Strømprisen til vinteren

Svar
HarryH

Re: Strømprisen til vinteren

Legg inn av HarryH »

hauge23 skrev: tir nov 23, 2021 2:54 pm Hvis politikerne ønsker å jobbe med mafianettverkene i arbeids- og næringslivet er det altså ca. 60 milliarder å hente årlig til finansiering av velferd.
Hva snakker du om her? Grei ut.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: tir nov 23, 2021 4:54 pm
fargeblind skrev: tir nov 23, 2021 3:02 pm Når jeg vokste opp et godt stykke tilbake i forrige århundre, da var det topris-system. Da passet vi på å skru av et eller annet når vi hørte det summet i dingsen på veggen.
Gjorde vi ikke det, ble det såkalt "overforbruk" som kostet mer penger.
Hva med å ha en fast grei pris opp til f. eks 20 000, og høyere pris for det over?
Jeg har merket meg at andre her også har sans for dette.
Bra tiltak med et topris-system. Men neppe lovlig i henhold til EØS avtalen.

På samme måte som det ikke er lovlig å begrense eksporten.
Jeg kjenner ikke til hva EØS-avtalen sier om det. Men vi har da ihvertfall tillatelse her i landet til å gi almisser til de som er så blakke at de sliter med regningene. Du vet....de pengene som sosialklientene får i støtte til å betale strøm, som blir tatt tilbake av kommunene.
Bare det er tungvint nok, byråkratisk nok og meningsløst nok, ser det ut til at vi fritt kan gjøre hva vi vil.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Vi må være obs på at den timen med høyest forbruk i desember avgjør den nye nettleien for januar. Pass på å holde forbruket på heftigste timen under 5 kvh. Eller under 10 kvh. Den nye avgiften gjør store utslag på neste mnd regning om trinnene overstiges. Så dingsen fargeblind prater om hadde gjort seg

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »


hauge23

Legg inn av hauge23 »

HarryH skrev: tir nov 23, 2021 6:25 pm
hauge23 skrev: tir nov 23, 2021 2:54 pm Hvis politikerne ønsker å jobbe med mafianettverkene i arbeids- og næringslivet er det altså ca. 60 milliarder å hente årlig til finansiering av velferd.
Hva snakker du om her? Grei ut.
Jeg snakker om dette: https://www.politiforum.no/nyhet-okokri ... der/158868

Kort fortalt dreier det seg om vår tilknytning til EU med fri flyt uten kontroller på grensene. I 2004 ble EU utvidet østover, noe som resulterte i at kriminelle i øst fikk tilgang til "markeder" i vest å operere i. Disse kom også til Norge og etablerte seg her, i arbeids- og næringslivet. Omfanget har utviklet seg og beskrives nå som enormt, bl.a av Kripos.
Samfunnsøkonomisk analyse har beregnet at staten blir svindlet for ca. 60 milliarder kr årlig i form av skatter og avgifter. Dvs. at dersom seriøse overtar etter mafiaen har vi 60 milliarder kr ekstra som vi kan bruke på helsevesen og annen velferd.

HarryH

Legg inn av HarryH »

hauge23 skrev: ons nov 24, 2021 2:00 pm Kort fortalt dreier det seg om vår tilknytning til EU med fri flyt uten kontroller på grensene.
Dette har ikke noe med strømprisen å gjøre. Du linket til en sak om arbeidslivskriminalitet.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

HarryH skrev: ons nov 24, 2021 8:00 pm
hauge23 skrev: ons nov 24, 2021 2:00 pm Kort fortalt dreier det seg om vår tilknytning til EU med fri flyt uten kontroller på grensene.
Dette har ikke noe med strømprisen å gjøre. Du linket til en sak om arbeidslivskriminalitet.
Hvis du kikker på ordvekslingen mellom oss noen innlegg tilbake, vil du se at du har hevdet at høye strømpriser gir staten inntekter til finansiering av velferd. Jeg har holdt fram at det er andre måter å finansiere velferd på enn gjennom strømprisene.
Da jeg skrev: "Hvis politikerne ønsker å jobbe med mafianettverkene i arbeids- og næringslivet er det altså ca. 60 milliarder å hente årlig til finansiering av velferd.", svarte du: "Hva snakker du om her? Grei ut." Da visste du selvsagt at det dreide seg om kriminalitet i arbeids- og næringslivet. Meget spesielt at du velger å spille overrasket over svaret du fikk. Når man tyr til goddag-mann-økseskaft-svar annonseres det at argumentene mangler. Da har det ingen hensikt å fortsette diskusjonen.

HarryH

Legg inn av HarryH »

hauge23 skrev: ons nov 24, 2021 11:16 pm
HarryH skrev: ons nov 24, 2021 8:00 pm
hauge23 skrev: ons nov 24, 2021 2:00 pm Kort fortalt dreier det seg om vår tilknytning til EU med fri flyt uten kontroller på grensene.
Dette har ikke noe med strømprisen å gjøre. Du linket til en sak om arbeidslivskriminalitet.
Hvis du kikker på ordvekslingen mellom oss noen innlegg tilbake, vil du se at du har hevdet at høye strømpriser gir staten inntekter til finansiering av velferd. Jeg har holdt fram at det er andre måter å finansiere velferd på enn gjennom strømprisene.
Da jeg skrev: "Hvis politikerne ønsker å jobbe med mafianettverkene i arbeids- og næringslivet er det altså ca. 60 milliarder å hente årlig til finansiering av velferd.", svarte du: "Hva snakker du om her? Grei ut." Da visste du selvsagt at det dreide seg om kriminalitet i arbeids- og næringslivet. Meget spesielt at du velger å spille overrasket over svaret du fikk. Når man tyr til goddag-mann-økseskaft-svar annonseres det at argumentene mangler. Da har det ingen hensikt å fortsette diskusjonen.
Nei, jeg visste ikke hva du snakket om. I så fall hadde jeg ikke spurt.
Dette blir bare rør.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Nå går prisen i taket i Nord-Norge også.

Sammenfaller fint med at det blir fettkaldt, så er vel endel som må bruke desemberlønnen på strømregning og ikke på gaver.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Snart billigere å kjøre dieselbil nå?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bjoro33 skrev: tir nov 23, 2021 10:20 pm Vi må være obs på at den timen med høyest forbruk i desember avgjør den nye nettleien for januar. Pass på å holde forbruket på heftigste timen under 5 kvh. Eller under 10 kvh. Den nye avgiften gjør store utslag på neste mnd regning om trinnene overstiges. Så dingsen fargeblind prater om hadde gjort seg
Vi har fremdeles ikke endret noe på noen vaner. Huset er akkurat så varmt som det alltid har vært, og vi dusjer og vasker klær og lager mat slik vi vanligvis gjør. Gidder ennå ikke å fyre med ved.
Det skal bli interessant å se denne månedens strømregning når den kommer i desember.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

fargeblind skrev: lør nov 27, 2021 4:26 pm
Bjoro33 skrev: tir nov 23, 2021 10:20 pm Vi må være obs på at den timen med høyest forbruk i desember avgjør den nye nettleien for januar. Pass på å holde forbruket på heftigste timen under 5 kvh. Eller under 10 kvh. Den nye avgiften gjør store utslag på neste mnd regning om trinnene overstiges. Så dingsen fargeblind prater om hadde gjort seg
Vi har fremdeles ikke endret noe på noen vaner. Huset er akkurat så varmt som det alltid har vært, og vi dusjer og vasker klær og lager mat slik vi vanligvis gjør. Gidder ennå ikke å fyre med ved.
Det skal bli interessant å se denne månedens strømregning når den kommer i desember.
Jeg er ikke særlig bekymret på egne vegne. Men dersom det ikke gjøres mer fra statens side, så kommer enkelte til å fryse i vinter. Og enkelte ihjel. Jeg er overbevist på at toppen ikke er nådd. Vi har et moderat strømforbruk. Ligger nå på ca 40 kwh pr døgn. Gårsdagen kostet oss 76 pluss pluss.
Det jeg frykter for er fimbulvinter i jan-feb. Med vindstille i hele nordeuropa, og ingen mulighet å overføre kraft fra midt Norge til den store befolkningen her i sør og øst.
8-øringen staten gir i avslag (ca 4 kr. Pr døgn hos oss) monner for lite til å være noen hjelp. Blokkleiligheter uten vedfyr, gamle dårlige eneboliger, osv, med enslige med små inntekter.

Allerede nå merker kommuner utgiftene og stenger f.eks kirker. Bare de ikke skrur varmen for mye ned andre steder...

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Bjoro33 skrev: lør nov 27, 2021 9:20 pm
fargeblind skrev: lør nov 27, 2021 4:26 pm
Bjoro33 skrev: tir nov 23, 2021 10:20 pm Vi må være obs på at den timen med høyest forbruk i desember avgjør den nye nettleien for januar. Pass på å holde forbruket på heftigste timen under 5 kvh. Eller under 10 kvh. Den nye avgiften gjør store utslag på neste mnd regning om trinnene overstiges. Så dingsen fargeblind prater om hadde gjort seg
Vi har fremdeles ikke endret noe på noen vaner. Huset er akkurat så varmt som det alltid har vært, og vi dusjer og vasker klær og lager mat slik vi vanligvis gjør. Gidder ennå ikke å fyre med ved.
Det skal bli interessant å se denne månedens strømregning når den kommer i desember.
Jeg er ikke særlig bekymret på egne vegne. Men dersom det ikke gjøres mer fra statens side, så kommer enkelte til å fryse i vinter. Og enkelte ihjel. Jeg er overbevist på at toppen ikke er nådd. Vi har et moderat strømforbruk. Ligger nå på ca 40 kwh pr døgn. Gårsdagen kostet oss 76 pluss pluss.
Det jeg frykter for er fimbulvinter i jan-feb. Med vindstille i hele nordeuropa, og ingen mulighet å overføre kraft fra midt Norge til den store befolkningen her i sør og øst.
8-øringen staten gir i avslag (ca 4 kr. Pr døgn hos oss) monner for lite til å være noen hjelp. Blokkleiligheter uten vedfyr, gamle dårlige eneboliger, osv, med enslige med små inntekter.

Allerede nå merker kommuner utgiftene og stenger f.eks kirker. Bare de ikke skrur varmen for mye ned andre steder...
Ja, det er fare på ferdsel. Ettersom vinterkulden kom i midten av november ment det at en "normal" vinter kan være på vei, og vi har hatt meget skikkelige kalde og snørike vintre ikke så lenge siden. Og vindstillhet under vinteren er nærmest garantert når kulden satt seg skikkelig, og hvis jeg ikke husker feil, vindmøllene må stoppes i sterk kulde, for i vindkast kan det bli mye kaldere enn på bakken.

Det er snart garantert at det vil være dødsofre som skyldes den politiskskapte krisen, og da burde politikerne i hele EU/EØS beskyldes for drap og tortur!

Baldor

Legg inn av Baldor »

De skyhøye strømprisene er helt og holdent en politikerskapt situasjon med et bakteppe av klimahysteri. Stat, kommuner og strømspekulanter tjener grovt, mens allmuen og småbedrifter blør.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Baldor skrev: søn nov 28, 2021 3:14 pm De skyhøye strømprisene er helt og holdent en politikerskapt situasjon med et bakteppe av klimahysteri. Stat, kommuner og strømspekulanter tjener grovt, mens allmuen og småbedrifter blør.
Korrekt

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

I morgen vil strømmen koste 5,23 kr. Ja, du leste riktig. 5 kr. Noe MÅ gjøres før prisene løper løpsk. Dette kan ikke fortsette.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

TheBaseline skrev: søn nov 28, 2021 7:28 pm I morgen vil strømmen koste 5,23 kr. Ja, du leste riktig. 5 kr. Noe MÅ gjøres før prisene løper løpsk. Dette kan ikke fortsette.
Hvis en vanlig husholdning må betale flere hundre kroner hver dag for strøm ved normal forbruk med dusj, belysning og oppvarming som vask og matslagring, da vil flesteparten av befolkningen opplever en dyrtid man tidlig ikke har sett maken om det forbli høy strømpris i flere uker. Og det vil ramme nasjonaløkonomien med full kraft. Det er snart strømregningene for november vil komme ut, og da tror jeg at det kommer til å bli ramaskrik, staten har blitt en hensynsløs strømspekulant som ignorerte sitt egne folk for å forstørre bankkonti som vil ikke dekke de store tapene som vil skje som resultat av langvarig høy strømpris.

Og det er ikke bedre i resten av Europa hvor folk mer og mer føler at de blir maktløst.

Hvorfor har ikke EU-ledelsen stoppet utviklingen? De risikere jo at unionen kan rakne i verste fall!

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Varulv2468 skrev: søn nov 28, 2021 8:40 pm
TheBaseline skrev: søn nov 28, 2021 7:28 pm I morgen vil strømmen koste 5,23 kr. Ja, du leste riktig. 5 kr. Noe MÅ gjøres før prisene løper løpsk. Dette kan ikke fortsette.
Hvis en vanlig husholdning må betale flere hundre kroner hver dag for strøm ved normal forbruk med dusj, belysning og oppvarming som vask og matslagring, da vil flesteparten av befolkningen opplever en dyrtid man tidlig ikke har sett maken om det forbli høy strømpris i flere uker. Og det vil ramme nasjonaløkonomien med full kraft. Det er snart strømregningene for november vil komme ut, og da tror jeg at det kommer til å bli ramaskrik, staten har blitt en hensynsløs strømspekulant som ignorerte sitt egne folk for å forstørre bankkonti som vil ikke dekke de store tapene som vil skje som resultat av langvarig høy strømpris.

Og det er ikke bedre i resten av Europa hvor folk mer og mer føler at de blir maktløst.

Hvorfor har ikke EU-ledelsen stoppet utviklingen? De risikere jo at unionen kan rakne i verste fall!
Norge er, fra før , det landet hvor innbyggerne betaler mest for strømmen. Og det landet i europa som er mest avhengig av den. Det er kun uheldige sammentreff som gjør at andre deler av Europa opplever høye strømpriser nå. Bla at ny gassledning ikke godkjennes.og lite vind. Det er nå størst, og nrsten uløselig krise her i norge og sverige. Vi har forsynt europa med billig strøm...og gass. Staten har firedoblet sine inntekter på dette året, og avspiser oss med 8 øre.
Det er svært kritikkverdig av regjeringen å ikke gjøre noe med dette nå. Men vi vet at når ap styrer trår handninglammelsen inn. Dette kan løses kvikt.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Bjoro33 skrev: søn nov 28, 2021 9:31 pm
Varulv2468 skrev: søn nov 28, 2021 8:40 pm
TheBaseline skrev: søn nov 28, 2021 7:28 pm I morgen vil strømmen koste 5,23 kr. Ja, du leste riktig. 5 kr. Noe MÅ gjøres før prisene løper løpsk. Dette kan ikke fortsette.
Hvis en vanlig husholdning må betale flere hundre kroner hver dag for strøm ved normal forbruk med dusj, belysning og oppvarming som vask og matslagring, da vil flesteparten av befolkningen opplever en dyrtid man tidlig ikke har sett maken om det forbli høy strømpris i flere uker. Og det vil ramme nasjonaløkonomien med full kraft. Det er snart strømregningene for november vil komme ut, og da tror jeg at det kommer til å bli ramaskrik, staten har blitt en hensynsløs strømspekulant som ignorerte sitt egne folk for å forstørre bankkonti som vil ikke dekke de store tapene som vil skje som resultat av langvarig høy strømpris.

Og det er ikke bedre i resten av Europa hvor folk mer og mer føler at de blir maktløst.

Hvorfor har ikke EU-ledelsen stoppet utviklingen? De risikere jo at unionen kan rakne i verste fall!
Norge er, fra før , det landet hvor innbyggerne betaler mest for strømmen. Og det landet i europa som er mest avhengig av den. Det er kun uheldige sammentreff som gjør at andre deler av Europa opplever høye strømpriser nå. Bla at ny gassledning ikke godkjennes.og lite vind. Det er nå størst, og nrsten uløselig krise her i norge og sverige. Vi har forsynt europa med billig strøm...og gass. Staten har firedoblet sine inntekter på dette året, og avspiser oss med 8 øre.
Det er svært kritikkverdig av regjeringen å ikke gjøre noe med dette nå. Men vi vet at når ap styrer trår handninglammelsen inn. Dette kan løses kvikt.
Da burde Støre og Vedum lar gamle veteraner fra den eldre økonomimodellen man hadde ved århundreskiftet kommer til. Og man må dessuten stoppe de norske energiprodusentene fra å fortsette. Mange som tidlig hadde advart mot å skru av strømledningene hadde nok ikke i sine villeste drømmer forestilt seg over 5 kroner per kilowattstime - så de sitter nok akkurat nå og stirre i voksende rådvillhet, deres tro om at det bare vil være midtetidig er feilslått - og tappingen er nå for sterk, slik at magasinene som ikke lenge får mer vann fordi kulda er kommet, minskes altfor raskt - FØR de viktigste månedene i året.

Januar-februar.

Minst femti millioner er "energifattig" i EU/EØS, spesielt i de fattige regioner i flere land - som kan stige til 80 millioner, kanskje enda høyere før våren er kommet. Da vil unionen rakner for alvor, om hundretusener skulle gå ut på gatene. Tilliten mot markedskreftene og politikerne vil være sterkt rystet, om ikke skadet. I høsten var det sterk optimisme da man mente pandemien var mot slutten, og at normaliseringen vil returnere - nå opplever de krise på krise og meget store utfordringer. Norge er mer strømavhengig der man betale mest - men er også landet der man kan tære på egne ressurser lettere enn i resten av Europa.

Ingen kan stoppe dette, alt som gjenstår er å lære - og sørge for at det nyliberalistiske vanviddet skal avsluttes.


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det som skjer nå er skandaløst. Det var ille når strømprisen gikk over 2 kr, men nå som den passerer 5 kr og regjeringen bare sitter der og tvinner tommeltotter så er det tjenesteforsømmelse.

Jeg tenkte det den dagen Erna måtte gå og Jonas tok over. Handlingskraften i krisesituasjoner forsvinner til fordel for treghet og byråkrati.

De setter sikkert ned en kommisjon som skal se på strømprisen. Svaret får vi da til høsten en gang.

Det var selvsagt ikke perfekt med Erna, men det vi har sett de siste ukene er akkurat det jeg bet man får med Ap i regjering. Tafatthet, tomme ord og strutsetaktikk.

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

https://xn--strm-ira.no/hvor-mye-str%C3%B8m-bruker

En panelovn med effekt på 1200 W vil med en daglig brukstid på 5 timer 2190 kWt i løpet av et år. Da vil ovnen koste deg 2518 kr i året. Men dette er regnet ut fra pris ca 1.- kwh med dagens pris 7500.- for 1 ovn :-)

Folk flyr rundt og skal spare strøm på filleting , bare se linken- Det er oppvarming / vannoppvarming ( den må en jo ha ) .... Men om en kan så ja det er penger å spare på oppvarming.

Ullsokker , Genser , Teppe - Ikke være så fryseren ihvertfall ikke , men om en vil mene at en skal fly rundt i t skjorte i desember i huset så lykke til

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

PapaSmurf skrev: søn nov 28, 2021 9:59 pm Det som skjer nå er skandaløst. Det var ille når strømprisen gikk over 2 kr, men nå som den passerer 5 kr og regjeringen bare sitter der og tvinner tommeltotter så er det tjenesteforsømmelse.

Jeg tenkte det den dagen Erna måtte gå og Jonas tok over. Handlingskraften i krisesituasjoner forsvinner til fordel for treghet og byråkrati.

De setter sikkert ned en kommisjon som skal se på strømprisen. Svaret får vi da til høsten en gang.

Det var selvsagt ikke perfekt med Erna, men det vi har sett de siste ukene er akkurat det jeg bet man får med Ap i regjering. Tafatthet, tomme ord og strutsetaktikk.
Ja, jeg er enig i at denne strømprisen er skandaløs - for kraft som nærmest koster en slikk og ingenting å produsere i stort sett nedbetalte kraftverk.

Både Jonas og Trygve messet i valgkampen stadig om at nå er det vanlige folks tur. Vel, nå har de anledning til å vise det. Men tafatt sitter de nærmest med hendene i fanget, og Trygve skryter sågar av en avgiftsreduksjon på 10 øre kilowattimen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 12:11 am
PapaSmurf skrev: søn nov 28, 2021 9:59 pm Det som skjer nå er skandaløst. Det var ille når strømprisen gikk over 2 kr, men nå som den passerer 5 kr og regjeringen bare sitter der og tvinner tommeltotter så er det tjenesteforsømmelse.

Jeg tenkte det den dagen Erna måtte gå og Jonas tok over. Handlingskraften i krisesituasjoner forsvinner til fordel for treghet og byråkrati.

De setter sikkert ned en kommisjon som skal se på strømprisen. Svaret får vi da til høsten en gang.

Det var selvsagt ikke perfekt med Erna, men det vi har sett de siste ukene er akkurat det jeg bet man får med Ap i regjering. Tafatthet, tomme ord og strutsetaktikk.
Ja, jeg er enig i at denne strømprisen er skandaløs - for kraft som nærmest koster en slikk og ingenting å produsere i stort sett nedbetalte kraftverk.

Både Jonas og Trygve messet i valgkampen stadig om at nå er det vanlige folks tur. Vel, nå har de anledning til å vise det. Men tafatt sitter de nærmest med hendene i fanget, og Trygve skryter sågar av en avgiftsreduksjon på 10 øre kilowattimen.
Men 5 kroner kilowatttimen er så brutalt at de må gjøre ett eller annet. Med en gang. Hvis ikke blir det mange barn som får en kjip jul. For mange går den økonomiske hverdagen sånn akkurat rundt.

Men som forventet er Jonas fraværende. Han er akkurat den statsministeren jeg så for meg han kom til å bli.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 12:11 am
kraft som nærmest koster en slikk og ingenting
Alternativkostnaden på elkraft er all-time high.

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: man nov 29, 2021 12:28 am
Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 12:11 am
PapaSmurf skrev: søn nov 28, 2021 9:59 pm Det som skjer nå er skandaløst. Det var ille når strømprisen gikk over 2 kr, men nå som den passerer 5 kr og regjeringen bare sitter der og tvinner tommeltotter så er det tjenesteforsømmelse.

Jeg tenkte det den dagen Erna måtte gå og Jonas tok over. Handlingskraften i krisesituasjoner forsvinner til fordel for treghet og byråkrati.

De setter sikkert ned en kommisjon som skal se på strømprisen. Svaret får vi da til høsten en gang.

Det var selvsagt ikke perfekt med Erna, men det vi har sett de siste ukene er akkurat det jeg bet man får med Ap i regjering. Tafatthet, tomme ord og strutsetaktikk.
Ja, jeg er enig i at denne strømprisen er skandaløs - for kraft som nærmest koster en slikk og ingenting å produsere i stort sett nedbetalte kraftverk.

Både Jonas og Trygve messet i valgkampen stadig om at nå er det vanlige folks tur. Vel, nå har de anledning til å vise det. Men tafatt sitter de nærmest med hendene i fanget, og Trygve skryter sågar av en avgiftsreduksjon på 10 øre kilowattimen.
Men 5 kroner kilowatttimen er så brutalt at de må gjøre ett eller annet. Med en gang. Hvis ikke blir det mange barn som får en kjip jul. For mange går den økonomiske hverdagen sånn akkurat rundt.

Men som forventet er Jonas fraværende. Han er akkurat den statsministeren jeg så for meg han kom til å bli.
Jeg skulle gjerne sett litt tall på dette.
Så langt har man bare hørte om gjerne uføre og annet som vil få problemer, men denne gruppen får problemer nærmest uansett hva enn det er som øker(eller blir kuttet vekk av støtte).
Men hva med de øvre lagene, jeg er litt overrasket over at man på mange måter ikke hører mer fra folk rundt om.
Om det er slik at mange nå kutter på flere poster for å betale strømregningene så er det jo dette synkronisert med folk som mister jobben sin, dette er jo virkelig det verste utgangspunktet.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

HarryH skrev: man nov 29, 2021 12:30 am
Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 12:11 am
kraft som nærmest koster en slikk og ingenting
Alternativkostnaden på elkraft er all-time high.
Fritt etter hukommelsen er produksjonsprisen for vannkraften vår fra kraftverkene rundt 4 øre/kWt. Så var det selvfølgelig forbundet med store investeringer å bygge ut disse kraftverkene. Men det meste begynner jo nå å bli gammelt og kan i stor grad betraktes som nedbetalt. Så kraften vår er svært billig å produsere, men påslagene blir ekstreme når det hele skal børses bort til et Europa med underskudd på kraft, slik en så smått begynte med i 1991.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 12:11 am
PapaSmurf skrev: søn nov 28, 2021 9:59 pm Det som skjer nå er skandaløst. Det var ille når strømprisen gikk over 2 kr, men nå som den passerer 5 kr og regjeringen bare sitter der og tvinner tommeltotter så er det tjenesteforsømmelse.

Jeg tenkte det den dagen Erna måtte gå og Jonas tok over. Handlingskraften i krisesituasjoner forsvinner til fordel for treghet og byråkrati.

De setter sikkert ned en kommisjon som skal se på strømprisen. Svaret får vi da til høsten en gang.

Det var selvsagt ikke perfekt med Erna, men det vi har sett de siste ukene er akkurat det jeg bet man får med Ap i regjering. Tafatthet, tomme ord og strutsetaktikk.
Ja, jeg er enig i at denne strømprisen er skandaløs - for kraft som nærmest koster en slikk og ingenting å produsere i stort sett nedbetalte kraftverk.

Både Jonas og Trygve messet i valgkampen stadig om at nå er det vanlige folks tur. Vel, nå har de anledning til å vise det. Men tafatt sitter de nærmest med hendene i fanget, og Trygve skryter sågar av en avgiftsreduksjon på 10 øre kilowattimen.
Da risikere de to all tap av troverdighet. Solberg vil ikke komme fra det med æren i behold som en mager trøst, men Støre og Vedum er ikke gitt mange alternativer ettersom man er nådde grensen. I fakta; budsjettet er på hell. Velgerne vil få en slutt på Solbergs reformeringsiver som truet med å ødelegge den sosialistiske Norge, men de kan ikke tolerere slik tafatthet. Om 2 kr per time skulle fortsette hele vinteren, kan dette bli en økonomisk og samfunnsmessig katastrofe for Norge. Dette kan ikke Støre og Vedum ignorere, da dette kan fører til mistillit og endog opptøyer.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 1:02 am
HarryH skrev: man nov 29, 2021 12:30 am
Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 12:11 am
kraft som nærmest koster en slikk og ingenting
Alternativkostnaden på elkraft er all-time high.
Fritt etter hukommelsen er produksjonsprisen for vannkraften vår fra kraftverkene rundt 4 øre/kWt. Så var det selvfølgelig forbundet med store investeringer å bygge ut disse kraftverkene. Men det meste begynner jo nå å bli gammelt og kan i stor grad betraktes som nedbetalt. Så kraften vår er svært billig å produsere, men påslagene blir ekstreme når det hele skal børses bort til et Europa med underskudd på kraft, slik en så smått begynte med i 1991.
Produksjonsprisen for eksisterende kraftverk er lav, men alternativprisen har aldri vært høyere.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

fargeblind skrev: lør nov 27, 2021 4:26 pm
Bjoro33 skrev: tir nov 23, 2021 10:20 pm Vi må være obs på at den timen med høyest forbruk i desember avgjør den nye nettleien for januar. Pass på å holde forbruket på heftigste timen under 5 kvh. Eller under 10 kvh. Den nye avgiften gjør store utslag på neste mnd regning om trinnene overstiges. Så dingsen fargeblind prater om hadde gjort seg
Vi har fremdeles ikke endret noe på noen vaner. Huset er akkurat så varmt som det alltid har vært, og vi dusjer og vasker klær og lager mat slik vi vanligvis gjør. Gidder ennå ikke å fyre med ved.
Det skal bli interessant å se denne månedens strømregning når den kommer i desember.
Her peker du på det store problemet.

Strømprisen fyker i været, men de fleste gjør små eller ingen endringer. Dette er stikk i strid med grunnlaget for å innføre markedsprising. Da trodde man at strømmarkedet skulle fungere slik at prisøkninger førte til reduksjon i forbruket, og at prisen ville holde seg forholdsvis stabil. Det motsatte har skjedd - prisen svinger dramatisk, mens forbruket holder seg forholdsvis konstant.

Planleggerne har med andre ord bommet grovt om forbrukernes opptreden. Relativ små endringer i strømproduksjonen kan få prisen til svinge fra -0,02 til 5 kr. per KwT.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»