Generell diskusjon om corona

Låst
HNilsen

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av HNilsen »

Fernandovonarb skrev: tir aug 10, 2021 1:47 pm Hvorfor skal din frihet trumfe andres frihet? Den enes frihet er ofte andres ufrihet.
Diskusjonen om frihet/ufrihet er for meg litt underordnet. Min påstand er at det er mer adekvat å diskutere normaltilstand vs. unntakstilstand. Normaltilstanden må alltid være utgangspunktet for vårt samfunn. De som vil ha unntak fra normaltilstanden må argumentere veldig godt for det. Det å kreve dokumentasjon fra de som vil ha normalitet er å legge opp til motsatt bevisbyrde.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: tir aug 10, 2021 2:02 pm
Morra-DI-2 skrev: tir aug 10, 2021 1:51 pm

Ja, og det vil det jo først bli prekært etter noen uker med åpne skoler.
Jeg antar du ikke har barn på skolen, verken små eller store, så din frihet har vel lite med saken å gjøre. Du vil ha deg frabedt at noen andre innfører tiltak for å beskytte seg selv, blir det vel mer?

Det jeg reagerer mest på er at det ikke skal bli karantene for noen under 18. Dermed så vil jo ingenting stoppe smitten. Ikke er de vaksinert, ikke blir det karantene. De har ingen måte å unngå smitte på, og vi vet ikke nok om hvordan unge rammes. Men vi vet at det har blitt et stort problem med unge smittede i feks USA som jeg viste til.
Det er mulig man burde hatt tiltak for å stoppe smittespredning på skoler. Men da bør de ha tiltak spesifikt for å hindre dette, ikke ødelegge for meg som ikke har unger i det hele tatt. Jeg her drittlei av å være "solidarisk" med alle andre i denne situasjonen. Det var greit nok når det var snakk om at 75-åringer og kreftsyke 40-åringer kunne bli smittet og bli alvorlig syke og dø med en viss grad av sannsynlighet, men ikke lenger for en frisk 35-åring eller at det finnes en minimal sannsynlighet for syke barn og unge. På et tidspunkt er det nok.
Barn er den gruppen som har ofret mest under denne epidemien. Følgelig bør de slippe flere tiltak. Også på skolen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: tir aug 10, 2021 1:47 pm
Vi skal kun ha tiltak når det er overveidende sannsynlig at det er en stor fare på samfunnsnivå. Jeg er voksen og har tatt kun en dose, men er ikke bekymret i det hele tatt. Og vil ha det frabedt at andre bekymrede vil innføre tiltak og innskrenke min frihet kun fordi disse er bekymrede.
[/quote]

Hvorfor skal din frihet trumfe andres frihet? Den enes frihet er ofte andres ufrihet.
[/quote]
Å fjerne tiltak trumfer ingen andres frihet.

William_S

Legg inn av William_S »

Maxus5 skrev: tir aug 10, 2021 2:17 pm
basillen skrev: fre jul 23, 2021 3:26 pm Så etter at vgd nå åpenbart har valgt "suicide-by-redesign" er det på tide å finne et nytt hjem for coronadiskusjoner. Opprettet akkurat en konto på diskusjon.no før jeg så ble pekt videre hit. Og det var jo kjekt å se mange gamle kjenninger her! Så kanskje det er her kampen videre bør føres?

Godt å være på et aktivt forum igjen :D
Kjekt å se deg igjen her da..Var savna

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 2:29 pm
Barn er den gruppen som har ofret mest under denne epidemien. Følgelig bør de slippe flere tiltak. Også på skolen.
På hvilken måte er barn den gruppen som har ofret seg mest.

Jeg vil ikke nødvendigvis ha tiltak/restriksjoner for dem nå, men vil helst slippe at andre illegges restriksjoner med generiske begrunnelsen "vi må redusere mobiliteten", eller noe lignende. Akkurat som det var tidligere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fernandovonarb skrev: tir aug 10, 2021 1:47 pm Hvorfor skal din frihet trumfe andres frihet? Den enes frihet er ofte andres ufrihet.
Hvorfor medfører dette ufrihet for andre? Skal jeg "ofre" meg kun fordi andre er bekymret? Selv om de ikke har noe større risiko for alvorlig sykdom eller død enn meg?

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Morra-DI-2 skrev: tir aug 10, 2021 1:38 pm
Funkhouser skrev: tir aug 10, 2021 7:57 am
Morra-DI-2 skrev: man aug 09, 2021 11:54 pm Hjemme fra besøk hos slekt i Lofoten. Første flytur på en god stund.

Nå gruer jeg meg til skolen begynner igjen. To stykker på videregående, og en av dem er ikke vaksinert enda- for ung. Jeg tipper det kommer mange fra ferie nå i "grønne land" og så skal vel deltavarianten spres på skolene, og selvsagt hjem der vi voksne har fått en dose. Så det blir jo kjekke uker som kommer nå. Not.

Men enn så lenge er det delta-varianten vi må hanskes med. Der smittes det via vaksinerte, og delvis vaksinerte på linje med uvaksinerte, men der det iallefall ikke enda virker som de vaksinerte blir veldig syke. Litt sånn uklart med de delvis vaksinerte hvor syke de kan bli. Så alt det skal vi vel finne ut av i løpet av september. Jeg synes det er rart at de bruker så lang tid på å finne helt svaret på dette, og at det liksom hele tiden siver ut ny informasjon.
Ingen skal vel sitte i karantene heller på skolen, hvis de ikke har klint eller er nærkontakt. Så vi er jo garantert at dette virkelig skal få spre seg- Og smitten vil vel gjerne ta av etter ferien når alle kommer hjem.

Så jeg taler vel for døve ører her, men jeg gruer meg. Jeg liker ikke at de har slipper dette løs før mange av oss har fått dobbel dose. Det synes jeg ikke noe om.
Hva mener du med at de ikke vet hvor syke de med førstedosen blir? Det finnes gode tall på det, nøkkelen er hvor lenge det er siden du fikk dosen. Er det mer enn 3 uker er du vel mer eller mindre trygg fra alvorlig sykdom, sannsynligvis 100% hvis du ikke er i en risikogruppe. Vaksineeffekt representeres som ett tall for hele befolkningen, det vil si at du ganske sikkert kan anta at effekt mot feks alvorlig sykdom er høyere for en utenfor risikogruppen. Det er i det hele tatt lite sannsynlig at du får symptomer hvis du skulle bli smittet.

Jeg tror tiden vil vise at det har vært «råflott» å gi de utenfor risikogrupper to vaksinedoser når hele verden skriker etter vaksiner. Det er bedre for å stoppe smitten, men som vi alle vet nå blir viruset endemisk og det viktigste vaksinen gjør er å ufarliggjøre infeksjonen. Det klarer én dose fint hos de utenfor risikogruppene, og er problemet varighet av immunitet er det bedre å kjøre en ny runde om 6-12 måneder.

Jeg forstår at man ikke tar et bevisst valg når det kommer til frykt, men jeg hadde prøvd aktivt å senke skuldrene og la være å tenke for mye på dette var jeg deg; statistisk sett er det en forsvinnende liten sjanse for at hverken du eller de unge kan bli spesielt syke.
Er du sikker på det? Svært mange er slett ikke sikker på hvordan dette vil utvikle seg. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/66 ... vaksineres. Det kommer jo daglig rapporter om hvordan barn og unge rammes der smitten er høy.. https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-a ... e/74096096
Vet vi hvordan ungdom blir rammet av Delta? Helt sikkert. Vet vi med sikkerhet hvordan en dose blant voksne, med mer eller mindre bra immunforsvar oppfører seg når det møter Delta-varianten. For det kommer motstridene informasjon om dette hele tiden. Lærerne er i opprør, for mange av dem har ikke fått mer enn en dose.
Du virker knallsikker at dette ikke skal bli et problem, men det er ikke alle forskere - der jeg regner med at du ikke en av dem- som er like sikker på at en dose er god nok beskyttelse. Ei heller FHI, som nå vil at man skal prioritere 2. dose så fort det er mulig for voksne. Hvordan det da, hvis det ikke er et problem?

Så jeg er bekymret, og det skal jeg nok fortsette å være mens smitten kommer til å sirkulere blant unge uten vaksine og voksne med kun en dose. Så får vi se om det er grunn til det. Det skal nok tære på nervene til både lærere og foreldre rundt i landet, så jeg antar jeg ikke er den eneste-
Du må gjerne være bekymret, jeg poengterer bare at det ikke er noen særlig grunn til det hvis ikke du er i en av de mest utsatte risikogruppene selv. Rapporter om både det ene og det andre kommer i eninga, som at Delta er mer dødelig og vaksinene fungerer dårligere. Det ser på ingen måte ut til å stemme, men det er ikke overraskende - vi var gjennom samme med Alpha, Beta og Gamma. Når det viste seg at det ikke stemte så fikk man ikke bred dekning om det, man sluttet bare å rapporterw om det. Frykten din og mange andres bunner i en absurd eksponering av preliminær og ofte mistolket data, og når man gjør opp regnskap på en mer konservativ og fornuftig måte hvor støyen filtreres bort slik eksempelvis FHI gjør ser man som regel at bekymringen var helt unødvendig. Dette har man lang erfaring med nå, nesten halvannet år. Worst-case bekymringene blir aldri til realitet, ting går bra her i Norge og vaksinene fungerer som de skal; er man vaksinert eller under 30 blir man nesten uten unntak ikke alvorlig syk hvis ikke man er i en utsatt risikogruppe. Også for Delta.
Sist redigert av Funkhouser den tir aug 10, 2021 2:50 pm, redigert 1 gang totalt.

NoDabForYou

Legg inn av NoDabForYou »

MacanT skrev: tir aug 10, 2021 1:46 pm Nå som det snart kan bli aktuelt med tur til utlandet igjen har jeg begynt å lure på en ting. Hva skjer hvis man blir smittet og tester positivt i utlandet?

Et annet problem blir jo overnattinger, er det forventet at man skal sove i bilen, eller?

Suget etter svenskebacon som gjør seg gjeldende her altså.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: tir aug 10, 2021 12:27 am Når en annen personer responderer og spør Nyborg om skolene våre er forberedt nok, skriver hun:

"nei, nei. Det er vi nok ikke. Får håpe nordmenns naturlige hang til sosial distanse, og rask reaksjon fra myndigheter, gjør at vi ikke havner der alle andre har havnet, når de vantro registrerer hvor fort smitten stiger med Delta, og hvor syke barna blir."
En god Twitter-tråd fra en ekspert i UK som kommenterer panikken som har spredt seg i USA - der man tror at Delta gjør at barn blir hardt rammet. Det er nok også den type panikk som Gunhild har kastet seg på, selvsagt:

Oppsummeringen er at svært få barn havner på sykehus, og Delta-varianten er kanskje til og med mildere enn tidligere varianter.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: tir aug 10, 2021 2:39 pm
HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 2:29 pm
På hvilken måte er barn den gruppen som har ofret seg mest.

Jeg vil ikke nødvendigvis ha tiltak/restriksjoner for dem nå, men vil helst slippe at andre illegges restriksjoner med generiske begrunnelsen "vi må redusere mobiliteten", eller noe lignende. Akkurat som det var tidligere.
Dette kan fort bli en diskusjon om ord og begreper, når vi strengt tatt sikkert er ganske enige om helheten. Kanskje skulle jeg derfor moderert meg og sagt «en av gruppene som har ofret mest». Når jeg likevel ikke sier det, så er det fordi barn står i en mye mer utsatt posisjon enn voksne. De har ikke samme muligheten til å tale sin egen sak i offentligheten. De bør derfor ha et sterkere vern mot tiltak enn voksne. Det som er mest bekymringsverdig er at sårbare barn får tilleggsbelastninger under denne epidemien. De får et dårligere tjenestetilbud. I mange tilfeller har de mistet tilbudet helt. Dette handler om barn som har skolevegring, barn som har lærevansker, barn med minoritetsbakgrunn, barn med diagnoser og barn med særlig store levekårsutfordringer. Det handler også om barn med fysiske eller psykiske funksjonshemminger som har et tilpasset skoletilbud. Dette er taperne under epidemien, særlig fordi covid-19 ikke er en sykdom som rammer dem i særlig grad. Det gjør derimot tiltakene.

Her inne er man raske med beskyldninger om at den som forsvarer utsatte grupper har vikarierende motiver. At en skyver utsatte grupper foran seg fordi en ønsker å avskaffe eller redusere tiltakene av mer egoistiske grunner. Slik Hardy-guttene (med bindestrek) tidligere i dag forsøkte å tillegge meg mistenkelige motiver. Til det er det å si:
Jeg har jobbet med barn og unge i snart 30 år. Hovedsakelig har det handlet om barn og unge som er sårbare, eller barn og unge som har særlig store levekårsutfordringer. Jeg vet hvordan denne perioden setter dem i en ekstra vanskelig situasjon. Det bekymrer meg. Det burde bekymre flere. Punktum!

Deila

Legg inn av Deila »

Varsler sluttdato for koronatiltakene: https://www.tv2.no/nyheter/14156924/

Slutten av september. Kanskje jeg bommet litt siden jeg siktet på starten av september, men ikke med mye. Mange dommedagsprofeter her inne som må svelge seg en kamel eller to nå :D

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Grøfterulleren skrev: tir aug 10, 2021 3:44 pm Varsler sluttdato for koronatiltakene: https://www.tv2.no/nyheter/14156924/

Slutten av september. Kanskje jeg bommet litt siden jeg siktet på starten av september, men ikke med mye. Mange dommedagsprofeter her inne som må svelge seg en kamel eller to nå :D
"Innenlands-begrensninger" oppheves. Tipper det betyr at det fortsatt vil være utenlandsrestriksjoner, med andre ord vil det fortsatt være tiltak. Så gjenstår det jo også å se om det vil være tiltak i kommuner som opplever en økning i smittetall. Lokale tiltak er også tiltak.

Deila

Legg inn av Deila »

HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 3:48 pm
Grøfterulleren skrev: tir aug 10, 2021 3:44 pm Varsler sluttdato for koronatiltakene: https://www.tv2.no/nyheter/14156924/

"Innenlands-begrensninger" oppheves. Tipper det betyr at det fortsatt vil være utenlandsrestriksjoner, med andre ord vil det fortsatt være tiltak. Så gjenstår det jo også å se om det vil være tiltak i kommuner som opplever en økning i smittetall. Lokale tiltak er også tiltak.
Det er hele tiden "innelands-begrensninger" jeg har forholdt meg til når jeg har sagt september.

Du skal nok se at de lokale ordførerne roer seg de også i slutten av september når alle som ønsker er fullvaksinert.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Grøfterulleren skrev: tir aug 10, 2021 3:50 pm

Det er hele tiden "innelands-begrensninger" jeg har forholdt meg til når jeg har sagt september.
Ja, da er det jo lett å treffe med spådommene - når en kan velge vekk noen av de mest inngripende tiltakene. :)

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Slutten av september. Kanskje jeg bommet litt siden jeg siktet på starten av september, men ikke med mye.
Med tanke på hvordan meningsmålingene ser ut for Høyre så virker dette mest som valgflesk. Så kan de stå og si "Vi var tydelige på at vi ikke ønsket flere restriksjoner" når Jonas forlenger de noen måneder til for sikkerhets skyld. 8-)

TWU

Legg inn av TWU »

Jus-professor mener tiltak i Bergen er ulovlig. Forklaring er i artikkelen.

https://www.ba.no/haukeland-er-ikke-bek ... -8-1675404

Det jeg lurer på er om dette blir oversett slik lignende saker har blitt tidligere, eller om det skaper en debatt.

Deila

Legg inn av Deila »

HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 3:53 pm

Ja, da er det jo lett å treffe med spådommene - når en kan velge vekk noen av de mest inngripende tiltakene. :)
At det i mange land er lav vaksinedekning og at det vil ta en stund før vi kan reise normalt igjen er det ikke så mye regjeringen eller vi får gjort noe med.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Grøfterulleren skrev: tir aug 10, 2021 4:01 pm

At det i mange land er lav vaksinedekning og at det vil ta en stund før vi kan reise normalt igjen er det ikke så mye regjeringen eller vi får gjort noe med.
Regjeringen kunne hatt et innreisereglement som lignet på det svenske og det danske. Det hadde vært mer logisk.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

TWU skrev: tir aug 10, 2021 4:00 pm Jus-professor mener tiltak i Bergen er ulovlig. Forklaring er i artikkelen.

https://www.ba.no/haukeland-er-ikke-bek ... -8-1675404

Det jeg lurer på er om dette blir oversett slik lignende saker har blitt tidligere, eller om det skaper en debatt.
Jeg prøvde i dette innlegget å stille spørsmål i den retningen her på forumet for et par dager siden. Klarer ikke å se at mange av de tiltakene vi har omgitt oss med i lang tid nå er lovlige i henhold til verken smittevernloven eller covid-19-forskriften - selv om vi for et øyeblikk ignorerer kravet om forholdsmessighet.

Men Hans Fredrik Marthinussen har selvsagt helt rett i at noen av tiltakene til Bergen kommune ikke er forholdsmessige.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 2:26 pm
Diskusjonen om frihet/ufrihet er for meg litt underordnet. Min påstand er at det er mer adekvat å diskutere normaltilstand vs. unntakstilstand. Normaltilstanden må alltid være utgangspunktet for vårt samfunn. De som vil ha unntak fra normaltilstanden må argumentere veldig godt for det. Det å kreve dokumentasjon fra de som vil ha normalitet er å legge opp til motsatt bevisbyrde.
Det er et veldig godt poeng. Bevisbyrden er på de som vil ha det ekstraordinære.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Erna og Bent melder at alle innenlands restriksjoner vil bli opphevet når alle voksne har fått tilbud om dose to. Sannsynligvis i slutten av September.
Da blir det heller ingen forskjellsbehandling av vaksinerte og ikke-vaksinerte. Dette stemmer jo bra med det jeg har spådd i lang tid nå (Selvskryt skal man ta på alvor. Det kommer fra hjertet).

Høie påpeker også det de fleste bør ha skjønt nå. Enten tar du vaksinen eller så blir du smittet av covid. Valget burde være enkelt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 10, 2021 4:18 pm Høie påpeker også det de fleste bør ha skjønt nå. Enten tar du vaksinen eller så blir du smittet av covid. Valget burde være enkelt.
Tror det er blir en interessant høst når alle tiltakene forsvinner, og de uvaksinerte jubler.
(Vaksinerte jubler såklart også, men er da mindre å frykte der i gården av alvorlig sykdom).
Så får en se da, hvor lenge den jubelen består når smitten fritt florerer mellom uvaksinerte, har mine tvil på at sykdommen blir så "mild" og "asymptomatisk" som de tror. Men men, det gjenstår og se. Jeg tar ingenting for gitt.

KBY

Legg inn av KBY »

Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 4:30 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 10, 2021 4:18 pm Høie påpeker også det de fleste bør ha skjønt nå. Enten tar du vaksinen eller så blir du smittet av covid. Valget burde være enkelt.
Tror det er blir en interessant høst når alle tiltakene forsvinner, og de uvaksinerte jubler.
(Vaksinerte jubler såklart også, men er da mindre å frykte der i gården av alvorlig sykdom).
Så får en se da, hvor lenge den jubelen består når smitten fritt florerer mellom uvaksinerte, har mine tvil på at sykdommen blir så "mild" og "asymptomatisk" som de tror. Men men, det gjenstår og se. Jeg tar ingenting for gitt.
Så og si ingen er på sykehus, de fleste som har hvert lagt inn på sykehus siden mars har hvert uvaksinerte og så og si ingen har død.
Det betyr vel bare at viruset ikke er så farlig som du vil ha det til kanskje?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

KBY skrev: tir aug 10, 2021 4:33 pm
Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 4:30 pm
Så og si ingen er på sykehus, de fleste som har hvert lagt inn på sykehus siden mars har hvert uvaksinerte og så og si ingen har død.
Det betyr vel bare at viruset ikke er så farlig som du vil ha det til kanskje?
Kanskje slutte å tillegge meg dritt jeg ikke har skrevet hvis du forventer at jeg skal svare deg på det? Hvor kom ordet "farlig" inn?
Det er helt håpløst å diskutere når dere kverulanter skal drive med f*kkings stråmann hver gang.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Her har desverre også Norge mange sær regler, kjenner flere fra Danmark, Sverige, og USA som er fullvaksinerte de reiser rundt i verden som normalt nå. De har ingen restriksjoner når dem kommer hjem til sine hjem land.

Ja, det er flere land i Asia som ikke har åpnet for turister enda, men nesten alle land i Sør/mellom Amerika, Afrika, Midt Østen er helt åpne for turister nå.

At Norge skal ha sær regler for alt skaper bare mistillit til systemet her til lands.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Må være kjedelig å være koronaskeptiker når det plutselig rammer en..og man dør.
Det begynner jo å bli noen av disse dette kommer veldig "overraskende" på.
Radioverten Dick Farrel var sterk coronaskeptiker og vaksinemotstander, helt til han selv ble syk med viruset.
https://www.dagbladet.no/nyheter/vaksin ... e/74094112

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 5:01 pm Må være kjedelig å være koronaskeptiker når det plutselig rammer en..og man dør.
Radioverten Dick Farrel var sterk coronaskeptiker og vaksinemotstander, helt til han selv ble syk med viruset.
Det handlet ikke mest om å være koronaskeptiker, men om å være vaksinemotstander. I Norge er det heldigvis forsvinnende få i begge kategorier, men artig at Dagbladet kan grave fram litt oppbyggelig koronastoff fra det store utland når det er koronatørke her hjemme.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 5:09 pm
Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 5:01 pm Må være kjedelig å være koronaskeptiker når det plutselig rammer en..og man dør.
Det handlet ikke mest om å være koronaskeptiker, men om å være vaksinemotstander. I Norge er det heldigvis forsvinnende få i begge kategorier, men artig at Dagbladet kan grave fram litt oppbyggelig koronastoff fra det store utland når det er koronatørke her hjemme.
Ja, jeg leste såklart artikkelene til The Guardian og Washington Post etterpå, så ser der at det ikke nevnes koronaskeptiker, men vaksine-skeptiker. Å stole kun på det som står på Dagladet viser seg ofte å være litt.. kreativt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

De holder litt igjen. Både med tanke på reisereglement og evt. framtidige mutasjoner. Det liker jeg ikke, men jeg liker veldig godt dette:

"– Det norske samfunnet vil måtte leve med at vi har dette viruset, slik vi lever med andre smittsomme sykdommer. Vi kan ikke fjerne risikoen helt og holdent, slik vi heller ikke kan med andre sykdommer. Det betyr at noen også vil bli alvorlig syke og dø av covid-19 etter at vi er ferdig med vaksineringen og samfunnet er åpnet opp igjen, sier Høie."

Dette er nye toner. Tydelig og klar informasjon til det norske folk. Mer av dette, Høie!

Centrist

Legg inn av Centrist »

Som nevnt her tidligere, så har man altså nådd det punktet man fryktet: Regjeringen har planer om å åpne opp i September, men ulike kommuneoverleger ser situasjonen ulikt. Bergen har under pandemien vært under flere utskiftninger på helsenivå, og den generelle ledelsen noe vaklende og heldigvis under sterkt press fra det juridiske, især Hans f. Marthinussen. Denne i Nettavisen er spesielt bra: https://www.nettavisen.no/nyheter/berge ... 3424165207

Den som uttaler seg er Trond Bruun i Helse Bergen, som er seksjonsoverlege på infeksjonsmedisinsk seksjon. Hans syn kan i stor grad sammenlignes med fungerende smittevernoverlege Kjell Haug. Bergen har altså null innlagte for covid-19, og ikke et dødsfall siden januar. Når man stengte ned 12. mars 2020 så var det aldri snakk om at korona var uheldig for den enkelte: Det var snakk om byrden sykdommen kunne ha på samfunnsnivå, med eksempelvis sprengte helsetjenester. Noe som i stor grad er eliminert nå, spesielt i Bergen hvor 90% over 65 år er fullvaksinert. Det er nok rimelig å anta at alle over 65 som har lyst på vaksine, har fått den nå I Bergen. Allikevel må man innføre restriksjoner; Fordi unge personer kan få såkalt long covid. En studie som tidligere har blitt linket til viser at dette i stor grad kun gjelder de som blir innlagt. Ifølge VG sin statistikk er det 113 totalt under hele pandemien i aldersgruppen 0-29 som er blitt innlagt på sykehus i Norge. Ca. 18% av Norges befolkning bor i Bergen, som vil tilsi 20 personer. Fordi 20 personer KAN (sannsynligvis ikke) få long covid, hvor disse helse-utfordringene ikke er vedvarende for majoriteten, rettferdiggjør dette restriksjoner. Sammen med at en smittebølge, hvor forrige uke 439 av ca. 300 000 ble smittet, KAN være et "litt uheldig" tidspunkt med tanke på skolestart. Om Bergens-legene ser disse tallene, og tenker dette er forholdsmessig: Da er det bare å slukke lyset og gå hjem. For det er uansett ingen som er reflekterte nok der.

I samarbeid med byrådet har man har innført restriksjoner som plikt til å kreve legitimasjon ved serveringsteder; Noe som med all sannsynligvis ikke ville holdt i retten da det strider i mot retten å ferdes anonymt. Noe som atter en gang viser rettstatens undergang under pandemien. Alt for smitte. Videre må man bruke munnbind når man ferdes; Man skal altså ta av og på munnbind for hver gang man ferdes i rommet; Skulle likt å sett den personen som brukte munnbind riktig, da man ikke bør bruke munnbind på nytt etter å ha tatt det av. Det må i så fall vaskes. Lavt musikknivå forskriftsfestes; Helt uten vitenskapelig belegg, noe de også bekrefter. Det er tross alt anekdotiske bevis her med korøvelser; Korøvelser har nok sannsynligvis vært en arena for smitte, men å innføre forskrifter uten vitenskapelig belegg for det? Ikke i tråd med smittevernloven. Til slutt har man besøksrestriksjoner på byens sykehjem. Besøksrestriksjoner noe av det mest restriktive man har innført i Norge under pandemien, på en plass hvor oppimot 100% er fullvaksinert. Gud hjelpe meg. Jeg har ikke ord.

Den som virkelig tror at dette slutter i September fordi regjeringen sier det; Vel, dere skal ha for at dere er optimister. Det blir restriksjoner i vinter. Både innenlands, men spesielt for utenlandsreiser. Karantenehotell kan være borte, men restriksjoner kommer det til å være. Senterpartiet skal vel vise sin EU-fiendtlighet, og skryte av Europa strengeste regler; Noen må jo ta etter Monica Mæland. En ny regjering skal vise muskler, hvor SV (og Rødt) er fan av å gi kommuner mer styringsrett er oppskriften på katastrofe. Kommunene med mer styringsrett er ikke i seg selv en negativ ting, men under pandemien har det vist seg å være oppskriften på katastrofe.

Må dog nevnes til slutt at regjeringens utspill i dag virkelig er positivt. Det er nye takter, og gledelig. Dessverre taler de nok for døve ører i Bergen og altfor mange andre kommuner.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»