Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Svar
Folk_flesk

Re: Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Legg inn av Folk_flesk »

Starstruck skrev: ons jan 12, 2022 12:13 am
Folk_flesk skrev: tir jan 11, 2022 10:02 pm
MoldeMoldeMolde skrev: tir jan 11, 2022 8:19 pm Uavhengig av hvor man står politisk så savner nok de fleste nordmenn Erna.
Savner overhodet ikke Erna. Og det tror jeg veldig få til venstre for Høyre gjør. Som ved sist valg var ca. 60% av velgerne.
Fair å ikke savne Erna, spørsmålet om det er fordi dagens regjering er mer i det politiske landskapet enn selv tilhører eller om det er fordi Jonas fremstår som en bedre statsminister enn det Erna var.Man skal jo være bra partikanin for å faktisk mene at Jonas gjør en god jobb så langt.

Med tanke på at til venstre for Høyre finner vi KrF, Venstre, de misfornøyde SP-populistene og de som vingler mellom Høyre og Ap og sist valgte Ap, vil jeg gjette på at en god del her faktisk savner Ernas stødige hånd.
Vil tippe at Erna Solberg og Høie hadde levert en stødig corona-nedstengelse til langt ut i februar og en stødig, men mindre statlig støtte for strømutgiftene enn dagens regjering, kanskje toppet med en stødig kommentar om at "det kan godt tenkes at prisen blir lavere om ikke så lenge".
https://energiteknikk.net/2021/01/solbe ... stotte-na/

Noen ville sikkert ha savnet en slik stødighet ja.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Hva er det for noe tullball at Justisdepartementet konkluderer med at Stoltenberg er habil? Stoltenberg er og blir så inhabil det overhodet er mulig å komme. I grunn lite tillitsvekkende ansettelsesprosesser i det statlige embetsverket. Tenker på oljefondsjefen i samme slengen. Det gir ikke tillit dette her.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tir jan 11, 2022 10:08 pm Hva var det Ulstein bablet om på slutten - at Stoltenberg var så god på sikkerhet? Skal han være IT-mann og dørvakt, da?
Nei, her synes jeg de som forsvarer Stoltebergs kandidatur har lite å fare med.

De som mener noe annet enn Alstadheim, Rotevatn og Haugland er stort sett det, i mine øyne. Jeg forstår faktisk ikke at det er så vanskelig å se det prinsipielle her. Men så forstår jeg heller ikke hvorfor Stolteberg ønsker seg jobben....
Det var mildt sagt oppsiktsvekkende hvordan Skartveit og Ulstein, som var så Tangen-kritiske, plutselig nå skulle være så pro-Stoltenberg at de til slutt bare bablet i vei uten mål og mening. Heldgivis ble de satt på plass av både Alstadheim og flere. Synes også Kaski, Bru, Rotevatn og spesielt Siv Jensen påpeker hvor problematisk denne ansettelsen vil være. At Skartveit heller ikke forstår at en ikke må være profilert politiker for å være oppdatert og kjenne til tingenes tilstand er ganske merkelig. At hun heller ikke ser at koblingen Støre-Stoltenberg-Tangen heller ikke fører til mer kontroll av sistnevnte, snarere tvert imot, er også ganske oppsiktsvekkende. Dersom Oljefondet får en mer politisk dreining, slik Støre ønsker, samtidig som man får inn en politiker som sentralbanksjef så sitter vi igjen med svarteper med tanke på våre investeringer og hvordan selskaper og stater kan presse oss økonomisk.

Og Støre har klønt det til for seg, men slipper greit unna for nå annet enn å måtte svare litt for Stortinget. Men hadde jeg vært Støre så ville jeg vel heller ringt til Jens Stoltenberg og spurt pent om han kan være standby for posten som finansminister, for den posten kan fort bli særdeles problematisk for Støres prosjekt fremover.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

FjodorDVD skrev: ons jan 12, 2022 7:30 am Hva er det for noe tullball at Justisdepartementet konkluderer med at Stoltenberg er habil? Stoltenberg er og blir så inhabil det overhodet er mulig å komme. I grunn lite tillitsvekkende ansettelsesprosesser i det statlige embetsverket. Tenker på oljefondsjefen i samme slengen. Det gir ikke tillit dette her.
Det kan jo hende at det rent formelt sett ikke er noe å si på Stoltenbergs habilitet. Men det betyr samtidig ikke at man dermed kan bare ansette Stoltenberg. Forskjellen på KAN og BØR er viktig, men med tanke på alt spetakkelet på Stortinget i det siste så bør vel kanskje både politikere og embedsverket ha en oppfriskning av hva disse ordene betyr.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Balder skrev: tir jan 11, 2022 10:45 pm Hadde det vært en debattt om dette om en tidligere borgerlig politiker søkte jobben? Det er ihvertfall kjempebra at det er debatt.
Borgerlige politikere som har gått til embedsverket har jo skapt mye oppmerksomhet. Det er jo på langt nær like problematisk som det å være sentralbanksjef. Dette forstår heller ikke Skartveit eller Ulstein og knapt nok Solvang heller virker det til.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Starstruck skrev: ons jan 12, 2022 12:13 am
Folk_flesk skrev: tir jan 11, 2022 10:02 pm
MoldeMoldeMolde skrev: tir jan 11, 2022 8:19 pm Uavhengig av hvor man står politisk så savner nok de fleste nordmenn Erna.
Savner overhodet ikke Erna. Og det tror jeg veldig få til venstre for Høyre gjør. Som ved sist valg var ca. 60% av velgerne.
Fair å ikke savne Erna, spørsmålet om det er fordi dagens regjering er mer i det politiske landskapet enn selv tilhører eller om det er fordi Jonas fremstår som en bedre statsminister enn det Erna var.Man skal jo være bra partikanin for å faktisk mene at Jonas gjør en god jobb så langt.

Med tanke på at til venstre for Høyre finner vi KrF, Venstre, de misfornøyde SP-populistene og de som vingler mellom Høyre og Ap og sist valgte Ap, vil jeg gjette på at en god del her faktisk savner Ernas stødige hånd.
Støre gjør egentlig en helt OK jobb med de kortene han har fått utdelt. I den delen av den daglige statsministergjerningen som går på for eksempel pandemikontroll savner jeg ikke Solberg i det hele tatt. Det er først når vi kommer bort i spørsmål som dette her, Stoltenberg som sentralbanksjef, at det begynner å knirke skikkelig. Når noen snakker sammen, når edderkopper koordinerer møter. Når gutta boys og de rette familiene fikser, trikser og mikser det til. Og det så til de grader at store deler av riksmedia bare står beundrende langs siden og strør palmeblader foran Stoltenberg under hans signingsferd på vei til Bankplassen 2.

Jeg tror det var representanten fra DNB som satt fingeren rett i det åpne såret i under Debatten på NRK går. Dersom dette var en prosess i et annet land og vi bevitnet det utenfra ville vi ristet på hodet. Vi ville mumlet om nepotisme og vennetjenester, om politisering av institusjoner. Noen ville kanskje sammenlignet med bananrepublikker. Jens Stoltenberg bør ikke bli sentralbanksjef.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ljot skrev: ons jan 12, 2022 8:44 am
Starstruck skrev: ons jan 12, 2022 12:13 am
Folk_flesk skrev: tir jan 11, 2022 10:02 pm

Savner overhodet ikke Erna. Og det tror jeg veldig få til venstre for Høyre gjør. Som ved sist valg var ca. 60% av velgerne.
Fair å ikke savne Erna, spørsmålet om det er fordi dagens regjering er mer i det politiske landskapet enn selv tilhører eller om det er fordi Jonas fremstår som en bedre statsminister enn det Erna var.Man skal jo være bra partikanin for å faktisk mene at Jonas gjør en god jobb så langt.

Med tanke på at til venstre for Høyre finner vi KrF, Venstre, de misfornøyde SP-populistene og de som vingler mellom Høyre og Ap og sist valgte Ap, vil jeg gjette på at en god del her faktisk savner Ernas stødige hånd.
Støre gjør egentlig en helt OK jobb med de kortene han har fått utdelt.
Ja, han kommer vel egentlig til et pokerbord med en Svarte-Per-kortstokk. Tror ikke det er mange som misunner han den jobben han står overfor de neste årene, for det kommer til å bli en del tunge tak.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GiPazzini_85 skrev: ons jan 12, 2022 9:09 am
Ljot skrev: ons jan 12, 2022 8:44 am
Starstruck skrev: ons jan 12, 2022 12:13 am

Fair å ikke savne Erna, spørsmålet om det er fordi dagens regjering er mer i det politiske landskapet enn selv tilhører eller om det er fordi Jonas fremstår som en bedre statsminister enn det Erna var.Man skal jo være bra partikanin for å faktisk mene at Jonas gjør en god jobb så langt.

Med tanke på at til venstre for Høyre finner vi KrF, Venstre, de misfornøyde SP-populistene og de som vingler mellom Høyre og Ap og sist valgte Ap, vil jeg gjette på at en god del her faktisk savner Ernas stødige hånd.
Støre gjør egentlig en helt OK jobb med de kortene han har fått utdelt.
Ja, han kommer vel egentlig til et pokerbord med en Svarte-Per-kortstokk. Tror ikke det er mange som misunner han den jobben han står overfor de neste årene, for det kommer til å bli en del tunge tak.
Av de nåværende vanskelige sakene så er vel denne med strømstøtten trolig den minste. Så fort strømprisene går ned igjen så vil folket slå seg til ro, slik de fort gjorde i fjor vinter da de høye prisene i sør-Norge (igjen) ble et tema, der Erna Solberg avfeide Bjørnar Moxnes ganske kontant i forhold til strømstøtte til kundene. Her blir ev. saken det strukturelle: Har Norge rotet seg inn i et strømsystem som gir permanent store svingninger for strømkundene? Isåfall hva kan Støre & co gjøre for å dempe denne uforutsigbarheten?

Coronaen trenger heller ikke å bli et årelangt problem, hvis en svak Omikron blir den nye normalen. Da trengs det isåfall først og fremst en fornuftig gjenåpning med planer om hvordan beskytte sårbare grupper. Det bør også sikres intensivkapasitet på sykehusene og ikke bare snakke om at det skal gjøres en eller annen gang. Det siste kan være et stort arbeid, som Kjerkhol trolig ikke har kapasitet til å håndtere. Hun må trolig skiftes ut uansett hvordan coronaen utvikler seg.

Stoltenberg-saken er litt avhengig av om han får jobben eller ikke. For Støres del er det vel etterhvert en fordel at han ikke får den.

Den økonomiske utviklingen blir sannsynligvis den viktigste og vanskeligste saken. Det er sannsynlig med renteoppgang og mindre oljepenger tilgjengelig. Det siste vil nok bli et problem for mange regjeringer fremover. Man har ikke det samme handlingsrommet som før, og må ta flere upopulære avgjørelser.

OG når man snakker om regjeringens største hodepiner om ett år så kan det være helt andre saker enn de nåværende vi snakker om. Sånn er politikken.
Sist redigert av Folk_flesk den ons jan 12, 2022 10:08 am, redigert 2 ganger totalt.

Guarnere

Legg inn av Guarnere »

Stoltenberg kommer ikke til å trekke seg, fordi han allerede har fått jobben. Slik som med Tangen, blir det noen uker/måneder med oppslag og spetakkel. Så gir det seg.

Det som er synd oppe i dette, er jo at den mest åpenbare kandidaten faglig sett, blir oversett og satt til side for maktsentrums kammeraderi.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Folk_flesk skrev: ons jan 12, 2022 9:47 am
GiPazzini_85 skrev: ons jan 12, 2022 9:09 am
Ljot skrev: ons jan 12, 2022 8:44 am
Støre gjør egentlig en helt OK jobb med de kortene han har fått utdelt.
Ja, han kommer vel egentlig til et pokerbord med en Svarte-Per-kortstokk. Tror ikke det er mange som misunner han den jobben han står overfor de neste årene, for det kommer til å bli en del tunge tak.
Av de nåværende vanskelige sakene så er vel denne med strømstøtten trolig den minste. Så fort strømprisene går ned igjen så vil folket slå seg til ro, slik de fort gjorde i fjor vinter da de høye prisene i sør-Norge (igjen) ble et tema, der Erna Solberg avfeid Bjørnar Moxnes ganske kontant i forhold til strømstøtte til kundene. Her blir ev. saken det strukturelle: Har Norge rotet seg inn i et strømsystem som gir enorme svingninger for strømkundene? Isåfall hva kan Støre & co gjøre for å dempe denne uforutsigbarheten?

Coronaen trenger heller ikke å bli et årelangt problem, hvis en svak Omikron blir den nye normalen. Da trengs det isåfall først og fremst en fornuftig gjenåpning med planer om hvordan beskytte sårbare grupper. Det bør også sikres intensivkapasitet på sykehusene og ikke bare snakke om at det skal gjøres en eller annen gang. Det siste kan være et stort arbeid, som Kjerkhol trolig ikke har kapasitet til å håndtere. Hun må trolig skiftes ut uansett hvordan coronaen utvikler seg.

Stoltenberg-saken er litt avhengig av om han får jobben eller ikke. For Støres del er det vel etterhvert en fordel at han ikke får den.

Den økonomiske utviklingen blir sannsynligvis den viktigste og vanskeligste saken. Det er sannsynlig med renteoppgang og mindre oljepenger tilgjengelig. Det siste vil nok bli et problem for mange regjeringer fremover. Man har ikke det samme handlingsrommet som før, og må ta flere upopulære avgjørelser.

OG når man snakker om regjeringens største hodepiner om ett år så kan det være helt andre saker enn de nåværende vi snakker om. Sånn er politikken.
Det var en grunn til at jeg nevnte Svarte-Per-kortstokk her uten å ta med enkeltsaker. Enkeltsakene er egentlig mindre problemer enn kortstokken (les: ministrene og statssekretærene) Støre har tatt med seg til bordet. Mange av disse får han ikke gjort noe med tanke på SP, mens flere andre poster burde vært løst bedre. Jeg vet ikke hva slags sympati-trekk man tenkte at opinionen skulle gi Støre for at han ga en ministerpost til Marte Mjøs Persen, men folk orker ikke en "Hoksrud-runde" til der "alle skal med" og få prøve seg i viktige posisjoner, spesielt ikke nå som man trenger noen som er litt stødigere til å forklare folk hvordan energipolitikk fungerer. Persen ser mest ut som om hun har falt ned fra månen i hver eneste debatt. "Sånn jeg har forstått...." gir egentlig mest et inntrykk av at "jeg har lest/ blitt forklart overskriften, men resten må mer kompentente folk forklare."

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GiPazzini_85 skrev: ons jan 12, 2022 10:03 am
Folk_flesk skrev: ons jan 12, 2022 9:47 am
GiPazzini_85 skrev: ons jan 12, 2022 9:09 am

Ja, han kommer vel egentlig til et pokerbord med en Svarte-Per-kortstokk. Tror ikke det er mange som misunner han den jobben han står overfor de neste årene, for det kommer til å bli en del tunge tak.
Av de nåværende vanskelige sakene så er vel denne med strømstøtten trolig den minste. Så fort strømprisene går ned igjen så vil folket slå seg til ro, slik de fort gjorde i fjor vinter da de høye prisene i sør-Norge (igjen) ble et tema, der Erna Solberg avfeid Bjørnar Moxnes ganske kontant i forhold til strømstøtte til kundene. Her blir ev. saken det strukturelle: Har Norge rotet seg inn i et strømsystem som gir enorme svingninger for strømkundene? Isåfall hva kan Støre & co gjøre for å dempe denne uforutsigbarheten?

Coronaen trenger heller ikke å bli et årelangt problem, hvis en svak Omikron blir den nye normalen. Da trengs det isåfall først og fremst en fornuftig gjenåpning med planer om hvordan beskytte sårbare grupper. Det bør også sikres intensivkapasitet på sykehusene og ikke bare snakke om at det skal gjøres en eller annen gang. Det siste kan være et stort arbeid, som Kjerkhol trolig ikke har kapasitet til å håndtere. Hun må trolig skiftes ut uansett hvordan coronaen utvikler seg.

Stoltenberg-saken er litt avhengig av om han får jobben eller ikke. For Støres del er det vel etterhvert en fordel at han ikke får den.

Den økonomiske utviklingen blir sannsynligvis den viktigste og vanskeligste saken. Det er sannsynlig med renteoppgang og mindre oljepenger tilgjengelig. Det siste vil nok bli et problem for mange regjeringer fremover. Man har ikke det samme handlingsrommet som før, og må ta flere upopulære avgjørelser.

OG når man snakker om regjeringens største hodepiner om ett år så kan det være helt andre saker enn de nåværende vi snakker om. Sånn er politikken.
Det var en grunn til at jeg nevnte Svarte-Per-kortstokk her uten å ta med enkeltsaker. Enkeltsakene er egentlig mindre problemer enn kortstokken (les: ministrene og statssekretærene) Støre har tatt med seg til bordet. Mange av disse får han ikke gjort noe med tanke på SP, mens flere andre poster burde vært løst bedre. Jeg vet ikke hva slags sympati-trekk man tenkte at opinionen skulle gi Støre for at han ga en ministerpost til Marte Mjøs Persen, men folk orker ikke en "Hoksrud-runde" til der "alle skal med" og få prøve seg i viktige posisjoner, spesielt ikke nå som man trenger noen som er litt stødigere til å forklare folk hvordan energipolitikk fungerer. Persen ser mest ut som om hun har falt ned fra månen i hver eneste debatt. "Sånn jeg har forstått...." gir egentlig mest et inntrykk av at "jeg har lest/ blitt forklart overskriften, men resten må mer kompentente folk forklare."
Mitt inntrykk er at to av regjeringens svakeste kort har havnet i ilden nettopp fordi de to store sakene nå er "strømsjokket" og corona-saken. I en situasjon der strømprisene hadde vært noenlunde normale kan jeg se for meg at Mjøs Persen hadde blitt sett på som en grå eminense. Regjeringer har kommet og gått med ministre som ingen i opinionen har husket verken i samtid eller ettertid. Kan se for meg at Mjøs Persen lett ville ha havnet i denne kategorien hvis ikke strømprisene hadde kastet henne inn i begivenhetenes sentrum i en rimelig betent sak.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

GiPazzini_85 skrev: ons jan 12, 2022 9:09 am
Ja, han kommer vel egentlig til et pokerbord med en Svarte-Per-kortstokk.
Hjelper neppe å snakke om "vanlige folks tur" i valgkampen, når alt tyder på at "vanlige folk" med "vanlige lønninger" og trekkfulle hus går på en supersmell på strømmen, rentene øker og snart øker matvareprisene kraftig.

Alt annet til side så er det disse tre økonomiske belastningene som er aller viktigst for "vanlige folk".

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

hauge23 skrev: tir jan 11, 2022 10:39 pm
Tullekoppen skrev: tir jan 11, 2022 8:31 pm Hadde det vært noe tæl i Stoltenberg hadde han trukket seg nå - men han regner vel med at han får jobben og at det blir stille etter en uke eller to.
Stoltenberg gir seg nok ikke frivillig, frekk og uten empati, i egne øyne "ingen over og ingen ved siden".
Stoltenberg er nok fornuftig og trekker seg nå. Han trakk seg jo da 22-juli-kommisjonen konkluderte med at beredskapen som han hadde øverste ansvar for stod til stryk...

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Nå er det vanlige venner av styrtrike statsministere sin tur.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Folk_flesk skrev: ons jan 12, 2022 12:27 am

Vil tippe at Erna Solberg og Høie hadde levert en stødig corona-nedstengelse til langt ut i februar og en stødig, men mindre statlig støtte for strømutgiftene enn dagens regjering, kanskje toppet med en stødig kommentar om at "det kan godt tenkes at prisen blir lavere om ikke så lenge".
https://energiteknikk.net/2021/01/solbe ... stotte-na/

Noen ville sikkert ha savnet en slik stødighet ja.
Har skjedd en del i strømmarkedet siden januar 2021.

Den eneste løsningen på strømutfordringen er at de offentlige kraftselskapene, eid av stat og kommune, ikke går med 5-10 ganger overskudd på produsert kraft. Men klart, får man mye penger mellom hendene er det ikke lett å gi det fra seg.

Den politiske situasjonen betraktes gjerne gjennom hvilke briller man har på seg, men det er ikke så lett å finne objektive vurderinger der man mener Støre & co har gjort en spesielt god jobb så langt. Det handler ikke så mye om de uløselige flokene man får i fanget, men hvordan man angriper dem.

Mange freeriders i regjeringen, Vedum skulle jo åpne ølkranene har om dagen for eksempel. Fremstår ikke så bra at enkeltindivider i regjeringen kjører sin personlige agenda, ser i hvert fall ikke bra ut for Støres lederskap.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Folk_flesk skrev: ons jan 12, 2022 10:24 am
GiPazzini_85 skrev: ons jan 12, 2022 10:03 am
Folk_flesk skrev: ons jan 12, 2022 9:47 am

Av de nåværende vanskelige sakene så er vel denne med strømstøtten trolig den minste. Så fort strømprisene går ned igjen så vil folket slå seg til ro, slik de fort gjorde i fjor vinter da de høye prisene i sør-Norge (igjen) ble et tema, der Erna Solberg avfeid Bjørnar Moxnes ganske kontant i forhold til strømstøtte til kundene. Her blir ev. saken det strukturelle: Har Norge rotet seg inn i et strømsystem som gir enorme svingninger for strømkundene? Isåfall hva kan Støre & co gjøre for å dempe denne uforutsigbarheten?

Coronaen trenger heller ikke å bli et årelangt problem, hvis en svak Omikron blir den nye normalen. Da trengs det isåfall først og fremst en fornuftig gjenåpning med planer om hvordan beskytte sårbare grupper. Det bør også sikres intensivkapasitet på sykehusene og ikke bare snakke om at det skal gjøres en eller annen gang. Det siste kan være et stort arbeid, som Kjerkhol trolig ikke har kapasitet til å håndtere. Hun må trolig skiftes ut uansett hvordan coronaen utvikler seg.

Stoltenberg-saken er litt avhengig av om han får jobben eller ikke. For Støres del er det vel etterhvert en fordel at han ikke får den.

Den økonomiske utviklingen blir sannsynligvis den viktigste og vanskeligste saken. Det er sannsynlig med renteoppgang og mindre oljepenger tilgjengelig. Det siste vil nok bli et problem for mange regjeringer fremover. Man har ikke det samme handlingsrommet som før, og må ta flere upopulære avgjørelser.

OG når man snakker om regjeringens største hodepiner om ett år så kan det være helt andre saker enn de nåværende vi snakker om. Sånn er politikken.
Det var en grunn til at jeg nevnte Svarte-Per-kortstokk her uten å ta med enkeltsaker. Enkeltsakene er egentlig mindre problemer enn kortstokken (les: ministrene og statssekretærene) Støre har tatt med seg til bordet. Mange av disse får han ikke gjort noe med tanke på SP, mens flere andre poster burde vært løst bedre. Jeg vet ikke hva slags sympati-trekk man tenkte at opinionen skulle gi Støre for at han ga en ministerpost til Marte Mjøs Persen, men folk orker ikke en "Hoksrud-runde" til der "alle skal med" og få prøve seg i viktige posisjoner, spesielt ikke nå som man trenger noen som er litt stødigere til å forklare folk hvordan energipolitikk fungerer. Persen ser mest ut som om hun har falt ned fra månen i hver eneste debatt. "Sånn jeg har forstått...." gir egentlig mest et inntrykk av at "jeg har lest/ blitt forklart overskriften, men resten må mer kompentente folk forklare."
Mitt inntrykk er at to av regjeringens svakeste kort har havnet i ilden nettopp fordi de to store sakene nå er "strømsjokket" og corona-saken. I en situasjon der strømprisene hadde vært noenlunde normale kan jeg se for meg at Mjøs Persen hadde blitt sett på som en grå eminense. Regjeringer har kommet og gått med ministre som ingen i opinionen har husket verken i samtid eller ettertid. Kan se for meg at Mjøs Persen lett ville ha havnet i denne kategorien hvis ikke strømprisene hadde kastet henne inn i begivenhetenes sentrum i en rimelig betent sak.
Nja, det er verre enn som så. Mjøs Persen hadde jo kunnet leve veldig greit med å være grå, men når hun faktisk må gjøre noe så faller hun gjennom. Så må jo finansministeren snart forstå at han faktisk er finansminister. Og lekkasjer/ sladder innad fra UD tyder vel på at Huitfeldt i beste fall kan ha "kognitiv svikt" med tanke på sitt embete. Så må faktisk kunnskapsminister Tonje Brenna snart begynne å gjøre vedtak utifra forskrifter og ikke på gefühlen med tanke på smittevern i skolen, samt være ryddigere med sammenhengen i uttalelser og utført politikk. Og Ola Borten Moe må ta seg et lynkurs i hvordan høyere utdanningspolitikk ikke bare handler om distriktspolitikk. Den Nesna-saken må snart legges død, en gang for alle. Og så må Barth Eide vie mer tid til eksperter og andre politikere enn bare å jatte med ungdommen. Denne regjeringens sterkeste kort burde kanskje fordeles på flere ministerposter, da det er for mange som rett og slett ikke burde sittet i denne regjeringen. Her blir det nok store endringer etter hvert.

Heldigvis står jo ikke departmentene og faller på ministrene i seg selv, men det er jo intensjoner om såpass mange endringer at man burde hatt lett mer drevne folk i disse posisjonene. Og finansdepartementet vil nok sårt trenge en Stoltenberg dersom Vedum skal leke seg mer fremover.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Starstruck skrev: ons jan 12, 2022 11:50 am
Folk_flesk skrev: ons jan 12, 2022 12:27 am

Vil tippe at Erna Solberg og Høie hadde levert en stødig corona-nedstengelse til langt ut i februar og en stødig, men mindre statlig støtte for strømutgiftene enn dagens regjering, kanskje toppet med en stødig kommentar om at "det kan godt tenkes at prisen blir lavere om ikke så lenge".
https://energiteknikk.net/2021/01/solbe ... stotte-na/

Noen ville sikkert ha savnet en slik stødighet ja.
Har skjedd en del i strømmarkedet siden januar 2021.

Den eneste løsningen på strømutfordringen er at de offentlige kraftselskapene, eid av stat og kommune, ikke går med 5-10 ganger overskudd på produsert kraft. Men klart, får man mye penger mellom hendene er det ikke lett å gi det fra seg.

Den politiske situasjonen betraktes gjerne gjennom hvilke briller man har på seg, men det er ikke så lett å finne objektive vurderinger der man mener Støre & co har gjort en spesielt god jobb så langt. Det handler ikke så mye om de uløselige flokene man får i fanget, men hvordan man angriper dem.
"God jobb" = mest mulig kompensasjon til strømkundene? Vet ikke helt hva som ellers skulle være kriteriet. Kanskje burde regjeringen ha kompensert 100% over 70 øre, men det burde jo være en vanskelig kamel å svelge for de største markedsliberalistene at staten må inn og påvirke prisene på denne måten. Og det er ingen grunn til å tro at ting ville vært billigere om kraftselskapene hadde vært helprivate, bare så det er sagt. Vi ville vært like koblet til det europeiske energi-markedet.

Uansett, jeg greier ikke å se for meg at Høyre hadde betalt ut mer penger for å dempe de store svingningene i prisene på kraftmarkedet. Men de hadde kanskje holdt en bedre pressekonferanse enn Mjøs Persen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Blir spennende å se om opposisjonen vil bruke det i sin retorikk om Stoltenberg blir sentralbanksjef. Stoltenberg er tett bundet opp til Ap i folks bevissthet og om opposisjonen begynner å snakke om at Stoltenberg setter opp renta eller ikke klarer å kontrollere inflasjonen så kan det bli et problem for Støre. Politisk guilt by association.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: ons jan 12, 2022 1:43 pm Blir spennende å se om opposisjonen vil bruke det i sin retorikk om Stoltenberg blir sentralbanksjef. Stoltenberg er tett bundet opp til Ap i folks bevissthet og om opposisjonen begynner å snakke om at Stoltenberg setter opp renta eller ikke klarer å kontrollere inflasjonen så kan det bli et problem for Støre. Politisk guilt by association.
Støre burde jo virkelig ønske at Stoltenberg ikke får jobben.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

oddvar_kjempebra skrev: ons jan 12, 2022 11:45 am
hauge23 skrev: tir jan 11, 2022 10:39 pm
Tullekoppen skrev: tir jan 11, 2022 8:31 pm Hadde det vært noe tæl i Stoltenberg hadde han trukket seg nå - men han regner vel med at han får jobben og at det blir stille etter en uke eller to.
Stoltenberg gir seg nok ikke frivillig, frekk og uten empati, i egne øyne "ingen over og ingen ved siden".
Stoltenberg er nok fornuftig og trekker seg nå. Han trakk seg jo da 22-juli-kommisjonen konkluderte med at beredskapen som han hadde øverste ansvar for stod til stryk...
He...he....det ble jo i hvertfall "mere åpenhet og mere demokrati". :D

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Guarnere skrev: ons jan 12, 2022 9:54 am Stoltenberg kommer ikke til å trekke seg, fordi han allerede har fått jobben. Slik som med Tangen, blir det noen uker/måneder med oppslag og spetakkel. Så gir det seg.

Det som er synd oppe i dette, er jo at den mest åpenbare kandidaten faglig sett, blir oversett og satt til side for maktsentrums kammeraderi.
Ja, det er omtrent slik det er, gutteklubben har full kontroll.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Støre vil få konstante 220V-støt hver gang Norges Bank med Stoltenberg i spissen tar en upopulær avgjørelse.

Helt merkelig egentlig at han ikke satt ned foten allerede i den berømte rusleturen.

Støre er alt i alt en smart og flink fyr, problemet hans er at han vil gjøre alle til lags, og det vikler han inn i egne problemer. Muligens er han rett og slett konfliktsky, ikke helt ukjent blant folk med et diplomatisk sinn.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

GiPazzini_85 skrev: ons jan 12, 2022 7:59 am
Balder skrev: tir jan 11, 2022 10:45 pm Hadde det vært en debattt om dette om en tidligere borgerlig politiker søkte jobben? Det er ihvertfall kjempebra at det er debatt.
Borgerlige politikere som har gått til embedsverket har jo skapt mye oppmerksomhet. Det er jo på langt nær like problematisk som det å være sentralbanksjef. Dette forstår heller ikke Skartveit eller Ulstein og knapt nok Solvang heller virker det til.
Ja, det var sikkert en del diskusjon, men utvikla diskusjonen seg på samme måte som man nå ser at diskusjonen rundt ny sentralbanksjef gjør? Jeg er ikke så sikker på det. Høyre brøt en over 100 års lang tradisjon når de gav toppjobber til tre av sine statsråder før de hadde gått av som statsråder. Ble det snakket om at det var korrupsjon med mer da?
I tillegg hevdes det at Ap plasserer sine i viktige stillinger og posisjoner. Klassekampen undersøkte det og fant at Høyre har ansatt mange flere av sine enn hva Ap har gjort i gode posisjoner.
Og i dagens diskusjon så er det veldig mye spekulasjon fra opposisjonens side om hva som har foregått i middager og på tur rundt Sognsvann. Hvis man ikke har noen bevis så synes jeg man skal holde seg for god til det. For meg så virker det konstruert og oppblåst.
At man har en diskusjon rundt spørsmål om habilitet, uavhengighet og kvalifikasjoner synes jeg er veldig bra.
Og så er det Finansdepartementet som avgjør hvem som får jobben, ikke de som har spist middag sammen.
Jeg ser gjerne for meg en kvinnelig sentralbanksjef. Det er på tide.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Starstruck skrev: ons jan 12, 2022 5:03 pm Støre vil få konstante 220V-støt hver gang Norges Bank med Stoltenberg i spissen tar en upopulær avgjørelse.

Helt merkelig egentlig at han ikke satt ned foten allerede i den berømte rusleturen.

Støre er alt i alt en smart og flink fyr, problemet hans er at han vil gjøre alle til lags, og det vikler han inn i egne problemer. Muligens er han rett og slett konfliktsky, ikke helt ukjent blant folk med et diplomatisk sinn.
Støre har politiske ambisjoner med Oljefondet. Det passer det fint med både Stoltenberg og Tangen akkurat nå. Hvorfor skulle han sette ned foten?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Balder skrev: ons jan 12, 2022 5:24 pm Ja, det var sikkert en del diskusjon, men utvikla diskusjonen seg på samme måte som man nå ser at diskusjonen rundt ny sentralbanksjef gjør? Jeg er ikke så sikker på det. Høyre brøt en over 100 års lang tradisjon når de gav toppjobber til tre av sine statsråder før de hadde gått av som statsråder. Ble det snakket om at det var korrupsjon med mer da?
I tillegg hevdes det at Ap plasserer sine i viktige stillinger og posisjoner. Klassekampen undersøkte det og fant at Høyre har ansatt mange flere av sine enn hva Ap har gjort i gode posisjoner.
Og i dagens diskusjon så er det veldig mye spekulasjon fra opposisjonens side om hva som har foregått i middager og på tur rundt Sognsvann. Hvis man ikke har noen bevis så synes jeg man skal holde seg for god til det. For meg så virker det konstruert og oppblåst.
At man har en diskusjon rundt spørsmål om habilitet, uavhengighet og kvalifikasjoner synes jeg er veldig bra.
Og så er det Finansdepartementet som avgjør hvem som får jobben, ikke de som har spist middag sammen.
Jeg ser gjerne for meg en kvinnelig sentralbanksjef. Det er på tide.
Dette med Stoltenberg skiller seg allikevel ut. Jeg er sikker på at Stoltenberg kunne fått en jobb i statsforvaltningen som f.eks. fylkesmann uten at det ville vært noe problem.

Dette med Sentralbanksjef er i en særstilling, da en ikke kan instruere sentralbanksjefen slik en kan med andre jobber i statsforvaltningen.

Atlanta

Legg inn av Atlanta »

Vi har en dyktig og kvalifisert kandidat i Ida Wolden Bach. Hun skaper heller ikke en debatt om sentralbankens politiske uavhengighet. Jeg skjønner ikke hvorfor vi behøver å fortsette denne diskusjonen, i en normal arbeidslivssituasjon får man ikke jobben i et så tvilsomt tilfelle.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Stoltenberg viser ingen tegn på å trekke seg fra jobben. Men han har "registrert at det foregår en debatt". Det er ikke verst...

Link

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: ons jan 12, 2022 6:01 pm Stoltenberg viser ingen tegn på å trekke seg fra jobben. Men han har "registrert at det foregår en debatt". Det er ikke verst...

Link

Nei, hvorfor skulle han trekke seg? Det er åtte år siden han gikk ut av norsk politikk, så hans såkalte bindinger til AP pr i dag er ikke annet enn vennskap med sentrale AP-folk. Det kan ikke brukes mot folk at de hat gamle venner. Stoltenberg er helt klart den beste kandidaten, da han også skal være Tangens sjef. Da trengs hans bakgrunn som NATO-sjef i og med at han derigjennom kjenner verden på godt og vondt.
Ellers er konspirasjoner rundt middager og samtaler eller ikke samtaler, bakspillere og jeg vet ikke hva, ikke annet enn dryge konspirasjonsteorier.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Gårdsdattra skrev: ons jan 12, 2022 10:07 pm
Nei, hvorfor skulle han trekke seg? Det er åtte år siden han gikk ut av norsk politikk, så hans såkalte bindinger til AP pr i dag er ikke annet enn vennskap med sentrale AP-folk.
Seriøst? Er du så naiv?

Uansett, nå er utnevnelsen utsatt. Nå skal de spekulere ut en måte å få Stoltenberg inn uten at det blir bråk. Den kommer i det øyeblikket vi er opptatt med noe annet. Bare vent.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Hvis Norge skal holde seg med en uavhengig sentralbanksjef, er Jens Stoltenberg den siste kandidaten. Do-vakten på Oslo-S vil være et bedre valg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»