Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av izzet2015 »

oddvar_kjempebra skrev: tir mai 23, 2023 5:14 pm
izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 5:06 pm
Crazy Horse skrev: tir mai 23, 2023 5:00 pm

Det er lov å skrive nesten hva man vil med hjemmel i Grunnlovens pgf 100 om ytringsfriheten. Det er imidlertid også høflig å svare. Kan du forklare meg hvorfor russerne har mistet mer enn halvparten av det ukrainske arealet de okkuperte en måned etter fullskala invasjonen ? Vi vet at Ukraina har tatt dette tilbake, men hvorfor ?
Det har jeg ikke noe svar på. Jeg vet for lite om dette. Håper det er et greit svar. Man kan ikke vite alt.
Et lite tips: Hvis du har lite peiling på noe så ikke kom med sterke meninger. Det ser så dust ut.
Hvilken sterk mening har jeg kommet med? En annen ting er at forumet må være for alle, også de som ikke skriver 3000 tegn. Vi har forskjellig kunnskap, og det må respekteres..Alle kan delta med forskjellig kunnskap om hvert enkelt emne..

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

William_S skrev: tir mai 23, 2023 2:40 pm Tror vi skal være forsiktige med å hylle den gruppa som angrep inne i Russland. Det der er faktiske nynazister og.
Om djævelen selv kom med sine menn for å krige på ukrainsk side så tar jeg i mot dem med applaus.

Så får en ordne opp når ruzzerpakket er jaget hjem.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

greyserpent skrev: man mai 22, 2023 1:11 pm
Fernandovonarb skrev: man mai 22, 2023 11:07 am Den nevnte gruppen ovenfor sin uttalelse. Synes de virker å ha forstått det og ønsker de lykke til. Dette er ubehagelig for klovnen i kreml.
Bør begynne å bevæpne disse gutta også.
Bare sånn for min egen sjelero, dette er ordentelige styrker og genuine helter og ikke nazister, ja???

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Til slutt (for nå). Blir provosert av den russiske ambassade skal mene noe om hvilke skip som skal eller ikke skal ferdes i norske farvann.

De djevlene sender inn uinviterte spionbåter 24/7 til Norge og hele Skandinavia for den del. BRENN!!!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/o ... -skadelig

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Koffer skrev: tir mai 23, 2023 5:56 pm
Crazy Horse skrev: tir mai 23, 2023 4:55 pm
Koffer skrev: tir mai 23, 2023 11:42 am -Det går ekstremt dårlig med russisk økonomi- er en gjenganger her inne.

Det er jeg uenig i. At Russland merker sanksjonene? JA, uten tvil. Men at det kommer til å gå til helvete, bli en paria eller kraftig svekket slik at fly styrter, båter synker & landet generelt ruster ned til et minimum? Nei. At forsvaret kollapser? Nei.

Troygirl nevner en kilde -som virkelig har greie på det-

Jeg synes en artikkel fra finansavisen som henviser til "the Economist" er en god kilde skrevet av fagfolk, men jeg registrerer at også denne har enkelte feil, og ikke ser hele bilde.

Slike kilder kan man finne overalt. Masse artikler, eksperter og egne russere som sier økonomien går til helvete, midt-på-tre eller går overraskende bra. Jeg personlig tror det er en mellomting.

Husker dere jeg nente parallellimport?

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... sanksjoner

"Tallene viser at total omgåelse av sanksjonene for 2022 var på mer enn 100 milliarder kroner. Tyskland er den største eksportøren av sanksjonerte varer. Sammenlagt står tyskerne og litauerne for eksport av halvparten av de europeiske varene som Russland ikke skal ha."

Storbritannia som kjøper russisk olje via Indiske raffinerier..? USA som fortsatt handler fra Russland?

https://www.finansavisen.no/politikk/20 ... sk-okonomi

https://www.finansavisen.no/handel/2023 ... ott=3h0vmz


Våpensalget til russerne går overraskende bra. Kina og India sitt samarbeid med landet er styrket, både økonomisk og militært. Svartebørsen, parallellimport, smugling, osv er utbredt.

Russland bygger atomkraftverk i NATO-landet Tyrkia. De samarbeider med Iran, som har levd med kraftige sanksjoner i en årrekke. Allikevel ser vi våpenteknologi som Shahed, Shabab-serien, Qiam osv leverer skremmende nøyaktig.

I "Operasjon Martyr Soleimani" i 2020, som ble veldig dysset ned av Vesten, traff visst disse missilene overraskende bra.

Ta Assad og Syria. Gasset i hjel og teppebombet sivilbefolkningen i sitt eget land. Kraftige sanksjoner. Våpenstøtte til opposisjonen. Nå er alt glemt. Han skal til og med møte flere arabiske ledere, samt NATO-landet Tyrkia sin president.

Russland har mange strenger å spille på. De prioriterer krig. De er selvforsynte på veldig mye. 144 millioner mennesker som er indoktrinert i propagandaen. Verdens største land i areal. CSTO. Brasil, Sør-Afrika, India, Kina, Iran, Syria, N.Korea, flere afrikanske land, Sør-Amerika osv.. er potensielle kunder, parallellstater som vil gjøre russerne tjenester mot betaling i form av penger eller andre tjenester som deling av erfaring, teknologi, o.l.

Anbefaler alle å lese denne igjen:

https://www.finansavisen.no/politikk/20 ... sk-okonomi


Tenker det er greit å balansere sterke/svake sider og muligheter/trusler på nettopp dette temaet. Jeg henviser kun til kilder jeg mener er gode og relevante. Min personlig mening er som sagt at jeg håper de råtner på rot, men det skjer neppe.
Nå har du over tid og i en rekke innlegg fremhevet russernes militære styrke, og at krigen kan vare lenge. Nå er fokus flyttet fra det militære eller det russiske forsvaret og over på økonomi. At man ikke skal overdrive betydningen av sanksjonene, og ikke undervurdere russernes økonomi.

Mange av tallene som eksempelvis The Economist og russerne selv refererer til tror jeg vi skal ta med en klype salt. I et diktatur er det rimelig enkelt å manipulere tall. Ja selv i demokratiske Norge står energiminister med den merkelige dialekten på direkte TV og lyver om hvorfor strømprisene er høye. Med et smil. Det er ikke krigen i Ukraina eller utfasing av tyske atomkraftverk mm, som han påstår. Det er at strømprisen følger prisene på kontinentet (Tyskland) pga utenlandskablene. Du må gjerne feste lit til russiske tall om inflasjon og nedgang/fall i verdiskapning. Jeg gjør det ikke. Russerne har fått frosset valutareservene i utlandet. Russerne lider enorme tap på terminering av kontrakter om salg av gass til Europa, og salg av olje til lavere priser enn produksjonskostnad til Asia. Arbeidsføre menn har i betydelig grad enten rømt landet eller sendt til Ukraina. En langvarig krig koster av en rekke grunner enormt med penger. Det vil selvfølgelig russerne nå virkelig merke.

Du skrev at russerne er selvforsynt med mat og energi. Russisk økonomi er på mange måter lik den norske. Veldig åpen og avhengig av eksport av naturressurser. Ergo; mye importeres. Russerne vil aldri i et kort tidsintervall være i stand til å omstille sin økonomi til annet enn en lite produktiv krigsøkonomi, eller våpen ment til egen bruk, og ikke høyteteknologiske importvarer. I det lange løp går ikke dette (hollandsyken).
Ja, stemmer det. På Fridiskusjon under "situasjonen i Ukraina" er det vanlig å diskutere ting, komme med spørsmål og egne meninger, ikke sant?

Sanksjonene har blitt nevnt her en del i det siste, og enkelte mener russerne sliter voldsomt, og at det kun er et spørsmål før flyene detter ned, båtene synker og forsvaret går i oppløsning.

Etter å ha lest artikler i Finansavisen, Forbes, Nettavisen, Aftenposten SAMT hørt med mennesker som bor i Russland, så finner jeg dette noe overdrevet, og jeg har forklart hvorfor & brukt kilder i mitt forrige innlegg om nettopp dette.

Det meste jeg skrev er fra nevnte kilder jeg har oppgitt i innlegget mitt, som at de er selvforsynt med mat og energi, så det er ikke mine ord.

Enig i at det foregår manipulasjon, triksing med tall samt man må ta det meste av russerne prater om med en klype salt. Men snart 15 måneder ut i krigen så er det fortsatt full krig, og ukrainske byer blir angrepet hver uke med droner/missiler/artilleri.

Mens jeg har deg her, Crazhorse. Jeg må stille deg noen spørsmål. Sier det slikt, for det er en del som lar være å svare på de.

Hva tenker du om at Kina og India, to av verdens største økonomier, knytter sterkere bånd til Russland ETTER innovasjonen? Både økonomisk og militært.

Hva tenker du om parallellimporten som foregår? USA handler fortsatt varer fra Russland. Tyskland, Litauen med flere sendte varer til russerne for 100 milliarder NOK i 2022.

Iran, som har levd med kraftige sanksjoner i flere år. Bygger opp militæret og utvikler avansert teknologi tross enorme sanksjoner. Disse lærer/samarbeider med russerne om å unngå nettopp sanksjoner.

Syria. Assad. Husker hva ham gjorde for noen år siden? Både han og landet var fordømt av (nesten) en hel verden. De er nå oppe og går igjen.

Tyrkia. NATO. Bygger atomkraftverk og skal samarbeide enda mer med russerne (Rosnet) eller hva det nå heter.

CSTO. Brasil. Sør Afrika. N.Korea. +++

I tillegg er Russland den tiende største økonomien i verden med massevis av mineralforekomster. Naturressurser som kull, naturgass, sink, jernmalm, bauksitt, kobber, bly, gull, råolje og andre edle metaller. Russland har verdens største naturgass-reserver og verdens nest største kull-reserver.

Jeg har lagt med linker i innlegget noen hakk ovenfor hvor våpeninteressen fra andre land er stigende.

Olje/Gass og plyndring av ressurser i Afrika med Wagner i spissen er i full gang. Gullpriser steget mye siden 24/2-22. KA Rasmussen kilde. Ikke så mange måneder siden man kunne fått kjøpt en "Maple leaf" 1 oz til litt under 18000,-. Nå er den snart på 23 000. Russland har enorme lagre av gull.

Det jeg vil med innlegget er at jeg frykter sanksjonene vil ikke virke slik Vi og Vesten ønsker. Det blir en mellomting. Det svir litt på pungen, men den russiske økonomien vil ikke krasje. De vil få tak i deler, varer og det meste av teknologi gjennom en tredje part, smugling, kriminalitet, korrupsjon osv. Det vil alltids være verdier og økonomiske midler til å fore forsvaret med våpen. Man greier ikke gjøre russerne om til en Paria. Man greier det ikke engang med Iran.

Vil ikke nevnte punkter gjøre det svært vanskelig for Vesten å lykkes med å kvele den russiske krigsmaskinen?

Jeg er FOR sanksjoner, og jeg VIL at de skal fungere, men jeg frykter det blir midt-på-tre i effekt. Motbevis meg mer enn gjerne.
Det er ikke mulig å svare enkelt på alt dette. Dette med sterkere bånd til Kina og India osv.. Mulig det, men Kina er mye mer avhengig av vesten enn av Russland. Kun 2 % av Kinas eksport ender i Russland. Iran og sanksjoner ? Det ble vel lempet på noe med atomavtalen som Trump skrotet ? Iran er tross oljeinntekter ikke i nærheten av å være en velfungerende velferdsstat. Er de vel ?

Du skriver om russernes enorme naturressurser. Ressurser er ingen garanti for velstand og vice verca. Ta Japan, en av verdens sterkeste økonomier. Bortsett fra hav og fiskeressurser finnes det knapt verdifulle ressurser av betydning på de japanske øyene. Et godt system, hardtarbeidende og kreative mennesker veier opp dette. Det er en rekke land i Midt-Østen med enorme oljeressurser som i vår målestokk er fattige, med ekstrem urettferdig fordeling. Russland likeså. En liten minoritet er ekstremt rike. Folk flest - særlig utenfor byer som Moskva og St Petersburg - er ekstremt fattige. Rikdommene i det korrupte Russland er skjevt fordelt. Ikke tilfeldig at russere i Ukraina robber vannklosett og vaskemaskiner. Har du vært på landsbygda i Russland ? Det har jeg. Syd for St Petersburg.

Russerne har knapt middelklasse. Landet har en svært åpen økonomi som Norge, og eksporterer ikke-bearbeidede råvarer dels som Norge. Olje, gass, landbruksprodukter og mineraler. De er fullstendig avhengig av import av mye som høyteknologi. Selv Putin har advart mot dette. USA vil ha et totalt eksportforbud til Russland. EU stritter foreløpig i mot. Det vi nå ser med opprørssoldater som beveger seg dypere og dypere inn i Russland sier det meste. Et land i dyp krise, militært og økonomisk, etterhvert forhåpentligvis også politisk. La oss håpe det, fordi dagens regime i Russland må knuses som kakerlakker eller som de tyske fascistene i 1945. Ikke ved en invasjon, men ved å drepe russere i Ukraina med våre Vestlige våpen og ved total isolasjon og enda flere sanksjoner. USA, Canada, Australia, Japan, Sør Korea og EU og resten av Europa er fortsatt økonomisk mektige - visstnok.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »


Smurfejonny
Innlegg: 316

Legg inn av Smurfejonny »

Russland fremstår mer og mer som en dårlig vits. Når USA sender ett hangarskip til Oslo er det en unødvendig provokasjon, selv sender de spionbåter inn i norsk og andre lands farvann hele tiden. Når Ukraina angriper inn i Russland er det terror, når Russland bomber byer i Ukraina sønder og sammen skal de frigjøre de fra nazister. Når vesten sender nye våpen til Ukraina er det en unødvendig provokasjon, det har vi hørt hver gang vesten har sendt nye våpen til Ukraina. Russland fremstår som den tøffe bøllen på barneskolen som mobber barn som er mye mindre enn seg selv, men som ikke tør å gjøre noe når de møter en på egen størrelse. Vesten driter i om Russland syntes noe er en unødvendig provokasjon, vesten gjør det de må for å beskytte Ukraina mot bøllen Russland som angrep Ukraina helt uten grunn.
De eneste som begår overgrep i organisert skala her er Russland, ingen andre.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

DennisB skrev: tir mai 23, 2023 5:43 pm
izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 4:53 pm Er det lov å skrive at jeg tror Russland vil okkupere hele Ukraina? Eller er det å terge folk som tror de vet alt om krigen? :cry:
Nei, det er ikke å terge noen. Men det avslører så mye om hvor lite oppdatert du er om denne krigen, og da ser det bare dumt ut.

Å okkupere hele Ukraina er ikke lenger Russlands mål. Den tanken ga de opp da de forstod at Kiev ikke kunne tas, for over et år siden. Siden har Russland utelukkende vært på retrett, men med noen svært spredte små, og svært kostbare "framganger" her og der mens Ukraina har ventet på våren. Men generelt har Russland gått på nederlag etter nederlag, og tapt enormt med soldater og utstyr.
Målet deres må først og fremst være å beholde de fire regionene de har annektert, men de vil ikke engang klare det.

At de har "tatt" ruinene av Bakhmut, betyr ingen verdens ting. De kan ikke avansere derfra. Ukraina kontrollerer og gjør framgang på flankene av den byen også, og spiser seg innover på begge sider. Bykjernen og byen har ingen strategisk betydning, den har bare blitt en prestisjeby, som har kostet Russland minst 100.000 soldater å innta. Helt uten verdi for videre framgang, men feiret i Russland som en stor seier.

Det som gjør full okkupasjon av Ukraina komplett umulig, er at de ikke har utstyr, tanks eller våpen igjen til det. Ukraina er helt overlegen i våpen, teknologi og utstyr nå, og får stadig mer godsaker levert fra NATO. Mens Russland skraper fram tanks fra 50-årene, og vil mangle svært mye i kampene som kommer.

Det blir ikke seier for Russland og full okkupasjon av slikt, og det hadde du også forstått om du hadde fulgt bedre med på hva som skjer.

Noen ganger er det lurt å ikke mene for mye om ting man rett og slett ikke har satt seg inn i.
No synes eg du tar litt lett på den russiske tankegangen. Er ganske så sikker på at Russland fortsatt har som hovudmål å erobre heile Ukraina og utslette Ukraina som nasjon. At det for tida er vanskeleg å sjå korleis dei skal få det til er ein ting, men ein skal heller ikkje undervurdere Russland si evne til å tenke langsiktig. Greie Russland å trette ut vesten og halde det gåande samtidig som vi får feks Trump til makta i USA. Då risikerer ein at støtta til Ukraina smuldrar vekk.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Viktor Orbán bekrefter stadig vekk sin støtte til Putin. Ikke bare nekter han å slippe inn Sverige i NATO, har gjør seg også stadig mer upopulær innen EU.

https://www.finansavisen.no/politikk/20 ... il-ukraina

I et intervju med Bloombergs sjefredaktør John Micklethwait på Qatar Economic Forum forklarer president Viktor Orban tirsdag hvorfor han blokkerer en EU-hjelpepakke på 500 millioner euro til Ukraina.

– Ukrainas militære innsats er dømt til å mislykkes, og det å sende hjelp vil bare føre til flere dødsfall. Følelsesmessig er det tragisk, og alle våre hjerter er med ukrainerne. Men jeg snakker som en politiker som bør redde liv, sier han.

– Ukraina har ingen sjanse til å vinne krigen, fortsetter Orban, som også er mot nye russiske sanksjoner.

Hedning

Legg inn av Hedning »

izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 2:09 pm
Er du sikker på det? Putin sier noe annet! Ukraina er full av nazister.
Putin sier også at det ikke er noen krig i Ukraina. Du tenker altså at hvis Putin sier noe,så da er det sånn?

Pushback

Legg inn av Pushback »

Fernandovonarb skrev: tir mai 23, 2023 4:43 pm Norsk utstyr kommer frem. Kult å se.
Nordmenn lager gravemaskiner av alt

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Hedning skrev: tir mai 23, 2023 8:17 pm
izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 2:09 pm
Er du sikker på det? Putin sier noe annet! Ukraina er full av nazister.
Putin sier også at det ikke er noen krig i Ukraina. Du tenker altså at hvis Putin sier noe,så da er det sånn?
Nei!! Det tror jeg ikke. Men det er vel nazister både i Ukraina og Russland.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

MacanT skrev: tir mai 23, 2023 7:46 pm Viktor Orbán bekrefter stadig vekk sin støtte til Putin. Ikke bare nekter han å slippe inn Sverige i NATO, har gjør seg også stadig mer upopulær innen EU.

https://www.finansavisen.no/politikk/20 ... il-ukraina

I et intervju med Bloombergs sjefredaktør John Micklethwait på Qatar Economic Forum forklarer president Viktor Orban tirsdag hvorfor han blokkerer en EU-hjelpepakke på 500 millioner euro til Ukraina.

– Ukrainas militære innsats er dømt til å mislykkes, og det å sende hjelp vil bare føre til flere dødsfall. Følelsesmessig er det tragisk, og alle våre hjerter er med ukrainerne. Men jeg snakker som en politiker som bør redde liv, sier han.

– Ukraina har ingen sjanse til å vinne krigen, fortsetter Orban, som også er mot nye russiske sanksjoner.
Han har jo gode argumenter som forklarer motstanden mot å gi mer til Ukraina, ingenting av det han er blitt sitert på tyder på støtte til Putin, snarere støtte til det ukrainske folk.
Altfor mange menn har mistet livet i en krig ukrainerne ikke kan vinne.
Jeg tror «løsningen» blir at Russland får beholde de annekterte områdene de har stjålet, det eksisterer ikke andre realistiske utfall.

Hedning

Legg inn av Hedning »

izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 8:24 pm
Hedning skrev: tir mai 23, 2023 8:17 pm
izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 2:09 pm
Er du sikker på det? Putin sier noe annet! Ukraina er full av nazister.
Putin sier også at det ikke er noen krig i Ukraina. Du tenker altså at hvis Putin sier noe,så da er det sånn?
Nei!! Det tror jeg ikke. Men det er vel nazister både i Ukraina og Russland.
Men hvis du ikke tror på det han sier,så skjønner jeg ikke helt hvorfor du drar det inn i tråden,og så bruker at Putin sier det som en grunn til at man skal tro på det. For hvorfor skulle du ellers ta det med? Alle vet vel at Putin påstår Ukraina er full av nazier. Russerne ser jo nazister i alt som ikke forguder russere. Alle som er imot Russland,eller uenige med dem er ifølge Kreml nazister.
Hadde de ikke en kampanje der Astrid Lindgren ble hengt ut som nazist for en tid tilbake da de var betuttet over Sverige for ett,eller annet da? Muligens Nato søknaden.
Så jeg håper du ser selv hvor dumt det blir å bruke "Putin sier noe annet" som et argument. Hvertfall når du selv sier i ettertid at du ikke tror på det Putin sier.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Raidet i Belgorod oblast er over. De russiske rebellstyrkene trakk seg ut, ikke minst etter dødelige trefninger om natten med syv drepte, og da disse kom under kraftig flyangrep. Nærmest hele kolonnen på ni kjøretøyer er forsvunnet. Men disse har gjort sitt nytte, russerne realisere at de kan ikke ignorere større raid i fremtiden. En mekanisk kompani skal ha blitt fordrevet ifølge rebellenes opplysningene. Det ryktes om nedskutte helikoptre av type Ka-52 (Mi-8 tapet i går så ut til å skyldes teknisk svikt). Det kan komme flere raid over grensen, det er nærmest garantert. De har tvunget russerne til å bombardere og bombe russiske byer og grensestasjoner. Dette vil gjentar seg fordi russerne har ikke nok bakkestyrker.

I mellomtiden fortsetter seigpiningen langs felten, og der ser man at ukrainerne hadde vært spesielt heldig en gang; ved ren og skjær toskeri var to Msta-S SP ødelagt ved få fulltreff fordi de var samlet rygg mot rygg med ammunisjon i nærheten. Det virker som at man delt det lite som er tilbake, mellom SP kjøretøyene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

MacanT skrev: tir mai 23, 2023 7:46 pm Viktor Orbán bekrefter stadig vekk sin støtte til Putin. Ikke bare nekter han å slippe inn Sverige i NATO, har gjør seg også stadig mer upopulær innen EU.

https://www.finansavisen.no/politikk/20 ... il-ukraina

I et intervju med Bloombergs sjefredaktør John Micklethwait på Qatar Economic Forum forklarer president Viktor Orban tirsdag hvorfor han blokkerer en EU-hjelpepakke på 500 millioner euro til Ukraina.

– Ukrainas militære innsats er dømt til å mislykkes, og det å sende hjelp vil bare føre til flere dødsfall. Følelsesmessig er det tragisk, og alle våre hjerter er med ukrainerne. Men jeg snakker som en politiker som bør redde liv, sier han.

– Ukraina har ingen sjanse til å vinne krigen, fortsetter Orban, som også er mot nye russiske sanksjoner.
Jeg har sett en del politiske eksperter som sier Ungarn er på vei ut av EU og NATO. Jeg har ikke trodd på dem, men dette er et tegn på at de kan ha rett. Orban er jo en mini-Putin.

Jeg var mer redd for at Tyrkia skulle havne i konflikt med NATO enn Ungarn. Tyrkia er en svært viktig alliert. Ungarn er rimelig unyttig.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Foucault skrev: tir mai 23, 2023 8:31 pm
MacanT skrev: tir mai 23, 2023 7:46 pm Viktor Orbán bekrefter stadig vekk sin støtte til Putin. Ikke bare nekter han å slippe inn Sverige i NATO, har gjør seg også stadig mer upopulær innen EU.

https://www.finansavisen.no/politikk/20 ... il-ukraina

I et intervju med Bloombergs sjefredaktør John Micklethwait på Qatar Economic Forum forklarer president Viktor Orban tirsdag hvorfor han blokkerer en EU-hjelpepakke på 500 millioner euro til Ukraina.

– Ukrainas militære innsats er dømt til å mislykkes, og det å sende hjelp vil bare føre til flere dødsfall. Følelsesmessig er det tragisk, og alle våre hjerter er med ukrainerne. Men jeg snakker som en politiker som bør redde liv, sier han.

– Ukraina har ingen sjanse til å vinne krigen, fortsetter Orban, som også er mot nye russiske sanksjoner.
Han har jo gode argumenter som forklarer motstanden mot å gi mer til Ukraina, ingenting av det han er blitt sitert på tyder på støtte til Putin, snarere støtte til det ukrainske folk.
Altfor mange menn har mistet livet i en krig ukrainerne ikke kan vinne.
Jeg tror «løsningen» blir at Russland får beholde de annekterte områdene de har stjålet, det eksisterer ikke andre realistiske utfall.
Det er ganske mange mennesker som blir ofret med en slik løsning. Er det Orban som skal ta den avgjørelsen, eller Ukraina?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Foucault skrev: tir mai 23, 2023 8:31 pm Jeg tror «løsningen» blir at Russland får beholde de annekterte områdene de har stjålet, det eksisterer ikke andre realistiske utfall.
Det er mulig du har rett i at dette er det eneste realistiske utfall. Men da må Ukraina enten få fullt medlemsskap i Nato

"21. april 2023 kl. 09:34 Stoltenberg: Ukrainas fremtidige sikkerhet må diskuteres Natos generalsekretær Jens Stoltenberg sier at rammeverket for Ukrainas fremtidige sikkerhet må diskuteres. Han sier at
alle Nato-allierte er enige om at Ukraina skal bli medlem
, men at det viktigste nå er at Ukraina vinner. Han sier også at det er viktig å sikre Ukrainas evne til å forhindre nye angrep."

https://www.nrk.no/nyheter/stoltenberg_ ... 1.16382315

eller få sikkerhetsgarantier fra Nato.

"Ifølge Jens Stoltenberg kan Ukraina få sikkerhetsgarantier fra store Nato-land når krigen mot Russland er over.

– Om Nato-land, og spesielt
 de store medlemslandene gir Ukraina sikkerhetsgarantier
, da er vi veldig nært artikkel fem, sa Natos generalsekretær til en sikkerhetskonferanse i København mandag ettermiddag."

https://no.search.yahoo.com/search;_ylt ... &fr2=12642

Da må Ukraina få Nato-medlemsskap eller sikkerhetsgarantier uansett hva Rusland mener om den saken.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Varulv2468 skrev: tir mai 23, 2023 8:39 pm Raidet i Belgorod oblast er over. De russiske rebellstyrkene trakk seg ut, ikke minst etter dødelige trefninger om natten med syv drepte, og da disse kom under kraftig flyangrep. Nærmest hele kolonnen på ni kjøretøyer er forsvunnet. Men disse har gjort sitt nytte, russerne realisere at de kan ikke ignorere større raid i fremtiden. En mekanisk kompani skal ha blitt fordrevet ifølge rebellenes opplysningene. Det ryktes om nedskutte helikoptre av type Ka-52 (Mi-8 tapet i går så ut til å skyldes teknisk svikt). Det kan komme flere raid over grensen, det er nærmest garantert. De har tvunget russerne til å bombardere og bombe russiske byer og grensestasjoner. Dette vil gjentar seg fordi russerne har ikke nok bakkestyrker.

I mellomtiden fortsetter seigpiningen langs felten, og der ser man at ukrainerne hadde vært spesielt heldig en gang; ved ren og skjær toskeri var to Msta-S SP ødelagt ved få fulltreff fordi de var samlet rygg mot rygg med ammunisjon i nærheten. Det virker som at man delt det lite som er tilbake, mellom SP kjøretøyene.
Albania la nylig ut link til Visegrad24 eller hva siden nå het, hvor det fremgikk at rebellene har erobret mer russki land. Du hevder det stikk motsatte (uten å oppgi kilde - as usual) og vi stakkars uinnvidde uten annen info enn det svarte nettet skjønner ingenting. Akk akk.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Hedning skrev: tir mai 23, 2023 8:34 pm
Hadde de ikke en kampanje der Astrid Lindgren ble hengt ut som nazist for en tid tilbake da de var betuttet over Sverige for ett,eller annet da? Muligens Nato søknaden.
Astrid Lindgren avskydde nazismen og Hitler, men hun fryktet og avskydde bolsjevismen og Stalin enda mer. I et valg mellom Hitler og Stalin ville hun heller ha Hitler enn Stalin.

"Astrid Lindgren föraktade Hitler och avskydde nazismen, det är inget tu tal om saken. Hon var en sann antinazist.

Men hur mycket nazismen än skrämmer henne – så finns det något som är värre. Det är bolsjevismen. Och den ryska faran. Den 22 juni, för mig den dagen då nazityska pansarvagnar rullade in i mitt hemland Belarus, skriver Astrid Lindgren att ”man nu måste hålla på Tyskland”. Hon släpper inte tanken. ”Måtte Tyskland kunna hålla Ryssland stången!” – detta skrivet 1942 medan mina släktingar skjuts i ghetton och rövas bort som slavarbetare. Det är klart att jag får andnöd och känner mig provocerad.

Jag försöker få ihop den brinnande humanismen och antinazismen med hur Astrid Lindgren önskar Hitler framgångar i öst."

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokre ... sla-ryssen

"Jeg sier heller «Heil Hitler» resten av livet enn å få russerne på nakken"

https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-sie ... n/60536254

Hun var ikke nazist, hun valgte bare det hun så som det minste av to onder.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Jeg forstår meg ikke på de som sier at Ukraina ikke kan vinne krigen og de som er åpne for at det er mulig, hvordan skal ikke Ukraina vinne denne krigen? Altså, total stopp i krig langs dagens frontlinje er jo, spør man alle for litt over et år siden, seier, hvertfall delvis.
Hvordan skal Ukraina tape? Hva legger dere i å vinne?

Det er heller ikke hensiktsmessig, for på dette tidspunktet er alle omgivelser altfor ustabile til å kunne tilby russiske regimet en fredsstillstand der frontene står idag. Ingenting er modent nok for det. Så det å si at det beste nå er å få til en fredsplan basert på dagens front for eksempel, er med dagens aggressive russland rett og slett for mye å be om. Det er piss. Derfor mener jeg denne meningen til Orban som merkelig nok noen nikker til er enten lite gjennomtenkt eller bare hentet bevisst fra dårlig russerpropaganda. Men Orban og co er vel ikke så ærlige

Hedning

Legg inn av Hedning »

Karatel skrev: tir mai 23, 2023 9:01 pm
Hedning skrev: tir mai 23, 2023 8:34 pm
Hadde de ikke en kampanje der Astrid Lindgren ble hengt ut som nazist for en tid tilbake da de var betuttet over Sverige for ett,eller annet da? Muligens Nato søknaden.
Astrid Lindgren avskydde nazismen og Hitler, men hun fryktet og avskydde bolsjevismen og Stalin enda mer. I et valg mellom Hitler og Stalin ville hun heller ha Hitler enn Stalin.

"Astrid Lindgren föraktade Hitler och avskydde nazismen, det är inget tu tal om saken. Hon var en sann antinazist.

Men hur mycket nazismen än skrämmer henne – så finns det något som är värre. Det är bolsjevismen. Och den ryska faran. Den 22 juni, för mig den dagen då nazityska pansarvagnar rullade in i mitt hemland Belarus, skriver Astrid Lindgren att ”man nu måste hålla på Tyskland”. Hon släpper inte tanken. ”Måtte Tyskland kunna hålla Ryssland stången!” – detta skrivet 1942 medan mina släktingar skjuts i ghetton och rövas bort som slavarbetare. Det är klart att jag får andnöd och känner mig provocerad.

Jag försöker få ihop den brinnande humanismen och antinazismen med hur Astrid Lindgren önskar Hitler framgångar i öst."

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokre ... sla-ryssen

"Jeg sier heller «Heil Hitler» resten av livet enn å få russerne på nakken"

https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-sie ... n/60536254

Hun var ikke nazist, hun valgte bare det hun så som det minste av to onder.
Når du nevner dette,så husker jeg VG,eller NRK hadde en sak på dette. Stemmer. Det er sånn det var.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

PapaSmurf skrev: tir mai 23, 2023 8:40 pm
MacanT skrev: tir mai 23, 2023 7:46 pm Viktor Orbán bekrefter stadig vekk sin støtte til Putin. Ikke bare nekter han å slippe inn Sverige i NATO, har gjør seg også stadig mer upopulær innen EU.

https://www.finansavisen.no/politikk/20 ... il-ukraina

I et intervju med Bloombergs sjefredaktør John Micklethwait på Qatar Economic Forum forklarer president Viktor Orban tirsdag hvorfor han blokkerer en EU-hjelpepakke på 500 millioner euro til Ukraina.

– Ukrainas militære innsats er dømt til å mislykkes, og det å sende hjelp vil bare føre til flere dødsfall. Følelsesmessig er det tragisk, og alle våre hjerter er med ukrainerne. Men jeg snakker som en politiker som bør redde liv, sier han.

– Ukraina har ingen sjanse til å vinne krigen, fortsetter Orban, som også er mot nye russiske sanksjoner.
Jeg har sett en del politiske eksperter som sier Ungarn er på vei ut av EU og NATO. Jeg har ikke trodd på dem, men dette er et tegn på at de kan ha rett. Orban er jo en mini-Putin.

Jeg var mer redd for at Tyrkia skulle havne i konflikt med NATO enn Ungarn. Tyrkia er en svært viktig alliert. Ungarn er rimelig unyttig.
Alt tyder på det. Orban er utenfor kontroll, det blir nå åpenbart for alle at han ikke brydd seg om konsekvensene i møte med EU og NATO. Han er på tiggerferd til andre land som Kina og Qatar fordi hans økonomipolitikk er ved å slå feil, fastprisordningen på mat og brensel har blitt en katastrofe for staten som ikke kan bekoste prisstigning og hele 24 % inflasjon. Han er i full gang med å reversere dette, men spørsmålet er om dette kommer tidsnok, ettersom investorene og EU synlig kutter ned på sine båndene med Ungarn. Det vil ikke kommer pengestøtte fra EU til Ungarn så lenge Orban fortsetter med hans provokasjonene. Tyskland er sint. Østerrike er sterkt irritert. Polen har brutt med Orban. Romania er sint for trusselen mot egne suverenitet. Tsjekkia og Slovakia er sint. Kroatia har vendt ryggen til. Serbia er opptatt med sine interne affærer.

Orban har hisset på seg nesten alle naboene. Og det må huskes at bare litt over en tredjedel av stemmegiverne hadde stemt på ham; det har ikke blitt bedre siden valget i 2022. Han er blitt venneløst i Øst-Europa, og denne isolasjonen merkes av det ungarske folket som nå sliter kraftig, fastprisene må fjernes - i midten av en resesjon. Han har brent alle broene, ved å støtte USAs fiender har han mistet amerikanernes støtte, ved å støtte Russland har han mistet østeuropeernes tillit, og ved å støtte Kina og Tyrkia har han fått vesteuropeerne til å måpe i voksende sinne. Han prøver seg på reformer for å få pengestøtte, men EU-lovgiverne er ikke fornøyd... en grense har blitt nådd.

Om grensen brytes, vil det ungarske folket for alvor oppleve hva det vil si å miste EU og NATOs beskyttelse. Valgseieren lot til ha gjort Orban stormannsgal.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Hedning skrev: tir mai 23, 2023 9:08 pm
Karatel skrev: tir mai 23, 2023 9:01 pm
Hedning skrev: tir mai 23, 2023 8:34 pm
Hadde de ikke en kampanje der Astrid Lindgren ble hengt ut som nazist for en tid tilbake da de var betuttet over Sverige for ett,eller annet da? Muligens Nato søknaden.
Astrid Lindgren avskydde nazismen og Hitler, men hun fryktet og avskydde bolsjevismen og Stalin enda mer. I et valg mellom Hitler og Stalin ville hun heller ha Hitler enn Stalin.

"Astrid Lindgren föraktade Hitler och avskydde nazismen, det är inget tu tal om saken. Hon var en sann antinazist.

Men hur mycket nazismen än skrämmer henne – så finns det något som är värre. Det är bolsjevismen. Och den ryska faran. Den 22 juni, för mig den dagen då nazityska pansarvagnar rullade in i mitt hemland Belarus, skriver Astrid Lindgren att ”man nu måste hålla på Tyskland”. Hon släpper inte tanken. ”Måtte Tyskland kunna hålla Ryssland stången!” – detta skrivet 1942 medan mina släktingar skjuts i ghetton och rövas bort som slavarbetare. Det är klart att jag får andnöd och känner mig provocerad.

Jag försöker få ihop den brinnande humanismen och antinazismen med hur Astrid Lindgren önskar Hitler framgångar i öst."

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokre ... sla-ryssen

"Jeg sier heller «Heil Hitler» resten av livet enn å få russerne på nakken"

https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-sie ... n/60536254

Hun var ikke nazist, hun valgte bare det hun så som det minste av to onder.
Når du nevner dette,så husker jeg VG,eller NRK hadde en sak på dette. Stemmer. Det er sånn det var.
Bøkene om Pippi Langstrømpe og Karlson på taket har alltid vært svært populære i Russland, så det Astrid Lindgren skrev om Hitler og Stalin i 1942, har man aldri brydd seg om i Russland før nå.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Crazy Horse skrev: tir mai 23, 2023 8:54 pm
Varulv2468 skrev: tir mai 23, 2023 8:39 pm Raidet i Belgorod oblast er over. De russiske rebellstyrkene trakk seg ut, ikke minst etter dødelige trefninger om natten med syv drepte, og da disse kom under kraftig flyangrep. Nærmest hele kolonnen på ni kjøretøyer er forsvunnet. Men disse har gjort sitt nytte, russerne realisere at de kan ikke ignorere større raid i fremtiden. En mekanisk kompani skal ha blitt fordrevet ifølge rebellenes opplysningene. Det ryktes om nedskutte helikoptre av type Ka-52 (Mi-8 tapet i går så ut til å skyldes teknisk svikt). Det kan komme flere raid over grensen, det er nærmest garantert. De har tvunget russerne til å bombardere og bombe russiske byer og grensestasjoner. Dette vil gjentar seg fordi russerne har ikke nok bakkestyrker.

I mellomtiden fortsetter seigpiningen langs felten, og der ser man at ukrainerne hadde vært spesielt heldig en gang; ved ren og skjær toskeri var to Msta-S SP ødelagt ved få fulltreff fordi de var samlet rygg mot rygg med ammunisjon i nærheten. Det virker som at man delt det lite som er tilbake, mellom SP kjøretøyene.
Albania la nylig ut link til Visegrad24 eller hva siden nå het, hvor det fremgikk at rebellene har erobret mer russki land. Du hevder det stikk motsatte (uten å oppgi kilde - as usual) og vi stakkars uinnvidde uten annen info enn det svarte nettet skjønner ingenting. Akk akk.
De russiske sikkerhetsstyrkene har gjenetablert kontrollen over grenseovergangen, og det er visuelt bekreftet at rebellene har mistet nesten alle kjøretøyer de tok med seg inn i Belgorod oblast. Mye tyder på at rebellene har retirert - men; de har sprengt opp et stort gap som sikkerhetsstyrkene ikke kan lukke igjen så lenge de har dårlig med menn.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Varulv2468 skrev: tir mai 23, 2023 9:23 pm
De russiske sikkerhetsstyrkene har gjenetablert kontrollen over grenseovergangen, og det er visuelt bekreftet at rebellene har mistet nesten alle kjøretøyer de tok med seg inn i Belgorod oblast. Mye tyder på at rebellene har retirert - men; de har sprengt opp et stort gap som sikkerhetsstyrkene ikke kan lukke igjen så lenge de har dårlig med menn.
Du har mange interessante innlegg. Og jeg er mektig imponert over kunskapen din.
Men det hadde vært fantastisk om du kunne oppgi kildene dine. Er det førstehåndsinfo fra bekjente som er i Ukraina/Russland? Eller finner du det på internett? Du hadde blitt så mye mer troverdig hvis du letter litt på sløret.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Gorgi skrev: tir mai 23, 2023 9:39 pm
Varulv2468 skrev: tir mai 23, 2023 9:23 pm
De russiske sikkerhetsstyrkene har gjenetablert kontrollen over grenseovergangen, og det er visuelt bekreftet at rebellene har mistet nesten alle kjøretøyer de tok med seg inn i Belgorod oblast. Mye tyder på at rebellene har retirert - men; de har sprengt opp et stort gap som sikkerhetsstyrkene ikke kan lukke igjen så lenge de har dårlig med menn.
Du har mange interessante innlegg. Og jeg er mektig imponert over kunskapen din.
Men det hadde vært fantastisk om du kunne oppgi kildene dine. Er det førstehåndsinfo fra bekjente som er i Ukraina/Russland? Eller finner du det på internett? Du hadde blitt så mye mer troverdig hvis du letter litt på sløret.
Det er osint på twitter som er kildene hans tror jeg, her ett eksempel på en twitterside som følger denne krigen nøye og der en kan få mye info.

https://twitter.com/i/lists/1490427245097148423

ps

Vil tro Varulv enda bedre kilder enn dette
Sist redigert av Gaute65 den tir mai 23, 2023 10:54 pm, redigert 1 gang totalt.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Gorgi skrev: tir mai 23, 2023 9:39 pm
Varulv2468 skrev: tir mai 23, 2023 9:23 pm
De russiske sikkerhetsstyrkene har gjenetablert kontrollen over grenseovergangen, og det er visuelt bekreftet at rebellene har mistet nesten alle kjøretøyer de tok med seg inn i Belgorod oblast. Mye tyder på at rebellene har retirert - men; de har sprengt opp et stort gap som sikkerhetsstyrkene ikke kan lukke igjen så lenge de har dårlig med menn.
Du har mange interessante innlegg. Og jeg er mektig imponert over kunskapen din.
Men det hadde vært fantastisk om du kunne oppgi kildene dine. Er det førstehåndsinfo fra bekjente som er i Ukraina/Russland? Eller finner du det på internett? Du hadde blitt så mye mer troverdig hvis du letter litt på sløret.
Mye på twitter. Tipper bildene av kjøring rundt omkring ble tatt igår? Og bevisst lagt ut idag..

Hmm

Legg inn av Hmm »

Gorgi skrev: tir mai 23, 2023 9:39 pm
Varulv2468 skrev: tir mai 23, 2023 9:23 pm
De russiske sikkerhetsstyrkene har gjenetablert kontrollen over grenseovergangen, og det er visuelt bekreftet at rebellene har mistet nesten alle kjøretøyer de tok med seg inn i Belgorod oblast. Mye tyder på at rebellene har retirert - men; de har sprengt opp et stort gap som sikkerhetsstyrkene ikke kan lukke igjen så lenge de har dårlig med menn.
Du har mange interessante innlegg. Og jeg er mektig imponert over kunskapen din.
Men det hadde vært fantastisk om du kunne oppgi kildene dine. Er det førstehåndsinfo fra bekjente som er i Ukraina/Russland? Eller finner du det på internett? Du hadde blitt så mye mer troverdig hvis du letter litt på sløret.
Det ulven skriver om krigen i Ukraina stemmer stort sett, mye av det samme kommer i SoMe. Noen ganger raskt, andre ganger etter en stund. Har man tilgang til kilder i Ukraina/Russland (som en del faktisk har) så er det mye man kan få vite. Mulig det er kjentfolk ved fronten, eller en offiser ved hovedkvarteret, en lukket gruppe eller noe helt annet.

Men når det skrives om det storpolitiske spillet er det vanskelig å vite om det er egen kunnskap/erfaring eller kilder i UD (i flere land) eller noe annet. Men selv om kanskje ikke alt slår til så er det ikke unaturlig. Plan A en dag, kan bli plan B i morgen, og i alle fall når det er storkrig og vinden snur hele tiden.

Jeg stoler på det som kommer fra Varulv, men alt som skriver her må alltid vurderes ut i fra den kunnskapen vi selv har eller tilegner oss.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Enig Hmm. Det meste stemmer av det som blir skrevet av Varulven. Er bare så imponert over kunskapen «hens».
Og selv om noe går fra det mest optimistiske til det mest pesimistiske så er nok noe av det egen tolkning. Det må være lov. I allefall for en som har studert krig i 30 år.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»