 prosent av elevene at de har blitt mobbet i det siste. Dette tallet har vært svært stabilt gjennom tiår.
De som plager lærere plager naturligvis også medelever. Jeg har en liten gutt som med ujevne mellomrom blir slått helt uprovosert.

Av og til fører det til at han begynner å blø, jeg forventer at dette vil fortsette i 4 - 5 år til for bhg og skole klarer ikke å stoppe dette.

I en bursdag han var ble han fornærmet for å bli nr 2 i stol-leken så han klinte til bursdagsbarnet rett i trynet uten forvarsel.

Faren til jenta som hadde bursdag stod 50 cm unna fordi han vet gutten er en tikkende dritt, men var sjanseløs til å forhindre det.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: man mai 22, 2023 12:12 am
HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:07 am
kytec skrev: man mai 22, 2023 12:05 am

Fordi skolen bruker 5 - 7 år på å lære dem nogenlunde folkeskikk der foreldrene gir faem.

La oss ikke glemme de tusenvis av overgrep disse barna påfører medelevene i alle disse årene det tar å få dem til å oppføre seg noenlunde sivilisert.

Synes både du og Henningen + noen til tar litt vel lett på de titusenvis av barna som går i konstant beredskapsmodus hele barneskolen.
Nå blander du snørr og bart. Dette handler om vold og trusler mot lærere, ikke vold og trusler mot medelever. Det finnes ingen holdepunkter for at dette handler om de samme elevene. Når det gjelder elever som blir mobbet, så har vi god statistikk på det også gjennom den årlige Elevundersøkelsen. Der rapporterer 6 prosent av elevene at de har blitt mobbet i det siste. Dette tallet har vært svært stabilt gjennom tiår.
De som plager lærere plager naturligvis også medelever. Jeg har en liten gutt som med ujevne mellomrom blir slått helt uprovosert.

Av og til fører det til at han begynner å blø, jeg forventer at dette vil fortsette i 4 - 5 år til for bhg og skole klarer ikke å stoppe dette.

I en bursdag han var ble han fornærmet for å bli nr 2 i stol-leken så han klinte til bursdagsbarnet rett i trynet uten forvarsel.

Faren til jenta som hadde bursdag stod 50 cm unna fordi han vet gutten er en tikkende dritt, men var sjanseløs til å forhindre det.
Nei, statistikken sier ikke at elever som plager lærere også plager medelever. Eksempelet ditt beviser heller ikke det. Elevundersøkelsen sier at 6 prosent av elever i norsk skole rapporterer at de blir mobbet av medelever.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:21 am
kytec skrev: man mai 22, 2023 12:12 am
HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:07 am

Nå blander du snørr og bart. Dette handler om vold og trusler mot lærere, ikke vold og trusler mot medelever. Det finnes ingen holdepunkter for at dette handler om de samme elevene. Når det gjelder elever som blir mobbet, så har vi god statistikk på det også gjennom den årlige Elevundersøkelsen. Der rapporterer 6 prosent av elevene at de har blitt mobbet i det siste. Dette tallet har vært svært stabilt gjennom tiår.
De som plager lærere plager naturligvis også medelever. Jeg har en liten gutt som med ujevne mellomrom blir slått helt uprovosert.

Av og til fører det til at han begynner å blø, jeg forventer at dette vil fortsette i 4 - 5 år til for bhg og skole klarer ikke å stoppe dette.

I en bursdag han var ble han fornærmet for å bli nr 2 i stol-leken så han klinte til bursdagsbarnet rett i trynet uten forvarsel.

Faren til jenta som hadde bursdag stod 50 cm unna fordi han vet gutten er en tikkende dritt, men var sjanseløs til å forhindre det.
Nei, statistikken sier ikke at elever som plager lærere også plager medelever. Eksempelet ditt beviser heller ikke det. Elevundersøkelsen sier at 6 prosent av elever i norsk skole rapporterer at de blir mobbet av medelever.
Takk for debatten, avslutter med deg nå, kamp mot vindmøllen er ikke helt min stil.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: man mai 22, 2023 12:23 am
HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:21 am
kytec skrev: man mai 22, 2023 12:12 am

De som plager lærere plager naturligvis også medelever. Jeg har en liten gutt som med ujevne mellomrom blir slått helt uprovosert.

Av og til fører det til at han begynner å blø, jeg forventer at dette vil fortsette i 4 - 5 år til for bhg og skole klarer ikke å stoppe dette.

I en bursdag han var ble han fornærmet for å bli nr 2 i stol-leken så han klinte til bursdagsbarnet rett i trynet uten forvarsel.

Faren til jenta som hadde bursdag stod 50 cm unna fordi han vet gutten er en tikkende dritt, men var sjanseløs til å forhindre det.
Nei, statistikken sier ikke at elever som plager lærere også plager medelever. Eksempelet ditt beviser heller ikke det. Elevundersøkelsen sier at 6 prosent av elever i norsk skole rapporterer at de blir mobbet av medelever.
Takk for debatten, avslutter med deg nå, kamp mot vindmøllen er ikke helt min stil.
Det hjelper å ha kunnskap som er basert på fakta når man diskuterer et tema. Eventuelt kunnskap basert på et bredt erfaringsgrunnlag. Det blir vanskelig for deg når du ikke har noen av delene, men bare insisterer på en virkelighetsbeskrivelse utelukkende basert på erfaringer med eget barn.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

straya skrev: søn mai 21, 2023 11:13 pm
HNilsen skrev: søn mai 21, 2023 8:53 pm Dette er derfor dårlig forskningsformidling, og i verste fall kan det føre til at vi setter inn feil tiltak i skolen. F.eks. at vi satser ressurser på voldsforebyggende tiltak som kurs og opplæring av lærere i videregående opplæring, når det egentlig var å øke lærertettheten i småskolen som var det vi trengte.
Dette var ikke ment som formidling av sannheten, men opplevelsen jeg har, samt flere av de lærerne jeg er i kontakt med. Ellers er jeg helt enig i det du skriver om forskning og valg av tiltak. Poenget mitt var ikke først og fremst at elevene er håpløse eller at jeg er redd for å bli slått eller sparket når jeg går på jobb (det er jeg virkelig ikke), men at den store forskjellen jeg ser på skolen i dag kontra da jeg startet som lærer er samarbeidet mellom skole og hjem.

Når det eneste jeg ønsker er å hjelpe Ola eller Kari med å ta bedre valg som jeg vet på sikt kommer til å gi henne et bedre utgangspunkt (jobb, venner, familie) senere i livet, men så møter jeg foreldre som snarere motarbeider enn samarbeider gir det en stor følelse av hjelpesløshet. Som jeg skrev er jeg heldig som har en klasse der foreldrene samarbeider godt, og ikke minst samarbeider godt seg imellom. Det er ikke min fortjeneste, sånn var det allerede da jeg tok over klassen. Men jeg ser at situasjonen er veldig annerledes i andre klasser på skolen, og jeg snakker med lærere i andre skoler som har de samme utfordringene med hjemmene som jeg har referert til. Det er ikke at dette er noe nytt, det er bare det at vi ser det skje i flere og flere hjem.
I det forrige innlegget ditt, trekker du alt for vidtgående konklusjoner - ut fra et for snevert erfaringsgrunnlag og med et fravær av henvisning til forskning/kunnskap. Det er mye som kunne vært bedre/annerledes i skolen, og du har gjort deg noen erfaringer som gjør at du så klart kan si noe om det. Men sju års erfaring fra en skole gir deg intet grunnlag for å konkludere med at vold og trusler på generell basis (for hele landet) er verre i ungdomstrinnet nå enn før.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: søn mai 21, 2023 11:33 pm
Henningsen skrev: søn mai 21, 2023 11:05 pm
Corvus skrev: søn mai 21, 2023 11:01 pm

Det er også linker til lærere som forteller om situasjonen.
Men du virker ikke være særlig interessert i fakta?
Ja, enkelte anekdotiske fortellinger.
Ensom svale gjør ingen sommer
Men det er ikke uventet at dere bruker den 'faktaen' som passer agendaen deres best.
Har du lest tråden så ser du at statistikken viser barneskolen, og dette bruker dere til å påstå at det gjelder ungdomsskole og VGS...
Sånn apropos å ikke være interessert i fakta :lol:
Herregud...
Les tråden
Jeg har ikke påstått at det kun gjelder ungdomsskole og VGS. Påstår du at statistikken utelukkende viser barneskolen?
Se HNilsen sitt svar til deg.
Greit å basere seg på fakta fremfor føleri.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Fakta har en tendens til å ta brodden ut av diskusjonen ja. Vi ser et par eksempler på det her i tråden

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Skal vi forstå denne statistikken fullt ut, er det også nødvendig å være klar over at Arbeidstilsynets definisjon av vold er lagt til grunn for tallene som jeg her har lagt fram. Som jeg skrev i går, denne definisjonen tar også med psykisk vold, definert som truende kroppsspråk og skade på materiell. Noe som her kan bety elever som er sinna og velter pulten, eller sparker i døra mens de roper ukvemsord høyt. Jeg sier ikke at slike hendelser ikke hører med i en slik statistikk, men jeg sier at man bør klargjøre at slike hendelser er med i tallene når man formidler dem. Både fordi dette vil bidra til at tiltakene som settes inn er mer presise rettet inn mot det problemet som faktisk er der, og fordi diskusjonen om vold i skolen må være forankret i fakta.

Vold i skolen - både mot lærere og mot medelever - skal tas på alvor. Det fordrer at vi snakker om den med innestemme, ikke i tabloide overskrifter, og finner treffsikre tiltak som reduserer volden. Ett eksempel på det kan være å øke lærertettheten i barnetrinnet, der det statistisk er mest vold mot lærere. Dette er også et tiltak som lærerorganisasjonene ønsker seg - og som jeg støtter! I tillegg må vi kunne være så ærlige at vi erkjenner at de som arbeider med barn og unge må akseptere at dette arbeidet også handler om å - på en profesjonell måte - takle et barns raseri og frustrasjon. Og nå snakker jeg selvsagt IKKE om den grove volden, men om følelseutbrudd, skjellsord og tilsvarende, som nok også utgjør en stor del av denne statistikken. Dette vil alltid være en del av det å oppdra barn og unge, og de som jobber med dem må kunne forholde seg til dette, profesjonelt, uten at det tas personlig. Det vet jeg mange lærere gjør, samtidig som jeg også vet at en del lærere ikke takler dette like godt. Her har skolen et forbedringspotensiale. En del konflikter kunne vært unngått dersom enkelte lærere var litt mer smidige og ikke så opptatt av å stå på sitt.

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Var ikke utgangspunktet i diskusjonen her om hvorvidt lærere bør kunne bortvise elever som ikke oppfører seg? I bunn og grunn handler jo dette om den klassiske sammenligningen om at før i tiden kom foreldrene ydmykt til skolen med luen i hånden dersom barnet ikke oppførte seg. Nå kommer foreldre med krav i stedet. Opplæringsloven som den er nå stripper lærere for det meste av autoritet.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Cedianar skrev: man mai 22, 2023 10:01 am Var ikke utgangspunktet i diskusjonen her om hvorvidt lærere bør kunne bortvise elever som ikke oppfører seg? I bunn og grunn handler jo dette om den klassiske sammenligningen om at før i tiden kom foreldrene ydmykt til skolen med luen i hånden dersom barnet ikke oppførte seg. Nå kommer foreldre med krav i stedet. Opplæringsloven som den er nå stripper lærere for det meste av autoritet.
Hvorfor «stripper» opplæringsloven lærerne for autoritet. Ok, jeg vet at de kan unnlates å bli hørt i saker der de er bli beskyldt for å trakassere elever. Det burde det blitt endret på, men annet?

startelver

Legg inn av startelver »

Det er lett å svartmale det, men var det noe bedre før i tiden ?

Når jeg gikk på skolen var brannalarmen også satt på av og til, vi kastet stinkbomber inne på dassen, lærere ble kalt for litt stygge navn. Nå er vi langt tilbake i tid, der respekten for lærerere var som respekten for en voksen , man levde i to forskjellige verdener. Men det var mye mobbing på skolen som ikke ble fanget opp.

Jeg tror faktisk det har blitt bedre , tross SoMe og andre ting som forstyrrer.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

startelver skrev: man mai 22, 2023 4:56 pm Det er lett å svartmale det, men var det noe bedre før i tiden ?

Når jeg gikk på skolen var brannalarmen også satt på av og til, vi kastet stinkbomber inne på dassen, lærere ble kalt for litt stygge navn. Nå er vi langt tilbake i tid, der respekten for lærerere var som respekten for en voksen , man levde i to forskjellige verdener. Men det var mye mobbing på skolen som ikke ble fanget opp.

Jeg tror faktisk det har blitt bedre , tross SoMe og andre ting som forstyrrer.
Kjenner meg igjen i din beskrivelse. Jeg gikk på skolen på 70- og 80-tallet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Cedianar skrev: man mai 22, 2023 10:01 am Var ikke utgangspunktet i diskusjonen her om hvorvidt lærere bør kunne bortvise elever som ikke oppfører seg? I bunn og grunn handler jo dette om den klassiske sammenligningen om at før i tiden kom foreldrene ydmykt til skolen med luen i hånden dersom barnet ikke oppførte seg. Nå kommer foreldre med krav i stedet. Opplæringsloven som den er nå stripper lærere for det meste av autoritet.
Alle tidligere autoritetspersoner har mistet den autoriteten de hadde.
Foreldre, lærere, politi etc. Og det er foreldrenes feil selvsagt som ikke gir barna sine oppdragelse, men forholder seg til barna sine som deres idol, bestevenner og slaver.
Lærere (de fleste) og politi bekrefter jo dette så tydelig som det er mulig. Men det er noen som alltid må benekte og bortforklare. Det gjør de med andre samfunnsplager som vold og kriminalitet også. Forhold som i mange tilfeller kunne vært valgt bort.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Neptun skrev: man mai 22, 2023 8:16 pm
Cedianar skrev: man mai 22, 2023 10:01 am Var ikke utgangspunktet i diskusjonen her om hvorvidt lærere bør kunne bortvise elever som ikke oppfører seg? I bunn og grunn handler jo dette om den klassiske sammenligningen om at før i tiden kom foreldrene ydmykt til skolen med luen i hånden dersom barnet ikke oppførte seg. Nå kommer foreldre med krav i stedet. Opplæringsloven som den er nå stripper lærere for det meste av autoritet.
Alle tidligere autoritetspersoner har mistet den autoriteten de hadde.
Foreldre, lærere, politi etc. Og det er foreldrenes feil selvsagt som ikke gir barna sine oppdragelse, men forholder seg til barna sine som deres idol, bestevenner og slaver.
Lærere (de fleste) og politi bekrefter jo dette så tydelig som det er mulig. Men det er noen som alltid må benekte og bortforklare. Det gjør de med andre samfunnsplager som vold og kriminalitet også. Forhold som i mange tilfeller kunne vært valgt bort.
Dette er jo bare svada.

Corvus

Legg inn av Corvus »

HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:26 am
kytec skrev: man mai 22, 2023 12:23 am
HNilsen skrev: man mai 22, 2023 12:21 am

Nei, statistikken sier ikke at elever som plager lærere også plager medelever. Eksempelet ditt beviser heller ikke det. Elevundersøkelsen sier at 6 prosent av elever i norsk skole rapporterer at de blir mobbet av medelever.
Takk for debatten, avslutter med deg nå, kamp mot vindmøllen er ikke helt min stil.
Det hjelper å ha kunnskap som er basert på fakta når man diskuterer et tema. Eventuelt kunnskap basert på et bredt erfaringsgrunnlag. Det blir vanskelig for deg når du ikke har noen av delene, men bare insisterer på en virkelighetsbeskrivelse utelukkende basert på erfaringer med eget barn.
Fakta er det som lærerne forteller i media. Det er kraftig økning i vold og trusler i skolen. Så kan du prøve å bortforklare det med statistikken din.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

peraleks skrev: man mai 22, 2023 8:52 pm
Neptun skrev: man mai 22, 2023 8:16 pm
Cedianar skrev: man mai 22, 2023 10:01 am Var ikke utgangspunktet i diskusjonen her om hvorvidt lærere bør kunne bortvise elever som ikke oppfører seg? I bunn og grunn handler jo dette om den klassiske sammenligningen om at før i tiden kom foreldrene ydmykt til skolen med luen i hånden dersom barnet ikke oppførte seg. Nå kommer foreldre med krav i stedet. Opplæringsloven som den er nå stripper lærere for det meste av autoritet.
Alle tidligere autoritetspersoner har mistet den autoriteten de hadde.
Foreldre, lærere, politi etc. Og det er foreldrenes feil selvsagt som ikke gir barna sine oppdragelse, men forholder seg til barna sine som deres idol, bestevenner og slaver.
Lærere (de fleste) og politi bekrefter jo dette så tydelig som det er mulig. Men det er noen som alltid må benekte og bortforklare. Det gjør de med andre samfunnsplager som vold og kriminalitet også. Forhold som i mange tilfeller kunne vært valgt bort.
Dette er jo bare svada.
Det er ikke bare svada. Det er max 30% svada.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Et mulig diskusjonsspørsmål ang skoleverket. Trenger man heller flere ansatte som er annet enn bare lærere? Miljøarbeidere, helsesykepleiere, barne- og ungdomsarbeidere, etc? Som kan ta seg av mer av alle utfordringer som ikke er direkte undervisningsrettet samt de barna som sliter mest. Mitt inntrykk sett utenfra er iallfall at en mindre andel av barna suger store ressurser og mye tid, og i en del tilfeller gjør at lærere får bruke for lite tid på det som er primæroppgaven; nemlig undervisning. Så da vil løsningen heller være å ansette noen flere som kan være med og løse dette i stedet for bare å pøse på med flere lærere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»