Er Norsk rett uten lov?

Svar
Villa23

Er Norsk rett uten lov?

Legg inn av Villa23 »

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/le ... /17084597/

Det er en ting at personen er dømt for overgrep, men så vidt jeg kjenner loven er vell ikke overgrep mot barn 21års fengsel. Om dette er riktig, er jeg helt enig i at han fortjener fengselstraff, men lengden på soningen er vell alfor høy? Slik jeg kjenner Norsk lov, er lovens strengeste straff 21år, som straffen for drap. Dette er jo ikke tilfelle i denne saken.

Mener det grenser til korrupsjon når retten tar loven i sine egne hender, og ikke følger vanlige straffe regler.

Forvaring var i grunn også et ukjent begrep inntil Behring Breivik. Det er opp til flere saker der jeg reagerer på straffen, som er feil i forhold til lovverket dem er utdannet til å benytte.

Utifra artikkelen virker det som om det er nettsøkene hans som legges til grunn, det er i aller høyeste grad privat. Dette kan det jo være mange grunner til, privatetterforskning en.

Synes behandling av saken skaper mer utrygghet enn trygghet for vanlig sivile som ikke er forbrytere.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Villa23 skrev: ons okt 16, 2024 5:20 pm Det er en ting at personen er dømt for overgrep, men så vidt jeg kjenner loven er vell ikke overgrep mot barn 21års fengsel. Om dette er riktig, er jeg helt enig i at han fortjener fengselstraff, men lengden på soningen er vell alfor høy? Slik jeg kjenner Norsk lov, er lovens strengeste straff 21år, som straffen for drap. Dette er jo ikke tilfelle i denne saken.

Mener det grenser til korrupsjon når retten tar loven i sine egne hender, og ikke følger vanlige straffe regler.
Strafferamme for grov voldtekt av barn er 21 år.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28 skrev: § 301.Grov voldtekt av barn under 14 år
Grov voldtekt av barn under 14 år straffes med fengsel inntil 21 år. Det samme gjelder dersom den skyldige tidligere er straffet for handlinger som nevnt i §§ 291, 294 eller 299.

Ved avgjørelsen av om voldtekten er grov skal det særlig legges vekt på

a. om den er begått av flere i fellesskap,
b. om den er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,
c. den fornærmedes alder på handlingstidspunktet,
d. om det har skjedd gjentatte overgrep, eller
e. om den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på kropp eller helse. Seksuelt overførbar sykdom regnes alltid som betydelig skade på kropp eller helse etter denne paragrafen.

Villa23

Legg inn av Villa23 »

Leste den etterpå. Husker bare diskusjoner der det ble nevnt at straffene for voldtekt og overgrep ovenfor barn er altfor milde. Så er det saker der grums dukker opp på litt rare tidspunkt. Så er det flere ganger jeg lurer på om rettsystemet går i seg selv for å la forbrytelser pågå for lenge, om det vektlegges i noen rettsak.

Svar