Bilsalg juni 2023
Bilsalg juni 2023
Det skal vel mye til for at Model Y ikke havner øverst på listen denne måneden også, selv om de vel har hatt en litt treg start med bare drøye 500 leveringer 1/3 inn i måneden, så ID.4 ikke ligger alt for langt bak
I siste episode av DN-podcasten "Mil etter mil en podcast om bil" så har de intervjuet bransjeekspert Trygve Larsen.
Han sier at basert på hans kontakt med forhandlere rundt omkring så ligger kontraktsinngåelse på nye biler på mellom 20 og 30 % av det de betegner som et normalår hittil i år. (fra siste 12 minuttene av episoden)
https://shows.acast.com/896caa1b-3f66-4 ... 00111c4235
Så disse månedsstatistikkene kommer vel potensielt til å bli noe mer "dystre" utover høsten når man har fått førstegangsregistrert gamle kontraktsigneringer fra 2022, og i praksis førstegangsregistrerer kontraktsigneringer fra 2023.
Han sier at basert på hans kontakt med forhandlere rundt omkring så ligger kontraktsinngåelse på nye biler på mellom 20 og 30 % av det de betegner som et normalår hittil i år. (fra siste 12 minuttene av episoden)
https://shows.acast.com/896caa1b-3f66-4 ... 00111c4235
Så disse månedsstatistikkene kommer vel potensielt til å bli noe mer "dystre" utover høsten når man har fått førstegangsregistrert gamle kontraktsigneringer fra 2022, og i praksis førstegangsregistrerer kontraktsigneringer fra 2023.
Tydeligvis, for leser at Møller setter ned prisene ganske mye på både Enyaq og ID.4 nå
Vinterhjul er vel fort 25000.-?
Var serviceavtale inkludert i tilbudet du fikk?
Det skjer nå et krakk i bilmarkedet. Nå som alle er tvunget til å følge Tesla sin prisnedgang, vil selvfølgelig disse effektene gå hardt utover bruktbilmarkedet igjen. Kjedelig å sitte på en 2 år gammel elbil nå som man ga 600k for og som nå selges ny for 400k (Satt på spissen). Her er det bare å komme seg ut av bruktmarkedet fort som f, hvis ikke man planlegger å beholde bilen sin i mange mange år fremover. Problemet er jo at elbiler blir dårligere for hvert år, og de nye stadig blir bedre.
-
- Innlegg: 845
BBQsaus skrev: ↑ons jun 21, 2023 9:54 am Det skjer nå et krakk i bilmarkedet. Nå som alle er tvunget til å følge Tesla sin prisnedgang, vil selvfølgelig disse effektene gå hardt utover bruktbilmarkedet igjen. Kjedelig å sitte på en 2 år gammel elbil nå som man ga 600k for og som nå selges ny for 400k (Satt på spissen). Her er det bare å komme seg ut av bruktmarkedet fort som f, hvis ikke man planlegger å beholde bilen sin i mange mange år fremover. Problemet er jo at elbiler blir dårligere for hvert år, og de nye stadig blir bedre.
Eventuelt kan man si at det er på vei tilbake til normalsituasjon:
Jeg har jo i alle oppvekst- og voksenår fått høre skrekken med at nye biler skal stupe i pris.
Jeg er sjeleglad for at jeg for snaut 2mnd siden droppet kjøpet av bilen jeg hadde ventet på siden juni i fjor, og heller gikk for en gunstig leasing av den.
Selv med gammel pris og 9% rabatt gjennom rammeavtale med jobben, så hadde jeg betalt 20K mer enn det 23mod ikke ble solgt for på Finn.no.
Helt vilt, dog forventet, hvordan bilmarkedet har kollapset.
Selv med gammel pris og 9% rabatt gjennom rammeavtale med jobben, så hadde jeg betalt 20K mer enn det 23mod ikke ble solgt for på Finn.no.
Helt vilt, dog forventet, hvordan bilmarkedet har kollapset.
Ser VW reklamerer for id4 GTX for 499000kr inkludert vinterhjul og seviceavtale nå. Det er relativt mye bil for pengene. Tipper vi får se masse gode pakker fremover, for forhandlerne sliter med å bli kvitt bilene. Noen andre som kjører pakker nå?
Det viser vel hvor tung det er å selge biler om dagen.
0,25% rente – fast i 3 år
5 års service inkludert
Gratis hente- og bringetjeneste (vilkår gjelder)
Mobile servicetjenester
Polestar følger opp med kampanje på siste rest av 23-modeller. Mye bil for pengene.nometalhorse skrev: ↑tir jun 27, 2023 4:09 pmDet viser vel hvor tung det er å selge biler om dagen.
0,25% rente – fast i 3 år
5 års service inkludert
Gratis hente- og bringetjeneste (vilkår gjelder)
Mobile servicetjenester
3års service
Kampanjerente ved finansiering gjennom DNB Bank ASA / 0,25% flytende 3år
Plus-pakken inkludert (verdi kr 40 000)
Pilot lite-pakken inkludert (verdi kr 25 000)
Valgfri vinterhjul inkludert (verdi opptil kr 32 400)
Lakkfarge inkludert (verdi kr 10 000)
Sist redigert av Haugzu den tir jun 27, 2023 7:30 pm, redigert 1 gang totalt.
En bilprodusent som eies av et kinesisk selskap og bygges i KIna kommer jeg aldri til å kjøpe.
Geely som eier Polestar ble forresten svartelistet av Ukraina denne uken ettersom de fortsetter sitt salg i Russland.
Så enda en grunn til ikke å vurdere merket.
Deg om det. Mye kinesiske biler på norske veier.nometalhorse skrev: ↑tir jun 27, 2023 7:30 pmEn bilprodusent som eies av et kinesisk selskap og bygges i KIna kommer jeg aldri til å kjøpe.
Geely som eier Polestar ble forresten svartelistet av Ukraina denne uken ettersom de fortsetter sitt salg i Russland.
Så enda en grunn til ikke å vurdere merket.
Rekken av selskaper som svartelistes av Ukraina begynner å bli lang, ser fremdels Freia i butikken
Porsche pusher Autozentrum Sport(forhandlerkjeden) har måttet gå til permitteringer etter dårlig salg i år.
Bare 72 Taycan er nyregistrert hittil i år, etter at Autozentrum Sport leverte ut 2.251 i fjor. Hittil i år er det registrert bare 153 nye biler – mot 912 i samme periode i fjor. Det sier litt om hvor mange som ble utlevert andre halvår i 2022.
Den tyske produsenten kjøpte en andel av det norske importselskapet Autozentrum Sport, og selv overtok styringen av det som nå heter Porsche Norge i fjor. Timingen var med andre ord upåklagelig for selgeren, Schibsted-arving Hans Henrik Riddervold.
https://www.finansavisen.no/motor/2023/ ... er-i-norge
Bare 72 Taycan er nyregistrert hittil i år, etter at Autozentrum Sport leverte ut 2.251 i fjor. Hittil i år er det registrert bare 153 nye biler – mot 912 i samme periode i fjor. Det sier litt om hvor mange som ble utlevert andre halvår i 2022.
Den tyske produsenten kjøpte en andel av det norske importselskapet Autozentrum Sport, og selv overtok styringen av det som nå heter Porsche Norge i fjor. Timingen var med andre ord upåklagelig for selgeren, Schibsted-arving Hans Henrik Riddervold.
https://www.finansavisen.no/motor/2023/ ... er-i-norge
Det er menneskelig at ønsket om å eie kule tekniske duppeditter og å gjøre det som er best for ens egen lommebok veier tyngre enn å forholde seg til at man kjøper en Kina-bil av et merke som ikke bare er produsert i Kina, men også eid av Kinesere. Et land som stadig truer Taiwan med krig, bryter menneskerettigheter, og er Putins venner og bidrar til at Putin kan opprettholde krigen og drepe ukrainere. Putin drepte nylig 10, deriblant et barn, og skadet 61 da han bombet en pizzarestaurant på tirsdag. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GM ... restaurant
Hva tenker du om biler produsert i USA med Amerikanske eiere? USA har som kjent drept hundretusenvis av uskyldige mennesker i kriger startet basert på åpenbare løgner.Hollabaloo skrev: ↑ons jun 28, 2023 7:29 pmDet er menneskelig at ønsket om å eie kule tekniske duppeditter og å gjøre det som er best for ens egen lommebok veier tyngre enn å forholde seg til at man kjøper en Kina-bil av et merke som ikke bare er produsert i Kina, men også eid av Kinesere. Et land som stadig truer Taiwan med krig, bryter menneskerettigheter, og er Putins venner og bidrar til at Putin kan opprettholde krigen og drepe ukrainere. Putin drepte nylig 10, deriblant et barn, og skadet 61 da han bombet en pizzarestaurant på tirsdag. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GM ... restaurant
https://www.thenation.com/article/world ... ush/tnamp/
Håper forresten ikke du skrev innlegget ditt på en iPhone.
Her kommer du med et glimrende eksempel på Whataboutism:Haugzu skrev: ↑ons jun 28, 2023 7:45 pm Hva tenker du om biler produsert i USA med Amerikanske eiere? USA har som kjent drept hundretusenvis av uskyldige mennesker i kriger startet basert på åpenbare løgner.
https://www.thenation.com/article/world ... ush/tnamp/
Håper forresten ikke du skrev innlegget ditt på en iPhone.
https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Whataboutism er en diskusjons- og propagandateknikk som har til hensikt å diskreditere en motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument. Teknikken er forbundet med sovjetisk[3] og russisk propaganda,[4] og også i diskusjoner som omhandler Israel og Palestina. Da det ble rettet kritikk, f.eks. fra USA mot Sovjetunionen om brudd på menneskerettighetene i landet, kunne det sovjetiske svaret være: «Hva med USA? Dere lynsjer de svarte.» («what about…»)
Og så? Poenget står.Hollabaloo skrev: ↑ons jun 28, 2023 8:05 pmHer kommer du med et glimrende eksempel på Whataboutism:Haugzu skrev: ↑ons jun 28, 2023 7:45 pm Hva tenker du om biler produsert i USA med Amerikanske eiere? USA har som kjent drept hundretusenvis av uskyldige mennesker i kriger startet basert på åpenbare løgner.
https://www.thenation.com/article/world ... ush/tnamp/
Håper forresten ikke du skrev innlegget ditt på en iPhone.
https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Whataboutism er en diskusjons- og propagandateknikk som har til hensikt å diskreditere en motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument. Teknikken er forbundet med sovjetisk[3] og russisk propaganda,[4] og også i diskusjoner som omhandler Israel og Palestina. Da det ble rettet kritikk, f.eks. fra USA mot Sovjetunionen om brudd på menneskerettighetene i landet, kunne det sovjetiske svaret være: «Hva med USA? Dere lynsjer de svarte.» («what about…»)
Ja, glup du. Selv om jeg er sikkert på at du også handler kinesiske produkter, bevisst eller ubevisst.Hollabaloo skrev: ↑ons jun 28, 2023 8:22 pmOg poenget ditt er at siden USA har gjort fæle ting, så er man som forbruker hyklerisk dersom man boikotter Kinesisk-eide produkter samtidig med at man fortsetter å handle USA-eide produkter?
Ingen grunn til å ta den nedlatende tonen. Og ja, jeg som alle andre handler kinesisk-produserte produkter av både kinesisk og ikke-kinesisk merke, det er ikke til å unngå. Det som nok skiller deg og meg, er at jeg der det er mulig velger et produkt av et ikke-kinesisk merke, også i de tilfellene der man får "mer for pengene" ved å velge kinesisk. F.eks. kjøper jeg heller en tv fra Samsung enn fra kinesiske TCL, selv om man kanskje kan få tilsvarende kvalitet fra TCL billigere. Putin-kameratene fra østen ønsker jeg i minst mulig grad å støtte. USA, på tross av sine mange feil og mangler, er tross alt et form for demokrati (selv om det de siste årene har sett mørkere og mørkere ut) med ytringsfrihet, vi har mer til felles med de sosialt/kulturelt, og de er våre viktigste allierte gjennom NATO. Jeg skriver forøvrig ikke dette fra en iPhone, men du traff riktig produsent, det er en MacBook fra det amerikanske merket Apple, og den er "assembled in China".
Skal stå 12.000 biler på kaia i Drammen, og mange av disse har garantert ikke kunder...
Det ser ut som at det er overproduksjon av elbiler hos VW for tiden. Fabrikken i Emden, som bl.a. bygger ID.4 reduserer produksjonen.
https://www.electrive.com/2023/06/27/vw ... -in-emden/
https://www.electrive.com/2023/06/27/vw ... -in-emden/
-
- Innlegg: 845
Sier vel sitr. De som 'måtte' ha elbil (og fikk finansiering) har handlet.Jan skrev: ↑tor jun 29, 2023 11:17 am Det ser ut som at det er overproduksjon av elbiler hos VW for tiden. Fabrikken i Emden, som bl.a. bygger ID.4 reduserer produksjonen.
https://www.electrive.com/2023/06/27/vw ... -in-emden/
Og 'vi andre' er på gjerdet og brummer om software med mere og tror at dagens elbiler blir (enda mer) utdaterte når/om faststoffbatteri kommer.
'Fun fact': En 20 år gammel velholdt bensinbil funker fint idag.
Jeg er i prinsipp stor tilhenger av batteribil. Men i praksis kommer innvendingene.
Hva er oppdatert status på ID4-kjøringen?
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute