Predatorgnu skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:31 am(Kråke og skamklipt grevling.)egilfinnbogason skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:24 amTenkte jo på Tyr og Sinklas visa, men det blir Otta og feil vei.Predatorgnu skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:19 am
Nå begynner du virkelig å nerme deg..
Videre stikkord kan være:
Ødelagte sykler, gressklipperkonfrontasjon og selvsikker sixpence.
Navnet på dette stedet er en kombinasjon av gården hvor stedet ligger ved og en naturformasjoner i en elv.
[/quoteA
antar da at det er Flåklypa
turen på maps har i det minste lært meg at Nordre Lii ligger lenger sør enn Søndre Lii. Det er rare greier
That time of the year again.
Håper alle som har nytte av Fridiskusjon bidrar med noen kroner.
https://www.spleis.no/project/325141
Håper alle som har nytte av Fridiskusjon bidrar med noen kroner.
https://www.spleis.no/project/325141
Geografiquiz
-
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 42 times
Re: Geografiquiz
-
antar da at det er FlåklypaPredatorgnu skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:31 am(Kråke og skamklipt grevling.)egilfinnbogason skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:24 amTenkte jo på Tyr og Sinklas visa, men det blir Otta og feil vei.Predatorgnu skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:19 am
Nå begynner du virkelig å nerme deg..
Videre stikkord kan være:
Ødelagte sykler, gressklipperkonfrontasjon og selvsikker sixpence.
Navnet på dette stedet er en kombinasjon av gården hvor stedet ligger ved og en naturformasjoner i en elv.
turen på maps har i det minste lært meg at Nordre Lii ligger lenger sør enn Søndre Lii. Det er rare greier
- These users thanked the author egilfinnbogason for the post:
- Predatorgnu
-
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 52 times
egilfinnbogason skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:51 amØstenfor sol..Predatorgnu skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:31 am(Kråke og skamklipt grevling.)egilfinnbogason skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:24 am
Tenkte jo på Tyr og Sinklas visa, men det blir Otta og feil vei.
[/quoteA
FLÅKLYPA.
To store steiner i elva Bøvra, ved gården Flå, skaper "ei klype".
Når bøndene i traktene frakta høy ned fra setrene på vinteren brukte de hest og slede på elveisen. Om de hadde lasta på for mye ble graset flådd av ved klypa. Eller i værste fall ble de sittende fast i klypa.
Kjell Aukrust hadde røtter i Lom, og eide 1 kvadratmeter av riksvegen ved flåklypa - der råkjøring med radialdekk er forbudt.
. Hjemstedet til Reodor Felgen er åpenbart inspirert av klypa i Bøvra.
2 mil øst ligger Hamsun-stua og det er ca 10 mil til Peer Gynt-land
-
Predatorgnu skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:54 amakkurat, satt langt inne den der.egilfinnbogason skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:51 amØstenfor sol..Predatorgnu skrev: ↑ons mai 24, 2023 10:31 am
(Kråke og skamklipt grevling.)
[/quoteA
FLÅKLYPA.
To store steiner i elva Bøvra, ved gården Flå, skaper "ei klype".
Når bøndene i traktene frakta høy ned fra setrene på vinteren brukte de hest og slede på elveisen. Om de hadde lasta på for mye ble graset flådd av ved klypa. Eller i værste fall ble de sittende fast i klypa.
Kjell Aukrust hadde røtter i Lom, og eide 1 kvadratmeter av riksvegen ved flåklypa - der råkjøring med radialdekk er forbudt.
. Hjemstedet til Reodor Felgen er åpenbart inspirert av klypa i Bøvra.
2 mil øst ligger Hamsun-stua og det er ca 10 mil til Peer Gynt-land
Jeg må utenlands igjen, og skal langt bort til et sted med mye aktivitet under jordskorpa. Dette stedet har fostrer mange verdensstjerner i store idretter som er populære i Norge. En av disse stjernene har til og med blitt kåret til årets spiller i verden i sin idrett. Han var også flaggbærer i et OL
hvor kan dette være da mon tro?
-
Noe rart med sitatfunksjonen eller?
Jeg må utenlands igjen, og skal langt bort til et sted med mye aktivitet under jordskorpa. Dette stedet har fostrer mange verdensstjerner i store idretter som er populære i Norge. En av disse stjernene har til og med blitt kåret til årets spiller i verden i sin idrett. Han var også flaggbærer i et OL
Tror bare det ble en følgefeil når noen bommet litt.egilfinnbogason skrev: ↑ons mai 24, 2023 11:04 am Noe rart med sitatfunksjonen eller?
Aktivitet under jordskorpa høres vulkansk ut. Er vi i Japan? Sliter med å se hvem av flaggbærerne som evt du sikter til her.
Er det en by du er ute etter? Land? Region? Øy?
-
Litt vanskelig å si for mye uten å røpe for mye. Men det er vel en region og øy forsåvidt. Ikke Japan, men vulkan er korrekt.Jaauda skrev: ↑ons mai 24, 2023 11:49 amTror bare det ble en følgefeil når noen bommet litt.egilfinnbogason skrev: ↑ons mai 24, 2023 11:04 am Noe rart med sitatfunksjonen eller?
Aktivitet under jordskorpa høres vulkansk ut. Er vi i Japan? Sliter med å se hvem av flaggbærerne som evt du sikter til her.
Er det en by du er ute etter? Land? Region? Øy?
Jeg kom på denne oppgaven da jeg leste i en bok om vulkaner for sønnen min i går, det er spesielt en grunn til at denne vulkanen var nevnt.
-
Hawaii er en region/delstat og en øygruppe med vulkansk aktivitet. Men har USA hatt flaggbærere derfra..? Og felles idretter Hawaii - Norge..??
-
Hawaii er nok dessverre feil, og ligger i feil hav.Predatorgnu skrev: ↑tor mai 25, 2023 2:25 pm Hawaii er en region/delstat og en øygruppe med vulkansk aktivitet. Men har USA hatt flaggbærere derfra..? Og felles idretter Hawaii - Norge..??
Hawaii-fotball?

- These users thanked the author JODDEMM for the post (total 2):
- Predatorgnu • egilfinnbogason
-
Luis Doreste Blanco er fra Las Palmas, Gran Canaria.egilfinnbogason skrev: ↑tor mai 25, 2023 3:30 pmFotball kan være et stikkord, ja. Men flaggbæreren holdt på med en annen idrett.
På Canari øyene er det aktivitet under bakken. Han har bært flagg og vunnet 2 ol-gull i seilig.
Meeen det er vanskelig å bli årets spiller i seiling, så neppe....
-
Nei, det var ikke det jeg tenkte på. Det er en lagsport denne spilleren har blitt kåret til verdens beste, en sport som også er populær her i Norge.Predatorgnu skrev: ↑tor mai 25, 2023 4:32 pmLuis Doreste Blanco er fra Las Palmas, Gran Canaria.egilfinnbogason skrev: ↑tor mai 25, 2023 3:30 pmFotball kan være et stikkord, ja. Men flaggbæreren holdt på med en annen idrett.
På Canari øyene er det aktivitet under bakken. Han har bært flagg og vunnet 2 ol-gull i seilig.
Får ta et par hint til som kanskje vil hjelpe. Et lag i en lagsport måtte spille i en nasjonal konkurranse for noen år siden, for å komme til og fra kampen så måtte de reise småpene 18000 km.
Skiskytter Sergej Tsjepikov var flaggbærer for Russland i OL i 1994. Han har medalje i stafett i fire OL og og medaljer i seks VM, fem av disse medaljene er i stafett og lagkonkurranse. Han har vunnet verdenskuppen to ganger.egilfinnbogason skrev: ↑tor mai 25, 2023 5:02 pmNei, det var ikke det jeg tenkte på. Det er en lagsport denne spilleren har blitt kåret til verdens beste, en sport som også er populær her i Norge.Predatorgnu skrev: ↑tor mai 25, 2023 4:32 pmLuis Doreste Blanco er fra Las Palmas, Gran Canaria.egilfinnbogason skrev: ↑tor mai 25, 2023 3:30 pm
Fotball kan være et stikkord, ja. Men flaggbæreren holdt på med en annen idrett.
Får ta et par hint til som kanskje vil hjelpe. Et lag i en lagsport måtte spille i en nasjonal konkurranse for noen år siden, for å komme til og fra kampen så måtte de reise småpene 18000 km.
Han er fra Khabarovsk i Det fjerne østen, men der er det, så vidt jeg vet, ingen vulkansk aktivitet. Nærmeste vulkan er på Kamchatka på den andre siden av Det okhotske hav.
-
Det er dessverre heller ikke korrekt. Min utøver var flaggbærer i sommer-ol og i en lagsport.Karatel skrev: ↑tor mai 25, 2023 5:31 pmSkiskytter Sergej Tsjepikov var flaggbærer for Russland i OL i 1994. Han har medalje i stafett i fire OL og og medaljer i seks VM, fem av disse medlajene er i stafett og lagkonkurranse. Han har vunnet verdenskuppen to ganger.egilfinnbogason skrev: ↑tor mai 25, 2023 5:02 pmNei, det var ikke det jeg tenkte på. Det er en lagsport denne spilleren har blitt kåret til verdens beste, en sport som også er populær her i Norge.Predatorgnu skrev: ↑tor mai 25, 2023 4:32 pm
Luis Doreste Blanco er fra Las Palmas, Gran Canaria.
Han er fra Khabarovsk i Det fjerne østen, men der er det, så vidt jeg vet, ingen vulkansk aktivitet. Nærmeste vulkan er på Kamchatka på den andre siden av Det okhotske hav.
Dette er altså en vulkansk øy som hører til et land med gode tradisjoner i denne lagsporten. Denne øya har også andre, og for oss i Norge, enda mer berømte utøvere i en annen lagsport.
Réunion? Håndballspilleren Jackson Richardson fra Réunion var flaggbærer for Frankrike i Ol i 2004.egilfinnbogason skrev: ↑tor mai 25, 2023 5:35 pmDet er dessverre heller ikke korrekt. Min utøver var flaggbærer i sommer-ol og i en lagsport.Karatel skrev: ↑tor mai 25, 2023 5:31 pmSkiskytter Sergej Tsjepikov var flaggbærer for Russland i OL i 1994. Han har medalje i stafett i fire OL og og medaljer i seks VM, fem av disse medlajene er i stafett og lagkonkurranse. Han har vunnet verdenskuppen to ganger.egilfinnbogason skrev: ↑tor mai 25, 2023 5:02 pm
Nei, det var ikke det jeg tenkte på. Det er en lagsport denne spilleren har blitt kåret til verdens beste, en sport som også er populær her i Norge.
Dette er altså en vulkansk øy som hører til et land med gode tradisjoner i denne lagsporten. Denne øya har også andre, og for oss i Norge, enda mer berømte utøvere i en annen lagsport.
- These users thanked the author Karatel for the post:
- egilfinnbogason
-
Bingo, korrektKaratel skrev: ↑tor mai 25, 2023 5:43 pmRéunion? Håndballspilleren Jackson Richardson fra Réunion var flaggbærer for Frankrike i Ol i 2004.egilfinnbogason skrev: ↑tor mai 25, 2023 5:35 pmDet er dessverre heller ikke korrekt. Min utøver var flaggbærer i sommer-ol og i en lagsport.Karatel skrev: ↑tor mai 25, 2023 5:31 pm
Skiskytter Sergej Tsjepikov var flaggbærer for Russland i OL i 1994. Han har medalje i stafett i fire OL og og medaljer i seks VM, fem av disse medlajene er i stafett og lagkonkurranse. Han har vunnet verdenskuppen to ganger.
I tillegg til Richardson så kommer fotballspillere som Laurent Robert, Florent Sinama-Pongolle, Guillaume Hoarau, Dimitri Payet, Benoit Tremoulinas fra øya.
i 2020 kom klubben Saint-Pierroise til 16.delsfinalen i den franske cupen og måtte til Frankrike for å spille kamp. Lang og tung reise.
Vulkanen Piton de la Fournaise er den vulkanen i verden med flest utbrudd ila et år (kilde: bok jeg leste til sønnen min, da må det være sant:))
- Karatel
Vi skal til en øy som er litt mindre enn Senja, på denne øya bor det litt over tusen mennesker. Det bodde mennesker på denne øya for over 30 000 år siden, men disse menneskene døde ut på grunn av det som trolig var et klimaskifte for noen få tusen år siden. I nyere tid ble øya først besøkt av selfangere som etter at selbestanden hadde kollapset, bosatte seg på øya med kvinner de som oftest hadde røvet på fastlandet.
Øya er kjent for å ha hatt en interneringsleir/fangeleir/et forvisningssted dit de siste overlevende etter et folk som var ofre for det vi nå i dag ville kalle et folkemord, ble tvangsdeportert og tvangsplassert.
Nå i dag er dette folket utryddet til siste individ, det finnes ikke én eneste en igjen av dem.
Øya er kjent for å ha hatt en interneringsleir/fangeleir/et forvisningssted dit de siste overlevende etter et folk som var ofre for det vi nå i dag ville kalle et folkemord, ble tvangsdeportert og tvangsplassert.
Nå i dag er dette folket utryddet til siste individ, det finnes ikke én eneste en igjen av dem.
-
Er det Flinders Island utenfor Tasmania?Karatel skrev: ↑tor mai 25, 2023 8:40 pm Vi skal til en øy som er litt mindre enn Senja, på denne øya bor det litt over tusen mennesker. Det bodde mennesker på denne øya for over 30 000 år siden, men disse menneskene døde ut på grunn av det som trolig var et klimaskifte for noen få tusen år siden. I nyere tid ble øya først besøkt av selfangere som etter at selbestanden hadde kollapset, bosatte seg på øya med kvinner de som oftest hadde røvet på fastlandet.
- Karatel
Flinders Island er helt korrekt.egilfinnbogason skrev: ↑fre mai 26, 2023 10:25 amEr det Flinders Island utenfor Tasmania?Karatel skrev: ↑tor mai 25, 2023 8:40 pm Vi skal til en øy som er litt mindre enn Senja, på denne øya bor det litt over tusen mennesker. Det bodde mennesker på denne øya for over 30 000 år siden, men disse menneskene døde ut på grunn av det som trolig var et klimaskifte for noen få tusen år siden. I nyere tid ble øya først besøkt av selfangere som etter at selbestanden hadde kollapset, bosatte seg på øya med kvinner de som oftest hadde røvet på fastlandet.
-
hmm.. må tenke litt. Tom for ideerKaratel skrev: ↑fre mai 26, 2023 10:37 amFlinders Island er helt korrekt.egilfinnbogason skrev: ↑fre mai 26, 2023 10:25 amEr det Flinders Island utenfor Tasmania?Karatel skrev: ↑tor mai 25, 2023 8:40 pm Vi skal til en øy som er litt mindre enn Senja, på denne øya bor det litt over tusen mennesker. Det bodde mennesker på denne øya for over 30 000 år siden, men disse menneskene døde ut på grunn av det som trolig var et klimaskifte for noen få tusen år siden. I nyere tid ble øya først besøkt av selfangere som etter at selbestanden hadde kollapset, bosatte seg på øya med kvinner de som oftest hadde røvet på fastlandet.
-
Åkey, får ta en daKaratel skrev: ↑fre mai 26, 2023 10:37 amFlinders Island er helt korrekt.egilfinnbogason skrev: ↑fre mai 26, 2023 10:25 amEr det Flinders Island utenfor Tasmania?Karatel skrev: ↑tor mai 25, 2023 8:40 pm Vi skal til en øy som er litt mindre enn Senja, på denne øya bor det litt over tusen mennesker. Det bodde mennesker på denne øya for over 30 000 år siden, men disse menneskene døde ut på grunn av det som trolig var et klimaskifte for noen få tusen år siden. I nyere tid ble øya først besøkt av selfangere som etter at selbestanden hadde kollapset, bosatte seg på øya med kvinner de som oftest hadde røvet på fastlandet.
Jeg skal til en liten øy, nærmest en holme der det ikke er noen fastboende.
En dame fra havet bodde der, eller like i nærheten, for mange år siden.
Det minner om Elida i Henrik Ibsens "Fruen fra havet", hun var datter av en fyrvokter ute i havgapet. Men hun er en oppdiktet person og Ibsen skriver vel ikke noe om hvor hun bodde?egilfinnbogason skrev: ↑fre mai 26, 2023 10:44 am Jeg skal til en liten øy, nærmest en holme der det ikke er noen fastboende.
Da må det være en annen dame, men jeg aner ikke hvem det kan ha vært.
-
Jeg tenkte mer i retning havfruer eller sirener, men hvor har sånne holdt til på land..?Karatel skrev: ↑fre mai 26, 2023 9:55 pmDet minner om Elida i Henrik Ibsens "Fruen fra havet", hun var datter av en fyrvokter ute i havgapet. Men hun er en oppdiktet person og Ibsen skriver vel ikke noe om hvor hun bodde?egilfinnbogason skrev: ↑fre mai 26, 2023 10:44 am Jeg skal til en liten øy, nærmest en holme der det ikke er noen fastboende.
Da må det være en annen dame, men jeg aner ikke hvem det kan ha vært.
Longstone Rock ved Brownsman Island, en av øyene i Farne Islands utenfor kysten av Northumberland ?egilfinnbogason skrev: ↑fre mai 26, 2023 10:44 amÅkey, får ta en da
Jeg skal til en liten øy, nærmest en holme der det ikke er noen fastboende.
Grace Darling (1815-1842) var datter av fyrvokteren og ble berømt da hun i 1838 hjalp til å redde overlevende fra skipet Forfarshire som forliste på Big Harcar.