Savner tommel-opp knappen.Hardy-guttene skrev: tir aug 10, 2021 12:00 amJa. Du tillegger befolkningsgrupper og yrkesgrupper meninger, følelser og opplevelser, samtidig som du tillegger meddebattanter holdninger. Videre baserer du argumentasjonen din på dette.HNilsen skrev: man aug 09, 2021 6:24 pm Stråmannargumentasjon er når man tillegger motdebattanten synspunkter denne ikke har. Du har jo disse synspunktene. Du bagatelliserer at folk opplever langtidsledighet på grunn av restriktive tiltak. Du fnyser av at utenlandske kjærester ikke får innreise. Du er ignorant overfor kulturarbeidere som mister inntekten sin. Du sier at dette ikke er å være i en unntakstilstand for de dette gjelder. Tar jeg feil?
Generell diskusjon om corona
-
Morra-DI-2
Re: Generell diskusjon om corona
-
Champis
Gloriana skrev: man aug 09, 2021 7:11 pmDu må gjerne demonisere meg, men hvor har jeg hånledd? Du begår en kardinaltabbe ved å tro at alle definerer kriser likt. Å oppdra barn i den tro om at avlyste idrettsarrangement er traumatisk, ja da er man med på å lage skjøre og dysfunksjonelle voksne.HNilsen skrev: man aug 09, 2021 7:07 pmStatisk er de som er blitt langtidsledige i denne perioden lavt utdannede med fra før av dårlige kort i arbeidslivet, og derfor med et svært vanskelig utgangspunkt for å komme inn i arbeidsmarkedet igjen. Det er derfor forstemmende å lese hvordan du hånflirer av og latterliggjør deres situasjon her på forumet.Gloriana skrev: man aug 09, 2021 7:01 pm
Jeg anerkjenner utfordringene disse har møtt, de er også vesentlig større enn å være permittert eller arbeidsledig i en periode. Aldri sagt noe annet
Hvem er det som i det hele tatt har snakket om «traumatisk»? Det er bare du som gjør det. Vi snakker om en total byrde av restriksjoner (veldig mange av dem fullstendig virkningsløse og unødvendige) som rammer et enormt stort antall mennesker. Totalen på den byrden overgår alle livsårene vi har reddet med mangegangern.
-
Champis
Solvgutt1 skrev: man aug 09, 2021 7:11 pmLivskvaliteten har nok vært ganske uendret for de aller fleste nordmenn. Bedre enn det hadde vært uten tiltak.Champis skrev: man aug 09, 2021 7:07 pmSolvgutt1 skrev: man aug 09, 2021 7:01 pm Landene som har prøvd å "ignorere" pandemien er vel de som har kommet dårligst ut.
Ignorere pandemien er det vel ikke så mange som har snakket om.
Når det gjelder hvordan man kommer best ut, så finnes det ingen parameter å måle de på. For det første er dette vanskelig å si for mye om før om mange år. For det andre er de viktigste parameterne, nemlig livskvalitet og individuell frihet for millioner av mennesker, så vanvittig mye mer betydningsfull enn mange tusen dødsfall av korona (hvor mange hadde gått bort uansett) - og dette er ikke noe som tas med i betraktningene i det hele tatt i disse vurderingene. Regelrett pinlig.
Igjen - hvem har snakket om uten tiltak? Hvis livskvaliteten har blitt dårligere for bare et par hundre tusen mennesker i Norge over så lang tid, så overgår det alle livsårene vi har spart.
-
Champis
TWU skrev: man aug 09, 2021 7:12 pmTror formuleringen her kan forstås litt uheldig, men poenget med at andre forhold enn bare COVID-dødsfall alene må være med i vurderingen fremover er jeg enig i. Men mange synes å ikke en gang klare å komme seg bort fra å kun måle smittetall, så det virker å være en vei frem.Champis skrev: man aug 09, 2021 7:07 pm
For det andre er de viktigste parameterne, nemlig livskvalitet og individuell frihet for millioner av mennesker, så vanvittig mye mer betydningsfull enn mange tusen dødsfall av korona (hvor mange hadde gått bort uansett) - og dette er ikke noe som tas med i betraktningene i det hele tatt i disse vurderingene. Regelrett pinlig.
Ja, enig i det.
-
basillen
Ser på Twitter nå at Gunhild Nyborg graver frem skremselshistorier om barn som må på sykehus i USA for å advare oss om hvor farlig det er å sende barna våre på skole her til lands. Samt at hun har signert på et dokument hvor forfatterne vil innføre et strengt testregime og munnbind i skolene i Storbritannia. Når en annen personer responderer og spør Nyborg om skolene våre er forberedt nok, skriver hun:
"nei, nei. Det er vi nok ikke. Får håpe nordmenns naturlige hang til sosial distanse, og rask reaksjon fra myndigheter, gjør at vi ikke havner der alle andre har havnet, når de vantro registrerer hvor fort smitten stiger med Delta, og hvor syke barna blir."
Denne dama er virkelig ikke helt i vater.
"nei, nei. Det er vi nok ikke. Får håpe nordmenns naturlige hang til sosial distanse, og rask reaksjon fra myndigheter, gjør at vi ikke havner der alle andre har havnet, når de vantro registrerer hvor fort smitten stiger med Delta, og hvor syke barna blir."
-
Champis
Morra-DI-2 skrev: man aug 09, 2021 11:54 pm Hjemme fra besøk hos slekt i Lofoten. Første flytur på en god stund.
Nå gruer jeg meg til skolen begynner igjen. To stykker på videregående, og en av dem er ikke vaksinert enda- for ung. Jeg tipper det kommer mange fra ferie nå i "grønne land" og så skal vel deltavarianten spres på skolene, og selvsagt hjem der vi voksne har fått en dose. Så det blir jo kjekke uker som kommer nå. Not.
Men enn så lenge er det delta-varianten vi må hanskes med. Der smittes det via vaksinerte, og delvis vaksinerte på linje med uvaksinerte, men der det iallefall ikke enda virker som de vaksinerte blir veldig syke. Litt sånn uklart med de delvis vaksinerte hvor syke de kan bli. Så alt det skal vi vel finne ut av i løpet av september. Jeg synes det er rart at de bruker så lang tid på å finne helt svaret på dette, og at det liksom hele tiden siver ut ny informasjon.
Ingen skal vel sitte i karantene heller på skolen, hvis de ikke har klint eller er nærkontakt. Så vi er jo garantert at dette virkelig skal få spre seg- Og smitten vil vel gjerne ta av etter ferien når alle kommer hjem.
Så jeg taler vel for døve ører her, men jeg gruer meg. Jeg liker ikke at de har slipper dette løs før mange av oss har fått dobbel dose. Det synes jeg ikke noe om.
Hva er du egentlig bekymret for?
-
basillen
Smitte?Champis skrev: tir aug 10, 2021 12:31 amMorra-DI-2 skrev: man aug 09, 2021 11:54 pm Hjemme fra besøk hos slekt i Lofoten. Første flytur på en god stund.
Nå gruer jeg meg til skolen begynner igjen. To stykker på videregående, og en av dem er ikke vaksinert enda- for ung. Jeg tipper det kommer mange fra ferie nå i "grønne land" og så skal vel deltavarianten spres på skolene, og selvsagt hjem der vi voksne har fått en dose. Så det blir jo kjekke uker som kommer nå. Not.
Men enn så lenge er det delta-varianten vi må hanskes med. Der smittes det via vaksinerte, og delvis vaksinerte på linje med uvaksinerte, men der det iallefall ikke enda virker som de vaksinerte blir veldig syke. Litt sånn uklart med de delvis vaksinerte hvor syke de kan bli. Så alt det skal vi vel finne ut av i løpet av september. Jeg synes det er rart at de bruker så lang tid på å finne helt svaret på dette, og at det liksom hele tiden siver ut ny informasjon.
Ingen skal vel sitte i karantene heller på skolen, hvis de ikke har klint eller er nærkontakt. Så vi er jo garantert at dette virkelig skal få spre seg- Og smitten vil vel gjerne ta av etter ferien når alle kommer hjem.
Så jeg taler vel for døve ører her, men jeg gruer meg. Jeg liker ikke at de har slipper dette løs før mange av oss har fått dobbel dose. Det synes jeg ikke noe om.
Hva er du egentlig bekymret for?
-
HNilsen
Jeg kan godt mate deg med teskje, siden du har litt tungt for det:Hardy-guttene skrev: tir aug 10, 2021 12:00 amJa. Du tillegger befolkningsgrupper og yrkesgrupper meninger, følelser og opplevelser, samtidig som du tillegger meddebattanter holdninger. Videre baserer du argumentasjonen din på dette.HNilsen skrev: man aug 09, 2021 6:24 pm Stråmannargumentasjon er når man tillegger motdebattanten synspunkter denne ikke har. Du har jo disse synspunktene. Du bagatelliserer at folk opplever langtidsledighet på grunn av restriktive tiltak. Du fnyser av at utenlandske kjærester ikke får innreise. Du er ignorant overfor kulturarbeidere som mister inntekten sin. Du sier at dette ikke er å være i en unntakstilstand for de dette gjelder. Tar jeg feil?
Jeg tillegger ingen noe, men lytter til hva gruppene selv sier. Facebook-gruppen «Oss med familie eller kjæreste i utlandet under Covid-19» vil gå til søksmål mot staten fordi de mener innreisereglene er brudd på menneskerettighetene. Les det en gang til, sakte; brudd på menneskerettighetene. Det betyr at denne gruppen, med 4673 følgere, opplever at staten fratar dem en menneskerettighet. Merk, det er ikke jeg som sier at denne gruppen opplever brudd på menneskerettighetene. Det er gruppen selv. Jeg bare videreformidler det, og tar det gruppen sier på alvor.
Du, derimot, mener dette problemet ikke eksisterer. Du har anledning til å avkrefte her og nå hvis du skulle ha ombestemt deg.
Sist redigert av HNilsen den tir aug 10, 2021 12:38 am, redigert 1 gang totalt.
-
HNilsen
Hva skulle alternativet være annet enn å starte opp med vanlig skole?Morra-DI-2 skrev: man aug 09, 2021 11:54 pm Hjemme fra besøk hos slekt i Lofoten. Første flytur på en god stund.
-
pfrog567
Har hun noe peiling på virus o.l., eller bare synser hun i vei? Husker bare henne fra i fjor vinter da hun sa det kunne bli opptil 150 000 korona-dødsfall..basillen skrev: tir aug 10, 2021 12:27 am Ser på Twitter nå at Gunhild Nyborg graver frem skremselshistorier om barn som må på sykehus i USA for å advare oss om hvor farlig det er å sende barna våre på skole her til lands. Samt at hun har signert på et dokument hvor forfatterne vil innføre et strengt testregime og munnbind i skolene i Storbritannia. Når en annen personer responderer og spør Nyborg om skolene våre er forberedt nok, skriver hun:
-
kytec
Det kunne det neppe blitt, skremme-dama bommet stygt, men skulle gjerne visst hvor mange døde med null tiltak og vaksiner.pfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 12:43 amHar hun noe peiling på virus o.l., eller bare synser hun i vei? Husker bare henne fra i fjor vinter da hun sa det kunne bli opptil 150 000 korona-dødsfall..basillen skrev: tir aug 10, 2021 12:27 am Ser på Twitter nå at Gunhild Nyborg graver frem skremselshistorier om barn som må på sykehus i USA for å advare oss om hvor farlig det er å sende barna våre på skole her til lands. Samt at hun har signert på et dokument hvor forfatterne vil innføre et strengt testregime og munnbind i skolene i Storbritannia. Når en annen personer responderer og spør Nyborg om skolene våre er forberedt nok, skriver hun:
-
pfrog567
Skjønner ikke helt dette jeg. Det er egentlig lite smitte her i landet og de fleste smittede er den yngre garde. Og det er nå ikke slik at sykehusene er fulle med halv-/helvaksinerte tilfeller. Ikke ligger det strødd med dausjuke ungdommer rundt omkring i Norge heller.HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 12:37 amHva skulle alternativet være annet enn å starte opp med vanlig skole?Morra-DI-2 skrev: man aug 09, 2021 11:54 pm Hjemme fra besøk hos slekt i Lofoten. Første flytur på en god stund.
-
HNilsen
Det å starte opp med hjemmeskole i den situasjonen vi er i nå ville vært uansvarlig. Elever har mistet mye undervisning det siste skoleåret, og elever med som har spesielle behov har særlig måttet ofret mye i denne "dugnaden".pfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 12:48 amSkjønner ikke helt dette jeg. Det er egentlig lite smitte her i landet og de fleste smittede er den yngre garde. Og det er nå ikke slik at sykehusene er fulle med halv-/helvaksinerte tilfeller. Ikke ligger det strødd med dausjuke ungdommer rundt omkring i Norge heller.HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 12:37 amHva skulle alternativet være annet enn å starte opp med vanlig skole?Morra-DI-2 skrev: man aug 09, 2021 11:54 pm Hjemme fra besøk hos slekt i Lofoten. Første flytur på en god stund.
-
pfrog567
Det hadde nok blitt noen hundre flere døde, men ikke flere tusen. Snakk om å være dramaqueenkytec skrev: tir aug 10, 2021 12:45 amDet kunne det neppe blitt, skremme-dama bommet stygt, men skulle gjerne visst hvor mange døde med null tiltak og vaksiner.pfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 12:43 amHar hun noe peiling på virus o.l., eller bare synser hun i vei? Husker bare henne fra i fjor vinter da hun sa det kunne bli opptil 150 000 korona-dødsfall..basillen skrev: tir aug 10, 2021 12:27 am Ser på Twitter nå at Gunhild Nyborg graver frem skremselshistorier om barn som må på sykehus i USA for å advare oss om hvor farlig det er å sende barna våre på skole her til lands. Samt at hun har signert på et dokument hvor forfatterne vil innføre et strengt testregime og munnbind i skolene i Storbritannia. Når en annen personer responderer og spør Nyborg om skolene våre er forberedt nok, skriver hun:
Nå går vaksinasjonen sin gang her i Norge, så dette går nok rette veien skal du se.
-
Champis
pfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 12:48 amSkjønner ikke helt dette jeg. Det er egentlig lite smitte her i landet og de fleste smittede er den yngre garde. Og det er nå ikke slik at sykehusene er fulle med halv-/helvaksinerte tilfeller. Ikke ligger det strødd med dausjuke ungdommer rundt omkring i Norge heller.HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 12:37 amHva skulle alternativet være annet enn å starte opp med vanlig skole?Morra-DI-2 skrev: man aug 09, 2021 11:54 pm Hjemme fra besøk hos slekt i Lofoten. Første flytur på en god stund.
For å si det sånn - for hver eneste dausjuk ungdom av korona, så vil vi alle få høre om det i media. Vær du trygg!
-
kytec
Tror det hadde blitt mange flere tusenvis, kanskje 10 000 vis. Tror nesten du har glemt hvor ille det var i de mest rammede landene.pfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 12:54 amDet hadde nok blitt noen hundre flere døde, men ikke flere tusen. Snakk om å være dramaqueenkytec skrev: tir aug 10, 2021 12:45 amDet kunne det neppe blitt, skremme-dama bommet stygt, men skulle gjerne visst hvor mange døde med null tiltak og vaksiner.pfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 12:43 am
Har hun noe peiling på virus o.l., eller bare synser hun i vei? Husker bare henne fra i fjor vinter da hun sa det kunne bli opptil 150 000 korona-dødsfall..![]()
Nå går vaksinasjonen sin gang her i Norge, så dette går nok rette veien skal du se.
-
pfrog567
Ja, du sier noe. Men når to unge mennesker døde av influensa i februar i fjor, så ble det ikke hysteriske tilstander.. Det er visst kun dødsfall av/med korona som teller nå for tida. Glemt er det at flere barn og unge dør av andre sykdommer hver ukeChampis skrev: tir aug 10, 2021 12:56 ampfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 12:48 amSkjønner ikke helt dette jeg. Det er egentlig lite smitte her i landet og de fleste smittede er den yngre garde. Og det er nå ikke slik at sykehusene er fulle med halv-/helvaksinerte tilfeller. Ikke ligger det strødd med dausjuke ungdommer rundt omkring i Norge heller.HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 12:37 am
Hva skulle alternativet være annet enn å starte opp med vanlig skole?
For å si det sånn - for hver eneste dausjuk ungdom av korona, så vil vi alle få høre om det i media. Vær du trygg!
-
pfrog567
Nå tenkte jeg kun på Norge, ikke hele verden.kytec skrev: tir aug 10, 2021 12:58 amTror det hadde blitt mange flere tusenvis, kanskje 10 000 vis. Tror nesten du har glemt hvor ille det var i de mest rammede landene.pfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 12:54 amDet hadde nok blitt noen hundre flere døde, men ikke flere tusen. Snakk om å være dramaqueenkytec skrev: tir aug 10, 2021 12:45 am
Det kunne det neppe blitt, skremme-dama bommet stygt, men skulle gjerne visst hvor mange døde med null tiltak og vaksiner.![]()
-
kytec
He, he, jeg ogsåpfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 1:00 amNå tenkte jeg kun på Norge, ikke hele verden.kytec skrev: tir aug 10, 2021 12:58 amTror det hadde blitt mange flere tusenvis, kanskje 10 000 vis. Tror nesten du har glemt hvor ille det var i de mest rammede landene.pfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 12:54 am
Det hadde nok blitt noen hundre flere døde, men ikke flere tusen. Snakk om å være dramaqueen![]()
-
kytec
Nesten 12000 flere på bare noen måneder ser det ut som.
https://www.nettavisen.no/nyheter/fors ... 3423979739
-
pfrog567
Mulig, men man behøver ikke å være forsker for å skjønne at det hadde blitt flere dødsfall uten tiltakkytec skrev: tir aug 10, 2021 1:17 am Nesten 12000 flere på bare noen måneder ser det ut som.
.
-
kytec
Det hadde det. Nå er det så sterilt at de eldste og sykeste "ikke får lov til å dø".pfrog567 skrev: tir aug 10, 2021 1:26 amMulig, men man behøver ikke å være forsker for å skjønne at det hadde blitt flere dødsfall uten tiltakkytec skrev: tir aug 10, 2021 1:17 am Nesten 12000 flere på bare noen måneder ser det ut som.
https://www.nettavisen.no/nyheter/fors ... 3423979739Tipper dødsfallene hadde kommet mest i eldregruppen.
.
Altså de som hadde dødd av vanlig forkjølelse eller de minste infeksjoner.
-
Gloriana
Nevrotiker de luxe. De finner du overalt, kanskje spesielt i konspimiljøer. De er likere enn man skulle trobasillen skrev: tir aug 10, 2021 12:27 am Ser på Twitter nå at Gunhild Nyborg graver frem skremselshistorier om barn som må på sykehus i USA for å advare oss om hvor farlig det er å sende barna våre på skole her til lands. Samt at hun har signert på et dokument hvor forfatterne vil innføre et strengt testregime og munnbind i skolene i Storbritannia. Når en annen personer responderer og spør Nyborg om skolene våre er forberedt nok, skriver hun:
-
Funkhouser
Hva mener du med at de ikke vet hvor syke de med førstedosen blir? Det finnes gode tall på det, nøkkelen er hvor lenge det er siden du fikk dosen. Er det mer enn 3 uker er du vel mer eller mindre trygg fra alvorlig sykdom, sannsynligvis 100% hvis du ikke er i en risikogruppe. Vaksineeffekt representeres som ett tall for hele befolkningen, det vil si at du ganske sikkert kan anta at effekt mot feks alvorlig sykdom er høyere for en utenfor risikogruppen. Det er i det hele tatt lite sannsynlig at du får symptomer hvis du skulle bli smittet.Morra-DI-2 skrev: man aug 09, 2021 11:54 pm Hjemme fra besøk hos slekt i Lofoten. Første flytur på en god stund.
Jeg tror tiden vil vise at det har vært «råflott» å gi de utenfor risikogrupper to vaksinedoser når hele verden skriker etter vaksiner. Det er bedre for å stoppe smitten, men som vi alle vet nå blir viruset endemisk og det viktigste vaksinen gjør er å ufarliggjøre infeksjonen. Det klarer én dose fint hos de utenfor risikogruppene, og er problemet varighet av immunitet er det bedre å kjøre en ny runde om 6-12 måneder.
Jeg forstår at man ikke tar et bevisst valg når det kommer til frykt, men jeg hadde prøvd aktivt å senke skuldrene og la være å tenke for mye på dette var jeg deg; statistisk sett er det en forsvinnende liten sjanse for at hverken du eller de unge kan bli spesielt syke.
-
KongOlav2
I går var det en lang artikkel i Adressa om et kvinnfolk som hadde fått korona (sannsynligvis under Olavsfestdagene) og nesten ikke hatt symptomer før en god del dager hadde gått. Hun var ikke særlig syk i det hele tatt, men hadde selv tatt kontakt med Adressa for å advare andre om hvor lett det var å få det og hvor lite det skulle til. Og Adressa beit selvfølgelig på med en stor artikkel.Champis skrev: tir aug 10, 2021 12:56 am
-
Funkhouser
Selv om de første rapportene for ett år siden viste at vaksinene i beste fall har 95% effekt mot infeksjon etter to doser er det enda slik at det har nyhetsverdi at fullvaksinerte kan bli smitta. Effekten mot infeksjon for Delta er sagt til å være rundt 80%, så hvis 20 per 100 kan bli smitta er det klart disse bør stå frem i avisen og advare. Skulle bare mangle. Vi lever i en verden hvor mange spør seg på skolen hva man skal med matte. Si det.KongOlav2 skrev: tir aug 10, 2021 8:17 amI går var det en lang artikkel i Adressa om et kvinnfolk som hadde fått korona (sannsynligvis under Olavsfestdagene) og nesten ikke hatt symptomer før en god del dager hadde gått. Hun var ikke særlig syk i det hele tatt, men hadde selv tatt kontakt med Adressa for å advare andre om hvor lett det var å få det og hvor lite det skulle til. Og Adressa beit selvfølgelig på med en stor artikkel.Champis skrev: tir aug 10, 2021 12:56 am
-
NoDabForYou
Det anbefales også vaksiner for personer som har gjennomgått infeksjon. Det forstår jeg ingenting av i det hele tatt. Når man først har valgt å vaksinere alle som kan krype og gå, så er det som du påpeker "råflott" å dele ut vaksiner til de som ikke trenger dem.Funkhouser skrev: tir aug 10, 2021 7:57 amHva mener du med at de ikke vet hvor syke de med førstedosen blir? Det finnes gode tall på det, nøkkelen er hvor lenge det er siden du fikk dosen. Er det mer enn 3 uker er du vel mer eller mindre trygg fra alvorlig sykdom, sannsynligvis 100% hvis du ikke er i en risikogruppe. Vaksineeffekt representeres som ett tall for hele befolkningen, det vil si at du ganske sikkert kan anta at effekt mot feks alvorlig sykdom er høyere for en utenfor risikogruppen. Det er i det hele tatt lite sannsynlig at du får symptomer hvis du skulle bli smittet.Morra-DI-2 skrev: man aug 09, 2021 11:54 pm Hjemme fra besøk hos slekt i Lofoten. Første flytur på en god stund.
Jeg tror tiden vil vise at det har vært «råflott» å gi de utenfor risikogrupper to vaksinedoser når hele verden skriker etter vaksiner. Det er bedre for å stoppe smitten, men som vi alle vet nå blir viruset endemisk og det viktigste vaksinen gjør er å ufarliggjøre infeksjonen. Det klarer én dose fint hos de utenfor risikogruppene, og er problemet varighet av immunitet er det bedre å kjøre en ny runde om 6-12 måneder.
Jeg forstår at man ikke tar et bevisst valg når det kommer til frykt, men jeg hadde prøvd aktivt å senke skuldrene og la være å tenke for mye på dette var jeg deg; statistisk sett er det en forsvinnende liten sjanse for at hverken du eller de unge kan bli spesielt syke.
-
Hardy-guttene
I henhold til gjeldende rettsregler i en rekke land er det adgang for statsmaktene til å ved lov eller regjeringsbeslutning erklære unntakstilstand. Vilkår for erklæring om unntakstilstand, som kan gjelde hele landet eller bestemte distrikter, er i alminnelighet at rikets ytre eller indre sikkerhet er truet som følge av krig, opprør eller ekstraordinære kriseforhold. Unntakstilstand innebærer at regjeringen (statssjefen), ofte også militære myndigheter, får vidtgående fullmakt til å treffe tiltak som ligger utenfor eller er i strid med gjeldende lov eller forfatning, for eksempel om rekvisisjon, sensur, begrensning av ytringsfrihet, forsamlingsfrihet- og foreningsfrihet, sikringstiltak overfor mistenkelige personer (internering), innføring av særdomstoler med mer.HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 12:32 am Jeg kan godt mate deg med teskje, siden du har litt tungt for det:
Jeg tillegger ingen noe, men lytter til hva gruppene selv sier. Facebook-gruppen «Oss med familie eller kjæreste i utlandet under Covid-19» vil gå til søksmål mot staten fordi de mener innreisereglene er brudd på menneskerettighetene. Les det en gang til, sakte; brudd på menneskerettighetene. Det betyr at denne gruppen, med 4673 følgere, opplever at staten fratar dem en menneskerettighet. Merk, det er ikke jeg som sier at denne gruppen opplever brudd på menneskerettighetene. Det er gruppen selv. Jeg bare videreformidler det, og tar det gruppen sier på alvor.
Du, derimot, mener dette problemet ikke eksisterer. Du har anledning til å avkrefte her og nå hvis du skulle ha ombestemt deg.
https://snl.no/unntakstilstand
Oversikt over nasjonale tiltak, som gjelder for hele landet fra 2. august. Områdene som har svært strenge tiltak lokalt vil fortsatt beholde disse tiltakene.
https://www.regjeringen.no/no/tema/Koro ... id2826828/
Regjeringen kan beslutte hvilke tiltak som skal iverksettes i en kommune og omkringliggende kommuner ved et smitteutbrudd. Det vil alltid være de strengeste innførte tiltakene (lokalt, regionalt, nasjonalt) i et område som gjelder. Det betyr for eksempel at dersom de regionale tiltakene er strengere enn de nasjonale tiltakene, så gjelder de regionale tiltakene. Det er ingen kommuner som per nå har regionale tiltak.
https://www.regjeringen.no/no/tema/Koro ... id2831989/
Facebookgruppen har 12000 medlemmer og "Målet er at vi sammen kan prøve å bidra til rimelige lettelser av innreiserestriksjonene for denne gruppen uten å føre til økt grad av infeksjoner i Norge. Flere av reglene/unntakene er diskriminerende og urettferdige."
Jeg har aldri sagt at dette problemet ikke eksisterer, det jeg har sagt er at noen i denne tråden gir inntrykk av at landet er i nærheten av unntakstilstand når tilstanden tvert i mot går mer og mer mot normalen og at jeg ikke tror [gruppene du nevnte] opplever at landet er i en unntakstilstand. Du viser stort engasjement og oppriktig medfølelse for landets barnehageansatte, kulturarbeidere, arbeidsledige, etc, og sier at minst en promille av landets befolkning er eller har familie i utlandet og vil saksøke staten for brudd på menneskerettighetene. Ære være deg for det og for at du ikke har en agenda med det, men det vi har en tilnærmet normalsituasjon. Ikke en normalsituasjon for alle, men en tilnærmet normalsituasjon for landet som helhet og det går i riktig retning.
Noen krisemaksimerer hendelser for å bevare eller øke tiltakene, mens andre krisemaksimerer tiltak eller politikeres/fagpersoners uttalelser for å avskaffe eller redusere tiltakene. Jeg er ikke i tvil om at engasjementet ditt er ærlig, ektefølt og uten baktanker. Men du kan spare deg for personkarakteristikker, stråmannsargumentasjon og generaliseringer basert på enkelttilfeller.
-
HNilsen
Dette handler ikke om enkelttilfeller, men om grupper. Dette handler ikke om mine meninger, men om 1) hva gruppene sier selv om sin situasjon, eller 2) om hva forskerne sier om disse gruppenes situasjon.Hardy-guttene skrev: tir aug 10, 2021 9:29 amI henhold til gjeldende rettsregler i en rekke land er det adgang for statsmaktene til å ved lov eller regjeringsbeslutning erklære unntakstilstand. Vilkår for erklæring om unntakstilstand, som kan gjelde hele landet eller bestemte distrikter, er i alminnelighet at rikets ytre eller indre sikkerhet er truet som følge av krig, opprør eller ekstraordinære kriseforhold. Unntakstilstand innebærer at regjeringen (statssjefen), ofte også militære myndigheter, får vidtgående fullmakt til å treffe tiltak som ligger utenfor eller er i strid med gjeldende lov eller forfatning, for eksempel om rekvisisjon, sensur, begrensning av ytringsfrihet, forsamlingsfrihet- og foreningsfrihet, sikringstiltak overfor mistenkelige personer (internering), innføring av særdomstoler med mer.HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 12:32 am Jeg kan godt mate deg med teskje, siden du har litt tungt for det:
https://snl.no/unntakstilstand
Oversikt over nasjonale tiltak, som gjelder for hele landet fra 2. august. Områdene som har svært strenge tiltak lokalt vil fortsatt beholde disse tiltakene.
https://www.regjeringen.no/no/tema/Koro ... id2826828/
Regjeringen kan beslutte hvilke tiltak som skal iverksettes i en kommune og omkringliggende kommuner ved et smitteutbrudd. Det vil alltid være de strengeste innførte tiltakene (lokalt, regionalt, nasjonalt) i et område som gjelder. Det betyr for eksempel at dersom de regionale tiltakene er strengere enn de nasjonale tiltakene, så gjelder de regionale tiltakene. Det er ingen kommuner som per nå har regionale tiltak.
https://www.regjeringen.no/no/tema/Koro ... id2831989/
Facebookgruppen har 12000 medlemmer og "Målet er at vi sammen kan prøve å bidra til rimelige lettelser av innreiserestriksjonene for denne gruppen uten å føre til økt grad av infeksjoner i Norge. Flere av reglene/unntakene er diskriminerende og urettferdige."
Jeg har aldri sagt at dette problemet ikke eksisterer, det jeg har sagt er at noen i denne tråden gir inntrykk av at landet er i nærheten av unntakstilstand når tilstanden tvert i mot går mer og mer mot normalen og at jeg ikke tror [gruppene du nevnte] opplever at landet er i en unntakstilstand. Du viser stort engasjement og oppriktig medfølelse for landets barnehageansatte, kulturarbeidere, arbeidsledige, etc, og sier at minst en promille av landets befolkning er eller har familie i utlandet og vil saksøke staten for brudd på menneskerettighetene. Ære være deg for det og for at du ikke har en agenda med det, men det vi har en tilnærmet normalsituasjon. Ikke en normalsituasjon for alle, men en tilnærmet normalsituasjon for landet som helhet og det går i riktig retning.
Noen krisemaksimerer hendelser for å bevare eller øke tiltakene, mens andre krisemaksimerer tiltak eller politikeres/fagpersoners uttalelser for å avskaffe eller redusere tiltakene. Jeg er ikke i tvil om at engasjementet ditt er ærlig, ektefølt og uten baktanker. Men du kan spare deg for personkarakteristikker, stråmannsargumentasjon og generaliseringer basert på enkelttilfeller.
1) Facebookgruppen «Oss med familie eller kjæreste i utlandet under Covid-19» ønsker å gå til felles søksmål mot staten for brudd på menneskerettighetene.
2) Langtidsledige, som gruppe, er mer utsatt for utenforskap og psykiske lidelser. Dette sier Simen Markussen som er seniorforsker ved Frisch-senteret: «– Pandemien forsterker et allerede stort problem. Nemlig en økning i psykiske lidelser og utenforskap. Folk blir nedstemte og deprimerte av en slik krise, mener Markussen.»
https://frifagbevegelse.no/nyheter/1500 ... 4c4f6715f5
I denne debatten er det du, og bare du, som står for stårmannsargumentasjonen.
-
William_S
Der var Kvåle ute med innlegg i BT og krever at Bergen innfører strenge tiltak igjen
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/A ... kene-igjen
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/A ... kene-igjen