Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Pushback

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Pushback »

Karatel skrev: lør jun 10, 2023 3:12 pm
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 3:02 pm
Karatel skrev: lør jun 10, 2023 2:35 pm
Nå foreslår jeg at du ser litt på deg selv. Du kom nettopp med drøy og tvers gjennom uriktig anklage mot Ormen Lange: han støtter russerne samme hva det er.

Og nå klager du på hersketeknikk og personangrep og ber andre skjerpe seg.
Det er helt riktig. Jeg påpeker noe jeg har skrevet flere ganger her inne og det er en korrekt og på ingen måte drøy påstand. Det er noen brukere her som nærmest utelukkende tar russerne i forsvar og det er det de bidrar med. Dette står jeg 100% for. Ikke er det hersketeknikk, og ikke er det personangrep.

Du derimot både forteller meg at jeg ikke er i stand til å lese hva du skriver -> personangrep. Forklar meg vær så snill når og hvor jeg har angrepet din person eller evner

Du svarer heller ikke på den åpenbare motsetningen i det opprinnelige utsagnet, hvor du skriver rett ut at noen her har en "forestilling". Dette må ENTEN ha blitt skrevet, ELLER så er det fra din egen fantasi. Førstnevnte har du selv antydet at ikke er tilfelle, så da er din egen fantasi. Og når du blir arrestert på dette, så beskytter du deg bak at du ikke har påstått at noen har skrevet dette, selv om du tilskriver at noen har slike holdninger, og du skriver det på en måte som fremstår ganske hoverende gitt ditt første utsagn. Jeg mener dette er en hersketeknikk. Jeg er veldig overrasket over at du ikke gir deg på dette og innrømmer at det var tøvete skrevet, så hadde saken vært borte.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

@Karatel kort oppsumert:

Hvem er det som påstår at ukrainerne bare kan valse over russiske soldater som løper som forskremte kaniner?

Pushback

Legg inn av Pushback »

Rory-r skrev: lør jun 10, 2023 5:09 pm
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 3:02 pm
Karatel skrev: lør jun 10, 2023 2:35 pm

Du skal gråte over din egen manglende evne til å forstå det du leser.
Nei, jeg gråter over at du bruker en helt forferdelig hersketeknikk for å presse andre debattanter ned. Forøvrig er det veldig vanskelig å forstå hvordan noen skal "skape forestillinger" uten at man på en eller annen måte har uttrykt at man har en slik forestilling. Så det må nødvendigvis ha vært skrevet eller sagt et sted, i motsatt fall er det ren spekulasjon fra din side som du også kan holde deg for god til. Og nå følger du opp med personangrep på toppen av det hele.

I det hele tatt, skjerpings
Altså, må vi andre lese dette tullet ditt Pushback? Herregud så mye flisespikkeri. Karatel skriver ofte nyansert og ofte blir han misforstått fordi folk ikke evner å lese nyansene. La oss slippe mer gnaging...
Nei takk til hovering over andre og bruk av hersketeknikk og personangrep. Nyanser er bra, men det karatel driver med her er IKKE nyansering. Brukeren bruker "triks" i språket for å ta avstand for en påstand vedkommende ikke har noe ryggdekning for og så kaller vedkommende meg nærmest leseudyktig etterpå. Jeg vil påstå at det er du som ikke forstår hva som foregår her. Beklager at jeg ødela dagen din!

Jeg beklager derimot på ekte til alle på forumet for at jeg bråker og jeg skal gi meg. Men jeg mener det er veldig viktig at debattanter som er så til de grader tilstedeværende og setter premissene her inne, ikke holder på sånn og jeg kommer til å fortsette å reagere på dårlig oppførsel.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Skal være en russisk bil med militært personell inni, lurer på om han rakk å tenke...



Bilde

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pushback skrev: lør jun 10, 2023 7:23 pm
Karatel skrev: lør jun 10, 2023 3:12 pm
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 3:02 pm

Nå foreslår jeg at du ser litt på deg selv. Du kom nettopp med drøy og tvers gjennom uriktig anklage mot Ormen Lange: han støtter russerne samme hva det er.

Og nå klager du på hersketeknikk og personangrep og ber andre skjerpe seg.
Det er helt riktig. Jeg påpeker noe jeg har skrevet flere ganger her inne og det er en korrekt og på ingen måte drøy påstand. Det er noen brukere her som nærmest utelukkende tar russerne i forsvar og det er det de bidrar med. Dette står jeg 100% for. Ikke er det hersketeknikk, og ikke er det personangrep.

Du derimot både forteller meg at jeg ikke er i stand til å lese hva du skriver -> personangrep. Forklar meg vær så snill når og hvor jeg har angrepet din person eller evner

Du svarer heller ikke på den åpenbare motsetningen i det opprinnelige utsagnet, hvor du skriver rett ut at noen her har en "forestilling". Dette må ENTEN ha blitt skrevet, ELLER så er det fra din egen fantasi. Førstnevnte har du selv antydet at ikke er tilfelle, så da er din egen fantasi. Og når du blir arrestert på dette, så beskytter du deg bak at du ikke har påstått at noen har skrevet dette, selv om du tilskriver at noen har slike holdninger, og du skriver det på en måte som fremstår ganske hoverende gitt ditt første utsagn. Jeg mener dette er en hersketeknikk. Jeg er veldig overrasket over at du ikke gir deg på dette og innrømmer at det var tøvete skrevet, så hadde saken vært borte.
Nå må du jammen gi deg, her bekrefter du at du ikke forstår det du leser.

En debattant skriver at han ikke har noen tro på at NATO vil kunne jage alle russere ut av Ukraina på 2-3 dager, og dermed beskylder du han straks for å forsvare russerne.

Hvordan er det mulig å tro at du forstår det du leser, når man ser noe slikt? Og dette står du til og med 100 prosent inne for. Hva skal man tro?

Du spør om hvor og når du har angrepet min person og mine evner.

Et helt meningsløst spørsmål. Jeg har aldri beskyldt deg for personangrep. Du har aldri angrepet min person og mine evner.

Jeg har skrevet at det er dannet en forestilling. At noen her har en forestilling, har jeg ikke skrevet.

Når noen ikke et enige med deg og forteller deg at du tar feil, er ikke det hersketeknikk, det er noe som kalles uenighet.

Pushback

Legg inn av Pushback »

@Karatel, gi deg. Du er på tynn is. Ormen har jeg skrevet det samme til ved flere anledninger senest for noen få dager siden da sidene her var fulle av Ormens og Garindians russerinfo. Jeg har påpekt det gang på gang, men hvis du ikke ser at det er et mønster der så aksepterer jeg at du ikke ser det. Ferdig med saken.

Kjære vennlige med debattant: I forrige innlegg ber du meg se meg selv i speilet hva gjelder min påstand og hersketeknikk. Eller betyr det du skrev der også noe helt annet? "Og så ber du andre ..." <-- Hva annet skal dette bety enn at du anklager meg for det samme?

Du har skrevet at det er dannet forestillinger, som du er blitt konfrontert med minst 2 ganger nå uten svar. Du trenger ikke å svare. Du kan bare si det som det er, du spekulerer.

Du er en glimrende debattant med mye innsikt, men dette her blir for dumt

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pushback skrev: lør jun 10, 2023 8:14 pm @Karatel, gi deg. Du er på tynn is. Ormen har jeg skrevet det samme til ved flere anledninger senest for noen få dager siden da sidene her var fulle av Ormens og Garindians russerinfo. Jeg har påpekt det gang på gang, men hvis du ikke ser at det er et mønster der så aksepterer jeg at du ikke ser det. Ferdig med saken.

Kjære vennlige med debattant: I forrige innlegg ber du meg se meg selv i speilet hva gjelder min påstand og hersketeknikk. Eller betyr det du skrev der også noe helt annet? "Og så ber du andre ..." <-- Hva annet skal dette bety enn at du anklager meg for det samme?

Du har skrevet at det er dannet forestillinger, som du er blitt konfrontert med minst 2 ganger nå uten svar. Du trenger ikke å svare. Du kan bare si det som det er, du spekulerer.

Du er en glimrende debattant med mye innsikt, men dette her blir for dumt
Det du mener om Ormen og Garindan, må du si til dem, ikke til meg.

Hva jeg mener med «forestilling» har jeg utdypet og forklart i flere innlegg om synsing, mening og tro. Det skulle være enkelt å forstå.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

De russiske soldatene visste at demningen skulle sprenges, men selvfølgelig gikk det ikke helt etter planen. Russere i et nøtteskall er en blanding av ondskap og inkompetanse.

Det har også kommet frem at russerne konfiskerte båter på den okkuperte siden av elva i dagene før demningen ble sprengt.



Reservoaret er nå så godt som tømt...



Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »



🙂🤫

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 5:48 pm Mediedekningen har stort sett vært grei i vesten. Mediedekningen i starten var også god. Den slo korrekt nok fast at angrepet på Kyiv var en av de største militære fiaskoene etter at Napoleon i oktober 1812 bestemte seg for å dra hjem med hele De la Grande Arme’ etter å ha erobret Moskva. Om ukrainerne har møtt hard motstand som i tvillingbyene i fjor sommer og ved Bakhmut i vinter og i går Aftenpostens video, så er det kommunisert ut. I russisk media er dette fortsatt ikke en krig. Tapstallene er begrenset. Russerne vil seire mot NATO, nazistene og satanistene i Kyiv. Troverdighet ?

Noen dager før krigen var en general på norsk TV og forklarte at Russland ikke var i nærheten av å ha nok mann til å erobre Ukrainia. Det var et enkelt mattestykke hvor man hadde erfaringstall på hvor mange soldater man trengte pr kvm2, det enorme antallet kvm2 i Ukrainia, og det faktum at Russland ikke var i nærheten av så mange soldater.

Budskapet var at alle, inkludert Russland, forstod dette. Videre ble det gjort et stort poeng ut av at Ukrainia denne gangen var godt forberedt på et angrep og at de hadde blitt en stor militærmakt mht antall soldater, våpen og vestlig støtte. Buskapet var i klartekst at Russland ville slite veldig hvis de angrep Ukrainia og de ville trolig gå for begrensede områder hvis det ble krig.

Straks krigen brøt ut ble retorikken drastisk endret. Fra dette tidspunkt var det slik at en invasjon av Ukrainia burde være lett. Det burde ta maks tre dager og alt annet er fiasko. Altså, selv ikke Nato hadde tatt det enorme landet Ukrainia, med hundretusener av soldater som har barrikadert seg i skyttergraver, på tre dager! Dette er effektiv krigspropaganda for å sikre at uansett hva Russland skulle fått til ville det bli omtalt som fiasko.

Det var også en serie av snart dør Putin / Russland går konkurs / Russland går tom for raketter / folkeopprør i Russland / Swift- utstenging vil lamme Russland / Rubel blir verdiløs mm. I starten var disse milepælene aldri mer enn en noen dager unna og de ble flyttet uke for uke. Det er i grunn et mirakel at Putin lever, at russere har mat og klær, at de fortsatt har raketter, at Putin fortsatt sitter trygt og at russere fortsatt drar på sommerferie mht alt vi har hørt de siste årene.

Du må gjerne nekte å innse det, men realiteten er at vi utsettes for krigspropaganda. Man kan med rette si at det ikke er behov for propaganda på den vinnende siden (og det er derfor jeg mener all fakta bør komme på bordet), men det skjer likevel.
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 5:48 pm Du er neppe rette vedkommende å svare, men la gå. Om Aftenpostens video ? Hva er det ukrainerne tenker på ? Kjøre rett inn i et minefelt tyder på dårlig etterretning og planlegging. Det å bli tatt i bakhold tyder enda mer på dårlig etterretning / planlegging. Det er eldgammel militær doktrine at man vet hva man angriper, og at den angripende part først angriper etter å ha utsatt den forsvarende side for massiv ild fra langdistansevåpen. Selv kohortene til Djenghis Kahn fulgte denne taktikken.
Det har vært et par år her hvor russiske angrep har blitt idiotforklart. Det samme kan gjøres med angrepene som Ukrainia nå kommer med, som du viser her, men jeg tror realiteten er at det er lett å være etterpåklok. Når man vet hva som gikk galt er det lett å vite hvordan man skulle unngå det, men luksusen av etterpåklokskap har ikke soldatene som nå er døde.

Man kan velge å tro at alle som angriper er idioter, men jeg finner Varulvs forklaringer mer troverdige. At Russland faktisk har noen effektive våpen og at de tross mange tabber gjør noe riktig. Det er et faktum at russerne får til mer enn de får "ære" for i vestlig media og jeg syns det er interessant å vite hva de lykkes med. Det er her Varulvs redegjørelser om Lancet, EW ol. skiller seg ut blant de forutsigbare historiene om fulle russiske soldater og tanks fra 1850.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Orakelet skrev: lør jun 10, 2023 9:34 pm
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 5:48 pm Mediedekningen har stort sett vært grei i vesten. Mediedekningen i starten var også god. Den slo korrekt nok fast at angrepet på Kyiv var en av de største militære fiaskoene etter at Napoleon i oktober 1812 bestemte seg for å dra hjem med hele De la Grande Arme’ etter å ha erobret Moskva. Om ukrainerne har møtt hard motstand som i tvillingbyene i fjor sommer og ved Bakhmut i vinter og i går Aftenpostens video, så er det kommunisert ut. I russisk media er dette fortsatt ikke en krig. Tapstallene er begrenset. Russerne vil seire mot NATO, nazistene og satanistene i Kyiv. Troverdighet ?

Noen dager før krigen var en general på norsk TV og forklarte at Russland ikke var i nærheten av å ha nok mann til å erobre Ukrainia. Det var et enkelt mattestykke hvor man hadde erfaringstall på hvor mange soldater man trengte pr kvm2, det enorme antallet kvm2 i Ukrainia, og det faktum at Russland ikke var i nærheten av så mange soldater.

Budskapet var at alle, inkludert Russland, forstod dette. Videre ble det gjort et stort poeng ut av at Ukrainia denne gangen var godt forberedt på et angrep og at de hadde blitt en stor militærmakt mht antall soldater, våpen og vestlig støtte. Buskapet var i klartekst at Russland ville slite veldig hvis de angrep Ukrainia og de ville trolig gå for begrensede områder hvis det ble krig.

Straks krigen brøt ut ble retorikken drastisk endret. Fra dette tidspunkt var det slik at en invasjon av Ukrainia burde være lett. Det burde ta maks tre dager og alt annet er fiasko. Altså, selv ikke Nato hadde tatt det enorme landet Ukrainia, med hundretusener av soldater som har barrikadert seg i skyttergraver, på tre dager! Dette er effektiv krigspropaganda for å sikre at uansett hva Russland skulle fått til ville det bli omtalt som fiasko.

Det var også en serie av snart dør Putin / Russland går konkurs / Russland går tom for raketter / folkeopprør i Russland / Swift- utstenging vil lamme Russland / Rubel blir verdiløs mm. I starten var disse milepælene aldri mer enn en noen dager unna og de ble flyttet uke for uke. Det er i grunn et mirakel at Putin lever, at russere har mat og klær, at de fortsatt har raketter, at Putin fortsatt sitter trygt og at russere fortsatt drar på sommerferie mht alt vi har hørt de siste årene.

Du må gjerne nekte å innse det, men realiteten er at vi utsettes for krigspropaganda. Man kan med rette si at det ikke er behov for propaganda på den vinnende siden (og det er derfor jeg mener all fakta bør komme på bordet), men det skjer likevel.
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 5:48 pm Du er neppe rette vedkommende å svare, men la gå. Om Aftenpostens video ? Hva er det ukrainerne tenker på ? Kjøre rett inn i et minefelt tyder på dårlig etterretning og planlegging. Det å bli tatt i bakhold tyder enda mer på dårlig etterretning / planlegging. Det er eldgammel militær doktrine at man vet hva man angriper, og at den angripende part først angriper etter å ha utsatt den forsvarende side for massiv ild fra langdistansevåpen. Selv kohortene til Djenghis Kahn fulgte denne taktikken.
Det har vært et par år her hvor russiske angrep har blitt idiotforklart. Det samme kan gjøres med angrepene som Ukrainia nå kommer med, som du viser her, men jeg tror realiteten er at det er lett å være etterpåklok. Når man vet hva som gikk galt er det lett å vite hvordan man skulle unngå det, men luksusen av etterpåklokskap har ikke soldatene som nå er døde.

Man kan velge å tro at alle som angriper er idioter, men jeg finner Varulvs forklaringer mer troverdige. At Russland faktisk har noen effektive våpen og at de tross mange tabber gjør noe riktig. Det er et faktum at russerne får til mer enn de får "ære" for i vestlig media og jeg syns det er interessant å vite hva de lykkes med. Det er her Varulvs redegjørelser om Lancet, EW ol. skiller seg ut blant de forutsigbare historiene om fulle russiske soldater og tanks fra 1850.
Ser du ikke fotball ? CL finale ? En finale russerne mistet i fjor. Ute av mange gode selskap, og godt er det. Full isolasjon av fascistregimet. Skal en uke til Kreta i juli. Skal bli deilig å bo på et hotell uten brautende idioter.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Oi, oi, oi, oi, som du holder med russland (og varulv - merker meg det).
Orakelet skrev: lør jun 10, 2023 9:34 pm
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 5:48 pm Mediedekningen har stort sett vært grei i vesten. Mediedekningen i starten var også god. Den slo korrekt nok fast at angrepet på Kyiv var en av de største militære fiaskoene etter at Napoleon i oktober 1812 bestemte seg for å dra hjem med hele De la Grande Arme’ etter å ha erobret Moskva. Om ukrainerne har møtt hard motstand som i tvillingbyene i fjor sommer og ved Bakhmut i vinter og i går Aftenpostens video, så er det kommunisert ut. I russisk media er dette fortsatt ikke en krig. Tapstallene er begrenset. Russerne vil seire mot NATO, nazistene og satanistene i Kyiv. Troverdighet ?

Noen dager før krigen var en general på norsk TV og forklarte at Russland ikke var i nærheten av å ha nok mann til å erobre Ukrainia. Det var et enkelt mattestykke hvor man hadde erfaringstall på hvor mange soldater man trengte pr kvm2, det enorme antallet kvm2 i Ukrainia, og det faktum at Russland ikke var i nærheten av så mange soldater.

Budskapet var at alle, inkludert Russland, forstod dette. Videre ble det gjort et stort poeng ut av at Ukrainia denne gangen var godt forberedt på et angrep og at de hadde blitt en stor militærmakt mht antall soldater, våpen og vestlig støtte. Buskapet var i klartekst at Russland ville slite veldig hvis de angrep Ukrainia og de ville trolig gå for begrensede områder hvis det ble krig.

Straks krigen brøt ut ble retorikken drastisk endret. Fra dette tidspunkt var det slik at en invasjon av Ukrainia burde være lett. Det burde ta maks tre dager og alt annet er fiasko. Altså, selv ikke Nato hadde tatt det enorme landet Ukrainia, med hundretusener av soldater som har barrikadert seg i skyttergraver, på tre dager! Dette er effektiv krigspropaganda for å sikre at uansett hva Russland skulle fått til ville det bli omtalt som fiasko.

Det var også en serie av snart dør Putin / Russland går konkurs / Russland går tom for raketter / folkeopprør i Russland / Swift- utstenging vil lamme Russland / Rubel blir verdiløs mm. I starten var disse milepælene aldri mer enn en noen dager unna og de ble flyttet uke for uke. Det er i grunn et mirakel at Putin lever, at russere har mat og klær, at de fortsatt har raketter, at Putin fortsatt sitter trygt og at russere fortsatt drar på sommerferie mht alt vi har hørt de siste årene.

Du må gjerne nekte å innse det, men realiteten er at vi utsettes for krigspropaganda. Man kan med rette si at det ikke er behov for propaganda på den vinnende siden (og det er derfor jeg mener all fakta bør komme på bordet), men det skjer likevel.
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 5:48 pm Du er neppe rette vedkommende å svare, men la gå. Om Aftenpostens video ? Hva er det ukrainerne tenker på ? Kjøre rett inn i et minefelt tyder på dårlig etterretning og planlegging. Det å bli tatt i bakhold tyder enda mer på dårlig etterretning / planlegging. Det er eldgammel militær doktrine at man vet hva man angriper, og at den angripende part først angriper etter å ha utsatt den forsvarende side for massiv ild fra langdistansevåpen. Selv kohortene til Djenghis Kahn fulgte denne taktikken.
Det har vært et par år her hvor russiske angrep har blitt idiotforklart. Det samme kan gjøres med angrepene som Ukrainia nå kommer med, som du viser her, men jeg tror realiteten er at det er lett å være etterpåklok. Når man vet hva som gikk galt er det lett å vite hvordan man skulle unngå det, men luksusen av etterpåklokskap har ikke soldatene som nå er døde.

Man kan velge å tro at alle som angriper er idioter, men jeg finner Varulvs forklaringer mer troverdige. At Russland faktisk har noen effektive våpen og at de tross mange tabber gjør noe riktig. Det er et faktum at russerne får til mer enn de får "ære" for i vestlig media og jeg syns det er interessant å vite hva de lykkes med. Det er her Varulvs redegjørelser om Lancet, EW ol. skiller seg ut blant de forutsigbare historiene om fulle russiske soldater og tanks fra 1850.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Angående saken vi snakket om for noen dager siden:

"Ukrainsk hjelpeorganisasjon bekrefter at de har et enormt behov for beskyttelsesutstyret som havner i norske forbrenningsovner.
...
En erfaren minerydder i Norsk Folkehjelp forteller nå at det er ingenting som tilsier at utløpt datostempling «i vesentlig grad forringer evnen til å beskytte.»

– Veldig merkelig at de ødelegger utstyr
Nettavisen har fått bekreftet fra flere hold at det er et kritisk behov for beskyttelsesutstyr blant ukrainske hjelpearbeidere.

Den ukrainske hjelpeorganisasjonen People’s Self-Defense Lviv opplyser at de har et enormt behov for både hjelmer og beskyttelsesvester.
...
– Jeg synes det er veldig merkelig at de ødelegger utstyr som kan brukes til noe nyttig. Det er akkurat denne typen hjelp vi trenger. Vi har mange organisasjoner her i Ukraina som står klare til å ta imot dette beskyttelsesutstyret, sier Avetisian til Nettavisen på telefon fra Lviv i Ukraina.
...
Avetisian forsikrer om at ukrainske hjelpeorganisasjoner er villig til å gi bekreftelser til norske myndigheter på at de ønsker beskyttelsesutstyret.

– Hvis det er snakk om utløpt datostempling og standarden ellers er bra, ser vi ingen problemer med at folk bruker dette utstyret. Vi er åpne for å diskutere og er villig til å tilby en formell henvendelse på at vi vil ta imot og bruke utstyret, sier hun." https://www.nettavisen.no/nyheter/ukrai ... 95-1149588

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Garindan skrev: lør jun 10, 2023 12:54 pm
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 12:17 pm
OrmenLange skrev: lør jun 10, 2023 11:43 am
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.
Fordi russerne fortsatt kriger som i 1916 eller 1943. Tanks, artilleri og infanteri er det viktigste. Luftrommet klarer ikke russerne å håndtere. De prøvde i krigens innledende dager og uker, med svermer av kamp- og transporthelikopter, kamp- og transportfly over og rundt Kyiv. De måtte gi opp, fordi fly mv ble skutt ned. De ga opp, eller for å følge Varulv sin teori eller omskrivning av nederlaget, det er ikke gammel Sovjet doktrine å ta kontroll over noe luftrom.
► Show Spoiler


Doktrinen er å nekte fienden å ta kontroll over luftrommet. Ukraina har også "arvet" denne sovjetiske doktrinen. Det er grunnen til at russerne heller ikke kunne ta kontroll over luftrommet. Det er ønsketenkning å tro at NATO ville klart og tatt kontroll over luftrommet mot det russiske landbaserte antiluftskytset som har blitt videreutviklet av russerne og er følgelig enda bedre enn det ukrainske. Amerikanerne holdt vel på i månedsvis med flybombing av Irak, mot et mye dårligere luftforsvarssystem enn Russland og Ukraina, før de turde å gå inn med bakkestyrkene.
Det må påpekes at det serbiske luftvernsforsvaret ALDRI var tatt ut av NATO-allierte under den tapte våren i 1999. Russernes største ulempe i dag er at disses S-300/400 SAM systemer er for stor og for klumpete, som ukrainerne og armenerne hadde oppdaget i de siste årene - og som russerne også har opplevd. Den sovjetiske doktrinen var først utprøvd i 1973, og det var kommet som et stort sjokk for israelerne som måtte få omfattende assistanse fra USA. Den var deretter sett under strid mellom Kina og Vietnam i 1979, da var det bortimot umulig for begge å sende ut sine flyene mot hverandre. Sovjeterne som så at det virker, satset deretter på fornekting av fiendtlig overtagelse av luftrommet og samtidig gjøre det mulig for sine flystyrker beregnet for taktisk luftkrig - som under 2.vk - å kunne operere uten frykt for fiendefly, slik at den eneste frykten er om motparten har samme doktrine som dem selv. Dessuten hadde serberne demonstrert at luftkrig ikke kan vinne en krig, og dette var amerikanernes største feilvurdering for et kvart århundre - nemlig at flystyrker kan vinne på egenhånd. Milosevic ga seg fordi store NATO-styrker var i anmarsj for en bakkeinvasjon.

Russerne tok riktig lekse av Kosovo-krigen, de innså at kampluftvern er fremdeles viktig, men også at de må beskytte dem mot anti-radar utstyr og EW krigføring, samtidig som de trenger å beskytte sine styrkene i møte med GPS-styrte våpensystemer, så et tredje element blir tilføyd, og hittil under krigen i Ukraina har det vist seg at dette fungere helt utmerket. Så utmerket at dette sjokkerte amerikanerne som hadde bare konsentrert seg om flybårne EW, selv om dette har en tung pris; russerne kunne ikke kommunisere seg mellom når det er meget sterk elektromagnetisk stråling. I fakta, russerne hadde ignorerte sine egne bakkestyrkene og flystyrkene til fordel for strategiske styrker og spesialstyrker som er i et helt annet liga, at bare amerikanerne kan takle dem på lik fot. Og disse styrkene er ikke sterkt merket av stridighetene. Lancet og ZALA lot til å ha satellittkommunikasjon fordi disses presentasjonene er helt uhørt selv målt mot amerikansk standard. Disse kunne ta fordel av faktumet om at NATO er svært langt bakover når det gjelder taktisk EW, og da ZALA spotterdroner opererte i horisonten, var EW som kunne stoppe Lancet, maktløst.

Russernes grunnleggende krigsideal fra meget gammelt av er å slite ned sine fiender i en utmattelsesprøve. Russisk forsøk på strategisk bombing gikk galt, rett og slett på grunn av de meget lange avstandene i øst, og dermed satset alltid på taktisk luftkrig for å støtte sin hær - en trenger bare å se på de strategiske bombeflyene. Tu-22M3 er i realiteten taktiske bombefly, og Tu-95 var i realiteten aldri ment som annet enn stand-off våpenplattform, i 1950-tallet valgt russerne å oppgi alle ideer om direkte bombeangrep og utvikle svære flybårne kryssermissiler som var lite annet enn raketter påmonterte vinger - eller MiG-15 fly uten cockpit. Fram til Su-24 var det ikke sett jagerbombefly/bombefly med kapasitet for strategisk flygning i Sovjetunionen. Det var først i 1970-tallet sovjetiske militærsplanleggerne begynte å vektlegge nålestikkangrep ved dyp penetrering av fiendtlig luftrom.

Ideen om å slite ned sine fiendene har utformet sovjetisk militærsdoktrine og deretter russisk militær sinnelag. De simpelt nektet å etterape vestlig krigføring som ville ha vært for krevende for dem. Det generelle kompetansenivået og det tekniske ferdighetsnivået er selv den dag i dag altfor dårlig med klar unntak av de nevnte spesialstyrkene innenfor EW, dronebruk og luftvern. Da Putin ville invadere Ukraina, hadde eks-offiserer reagert negativt - fordi de var veldig klart over at ukrainerne vil være den verste motstanderen i hele verden. Fordi ukrainerne vil slite dem i retur.

Etter hva som hadde kommet fram under krigen, er det åpenbart at den russiske soldatmaterialen er nærmest perfekt for en offiser i 1890-tallet - sterk, villig, ignorant for døden og prøvelsene, fatalistisk inntil dødslengsel i praksis, ekstremt kuet selv i de verste omstendigheter, dum (hjerneløst) og ekstremt aggressiv uten tanke på moral, deres lidelsene "hevnes" ved å angripe fienden med en skremmende hatsfylt kraft. De er rett og slett muskelbunter uten hjerne eller hjerte. Nærmest ustoppelig for vestlige soldater fra vår egne samfunn. Disses villighet, doktrine og total hensynsløshet mot seg selv som mot andre - og mot krigsreglene ved å føre en total krig uten moral og etikk - ville ha vært avgjørende sammen med overlegne ildkraft. De ville ha vunnet en krig mot NATO om USA holder seg unna. Fordi de bryr seg ikke om regler i kontrast til de inkompetente politikerne som forby miner, klasevåpen, moralødeleggende våpen og trodd på "mirakelvåpnene". Men ukrainerne er ikke NATO og heller er ikke et vestlig folk som hadde blitt for "myk".

Det er hvorfor Russland ikke kan vinne mot Ukraina. I eldre tid kunne man slite ned sine motstandere uten konsekvenser, men dette er ikke mulig i dag med demografisk nedgang og liten erstatningspotensialitet av våpensystemer. Ved å angripe og angripe påført dessuten russerne på seg større unødvendig tap enn ønskelig, og brukt opp sine våpnene og ammunisjon raskere enn ønskelig, nå har de bare mindre enn ett år igjen før alt er oppbrukt. Hvilken er uakseptert for russerne som bestyrer et meget stort land.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Mye som skjer nå, og mye vi ikke har den fulle oversikt over enda. Håper det dog går litt fremover, og tror det faktisk, selv om russerne gir tøff motstand ikke uventet. Mye tap på begge sider inkludert vestlig materiell som er levert gjør at folk mister helt hodet. Det glemmes litt at fascistene fra kreml har brutale tap nå også, og de vil slite mer med å erstatte dette enn Ukraina. For å muntre opp i en tøff tid må en fersk Himars/M270 video serveres. Dette Gradbatteriet vil aldri skyte mer da det har trillioner tungstenhull i seg.


Også russerne havner i tung artilleri ild. Disse var nok sendt for å møte trusselen i Zaporitsja, ut fra geolokasjon. Egentlig rart også så langt fra linjene de er.
Sist redigert av Fernandovonarb den lør jun 10, 2023 11:11 pm, redigert 1 gang totalt.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »


Russerne måtte selvsagt overgå sine motstanderne i enhver.

Og Pentagon er i ferd med å hente fram pisken for fremtidige møter med den ukrainske staben, det meldes at de vil sette ukrainerne "i skole". Selv om motoffensiven ikke har mislykket, har det hendt misere som ville ha kostet en amerikansk offiser rangene og karriere - og dette må få konsekvenser. Det er formildende omstendigheter, men ikke nok for å unngå bitende kritikk.

Kritikk er det som vinne kriger. Jo mer rettmessig kritikk, jo mer lærer man, og krigen kan vinnes.

Jack

Legg inn av Jack »


Jack

Legg inn av Jack »

Since both sides are already reporting it, I will release the information I collected, too. There is anyway a delay of this information and therefore does not compromise OPSEC.

Almost the entire forward defense line of the Russian army near Velyka Novosilka - around 20 km long - has been wiped out. Ukrainian forces liberated Neskuchne and Novodonets'ke.

Based on Russian drone footage we know that Ukrainian forces are already operating further south, hammering Russian forces in Storozheve and the little village of Blahodatne, nearby.





OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Pushback skrev: lør jun 10, 2023 12:40 pm
OrmenLange skrev: lør jun 10, 2023 11:43 am
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet.
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.
Hele tiden, konstant og uten unntak tar du Russerne i forsvar.
Hele tiden, konstant og uten unntak spyr du ut edder og galle i denne tråden. Du bidrar med absolutt null konstruktive innlegg. Det eneste du gjør er å klage på andre. Jeg foreslår du rapporterer til moderator heller enn evinnelig sutring her inne. God natt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Jack skrev: søn jun 11, 2023 12:16 am Since both sides are already reporting it, I will release the information I collected, too. There is anyway a delay of this information and therefore does not compromise OPSEC.

Almost the entire forward defense line of the Russian army near Velyka Novosilka - around 20 km long - has been wiped out. Ukrainian forces liberated Neskuchne and Novodonets'ke.

Based on Russian drone footage we know that Ukrainian forces are already operating further south, hammering Russian forces in Storozheve and the little village of Blahodatne, nearby.




🤞

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Pushback skrev: lør jun 10, 2023 7:23 pm
Du svarer heller ikke på den åpenbare motsetningen i det opprinnelige utsagnet, hvor du skriver rett ut at noen her har en "forestilling". Dette må ENTEN ha blitt skrevet, ELLER så er det fra din egen fantasi. Førstnevnte har du selv antydet at ikke er tilfelle, så da er din egen fantasi. Og når du blir arrestert på dette, så beskytter du deg bak at du ikke har påstått at noen har skrevet dette, selv om du tilskriver at noen har slike holdninger, og du skriver det på en måte som fremstår ganske hoverende gitt ditt første utsagn. Jeg mener dette er en hersketeknikk. Jeg er veldig overrasket over at du ikke gir deg på dette og innrømmer at det var tøvete skrevet, så hadde saken vært borte.
Det har blitt skrevet bl.a at ukrainerne bare trenger å finne et svakt punkt, slå inn en kile, så spre seg ut i en vifte bak de russiske linjene så er det gg for russerne. Høres ut som noen forestilte seg at det skulle bli enkelt.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

kytec skrev: lør jun 10, 2023 7:27 pm @Karatel kort oppsumert:

Hvem er det som påstår at ukrainerne bare kan valse over russiske soldater som løper som forskremte kaniner?
viewtopic.php?p=1247772&hilit=vifteform#p1247772
av Crazy Horse » tor jan 26, 2023 7:23 pm
Siste avsnitt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Garindan skrev: søn jun 11, 2023 12:55 am
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 7:23 pm
Du svarer heller ikke på den åpenbare motsetningen i det opprinnelige utsagnet, hvor du skriver rett ut at noen her har en "forestilling". Dette må ENTEN ha blitt skrevet, ELLER så er det fra din egen fantasi. Førstnevnte har du selv antydet at ikke er tilfelle, så da er din egen fantasi. Og når du blir arrestert på dette, så beskytter du deg bak at du ikke har påstått at noen har skrevet dette, selv om du tilskriver at noen har slike holdninger, og du skriver det på en måte som fremstår ganske hoverende gitt ditt første utsagn. Jeg mener dette er en hersketeknikk. Jeg er veldig overrasket over at du ikke gir deg på dette og innrømmer at det var tøvete skrevet, så hadde saken vært borte.
Det har blitt skrevet bl.a at ukrainerne bare trenger å finne et svakt punkt, slå inn en kile, så spre seg ut i en vifte bak de russiske linjene så er det gg for russerne. Høres ut som noen forestilte seg at det skulle bli enkelt.
Jeg skrev det du siterte, prorussiske fascist. Dette er en taktikk i militærstrategien om man ikke kan gå rundt forsvarsstillinger som i tyskernes blitzkrieg mot franske stillinger i juni 1940. Her kan ikke ukrainerne gå rundt fordi de russiske defensive forsvarsstillingene strekker seg over en avstand på mer enn 100 mil. Da er dette med å presse seg gjennom på et svakt punkt et godt alternativ, og jeg tror det er det som er i ferd med å skje nå i natt.

Det russiske artilleriet som forleden dag dessverre ødela ukrainske panservogner og tok en del liv hos våre ukrainske venner avslørte sine posisjoner. Resten ordnet HIMARS. De døde ukrainerne er forhåpentligvis hevnet.

12dd

Legg inn av 12dd »

Garindan skrev: søn jun 11, 2023 1:04 am
kytec skrev: lør jun 10, 2023 7:27 pm @Karatel kort oppsumert:

Hvem er det som påstår at ukrainerne bare kan valse over russiske soldater som løper som forskremte kaniner?
viewtopic.php?p=1247772&hilit=vifteform#p1247772
av Crazy Horse » tor jan 26, 2023 7:23 pm
Siste avsnitt.
Så du fant ikke noe da du søkte på "valse over"?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Døde russere som lå nedgravd på russisk side av elven der demningen ble sprengt har begynt å dukke opp. Fascistene bryr seg ikke om liv, selv ikke sine egne. Håper de mistet enormt med utstyr i stuntet de gjorde med å sprenge demningen.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

12dd skrev: søn jun 11, 2023 1:22 am
Garindan skrev: søn jun 11, 2023 1:04 am
kytec skrev: lør jun 10, 2023 7:27 pm @Karatel kort oppsumert:

Hvem er det som påstår at ukrainerne bare kan valse over russiske soldater som løper som forskremte kaniner?
viewtopic.php?p=1247772&hilit=vifteform#p1247772
av Crazy Horse » tor jan 26, 2023 7:23 pm
Siste avsnitt.
Så du fant ikke noe da du søkte på "valse over"?
Kan ikke huske at noen har skrevet akkurat det. Men å slå inn en kile og spre seg ut i en vifteform og få russerne til å flykte har blitt skrevet flere ganger. Vet ikke om det er flere enn CrazyHorse som har skrevet det, men det spiller ingen rolle. Jeg beviste at det har blitt skrevet. Jeg tror du muligens henger deg opp i semantikk når kytec brukte uttrykket "valse over". I praksis betyr det det samme, gjør det ikke?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Crazy Horse skrev: søn jun 11, 2023 1:09 am
Garindan skrev: søn jun 11, 2023 12:55 am
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 7:23 pm
Du svarer heller ikke på den åpenbare motsetningen i det opprinnelige utsagnet, hvor du skriver rett ut at noen her har en "forestilling". Dette må ENTEN ha blitt skrevet, ELLER så er det fra din egen fantasi. Førstnevnte har du selv antydet at ikke er tilfelle, så da er din egen fantasi. Og når du blir arrestert på dette, så beskytter du deg bak at du ikke har påstått at noen har skrevet dette, selv om du tilskriver at noen har slike holdninger, og du skriver det på en måte som fremstår ganske hoverende gitt ditt første utsagn. Jeg mener dette er en hersketeknikk. Jeg er veldig overrasket over at du ikke gir deg på dette og innrømmer at det var tøvete skrevet, så hadde saken vært borte.
Det har blitt skrevet bl.a at ukrainerne bare trenger å finne et svakt punkt, slå inn en kile, så spre seg ut i en vifte bak de russiske linjene så er det gg for russerne. Høres ut som noen forestilte seg at det skulle bli enkelt.
Jeg skrev det du siterte, prorussiske fascist. Dette er en taktikk i militærstrategien om man ikke kan gå rundt forsvarsstillinger som i tyskernes blitzkrieg mot franske stillinger i juni 1940. Her kan ikke ukrainerne gå rundt fordi de russiske defensive forsvarsstillingene strekker seg over en avstand på mer enn 100 mil. Da er dette med å presse seg gjennom på et svakt punkt et godt alternativ, og jeg tror det er det som er i ferd med å skje nå i natt.

Det russiske artilleriet som forleden dag dessverre ødela ukrainske panservogner og tok en del liv hos våre ukrainske venner avslørte sine posisjoner. Resten ordnet HIMARS. De døde ukrainerne er forhåpentligvis hevnet.
Fascist kan du vel selv være som anklager alle som ikke vil være med på ensrettingen for å være dårlige mennesker etc.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Vi har lest at Russland gir familier som mister medlemmer av familien i krigen en eller annen form for gave. Det startet vel med en Lada, men har gått nedover mot null.

Det siste nå skal være sirkus billetter.


Hmm

Legg inn av Hmm »

Crazy Horse skrev: søn jun 11, 2023 1:09 am
Garindan skrev: søn jun 11, 2023 12:55 am
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 7:23 pm
Du svarer heller ikke på den åpenbare motsetningen i det opprinnelige utsagnet, hvor du skriver rett ut at noen her har en "forestilling". Dette må ENTEN ha blitt skrevet, ELLER så er det fra din egen fantasi. Førstnevnte har du selv antydet at ikke er tilfelle, så da er din egen fantasi. Og når du blir arrestert på dette, så beskytter du deg bak at du ikke har påstått at noen har skrevet dette, selv om du tilskriver at noen har slike holdninger, og du skriver det på en måte som fremstår ganske hoverende gitt ditt første utsagn. Jeg mener dette er en hersketeknikk. Jeg er veldig overrasket over at du ikke gir deg på dette og innrømmer at det var tøvete skrevet, så hadde saken vært borte.
Det har blitt skrevet bl.a at ukrainerne bare trenger å finne et svakt punkt, slå inn en kile, så spre seg ut i en vifte bak de russiske linjene så er det gg for russerne. Høres ut som noen forestilte seg at det skulle bli enkelt.
Jeg skrev det du siterte, prorussiske fascist. Dette er en taktikk i militærstrategien om man ikke kan gå rundt forsvarsstillinger som i tyskernes blitzkrieg mot franske stillinger i juni 1940. Her kan ikke ukrainerne gå rundt fordi de russiske defensive forsvarsstillingene strekker seg over en avstand på mer enn 100 mil. Da er dette med å presse seg gjennom på et svakt punkt et godt alternativ, og jeg tror det er det som er i ferd med å skje nå i natt.

Det russiske artilleriet som forleden dag dessverre ødela ukrainske panservogner og tok en del liv hos våre ukrainske venner avslørte sine posisjoner. Resten ordnet HIMARS. De døde ukrainerne er forhåpentligvis hevnet.
Med kun referanse til uthevet tekst.

Det virker som om Ukraina angriper mest i områdene russerne står aller sterkest. Dette er områder som med suksess på sikt splitte fronten, eller i
kortene perspektiv forstyrre forsynigsruter.
Mulig en avledning, dog ikke en ukjent militærtstrategi å gå der fienden tror de er trygge fordi de har store forsvarsverk og styrker i et område.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Liker det jeg leser for tiden. Tross relativt store tap på begge sider, så avanserer Ukraina på flere fronter, og landsbyer frigjøres fra tyranniet. Og det allerede på få dager.

Er optimist, synes dette går etter planen. Det er mye optimisme på Twitter også, mens man i denne tråden en stund kunne få inntrykk av at Ukraina ikke kommer noen vei.

Ingen trodde dette ville bli enkelt. Men jeg synes vi begynner å se resultater allerede.
Russerne skal ut av Ukraina. Når korthuset først slår store sprekker, så kan vi få en dominoeffekt.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»