Hitlerparets flukt 1945?

Svar
Sylvia

Hitlerparets flukt 1945?

Legg inn av Sylvia »

Så nærmere på dette såk "Tunja-fotoet" i uka, angivelig fra Colombia 1954-55. De alternative stemmer hevder at Hitler skal ha oppholdt seg her i 4-5 mndr. Ja, vi vet at dette var en større Nazi-koloni på 50-tallet.

Er fotoet autentisk? Argentineren Abel Basti publ. en bok på fotoet. Det er ganske mye informasjon som ligger omkring, ser jeg. Kjedelig at boka ikke blir overs til engelsk, i det minste. Korte fototekster bakerst i Bastis bok, der det vises til sml. u.s. med fotoet og Hitler-bilder 1944-45. En kriminolog i Argentina (tror jeg) har testet fotoet. Konklusjon: Alle ansiktstrekk viser Hitler. Men er bildet autentisk? Det kan virke som om "Tunja-fotoet" skal være en eksakt kopi av en CIA-fotokopi fra 63 som de sier. Kan fotoet være tatt ila krigen? Dette er ikke mulig, påstår forfatteren Basti, og han viser til diverse informasjon.

Så kommer altså - meget overraskende - denne lille boka ut i sommer fra skotten Andrew Blair. Leste hans roman om Hitler for noen år siden, så kjente lit til navnet ("The Viennese candidate").

Men her skal det være "ekte", real-life stoff visstnok. Kan dette være autentisk (i tillegg)? "Ja", påstår Blair, som sier han har lest manuskriptet "hundre ganger" - "det kan det meget vel være". Jeg må si at det var en ganske fantastisk lesning for min egen del.

Hvorfor? Kapittel 7, mest. Jeg mener at det resterende kunne en meget dyktig forfalsker ha kokt ihop. Det er definitivt som å høre "Hitler live", nå nær 75 år, kommentere krigen, mellomrommet, og til og med lett angrende, selvkritisk.

Men i kapittel 7 får vi altså 3-4 helt fantastiske del-historier. Om Hitlers flukt, om Eva Brauns skjebne, om dobbeltgjengeren og om de finansielle transaksjoner... Ingen av historiene er i nærheten av de mest "ville konspirasjonsteorier". Er dette den ekte Hitler som forsøker å servere en del hvite løgner for å beskytte seg selv?

Jeg spør meg selv dette. Dersom så - hvem i all verden kunne ha konstruert noe slikt som dette? Og i 1963? Interessant...

Svar