Å gå ned i vekt.

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Re: Å gå ned i vekt.

Legg inn av Tjaaah »

SlimWhitman skrev: tor jul 29, 2021 8:57 pm Tipper eugenikk miljøet er ivrig etter å kontakte oss.
Høres ut som en hyggelig gjeng. Ellers er det åpenbart at vi har funnet oss til rette på det nye forumet, når en tråd om slanking plutselig handler om eugenikk.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Tjaaah skrev: tor jul 29, 2021 9:23 pm
SlimWhitman skrev: tor jul 29, 2021 8:57 pm Tipper eugenikk miljøet er ivrig etter å kontakte oss.
Høres ut som en hyggelig gjeng. Ellers er det åpenbart at vi har funnet oss til rette på det nye forumet, når en tråd om slanking plutselig handler om eugenikk.
:lol:

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Jeg tror nå dette med å gå ned for fort handler litt om hvor mye du veier fra før. Kan godt være ærlig å si at jeg veide 125 kg til påske. Har de siste 10 årene veid et sted mellom 115 og 120 og har på en måte syns det har vært en grei vekt. Prøvd ulike ting for å forandre det, men har lenge vært avhengig av søte ting, samt enkel og kaloririk mat. Så da bestemte jeg meg for å gå på dietten som er linket over, og på to måneder var jeg ned 20 kg. Så kom vektplatået, samtidig som jeg sluttet på dietten (den skal gå maks tre md). Jeg begynte samtidig i ny jobb med personalmat inkludert, så der er det både saus og fett. Men etter en måned til veier jeg nå fortsatt 105 i snitt, og er helt fornøyd med det. Jeg veier meg fortsatt daglig, og passer på å trene de gangene jeg ser vekten kryper oppover litt, samt at jeg passer på hva jeg spiser som mellommåltider.
Jeg er overbevist at om jeg klarer å holde dette nivået i en måned eller to til, så er forutsetningene for å gå ned ytterligere veldig til stede til høsten.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er veldig bra det, egentlig er det vel bare snakk om å endre livsstil fast resten av livet det handler om , og ikke bare for noen måneder. Finne en diett man er komfortabel med så vil matchvekten automatisk justere seg nedover.

Selv sluttet jeg med sukkerbrus og potetgull for ca 15 år siden, og spiser sjelden junkfood. Savner ikke dette i det hele tatt nå. Spiser litt mørk sjokolade av og til, og selvsagt usaltede nøtter som er sunt. Og frukt som mellommåltider.

Føler meg heller ikke særlig sulten, hjernen tilpasser seg kaloriinntaket etterhvert og da lar man seg ikke friste like mye. Hender jeg kjøper hveteboller og skolebrød men da gjelder det å bare spise en og ikke helle i seg alt ;)

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

lok1 skrev: fre jul 30, 2021 12:07 am Jeg tror nå dette med å gå ned for fort handler litt om hvor mye du veier fra før. Kan godt være ærlig å si at jeg veide 125 kg til påske. Har de siste 10 årene veid et sted mellom 115 og 120 og har på en måte syns det har vært en grei vekt. Prøvd ulike ting for å forandre det, men har lenge vært avhengig av søte ting, samt enkel og kaloririk mat. Så da bestemte jeg meg for å gå på dietten som er linket over, og på to måneder var jeg ned 20 kg. Så kom vektplatået, samtidig som jeg sluttet på dietten (den skal gå maks tre md). Jeg begynte samtidig i ny jobb med personalmat inkludert, så der er det både saus og fett. Men etter en måned til veier jeg nå fortsatt 105 i snitt, og er helt fornøyd med det. Jeg veier meg fortsatt daglig, og passer på å trene de gangene jeg ser vekten kryper oppover litt, samt at jeg passer på hva jeg spiser som mellommåltider.
Jeg er overbevist at om jeg klarer å holde dette nivået i en måned eller to til, så er forutsetningene for å gå ned ytterligere veldig til stede til høsten.
Du er inne på noe vesentlig her, og hvorfor de fleste spretter tilbake etter sånne korte dietter. Kroppen prøver å hente seg inn til det den er vant til. Man må holde sin nye vekt en liten stund, før kroppen rett og slett er komfortabel med å være sånn. Klarer du nå å unngå å holde den vekten du har i et par måneder så vil du nok merke at det blir lettere og lettere, og som du sier, at du fort klarer å gå ned mer.
startelver skrev: fre jul 30, 2021 12:50 pm Det er veldig bra det, egentlig er det vel bare snakk om å endre livsstil fast resten av livet det handler om , og ikke bare for noen måneder. Finne en diett man er komfortabel med så vil matchvekten automatisk justere seg nedover.

Selv sluttet jeg med sukkerbrus og potetgull for ca 15 år siden, og spiser sjelden junkfood. Savner ikke dette i det hele tatt nå. Spiser litt mørk sjokolade av og til, og selvsagt usaltede nøtter som er sunt. Og frukt som mellommåltider.

Føler meg heller ikke særlig sulten, hjernen tilpasser seg kaloriinntaket etterhvert og da lar man seg ikke friste like mye. Hender jeg kjøper hveteboller og skolebrød men da gjelder det å bare spise en og ikke helle i seg alt ;)
Ja, disse korte diettene, som ingen kan holde på med over tid, er noe 90% feiler med, og spretter rett opp igjen. Varige og bærekraftige livsstilsforandringer er helt klart nøkkelen, og du er inne på det samme som meg her. Man venner seg til det nye regimet, så går det plutselig nesten av seg selv.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

startelver skrev: fre jul 30, 2021 12:50 pm Selv sluttet jeg med sukkerbrus og potetgull for ca 15 år siden, og spiser sjelden junkfood.
Har heldigvis en jobb som gjør at jeg kan spise omtrent hva jeg vil, så potetgullet ligger fremme hver eneste helg. Junkfood spiser jeg, som deg, sjeldent, og Cola Zero er et must. Så trener jeg styrke jevnlig, noe jeg merker som 50 åring er mer eller mindre nødvendig for å opprettholde min fantastiske figur.

Men jeg vet at dersom jeg ikke har en jobb der jeg er aktiv, så går det ikke lange tiden før jeg eser ut. Da må det i så fall kompenseres med lange turer og sånt. Så aktivitet og en grei matvei is the key.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Og det er ingen skam å ha cheat days.

Man blir ikke feit av å dra på Mac’ern noen ganger i året, om man er svak for det feks.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Chromeback skrev: fre jul 30, 2021 4:06 pm Og det er ingen skam å ha cheat days.

Man blir ikke feit av å dra på Mac’ern noen ganger i året, om man er svak for det feks.
Det er nærmest nødvendig å ha cheat days, mener jeg. I hvert fall for de fleste. Nøkkelen er å legge disse inn i "budsjettet", sånn at man ikke føler at man ødela alt når man tar en sånn dag, og fortsatt har eierskap til "prosjektet". For å høres ut som en fotballtrener.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 4:09 pm
Det er nærmest nødvendig å ha cheat days, mener jeg. I hvert fall for de fleste. Nøkkelen er å legge disse inn i "budsjettet", sånn at man ikke føler at man ødela alt når man tar en sånn dag, og fortsatt har eierskap til "prosjektet". For å høres ut som en fotballtrener.
Absolutt, helt enig. Derfor jeg støtt og stadig irriterer meg over ordet "sunt". Legg om til et sunt kosthold feks. Hva i alle dager er det for noe?

Holder meg til et godt og variert kosthold. Lite rødt kjøtt, men unner meg dette en gang i blant, en del hvitt kjøtt, mye sjømat, og ganske mye veggis. Og så prøver jeg å holde det jeg kan hjemmelaget og fra bunn.

Og så skeier man ut med god samvittighet. Så lenge jeg vet at jeg spiser ålreit i hverdagen, så skal det gå helt fint. Nå har jeg heldigvis ett langt liv med idrett bak meg, så jeg har aldri følt særlig på vekta (utenom ved et par anledninger, men det har aldri gått så langt at det er noe som har satt seg mentalt).

Kjenner dessverre alt for mange som har latt det gå for langt før de klarte å snu det, og nå har ett ganske usunt forhold til mat (i mine øyne). Alt skal telles og til tider ganske ekstreme dietter, fordi den tjukkasen sitter på skulderen.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Chromeback skrev: fre jul 30, 2021 4:17 pm
Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 4:09 pm
Det er nærmest nødvendig å ha cheat days, mener jeg. I hvert fall for de fleste. Nøkkelen er å legge disse inn i "budsjettet", sånn at man ikke føler at man ødela alt når man tar en sånn dag, og fortsatt har eierskap til "prosjektet". For å høres ut som en fotballtrener.
Absolutt, helt enig. Derfor jeg støtt og stadig irriterer meg over ordet "sunt". Legg om til et sunt kosthold feks. Hva i alle dager er det for noe?

Holder meg til et godt og variert kosthold. Lite rødt kjøtt, men unner meg dette en gang i blant, en del hvitt kjøtt, mye sjømat, og ganske mye veggis. Og så prøver jeg å holde det jeg kan hjemmelaget og fra bunn.

Og så skeier man ut med god samvittighet. Så lenge jeg vet at jeg spiser ålreit i hverdagen, så skal det gå helt fint. Nå har jeg heldigvis ett langt liv med idrett bak meg, så jeg har aldri følt særlig på vekta (utenom ved et par anledninger, men det har aldri gått så langt at det er noe som har satt seg mentalt).

Kjenner dessverre alt for mange som har latt det gå for langt før de klarte å snu det, og nå har ett ganske usunt forhold til mat (i mine øyne). Alt skal telles og til tider ganske ekstreme dietter, fordi den tjukkasen sitter på skulderen.
Å telle kalorier er noe jeg er positiv til for de fleste, i hvert fall i en periode. Dette fordi veldig mange er helt kunnskapsløse om hvorfor de sliter med vekten, og hvor lett det kan være å gjøre store forbedringer på kalorifronten, uten å egentlig spise noe særlig mindre. Men det er klart at mange blir for fanatiske, og jeg har prøvd å hjelpe flere kompiser, rett og slett ved å si at de skal sette mindre ekstreme mål. Bare gjør det litt og litt bedre, føl at man mestrer det og få eierskap til det å lykkes, hjelper for mange. Noen er dessverre rimelig håpløse, eller trenger mer og bedre hjelp enn jeg kan gi.

Selv er jeg relativt ekstrem på matinntak, og forskjellige ting jeg prøver i forhold til trening. Men for min del er det en hobby, hvor jeg har stor glede av å teste nye treningsopplegg sammen med kostholdsendringer, for å se hva kroppen min responderer mest på. Så tar jeg, som deg, heller dager hvor alt er lov.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 4:09 pm
Chromeback skrev: fre jul 30, 2021 4:06 pm Og det er ingen skam å ha cheat days.

Man blir ikke feit av å dra på Mac’ern noen ganger i året, om man er svak for det feks.
Det er nærmest nødvendig å ha cheat days, mener jeg. I hvert fall for de fleste. Nøkkelen er å legge disse inn i "budsjettet", sånn at man ikke føler at man ødela alt når man tar en sånn dag, og fortsatt har eierskap til "prosjektet". For å høres ut som en fotballtrener.
Huff. Jeg går forbi et gatekjøkken hver dag, mens duften vibrerer gjennom luften. Har ikke vært enkelt å stå i mot og heller velge en bolle med salat sammen med et glass vann, men det blir litt lettere for hver dag. Og så kommer du her og sier at det er innafor?! Blasfemi. Det er nok uunngåelig, men så lenge jeg klarer å motstå, så gjør jeg det. 8-)

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

SlimWhitman skrev: fre jul 30, 2021 5:51 pm Huff. Jeg går forbi et gatekjøkken hver dag, mens duften vibrerer gjennom luften. Har ikke vært enkelt å stå i mot og heller velge en bolle med salat sammen med et glass vann, men det blir litt lettere for hver dag. Og så kommer du her og sier at det er innafor?! Blasfemi. Det er nok uunngåelig, men så lenge jeg klarer å motstå, så gjør jeg det. 8-)
Haha. Som jeg prøver å i hvert fall legge inn innimellom, så er dette med trening, kosthold og slanking så individuelt, at det er mye man må finne ut av selv, uansett hvor gode råd man måtte få. Det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for deg.

Grunnen til at jeg anbefaler å legge inn juksedager innimellom, er for at det ikke skal føles som om alt du hadde opparbeidet forsvinner den dagen du svinger innom dette gatekjøkkenet, og at du da får følelsen av å starte på 0 igjen. Jeg oppfatter det som at dette kan være veldig demotiverende for mange.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Leoparden skrev: fre jul 30, 2021 6:05 pm Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?
Ser på pakken, det er ikke verre. Du trenger ikke sette deg et mål med en gang, bruk litt tid på å lære deg ca. hvor mye kalorier det er i det du vanligvis spiser, se om det finnes alternativer med mindre. Så kan du finpusse mer og mer, etterhvert som du lærer mer.

Får du i deg for mange kalorier, er det viktigste med en gang, å få i seg færre, ikke akkurat hvor mange du får i deg.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Ale-Jet skrev: fre jul 30, 2021 6:08 pm Føler det er umulig å gå ned i vekt. Skikkelig vanskelig i alle fall.
Det er skikkelig vanskelig for de fleste, virker det som. Og jeg mener diskusjonen rundt det er helt feil. I media ser vi for det meste en side som sier at det bare er å spise mindre enn man forbrenner, og på den annen side er det en gjeng som skal forklare hvor utrolig komplisert det er, og at ingenting egentlig nytter, så du kan bare bli tjukk.

Sannheten er at det er så "enkelt" for alle at om man forbrenner flere kalorier, og spiser mindre, så finnes det et punkt hvor du går ned i vekt. Men det er ikke bare bare for mennesker å endre vaner. Det er dette som gjør det vanskelig, og hele diskusjonen virker å hoppe bukk over det. Å gå ned i vekt er i teorien veldig enkelt, men å endre vaner er vanskelig.

Jeg tror det kan hjelpe veldig mange å få høre dette før de skal prøve å gå ned i vekt. Det er ikke bare du som er dum som ikke klarer det, men det er heller ikke umulig. Det er en tålmodighetsprøve, og de fleste andre sliter også med det. Folk flest er ikke dumme, og trenger ikke halvsannheter som motivasjon.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Leoparden skrev: fre jul 30, 2021 6:05 pm Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?
Hvis du gidder å veie litt mat, kan det være en idé å bruke f.eks. mylog.no i hvert fall en liten periode for å se hvor mye man får i seg hver dag, og fordelingen.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:26 pm
Leoparden skrev: fre jul 30, 2021 6:05 pm Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?
Hvis du gidder å veie litt mat, kan det være en idé å bruke f.eks. mylog.no i hvert fall en liten periode for å se hvor mye man får i seg hver dag, og fordelingen.
Godt poeng, jeg glemte dette. Vei ting som ris og pasta m.mer, så vet man bedre hva man får i seg.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 6:28 pm
missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:26 pm
Leoparden skrev: fre jul 30, 2021 6:05 pm Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?
Hvis du gidder å veie litt mat, kan det være en idé å bruke f.eks. mylog.no i hvert fall en liten periode for å se hvor mye man får i seg hver dag, og fordelingen.
Godt poeng, jeg glemte dette. Vei ting som ris og pasta m.mer, så vet man bedre hva man får i seg.
Jeg fikk meg en vekker da jeg la inn alt jeg spiste på mylog i hvert fall 😁

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:33 pm
Jeg fikk meg en vekker da jeg la inn alt jeg spiste på mylog i hvert fall 😁
Veldig ofte kan det hjelpe å bare bli klar over hva man egentlig får i seg. Det er jo ikke vanskelig å spise seg mett, uten å få i seg altfor mange kalorier, bare man undersøker litt om kaloriinnhold. Dette tror jeg kunne vært til hjelp for ekstremt mange, som tror oppgaven er uoverkommelig.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 6:36 pm
missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:33 pm
Jeg fikk meg en vekker da jeg la inn alt jeg spiste på mylog i hvert fall 😁
Veldig ofte kan det hjelpe å bare bli klar over hva man egentlig får i seg. Det er jo ikke vanskelig å spise seg mett, uten å få i seg altfor mange kalorier, bare man undersøker litt om kaloriinnhold. Dette tror jeg kunne vært til hjelp for ekstremt mange, som tror oppgaven er uoverkommelig.
Helt klart. Et par ukers logging av matinntaket kan være nok. Man oppdager fellene man aldri har tenkt over! Men det er viktig ikke å lure seg selv ved å "glemme" ting man småspiser på, da ...

startelver

Legg inn av startelver »

Leoparden skrev: fre jul 30, 2021 6:05 pm Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?
Jeg bruker bare kaloriappen hvis jeg er usikker på ca hvor mye kalorier det er. Man vil jo etterhvert huske kaloriene på det man er vant ti lå spise.

F.eks var det et sjokk for meg tidlig at et lite stykke 100 gram Freia melkesjokolade inneholder 600 kalorier.
Så sitter man og får i seg en hel plate med melkesjokolade. Og plutselig er over halve dagsbehovet av kalorier spist opp.

Sånne små a-ha-opplevelser kan være nok til å justere inntaket så man ikke går på noen kaloribomber.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

missChance skrev: fre jul 30, 2021 6:38 pm
Helt klart. Et par ukers logging av matinntaket kan være nok. Man oppdager fellene man aldri har tenkt over! Men det er viktig ikke å lure seg selv ved å "glemme" ting man småspiser på, da ...
Ja, man må være streng på at man er ærlig med seg selv, lett å gå i "feilberegningsfellen", eller juksefellen, som det egentlig heter, hehe.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Tjaaah skrev: fre jul 30, 2021 5:56 pm
SlimWhitman skrev: fre jul 30, 2021 5:51 pm Huff. Jeg går forbi et gatekjøkken hver dag, mens duften vibrerer gjennom luften. Har ikke vært enkelt å stå i mot og heller velge en bolle med salat sammen med et glass vann, men det blir litt lettere for hver dag. Og så kommer du her og sier at det er innafor?! Blasfemi. Det er nok uunngåelig, men så lenge jeg klarer å motstå, så gjør jeg det. 8-)
Haha. Som jeg prøver å i hvert fall legge inn innimellom, så er dette med trening, kosthold og slanking så individuelt, at det er mye man må finne ut av selv, uansett hvor gode råd man måtte få. Det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for deg.

Grunnen til at jeg anbefaler å legge inn juksedager innimellom, er for at det ikke skal føles som om alt du hadde opparbeidet forsvinner den dagen du svinger innom dette gatekjøkkenet, og at du da får følelsen av å starte på 0 igjen. Jeg oppfatter det som at dette kan være veldig demotiverende for mange.
Vel, når jeg tenker meg om, så har jeg allerede en juksedag. Hver fredag lager jeg og kona en ny cocktail. Kom på å nevne det fordi jeg drikker den nå! :D

Men jeg vil allikevel klappe meg selv på skulderen fordi jeg gikk fra å drikke alkohol (alt fra én øl til 15) hver bidige dag i sikkert 20 år, til å ta én drink, én gang i uken. Ikke rart jeg har ølmage, høhø.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Leoparden skrev: fre jul 30, 2021 6:05 pm Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?
Jeg brukte app, Lifesum tror jeg den het, men det finnes vel mange. Du scannet bare strek-koden på varen / produktet du spiste med kameraet på mobilen, og så dukket den automatisk opp. Med en salat ble det jo litt mer knot, men gikk fortsatt greit og var veldig oversiktlig.

Appen gå også oversikt over hvor mange kalorier man burde få i seg, og kunne parres med smartklokke / fit-bit / mobil etc så den regnet med hvor mye kalorier du hadde forbrent den dagen.

Jeg brukte den, i motsetning til hva som diskuteres her, i et forsøk på å gå opp i vekt, men den funket bra til det også.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Litt på siden, men er det noen som vet hvordan Christian Bale klarte å rase ned i vekt så mye som han gjorde til "The Machinist"? Han var jo bare et skjelett med hud i den filmen, før han plutselig var muskelbunt i Batman Begins.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

SlimWhitman skrev: fre jul 30, 2021 8:15 pm Litt på siden, men er det noen som vet hvordan Christian Bale klarte å rase ned i vekt så mye som han gjorde til "The Machinist"? Han var jo bare et skjelett med hud i den filmen, før han plutselig var muskelbunt i Batman Begins.
Leste at han spiste ett eple om dagen og drakk en kopp te.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Misunner dere som legger på dere kjapt. Jeg går ned i vekt om jeg har et kaloriinntak som er mindre enn 3500ish. Et jævla styr å spise nok mat hver dag.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Knaxern skrev: fre jul 30, 2021 8:17 pm
SlimWhitman skrev: fre jul 30, 2021 8:15 pm Litt på siden, men er det noen som vet hvordan Christian Bale klarte å rase ned i vekt så mye som han gjorde til "The Machinist"? Han var jo bare et skjelett med hud i den filmen, før han plutselig var muskelbunt i Batman Begins.
Leste at han spiste ett eple om dagen og drakk en kopp te.
Jøss. Da er man dedikert.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Ale-Jet skrev: fre jul 30, 2021 7:16 pm Jeg har vært aktiv i jobb på en gård tre dager i uka det siste året, tungt arbeid og varierte arbeidsoppgaver hvor man bruker kroppen. Er som regel dødssliten etter endt arbeidsdag. Men vekten fortsetter bare å øke. Er ikke dum, og vet at det skyldes et helt forjævlig kosthold bestående av pizza, urge, calzone, litago, diverse sjokolade osv. Når man var 20 så reagerte kroppen ikke på det. Men nå som jeg nærmer meg 30 merker jeg at kroppen er annerledes. Føles som om alt av inntak «fester seg» på kroppen. Noen vil sikkert si; «kutt ut det sukkerinntaket», men det er enklere sagt enn gjort. Det er så pivotalt å ha noe å drikke og snackse på når man ser på fotballkamp, netflix, spiller fifa osv. Er på Meny, og det er så lett å hanke med seg en pose salt sild og potetgull. Det er vanskelig å forandre den tankemåten.
Først og fremst. Finn ut hvilke sukkerfrie alternativer du kan like til drikke. Jeg drakk 1,5 liter Urge frem til jeg fikk konstatert diabetes type 2 (skal sies at legen har gått tilbake på diagnosen, og sagt det var et kunstig høyt blodsukker), men det tok meg ikke lange tiden å bli vant med Cola Zero. Hadde ikke noen grunn til å gå tilbake til Urge, og nå syns jeg faktisk Urge smaker papp.
Annen fremst. Finn ut hvilke middagsretter du gidder å lage som ikke er junk. Jeg har perfeksjonert en kyllingrett, som består av blackened kylling og stekte grønnsaker.
Tredje fremst. Lær deg å ikke snackse. Det er kun en vanesak, og ikke noe man er avhengig av.
Det er uansett lite som skal til for at ting går fra dumt til OK. Jeg har prøvd mange ganger å bytte Urge med vann og potetgull med gulrøtter, men det har aldri fungert. Start i rekkefølge, og ta en ting om gangen.

Expekt

Legg inn av Expekt »

lok1 skrev: fre jul 30, 2021 9:04 pm Først og fremst. Finn ut hvilke sukkerfrie alternativer du kan like til drikke.
Liker faktisk den nye smaken til cola zero bedre enn pepsi max.

Om man har lyst til å gå ned i vekt kan det å slutte å drikke kaloriene være en fin måte å starte på. Finn en god sukkerfri saft sånn som f. eks Fun Light og Zeroh.. eller bare gjør det enkelt og drikk mye vann. Om man er glad i vanlig brus med sukker, juice, litago osv.. så prøv å begrens det til helgene.
Og noe som har fungert bra for meg er å finne måltider som er sunne og gode.. og spise de ofte.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»