Bilsalget generelt
Re: Bilsalget generelt
I Kina, som er verdens største bilmarked merker også mange produsenter mikrochip mangelen. Og tallene som viser salg til kunder i september (samme som vi har i Norge) har følgende merker i topp 5:
1. VW 178 476 biler.
2. Honda 126 551
3. Toyota 98 837
4. Geely 95 292
5. Nissan 81 362.
Ser vi på kinesiske merker som er aktuelle i Norge, så er BYD nr. 7, Hongqi nr.20, MG nr.29, NIO nr. 34, Xpeng nr.35 og Maxus nr. 46.
Blant modellene er det 4 elbiler inne på topp 10:
1. Nissan Sylphy 41 786 stk.
2. Wuling Hongguang Mini EV 38 803 stk.
3. Vw Lavida 36 974 stk.
4. Tesla Model Y 33 029. stk.
5. Haval H6 28 171 stk.
6. Tesla Model 3 19 016 stk.
7. Geely Emgrand 18 482 stk.
8. BYD Quin PLUS 17867 stk.
9. Honda XR-V 17 122 stk.
10. Buick Excelle Yinglang 16 846 stk.
Av biler vi får kjøpt i Norge så solgte:
XPeng P7 7 498 stk
Byd Tang 5 874 stk.
Hongqi H9 3 967 stk
Xpeng G3 2 662 stk.
Nio ES8 1 925 stk
MG ZS 1 387 stk.
Maxus Euniq 228 stk.
Elbilandelen i forrige måned var cirka 18%
1. VW 178 476 biler.
2. Honda 126 551
3. Toyota 98 837
4. Geely 95 292
5. Nissan 81 362.
Ser vi på kinesiske merker som er aktuelle i Norge, så er BYD nr. 7, Hongqi nr.20, MG nr.29, NIO nr. 34, Xpeng nr.35 og Maxus nr. 46.
Blant modellene er det 4 elbiler inne på topp 10:
1. Nissan Sylphy 41 786 stk.
2. Wuling Hongguang Mini EV 38 803 stk.
3. Vw Lavida 36 974 stk.
4. Tesla Model Y 33 029. stk.
5. Haval H6 28 171 stk.
6. Tesla Model 3 19 016 stk.
7. Geely Emgrand 18 482 stk.
8. BYD Quin PLUS 17867 stk.
9. Honda XR-V 17 122 stk.
10. Buick Excelle Yinglang 16 846 stk.
Av biler vi får kjøpt i Norge så solgte:
XPeng P7 7 498 stk
Byd Tang 5 874 stk.
Hongqi H9 3 967 stk
Xpeng G3 2 662 stk.
Nio ES8 1 925 stk
MG ZS 1 387 stk.
Maxus Euniq 228 stk.
Elbilandelen i forrige måned var cirka 18%
Ja det kan du si, men nå er jo det kinesiske bilmarkedet litt spesielt med utrolig mange merker og litt sære ting på modeller, som f.eks Audi som kjører L variant (longwheelbase) på så og si alle modellene sine. Volvo XC40 selger bra i Norge, elendig i Kina (520 biler), Polestar 2 selger dårlig i Kina (161 biler), Skoda selger i snitt under 1000 stk. pr modell osv. Så å sammenligne Kina og Norge direkte er en vrien øvelse. Samme problemet får man hvis man sammenligner USA og Norge (Europa). Over there skal de jo helst ha liten lastebil når de kjøper bil, og småbiler selger fryktelig dårlig. I Europa er det motsatt.Iseran2770 skrev: ↑fre okt 29, 2021 11:57 amMerkelig at nordmenn skal kjøpe kinabiler som ikke engang kinesere vil ha.
Samtidig så selger de jo ikke så veldig bra her i landet heller, bortsett fra MGen. Men også der har jo salget dabbet avIseran2770 skrev: ↑fre okt 29, 2021 11:57 amMerkelig at nordmenn skal kjøpe kinabiler som ikke engang kinesere vil ha.
Kina-markedet er ganske gøy å følge med på. I tillegg til de nevnte modellene som importeres fra Kina til Norge, så er Volvo XC60 på 99. plass med 4965 biler, og S90 på 185. plass med 2571 biler.
Av nykommere i Kina i september finner vi Citroen C5 X, som tydeligvis også kommer til Norge https://www.citroen.no/modeller/kommend ... -c5-x.html.
Den blir vel da første Stellantis-produkt fra Kina som man kjøpe her...?
Den blir vel da første Stellantis-produkt fra Kina som man kjøpe her...?
Litt småtteri fra Tyskland, der salget gikk kraftig ned i oktober (det gjorde det i alle de 5 store i Europa).
Fordelingen på drivlinjer har samme trend som vi har sett i Norge en stund, slik var det i Tyskland forrige måned:
Bensin 36,2% andel
Hybrid 28,7%
Diesel 17,3% andel
Elbil 17,1%
Fordelingen på drivlinjer har samme trend som vi har sett i Norge en stund, slik var det i Tyskland forrige måned:
Bensin 36,2% andel
Hybrid 28,7%
Diesel 17,3% andel
Elbil 17,1%
Ps! I UK var dieselandelen på 10,6% i oktober.Shagalott skrev: ↑fre nov 05, 2021 9:13 am Litt småtteri fra Tyskland, der salget gikk kraftig ned i oktober (det gjorde det i alle de 5 store i Europa).
Fordelingen på drivlinjer har samme trend som vi har sett i Norge en stund, slik var det i Tyskland forrige måned:
Bensin 36,2% andel
Hybrid 28,7%
Diesel 17,3% andel
Elbil 17,1%
Ferrari leverte forresten 2750 biler i tredjekvartal, 18,9% mer enn i fjor, og 11,2% bedre enn 2019. De tjener også bra og har en driftsmargin på 25,7%, så de går neste €100.000 i pluss per solgte bil på driften
Mens Aston Martin solgte 1.349 biler i siste kvartal – opp fra 660 (+ 104 %) et år tidligere
Mens Aston Martin solgte 1.349 biler i siste kvartal – opp fra 660 (+ 104 %) et år tidligere
Lamborghini øker også, opp 23% etter 3.kvartal sammenlignet med 2020 til 6902 biler hittil i år. Urus står for 4085, Huracan 2136, og Aventador cirka 700 biler.Someone skrev: ↑tir nov 09, 2021 2:05 pm Ferrari leverte forresten 2750 biler i tredjekvartal, 18,9% mer enn i fjor, og 11,2% bedre enn 2019. De tjener også bra og har en driftsmargin på 25,7%, så de går neste €100.000 i pluss per solgte bil på driften
Mens Aston Martin solgte 1.349 biler i siste kvartal – opp fra 660 (+ 104 %) et år tidligere
Blant mer vanlige biler, så er Golf ikke nr.1 på modellrankingen i Tyskland for oktober. Det var nære på at Model 3 klarte å bippe Golf ned i september, nå er det VW T-Roc som har tatt tetplassen foran Golf. Dette er første gang siden 1992 at Golf ikke er nummer 1 i en måned i Tyskland.
Da begynner tallene for Europa i oktober å kommer, og ikke uventet så faller salget, denne måneden med ca.30% som er det laveste i oktober siden ACEA begynte å rapportere månedlig salg på 90-tallet.
Topp 10 Merker:
1. VW 74 027 -40,2% (sammenlignet med samme måned i 2020)
2. Peugeot 52 706 - 30,5%
3. Renault 50 982 -36%
4. Mercedes 48 101 -36,3%
5. BMW 47 738 - 21,2%
6. Toyota 44 547 - 24,4%
7. Hyundai 43 629 + 11%
8. Kia 42 809 + 2,6%
9. Ford 24351 - 41,4%
10. Fiat 33 482 -32,2%
Kilde: bestsellingcarsblog.com
Blant modellene er vi "nesten" blitt vant med at Golf ikke vinner hver måned som den har gjort i uminnelige tider, denne måneden så er ikke Golf inne blant topp 10. Sist det skjedde har jeg ikke oversikt over, det er faktisk mulig at det ikke har skjedd før.
Topp 10 modeller:
1. Peugeot 2008 18.109
2 Renault Clio 14.639
3 Dacia Sandero 14.034
4 Peugeot 208 13.978
5 Ford Focus 12.704
6 Fiat 500 12.555
7 Fiat Panda 12.391
8 Opel Corsa 12.355
9 Volkswagen T-Roc 12.116
10 Renault Captur 12.099
Kilde: Autoweek.nl
Topp 10 Merker:
1. VW 74 027 -40,2% (sammenlignet med samme måned i 2020)
2. Peugeot 52 706 - 30,5%
3. Renault 50 982 -36%
4. Mercedes 48 101 -36,3%
5. BMW 47 738 - 21,2%
6. Toyota 44 547 - 24,4%
7. Hyundai 43 629 + 11%
8. Kia 42 809 + 2,6%
9. Ford 24351 - 41,4%
10. Fiat 33 482 -32,2%
Kilde: bestsellingcarsblog.com
Blant modellene er vi "nesten" blitt vant med at Golf ikke vinner hver måned som den har gjort i uminnelige tider, denne måneden så er ikke Golf inne blant topp 10. Sist det skjedde har jeg ikke oversikt over, det er faktisk mulig at det ikke har skjedd før.
Topp 10 modeller:
1. Peugeot 2008 18.109
2 Renault Clio 14.639
3 Dacia Sandero 14.034
4 Peugeot 208 13.978
5 Ford Focus 12.704
6 Fiat 500 12.555
7 Fiat Panda 12.391
8 Opel Corsa 12.355
9 Volkswagen T-Roc 12.116
10 Renault Captur 12.099
Kilde: Autoweek.nl
Hovedårsaken må være mangelen på halvledere. Jeg har normalt hatt rundt 10 ukes leveringstid på bensinbiler, nå gikk det 23 uker. Og andre har ventet i 30 uker på biler som verken er elbiler eller hybrider.
Når (og om) det blir fart på produksjon og transport må det nødvendigvis bli en kraftig oppgang. Det siter jo millioner av bilkjøpere rundt i verden og venter på leveranse.
Mangelen på halvledere spiller inn, ingen tvil om det. Renault melder om at cirka 500 000 biler mindre blir produsert i år på grunn av de rådende forhold.Iseran2770 skrev: ↑tir nov 23, 2021 6:00 pmHovedårsaken må være mangelen på halvledere. Jeg har normalt hatt rundt 10 ukes leveringstid på bensinbiler, nå gikk det 23 uker. Og andre har ventet i 30 uker på biler som verken er elbiler eller hybrider.
Når (og om) det blir fart på produksjon og transport må det nødvendigvis bli en kraftig oppgang. Det siter jo millioner av bilkjøpere rundt i verden og venter på leveranse.
Og ja, det kommer til å komme en kraftig økning. Leiebilmarkedet som er en stor kunde har blødd i snart 2 år og private står nok klar til å kjøpe bil hvis ikke inflasjonen spiser opp mye av kjøpekraften (og eventuelle rentehevinger)
Siden jeg har fått veldig god tid i dag, så legger jeg inn litt om hvordan november salget har vært rundt omkring i Europa.
Spania:
Topp 5 merker:
1. Peugeot
2.Hyundai
3. Toyota
4. Kia
5. Renault.
Topp 5 modeller:
1. Dacia Sandero
2. Hyundai Tucson
3. Peugeot 2008
4. Toyota Corolla
5. Peugeot 208
Italia:
Topp 5 merker:
1.Fiat
2. VW
3. Toyota
4. Dacia
5. Renault
Topp 5 modeller:
1. Fiat Panda
2. Lancia Ypsilon
3. Dacia Duster
4. Dacia Sandero
5. Fiat 500
Frankrike:
Topp 5 merker:
1. Peugeot
2. Renault
3. Citroen
4. Dacia
5. Toyota
Topp 5 modeller:
1. Renault Clio
2. Peugeot 2008
3. Peugeot 208
4. Citroen C3
5. Dacia Sandero
Sverige:
Topp 5 merker:
1. Volvo
2. Kia
3. VW
4. Toyota
5. BMW
Topp 5 modeller:
1. Kia Ceed
2. Volvo S/V60
3. Volvo XC60
4. Volvo XC40
5. Kia Niro
Nederland
Topp 5 merker:
1. Kia
2. VW
3. Toyota
4. Skoda
5. Hyundai
Topp 5 modeller:
1. Skoda Enyaq
2. Kia Niro
3. VW Polo
4. Peugeot 208
5. Lynk & Co 01 !!!
UK:
Topp 5 merker:
1. BMW
2. VW
3. BMW
4. Mercedes
5. Vauxhall
Topp 5 modeller:
1. Mini
2. Vauxhall Corsa
3. Tesla Model 3
4. Hyundai Tucson
5. Ford Focus
Tyskland:
Topp 5 merker:
1. VW
2. Mercedes
3. BMW
4. Opel
5. Skoda
Topp modeller:
Her er ikke listen klar, normalt vinner Golf (med unntak av oktober 21). Men ut fra tallene som er publisert av nummer 1 i hvert segment så har følgende modeller solgt bedre enn Golf i November:
VW Up!, Opel Corsa, Skoda Octavia, Tesla Model 3, VW T-Roc og Renault Zoe.
Nummer 1 ser ut til å være Opel Corsa.
Spania:
Topp 5 merker:
1. Peugeot
2.Hyundai
3. Toyota
4. Kia
5. Renault.
Topp 5 modeller:
1. Dacia Sandero
2. Hyundai Tucson
3. Peugeot 2008
4. Toyota Corolla
5. Peugeot 208
Italia:
Topp 5 merker:
1.Fiat
2. VW
3. Toyota
4. Dacia
5. Renault
Topp 5 modeller:
1. Fiat Panda
2. Lancia Ypsilon
3. Dacia Duster
4. Dacia Sandero
5. Fiat 500
Frankrike:
Topp 5 merker:
1. Peugeot
2. Renault
3. Citroen
4. Dacia
5. Toyota
Topp 5 modeller:
1. Renault Clio
2. Peugeot 2008
3. Peugeot 208
4. Citroen C3
5. Dacia Sandero
Sverige:
Topp 5 merker:
1. Volvo
2. Kia
3. VW
4. Toyota
5. BMW
Topp 5 modeller:
1. Kia Ceed
2. Volvo S/V60
3. Volvo XC60
4. Volvo XC40
5. Kia Niro
Nederland
Topp 5 merker:
1. Kia
2. VW
3. Toyota
4. Skoda
5. Hyundai
Topp 5 modeller:
1. Skoda Enyaq
2. Kia Niro
3. VW Polo
4. Peugeot 208
5. Lynk & Co 01 !!!
UK:
Topp 5 merker:
1. BMW
2. VW
3. BMW
4. Mercedes
5. Vauxhall
Topp 5 modeller:
1. Mini
2. Vauxhall Corsa
3. Tesla Model 3
4. Hyundai Tucson
5. Ford Focus
Tyskland:
Topp 5 merker:
1. VW
2. Mercedes
3. BMW
4. Opel
5. Skoda
Topp modeller:
Her er ikke listen klar, normalt vinner Golf (med unntak av oktober 21). Men ut fra tallene som er publisert av nummer 1 i hvert segment så har følgende modeller solgt bedre enn Golf i November:
VW Up!, Opel Corsa, Skoda Octavia, Tesla Model 3, VW T-Roc og Renault Zoe.
Nummer 1 ser ut til å være Opel Corsa.
Takk for ett fint innlegg, her er det ferie nå uten så mye å ta seg til
Mye morsomt å lese der, og man ser jo at Norge er et annerledes land. Og man ser at Stellantis står sterkt i Europa, spesielt syd for Tyskland.
Mange markeder preges av billige småbiler, kanskje ikke så dumt det og kanskje bedre for planeten er dyre elbiler som er populære i Norge.
Utrolig å se at den "dyre" småbilen Lancia Ypsilon fortsatt er nr. 2 i Italia. Håper Stellantis velger satse mer på merket som de har plassert sammen med DS og Alfa Romeo.
I Frankrike gjør jo hjemmemerkene neste rent bord, men Toyota lurer seg inn som nr. 5 på merkeoversikten.
Og 5. Lynk & Co 01 !!! i Nederland er imponerede.
Jeg har vært innom det tidligere at Sverige er Kia land nr 1, og Ceed har vært storselger der i mange år. Må være den rause garantien samt Ok biler som sørger for det. Forskjellen til Norge synes jeg er litt merkelig på akkurat dette.Iseran2770 skrev: ↑tir des 07, 2021 6:28 pmDersom jeg skulle gjettet på hvilken modell som havnet foran alle Volvoer vill Kia Cee'd kommer veldig sent som et forslag.
Lancia Ypsilon er et mysterium, selv om jeg vet at det selges mye av den til utleie.
Jeg måtte nesten smile litt på en bensinstasjon mellom Milano og Verona da to dresskledde menn rundt 35 med slips og blankpussede sko krøp ut av en eldre knøttliten Ypsilon.
Da er listen over modellene i Tyskland delvis klar, og en foreløpig topp 10 ser slik ut:Shagalott skrev: ↑tir des 07, 2021 2:47 pm
Topp modeller:
Her er ikke listen klar, normalt vinner Golf (med unntak av oktober 21). Men ut fra tallene som er publisert av nummer 1 i hvert segment så har følgende modeller solgt bedre enn Golf i November:
VW Up!, Opel Corsa, Skoda Octavia, Tesla Model 3, VW T-Roc og Renault Zoe.
Nummer 1 ser ut til å være Opel Corsa.
1. Opel Corsa 4806 stk.
2. VW T-Roc 4719 stk
3. Renault Zoe 4200 stk.
4. Vw Up! 3986 stk.
5. Mini 3973 stk.
6. Mercedes GLC 3964 stk.
7.Tesla Model 3 3925 stk.
8.Fiat 500 3904 stk.
9.Skoda Octavia 3307 stk.
10. VW Golf 3186 stk.
Her kan det komme endringer, listen er laget ut fra topp 3 i hvert segment som Auto Motor Sport har publisert. Det betyr at Golf og Octavia kan ramle ut av topp 10 hvis nummer 4 eller 5 modeller i "kleinwagen" segmentet har solgt med enn 3307 stk. Mini er nummer 3 med nesten 4000.
Mikrochip mangelen gir mange rare utslag, det kan også nevnes at Golf ikke er inne på topp 50 i Spania, Italia, Frankrike eller Nederland. I UK hvor Ford Fiesta har vært veldig dominant i det siste 10 året, så ble det registrert kun 101 Fiesta i november, som er det samme som en bråstopp. I Italia ble det levert 83 stk. Fiesta (ned 96,4%), i Spania 13 stk. (ned 97,1%), i Sverige 4 stk. (ned 90%) og til slutt Nederland der Fiesta stod for 24 stk. (ned 96.6%).
Så det er tydelig at VW og Ford sliter med å få tak i nok chips til normalt sett populære modeller.
Det kan du si, nåværende Panda og Ypsilon ble lansert i 2011 på en plattform som vel ble lansert i 2007. Så det er ikke akkurat top notch det Fiat
/Lancia leverer. Og man kan jo lure på hva de holder på med hos Fiat, de utvikler ihvertfall ikke biler for Europa. I Italia som er kjernemarkedet for Fiat finner man nå 3 modeller på hjemmesiden deres: Panda (2011), Tipo (2015) og diverse varianter av 500 (som i all hovedsak er fra 2007), bortsett fra nye 500 elektrisk.
Mange av de som har kjøpt Zoe setter vel kaffen i halsen når de leser dette? Zoe får null stjerner av fem mulige
Har dette skjedd før i "moderne tid"? At en oppdatert modell blir dårligere mht sikkerhet?
https://www.tu.no/artikler/renault-zoe- ... est/515701
Har dette skjedd før i "moderne tid"? At en oppdatert modell blir dårligere mht sikkerhet?
https://www.tu.no/artikler/renault-zoe- ... est/515701
Står litt mer om det her: Viser seg at basismodellen mangler automatisk nødbrems. Så blir da automatisk 0 stjernernometalhorse skrev: ↑ons des 08, 2021 10:48 am Mange av de som har kjøpt Zoe setter vel kaffen i halsen når de leser dette? Zoe får null stjerner av fem mulige
Har dette skjedd før i "moderne tid"? At en oppdatert modell blir dårligere mht sikkerhet?
https://www.tu.no/artikler/renault-zoe- ... est/515701
https://www.tu.no/artikler/avslutter-le ... zoe/515804
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute