Gamle datamaskiner og spillkonsoller

Svar
startelver

Gamle datamaskiner og spillkonsoller

Legg inn av startelver »

Hvis noen trenger eller har info om gamle datamaskiner og spillkonsoller er det bare å fyre løs.
Selv har jeg vært eier av minst 7 slike rariteter fra retrotiden.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Ditto. N64 konsollen har faktisk vært i bruk siste året. Ungene liker Donkey Kong spillene. Også morsomt med fifa99 som har egen knapp for diving.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

startelver skrev: man jul 19, 2021 9:40 pm Hvis noen trenger eller har info om gamle datamaskiner og spillkonsoller er det bare å fyre løs.
Selv har jeg vært eier av minst 7 slike rariteter fra retrotiden.
Jeg kunne sikkert åpnet et museum..... Nå går det mest i alt fra Commodore for min del, men jeg har hauger med eldre konsoller også, Sega, Nintendo osv.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg samlet på disse enhetene, med masse ekstrautstyr og disker, dessverre solgte jeg alt unna istedenfor å ta vare på det for ettertiden.

Commodore 64
Amiga 500
ZX Spectrum 48K
Atari 400
Atari ST
Oric-1
Enterprise

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Hvor langt tilbake i tid må man for at det skal kvalifisere som retromaskin?

Vanligvis, når noen sier retro, så tenker jeg på tiden før Windows. Der stiller jeg svakt, dessverre. Men N64 har jeg da!

Ditmark

Legg inn av Ditmark »

mito skrev: tir jul 20, 2021 1:00 am Hvor langt tilbake i tid må man for at det skal kvalifisere som retromaskin?
Rundt 20 år begynner vel ting å bli litt retro vel? Kan vel si at PS2/ OG Xbox er retro nå

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg tror hva man definerer som "retro" avhenger av egen alder og egne spill-erfaringer. Kan jo se unge folk på youtube som mener å huske PS2 etc :P

I barndomshjemmet har jeg en Master sega System 2 liggende, som jeg frykter ikke funker (mener det var status etter en sjekk X antall år siden). Synd, den hadde innebygd Alex the Kid pluss at jeg hadde klassikere som Wonder Boy 3, Golden Axe 2 og greier. Utover det er den eneste retro-konsollen jeg har en Super Nintendo med alle de 3 originale Mario-spillene, Mario World, MK 2 og litt annet snacks. Skulle gjerne hatt flere, men spilling generelt har det av en eller annen grunn vært lite av det siste året.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Lezah skrev: tir jul 20, 2021 9:16 amAlex the Kid
Bilde

Lezah

Legg inn av Lezah »

palimpsest skrev: tir jul 20, 2021 9:20 am
Lezah skrev: tir jul 20, 2021 9:16 amAlex the Kid
Bilde
I ettertid....spillet var egentlig veldig gøy, særlig nå man kjøpte helikopter og drit, men boss fights som var stein, saks, papir??? De ter jo galskap. Man måtte vite det faste mønsteret til hver boss eller ha griseflaks for å slå dem. Det er ved ettertanke helt på trynet.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Lezah skrev: tir jul 20, 2021 9:33 am
palimpsest skrev: tir jul 20, 2021 9:20 am
Lezah skrev: tir jul 20, 2021 9:16 amAlex the Kid
Bilde
I ettertid....spillet var egentlig veldig gøy, særlig nå man kjøpte helikopter og drit, men boss fights som var stein, saks, papir??? De ter jo galskap. Man måtte vite det faste mønsteret til hver boss eller ha griseflaks for å slå dem. Det er ved ettertanke helt på trynet.
Enig i alt. Spillet var artig, boss fights dritt. Husker en del sånne spill, særlig på GameBoy, samt et jeg spiller på mobil nå faktisk, hvor boss fights krever at man pugger eller forbereder seg helt sinnsykt eller bare har sykt flaks.

Lezah

Legg inn av Lezah »

palimpsest skrev: tir jul 20, 2021 9:52 am
Enig i alt. Spillet var artig, boss fights dritt. Husker en del sånne spill, særlig på GameBoy, samt et jeg spiller på mobil nå faktisk, hvor boss fights krever at man pugger eller forbereder seg helt sinnsykt eller bare har sykt flaks.
Det er null logikk i det, særlig i et plattform-spill ala ATK. Mange av brettene var enormt vanskelige for barn (sikkert meg fremdeles) Ingen hadde vel taklet om man skulle spille bridge med King Koopa i Mario...

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Lezah skrev: tir jul 20, 2021 9:16 am Jeg tror hva man definerer som "retro" avhenger av egen alder og egne spill-erfaringer. Kan jo se unge folk på youtube som mener å huske PS2 etc :P

I barndomshjemmet har jeg en Master sega System 2 liggende, som jeg frykter ikke funker (mener det var status etter en sjekk X antall år siden). Synd, den hadde innebygd Alex the Kid pluss at jeg hadde klassikere som Wonder Boy 3, Golden Axe 2 og greier. Utover det er den eneste retro-konsollen jeg har en Super Nintendo med alle de 3 originale Mario-spillene, Mario World, MK 2 og litt annet snacks. Skulle gjerne hatt flere, men spilling generelt har det av en eller annen grunn vært lite av det siste året.
Tror vi er litt i samme gate da.

For min del Sega med Alex the Kid innebygd var høydepunktet i barndommen. Det samt å spille Jazz Jackrabbit, Prince of Persia,Stunts og Sim City på en maskin med Windows 3.11.

Husker også ett spill som het Holiday Island som jeg hadde mye gøy med.

Det var tider.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Canucks skrev: tir jul 20, 2021 11:27 am Tror vi er litt i samme gate da.
For min del Sega med Alex the Kid innebygd var høydepunktet i barndommen. Det samt å spille Jazz Jackrabbit, Prince of Persia,Stunts og Sim City på en maskin med Windows 3.11.

Husker også ett spill som het Holiday Island som jeg hadde mye gøy med.

Det var tider.
Utenom Sega hadde lillesøsteren min NES, så fikk varierte gamingopplevelser. Så, til 486PC-en eller hva det var, kom henholdsvis Doom 2 og The Settlers (1) ramlende inn, sammen med Championship Manager, og vipps var barndommen over. RIP

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Noen som har spillet "Air Raid" (1982, Atari 2600)? ;)

startelver

Legg inn av startelver »

Monkey Island var jo festlig, og Larrys adventure som hadde 18 års grense pga språkbruken ;)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Fëanor skrev: tir jul 20, 2021 2:06 pm Noen som har spillet "Air Raid" (1982, Atari 2600)? ;)
Haha, ja....er vel en av cirka 500 Space Invaders-kloner der ute?

Men du minte meg om denne, Wings of Fury:



Den var rimelig fet, husker jeg. Vi slet med å lande, så gikk tomme for drivstoff. Og Air-to-air combat var vrient.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

startelver skrev: tir jul 20, 2021 12:13 am
Enterprise
Den måtte jeg faktisk Google, trodde jeg kunne det meste fra den tiden. Ser ut som den har ÆØÅ på tastaturet også.

Jeg fikk min første hjemmedatamaskin i 1982. Min far var datamann og satte en del krav. Vanlig QWERT-tastatur og ikke noe tull med Basic-kommandoene på tastene som Spectrum/ZX81 og Oric-|. God Basic og ikke PEEK/POKE som Commodore VIC20/C64. Så da endte jeg opp med en Dragon 32, også fordi min far mente Motorola 6809 hadde overlegen minnehåndtering vs Z80 med blokk-adressering av minnet som mange andre brukte.

Var ikke så glad i å spille spill, men programmerte mange. Ble opplært i Jackson structured programming (JSP) av far, så GOTO var bannlyst. Mange, mange gode minner fra den tiden, kunne skrevet et bok eller to. Fikk publisert et spill i en av de "listing-bladene" alt i 1982, de første kronene jeg tjente på data.

Senere ble jeg hekta på bærbar-PCer og har en veldig stor samling. en mengde Toshiba (T1000, T1100, T3100e, T3200, T5200(med blå velur), T4850, T4900 ++ en del Satellite og Portege), HP (Sojourn (verdens da tynneste),XE2, XE3, omnibook++++), Olivetti og mange mange flere. Må lage en inventory snart. Alle fungerer med nyeste OS de kan kjøre.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Canucks skrev: tir jul 20, 2021 11:27 am
Lezah skrev: tir jul 20, 2021 9:16 am Jeg tror hva man definerer som "retro" avhenger av egen alder og egne spill-erfaringer. Kan jo se unge folk på youtube som mener å huske PS2 etc :P

I barndomshjemmet har jeg en Master sega System 2 liggende, som jeg frykter ikke funker (mener det var status etter en sjekk X antall år siden). Synd, den hadde innebygd Alex the Kid pluss at jeg hadde klassikere som Wonder Boy 3, Golden Axe 2 og greier. Utover det er den eneste retro-konsollen jeg har en Super Nintendo med alle de 3 originale Mario-spillene, Mario World, MK 2 og litt annet snacks. Skulle gjerne hatt flere, men spilling generelt har det av en eller annen grunn vært lite av det siste året.
Tror vi er litt i samme gate da.

For min del Sega med Alex the Kid innebygd var høydepunktet i barndommen. Det samt å spille Jazz Jackrabbit, Prince of Persia,Stunts og Sim City på en maskin med Windows 3.11.

Husker også ett spill som het Holiday Island som jeg hadde mye gøy med.

Det var tider.
Sim City har det gått med mange timer til. Hadde og en demo (!) av Monster Truck Madness som jeg spilte slavisk i flere år. Var kun én bane man kunne spille, uten at det la noen demper på gleden.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

startelver skrev: tir jul 20, 2021 5:04 pm Monkey Island var jo festlig, og Larrys adventure som hadde 18 års grense pga språkbruken ;)
Monkey Island var enormt bra spill! Hadde ikke sagt nei takk til remakes av hele serien.

SKubrick

Legg inn av SKubrick »

FranciscoM skrev: ons jul 21, 2021 12:51 am Monkey Island var enormt bra spill! Hadde ikke sagt nei takk til remakes av hele serien.
Monkey Island 1 og 2 fikk jo remakes for noen år siden.

startelver

Legg inn av startelver »

InternalExile skrev: tir jul 20, 2021 10:26 pm
startelver skrev: tir jul 20, 2021 12:13 am
Enterprise
Den måtte jeg faktisk Google, trodde jeg kunne det meste fra den tiden. Ser ut som den har ÆØÅ på tastaturet også.

Jeg fikk min første hjemmedatamaskin i 1982. Min far var datamann og satte en del krav. Vanlig QWERT-tastatur og ikke noe tull med Basic-kommandoene på tastene som Spectrum/ZX81 og Oric-|. God Basic og ikke PEEK/POKE som Commodore VIC20/C64. Så da endte jeg opp med en Dragon 32, også fordi min far mente Motorola 6809 hadde overlegen minnehåndtering vs Z80 med blokk-adressering av minnet som mange andre brukte.

Var ikke så glad i å spille spill, men programmerte mange. Ble opplært i Jackson structured programming (JSP) av far, så GOTO var bannlyst. Mange, mange gode minner fra den tiden, kunne skrevet et bok eller to. Fikk publisert et spill i en av de "listing-bladene" alt i 1982, de første kronene jeg tjente på data.

Senere ble jeg hekta på bærbar-PCer og har en veldig stor samling. en mengde Toshiba (T1000, T1100, T3100e, T3200, T5200(med blå velur), T4850, T4900 ++ en del Satellite og Portege), HP (Sojourn (verdens da tynneste),XE2, XE3, omnibook++++), Olivetti og mange mange flere. Må lage en inventory snart. Alle fungerer med nyeste OS de kan kjøre.
Nei er vel ikke så mange som kjenner Enterprise, hadde sommerjobb i en databutikk så fikk tilgang på alle nye maskiner som dukket opp, mange av disse overlevde kanskje i 6 måneder så var det slutt.

Intellivision (ikke TV-spillet) er en annen raritet som når den kom var utroilig fascinerende , hadde lyst på den men hadde ikke penger til alt mulig heller når man er ung. Tror det var Atari som lagde spill til den, og det var basert på gamle modeller i serien medTV-spill, må innrømme jeg ikke husker mye da disse maskinenen kom inn nærmest som en test for å se om det kunne selges.

Dragon 32 var jo en liten "hit" i Norge en stund pga skikkelig tastatur og etterhvert et kontor/tekstbehandlingssystem som ble kjøpt inn av små firmaer i tillegg til private. Utvalget av spill var heller dårlig.

startelver

Legg inn av startelver »

SKubrick skrev: ons jul 21, 2021 1:48 am
FranciscoM skrev: ons jul 21, 2021 12:51 am Monkey Island var enormt bra spill! Hadde ikke sagt nei takk til remakes av hele serien.
Monkey Island 1 og 2 fikk jo remakes for noen år siden.
Stemmer det, har tydeligvis gått glipp av moroa ;)

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

startelver skrev: ons jul 21, 2021 12:05 pm
SKubrick skrev: ons jul 21, 2021 1:48 am
FranciscoM skrev: ons jul 21, 2021 12:51 am Monkey Island var enormt bra spill! Hadde ikke sagt nei takk til remakes av hele serien.
Monkey Island 1 og 2 fikk jo remakes for noen år siden.
Stemmer det, har tydeligvis gått glipp av moroa ;)
Ja, dette har gått meg hus forbi :lol:

SuperChargers

Legg inn av SuperChargers »

Jeg har ordna meg en liten Raspberry Pie med masse gamle spill. Titusenvis fra SNES og NES, samt Amiga, diverse Sega-konsoller og eldre Atari varianter. Er selv litt for ung til å ha spilt på disse konsollene originalt, men har to eldre brødre som har spilt masse på dem i sin ungdom.

Har dere noen tips/ideer til multiplayer spill jeg kunne spilt med dem om jeg tok den med på hyttetur?

Mener å huske at vi har spilt noen gamle manager-spill, diverse andre fotballspill og en del ol/track and field sammen før.

Mr. A

Legg inn av Mr. A »

Når det gjelder retro-følelsen er det vel ikke mye som slår den gode gamle Spectrumen. Gjerne med figurer som skifter farge utfra hvor på skjermen de befinner seg og forgrunnsobjekter som vikler seg inn i bakgrunnsobjekter.
Lezah skrev: tir jul 20, 2021 9:16 am Alex the Kid
Alex Kidd het det. :) Merkelig hvor ofte det blir feilomtalt om "Alex the Kid". Bra saker, selv om jeg foretrakk Wonder Boy av disse plattformeventyrene til Master System.
startelver skrev: ons jul 21, 2021 11:43 am Intellivision (ikke TV-spillet) er en annen raritet som når den kom var utroilig fascinerende , hadde lyst på den men hadde ikke penger til alt mulig heller når man er ung. Tror det var Atari som lagde spill til den, og det var basert på gamle modeller i serien medTV-spill, må innrømme jeg ikke husker mye da disse maskinenen kom inn nærmest som en test for å se om det kunne selges.
Intellivision var fra leketøysfabrikanten Mattel, datamaskinopplegget deres besto av tastatur og diverse moduler man skulle koblet til TV-spillet. Den var en kjempeflopp og ble egentlig kun laget for å unngå bøter for falsk reklame, Mattel droppet hele greia etter et halvt år. Kom 6 spill til den totalt. Artig historie.

startelver

Legg inn av startelver »

startelver skrev: ons jul 21, 2021 11:43 am Intellivision (ikke TV-spillet) er en annen raritet som når den kom var utroilig fascinerende , hadde lyst på den men hadde ikke penger til alt mulig heller når man er ung. Tror det var Atari som lagde spill til den, og det var basert på gamle modeller i serien medTV-spill, må innrømme jeg ikke husker mye da disse maskinenen kom inn nærmest som en test for å se om det kunne selges.
Intellivision var fra leketøysfabrikanten Mattel, datamaskinopplegget deres besto av tastatur og diverse moduler man skulle koblet til TV-spillet. Den var en kjempeflopp og ble egentlig kun laget for å unngå bøter for falsk reklame, Mattel droppet hele greia etter et halvt år. Kom 6 spill til den totalt. Artig historie.
[/quote]



Akkurat ja, det var omtrent som jeg husker, på den tiden prøvde norske importører å ta inn alt mulig i håp om at det kunne selges, tanken var nok god men det ble bråstopp for mange av disse proodusentene.

Ellers hadde jo Commodore også en flopp på 80-tallet som ble heftig markedsført i Norge , nemlig C-16 , skulle være en rimeligere alternativ til C-64. Tror det var basert på en annen prosessor og det kom egne programmer på kassett, bare for C16. Tok vel noen måneder så var den borte :)

Bilde

Mr. A

Legg inn av Mr. A »

Mattel kom faktisk med en enkeltstående datamaskin også, Mattel Aquarius. Introdusert i Juni 1983, tatt av markedet i Oktober samme år. Er vel en av tidenes mest kortlevde datamaskin. Kom en del spill til den, men det var mest dårlige porter av Intellivision-spill.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mattel_Aquarius

Om den kom til Norge aner jeg ikke. Den ble vel rimelig utledd siden dag en.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Et utvalg gamle spill jeg husker å ha spilt på PC for 15-25 år siden:

* Rollercoaster Tycoon
* Elasto Mania
* Dommelsch Roll'em Up Pinball
* Flåklypa Grand Prix

Noen av disse savner jeg faktisk. Tja, egentlig alle sammen. Har fremdeles Flåklypa på CD-ROM her, men tror installasjonsmuligheten døde ut med Windows XP. Prøvde å styre med noe Virtuelle Maskiner og CD-dockingstasjon osv, men fikk det ikke til, husker jeg. Synd og skam.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Elasto Mania <3

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Og ikke glem gode gamle Jippii!

Biljard, minigolf, kanonspillet, tegnespillet, battleship, bomberman, ......

Tør ikke tenke på hvor mange timer jeg tilbragte innpå der!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Retro»