Å gå ned i vekt.

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Re: Å gå ned i vekt.

Legg inn av lok1 »

Expekt skrev: fre jul 30, 2021 9:32 pm
lok1 skrev: fre jul 30, 2021 9:04 pm Først og fremst. Finn ut hvilke sukkerfrie alternativer du kan like til drikke.
Og noe som har fungert bra for meg er å finne måltider som er sunne og gode.. og spise de ofte.
Jepp. Jeg spiste stekt kylling hver dag i to måneder. Fortsatt ikke lei!

Expekt

Legg inn av Expekt »

lok1 skrev: fre jul 30, 2021 10:19 pm Jepp. Jeg spiste stekt kylling hver dag i to måneder. Fortsatt ikke lei!
Da er du meget god til å steike kyllingen, eventuelt har du noe veldig godt til!? For stekt kylling er noe av det kjedeligste jeg spiser, men hvis tilbehøret er godt så er det selvfølgelig nydelig godt.
Stekt kylling med pasta og pesto er helt latterlig godt. ( https://www.tine.no/oppskrifter/middag- ... a-og-pesto )
Kjøp en grillet kylling for en ekstra god opplevelse. :mrgreen:

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Marinerer kyllingen i mørk soyasaus og olivenolje, samt krydderier. Soyasausen er med på å skape en hinne som gjør at kyllingen ser svidd ut, men der stekeskorpen smaker magisk. Det igjen gjør at kyllingen blir supersaftig. Så ja, man kan vel si at jeg er god til å steke kylling ;)

Tilbehøret var stekte grønnsaker. Squash, løk, sopp og paprika. Noen ganger litt ferdigkjøpt potetsalat eller kokt ris i tillegg som forandring.

Men det er vel kanskje en sak for matforumet, hehe.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Husk at det er best å dampe grønnsaker :D

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Det er sant. Men når man skal spise de samme grønnsakene om igjen og om igjen så trenger man smak smak smak smak smak. Og det får man ikke ved damping, koking eller å spise de rå. Jeg gikk jo på en diett, og akkurat dette med tilbereding av maten var et sted jeg jukset litt, rett og slett for at det skulle fungere i lengden.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

https://www.dagbladet.no/tema/ole-marti ... t/73919896

Noen som ser hva nøkkelen her er? ;-)

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

"De første 25 kiloene raste av i løpet av fire måneder, ifølge Gilde. De resterende åtte gikk litt treigere. Til sammen har han brukt halvannet år på å gå ned 33 kilo.

Han teller ikke kalorier, og spiser bare ett måltid om dagen. Han tillater seg selv å spise pølser, men ikke brød, pasta, sukker eller grønnsaker som vokser under bakken.

Det ene måltidet til Gilde er ganske stort, og kan bestå av nakkekoteletter i tillegg til litt grønnsaker. Han sørger for å spise til han blir helt mett, og spiser mest av fugl, fisk, egg og grønnsaker i tillegg til ost og baconsnacks utenom måltidet.

I begynnelsen brukte han også tidvis fasting i kombinasjon med lavkarbo. Da fastet han i 22 timer av gangen."

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Takker så meget.

Ett måltid om dagen hørtes egentlig ganske stusselig ut...

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Leoparden skrev: lør jul 31, 2021 2:22 pm Takker så meget.

Ett måltid om dagen hørtes egentlig ganske stusselig ut...
Det er nok ikke en overkommelig taktikk for de fleste, og det høres ikke spesielt sunt ut. Ser ut som om det virker for denne karen, men jeg ville ikke satset på det selv.
Knaxern skrev: fre jul 30, 2021 8:18 pm Misunner dere som legger på dere kjapt. Jeg går ned i vekt om jeg har et kaloriinntak som er mindre enn 3500ish. Et jævla styr å spise nok mat hver dag.
Jeg har også lettere for å ned, enn opp, i vekt. Men for min del har jeg blitt rimelig vant til å overspise når jeg skal opp i vekt, så synes ikke det er så stress lengre. Som med vektnedgang handler det ofte om hva man spiser, i forhold til kaloriinnhold.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

I interesse av å variere, bedrev jeg kondisjonstrening på sykkelen i dag. Forfriskende økt, men alt annet enn fryd for rumpen, som jeg nå mistenker har permanent avtrykk av sykkelsetet.

startelver

Legg inn av startelver »

Kan også nevne en annen "diett" jeg har vært på, basert på Dr. Mosley , den kjente BBC-legen.

Spis ditt normale kalori-inntak på la oss si 2500 kalorier.
Men en dag i uken skal du semifaste, det vil si du skal kun få i deg 500 kalorier på en dag.
Jeg prøvde ut dette i 3 måneder og det fikk meg litt ned i vekt uten at jeg stresset.

Den dagen jeg valgte å semifaste var en kjedelig mandag, jeg startet dagen med en god porsjon havregrøt som fyller opp magen og inneholder lite kalorier. Et eple eller en annen frukt/grønnsak til lunsj og deretter et siste måltid som kan være en suppe av noe slag, med en liten brødskive til. Dette må altså ikke overstige 500 kalorier.

Når du våkner dagen etterpå føler kroppen seg veldig sulten de første gangene, men etterhvert vil hjernen sende ut et signal som gjør at kroppen "ønsker" å faste sammen med deg. Resten av uka spiser du normalt.
På engelsk kalles denne dietten for 6:1 diet eller 5:2 diet. Du kan nemlig også gjøre det 2 ganger i uken.

Grunnen til at jeg sluttet med det var at jeg etterhvert fikk kontroll på min egen sultfølelse, og mestret dette med å unngå fristelser oftere. Det å leve på et begrenset kaloriinntak en dag i uka er absolutt noe man bør prøve hvis man ønsker å "lære" hjernen til å spise mindre.
Husk å drikk mye væske den dagen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Problemer med å sovne når jeg er sulten, men det er kanskje bare i en overgangsfase?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Leoparden skrev: lør jul 31, 2021 2:22 pm Takker så meget.

Ett måltid om dagen hørtes egentlig ganske stusselig ut...
Bikkje.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Ny uke, ny måling. Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,3kg. Det vil si at for første gang på sikkert 15 år er jeg under 100kg.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

SlimWhitman skrev: søn aug 01, 2021 10:13 am Ny uke, ny måling. Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,3kg. Det vil si at for første gang på sikkert 15 år er jeg under 100kg.
Kudos!

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

palimpsest skrev: søn aug 01, 2021 10:29 am
SlimWhitman skrev: søn aug 01, 2021 10:13 am Ny uke, ny måling. Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,3kg. Det vil si at for første gang på sikkert 15 år er jeg under 100kg.
Kudos!
Takk. Jeg merket også i dag at undiken min satt litt vel løst, og var farlig nær å falle av. Moro å kjenne resultatene på kroppen, bokstavlig talt.

Broren

Legg inn av Broren »

Føler meg ikke helt som medlem av klubben her.....

Er 179 høy og veier 80 kg. Er 60 år så forbrenninga burde vel har bremsa godt i forhold til da jeg var 20, men det ser ikke slik ut.

Spiser akkurat det jeg har lyst på og innimellom i relativt store mengder. Mest kylling, kalkun og svin, men også storf om lysta skulle være der. Og en saus kan simpelthen ikke bli fyldig nok!
Drikker ca 1,5 liter sukkercola om dagen (aldri kaffe) og røyker en hel del. Har for tida totalt dilla på Stratos med salt karamell og har kasta innpå så mye at det ble litt skremmende, så nå har kutta ned til å unne meg en stripe (tre ruter) om kvelden. Peanøtter ligger alltid i skuffen klar til å spises.
Likevel går jeg ikke opp i vekt.

Men lever jo relativt aktivt. Bortsett fra det siste coronaåret har jeg som musiker flusst av spillejobber, eller jobber som lydtekniker = masse sjauing av tungt utstyr.
Denne sommeren har jeg hatt et sabla kjør med å hogge vinterved, male hus, fikse gjerder osv osv så det har ikke vært noe hvilehjem.
At jeg har tre bikkjer av ca St Bernardstørrelse hjelper jo også på.

Men kaloriinntaket mitt skulle vel egentlig tilsi at jeg burde rulle rundt?

Broren

Legg inn av Broren »

SlimWhitman skrev: søn aug 01, 2021 10:13 am Ny uke, ny måling. Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,3kg. Det vil si at for første gang på sikkert 15 år er jeg under 100kg.
Godt gjort!

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Broren skrev: søn aug 01, 2021 10:53 am Men lever jo relativt aktivt. Bortsett fra det siste coronaåret har jeg som musiker flusst av spillejobber
Jøss. Kult. Hvilket instrument spiller du, og hvilken sjanger?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Chromeback skrev: fre jul 30, 2021 11:22 pm Husk at det er best å dampe grønnsaker :D
Eller rå. Men det viktigste er å alltid ha noe fett til slik at kroppen tar opp de fettløselige vitaminene.

Broren

Legg inn av Broren »

SlimWhitman skrev: søn aug 01, 2021 10:57 am
Broren skrev: søn aug 01, 2021 10:53 am
Jøss. Kult. Hvilket instrument spiller du, og hvilken sjanger?
Bass og sang. Holder oss mest innafor rocken men skeier innimellom ut med noen tunge og seige blueslåter.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Husk at det ikke bare er vekten som sliter hvis du spiser mye sukker og fett.

startelver

Legg inn av startelver »

Du er mer utsatt for sykdommer med det kostholdet der, selv om du ikke legger på deg, husk det. I tillegg røyker du og det gjør jo ikke saken noe bedre

Stump røyken, du er blitt 60 år og da er det ikke kult lenger.

kibby

Legg inn av kibby »

Everenga skrev: tor jul 29, 2021 10:17 am
Tjaaah skrev: ons jul 28, 2021 6:19 pm
kytec skrev: ons jul 28, 2021 5:36 pm Med mine 1,98 og 97 kg så er det en grei gjennomsnittshøyde i denne tråden.
Det var da som bare faen, jeg er tydeligvis en dverg.
Jeg er 1.73 så du er ikke alene. Når jeg da i tillegg soste runt som keeper i min ungdom kan man jo spørre seg om hvor stø jeg var på realitetsorientering.
Du er absolutt ikke alene! 1.78 her!

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Broren skrev: søn aug 01, 2021 10:53 am Føler meg ikke helt som medlem av klubben her.....

Er 179 høy og veier 80 kg. Er 60 år så forbrenninga burde vel har bremsa godt i forhold til da jeg var 20, men det ser ikke slik ut.

Spiser akkurat det jeg har lyst på og innimellom i relativt store mengder. Mest kylling, kalkun og svin, men også storf om lysta skulle være der. Og en saus kan simpelthen ikke bli fyldig nok!
Drikker ca 1,5 liter sukkercola om dagen (aldri kaffe) og røyker en hel del. Har for tida totalt dilla på Stratos med salt karamell og har kasta innpå så mye at det ble litt skremmende, så nå har kutta ned til å unne meg en stripe (tre ruter) om kvelden. Peanøtter ligger alltid i skuffen klar til å spises.
Likevel går jeg ikke opp i vekt.

Men lever jo relativt aktivt. Bortsett fra det siste coronaåret har jeg som musiker flusst av spillejobber, eller jobber som lydtekniker = masse sjauing av tungt utstyr.
Denne sommeren har jeg hatt et sabla kjør med å hogge vinterved, male hus, fikse gjerder osv osv så det har ikke vært noe hvilehjem.
At jeg har tre bikkjer av ca St Bernardstørrelse hjelper jo også på.

Men kaloriinntaket mitt skulle vel egentlig tilsi at jeg burde rulle rundt?
Du har jo egentlig ikke sagt noe om hva kaloriintaket ditt er, bare hva det består av, så da blir det veldig vanskelig å si om du burde trille, eller ikke.

Men, det du sier, er at du er en helt i grenselandet av å være overvektig 60 år gammel mann, med et kosthold som nok hadde fått de fleste 14-årigner til å grøsse. Fett legger seg ikke bare på magen, eller bak på ryggen, det legger seg også rundt organene, og ikke minst, inne i blodårer.

Det er selvsagt bra om du klarer å være mye aktiv og føler deg bra, til tross for kostholdet, men det du driver med er jo selvsagt ikke bra. Det er du vel klar over selv også.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Tjaaah skrev: man aug 02, 2021 2:51 pm Fett legger seg ikke bare på magen, eller bak på ryggen, det legger seg også rundt organene, og ikke minst, inne i blodårer.
Synd at dette ikke er mer allmennkunnskap enn det det er.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Tjaaah skrev: man aug 02, 2021 2:51 pm
Broren skrev: søn aug 01, 2021 10:53 am Føler meg ikke helt som medlem av klubben her.....

Er 179 høy og veier 80 kg. Er 60 år så forbrenninga burde vel har bremsa godt i forhold til da jeg var 20, men det ser ikke slik ut.

Spiser akkurat det jeg har lyst på og innimellom i relativt store mengder. Mest kylling, kalkun og svin, men også storf om lysta skulle være der. Og en saus kan simpelthen ikke bli fyldig nok!
Drikker ca 1,5 liter sukkercola om dagen (aldri kaffe) og røyker en hel del. Har for tida totalt dilla på Stratos med salt karamell og har kasta innpå så mye at det ble litt skremmende, så nå har kutta ned til å unne meg en stripe (tre ruter) om kvelden. Peanøtter ligger alltid i skuffen klar til å spises.
Likevel går jeg ikke opp i vekt.

Men lever jo relativt aktivt. Bortsett fra det siste coronaåret har jeg som musiker flusst av spillejobber, eller jobber som lydtekniker = masse sjauing av tungt utstyr.
Denne sommeren har jeg hatt et sabla kjør med å hogge vinterved, male hus, fikse gjerder osv osv så det har ikke vært noe hvilehjem.
At jeg har tre bikkjer av ca St Bernardstørrelse hjelper jo også på.

Men kaloriinntaket mitt skulle vel egentlig tilsi at jeg burde rulle rundt?
Du har jo egentlig ikke sagt noe om hva kaloriintaket ditt er, bare hva det består av, så da blir det veldig vanskelig å si om du burde trille, eller ikke.

Men, det du sier, er at du er en helt i grenselandet av å være overvektig 60 år gammel mann, med et kosthold som nok hadde fått de fleste 14-årigner til å grøsse. Fett legger seg ikke bare på magen, eller bak på ryggen, det legger seg også rundt organene, og ikke minst, inne i blodårer.

Det er selvsagt bra om du klarer å være mye aktiv og føler deg bra, til tross for kostholdet, men det du driver med er jo selvsagt ikke bra. Det er du vel klar over selv også.
Vel, folk er forskjellig... Men det jeg kanskje stusser mest på er 1,5l cola om dagen. Tør ikke tenke på hvordan tennene mine hadde vært da, når det allerede føles helt grusomt etter ett glass.

Men dersom vi skal være ærlig her så håper jeg at jeg også tar meg friheten og spiser det jeg vil med god samvittighet når jeg er 60 år.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

SlimWhitman skrev: fre jul 30, 2021 8:15 pm Litt på siden, men er det noen som vet hvordan Christian Bale klarte å rase ned i vekt så mye som han gjorde til "The Machinist"? Han var jo bare et skjelett med hud i den filmen, før han plutselig var muskelbunt i Batman Begins.
Dop, dop, dop.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at i Hollywood så florerer det med ulovlige stoffer som manipulerer kroppen på alle tenkelige måter. Anbefales ikke for noen, med mindre man tjener millioner av dollar på å ha en absurd unaturlig fysikk.
SlimWhitman skrev: søn aug 01, 2021 10:13 am Ny uke, ny måling. Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,3kg. Det vil si at for første gang på sikkert 15 år er jeg under 100kg.
Herlig! Grattis!
Når du sier «ny uke, ny måling», betyr det at du bare måler én gang i uka? Eller er det median-måling, slik vi har diskutert tidligere?
Uansett, keep up the good work! :)
Broren skrev: søn aug 01, 2021 10:53 am Føler meg ikke helt som medlem av klubben her.....

Er 179 høy og veier 80 kg. Er 60 år så forbrenninga burde vel har bremsa godt i forhold til da jeg var 20, men det ser ikke slik ut.

Spiser akkurat det jeg har lyst på og innimellom i relativt store mengder. Mest kylling, kalkun og svin, men også storf om lysta skulle være der. Og en saus kan simpelthen ikke bli fyldig nok!
Drikker ca 1,5 liter sukkercola om dagen (aldri kaffe) og røyker en hel del. Har for tida totalt dilla på Stratos med salt karamell og har kasta innpå så mye at det ble litt skremmende, så nå har kutta ned til å unne meg en stripe (tre ruter) om kvelden. Peanøtter ligger alltid i skuffen klar til å spises.
Likevel går jeg ikke opp i vekt.

Men lever jo relativt aktivt. Bortsett fra det siste coronaåret har jeg som musiker flusst av spillejobber, eller jobber som lydtekniker = masse sjauing av tungt utstyr.
Denne sommeren har jeg hatt et sabla kjør med å hogge vinterved, male hus, fikse gjerder osv osv så det har ikke vært noe hvilehjem.
At jeg har tre bikkjer av ca St Bernardstørrelse hjelper jo også på.

Men kaloriinntaket mitt skulle vel egentlig tilsi at jeg burde rulle rundt?
Som påpekt, så sier du jo ikke så mye om kaloriinntaket ditt. Det kan godt hende det er veldig høyt, men det du skriver her er ikke mye i det hele tatt.

Kylling, kalkun og svin (og til og med storfe) er bortimot umulig å spise seg feit på. Det er magert, kalorifattig og mettende kjøtt med høyt proteininnhold.
1,5L cola = 630 kcal
En stripe Stratos Salty Caramel er mindre enn 150 kcal.
Peanøtter er kaloritette, men du blir ikke feit av å ha dem liggende klar i skuffa.

Alt du nevner her er neppe særlig mer enn rundt 1000 kcal om dagen. Det er ekstremt lite, selv om det hadde vært for ei sengeliggende, lita jente. For en voksen, aktiv mann så er det praktisk talt ingenting. Så alt kommer helt an på hvor mye annet du spiser i tillegg, og hvor mye du ellers forbrenner (både baseforbrenning og aktiv forbrenning). Hvis du fremdeles holder deg slank, så tyder jo det på at du ikke spiser så mye som du selv tror. :)

Og det er også poenget med kaloritelling. Ekstremt mange, om ikke alle, vil få seg en enorm overraskelse om de begynner å telle kaloriene sine (og klarer å gjøre det riktig). Folk over- eller undervurderer kalorimengdene de får i seg noe helt ekstremt.

startelver

Legg inn av startelver »

Du kan fylle opp magen med en stor gulrot også :D Inneholder 30 kalorier.

Så ja kalorier kan variere veldig fra mat til mat.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

tomi skrev: ons aug 04, 2021 12:00 pm Herlig! Grattis!
Når du sier «ny uke, ny måling», betyr det at du bare måler én gang i uka? Eller er det median-måling, slik vi har diskutert tidligere?
Uansett, keep up the good work! :)
Takk for det.
Jeg må bekjenne at jeg måler én gang i uke (hver søndag), selv om jeg mener rådet om median-måling virker både fornuftig og logisk.
Jeg gjør det ene og fordi jeg vil ha det som en liten spennende gulrot jeg kan glede meg til mot slutten av uken, og fordi det også faktisk (for meg) krever en viss selvdisiplin. :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»