Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Svar
HNilsen

Re: Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Legg inn av HNilsen »

Corvus skrev: tor mai 25, 2023 11:25 pm
HNilsen skrev: tor mai 25, 2023 11:18 pm
Du koker suppe på en spiker. Mange av disse artiklene omtaler den samme undersøkelsen.
Leste ikke kildene i alle sakene, det finnes så mange forskjellige. Ikke noe problem å finne andre artikler

https://www.tb.no/trusler-og-vold-i-sko ... 76-1176257
He-he, nei du gjorde vel ikke det. Flink til å søke opp kilder, du. Ja, du finner sikkert flere. Flott leserbrev fra 2019 du har funnet. Har du lest det?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tor mai 25, 2023 8:16 pm

Hvor har vedkommende sagt at vold er greit?
Det er vel ingen av venstre-gjengen som har noe å utsette på dette, rent bort i fra at man stiller spørsmål ved rasisme.

Merkelig at man må ty til såkalte høyreekstreme medier for å få lest dette:

15-åring ble banket opp av medelever i klasserommet: Måtte bytte skole:

Fire elever slo, sparket og lugget en 15 år gammel jente på en skole i Bergen. Angrepet skjedde i et klasserom med andre elever til stede.

Moren til jenta sier til Bergens Tidende at datteren allerede dagen før voldshendelsen ble oppsøkt av flere av elevene som senere angrep henne. De skal ha skubbet og dratt i 15-åringen.

Bakgrunnen for voldshendelsen var at en video «skal ha blitt opplevd som rasistisk», ifølge skoleledelsen. Videoen ble delt av en annen elev, men 15-åringen som ble angrepet var «tagget».

«De fire elevene skal ha opplevd seg krenket på vegne av de to elevene som angivelig ble baksnakket i videoen», skriver skolen i sin rapport.

Ettersom moren ble forsikret av skoleledelsen om at de hadde kontroll på situasjonen, valgte 15-åringen å gå på skolen dagen etter.

– I storefri kom fire elever inn i klasserommet. De omringet datteren min. Hun tok opp telefonen og ringte meg. Jeg kunne høre at hun var redd. Hun prøvde å gå derfra, men så hørte jeg et skrik før det ble stille i telefonen, forteller moren til jenta.

Moren syntes det var vondt å høre på. Hun løp fra jobb for å komme seg fortest mulig til skolen.


«Elever som var vitne til hendelsen, forteller om en voldsepisode der fire elever angrep eleven i klasserommet med vold, spark og lugging. Elevene som ble utpekt til å stå bak handlingene, innrømmer også dette», skriver skolen i sin rapport.

Bergens Tidende har forsøkt å få kontakt med de foresatte til elevene som utøvet vold. De svarer ikke på avisens henvendelser.

Til skolen har elevene forklart seg slik:

«Elevene føler seg svært krenket, selv om de ikke er direkte involvert i den bakenforliggende årsaken til voldshendelsen. De rettferdiggjør handlingene sine med at de har rett til å utøve vold når noen utøver det som de opplever som rasisme».

– Da jeg kom til skolen, hadde datteren min hårtuster over hele seg, sier moren.

Hun er opprørt over at noe slikt kunne skje i et klasserom.

Måtte fotfølges rundt skolen:

I etterkant opprettet skolen en aktivitetsplan med ulike tiltak til hvordan de skal beskytte 15-åringen.

I planen står det at en voksen hver dag skal møte 15-åringen ved skolestart og følge henne til og fra klasserommet.

I tillegg skal en ansatt stå vaktpost utenfor klasserommet hvert friminutt. Dersom 15-åringen ønsker det, skal en voksen følge henne til et kontor i friminuttet der hun får tilsyn. Den voksne skal også følge henne tilbake til klasserommet når det ringer inn.

Moren reagerer på at datteren hennes må «fotfølges» rundt på skolen. Hun beskriver det som ydmykende, og mener det burde være voldsutøverne som må fotfølges.

I rapporten står det at elevene som utøvde voldshendelsen ble bortvist fra skolen samme dag. Alle fire ble utvist i tre dager.

Anmeldelsen ble henlagt

Mor og datter bestemte seg for å politianmelde hendelsen. De opplevde dette som eneste løsning.

Politiadvokat Miriam Hauken bekrefter at det har vært opprettet en straffesak, men at denne ble henlagt ettersom gjerningspersonene er under 15 år, og dermed også under kriminell lavalder.

De første dagene etter hendelsen var jenta veldig redd, og valgte derfor å ha hjemmeskole med moren.

To uker etter hendelsen følte 15-åringen seg klar å gå på skolen igjen.

– Selv om skolen satte inn tiltak, følte hun ikke seg trygg. En av elevene fra voldsepisoden kom inn i klasserommet hennes i storefri. Først etter en stund ble hun forvist, sier mor.

Måtte bytte skole:

Det ble hennes siste dag på denne skolen.

– Selv om hun har store deler at sitt sosiale nettverk på skolen, vil hun ikke tilbake. Hun er redd for å bli angrepet.

Å bytte skole ble til slutt løsningen.

Moren forteller at hun fremdeles er engstelig, men at det stadig går bedre.

Skoledirektør Frode Nilsen i Bergen kommune sier til BT at de har sett flere eksempler på elever som bytter skole fordi de føler seg utrygge.

– Vi gjør alt for at elevene skal ha det trygt. Men om foreldrene ønsker å bytte, legger vi til rette for det, sier han til avisa.


https://inyheter.no/2023/05/25/15-aring ... tte-skole/

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KBY skrev: tor mai 25, 2023 2:50 pm
Solvgutt1 skrev: tor mai 25, 2023 1:54 pm
KBY skrev: tor mai 25, 2023 1:20 pm

Kan du lese?

»De rettferdiggjør handlingene sine med at de har rett til å utvøe vold når noen utøver det som de _OPPLEVER_ som rasisme»

Hva dette har med mobbing å gjøre er for meg et stort spørsmål…. Dette handler nok mer om generelle midtøsten problemer som vi har importert til dette landet som går utover norske borgere og deres barn
Så offeret har deltatt i rasistisk motivert mobbing og dette var en hevnaksjon fra noen som ikke var involvert i den opprinnelige mobbingen?
Mobbing er ikke nevnt engang.. det er bare noen lettkrenket utlendinger som synes det er greit å utøve vold i gjeng mot noen man «følte» drev med rasisme…
Jo, hvis saken er som beskrevet i innlegget over, så er nettopp mobbing nevnt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 1:21 am
Henningsen skrev: tor mai 25, 2023 8:16 pm

Hvor har vedkommende sagt at vold er greit?
Det er vel ingen av venstre-gjengen som har noe å utsette på dette
.
Sist redigert av Henningsen den fre mai 26, 2023 7:29 am, redigert 1 gang totalt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 1:21 am
Henningsen skrev: tor mai 25, 2023 8:16 pm

Hvor har vedkommende sagt at vold er greit?
Det er vel ingen av venstre-gjengen som har noe å utsette på dette
Da bør det ikke være så vanskelig å komme opp med eksempler på hvor vedkommende uttrykker at 'vold er greit' som det ble hevdet. Men det klarte ikke kby, og tydeligvis ikke du heller.

Altså er påstanden falsk (noe vi har blitt vant til å se fra deg og andre).

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: fre mai 26, 2023 7:28 am

Da bør det ikke være så vanskelig å komme opp med eksempler på hvor vedkommende uttrykker at 'vold er greit' som det ble hevdet. Men det klarte ikke kby, og tydeligvis ikke du heller.

Altså er påstanden falsk (noe vi har blitt vant til å se fra deg og andre).
«Elever som var vitne til hendelsen, forteller om en voldsepisode der fire elever angrep eleven i klasserommet med vold, spark og lugging. Elevene som ble utpekt til å stå bak handlingene, innrømmer også dette», skriver skolen i sin rapport.

Støtter du dette, eller?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 8:16 am
Henningsen skrev: fre mai 26, 2023 7:28 am

Da bør det ikke være så vanskelig å komme opp med eksempler på hvor vedkommende uttrykker at 'vold er greit' som det ble hevdet. Men det klarte ikke kby, og tydeligvis ikke du heller.

Altså er påstanden falsk (noe vi har blitt vant til å se fra deg og andre).
«Elever som var vitne til hendelsen, forteller om en voldsepisode der fire elever angrep eleven i klasserommet med vold, spark og lugging. Elevene som ble utpekt til å stå bak handlingene, innrømmer også dette», skriver skolen i sin rapport.

Støtter du dette, eller?
Du kan jo redegjøre for påstanden deres først kanskje... Som jeg har påpekt i tre innlegg nå, uten å få svar...

Så du har med andre ord ikke en eneste dokumentasjon på påstanden deres om at en debattant synes at vold er greit?

Det er dermed konkludert med at påstanden er falsk, noe vi har blitt vant med deg og enkelte andre
her.

Utover det så gidder jeg ikke å diskutere med en som ajerer slik du stadig gjør her inne.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: fre mai 26, 2023 8:22 am

Så du har med andre ord ikke en eneste dokumentasjon på påstanden deres om at en debattant synes at vold er greit?

Det er derfor jeg spør:

«Elever som var vitne til hendelsen, forteller om en voldsepisode der fire elever angrep eleven i klasserommet med vold, spark og lugging. Elevene som ble utpekt til å stå bak handlingene, innrømmer også dette», skriver skolen i sin rapport.

Støtter du dette, eller?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 8:33 am
Henningsen skrev: fre mai 26, 2023 8:22 am

Så du har med andre ord ikke en eneste dokumentasjon på påstanden deres om at en debattant synes at vold er greit?

Det er derfor jeg spør:

«Elever som var vitne til hendelsen, forteller om en voldsepisode der fire elever angrep eleven i klasserommet med vold, spark og lugging. Elevene som ble utpekt til å stå bak handlingene, innrømmer også dette», skriver skolen i sin rapport.

Støtter du dette, eller?
Hvor mange ganger har jeg direkte i debatter med deg skrevet at jeg ikke er for vold?
Svikter hukommelsen din?

Men hvor er dokumentasjonen på påstanden deres?
Hint : påstanden er falsk!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: fre mai 26, 2023 8:35 am
Hvor mange ganger har jeg direkte i debatter med deg skrevet at jeg ikke er for vold?
Svikter hukommelsen din?

Men hvor er dokumentasjonen på påstanden deres?
Hint : påstanden er falsk!
Men er det noen fra venstre-gjengen som har tatt avstand fra voldsbruken i denne aktuelle saken da?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 8:42 am
Henningsen skrev: fre mai 26, 2023 8:35 am
Hvor mange ganger har jeg direkte i debatter med deg skrevet at jeg ikke er for vold?
Svikter hukommelsen din?

Men hvor er dokumentasjonen på påstanden deres?
Hint : påstanden er falsk!
Men er det noen fra venstre-gjengen som har tatt avstand fra voldsbruken i denne aktuelle saken da?
Jeg svarer for meg selv...

Men du svarer ikke, registrerer jeg.

Og det er vel ikke sånn at man må gå ut med et varsel om standpunkt i hver bidige sak. De fleste er vel mot vold, men du bør dokumentere at noen er for vold, slik du hevder.
Lykke til med det.

Nå gidder jeg ikke svare deg mer siden det er konkludert med at påstanden var falsk.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: tor mai 25, 2023 2:40 pm Dette er veldig kjente tall, og de har vært til diskusjon i mange år. Det kan godt hende at årsaken er at det de siste 30-40 årene har blitt mer vold mot lærere i skolen, men så langt har jeg ikke sett noen kunne dokumentere det. Det kan også godt hende at det skyldes at lærere har for mye å gjøre, men jeg opplever at lærere blir veldig diffuse når man spør om eksempler på hvilke arbeidsoppgaver de mener gjør dem overarbeidet. Jeg har jo som sagt jobbet i skole i 30 år, og at lærere er overarbeidet på generell basis er ikke mitt inntrykk. Det kan nok være tøft å være nyutdannet lærer med alt det innebærer, noe statistikken også viser. 25 prosent av de nyutdannede lærerne slutter i yrket i løpet av de fem første årene. Der er det noe vi bør se på - helt åpenbart!

Jeg mener imidlertid debatten trenger noen motstemmer, fordi det nå nesten er umulig å se på disse tallene med et kritisk blikk. Det har vært mitt anliggende i noen av debattene vi har hatt her inne i Fridiskusjon. Her er noen momenter jeg vil spille inn og som kanskje kan gi oss en bredere forståelse:

- Forskning har vist at Iærere forventer en langsommere endringstakt enn andre yrkesutøvere.

- Lærere bruker mindre tid på å holde seg faglig oppdatert på forskning og kunnskapsbasert profesjonslitteratur enn andre profesjonsgrupper.

- Studenter i lærerutdanningen bruker mindre tid på studiene sine enn studenter i sammenlingbare utdanninger.

- Studenter i lærerutdanningene er mindre fornøyd med utdanningen sin enn studenter i andre profesjonsutdanninger.

- Nyutdannede lærere opplever at de har mindre bruk for utdanningene sin enn nyutdannede i andre profesjonsyrker.

Jeg mener alt dette bør tas med i diskusjonen. Det blir for enkelt å bare hoppe over disse momentene og rett på narrativet om at det er for mange arbeidsoppgaver i læreryrket. Punktum! I denne miksen må det også tas med at læreryrket har blitt snakket grundig ned i mediene i en tiårs-periode - av politikere, av lærerorganisasjonene og av lærere selv. Når alt dette er sagt, så må vi også forholde oss til at det vil være behov for færre lærere i framtiden.
Så hva blir da budskapet basert på disse kulepunktene dine her? At forventningene til læreryrket er delvis feilaktige er en ting. Men ellers? At læreryrket heller ikke tiltrekker seg de dyktigste folka med størst interesse for faget etter at de er kommet inn i yrket? I så fall er det jo også et stort problem, og noe som bør fokuseres på. Læreryrket er jo såpass viktig at det ønskelig om det tiltrekker seg ganske mye flinke folk. Jeg er ikke uenig i at det klages for mye, og at det blir delvis unyansert. Sammenlignet med et annet viktig yrke som sykepleieryrket mener jeg lærergjerningen har minst 4-5 veldig klare fordeler, og det burde være enda mer prioritert å gjøre hverdagen bedre for sykepleiere enn for lærere.

Likevel er det ikke uvesentlig når såpass mange er misfornøyde og vurderer å slutte. Det er greit at du ikke mener lærere generelt er overarbeidet, men det er tydeligvis svært mange av dem som faktisk utøver yrket som er uenige med deg, så du sitter ikke på noen fasit her. Og da bør det faktisk være på agendaen å gjøre enkelte ting som kan gjøre hverdagen enklere. Og det trenger ikke å være noe omfattende heller. Eksemplet over fra Larvik viser at kommunen påla lærere mer enn nødvendig. Et annet kan være en tydeligere bevisstgjøring på hva om er "nok" når det gjelder dokumentasjon på ulike deler av lærergjerningen. Eller sette tydeligere grenser når det gjelder foreldrekontakt og når det kan forventes at lærere skal stå til disposisjon for å svare ut foreldre ang alt mellom himmel og jord. Noe misnøye vil det alltid være. Men trenger ikke å være vanskelig og dyrt å redusere denne misnøyen en god del.

Hvordan mener du for øvrig politikerne har snakket ned læreryrket i lang tid?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: fre mai 26, 2023 8:52 am

Jeg svarer for meg selv...

Men du svarer ikke, registrerer jeg.

Og det er vel ikke sånn at man må gå ut med et varsel om standpunkt i hver bidige sak. De fleste er vel mot vold, men du bør dokumentere at noen er for vold, slik du hevder.
Lykke til med det.

Nå gidder jeg ikke svare deg mer siden det er konkludert med at påstanden var falsk.
Det virker som om enkelte er mer opptatt av at dette kan ha blitt fremprovosert av rasisme, noe som bare blir spekulasjoner og påstander.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 10:47 am
Henningsen skrev: fre mai 26, 2023 8:52 am

Jeg svarer for meg selv...

Men du svarer ikke, registrerer jeg.

Og det er vel ikke sånn at man må gå ut med et varsel om standpunkt i hver bidige sak. De fleste er vel mot vold, men du bør dokumentere at noen er for vold, slik du hevder.
Lykke til med det.

Nå gidder jeg ikke svare deg mer siden det er konkludert med at påstanden var falsk.
Det virker som om enkelte er mer opptatt av at dette kan ha blitt fremprovosert av rasisme, noe som bare blir spekulasjoner og påstander.
Denne tråden handler om vold og trakassering mot lærere. Ikke om elever som mobber hverandre.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: fre mai 26, 2023 9:17 am
HNilsen skrev: tor mai 25, 2023 2:40 pm Dette er veldig kjente tall, og de har vært til diskusjon i mange år. Det kan godt hende at årsaken er at det de siste 30-40 årene har blitt mer vold mot lærere i skolen, men så langt har jeg ikke sett noen kunne dokumentere det. Det kan også godt hende at det skyldes at lærere har for mye å gjøre, men jeg opplever at lærere blir veldig diffuse når man spør om eksempler på hvilke arbeidsoppgaver de mener gjør dem overarbeidet. Jeg har jo som sagt jobbet i skole i 30 år, og at lærere er overarbeidet på generell basis er ikke mitt inntrykk. Det kan nok være tøft å være nyutdannet lærer med alt det innebærer, noe statistikken også viser. 25 prosent av de nyutdannede lærerne slutter i yrket i løpet av de fem første årene. Der er det noe vi bør se på - helt åpenbart!

Jeg mener imidlertid debatten trenger noen motstemmer, fordi det nå nesten er umulig å se på disse tallene med et kritisk blikk. Det har vært mitt anliggende i noen av debattene vi har hatt her inne i Fridiskusjon. Her er noen momenter jeg vil spille inn og som kanskje kan gi oss en bredere forståelse:

- Forskning har vist at Iærere forventer en langsommere endringstakt enn andre yrkesutøvere.

- Lærere bruker mindre tid på å holde seg faglig oppdatert på forskning og kunnskapsbasert profesjonslitteratur enn andre profesjonsgrupper.

- Studenter i lærerutdanningen bruker mindre tid på studiene sine enn studenter i sammenlingbare utdanninger.

- Studenter i lærerutdanningene er mindre fornøyd med utdanningen sin enn studenter i andre profesjonsutdanninger.

- Nyutdannede lærere opplever at de har mindre bruk for utdanningene sin enn nyutdannede i andre profesjonsyrker.

Jeg mener alt dette bør tas med i diskusjonen. Det blir for enkelt å bare hoppe over disse momentene og rett på narrativet om at det er for mange arbeidsoppgaver i læreryrket. Punktum! I denne miksen må det også tas med at læreryrket har blitt snakket grundig ned i mediene i en tiårs-periode - av politikere, av lærerorganisasjonene og av lærere selv. Når alt dette er sagt, så må vi også forholde oss til at det vil være behov for færre lærere i framtiden.
Så hva blir da budskapet basert på disse kulepunktene dine her? At forventningene til læreryrket er delvis feilaktige er en ting. Men ellers? At læreryrket heller ikke tiltrekker seg de dyktigste folka med størst interesse for faget etter at de er kommet inn i yrket? I så fall er det jo også et stort problem, og noe som bør fokuseres på. Læreryrket er jo såpass viktig at det ønskelig om det tiltrekker seg ganske mye flinke folk. Jeg er ikke uenig i at det klages for mye, og at det blir delvis unyansert. Sammenlignet med et annet viktig yrke som sykepleieryrket mener jeg lærergjerningen har minst 4-5 veldig klare fordeler, og det burde være enda mer prioritert å gjøre hverdagen bedre for sykepleiere enn for lærere.

Likevel er det ikke uvesentlig når såpass mange er misfornøyde og vurderer å slutte. Det er greit at du ikke mener lærere generelt er overarbeidet, men det er tydeligvis svært mange av dem som faktisk utøver yrket som er uenige med deg, så du sitter ikke på noen fasit her. Og da bør det faktisk være på agendaen å gjøre enkelte ting som kan gjøre hverdagen enklere. Og det trenger ikke å være noe omfattende heller. Eksemplet over fra Larvik viser at kommunen påla lærere mer enn nødvendig. Et annet kan være en tydeligere bevisstgjøring på hva om er "nok" når det gjelder dokumentasjon på ulike deler av lærergjerningen. Eller sette tydeligere grenser når det gjelder foreldrekontakt og når det kan forventes at lærere skal stå til disposisjon for å svare ut foreldre ang alt mellom himmel og jord. Noe misnøye vil det alltid være. Men trenger ikke å være vanskelig og dyrt å redusere denne misnøyen en god del.

Hvordan mener du for øvrig politikerne har snakket ned læreryrket i lang tid?
Etter PISA-sjokket i 2003, har ikke politikere gjort annet enn å kappes om å overgå hverandre i å beskrive hva som er galt med norsk skole. Dette har pågått fram til nå.

https://www.nrk.no/norge/--pisa-ble-et- ... -1.7413860

Siden fikk vi Hatties forskning og boka «Visible learning», som skulle være svaret på alt som var galt med norsk skole. Hattie hadde sammenfattet 800 metastudier, og ut fra denne rangerte han 138 tiltak ut fra i hvor stor grad de hadde effekt på elevenes læring. Denne «listen» kastet politikerne seg over med stor entusiasme og, eklektisk, hentet ut de tiltakene som passet inn i deres program eller deres argumentasjon. Derfor opphevet Høyre normen for klassestørrelse, fordi Hattie sier at antall elever i klassen har liten betydning for elvers læring, mens de «overså» at Hattie også sa at prøver og testing hadde liten effekt på læring.

https://no.wikipedia.org/wiki/John_Hattie

PISA-sjokket la grunnlaget for læreplanen som kom i 2006 (LK06) og siden i 2020 (LK20). Hensikten var å reformere skolen for å imøtekomme resultatene i de internasjonale testene. Derfor har vi på 2000-tallet fått en skole som i større grad er opptatt av kompetansemål og i mindre grad er opptatt av innhold. Dette står i grell kontrast til alle de her inne som skriver om «sosialistskolen». De har ikke forstått er det er den motsatte ideologi som har hatt overtaket på den norske skolen i dette årtusenet.

Det er forståelig at du ikke kjenner til dette. Det som imidlertid er uforståelig er at du i så liten grad har en åpenhet, og også litt ydmykhet, for oss som har vært på innsiden av denne debatten, vi som blant annet har lest Hattie.

Det andre du spør om er alt for omfattende å svare kort på. Hvorfor lærere går ut av yrket – eller tenker på å gå ut av yrket – er en svært kompleks problematikk. Det er umulig å gi et enkelt svar på det her. Dessuten finnes ikke god nok forskning på at en kan svare entydig på det. De fleste studiene spør f.eks. om lærernes subjektive opplevelse av arbeidsmengde. Dette gjør at det ikke mulig å trekke direkte kausale slutninger. Da måtte studiene sammenlignet med lærere på andre skoler som hadde en arbeidsmengde som var satt sammen på en annen måte. De studiene som foreligger, forteller oss heller ikke noe om hvorvidt de lærerne som deltar faktisk går ut av yrket etter at studiene er gjennomført.

Poenget mitt er at det blir alt for enkelt å bruke vitnesbyrd i mediene som «bevis» på det ene eller andre. Vi trenger debatt, men vi trenger en åpen debatt der konklusjoner ikke er gjort på forhånd.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 1:21 am
Henningsen skrev: tor mai 25, 2023 8:16 pm

Hvor har vedkommende sagt at vold er greit?
Det er vel ingen av venstre-gjengen som har noe å utsette på dette, rent bort i fra at man stiller spørsmål ved rasisme.

Merkelig at man må ty til såkalte høyreekstreme medier for å få lest dette:

15-åring ble banket opp av medelever i klasserommet: Måtte bytte skole:

Fire elever slo, sparket og lugget en 15 år gammel jente på en skole i Bergen. Angrepet skjedde i et klasserom med andre elever til stede.

Moren til jenta sier til Bergens Tidende at datteren allerede dagen før voldshendelsen ble oppsøkt av flere av elevene som senere angrep henne. De skal ha skubbet og dratt i 15-åringen.

Bakgrunnen for voldshendelsen var at en video «skal ha blitt opplevd som rasistisk», ifølge skoleledelsen. Videoen ble delt av en annen elev, men 15-åringen som ble angrepet var «tagget».

«De fire elevene skal ha opplevd seg krenket på vegne av de to elevene som angivelig ble baksnakket i videoen», skriver skolen i sin rapport.

Ettersom moren ble forsikret av skoleledelsen om at de hadde kontroll på situasjonen, valgte 15-åringen å gå på skolen dagen etter.

– I storefri kom fire elever inn i klasserommet. De omringet datteren min. Hun tok opp telefonen og ringte meg. Jeg kunne høre at hun var redd. Hun prøvde å gå derfra, men så hørte jeg et skrik før det ble stille i telefonen, forteller moren til jenta.

Moren syntes det var vondt å høre på. Hun løp fra jobb for å komme seg fortest mulig til skolen.


«Elever som var vitne til hendelsen, forteller om en voldsepisode der fire elever angrep eleven i klasserommet med vold, spark og lugging. Elevene som ble utpekt til å stå bak handlingene, innrømmer også dette», skriver skolen i sin rapport.

Bergens Tidende har forsøkt å få kontakt med de foresatte til elevene som utøvet vold. De svarer ikke på avisens henvendelser.

Til skolen har elevene forklart seg slik:

«Elevene føler seg svært krenket, selv om de ikke er direkte involvert i den bakenforliggende årsaken til voldshendelsen. De rettferdiggjør handlingene sine med at de har rett til å utøve vold når noen utøver det som de opplever som rasisme».

– Da jeg kom til skolen, hadde datteren min hårtuster over hele seg, sier moren.

Hun er opprørt over at noe slikt kunne skje i et klasserom.

Måtte fotfølges rundt skolen:

I etterkant opprettet skolen en aktivitetsplan med ulike tiltak til hvordan de skal beskytte 15-åringen.

I planen står det at en voksen hver dag skal møte 15-åringen ved skolestart og følge henne til og fra klasserommet.

I tillegg skal en ansatt stå vaktpost utenfor klasserommet hvert friminutt. Dersom 15-åringen ønsker det, skal en voksen følge henne til et kontor i friminuttet der hun får tilsyn. Den voksne skal også følge henne tilbake til klasserommet når det ringer inn.

Moren reagerer på at datteren hennes må «fotfølges» rundt på skolen. Hun beskriver det som ydmykende, og mener det burde være voldsutøverne som må fotfølges.

I rapporten står det at elevene som utøvde voldshendelsen ble bortvist fra skolen samme dag. Alle fire ble utvist i tre dager.

Anmeldelsen ble henlagt

Mor og datter bestemte seg for å politianmelde hendelsen. De opplevde dette som eneste løsning.

Politiadvokat Miriam Hauken bekrefter at det har vært opprettet en straffesak, men at denne ble henlagt ettersom gjerningspersonene er under 15 år, og dermed også under kriminell lavalder.

De første dagene etter hendelsen var jenta veldig redd, og valgte derfor å ha hjemmeskole med moren.

To uker etter hendelsen følte 15-åringen seg klar å gå på skolen igjen.

– Selv om skolen satte inn tiltak, følte hun ikke seg trygg. En av elevene fra voldsepisoden kom inn i klasserommet hennes i storefri. Først etter en stund ble hun forvist, sier mor.

Måtte bytte skole:

Det ble hennes siste dag på denne skolen.

– Selv om hun har store deler at sitt sosiale nettverk på skolen, vil hun ikke tilbake. Hun er redd for å bli angrepet.

Å bytte skole ble til slutt løsningen.

Moren forteller at hun fremdeles er engstelig, men at det stadig går bedre.

Skoledirektør Frode Nilsen i Bergen kommune sier til BT at de har sett flere eksempler på elever som bytter skole fordi de føler seg utrygge.

– Vi gjør alt for at elevene skal ha det trygt. Men om foreldrene ønsker å bytte, legger vi til rette for det, sier han til avisa.


https://inyheter.no/2023/05/25/15-aring ... tte-skole/
Motbydelig sak i sin helhet - som viser hvor galt det har gått med Norge.
Og som ikke minst viser venstremedienes totale berøringsangst i forhold til signalement av gjerningspersoner når de har fremmedkulturell bakgrunn.

Her synliggjøres alt som er advart mot - hat mot nordmenn, kvinnesyn og de fremmedes holdning til bruk av vold som løsning på "konflikter" (les når de er krenket).
Som alltid er det den som blir mobbet og utsatt for vold som må flytte - ikke mobberne og voldsutøverne. Slik er det i Norge med venstresidens velsignelse.

Én ting er sikkert, dette ville ikke skjedd om gjerningspersonene ikke var her.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: fre mai 26, 2023 12:26 pm
Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 1:21 am
Henningsen skrev: tor mai 25, 2023 8:16 pm

Hvor har vedkommende sagt at vold er greit?
Det er vel ingen av venstre-gjengen som har noe å utsette på dette, rent bort i fra at man stiller spørsmål ved rasisme.

Merkelig at man må ty til såkalte høyreekstreme medier for å få lest dette:

15-åring ble banket opp av medelever i klasserommet: Måtte bytte skole:

Fire elever slo, sparket og lugget en 15 år gammel jente på en skole i Bergen. Angrepet skjedde i et klasserom med andre elever til stede.

Moren til jenta sier til Bergens Tidende at datteren allerede dagen før voldshendelsen ble oppsøkt av flere av elevene som senere angrep henne. De skal ha skubbet og dratt i 15-åringen.

Bakgrunnen for voldshendelsen var at en video «skal ha blitt opplevd som rasistisk», ifølge skoleledelsen. Videoen ble delt av en annen elev, men 15-åringen som ble angrepet var «tagget».

«De fire elevene skal ha opplevd seg krenket på vegne av de to elevene som angivelig ble baksnakket i videoen», skriver skolen i sin rapport.

Ettersom moren ble forsikret av skoleledelsen om at de hadde kontroll på situasjonen, valgte 15-åringen å gå på skolen dagen etter.

– I storefri kom fire elever inn i klasserommet. De omringet datteren min. Hun tok opp telefonen og ringte meg. Jeg kunne høre at hun var redd. Hun prøvde å gå derfra, men så hørte jeg et skrik før det ble stille i telefonen, forteller moren til jenta.

Moren syntes det var vondt å høre på. Hun løp fra jobb for å komme seg fortest mulig til skolen.


«Elever som var vitne til hendelsen, forteller om en voldsepisode der fire elever angrep eleven i klasserommet med vold, spark og lugging. Elevene som ble utpekt til å stå bak handlingene, innrømmer også dette», skriver skolen i sin rapport.

Bergens Tidende har forsøkt å få kontakt med de foresatte til elevene som utøvet vold. De svarer ikke på avisens henvendelser.

Til skolen har elevene forklart seg slik:

«Elevene føler seg svært krenket, selv om de ikke er direkte involvert i den bakenforliggende årsaken til voldshendelsen. De rettferdiggjør handlingene sine med at de har rett til å utøve vold når noen utøver det som de opplever som rasisme».

– Da jeg kom til skolen, hadde datteren min hårtuster over hele seg, sier moren.

Hun er opprørt over at noe slikt kunne skje i et klasserom.

Måtte fotfølges rundt skolen:

I etterkant opprettet skolen en aktivitetsplan med ulike tiltak til hvordan de skal beskytte 15-åringen.

I planen står det at en voksen hver dag skal møte 15-åringen ved skolestart og følge henne til og fra klasserommet.

I tillegg skal en ansatt stå vaktpost utenfor klasserommet hvert friminutt. Dersom 15-åringen ønsker det, skal en voksen følge henne til et kontor i friminuttet der hun får tilsyn. Den voksne skal også følge henne tilbake til klasserommet når det ringer inn.

Moren reagerer på at datteren hennes må «fotfølges» rundt på skolen. Hun beskriver det som ydmykende, og mener det burde være voldsutøverne som må fotfølges.

I rapporten står det at elevene som utøvde voldshendelsen ble bortvist fra skolen samme dag. Alle fire ble utvist i tre dager.

Anmeldelsen ble henlagt

Mor og datter bestemte seg for å politianmelde hendelsen. De opplevde dette som eneste løsning.

Politiadvokat Miriam Hauken bekrefter at det har vært opprettet en straffesak, men at denne ble henlagt ettersom gjerningspersonene er under 15 år, og dermed også under kriminell lavalder.

De første dagene etter hendelsen var jenta veldig redd, og valgte derfor å ha hjemmeskole med moren.

To uker etter hendelsen følte 15-åringen seg klar å gå på skolen igjen.

– Selv om skolen satte inn tiltak, følte hun ikke seg trygg. En av elevene fra voldsepisoden kom inn i klasserommet hennes i storefri. Først etter en stund ble hun forvist, sier mor.

Måtte bytte skole:

Det ble hennes siste dag på denne skolen.

– Selv om hun har store deler at sitt sosiale nettverk på skolen, vil hun ikke tilbake. Hun er redd for å bli angrepet.

Å bytte skole ble til slutt løsningen.

Moren forteller at hun fremdeles er engstelig, men at det stadig går bedre.

Skoledirektør Frode Nilsen i Bergen kommune sier til BT at de har sett flere eksempler på elever som bytter skole fordi de føler seg utrygge.

– Vi gjør alt for at elevene skal ha det trygt. Men om foreldrene ønsker å bytte, legger vi til rette for det, sier han til avisa.


https://inyheter.no/2023/05/25/15-aring ... tte-skole/
Én ting er sikkert, dette ville ikke skjedd om gjerningspersonene ikke var her.
Jo, det ville det. Seks prosent av elevene i norsk skole oppgir at de blir mobbet. Langt fra alle disse hendelsene involverer minoritetsspråklige.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

HNilsen skrev: fre mai 26, 2023 12:33 pm Jo, det ville det. Seks prosent av elevene i norsk skole oppgir at de blir mobbet. Langt fra alle disse hendelsene involverer minoritetsspråklige.
Har de så lange armer at de rekker helt fra MENA -og Afrika tror du - siden hun allikevel ville blitt mishandlet av flere "krenkede" elever?

Dette viser hvilken alternativ virkelighet enkelte befinner seg i.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: fre mai 26, 2023 1:36 pm
HNilsen skrev: fre mai 26, 2023 12:33 pm Jo, det ville det. Seks prosent av elevene i norsk skole oppgir at de blir mobbet. Langt fra alle disse hendelsene involverer minoritetsspråklige.
Har de så lange armer at de rekker helt fra MENA -og Afrika tror du - siden hun allikevel ville blitt mishandlet av flere "krenkede" elever?

Dette viser hvilken alternativ virkelighet enkelte befinner seg i.
"Det", som i mobbing. Mobbing ville skjedd. Det tror jeg du forstod. Hvis ikke mistenker jeg deg for å late som du er dummere enn du er. Alternativet er verre.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Vet ikke om det har blitt nevnt før i denne tråden, men rektorer på skolene har mulighet til å bortvise et barn ut skoledagen. Det er strengeste tiltak pr nå som kan gjøres.
Erfarne lærere og rektorer, ønsker 1-3 dagers ordningen som var før tilbake igjen har jeg forstått.
Jeg støtter den med bakgrunn på å beskytte dem som føler seg utrygge.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Jhinx skrev: fre mai 26, 2023 1:43 pm Vet ikke om det har blitt nevnt før i denne tråden, men rektorer på skolene har mulighet til å bortvise et barn ut skoledagen. Det er strengeste tiltak pr nå som kan gjøres.
Erfarne lærere og rektorer, ønsker 1-3 dagers ordningen som var før tilbake igjen har jeg forstått.
Jeg støtter den med bakgrunn på å beskytte dem som føler seg utrygge.
Det du skriver her er ikke korrekt informasjon. Les i tråden.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

HNilsen skrev: fre mai 26, 2023 1:39 pm
Neptun skrev: fre mai 26, 2023 1:36 pm
HNilsen skrev: fre mai 26, 2023 12:33 pm Jo, det ville det. Seks prosent av elevene i norsk skole oppgir at de blir mobbet. Langt fra alle disse hendelsene involverer minoritetsspråklige.
Har de så lange armer at de rekker helt fra MENA -og Afrika tror du - siden hun allikevel ville blitt mishandlet av flere "krenkede" elever?

Dette viser hvilken alternativ virkelighet enkelte befinner seg i.
"Det", som i mobbing. Mobbing ville skjedd. Det tror jeg du forstod. Hvis ikke mistenker jeg deg for å late som du er dummere enn du er. Alternativet er verre.
Tydeligere og tydeligere at du sliter med oppfatningsevnen.
Jeg siterte et konkret tilfelle - og kommenterte det. Hvor vanskelig det kan være å forholde seg til dette?
- men som ellers er det ryggmargsrefleksen din som slår inn og fremtvinger en kommentar som er helt bort i natta.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Neptun skrev: fre mai 26, 2023 2:20 pm
HNilsen skrev: fre mai 26, 2023 1:39 pm
Neptun skrev: fre mai 26, 2023 1:36 pm

Har de så lange armer at de rekker helt fra MENA -og Afrika tror du - siden hun allikevel ville blitt mishandlet av flere "krenkede" elever?

Dette viser hvilken alternativ virkelighet enkelte befinner seg i.
"Det", som i mobbing. Mobbing ville skjedd. Det tror jeg du forstod. Hvis ikke mistenker jeg deg for å late som du er dummere enn du er. Alternativet er verre.
Tydeligere og tydeligere at du sliter med oppfatningsevnen.
Jeg siterte et konkret tilfelle - og kommenterte det. Hvor vanskelig det kan være å forholde seg til dette?
- men som ellers er det ryggmargsrefleksen din som slår inn og fremtvinger en kommentar som er helt bort i staur og vegger.
Det er jo ingen nyhet at det mobbes i norsk skole. Det vet vi både ut fra statistikk og ut fra vitnesbyrd. Alle er mot mobbing - så hva var poenget med å trekke fram denne saken i akkurat denne tråden? Hva har dette med trådens tema å gjøre? Minner om at tråden handlet om vold og trakassering mot lærere - hva som kan gjøre med det, og hvorvidt dette er et fenomen som er blitt verre de siste 30-40 årene. Jeg kan ikke helt se hva saken det refereres til i nevnte artikkel har med dette temaet å gjøre. Så hvem som sliter med oppfatningsevnen er noe uklart her.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: fre mai 26, 2023 12:33 pm
Neptun skrev: fre mai 26, 2023 12:26 pm
Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 1:21 am




Jo, det ville det. Seks prosent av elevene i norsk skole oppgir at de blir mobbet. Langt fra alle disse hendelsene involverer minoritetsspråklige.
Nei det skulle tatt seg ut, men de er kraftig overrepresenterte som de senere blir det på NAV og i fengsel.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: fre mai 26, 2023 2:32 pm
HNilsen skrev: fre mai 26, 2023 12:33 pm
Neptun skrev: fre mai 26, 2023 12:26 pm
Jo, det ville det. Seks prosent av elevene i norsk skole oppgir at de blir mobbet. Langt fra alle disse hendelsene involverer minoritetsspråklige.
men de er kraftig overrepresenterte
Link?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

I forslag til ny opplæringslov blir regler om bortvisning videreført. Som i korthet går ut på at elever kan bortvises en dag på barnetrinnet, tre dager på ungdomstrinnet og fem dager i videregående opplæring. I svært alvorlige tilfeller, kan også elever i videregående opplæring bortvises for resten av skoleåret. Bortvisning som jeg har beskrevet her, krever enkeltvedtak fattet av rektor. Lærere kan fortsatt bortvise elever fra timen, som i dag, men det understrekes at dette bare skal skje i alvorlige tilfeller. Det foreslås mildere tiltak, som at eleven må bytte plass i klasserommet e.l.

https://www.regjeringen.no/no/dokumente ... id2967679/

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Vil lovfeste at lærerne kan gripe inn fysisk:

https://www.nrk.no/norge/vil-lovfeste-a ... 1.16427201

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

HNilsen skrev: ons mai 31, 2023 8:07 am Vil lovfeste at lærerne kan gripe inn fysisk:

https://www.nrk.no/norge/vil-lovfeste-a ... 1.16427201
Ja det er vel på tide at det kommer klare regelverk for dette. Dette med "holding" og "hvor mye kan man holde" osv. har jo lenge vært et usikkermoment. Ingen lærere ønsker jo å måtte holde en elev, men i noen tilfeller er det jo den nødvendige løsningen. Mener en lærer sa til meg en gang at en elev klikket i klasserommet, og at løsningen ble at hele klassen måtte sendes ut. Deretter raserte eleven hele klasserommet. Kunne jo ikke stoppe eleven, for det var jo ikke "fare for liv eller helse", og holding skal man kun gjøre i ekstreme tilfeller. Å måtte se på at en elev ødelegger skolens eiendom fordi man ikke har noe hjemmel for å bryte inn er jo spesielt.

Hva er dine tanker @HNilsen ?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Cedianar skrev: ons mai 31, 2023 9:54 am
HNilsen skrev: ons mai 31, 2023 8:07 am Vil lovfeste at lærerne kan gripe inn fysisk:

https://www.nrk.no/norge/vil-lovfeste-a ... 1.16427201
Ja det er vel på tide at det kommer klare regelverk for dette. Dette med "holding" og "hvor mye kan man holde" osv. har jo lenge vært et usikkermoment. Ingen lærere ønsker jo å måtte holde en elev, men i noen tilfeller er det jo den nødvendige løsningen. Mener en lærer sa til meg en gang at en elev klikket i klasserommet, og at løsningen ble at hele klassen måtte sendes ut. Deretter raserte eleven hele klasserommet. Kunne jo ikke stoppe eleven, for det var jo ikke "fare for liv eller helse", og holding skal man kun gjøre i ekstreme tilfeller. Å måtte se på at en elev ødelegger skolens eiendom fordi man ikke har noe hjemmel for å bryte inn er jo spesielt.

Hva er dine tanker @HNilsen ?
Min tanker er at dette tiltaket har lærerne hatt tilgang til også før det eventuelt blir omtalt i ny opplæringslov, men da under nødverge. Jeg tror derfor ikke den presiseringen gjør så mye fra eller til. Dessuten, når det kommer inn i opplæringsloven, så vil det jo også følge med krav til rapportering osv. Tror derfor uansett de fleste lærere ville valgt den løsningen som du beskriver. Det er ikke verdt å gå fysisk inn mot en elev for å beskytte noen stoler og noen pulter. Heller da prate med elevene når han har roet seg ned. Vi kommer langt med litt smidighet. Slike tilfeller hører uansett til unntakene. Det er i ytterst få tilfeller det blir nødvendig å gripe fysisk inn.Jeg tror annen utagering er en større utfordring i det daglige.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Jeg tror dessverre ikke det finnes noen endelig løsning på trakassering og vold i skolen. På gruppenivå tror jeg det er aldersadekvat at en del småbarn sparker, slår og skjeller ut de voksne når uheldige situasjoner oppstår. Like ens at noen få ungdommer gjør det. Det blir derfor noe vi må forholde oss til i skolen, akkurat som NAV-ansatte må forholde seg til aggressive klienter. Det eneste vi kan gjøre, er å gjøre mer av de vi allerede gjør: Være opptatt av det, rapportere, forebygge og finne skreddersydde tiltak til de få elevene vi vet om som kan utagere på en slik måte. Dessuten mener jeg at lærere også kan bli smidigere - og la vær å gå inn i situasjoner og konflikter som ikke er viktige. Det finnes også de lærerne som vil vinne over elever når det gjelder uvesentligheter, noe som kan trappe opp aggresjon og konfliktnivået. Må man stå steilt på sitt, i plenum, når eleven ikke vil ta av kapsen inne, eller kan man heller overse det og ta det opp med eleven når det er friminutt? Dette er også noe vi må kunne snakke ærlig om i denne debatten.

Disse tiltakene kan gjøre vold og trakassering sjeldnere i skolen. Det er hva vi alle ønsker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»