Alpint 2022: Kombinasjon, kvinner (17/2)

Svar
janesaj

Alpint 2022: Kombinasjon, kvinner (17/2)

Legg inn av janesaj »

Siste ordinære konkurranse i disse lekene er kombinasjon for kvinner, som de skal kjøre torsdag 17. februar. Akkurat som for herrene er dette sesongens første kombinasjon, siden det ikke har blitt kjørt noen i WC. Sånn sett finnes det ingen referansepunkter fra årets sesong når det gjelder ren kombi, men vi vet at det finnes flere kjørere som behersker begge disipliner og som har behersket kombi tidligere, så vi kan nok gjette oss til et favorittsjikt likevel.

Som jeg var inne på i herretråden: Kombinasjon var den øvelsen som var først på programmet og som ble arrangert de to første lekene hvor alpint var på programmet, men fra 1948 skulle skulle det altså gå 40 år før kombinasjonen igjen kom på programmet i 1988 i Calgary. Det var Christi Cranz fra Tyskland som tok det aller første gullet i denne grenen foran landskvinnen Käthe Grasegger, med norske Laila Schou Nilsen på bronseplass. Tyskland er også den mestvinnende nasjonen i kombinasjon gjennom tidene med fire gull, rett foran Østerrike med tre. Så har Kroatia to gull og Sverige og Sveits ett hver. Disse fire nasjonene er de eneste som har vunnet gull i denne grenen på damesiden. Gullvinnerne i kombinasjon i historien er som følger: Christi Cranz (1936), Trude Beiser (1948), Anita Wachter (1988), Petra Kronberger (1992), Pernilla Wiberg (1994), Katja Seizinger (1998), Janica Kostelic (2002 og 2006), Maria Höfl-Riesch (2010 og 2014) og Michelle Gisin (2018).

Som nevnt er det altså Laila Schou Nilsen som har tatt historiens eneste norske medalje i kombinasjon, og frem til 2018 var det også den eneste norske medaljen som har blitt tatt i OL overhodet. I 2018 tok imidlertid Ragnhild Mowinckel som vi vet dobbelt så mange medaljer som vi har fra før. Mowinckel tok også den sure fjerdeplassen i kombien i 2018, som er den nest beste norske plasseringen i disiplinen i historien. Ellers i kombinasjonshistorien har også Anne Berge en 5. plass fra Albertville i 1992, mens en den gang ung og lovende Mowinckel for åtte år siden også oppnådde en 6. plass i Sochi.

I 2018 ble det sveitserne som kunne juble høyest etter kombinasjonen i Pyeongchang, da Michelle Gisin trakk det lengste strået i kombien. Gisin hadde et stort forsprang på de andre slalåmkanonene etter utforen, og med en også strålende slalåmomgang kunne hun ta hjem gullet nesten sekundet foran Mikaela Shiffrin, mens Wendy Holdener ble nummer tre, snaue halvannet sekund bak. Disse tre er de største forhåndsfavorittene også i år. Ragnhild Mowinckel var kun tre tideler fra medalje. Mowinckel lå som nummer to etter utforen, men greide litt som ventet ikke å holde unna for de beste slalåmkjørerne. Likevel en meget godt gjennomført konkurranse i et strålende gjennomført OL for Mowinckels del.


Program:

Torsdag 17. februar:
03:30: Kombinasjon utfor, kvinner
07:00: Kombinasjon slalåm, kvinner


Siden det ikke er noen norske til start her og interessen antakelig ikke blir all verden, velger jeg å stå over lange analyser denne gangen. Men kan jo nevne et lite favorittsjikt.


Favoritter:
Mikaela Shiffrin, USA
Michelle Gisin, Sveits
Wendy Holdener, Sveits

Outsidere:
Federica Brignone, Italia
Marta Bassino, Italia
Elena Curtoni, Italia
Ramona Siebenhofer, Østerrike
Ester Ledecka, Tsjekkia
Laura Gauche, Frankrike

Kan nevnes:
Priska Nufer, Sveits
Marusa Ferk, Slovenia
Roni Remme, Canada
Romane Miradoli, Frankrike
Nicol Delago, Italia
Christine Scheyer, Østerrike
Katharina Huber, Østerrike
Keely Cashman, USA


Slik gikk det i OL 2018:
1. Michelle Gisin (SUI)
2. Mikaela Shiffrin (USA) +0.97
3. Wendy Holdener (SUI) +1.44
4. Ragnhild Mowinckel (NOR) +1.73
5. Petra Vlhova (SVK) +2.09
6. Valerie Grenier (CAN) +2.54

Slik gikk det i VM 2021:
1. Mikaela Shiffrin (USA)
2. Petra Vlhova (SVK) +0.86
3. Michelle Gisin (SUI) +0.89
4. Elena Curtoni (ITA) +2.35
5. Ramona Siebenhofer (AUT) +2.81
6. Marta Bassino (ITA) +3.54


TVNorges sendeskjema:

03:30-04:30: Kombinasjon: Utfor
07:00-08:35: Kombinasjon: Slalåm


Startliste:
Kan finnes her.

Arrangørens hjemmeside:
Kan finnes her.

Værmelding (fra pent.no):
1. omgang: -13 grader, skyet, 2 m/s vind
2. omgang: -9 grader, skyet, 3 m/s vind


God fornøyelse!

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Overraskende med ingen Vlhova på start.
Ser Shiffrin var best i treningsomgangen som ble kjørt i dag. 0.93 foran Holdener, 1.00 foran Gisin og 1.57 foran Brignone.
Lover jo godt foran utfor delen, mens så spørs det hva som skjer når hun får på seg slalåm-skiene..

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Trist og egentlig litt uforståelig at Ragnhild Mowinckel ikke stiller. Hun var tidligere vært hhv. nummer 6 og 4 i OL-kombinasjonen. Så hva har hun egentlig å tape på å ta sjansen?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Svært skuffende at Mowinckel ikkje stiller. Shiffirn mot Sveits her. Med mindre Curtoni eller Brignone treffer veldig i utforen. Shiffrin tar nok sin medalje her så lenge ho ikkje kjører ut

BioDex

Legg inn av BioDex »

Får heie på dama til Kilde her...

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

e-lectron skrev: ons feb 16, 2022 12:45 pm Trist og egentlig litt uforståelig at Ragnhild Mowinckel ikke stiller. Hun var tidligere vært hhv. nummer 6 og 4 i OL-kombinasjonen. Så hva har hun egentlig å tape på å ta sjansen?
Må være at hun er usikker på om kneet tåler det, og at hun derfor ikke har hodet på rett plass for å hevde seg?

Number4

Legg inn av Number4 »

Shiffrin surret det til igjen og Gisin vinner gull.

Tendy

Legg inn av Tendy »

Det er tydeligvis Murphys lov som gjelder for Shiffrin i dette mesterskapet.Alt som kan gå galt går galt...Håper hun bruker motgangen som motivasjon til å komme sterkt tilbake.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Flott pall med kombiekspertene Gisin, Holdener og Brignone på topp. Gisin har nå faktisk to OL-gull i kombi, men kun en verdenscupseier. Holdener på sølv har to VM-gull i kombi, men kun tre verdenscupseire. Så de slår virkelig til når det er mesterskap, disse to. De har flere medaljer i tillegg til det nevnte her. Federica Brignone har fem verdenscupseire i kombi og tatt kula to ganger, men ikke tatt medalje i mesterskap i kombi før. Hadde jo dårlig uttelling i mesterskap generelt, men sølv og bronse fra OL nå pynter bra på statistikken for henne.

Ellers må man vel si at Shiffrins mesterskap må være det kanskje verste for noen utøver noen gang når man tar forventningene i betraktning. Stilt opp i fem øvelser og ender opp med en 9. plass, en 18. plass, og tre utkjøringer - de tre sistnevnte i grener hvor hun var medaljekandidat i alle og favoritt i en av dem. Det er krise, i den grad en kan kalle noe som skjer i sport for krise.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Sveits fortsetter med eit FANTASTISK OL i Alpint med gull og sølv på siste øvelser utenom lag. Brignone tar ein fin bronse, men måtte ha kjørt eit helt anna utfor + slalåm om ho skulle hatt sjans på noko betre ein bronse. Dog trur eg ho er ganske fornøgd med bronse og sin andre medalje

Stakkas Shiffrin. Totalt mislykket OL og einaste som kan berge sesongen er at ho tar samanlagt kula.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

e-lectron skrev: ons feb 16, 2022 12:45 pm Trist og egentlig litt uforståelig at Ragnhild Mowinckel ikke stiller. Hun var tidligere vært hhv. nummer 6 og 4 i OL-kombinasjonen. Så hva har hun egentlig å tape på å ta sjansen?
Jeg tror man ofte tenker slik fordi det ofte blir gitt inntrykk av fartskjørere som bare slenger seg med i slalåm, eller teknikk-kjørere som bare hiver seg ned utforbakken uten trening. Min erfaring tilsier at når utøvere sier slikt så er det stort sett alltid løgn, og de gjør det for å kunne kjøre uten press i kombien. Spesielt utøvere fra Sveits og Frankrike har nesten alltid hatt utøvere som satser litt spesielt på kombinasjonen, og faktisk trener deretter.

Så poenget blir vel noe slik: Mowinckel kan være av de som faktisk ikke har trent slalåm i det hele tatt siden sist kombi, og da er hun sjanseløs i dette selskapet. De historiene om utøvere som trener slalåm på morgenen før kombien og aldri ellers, de er ikke helt sanne. De trener selvsagt lite slalåm, men ingen ting er ikke sant. En annen ting er slalåmtrening over tid, noen som har bakgrunn i slalåm kan nok hengre greit med i en kombi-slalåm 3-4 år etter de sluttet med spesialtrening for det, men er du ute av det over mange år, så blir det vanskeligere og vanskeligere.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

ms_8 skrev: tor feb 17, 2022 7:52 am Sveits fortsetter med eit FANTASTISK OL i Alpint med gull og sølv på siste øvelser utenom lag.

Ganske typisk Sveits dette. Av de store alpintnasjonene så er Sveits klart den nasjonen som satser veldig spesifikt inn mot OL. Inntrykket er at for Østerrike, Norge, Italia så er verdenscupen like viktig, men Sveits og til dels Frankrike satser hardt inn mot OL. Det er selvsagt nyanser i dette, som om at Kjetil Andre Aamodt var en mesterskapsløper, men tenker da mer generelt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 17, 2022 8:04 am
ms_8 skrev: tor feb 17, 2022 7:52 am Sveits fortsetter med eit FANTASTISK OL i Alpint med gull og sølv på siste øvelser utenom lag.

Ganske typisk Sveits dette. Av de store alpintnasjonene så er Sveits klart den nasjonen som satser veldig spesifikt inn mot OL. Inntrykket er at for Østerrike, Norge, Italia så er verdenscupen like viktig, men Sveits og til dels Frankrike satser hardt inn mot OL. Det er selvsagt nyanser i dette, som om at Kjetil Andre Aamodt var en mesterskapsløper, men tenker da mer generelt.
Ja Sveits har stort sett alltid levert i OL, men i år har dei vært enorm gode spesielt på kvinnesiden. 3 av 5 gull og 7 av 15 medaljer er enormt sterkt. I tillegg til 2 gull med Feuz og Odermatt. Sist OL hadde Sveits 7 medaljer og OL 2010 og 2014 3 medaljer med 2 gull i kvart ol.

Sveits kan absolutt avslutte OL med gull på lagøvelsen

janesaj

Legg inn av janesaj »

13 innlegg, ja... Og kanskje ett eller to under selve rennet :) Tror kanskje det får bli én tråd for alpinøvelsene hvis jeg gjør dette om fire år. Føler jo man bruker mye krefter for veldig lite, selv om jeg forutså det denne gangen og brukte litt færre krefter her enn vanlig. Men har jo ikke vært voldsom respons på flere av de andre øvelsene heller.

Med det sagt, må jo synes synd på Shiffrin. Hvilte tydeligvis en forbannelse over henne i dette mesterskapet. Får tro hun kommer seg kjapt. Artig for Gisin med gull nummer to i denne grenen. Hun er vel da tredje utøver på rad som greier å kopiere gullet fra de forrige lekene, etter Kostelic og Riesch. Det er jo en ganske vittig statistikk. Lover jo bra for den neste mesteren (om ikke kombi blir vraket til neste gang, vel å merke).

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Vil nok være bedre når øvelsene ikke går midt på natten.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

janesaj skrev: tor feb 17, 2022 8:50 am 13 innlegg, ja... Og kanskje ett eller to under selve rennet :) Tror kanskje det får bli én tråd for alpinøvelsene hvis jeg gjør dette om fire år.
Det har jo mye med når dette går på døgnet. Om fire år vil det jo gå midt på dagen.

janesaj

Legg inn av janesaj »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 17, 2022 8:55 am
janesaj skrev: tor feb 17, 2022 8:50 am 13 innlegg, ja... Og kanskje ett eller to under selve rennet :) Tror kanskje det får bli én tråd for alpinøvelsene hvis jeg gjør dette om fire år.
Det har jo mye med når dette går på døgnet. Om fire år vil det jo gå midt på dagen.
Ja, det er jo et greit poeng. Vil nok bli litt flere innlegg da. Men samtidig har jeg jo én tråd per øvelse også i langrenn, så man kjenner jo på at det blir veldig hektisk, innimellom alt det andre som også skjer i hverdagen. Derfor er det kanskje greit å bli ferdig med alpintdelen før lekene starter, slik at det blir litt mindre å gjøre under selve lekene. Men vi får se hva som skjer. Mye som kan skje på fire år, på flere måter.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

janesaj skrev: tor feb 17, 2022 9:15 am
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 17, 2022 8:55 am
janesaj skrev: tor feb 17, 2022 8:50 am 13 innlegg, ja... Og kanskje ett eller to under selve rennet :) Tror kanskje det får bli én tråd for alpinøvelsene hvis jeg gjør dette om fire år.
Det har jo mye med når dette går på døgnet. Om fire år vil det jo gå midt på dagen.
Ja, det er jo et greit poeng. Vil nok bli litt flere innlegg da. Men samtidig har jeg jo én tråd per øvelse også i langrenn, så man kjenner jo på at det blir veldig hektisk, innimellom alt det andre som også skjer i hverdagen. Derfor er det kanskje greit å bli ferdig med alpintdelen før lekene starter, slik at det blir litt mindre å gjøre under selve lekene. Men vi får se hva som skjer. Mye som kan skje på fire år, på flere måter.
Det er luksus at du lager disse trådene, men skjønner godt om du trapper litt ned. Det er nok ikke så mange enn de veldig alpint-interesserte som står opp midt på natta for å følge med, men som en annen her er inne på, blir jo bedre tidspunkter neste gang :)
Fra min side, så liker jeg å debattere temaet/øvelsen i lang tid på forhånd. Skjønner at det vil forkludre en del ting for at åpningsinnlegget skal være mest mulig oppdatert, men jeg hadde skrevet langt mer om så var tilfelle. Jeg hadde lett begynt å debattere OL-utforen i november...

vidar

Legg inn av vidar »

janesaj skrev: tor feb 17, 2022 8:50 am 13 innlegg, ja... Og kanskje ett eller to under selve rennet :) Tror kanskje det får bli én tråd for alpinøvelsene hvis jeg gjør dette om fire år. Føler jo man bruker mye krefter for veldig lite, selv om jeg forutså det denne gangen og brukte litt færre krefter her enn vanlig. Men har jo ikke vært voldsom respons på flere av de andre øvelsene heller.
Det er kombinasjon, det er kvinner, det er ingen nordmenn involvert, det er klokka et eller annet på morgenen. Men alpint klarer seg sikkert fint med én tråd i fremtidige mesterskap, ja.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 17, 2022 9:28 am Jeg hadde lett begynt å debattere OL-utforen i november...
Det beste jeg kan gi deg er nok noen dager i forkant av første øvelse :) Før det kan man jo ta diskusjonen i den generelle sesongtråden. Men som sagt, vi får se hva som er situasjonen om fire år og så ta det derfra. 2026 er jo tross alt temmelig langt unna per i dag. Maaange mesterskap i forskjellige idretter innen den tid, blant annet sommer-OL i 2024. DET kan vi glede oss til, med friidrett og mange andre gode idretter i beste sendetid :)

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

janesaj skrev: tor feb 17, 2022 9:38 am
Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 17, 2022 9:28 am Jeg hadde lett begynt å debattere OL-utforen i november...
Det beste jeg kan gi deg er nok noen dager i forkant av første øvelse :) Før det kan man jo ta diskusjonen i den generelle sesongtråden. Men som sagt, vi får se hva som er situasjonen om fire år og så ta det derfra. 2026 er jo tross alt temmelig langt unna per i dag. Maaange mesterskap i forskjellige idretter innen den tid, blant annet sommer-OL i 2024. DET kan vi glede oss til, med friidrett og mange andre gode idretter i beste sendetid :)
Sant nok, vi alle gleder oss over at vi skal få et ordentlig Vinter-OL i et område som har tradisjoner for det :) og som har det på fine tidspunkter for oss.
Sesongtråden er bra den, men noen ting som er artigere å nevne i en OL-tråd, for eksempel at Schwarz og Strolz dro og kjørte FIS-renn i utfor for å ha FIS-poeng i utfor for å kunne kjøre kombinasjonen i OL. Fikk null respons på det i sesongtråden, men hadde vært litt morsomt å ha i en OL-tråd ;)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

janesaj skrev: tor feb 17, 2022 8:50 am 13 innlegg, ja... Og kanskje ett eller to under selve rennet :) Tror kanskje det får bli én tråd for alpinøvelsene hvis jeg gjør dette om fire år. Føler jo man bruker mye krefter for veldig lite, selv om jeg forutså det denne gangen og brukte litt færre krefter her enn vanlig. Men har jo ikke vært voldsom respons på flere av de andre øvelsene heller.

Med det sagt, må jo synes synd på Shiffrin. Hvilte tydeligvis en forbannelse over henne i dette mesterskapet. Får tro hun kommer seg kjapt. Artig for Gisin med gull nummer to i denne grenen. Hun er vel da tredje utøver på rad som greier å kopiere gullet fra de forrige lekene, etter Kostelic og Riesch. Det er jo en ganske vittig statistikk. Lover jo bra for den neste mesteren (om ikke kombi blir vraket til neste gang, vel å merke).
På grunn av jobb har eg dessverre ikkje vært så aktiv som ønsket. Kan ikkje stå opp midt på natta og sjå desse live. Håper verkeleg at du skriver tråder om 4 år. Er ein fryd å lese dei og eg kan gjerne bidra i Alpint om du trenger hjelp. Samme med skiskyting og hopp.

Dine tråder er svært viktige for dette forumet. Eg er veldig takknemlig for alle dine tråder.

Ps. Eg kan ta team/lag om du ynskjer ein pause 😀

janesaj

Legg inn av janesaj »

ms_8 skrev: tor feb 17, 2022 10:10 am
janesaj skrev: tor feb 17, 2022 8:50 am 13 innlegg, ja... Og kanskje ett eller to under selve rennet :) Tror kanskje det får bli én tråd for alpinøvelsene hvis jeg gjør dette om fire år. Føler jo man bruker mye krefter for veldig lite, selv om jeg forutså det denne gangen og brukte litt færre krefter her enn vanlig. Men har jo ikke vært voldsom respons på flere av de andre øvelsene heller.

Med det sagt, må jo synes synd på Shiffrin. Hvilte tydeligvis en forbannelse over henne i dette mesterskapet. Får tro hun kommer seg kjapt. Artig for Gisin med gull nummer to i denne grenen. Hun er vel da tredje utøver på rad som greier å kopiere gullet fra de forrige lekene, etter Kostelic og Riesch. Det er jo en ganske vittig statistikk. Lover jo bra for den neste mesteren (om ikke kombi blir vraket til neste gang, vel å merke).
På grunn av jobb har eg dessverre ikkje vært så aktiv som ønsket. Kan ikkje stå opp midt på natta og sjå desse live. Håper verkeleg at du skriver tråder om 4 år. Er ein fryd å lese dei og eg kan gjerne bidra i Alpint om du trenger hjelp. Samme med skiskyting og hopp.

Dine tråder er svært viktige for dette forumet. Eg er veldig takknemlig for alle dine tråder.

Ps. Eg kan ta team/lag om du ynskjer ein pause 😀
Trivelig å høre at du setter pris på det. Betyr selvfølgelig mye etter all den jobben man har lagt ned.

Takk for tilbudet, men med én alpinøvelse igjen skal man vel klare å stå løpet ut :)

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Hva synes folk om Line Andersens comeback? Jeg kunne fint klart meg uten, men jeg regner med at meningene er delte?

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Jeremiah skrev: tor feb 17, 2022 11:26 am Hva synes folk om Line Andersens comeback? Jeg kunne fint klart meg uten, men jeg regner med at meningene er delte?
Syns ho har greid seg bra.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Visst man noen gang skulle lure på eksakt hvor mye det mentale betyr i idrett så er det bare å vise til Shiffrin i dette OL.

Her er antall utkjøringer for Shiffrin vs per renn kjørt hver sesong:
10/11: 0/2
11/12: 3/14
12/13: 4/20 +0 av 2 i VM
13/14: 1/16 +0 av 2 i OL
14/15: 0/16 +0 av 2 i VM
15/16: 2/13
16/17: 1/25 +0 av 2 i VM
17/18: 3/26 +0 av 3 i OL
18/19: 0/26 +0 av 3 i VM
19/20: 1/19
20/21: 0/16 +0 av 4 i VM
21/22: 1/18
Total= 16/211=7.6%, og i mesterskap var det 0 av 17

Så presterer hun altså å kjøre ut i 60% av rennene i OL og i samtlige tilfeller ryker hun ut før første mellomtid.

Her er det bare å prøve å flytte fokuset over på den store kula, men det blir jammen ikke lett, vil tro at en sånn her kollaps på den største scene er fryktelig vanskelig å komme over

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»