Strømprisen til vinteren

Svar
Queenie

Re: Strømprisen til vinteren

Legg inn av Queenie »

newsflash skrev: søn okt 17, 2021 5:55 pm
palimpsest skrev: søn okt 17, 2021 5:12 pm Over 3kr kWh i sør-Norge imorgen om man inkluderer avgifter. Friske priser.
Og eksporten foregår for fullt.

Link

Hvor blir det av den billige kraften vi skulle importere?
Den får vi aldri se noe til.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

palimpsest skrev: søn okt 17, 2021 5:12 pm Over 3kr kWh i sør-Norge imorgen om man inkluderer avgifter. Friske priser.
Integrering til EU koster, vi sender takk til AP, Høyre, Frp, Krf og Venstre som vil ha det slik. MDG har føyet seg til

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

hauge23 skrev: man okt 18, 2021 9:05 am
palimpsest skrev: søn okt 17, 2021 5:12 pm Over 3kr kWh i sør-Norge imorgen om man inkluderer avgifter. Friske priser.
Integrering til EU koster, vi sender takk til AP, Høyre, Frp, Krf og Venstre som vil ha det slik. MDG har føyet seg til
Såklart. Vi ville aldri fått høye strømpriser om vi ikke knyttet oss litt tettere mot Europa.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: lør okt 16, 2021 5:51 pm
Selvfølgelig kan kraftbørsen avvikles dersom det er politisk flertall for det 🙂

Ellers tenker jeg det mest fornuftige er å innføre eksportbegrensninger på strøm fremfor å stenge de helt. F.eks at dersom fyllingsgraden i magasinene er lavere enn gjennomsnittet, så blir det ingen eksport.
Det kunne fort vært meget kontraproduktivt samfunnsøkonomisk. Jeg ville heller sagt et visst antall prosent under medianfylling burde medføre ingen eksport.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: man okt 18, 2021 9:20 am
Det kunne fort vært meget kontraproduktivt samfunnsøkonomisk. Jeg ville heller sagt et visst antall prosent under medianfylling burde medføre ingen eksport.
Vil fungere det også :)

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

Statnet tjener seg søkkrike på å sende energi ut av landet men påstår at prisene er høye i Norge fordi det er vanskelig å bygge strømnett mellom Nord og Sør.

Ola Normann: Ja, det gir mening

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Idiomatisk skrev: man okt 18, 2021 11:59 am Statnet tjener seg søkkrike på å sende energi ut av landet men påstår at prisene er høye i Norge fordi det er vanskelig å bygge strømnett mellom Nord og Sør.

Ola Normann: Ja, det gir mening
Pussig, det der. Å bygge den ene kabelen etter den andre til Europa og nå også verdens lengste kabel av sitt slag til England.....det er lett.
Men å koble sammen nord og sør i landet vårt......det er vanskelig.
Det gir også mening.....

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

fargeblind skrev: man okt 18, 2021 12:10 pm
Idiomatisk skrev: man okt 18, 2021 11:59 am Statnet tjener seg søkkrike på å sende energi ut av landet men påstår at prisene er høye i Norge fordi det er vanskelig å bygge strømnett mellom Nord og Sør.

Ola Normann: Ja, det gir mening
Pussig, det der. Å bygge den ene kabelen etter den andre til Europa og nå også verdens lengste kabel av sitt slag til England.....det er lett.
Men å koble sammen nord og sør i landet vårt......det er vanskelig.
Det gir også mening.....
Helt tullete og sykt dette.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargeblind skrev: man okt 18, 2021 12:10 pm
Idiomatisk skrev: man okt 18, 2021 11:59 am Statnet tjener seg søkkrike på å sende energi ut av landet men påstår at prisene er høye i Norge fordi det er vanskelig å bygge strømnett mellom Nord og Sør.

Ola Normann: Ja, det gir mening
Pussig, det der. Å bygge den ene kabelen etter den andre til Europa og nå også verdens lengste kabel av sitt slag til England.....det er lett.
Men å koble sammen nord og sør i landet vårt......det er vanskelig.
Det gir også mening.....
Det som gir mening både for nord og sør, er å ikke være tilknyttet EUs kraftmarked og følgelig priser på strøm.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hauge23 skrev: man okt 18, 2021 12:35 pm
fargeblind skrev: man okt 18, 2021 12:10 pm
Idiomatisk skrev: man okt 18, 2021 11:59 am Statnet tjener seg søkkrike på å sende energi ut av landet men påstår at prisene er høye i Norge fordi det er vanskelig å bygge strømnett mellom Nord og Sør.

Ola Normann: Ja, det gir mening
Pussig, det der. Å bygge den ene kabelen etter den andre til Europa og nå også verdens lengste kabel av sitt slag til England.....det er lett.
Men å koble sammen nord og sør i landet vårt......det er vanskelig.
Det gir også mening.....
Det som gir mening både for nord og sør, er å ikke være tilknyttet EUs kraftmarked og følgelig priser på strøm.
Det er fullt tillatt å drømme.
Jeg vil ha 22 varmegrader i hele landet hele året. Det skal regne lett hver tredje dag, og vinden skal blåse der det er vindmøller.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargeblind skrev: man okt 18, 2021 12:41 pm
hauge23 skrev: man okt 18, 2021 12:35 pm
fargeblind skrev: man okt 18, 2021 12:10 pm
Pussig, det der. Å bygge den ene kabelen etter den andre til Europa og nå også verdens lengste kabel av sitt slag til England.....det er lett.
Men å koble sammen nord og sør i landet vårt......det er vanskelig.
Det gir også mening.....
Det som gir mening både for nord og sør, er å ikke være tilknyttet EUs kraftmarked og følgelig priser på strøm.
Det er fullt tillatt å drømme.
Jeg vil ha 22 varmegrader i hele landet hele året. Det skal regne lett hver tredje dag, og vinden skal blåse der det er vindmøller.
Det er akkurat ingen drøm at et system vedtatt av politikere kan endres av politikere.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hauge23 skrev: man okt 18, 2021 1:09 pm
fargeblind skrev: man okt 18, 2021 12:41 pm
hauge23 skrev: man okt 18, 2021 12:35 pm

Det som gir mening både for nord og sør, er å ikke være tilknyttet EUs kraftmarked og følgelig priser på strøm.
Det er fullt tillatt å drømme.
Jeg vil ha 22 varmegrader i hele landet hele året. Det skal regne lett hver tredje dag, og vinden skal blåse der det er vindmøller.
Det er akkurat ingen drøm at et system vedtatt av politikere kan endres av politikere.
Jo, det er nok bare en fager drøm at noen politikere vil vedta å ta bort det som er bygget av kabler. De kommer ikke engang til å bli frakoblet.
Trøndere og folket i midtnorge har forresten billig strøm på grunn av de utskjelte vindmøllene. Det blåser!
Det hadde ikke plaget meg spesielt mye å se noen slike dersom strømmen hadde kostet en brøkdel....
Men jeg ser lyst på det. Varmepumpa er nedbetalt, jeg fyrer med en fjerdedel av strømforbruk sammenlignet med "vanlig" elektrisk oppvarming.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargeblind skrev: man okt 18, 2021 1:15 pm
hauge23 skrev: man okt 18, 2021 1:09 pm
fargeblind skrev: man okt 18, 2021 12:41 pm
Det er fullt tillatt å drømme.
Jeg vil ha 22 varmegrader i hele landet hele året. Det skal regne lett hver tredje dag, og vinden skal blåse der det er vindmøller.
Det er akkurat ingen drøm at et system vedtatt av politikere kan endres av politikere.
Jo, det er nok bare en fager drøm at noen politikere vil vedta å ta bort det som er bygget av kabler. De kommer ikke engang til å bli frakoblet.
Trøndere og folket i midtnorge har forresten billig strøm på grunn av de utskjelte vindmøllene. Det blåser!
Det hadde ikke plaget meg spesielt mye å se noen slike dersom strømmen hadde kostet en brøkdel....
Men jeg ser lyst på det. Varmepumpa er nedbetalt, jeg fyrer med en fjerdedel av strømforbruk sammenlignet med "vanlig" elektrisk oppvarming.
Du ivrer for å bygge linjer fra nord til sør, angivelig for å gi mere strøm til sør. Ei slik linje vil føre til tap i nettet, samt at strømmen bare blir ført videre til utlandet. Dette ville ikke ha dempet prisen på strøm i sør, men gitt nord samme høye pris som sør sliter med.
Norge produserer et overskudd på strøm. Kablene til utlandet kan ligge, slik at vi kan selge overskudd. Problemet for norske husstander og industri er at vi ikke har politikere som oppfyller sin oppgave og sikrer befolkningen vår egen klimavennlige strøm, men heller prioriterer å leke batteri for EU.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

hauge23 skrev: man okt 18, 2021 4:49 pm
fargeblind skrev: man okt 18, 2021 1:15 pm
hauge23 skrev: man okt 18, 2021 1:09 pm

Det er akkurat ingen drøm at et system vedtatt av politikere kan endres av politikere.
Jo, det er nok bare en fager drøm at noen politikere vil vedta å ta bort det som er bygget av kabler. De kommer ikke engang til å bli frakoblet.
Trøndere og folket i midtnorge har forresten billig strøm på grunn av de utskjelte vindmøllene. Det blåser!
Det hadde ikke plaget meg spesielt mye å se noen slike dersom strømmen hadde kostet en brøkdel....
Men jeg ser lyst på det. Varmepumpa er nedbetalt, jeg fyrer med en fjerdedel av strømforbruk sammenlignet med "vanlig" elektrisk oppvarming.
Du ivrer for å bygge linjer fra nord til sør, angivelig for å gi mere strøm til sør. Ei slik linje vil føre til tap i nettet, samt at strømmen bare blir ført videre til utlandet. Dette ville ikke ha dempet prisen på strøm i sør, men gitt nord samme høye pris som sør sliter med.
Norge produserer et overskudd på strøm. Kablene til utlandet kan ligge, slik at vi kan selge overskudd. Problemet for norske husstander og industri er at vi ikke har politikere som oppfyller sin oppgave og sikrer befolkningen vår egen klimavennlige strøm, men heller prioriterer å leke batteri for EU.
Nå dette er sant; politikerne simpelt forstår ikke faren ved å ha uaksepterte høy strømpris fordi det er ikke husholdningene det går utover, men verdiskapningen i form av strømkrevende økonomisk virksomhet. Det hadde oppstått for ensidig fokus på kun profitt og for å knytte Norge så nær EU som mulig. Det er verken uttappingen eller lav nivå på vannmagasinene som er problemet, det er at den norske strømprisen har blitt dels skiftet ut med EUs egne strømpris. Vi betale altfor mye fordi markedet utenfor Norge bestemte det. Dessuten hadde satsingen på fornybare kraftproduksjon vært ensidig, lest i det sist om en påfunn fra SV om solceller - har det gått opp for dem at Norge er et av de våteste landene i verden med lite sol året rundt? En kan ikke la være med å gruble om politikerne i Vesten fordummes i et stadig mer krevende og uoversiktlig samfunn der man risikere å miste totaloversikten.

I eldre tid sørget husholdningene for egne oppvarming uten å involvere stat eller kraftselskap helt fram til 1980-tallet, da hadde man ved og olje tilgjengelig, i alle bolighus og leilighetsblokker hadde nedgravd oljetank. Siden valgt folket å gi avkall på dette til fordel for sterk tillit mot statsmyndighetene etter fullførelsen av elektrifiseringen av samfunnet som i begynnelsen på 1980-tallet kunne mette hele behovet med et stort overskudd. Vi valgt å satse på eksterne oppvarmning av husholdning, arbeidssted og verksted som industri fordi vi stolte på myndighetene som fram til 2010-tallet var trofast mot sine lovnadene. Så kom snakk om at vi trenger høyere strømpris, og i 2018 opplevd vi at Stortinget godkjente at Norge skal underordnes ACER. Og det var først i DETTE ÅRET etter den siste "pakken" tre i kraft - "Energimarkedspakke 3" - Norge for alvor bli integrert i det undre strømmarkedet med fellespris. AP som den gang stemt for, gjorde det mot advarsler mens MDG simpelt bryr ikke seg, mens alle andre bare var oppslukt av nyliberalistisk svermeri og et ønske om å komme til Brussel med prestisje, makt - og rikdom.

Men det er ikke bare Norge som er skadelidende, det er også hele Europa hvor politikerne begynte å bli skikkelig sint over uføret de hadde med viten og vilje ført seg ut i, den tyske energipolitikken rammer nå den tyske industrien som er dels tvunget i kne, og i andre land begynte man å bli klart over at fellespris medfører for sterke ulemper og for stor ustabilitet fordi det er et marked - som fint tåler varianter - ikke. Det som er mest farefull, er at miljøpolitikken bli skadelidende, for folk som enten fryser eller mistet for mye penger, vil ikke lenge høre på disse som vil redde verden ettersom disse hadde opptrådt meget uansvarlig og kortsiktig. I land etter land settes "det grønne skiftet" i fare. Og i selve Norge, hva vil skje når vi kun har el-transport med buss, trikk, tog og ferje som enten bli for kostbart for reisende eller må stoppes/legges ned?

EU settes meget sterkt tilbake. I resten av verden har man ikke selvmordstanker og selvutslettende politikk når det gjelder kraftproduksjon, der ser man stat og privatkrefter samarbeidet i realistiske rammer og statlige planer med betydelig større fokus på energisikkerhet som nå er blitt meget viktig for vekstøkonomi og samfunnsfunksjonene. Det er hvorfor Xi var nesten i panikk da han sendt ut kjøperne i alle retninger etter kull og olje mens kraftanlegg med kull, olje, atomkraft og fornybar kraft bygges i stor tempo. Strømkrisen i EU kan dermed sender denne unionen meget langt nedover midt i en viktig oppgang der alle økonomiske stormakter omgruppere seg for et fremtidig hierarki.

Hva er vitsen med upålitelig fornybar strømproduksjon når ens økonomi krasje? Hvorfor har Vesten fått så inkompetente politikerne at det er helt umulig å få dem bort?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Varulv2468 skrev: man okt 18, 2021 5:53 pm
Men det er ikke bare Norge som er skadelidende, det er også hele Europa hvor politikerne begynte å bli skikkelig sint over uføret de hadde med viten og vilje ført seg ut i, den tyske energipolitikken rammer nå den tyske industrien som er dels tvunget i kne, og i andre land begynte man å bli klart over at fellespris medfører for sterke ulemper og for stor ustabilitet fordi det er et marked - som fint tåler varianter - ikke. Det som er mest farefull, er at miljøpolitikken bli skadelidende, for folk som enten fryser eller mistet for mye penger, vil ikke lenge høre på disse som vil redde verden ettersom disse hadde opptrådt meget uansvarlig og kortsiktig. I land etter land settes "det grønne skiftet" i fare. Og i selve Norge, hva vil skje når vi kun har el-transport med buss, trikk, tog og ferje som enten bli for kostbart for reisende eller må stoppes/legges ned?

EU settes meget sterkt tilbake. I resten av verden har man ikke selvmordstanker og selvutslettende politikk når det gjelder kraftproduksjon, der ser man stat og privatkrefter samarbeidet i realistiske rammer og statlige planer med betydelig større fokus på energisikkerhet som nå er blitt meget viktig for vekstøkonomi og samfunnsfunksjonene. Det er hvorfor Xi var nesten i panikk da han sendt ut kjøperne i alle retninger etter kull og olje mens kraftanlegg med kull, olje, atomkraft og fornybar kraft bygges i stor tempo. Strømkrisen i EU kan dermed sender denne unionen meget langt nedover midt i en viktig oppgang der alle økonomiske stormakter omgruppere seg for et fremtidig hierarki.

Hva er vitsen med upålitelig fornybar strømproduksjon når ens økonomi krasje? Hvorfor har Vesten fått så inkompetente politikerne at det er helt umulig å få dem bort?
Dette har du jo rett i, det er ikke bare Norge som er skadelidende her. Hele Europas befolkning lider under en feilslått tro på at bare en fjerner alle reguleringer, så vil "markedet" løse alle problemer.

Dermed har vi fått en situasjon der en har gått fra å ha forsyningssikkerhet som første prioritet, til å skulle maksimere profitten. I tillegg har vi fått dette "grønne skiftet" der en har fått en fiks ide at fornybare kilder skal fase ut både atomkraft, kullkraftverk og til og med gass. Dermed er det ikke bare prisene som blir ustabile og høye, hele strømnettet blir ustabilt.

Har en ikke tilstrekkelig balansekraft inn i strømnettet risikerer en rett og slett det hele bryter sammen, og vi får blackouts. Det var nære på i fjor, i år er situasjonen enda mer ustabil. Skjer dette mens det er kaldt, så risikerer en at folk fryser i hjel i sine egne hjem. Som du er inne på, det er svært mange som ikke har alternative varmekilder.

Og alt dette skyldes rett og slett politiske prioriteringer. Galskap!

William_S

Legg inn av William_S »

Egentlig er det for meg merkelig at strøm er en form for handelsvare hvor markedet bestemmer nesten hele prisen. Kraftverkene sender jo strømmen gjennom de samme linjene. Det er ikke sånn at hver strømleverandør har sine egne kraftlinjer.

Corvus

Legg inn av Corvus »

fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:32 am Queenie : For øvrig så er det morsomt at raddisene i byrådet baserer store deler av budsjettet på kapitalistisk inntjening som storaksjonær i Hafslund.
--------------------------------------------------------------
Ja, det hadde vel vært mye bedre dersom kommunene ble fratatt eierandelene i kraftverkene. Mye bedre dersom f. eks. Spetalen eller Hegnar hadde skuffet inn pengene.
For de som sliter økonomisk så spiller det liten rolle. Men man kan i det minste kreve at noe gjøres så lenge det nå er staten som er eier og ansvarlig for katastrofen.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg nevnte det et stykke lengre oppe i tråden. De snakket om det i Dagsrevyen i dag igjen.
Google har planer om å bygge et enormt datasenter i Skien.
Spillvarmen tilsvarer det som trengs for å varme opp 350 000 boliger om jeg husker rett. Mye strøm skal slukes, altså.
Og all denne spillvarmen, altså det varme kjølevannet, skal pumpes rett ut i Nordsjø uten å bli brukt til noe nyttig.
Slik planlegging er rett og slett en skandale, i disse tider hvor et grønt skifte burde kreve at det ikke sløses.
Molbopolitikk!

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Nå gleder vi oss over tyske priser på strøm, nå på morgenen 2,28 kr kWh.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fremover blir nok strømregningene på rundt 7-10 000 i vintermånedene, hurra. Én panelovn vil i oktober-november koste 1800 kr i denne farta.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hauge23 skrev: tir okt 19, 2021 9:55 am Nå gleder vi oss over tyske priser på strøm, nå på morgenen 2,28 kr kWh.
Strømprisene var (selvfølgelig) tema i nyhetsmorgen og politisk kvarter også i dag.
Regjeringen skal visst gjøre noe, men hva de skal gjøre ble ikke jeg klok på.
Det var jaffal en fyr som snakket så jeg forsto. En ekspert som jeg ikke husker hvem var.
"Vi kan regne med at strømprisene vil ligge på dette nivået eller en del høyere frem til april- ish."

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

Bilde

Fine priser nå!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

mrmanutd skrev: tir okt 19, 2021 10:06 am Bilde

Fine priser nå!
Vindmøllemotstanderne, motvind, samer og alle sammen bør nå komme på banen og fordømme strømprisene de har på grunn av all vindkraften.
Det minste de kan gjøre, er i hvertfall å slå av lyset, la være å dusje og slå av varmen i solidaritet med oss som ikke har vindmøller.

Villevesten

Legg inn av Villevesten »

fargeblind skrev: tir okt 19, 2021 10:02 am
hauge23 skrev: tir okt 19, 2021 9:55 am Nå gleder vi oss over tyske priser på strøm, nå på morgenen 2,28 kr kWh.
Strømprisene var (selvfølgelig) tema i nyhetsmorgen og politisk kvarter også i dag.
Regjeringen skal visst gjøre noe, men hva de skal gjøre ble ikke jeg klok på.
Det var jaffal en fyr som snakket så jeg forsto. En ekspert som jeg ikke husker hvem var.
"Vi kan regne med at strømprisene vil ligge på dette nivået eller en del høyere frem til april- ish."
Hey.. Regjeringen har jo bare vært der i "noen dager" så de må få litt tid til å komme inni det. Er i hvert fall det Olje & Energiministeren proklamerte her andre dagen. Usikkert hvor lenge denne unskyldningen kommer til å brukes av den nye regjeringen...
Og "tiltak for de som sliter med økonomien", betyr det per def. "vanlige folk" eller er det nok en folkegruppe i emming??
Med EL-avgifter/priser som nå tenker jeg det vil resultere i mer avgifter til staten enn evenuelle skatte-letter for "vanlige folk". Hiv på høyere CO2 avgifterså tenker jeg vi ser hvor det bærer for oss "vanlige folk" med den nye regjeringen..
Men men.. Blir sikkert billigere å fikse tennene...

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Villevesten skrev: tir okt 19, 2021 10:34 am
fargeblind skrev: tir okt 19, 2021 10:02 am
hauge23 skrev: tir okt 19, 2021 9:55 am Nå gleder vi oss over tyske priser på strøm, nå på morgenen 2,28 kr kWh.
Strømprisene var (selvfølgelig) tema i nyhetsmorgen og politisk kvarter også i dag.
Regjeringen skal visst gjøre noe, men hva de skal gjøre ble ikke jeg klok på.
Det var jaffal en fyr som snakket så jeg forsto. En ekspert som jeg ikke husker hvem var.
"Vi kan regne med at strømprisene vil ligge på dette nivået eller en del høyere frem til april- ish."
Hey.. Regjeringen har jo bare vært der i "noen dager" så de må få litt tid til å komme inni det. Er i hvert fall det Olje & Energiministeren proklamerte her andre dagen. Usikkert hvor lenge denne unskyldningen kommer til å brukes av den nye regjeringen...
Og "tiltak for de som sliter med økonomien", betyr det per def. "vanlige folk" eller er det nok en folkegruppe i emming??
Med EL-avgifter/priser som nå tenker jeg det vil resultere i mer avgifter til staten enn evenuelle skatte-letter for "vanlige folk". Hiv på høyere CO2 avgifterså tenker jeg vi ser hvor det bærer for oss "vanlige folk" med den nye regjeringen..
Men men.. Blir sikkert billigere å fikse tennene...
Jeg er "vanlig folk", og det betyr at jeg ikke er så blakk at jeg får bostøtte. Tina Bru snakket i morges om å øke bostøtten, men det hjelper jo ikke "vanlige folk" som ikke er bostøtte-mottakere.
Så min medisin er å senke annet forbruk i takt med det strømregningene øker for å ha balanse i budsjettet.
Når kjøpekraft blir inndratt, kommer jeg til å la være å kjøpe ting jeg ellers godt kunne tenkt meg å kjøpe.
Tror egentlig det skal funke greit, men dersom alle slutter å kjøpe ting vil det jo gå ut over næringslivet. Varehandelen er en stor sektor i dette landet.
Sist redigert av fargeblind den tir okt 19, 2021 10:51 am, redigert 1 gang totalt.

Lebron

Legg inn av Lebron »

Villevesten skrev: tir okt 19, 2021 10:34 am
fargeblind skrev: tir okt 19, 2021 10:02 am
hauge23 skrev: tir okt 19, 2021 9:55 am Nå gleder vi oss over tyske priser på strøm, nå på morgenen 2,28 kr kWh.
Strømprisene var (selvfølgelig) tema i nyhetsmorgen og politisk kvarter også i dag.
Regjeringen skal visst gjøre noe, men hva de skal gjøre ble ikke jeg klok på.
Det var jaffal en fyr som snakket så jeg forsto. En ekspert som jeg ikke husker hvem var.
"Vi kan regne med at strømprisene vil ligge på dette nivået eller en del høyere frem til april- ish."
Hey.. Regjeringen har jo bare vært der i "noen dager" så de må få litt tid til å komme inni det. Er i hvert fall det Olje & Energiministeren proklamerte her andre dagen. Usikkert hvor lenge denne unskyldningen kommer til å brukes av den nye regjeringen...
Og "tiltak for de som sliter med økonomien", betyr det per def. "vanlige folk" eller er det nok en folkegruppe i emming??
Med EL-avgifter/priser som nå tenker jeg det vil resultere i mer avgifter til staten enn evenuelle skatte-letter for "vanlige folk". Hiv på høyere CO2 avgifterså tenker jeg vi ser hvor det bærer for oss "vanlige folk" med den nye regjeringen..
Men men.. Blir sikkert billigere å fikse tennene...
Min konspirasjonsteori, men her det seriøst andre krefter enn regjeringer i spill.... Norsk fisk er for dyrt for nordmenn så alt i butikken er laget av hvitlaks fra stillehavet..... Norsk tømmer er for dyrt for nordmenn..... vi har jo såklart "seriøs tømmermangel" bare se ut av ethvert vindu... er jo nesten ikke annet enn trær i landet. Og nå shipper vi også strømmen ut av landet.... Norge er nå ikke bra nok lenger for sine egne varer..... Alt skal sendes ut av landet for å få god pris..... er det rart enkelte vil ha proteksjonisme.....

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Lebron skrev: tir okt 19, 2021 10:50 am
Villevesten skrev: tir okt 19, 2021 10:34 am
fargeblind skrev: tir okt 19, 2021 10:02 am
Strømprisene var (selvfølgelig) tema i nyhetsmorgen og politisk kvarter også i dag.
Regjeringen skal visst gjøre noe, men hva de skal gjøre ble ikke jeg klok på.
Det var jaffal en fyr som snakket så jeg forsto. En ekspert som jeg ikke husker hvem var.
"Vi kan regne med at strømprisene vil ligge på dette nivået eller en del høyere frem til april- ish."
Hey.. Regjeringen har jo bare vært der i "noen dager" så de må få litt tid til å komme inni det. Er i hvert fall det Olje & Energiministeren proklamerte her andre dagen. Usikkert hvor lenge denne unskyldningen kommer til å brukes av den nye regjeringen...
Og "tiltak for de som sliter med økonomien", betyr det per def. "vanlige folk" eller er det nok en folkegruppe i emming??
Med EL-avgifter/priser som nå tenker jeg det vil resultere i mer avgifter til staten enn evenuelle skatte-letter for "vanlige folk". Hiv på høyere CO2 avgifterså tenker jeg vi ser hvor det bærer for oss "vanlige folk" med den nye regjeringen..
Men men.. Blir sikkert billigere å fikse tennene...
Min konspirasjonsteori, men her det seriøst andre krefter enn regjeringer i spill.... Norsk fisk er for dyrt for nordmenn så alt i butikken er laget av hvitlaks fra stillehavet..... Norsk tømmer er for dyrt for nordmenn..... vi har jo såklart "seriøs tømmermangel" bare se ut av ethvert vindu... er jo nesten ikke annet enn trær i landet. Og nå shipper vi også strømmen ut av landet.... Norge er nå ikke bra nok lenger for sine egne varer..... Alt skal sendes ut av landet for å få god pris..... er det rart enkelte vil ha proteksjonisme.....
Ja, vi ser at grådig næringsliv, ved hjelp fra politikerne, får hand om våre felles naturressurser som f.eks fisk, skog og vannkraft. De samme politikerne har, ved avtaler og liberal lovgivning knyttet oss til det europeiske markedet, hvor den grådige delen av næringslivet kan selge våre felles naturressurser til høystbydende. Nåværende høye strømpriser i Norge er bare èn konsekvens av den ødeleggende politikken partiene som vedtok EØS-avtalen bedriver.
At det kunne bli slik skyldes i hovedsak AP sin konvertering fra "den nordiske samfunnsmodellen" til markedsstyringen i den europeiske modellen. Når det gjelder strøm var det AP i regjering (ca. 1990) som gikk i spissen for endring av energiloven, da ble strøm underlagt markedsstyring. Siden er dette knyttet til EUs energimarked, som krever sterke økninger av sjøkabler mellom Norge og EU.
Dette systemet har politikerne i EU bestemt skal ligge utenfor politisk kontroll, noe våre politikere har sluttet seg til. Nå kommer det sterke protester hos befolkningen i EU og i Norge, mens politikerne ikke har andre "løsninger" enn midlertidig økning i bostøtte og midlertidig nedsatt el.avgift o.l.
Det hjelper intet på årsaken problemene høye strømpriser skaper, så disse problemene er nok kommet for å bli så lenge markedet får bestemme. Et problem tilknyttet strøm er høy nettleie. Nettet er stedvis dårlig, hva bruker netteierne pengene på?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: tir okt 19, 2021 10:13 am
Vindmøllemotstanderne, motvind, samer og alle sammen bør nå komme på banen og fordømme strømprisene de har på grunn av all vindkraften.
Det minste de kan gjøre, er i hvertfall å slå av lyset, la være å dusje og slå av varmen i solidaritet med oss som ikke har vindmøller.
Det er bare tull at dette skyldes vindkraft. Dette skyldes overføringskapasitet, eller manglende overføringskapasitet fra Trøndelag og sørover.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hauge23 :
At det kunne bli slik skyldes i hovedsak AP sin konvertering fra "den nordiske samfunnsmodellen" til markedsstyringen i den europeiske modellen. Når det gjelder strøm var det AP i regjering (ca. 1990) som gikk i spissen for endring av energiloven, da ble strøm underlagt markedsstyring. Siden er dette knyttet til EUs energimarked, som krever sterke økninger av sjøkabler mellom Norge og EU.
....................................................................................
I 1990 hadde vi en regjering hvor Jan P. Syse var stasminister. Høyre.
Fy skamme Arbeiderpartiet. (sarkasme)
Dette er nok et eksempel på at Høyre skviste så mye tannkrem ut av tuben at INGEN noensinne vil kunne reversere det.
Det har jo forøvrig vært Høyres modell i de siste årene. Reformene skal være så svære og koste så mye at de i praksis ikke kan endres. Det spiller ingen trille for Høyre hvor mange milliarder en reform koster.
Men dersom noe skal gjøres om, blir plutselig kostnadene skremmende, selv om kostnadene blir mindre enn de kostnadene Høyre selv har påført folk flest.
Høyres energilov og Høyres bygging av kabler til utlandet svir nå rått. For folk flest.
Tvangssammenslåingen til Viken kostet tre-fire hundre millioner, og det vil koste litt mindre å oppløse Viken.
Men alle disse kostnadene, både sammenslåingen og oppløsingen, må settes på Høyres konto for uvettig pengebruk.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargeblind skrev: tir okt 19, 2021 12:09 pm hauge23 :
At det kunne bli slik skyldes i hovedsak AP sin konvertering fra "den nordiske samfunnsmodellen" til markedsstyringen i den europeiske modellen. Når det gjelder strøm var det AP i regjering (ca. 1990) som gikk i spissen for endring av energiloven, da ble strøm underlagt markedsstyring. Siden er dette knyttet til EUs energimarked, som krever sterke økninger av sjøkabler mellom Norge og EU.
....................................................................................
I 1990 hadde vi en regjering hvor Jan P. Syse var stasminister. Høyre.
Fy skamme Arbeiderpartiet. (sarkasme)
Dette er nok et eksempel på at Høyre skviste så mye tannkrem ut av tuben at INGEN noensinne vil kunne reversere det.
Det har jo forøvrig vært Høyres modell i de siste årene. Reformene skal være så svære og koste så mye at de i praksis ikke kan endres. Det spiller ingen trille for Høyre hvor mange milliarder en reform koster.
Men dersom noe skal gjøres om, blir plutselig kostnadene skremmende, selv om kostnadene blir mindre enn de kostnadene Høyre selv har påført folk flest.
Høyres energilov og Høyres bygging av kabler til utlandet svir nå rått. For folk flest.
Tvangssammenslåingen til Viken kostet tre-fire hundre millioner, og det vil koste litt mindre å oppløse Viken.
Men alle disse kostnadene, både sammenslåingen og oppløsingen, må settes på Høyres konto for uvettig pengebruk.
Tviler ikke på at regjeringen Syse (1989-1990) jobbet med at Norge skulle bli EU-medlem, men AP hadde regjering fra 1986 til 1997 (unntatt det året Syse satt) og regjeringssjefen var Gro H. Brundtland 1986-89 og 1990-96. Fra denne tiden kan nevnes at Gro 13. juni 1988 sendte brev til departementene om harmonisering av norske lover og forskrifter til EFs regelverk. Brundtland sitt politiske livsverk var å få Norge som EU-medlem. I 1992 sendte Brundtland søknad om EU-medlemskap, mens hun parallelt sørget for forhandlinger med EU om EØS-avtalen, som ble vedtatt.
Energiloven ble tilpasset til et markedsstyrt system og vedtatt i 1991 og tilsluttet EUs energimarked i 2018, med full tilslutning fra AP.
Historisk har AP vært den drivende kraften i politikken for å integrere Norge til EU. Det startet allerede på 60-tallet, og så sent som i 2021 bedyrer APs leder at EØS-avtalen (nesten-medlemskapet) er partiets bunnplanke. Så der står skapet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»