Generelle nyheter rundt bil

Svar
InternalExile

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av InternalExile »

Fernandovonarb skrev: søn nov 07, 2021 1:13 pm
InternalExile skrev: søn nov 07, 2021 11:01 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 06, 2021 12:35 pm 10 år er hinsides lang tid i bilbransjen.
Ironi? Bilparken i Norge har en gjennomsnittsalder på 10,7 år!

Egentlig ikke mye som har skjedd de siste 100 år med bil. De har fortsatt 4 hjul og brukes til å frakte personer eller gods fra A til B, og selvsagt til underholdning.

Du kan prøve snu det på hodet, men da å definere at Tesla sin fordel er et teknologiselskap blir i mitt hode helt feil. Bare i min levetid har vi sett mengder med teknologiselskap komme og gå. De store bilprodusentene er de samme.
For de som kjører italienske biler så har det ikke skjedd så mye på 10 år, men de andre så har de fått med seg revolusjonen som har skjedd :D . Forbrenningsmotoren har fått sluttdato og bilene har mer eller mindre blitt digitalisert.

Store teknologiselskap har overlevd og blitt gigantiske, mens store bilprodusenter har overlevd og små forsvunnet. Ser ikke helt forskjellen her.

Poenget mitt er at software blir mer og mer viktig i en bransje som før ekstremt analog. For 10-15 år siden var det ingen, absolutt ingen som forutså denne utviklingen. Bilene ble trimmet av en møkkete mekaniker ved å skru på dingser i en motor, gjerne ved å bytte komponenter, men nå kan du få en kode ferdig sendt og installert på 5 minutter trådløst. Som gjør akkurat samme jobben ytelsesmessig.

Om 10 år så er det ikke sikkert i nærheten det samme tallet som i dag har egen bil. Bildeling vil helt sikkert bli mer vanlig etter hvert som bilene blir skjøvet ut fra byene. Autonomi blir også viktig, noe som software er essensiell for å få til å fungere. Klimakampen kommer til å gi endringer som vil svi for utrolig mange, men for å legge til det, glede mange som vil ha en grønnere verden. Endringer blir det.
Ja, det har ikke skjedd så mye, min 18 år gamle Italiener har GPS, navigasjon, stemestyring(forbanna tull, jeg vil prate med kona, ikke bilen), integrert telefon osv osv. Dog i dag så er det mye mer fancy.

Software er viktig, men ikke så mye. Selv Tesla innser dette og deler det de kan:
https://www.tesla.com/blog/all-our-pate ... belong-you
Men da blir det litt som Linux, gøy det, men bruker n\egentlig mange det her(altså brukere på FD)?

Oppdateringer kan selvsagt gjøres OTA, men de kan ikke bytte ut brikketett OTA. Hvilken versjon er Tesla på nå? 2.5? eller 3.1?

Om 10 år så tør jeg vedde en Pepsi Max på at flere vil eie en privatbil, ikke noe tyder på noe annet. Bildelig kan åpne opp for at flere som i dag ikke har bil, altså i store byer, kan få tilgang på bil, men det vil ikke redusere antallet som har privatbil.

Autonomi er vel nå på stadiet talestyring var for 20 år siden, det vil ta lang tid for at det vil fungere og faktisk bety noe for mange. Der det vil bety noe hadde det kanskje vært bedre bygge ut buss, tog og trikk.

Ribba

Legg inn av Ribba »

InternalExile skrev: søn nov 07, 2021 1:58 pm
Om 10 år så tør jeg vedde en Pepsi Max på at flere vil eie en privatbil, ikke noe tyder på noe annet. Bildelig kan åpne opp for at flere som i dag ikke har bil, altså i store byer, kan få tilgang på bil, men det vil ikke redusere antallet som har privatbil.

Autonomi er vel nå på stadiet talestyring var for 20 år siden, det vil ta lang tid for at det vil fungere og faktisk bety noe for mange. Der det vil bety noe hadde det kanskje vært bedre bygge ut buss, tog og trikk.
I Norge er det fortsatt såpass velstand at det å eie bil vil nok være vanlig en god stund til. Men biler blir bare dyrere og dyrere, og for mange rundt om i verden er det å kjøpe en ny bil uoppnåelig. Og verre vil det bli jo mer teknologi som kreves for at bilene i det heletatt skal bli typegodkjent. Det gjelder sikkerhetssystemer så vel som teknologien som kreves for å få ned utslippene. Det er nok også grunnen til at flere og flere bilprodusenter innser at de må begynne å produsere elbiler, selv om de i dag er både dyrere og langt fra så miljøvennlige som mange vil ha det til.

Så i framtiden, så det å eie egen nybil blir nok et tegn på velstand.

Når det gjelder autonomi, så kan det ikke komme raskt nok. Ikke at jeg ønsker det i mine egne biler, men jeg er møkk lei av å se sjåfører som har langt "viktigere" ting å gjøre bak rattet enn det å kjøre bilen. Men i påvente av det, så skulle jeg også ønsket at det ble påbudt med teknologi i bilen der bilene nektet å kjøre videre om føreren ikke fokuserte på det å kjøre bilen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Håper flest mulig støtter opp om dette!

https://www.opprop.net/redd_driften_av_ ... nsuhKKIh_M

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Ribba skrev: søn nov 07, 2021 2:25 pm Så i framtiden, så det å eie egen nybil blir nok et tegn på velstand.
Der tror jeg du tar kraftig feil. Dog så stiger jo levestandarden kraftig i mange land som Kina, resten av Asia, Afrika og Sør-Amerika og andre steder på den måte kan ditt argument forsvares, men her er det snakk om en økning.

Og biler som lages i verden er ikke hva hva vi i vesten tror de er. Jeg ble litt sjokkert på mitt første besøk i Thailand og så svigerfars splitter nye bil ikke hadde Airbags(10 år siden, eller en mannsalder for en elbil-fan ;) ) Min fars Ford Scorpio fra 1986 hadde det.

Og,
I Jugoslavia ble Golf I produsert fram til 1986. I Sør-Afrika ble den produsert fra 1984 og helt fram til 29. august 2009 under navnet Volkswagen Citi Golf

Og VW Bobla (Type 1) var fortsatt i produksjon i Mexico frem til 2003
.

Vi i vesten er veldig navlebeskuende på mange felt, også bil og klima. Det betyr ikke en dritt for klimaet hvor mange som kjører elbil i Norge, men for egoet betyr det mye.

Ribba

Legg inn av Ribba »

InternalExile skrev: søn nov 07, 2021 5:07 pm
Ribba skrev: søn nov 07, 2021 2:25 pm Så i framtiden, så det å eie egen nybil blir nok et tegn på velstand.
Der tror jeg du tar kraftig feil. Dog så stiger jo levestandarden kraftig i mange land som Kina, resten av Asia, Afrika og Sør-Amerika og andre steder på den måte kan ditt argument forsvares, men her er det snakk om en økning.

Og biler som lages i verden er ikke hva hva vi i vesten tror de er. Jeg ble litt sjokkert på mitt første besøk i Thailand og så svigerfars splitter nye bil ikke hadde Airbags(10 år siden, eller en mannsalder for en elbil-fan ;) ) Min fars Ford Scorpio fra 1986 hadde det.

Og,
I Jugoslavia ble Golf I produsert fram til 1986. I Sør-Afrika ble den produsert fra 1984 og helt fram til 29. august 2009 under navnet Volkswagen Citi Golf

Og VW Bobla (Type 1) var fortsatt i produksjon i Mexico frem til 2003
.

Vi i vesten er veldig navlebeskuende på mange felt, også bil og klima. Det betyr ikke en dritt for klimaet hvor mange som kjører elbil i Norge, men for egoet betyr det mye.
Ja, men tiden har forandret seg siden 2003 da den originale bobla forsvant fra markedet. Miljø blir viktigere, også i land som Kina, Thailand og mange andre land nå som også de begynner å kjenne på virkningene. Så de kommer til å innføre strengere krav de også. Og trafikksikkerhet vil også bli høyere og høyere prioritert, noe jeg vel glemte å påpeke i mitt opprinnelige innlegg. Urbanisering gjør det også vanskeligere med bilhold. I tillegg, med økt levestandard, så går forbruket på verdensbasis også opp, noe som utgjør høyere materialekostnader, noe som igjen øker produksjonskostnadene. Så bilene rettet mot den nye middelklassen, den vil være helt uoppnåelige de som befinner seg under middelklassen.

Så ja, det gikk an å lage virkelige billige biler for folk som beveget seg ut av fattigdommen og nærmere middelklassen tidligere, men i dag blir det vanskeligere. Og i de landene som har økning i levestandarden, så vil de som når middelklassen i dag være mer kresen enn tidligere generasjoner som beveget seg samme veien, rett og slett fordi folk er mer informerte enn tidligere generasjoner (selv om man ikke skulle tro det, men det er kanskje et mer vestlig fenomen?). Så de vil kreve både komfort, sikkerhet og også mer miljøvennlige biler, om ikke nødvendigvis slik vi er vant herfra.

Og fra et rent marketsperspektiv, så er det langt større marginer å selge dyre biler enn billige biler. Så nettofortjenesten på å selge en veldig dyr bil kontra en billig, er mye, mye høyere, og du må dermed selge langt flere biler. Og når de billige bilene blir dyrere, så blir det enda vanskeligere å selge disse bilene med levbare marginer.

Så det blir veldig få grunner for at bilprodusenter skal prøve å lage folkebiler som retter seg mot de med relativt lav levestandard. Det er for dyrt å utvikle og produsere slike biler, og eksisterende biler faller igjennom når nye krav til sikkerhet og miljø trår i kraft. Dermed blir slike biler egentlig for dyre for den tiltenkte kundegruppen, mens de i den lavere middelklassen som har råd til slike biler, de vil ha større krav til bilene, og ender heller opp med å kjøpe brukte biler i klassene over. Så da er det langt mer gunstige for bilprodusentene å sikte seg inn på kunder som har en relativt høy velstand. Tross alt, det blir flere og flere slike kunder.

Ellers, noen interessante videosnutter om problematikken med små og billige biler. Første er om da Tata prøvde å lage en moderne "folkebil" i India, og de feilet stort.


Den andre er Carwow sine spådommer om at småbilene ligger tynt an i framtiden.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

For en stund siden så bekreftet Mercedes at de går over til 4-sylindre og hybriddrift for C63 fremover. Nå bekrefter BMW at de kommer til å beholde sine motorer med 6 og 8 sylindre i alle fall frem til 2030. De holder på å utvikle en ny V8 motor som snart skal erstatte dagen V8.
Euro 7 reglene kommer i 2025, men tydeligvis mener BMW at de har kontroll på disse med både R6 og V8 motorene sine, og bra er det.
https://carbuzz.com/news/praise-bmw-str ... g-anywhere

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

På Dagsrevyen i kveld var det en reportasje fra Bejing, og det er åpenbart for alle at det er nødt til å fremtvinge seg endring i bilpolitikken i de store byene som i dag er preget av forurensing. Lufta var så fylt av forurensing at du knapt ser 100m. De som bor der blir langsomt kvalt, og for oss i Norge er det uvirkelige bilder som vises. Jeg er sikker på at ingen i den vestlige verden ville akseptert en slik luftkvalitet. Bilene der har sikkert ikke all skyld, men må ta sin store del, sammen med biler som garantert ikke er utstyrt med siste skrik i renseteknologi.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fernandovonarb skrev: søn nov 07, 2021 9:46 pm På Dagsrevyen i kveld var det en reportasje fra Bejing, og det er åpenbart for alle at det er nødt til å fremtvinge seg endring i bilpolitikken i de store byene som i dag er preget av forurensing. Lufta var så fylt av forurensing at du knapt ser 100m. De som bor der blir langsomt kvalt, og for oss i Norge er det uvirkelige bilder som vises. Jeg er sikker på at ingen i den vestlige verden ville akseptert en slik luftkvalitet. Bilene der har sikkert ikke all skyld, men må ta sin store del, sammen med biler som garantert ikke er utstyrt med siste skrik i renseteknologi.
Sikkert flere årsaker til dette i Kina, men kullkraft er helt åpenbart en av de store problemene i Kina. Artikkelen er fra 2019, men antall kullkraftverk har bare økt etter det.

I 2018 slapp kinesiske kullkraftverk ut CO2-utslipp tilsvarende 51 ganger hele Norges klimautslipp.
Totalt er Norges energikapasitet på 33,85 gigawatt (GW). De 121 nye kullkraftverkene Kina er i gang med å bygge de neste årene skal gi en kapasitet på 148GW. Det tilsvarer omtrent 4,3 ganger Norges totale energikapasitet. Det tilsvarer også hele EU-områdets kullkapasitet.
https://www.nettavisen.no/okonomi/kinas ... 3423881787

Det hjelper selvsagt litt lokalt med elbil, men totalen ser dårlig ut når strømmen kommer fra et kullkraftverk.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Ribba skrev: søn nov 07, 2021 8:56 pm Ja, men tiden har forandret seg siden 2003 da den originale bobla forsvant fra markedet. Miljø blir viktigere, også i land som Kina, Thailand og mange andre land nå som også de begynner å kjenne på virkningene. Så de kommer til å innføre strengere krav de også. Og trafikksikkerhet vil også bli høyere og høyere prioritert, noe jeg vel glemte å påpeke i mitt opprinnelige innlegg. Urbanisering gjør det også vanskeligere med bilhold. I tillegg, med økt levestandard, så går forbruket på verdensbasis også opp, noe som utgjør høyere materialekostnader, noe som igjen øker produksjonskostnadene. Så bilene rettet mot den nye middelklassen, den vil være helt uoppnåelige de som befinner seg under middelklassen.
Nok en gang tror jeg du tar kraftig feil i dine spådommer.
Det er vanskelig argumentere mot fakta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... _T1-23.svg
https://no.wikipedia.org/wiki/Verdens_b ... istory.svg

Bilsalget vokser kraftigere enn verdensbefolkningen. Ser man bort i fra finanskrisen i 2008-2010 og chipkrisen vi har nå så peker pilen rett til himmelen.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: søn nov 07, 2021 10:33 pm I 2018 slapp kinesiske kullkraftverk ut CO2-utslipp tilsvarende 51 ganger hele Norges klimautslipp.
Jo, men nå er det ikke CO2 som skaper dårlig luft i byene. Om Kina legger ned gamle kullkraftverk(noe jeg dog ikke tror det gjør) som ikke har renseanlegg og erstatter de med nye, så kan det være bra for miljøet.

Karbondioksid, CO2 Øker drivhuseffekten og fører til havforsuring, men er ellers ganske ufarlig for mennesket:
https://snl.no/luftforurensning
Bilde

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

InternalExile skrev: man nov 08, 2021 1:14 pm
nometalhorse skrev: søn nov 07, 2021 10:33 pm I 2018 slapp kinesiske kullkraftverk ut CO2-utslipp tilsvarende 51 ganger hele Norges klimautslipp.
Jo, men nå er det ikke CO2 som skaper dårlig luft i byene. Om Kina legger ned gamle kullkraftverk(noe jeg dog ikke tror det gjør) som ikke har renseanlegg og erstatter de med nye, så kan det være bra for miljøet.
Tja, nå er det mye mer enn CO2 som kommer ut fra et kullkraftverk som ofte ikke ligger så langt unna byene. De produserer store mengder svovel, støv og sot.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: man nov 08, 2021 5:31 pm
InternalExile skrev: man nov 08, 2021 1:14 pm
nometalhorse skrev: søn nov 07, 2021 10:33 pm I 2018 slapp kinesiske kullkraftverk ut CO2-utslipp tilsvarende 51 ganger hele Norges klimautslipp.
Jo, men nå er det ikke CO2 som skaper dårlig luft i byene. Om Kina legger ned gamle kullkraftverk(noe jeg dog ikke tror det gjør) som ikke har renseanlegg og erstatter de med nye, så kan det være bra for miljøet.
Tja, nå er det mye mer enn CO2 som kommer ut fra et kullkraftverk som ofte ikke ligger så langt unna byene. De produserer store mengder svovel, støv og sot.
Det var også mitt poeng. Hele verden lider av et ekstremt tunnelsyn når det kommer til CO2, alt annet betyr nesten ikke noe(med unntak heldigvis for plastsøppel). Har faktisk en kammerat som i en hetet diskusjon mente det var CO2 som tok livet av folk i storbyer som Beijing og Tokyo.

Det snakkes med så store bokstaver at vi som bryr oss om nyanser reagerer. Vår nye finansminister sier(DAX18 nå) de har som mål at innen 2025 (eller var det 2030?) skal alle biler være utslippsfrie. Alle biler? Seriøst? Kanskje et mål for nye biler som selges, men bilparken i Norge vil nok ha behov for bensin/diesel i mange mange år etter det.

Ribba

Legg inn av Ribba »

InternalExile skrev: man nov 08, 2021 12:39 pm
Ribba skrev: søn nov 07, 2021 8:56 pm Ja, men tiden har forandret seg siden 2003 da den originale bobla forsvant fra markedet. Miljø blir viktigere, også i land som Kina, Thailand og mange andre land nå som også de begynner å kjenne på virkningene. Så de kommer til å innføre strengere krav de også. Og trafikksikkerhet vil også bli høyere og høyere prioritert, noe jeg vel glemte å påpeke i mitt opprinnelige innlegg. Urbanisering gjør det også vanskeligere med bilhold. I tillegg, med økt levestandard, så går forbruket på verdensbasis også opp, noe som utgjør høyere materialekostnader, noe som igjen øker produksjonskostnadene. Så bilene rettet mot den nye middelklassen, den vil være helt uoppnåelige de som befinner seg under middelklassen.
Nok en gang tror jeg du tar kraftig feil i dine spådommer.
Det er vanskelig argumentere mot fakta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... _T1-23.svg
https://no.wikipedia.org/wiki/Verdens_b ... istory.svg

Bilsalget vokser kraftigere enn verdensbefolkningen. Ser man bort i fra finanskrisen i 2008-2010 og chipkrisen vi har nå så peker pilen rett til himmelen.
Vel, nedgangen startet før chipkrisen og pandemien. Og selv om chipkrisen har kommet fra en del uheldige omstendigheter, inkl. pandemien, så er det også et resultat at bilprodusentene må konkurrere med flere andre markeder om ressurser, noe som igjen drar prisene opp. Og disse andre markedene konkurrerer ikke bare om råvarer, men også om kunder. Så, noe andre har vært innom tidligere, så blir nok bildeling mer og mer relevante for folk i urbane strøk, også blant de som tar steget inn i middelklassen. Det å bruke store deler av inntekten sin på en bil som skal stå parkert langs gata i en storby (som kanskje også forbyr bilkjøring i store deler av byen), det blir nok mindre og mindre fristende ettersom det blir mer og mer fristende å bruker inntekten på andre ting.

Så selv om det er alt for tidlig å si, så er det ikke usannsynlig at 2017 blir toppåret for bilindustrien når det kommer til antall solgte kjøretøy.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Ribba skrev: man nov 08, 2021 6:49 pm Så selv om det er alt for tidlig å si, så er det ikke usannsynlig at 2017 blir toppåret for bilindustrien når det kommer til antall solgte kjøretøy.
Her er jeg så sikker på at du tar feil, at jeg øker glatt mitt veddemål til et brett med Pepsi Max.

InternalExile skrev: søn nov 07, 2021 1:58 pm
Om 10 år så tør jeg vedde en Pepsi Max på at flere vil eie en privatbil, ikke noe tyder på noe annet.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ser ut som Mercedes kanskje ryker på en ny "tatt med buksa nede" smell.

Den tyska organisationen Deutsche Umweltshilfe (DUH) påstår sig ha hittat åtta ”fuskboxar” i den sexcylindriga dieselmotorn som bland annat satt i förra generationen E-klass, GLC, GL och G-klass och som ska klara Euro 6-utsläppsreglerna.

Utsläppen av kväveoxider (NOx) vid körning i vanlig trafik ska enligt organisationen under vissa perioder ha legat 500 procent högre än under officiella tester.

Mercedes tillbakavisar anklagelserna och hävdar att alla motorer klarar lagkraven.
https://www.vibilagare.se/nyheter/hard- ... eselmotorn

Vi får se hva som kommer ut av saken med tiden.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Hva omsetter og tjener de største bilprodusentene i verden?

Ikke overraskende er det Toyota og Volkswagen som kniver i toppen, men også Tesla har krøpet inn på 16. plass.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... ilmarkena/

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

En litt anonym bil er blitt ny. Den har solgt rimelig ok i Norge, og også veldig bra i resten av Europa, spesielt i Sverige og Nederland. Du gjettet riktig, Kia Niro er presentert i ny generasjon.
Fortsatt ikke verdens mest spennende bil, men jeg har absolutt sett verre biler i min tid.
Bilde
Bilde

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Stor IONITY utbygging for 7 milliarder kroner med nye stasjoner, og flere ladere på stasjoner som allerede er bygget.

Det er IONITY-aksjonærene og investeringsselskapet BlackRock som gjennom selskapets Global Renewable Power-plattform går sammen sammen for å sikre ekspansjonen, skriver selskapet i en pressemelding. Det betyr at antall IONITY ladepunkter vil firedobles, og at det skal bli totalt rundt 7000 ladepunkter innen 2025. De nye stasjonene vil ha fra seks til tolv ladepunkter. Som mange husker så eies Ionity av BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group med KIA, Mercedes-Benz AG og Volkswagen Group med Audi og Porsche.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

nometalhorse skrev: tor nov 25, 2021 8:40 pm Stor IONITY utbygging for 7 milliarder kroner med nye stasjoner, og flere ladere på stasjoner som allerede er bygget.

Det er IONITY-aksjonærene og investeringsselskapet BlackRock som gjennom selskapets Global Renewable Power-plattform går sammen sammen for å sikre ekspansjonen, skriver selskapet i en pressemelding. Det betyr at antall IONITY ladepunkter vil firedobles, og at det skal bli totalt rundt 7000 ladepunkter innen 2025. De nye stasjonene vil ha fra seks til tolv ladepunkter. Som mange husker så eies Ionity av BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group med KIA, Mercedes-Benz AG og Volkswagen Group med Audi og Porsche.
Veldig gode nyheter. Utvalget av Ionity ladere lenger nord enn Trondheim er fraværende, og dypt savnet for de som ikke har Tesla. Det er rett og slett begredelig med 50kW lader når bilen tåler det firedobbelte.

Har du link?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:04 pm
nometalhorse skrev: tor nov 25, 2021 8:40 pm Stor IONITY utbygging for 7 milliarder kroner med nye stasjoner, og flere ladere på stasjoner som allerede er bygget.

Det er IONITY-aksjonærene og investeringsselskapet BlackRock som gjennom selskapets Global Renewable Power-plattform går sammen sammen for å sikre ekspansjonen, skriver selskapet i en pressemelding. Det betyr at antall IONITY ladepunkter vil firedobles, og at det skal bli totalt rundt 7000 ladepunkter innen 2025. De nye stasjonene vil ha fra seks til tolv ladepunkter. Som mange husker så eies Ionity av BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group med KIA, Mercedes-Benz AG og Volkswagen Group med Audi og Porsche.
Veldig gode nyheter. Utvalget av Ionity ladere lenger nord enn Trondheim er fraværende, og dypt savnet for de som ikke har Tesla. Det er rett og slett begredelig med 50kW lader når bilen tåler det firedobbelte.

Har du link?
https://electrek.co/2021/11/24/ionity-i ... ss-europe/
https://ionity.eu/_Resources/Persistent ... trat_E.pdf

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:04 pm
Har du link?
https://ionity.eu/

Someone

Legg inn av Someone »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 11:04 pm
Veldig gode nyheter. Utvalget av Ionity ladere lenger nord enn Trondheim er fraværende, og dypt savnet for de som ikke har Tesla. Det er rett og slett begredelig med 50kW lader når bilen tåler det firedobbelte.

Har du link?
De har vel knapt nok noe nord for den 63,5 breddegard noe sted ser det ut som

Ser de har fått noen flere i Sør Norge siden sist jeg sjekket, men fortsatt ikke flust

Someone

Legg inn av Someone »

Og det blir fortsatt fri fart på deler av Autobahn

https://www.veier24.no/artikler/fortsat ... ahn/515383

Forfun

Legg inn av Forfun »

Det er gode nyheter. Tror faktisk det blir en tur nedover Europa til sommeren. Enten med seilbåt eller elbil. Mistenker at det er enklere å seile nedover enn å basere seg på ladestasjoner. Hadde jo vært spennende om jeg klarte å tømme ett batteri på 30 minutter. Er rimelig skeptisk til lading.

120 km/t var jo ekstremt lavt, tror det hadde vært mer spiselig med 180km/t.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

BMW er ute med et ny konseptmodell, og plutselig så ser iX ut som en kjedelig mainstream modell.

Bilde
Bilde

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Shagalott skrev: tir nov 30, 2021 12:27 pm BMW er ute med et ny konseptmodell, og plutselig så ser iX ut som en kjedelig mainstream modell.
► Show Spoiler
Unnskyld, men den der var virkelig stygg! Og hva er det med at bilene skal ha gedigne svarte(gummi?) hjulbuer nå?

Mer om konseptet her:

https://www.netcarshow.com/bmw/2021-xm_concept/

Ribba

Legg inn av Ribba »

Shagalott skrev: tir nov 30, 2021 12:27 pm BMW er ute med et ny konseptmodell, og plutselig så ser iX ut som en kjedelig mainstream modell.

Bilde
Bilde
Dette var virkelig en lavpolygonbil.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Jeg synes den var så stygg at den ble tøff. Hadde jeg vært ute etter en høy og diger bil hadde denne lett blitt førstevalget.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Bertel O. Steen: Har overtatt Fiat, Alfa Romeo og Jeep i Norge
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ep-i-norge
Transaksjonen der Bertel O. Steen kjøper aksjene i FCA Norway ble godkjent av Konkurransetilsynet i oktober. Den kommer i kjølvannet av at de internasjonale bilprodusentene PSA og FCA tidligere i år slo seg sammen og dannet Stellantis, verdens fjerde største bilprodusent.
Spennende, Hva tror dere? Kan BOS få fart på merkene? Mangler vel et bredt modellutvalg, men det kommer kanskje... fortere enn vi tror. Det ser jo ut som at å slenge ut en ny elbil ikke krever så lang tids utvikling.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Jaguar sier nå at det ikke skal lanseres noen nye modeller før 2025, og samtidig at det fra 2025 kun skal selges elbiler.

Dagens modeller må leve slik de er, men med færre motoralternativer og mindre tilbehør. De skal fra 2025 se Bentley og Porsche som sine fremste konkurrenter. Altså over Audi, BMW og Mercedes som de har siktet etter tidligere. Antall ansatte skal ned fra dagens 42.000 til 35.000 frem mot 2025.

Tiden vil vise om dette er smart.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»