Å gå ned i vekt.

Svar
Brukeravatar
Queenie
Innlegg: 987

Re: Å gå ned i vekt.

Legg inn av Queenie »

Screenshot_20211125-123237~2.png

Brukeravatar
steponit
Innlegg: 38

Legg inn av steponit »

greyserpent skrev: tor nov 25, 2021 12:29 pm
startelver skrev: fre jul 30, 2021 6:50 pm
Leoparden skrev: fre jul 30, 2021 6:05 pm Dere som teller kalorier, har dere noen enkel metode dere kan dele?
Jeg bruker bare kaloriappen hvis jeg er usikker på ca hvor mye kalorier det er. Man vil jo etterhvert huske kaloriene på det man er vant ti lå spise.

F.eks var det et sjokk for meg tidlig at et lite stykke 100 gram Freia melkesjokolade inneholder 600 kalorier.
Så sitter man og får i seg en hel plate med melkesjokolade. Og plutselig er over halve dagsbehovet av kalorier spist opp.

Sånne små a-ha-opplevelser kan være nok til å justere inntaket så man ikke går på noen kaloribomber.
Ekke noe rart at du ble sjokkert av det, da 200 gr Freia melkesjokolade egentlig skal inneholde 560 kalorier.
Ca 550 kcal per 100 gram , så 200g sjokolade er godt over 1000 kcal.

greyserpent
Innlegg: 1259

Legg inn av greyserpent »

steponit skrev: tor nov 25, 2021 1:15 pm
greyserpent skrev: tor nov 25, 2021 12:29 pm
startelver skrev: fre jul 30, 2021 6:50 pm

Jeg bruker bare kaloriappen hvis jeg er usikker på ca hvor mye kalorier det er. Man vil jo etterhvert huske kaloriene på det man er vant ti lå spise.

F.eks var det et sjokk for meg tidlig at et lite stykke 100 gram Freia melkesjokolade inneholder 600 kalorier.
Så sitter man og får i seg en hel plate med melkesjokolade. Og plutselig er over halve dagsbehovet av kalorier spist opp.

Sånne små a-ha-opplevelser kan være nok til å justere inntaket så man ikke går på noen kaloribomber.
Ekke noe rart at du ble sjokkert av det, da 200 gr Freia melkesjokolade egentlig skal inneholde 560 kalorier.
Ca 550 kcal per 100 gram , så 200g sjokolade er godt over 1000 kcal.
*sukk*

Bare jeg som driter meg ut...igjen.

Wellé
Innlegg: 205

Legg inn av Wellé »

greyserpent skrev: tor nov 25, 2021 1:22 pm
steponit skrev: tor nov 25, 2021 1:15 pm
greyserpent skrev: tor nov 25, 2021 12:29 pm

Ekke noe rart at du ble sjokkert av det, da 200 gr Freia melkesjokolade egentlig skal inneholde 560 kalorier.
Ca 550 kcal per 100 gram , så 200g sjokolade er godt over 1000 kcal.
*sukk*

Bare jeg som driter meg ut...igjen.
Leste du på sjokoladeisen? Var det jeg fikk opp først da jeg prøvde å søke det opp :P

greyserpent
Innlegg: 1259

Legg inn av greyserpent »

Wellé skrev: tor nov 25, 2021 1:23 pm
greyserpent skrev: tor nov 25, 2021 1:22 pm
steponit skrev: tor nov 25, 2021 1:15 pm

Ca 550 kcal per 100 gram , så 200g sjokolade er godt over 1000 kcal.
*sukk*

Bare jeg som driter meg ut...igjen.
Leste du på sjokoladeisen? Var det jeg fikk opp først da jeg prøvde å søke det opp :P
Nei, leste et sted hvor størrelsen på sjokoladen var 200 g, men på innholdet så jeg ikke at det var per 100g.

Vonmises
Innlegg: 9

Legg inn av Vonmises »

greyserpent skrev: tor nov 25, 2021 12:29 pm
Ekke noe rart at du ble sjokkert av det, da 200 gr Freia melkesjokolade egentlig skal inneholde 560 kalorier.
Det er nok verre enn som så. 200g Freia melkesjokolade inneholder 1120 kalorier.

Expekt
Innlegg: 319

Legg inn av Expekt »

Hvis man er glad i sjokolade og ønsker å redusere inntaket, eller spise mindre.. så kan New Energy være en god idé. Er vel rundt 190kcal. Man kan jo spise 1 om dagen istedenfor 200g melkesjokolade et par ganger i uka.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 514

Legg inn av lok1 »

Bantorangen skrev: tor nov 25, 2021 11:21 am
lok1 skrev: tir okt 19, 2021 5:40 pm Hvilke styrkeøvelser er best for vektnedgang?
Det beste er frivektsøvelsene som brukes av de fleste idrettsfolk, baseøvelsene i styrkeløft, olympisk løfting osv.

Problemet er imidlertid at mange som ikke er så flinke i kraftsport, ikke kommer noen vei med disse øvelsene. Faktorer som lengde på armene, bredde på skuldrene, vinkler på muskelfestene osv. spiller inn.

Mange langrennsløpere bruker samme styrketreningsopplegg som andre idrettsfolk. Men innenfor utholdenhetsidretter er det en del som gjør det brukbart, som ikke bruker konvensjonelle styrketreningsteknikker. For eksempel å trene pullover og utfall, istedenfor benkpress/chins og knebøy.
Beinpress er også et alternativ en ikke skal kimse av. Men beinpressapparatene på mange "vanlige" treningssentre med apparater, har for lite belastning for en del.
Jeg har nå begynt med et sett jeg fikk av en PT. 3x12 på chest press, shoulder press, seated rowing og en til som jeg ikke husker navnet på (nedtrekk). Syns jeg har kommet godt i gang. Av en eller annen grunn liker jeg apparatene bedre enn øvelser som frivekter, knebøy og pushups, så det er kanskje veien å gå likevel.

Bantorangen
Innlegg: 80

Legg inn av Bantorangen »

Du skal trene en del teknikk for å trene med frivekter. Det er langt bedre å trene på maskiner enn å ikke trene.

En fordel for mange er at du kan trene med en belastning, som er lavere enn egen kroppsvekt.

Uansett, for enkelte er problemet at de klarer 3x15 med maks belastning på apparatene i et vanlig helsestudio. Særlig beinpress.

Da må du se deg om etter mer hardcore apparater. Eller for eksempel begynne å trene med frivekter.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 3832

Legg inn av kytec »

1. Spis mindre.

2. Drikk vann.

3. Tren mer.

Lykke til.
Gaffelen glapp og jeg på trynet i suppa.

Ka9nen
Innlegg: 1505

Legg inn av Ka9nen »

På 70-tallet spiste man 3 måltid. Frokost 08.00, Lunsj og middag senest i 6 tiden. Var man sulten på kvelden så sa foreldrene at "da skulle du ha spist mer til middag". Og bestemor sa "å spise mat på kvelden er usunt".

Uten å tenke over det så fastet gjennomsnittspersonen minst 14 timer hver dag. Det man nå kaller "intermittent faste". Idag så spiser man opptil 12 (!) mindre måltid per dag. Man starter gildet til ca samme tid, "break fast". Og det varer til 22.30 på kvelden (!). Kroppen får ikke mulighet til å forbrenne lenger, insulinnivåene er høye fra morgen til kveld.

Kan det være en undervurdert grunn til at folk var slanke på 70-tallet og at folk er tjukke idag?

SlimWhitman
Innlegg: 1064

Legg inn av SlimWhitman »

kytec skrev: tor nov 25, 2021 11:45 pm 1. Spis mindre.

2. Drikk vann.

3. Tren mer.

Lykke til.
Dust.
Hadde du bare sagt dette med en gang jeg opprettet denne tråden for 4 måneder siden, så hadde jeg sluppet å sløse så mye tid.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 3832

Legg inn av kytec »

SlimWhitman skrev: tor nov 25, 2021 11:58 pm
kytec skrev: tor nov 25, 2021 11:45 pm 1. Spis mindre.

2. Drikk vann.

3. Tren mer.

Lykke til.
Dust.
Hadde du bare sagt dette med en gang jeg opprettet denne tråden for 4 måneder siden, så hadde jeg sluppet å sløse så mye tid.
:D :D :D :D
Gaffelen glapp og jeg på trynet i suppa.

Brukeravatar
Queenie
Innlegg: 987

Legg inn av Queenie »

Det kan være mange årsaker til vektoppgang, som regel bare latskap men også man ikke har det bra. Da er det viktig å komme seg på rett kjøl og få selvfølelsen på plass igjen, så renner kiloene av med få grep.

Svar

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»