Å gå ned i vekt.

Svar
SlimWhitman

Re: Å gå ned i vekt.

Legg inn av SlimWhitman »

Jeg tok vaksinen (første dose) i går, og er da ikke i stand til å bruke den når jeg trener. Helgen som kommer nå, skal kona jobbe døgnet rundt fre-søn, og da må jeg passe på ungene. På mandag skal jeg trekke en visdomstann (for første gang, så det gleder jeg meg naturligvis til). Plutselig ble det ikke like lett å vedlikeholde treningshverdagen lenger... :-(

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

SlimWhitman skrev: tor aug 12, 2021 10:19 am Jeg tok vaksinen (første dose) i går, og er da ikke i stand til å bruke den når jeg trener. Helgen som kommer nå, skal kona jobbe døgnet rundt fre-søn, og da må jeg passe på ungene. På mandag skal jeg trekke en visdomstann (for første gang, så det gleder jeg meg naturligvis til). Plutselig ble det ikke like lett å vedlikeholde treningshverdagen lenger... :-(
Ble armen sååå vond?
Opplevde at å bruke den faktisk var bra, men det er jo forskjellig og det var jo lett det jeg drev med da.

Men du kan jo trene alternativt i stua - knebøy med kroppsvekta, hopp og sprett og søke på "strength exercise at home" etc, spurte på stedet, såkalte mountain climbs kan gi deg pust

Selv har jeg hatt helt låst nakke i ei uke (bra igjen nå, men det gjorde vondt endog bare av pusse tenna...).

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

SlimWhitman skrev: tor aug 12, 2021 10:19 am Jeg tok vaksinen (første dose) i går, og er da ikke i stand til å bruke den når jeg trener. Helgen som kommer nå, skal kona jobbe døgnet rundt fre-søn, og da må jeg passe på ungene. På mandag skal jeg trekke en visdomstann (for første gang, så det gleder jeg meg naturligvis til). Plutselig ble det ikke like lett å vedlikeholde treningshverdagen lenger... :-(
Fungerer ikke bena? Unnskyldninger kan man lage 1000 av, bare få på deg skoene og kom deg ut. Er ikke uten grunn at det kalles dørstokkmila.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Gloriana skrev: fre aug 13, 2021 11:18 am
SlimWhitman skrev: tor aug 12, 2021 10:19 am Jeg tok vaksinen (første dose) i går, og er da ikke i stand til å bruke den når jeg trener. Helgen som kommer nå, skal kona jobbe døgnet rundt fre-søn, og da må jeg passe på ungene. På mandag skal jeg trekke en visdomstann (for første gang, så det gleder jeg meg naturligvis til). Plutselig ble det ikke like lett å vedlikeholde treningshverdagen lenger... :-(
Fungerer ikke bena? Unnskyldninger kan man lage 1000 av, bare få på deg skoene og kom deg ut. Er ikke uten grunn at det kalles dørstokkmila.
Den er god.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SlimWhitman skrev: tor aug 12, 2021 10:19 am Jeg tok vaksinen (første dose) i går, og er da ikke i stand til å bruke den når jeg trener. Helgen som kommer nå, skal kona jobbe døgnet rundt fre-søn, og da må jeg passe på ungene. På mandag skal jeg trekke en visdomstann (for første gang, så det gleder jeg meg naturligvis til). Plutselig ble det ikke like lett å vedlikeholde treningshverdagen lenger... :-(
Hvis du tar med barna ut, kan dere leke så du blir skikkelig varm i trøya :)

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

pfrog567 skrev: lør aug 14, 2021 9:53 am
SlimWhitman skrev: tor aug 12, 2021 10:19 am Jeg tok vaksinen (første dose) i går, og er da ikke i stand til å bruke den når jeg trener. Helgen som kommer nå, skal kona jobbe døgnet rundt fre-søn, og da må jeg passe på ungene. På mandag skal jeg trekke en visdomstann (for første gang, så det gleder jeg meg naturligvis til). Plutselig ble det ikke like lett å vedlikeholde treningshverdagen lenger... :-(
Hvis du tar med barna ut, kan dere leke så du blir skikkelig varm i trøya :)
Interessant forslag. Men barna har ikke gjort seg fortjent til tiden min.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SlimWhitman skrev: lør aug 14, 2021 10:02 am
pfrog567 skrev: lør aug 14, 2021 9:53 am
SlimWhitman skrev: tor aug 12, 2021 10:19 am Jeg tok vaksinen (første dose) i går, og er da ikke i stand til å bruke den når jeg trener. Helgen som kommer nå, skal kona jobbe døgnet rundt fre-søn, og da må jeg passe på ungene. På mandag skal jeg trekke en visdomstann (for første gang, så det gleder jeg meg naturligvis til). Plutselig ble det ikke like lett å vedlikeholde treningshverdagen lenger... :-(
Hvis du tar med barna ut, kan dere leke så du blir skikkelig varm i trøya :)
Interessant forslag. Men barna har ikke gjort seg fortjent til tiden min.
Skulle ikke du passe ungene da? Men ikke vet jeg alderen på dine unger, og det var kun et forslag :) Jeg har jo ikke noe med hva du gjør eller ikke gjør :)

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

pfrog567 skrev: lør aug 14, 2021 10:04 am
SlimWhitman skrev: lør aug 14, 2021 10:02 am
pfrog567 skrev: lør aug 14, 2021 9:53 am

Hvis du tar med barna ut, kan dere leke så du blir skikkelig varm i trøya :)
Interessant forslag. Men barna har ikke gjort seg fortjent til tiden min.
Skulle ikke du passe ungene da? Men ikke vet jeg alderen på dine unger, og det var kun et forslag :) Jeg har jo ikke noe med hva du gjør eller ikke gjør :)
Ikke noe problem. Jeg bare tenkte å prøve noe nytt - å være morsom. Fungerte det?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SlimWhitman skrev: lør aug 14, 2021 10:58 am
pfrog567 skrev: lør aug 14, 2021 10:04 am
SlimWhitman skrev: lør aug 14, 2021 10:02 am

Interessant forslag. Men barna har ikke gjort seg fortjent til tiden min.
Skulle ikke du passe ungene da? Men ikke vet jeg alderen på dine unger, og det var kun et forslag :) Jeg har jo ikke noe med hva du gjør eller ikke gjør :)
Ikke noe problem. Jeg bare tenkte å prøve noe nytt - å være morsom. Fungerte det?
Ja, nå var du morsom :)

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Har en del kg jeg skulle kvitt meg med jeg og.

Å få på plass mineralene man manglet ser ut til å hjelpe på prosessen en del. Ikke underverker, men noe sånt som fra + 100 g i uka til ned 300g-500g i uka sånn ca. Kan ikke skryte på meg at jeg fortjener den fremgangen jeg har hatt i vår/sommer i det hele tatt, selv om det går saaaakte. For jeg har spist usunt og ikke som jeg hadde planlagt stort sett. Problemet mitt er jobben der jeg stadig blir tilbudt ting jeg ikke klarer å takke nei til som får meg helt ut av rytme :roll:

Jeg ber til Odin hver dag om at slow progress fortsetter og at jeg klarer ta meg sammen litt selv også :lol:

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

SlimWhitman skrev: søn aug 08, 2021 12:11 pm Da gikk jeg plutselig opp 0,5kg denne uken, noe som gjør at jeg veier 100 blank. Nedtur. Jeg mistenker at det er fordi jeg var nødt til å hoppe over en treningsøkt, samt noe juksing med kostholdet pga bursdag og andre ting.

Men i lys av denne utviklingen, gir jeg naturligvis opp. Jeg har allerede makulert adgangskortet til treningsstudio. Abonnement på alle tilgjengelige streamingtjenester er kjøpt, siden jeg fra nå av kommer til å sitte i ro 24/7. Jeg har tømt fryseren for økologisk spinat- og grønnkålmix, og erstattet det med 10 kartonger iskrem med høyest mulig fettprosent (jeg sendte selvsagt kona til butikken for å kjøpe dette, siden jeg ikke vil bevege meg selv). Middag i kveld (den første av dem) blir en 400g burger, hvor burgerbrødene er erstattet med frityrstekt kylling. Topping blir 10 skiver bacon, masse majones, løkringer, foie gras, svinespekk og marshmallows. Tilbehør pommes frittes og en pizza. I glasset blir det en 1,5l flaske Coca-Cola tilsatt ekstra sukker og en 6pk øl.

Jeg ga det altså et ærlig forsøk, men innser at slaget er tapt. Men det føles litt godt at jeg nå skal begynne å leve igjen.
Ny uke, ny måling.
Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,5kg, og jeg er derfor på 98,5.
Tydelig at den overnevnte livsstilen og dietten har fungert bra, så da fortsetter jeg bare med det. 😀

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

SlimWhitman skrev: søn aug 15, 2021 10:34 am Ny uke, ny måling.
Denne gangen gikk jeg ned ytterligere 1,5kg, og jeg er derfor på 98,5.
Tydelig at den overnevnte livsstilen og dietten har fungert bra, så da fortsetter jeg bare med det. 😀
Så bra å høre, stå på! :mrgreen:

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Chromeback skrev: fre jul 30, 2021 11:22 pm Husk at det er best å dampe grønnsaker :D
Hva med air fryer, er det et godt virkemiddel i å redusere fett og å beholde vitaminer ect? Her tenker jeg på alt fra grønnsaker til kyllingfilet, koteletter osv. Kom gjerne med forslag til kalorifattig mat, som egner seg i air fryer, samt ting som er fy fy.

Queenie

Legg inn av Queenie »

SlimWhitman skrev: lør aug 14, 2021 10:02 am
pfrog567 skrev: lør aug 14, 2021 9:53 am
SlimWhitman skrev: tor aug 12, 2021 10:19 am Jeg tok vaksinen (første dose) i går, og er da ikke i stand til å bruke den når jeg trener. Helgen som kommer nå, skal kona jobbe døgnet rundt fre-søn, og da må jeg passe på ungene. På mandag skal jeg trekke en visdomstann (for første gang, så det gleder jeg meg naturligvis til). Plutselig ble det ikke like lett å vedlikeholde treningshverdagen lenger... :-(
Hvis du tar med barna ut, kan dere leke så du blir skikkelig varm i trøya :)
Interessant forslag. Men barna har ikke gjort seg fortjent til tiden min.
🤣😲🤣

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Har nylig kuttet ut alt av tilsatt sukker i mat. Er nå en uke inn i det. Merker forskjell på kondisjonen og kanskje litt bedre energinivå. Ikke for å gå ned i vekt, men mer for å teste det ut all den tid det ikke akkurat er sunt med sukker.

Men i helvete så gassen jeg har blitt i magen siden det. Har det noe sammenheng, eller er det kostholdet mitt som er problemet?

Strider

Legg inn av Strider »

SlimWhitman skrev: ons jul 28, 2021 10:07 am Jeg har aldri brydd meg veldig om vekt og har derfor svært sjeldent sjekket. Men jeg har lyst til å bli kvitt ølmagen og en dobbelhake som begynte å bli urovekkende stor. Jeg har derfor veldig nylig begynt å måle vekten min hver søndag når jeg står opp. Jeg har hittil gjort dette to ganger.

Jeg er 1,96 høy og veide 102,2kg i utgangspunktet. En uke senere hadde jeg gått ned 1,4kg. Så det jeg lurer på er om det er “bra”, eller om jeg burde forvente å miste mer enn det? Jeg har jo ingenting å sammenligne med.

Alt av alkohol, brus, godteri, chips og junkfood er kuttet ut og erstattet med vann, protein, fiber og mettet fett. Så akkurat der tror jeg ikke at jeg har mer å gå på.
196cm og 102 kg er ikke så gale det. Ville ikke brydd meg så mye om vekten med det første. Fokus på rett kosthold og trene med vekter osv.
Mange som er godt trente som veier mye mer enn 102 kg når de er 196cm eks ishockey spillere.
196cm og 96 kg klarer du sikkert innen 1 år. Men husk at selv om du veier 86 kg vil du ha ølmage hvis du ikke trener regelmessig og har bra kosthold. Du vil bli skinny fat som det heter.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

TylerDurdenNorway skrev: man okt 18, 2021 3:17 am
SlimWhitman skrev: ons jul 28, 2021 10:07 am Jeg har aldri brydd meg veldig om vekt og har derfor svært sjeldent sjekket. Men jeg har lyst til å bli kvitt ølmagen og en dobbelhake som begynte å bli urovekkende stor. Jeg har derfor veldig nylig begynt å måle vekten min hver søndag når jeg står opp. Jeg har hittil gjort dette to ganger.

Jeg er 1,96 høy og veide 102,2kg i utgangspunktet. En uke senere hadde jeg gått ned 1,4kg. Så det jeg lurer på er om det er “bra”, eller om jeg burde forvente å miste mer enn det? Jeg har jo ingenting å sammenligne med.

Alt av alkohol, brus, godteri, chips og junkfood er kuttet ut og erstattet med vann, protein, fiber og mettet fett. Så akkurat der tror jeg ikke at jeg har mer å gå på.
196cm og 102 kg er ikke så gale det. Ville ikke brydd meg så mye om vekten med det første. Fokus på rett kosthold og trene med vekter osv.
Mange som er godt trente som veier mye mer enn 102 kg når de er 196cm eks ishockey spillere.
196cm og 96 kg klarer du sikkert innen 1 år. Men husk at selv om du veier 86 kg vil du ha ølmage hvis du ikke trener regelmessig og har bra kosthold. Du vil bli skinny fat som det heter.
Hei! 196 cm - 102 kg. er helt greit.. Hvis du har forandret kosten slik du sier
saa burde du gaatt ned 1 kg. i uka -selv om du ikke roerer paa deg - saa
det virker merkelig. Men hold deg til den oppskrifta, saa forsvnner oelmagen,
du vet uttrykket kommer jo av for mye oel, og har du kuttet all alkohol, noe
jeg applauderer deg fro, saa forsvinner ogsaa magen etterhvert.
Jeg har god erfaring med liknende opplegg, men dog har jeg aldri hatt
ordentlig oelmage, og heller aldri smakt oel/alkohol.

Men - styrketrening som Tyler nevner betyr at du legger paa deg, uten at
du forbrenner magefett - og jfr. med hocksyspillere som lever av aa knuse
motstanderne er bare dumt. Etter endt karriere er de fleste av disse dovne
typer uten kondis. Sunt kosthold og trening, loeping er det som raskest
fjerner oelmagen, garantert. Ikke stress med vekta, med nevnte kosthold
og bare litt trening mister du 1 kg. i uka, men stopp paa 90 kg !
Da har du omtrent samme BMI som meg, og det er veldig bra!
Obs! all loepetrening maa foregaa ute - glem moella i tilfelle noen forteller
at du skal bruke den. Lykke til, dette kan gaa bare en vei - raka spaaret.

Expekt

Legg inn av Expekt »

utenforallfarvei skrev: man okt 18, 2021 9:04 am Men - styrketrening som Tyler nevner betyr at du legger paa deg, uten at
du forbrenner magefett
Du skriver som om dette er fasit..
Vedkommende kan selvfølgelig trene styrke og fortsatt gå ned i vekt.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Expekt skrev: tir okt 19, 2021 12:13 am
utenforallfarvei skrev: man okt 18, 2021 9:04 am Men - styrketrening som Tyler nevner betyr at du legger paa deg, uten at
du forbrenner magefett
Du skriver som om dette er fasit..
Vedkommende kan selvfølgelig trene styrke og fortsatt gå ned i vekt.
Haha, bra du påpekte dette. Det er i alle fall det dummeste jeg har lest i dag, men hei, dagen har nettopp startet for min del, kan jo komme flere gullkorn derifra.

Er kun vektnedgang målet, så er det jo bare å sulte seg. Styrketrening øker hvileforbrenningen, gjør deg mer immun mot dagens livsstilssykdommer, på sikt gjør at Slim kan nyte mer mat, som han åpenbart er veldig glad i.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Tormund skrev: tir okt 19, 2021 8:44 am Slim kan nyte mer mat, som han åpenbart er veldig glad i.
Skal jeg love deg. Når jeg er hos legen, og han skal stikke den dingsen inn i munnen min, sier han "Åpne opp munnen din og si nøff".

Rørende å se at tråden har våknet til live igjen tross min egen inaktivitet. Takk for alle velmenende råd og tips.
Jeg har nå gått ned til 98kg og ser ut til å ha stagnert der for øyeblikket. Men det kan jo også ha noe å gjøre med at jeg ikke har hatt mulighet til å trene på en stund grunnet egen sykdom og sykdom hos barna.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Tormund skrev: tir okt 19, 2021 8:44 am
Expekt skrev: tir okt 19, 2021 12:13 am
utenforallfarvei skrev: man okt 18, 2021 9:04 am Men - styrketrening som Tyler nevner betyr at du legger paa deg, uten at
du forbrenner magefett
Du skriver som om dette er fasit..
Vedkommende kan selvfølgelig trene styrke og fortsatt gå ned i vekt.
Haha, bra du påpekte dette. Det er i alle fall det dummeste jeg har lest i dag, men hei, dagen har nettopp startet for min del, kan jo komme flere gullkorn derifra.

Er kun vektnedgang målet, så er det jo bare å sulte seg. Styrketrening øker hvileforbrenningen, gjør deg mer immun mot dagens livsstilssykdommer, på sikt gjør at Slim kan nyte mer mat, som han åpenbart er veldig glad i.
Bra Tormund, du har tydeligvis masse erfaring med begge deler? Eller hur?
Legg bort spydighetene og kom med praktiske raad bygd paa erfaring.
LIvstilssykdommene, hvilke har du slitt med/sliter du med naa?
Men aa sulte seg er vel ikke saa lurt mtp helsa, eller har du erfaring?
Jeg har aldri vaert i naerheten av noe slikt, og har en helse som iflg. min
fastlege alle unge menn kan misunne meg. Selv med hjertefeilet som
hittil ikke har gitt meg problem, men jeg er klar over at jeg kan stupe innen
kvelden kommer, og jeg er godt forberedt paa det ogsaa.
Ellers veier jeg i dag 75 kg. (usloeyd fisk), 1979 -87 veide jeg 74 kg og
loep nesten 1000 lange loep med gode resulteter. Hvor mage av dere har
klart, vil klare aa holde vekta saa stabil til dere blir 82 aar, og fortsatt kunne
ta kampen opp mot unggutta i sykkelklubben? " Det goer jag" sa MoraNisse.
Naar du er saa hoey, paa paera, kom med noen resultater baade vedr.
vektnedgang og loeping, saa faar vi se hvor strong du er/har vaert .
Du er ikke alene om aa forkaste mine ideer etc. - men de fleste andre har
maattet trekke seg i finishen fordi egne gode resultater mangler.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Gratulerer med det mest narsissistiske innlegget jeg har lest på FD.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hehe. Utenforallfarvei, alle kan ikke løpe og alle er ikke deg. Styrketrening er utmerket for å gå ned i vekt, det øker hvileforbrenningen døgnet rundt. Jeg trodde man ble litt mindre verdensmester med årene, men jeg tok visst feil...

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Kan selvsagt bare snakke for meg selv (og delvis kona da vi er temmelig samkjørte her) når det kommer til vekt. Nå har jeg aldri bikket over i overvektig kategorien men som en relativt kort mann (1.65cm) så er det jo ikke store spennet man har mellom normalvektig og overvekt. Så jeg har vært på grensen tidligere med 67kg og det skal jo sies at noen kg fra eller til når man først er såpass liten utgjør jo faktisk en del.

Når jeg var yngre, la oss si til og med 25 år så jogget jeg flere ganger i uka så jeg kunne mer eller mindre utfolde meg akkurat som jeg ville. Vekta bikka aldri 60kg åkkesom. I løpet av de siste årene så har man jo blitt litt mer bakpå så lysten til å jogge flere dager i uka er ikke tilstede og for min del personlig så har kaloriinntaket økt med årene i form av at jeg drikker mer og oftere. Vi snakker på ingen måte noe alkoholproblem, men det er en langt mer innarbeidet rutine nå som jeg har passert 30 år at det går noen øl og kanskje litt Whiskey i helgene uten at jeg ser eller føler at det er noe galt med det men det er jo temmelig mye +++ på et kaloribudsjett.

Kombinasjonen generelt mindre bevegelse, det at man faktisk blir eldre og da gjerne får redusert forbrenning og at mitt generelle kaloriinntak nok har økt som et direkte resultat av langt fastere mønster med alkoholkonsum så gikk jeg gradvis oppover mot 67kg og i det jeg nådde 67kg så innså jeg jo at noe må gjøres. Det er jo ikke sånn at man når en gitt vekt så stopper det. Ting er noe mer sammensatt enn kalorier inn vs kalorier ut, men grunnprinsippene stemmer jo så om man jevnt over har et for stort kaloriinntak som gjør at du går opp la oss si 500g per mnd så vil du jo ikke stoppe med det om du ikke endrer på noe bare fordi du når et eller annet magisk tall.


Jeg og kona har prøvd litt forskjellig. Telle kalorier men ellers leve noenlunde normalt. Ha økt fokus på trening men leve noenlunde normalt. Lav-karbo. Keto. Vi synes ikke det å telle kalorier fungerte spesielt bra. Det blir for mye fokus på kalorier i verden og det reduserer livslysten og gnisten. Det fungerer bra i en kortere periode hvor man går inn og er ekstra motivert men så dabber det av og det er fryktelig lett å gå på smeller. Økt fokus på trening fungerte heller ikke allverdens for vår del. Økt aktivitet øker også sultfølelsen og ikke minst så er det fryktelig lett å gå i den fella at du tillater deg selv ting bare fordi du er flink å trener. Økt fokus på trening har også den negative effekten at den stjeler jo fra fritiden så du må ofre tid du ellers ville brukt på noe annet. Lav-karbo synes vi ikke hadde voldsomt til effekt, men når vi dro den litt lenger å gikk for keto så fungerte det langt bedre. Keto var utvilsomt det mest effektive av det vi har prøvd. Vi raste ned i vekt, følte oss aldri sultne og kroppen fungerte kjempebra. Grunnen til at vi ikke klarte mer enn 3 mnd med keto var fordi du blir så lite kompatibel med verden rundt deg. Lunsj på jobben? Lunsj/middag ute med venner eller familie? Skal du fest/i selskap? Du vil så og si aldri finne noe som er keto i noen av disse sammenhengene og mye av greia med keto er jo å ikke få deg ut av ketose så om du får for mange scenarioer i tide og utide hvor det blir mye mye karbo, for lite fett så du går inn og ut av ketose så er jo hele poenget borte. Vi ble også nokså matdeprimerte. Vi følte oss aldri sultne og det faktum at maten måtte inneholde en så stor mengde med fett gjør at maten får veldig mye smak, men smakene blir fryktelig like. Gode måltider er en del av det som gir oss mest livsglede i hverdagen så når hele dette elementet forsvant så ble det temmelig triste greier over tid. Vi løp nok også en reell risiko for å bli undervektige for ettersom blodsukkeret er så fjellstabilt når du er i ketose og kroppen stortsett alltid har fett å ta av, og det kombineres med at du synes maten blir for ensformig så ender man fort opp med å få i seg for lite og kan da for gå for mye ned i vekt om man ikke passer på.


Den langsiktige løsningen vi har falt på som fungerer utrolig bra for oss er intermittent fasting. I hverdagene så spiser vi bare et enkelt måltid og det er middag. I helgene så har vi det mer normalt hvor det ofte kan bli lunsj, middag, litt helgesnop og alkohol. Middagene våre er stortsett mellom 16:00-17:00 hver dag. Etter vi har vært igjennom keto så har kroppene våre blitt temmelig vant til det å skulle hoppe mellom å forbrenne karbo til det å skulle forbrenne fett. Når vi først startet med keto så fikk vi en skikkelig ketoflu hvor kroppene våre reagerte veldig sterkt på å ikke få karbo. Dette reagerer den ikke spesielt på lenger så ved å spise middag 16:00-17:00 så våkner vi dagen etter og er allerede i fettforbrenningsmodus så blodsukkeret forblir fjellstabilt hele dagen og det er ikke noe utpreget behov for oss å spise. Kroppen trenger naturligvis næring så det blir middag hver dag.

Dette fungerer helt latterlig bra for vår del hvertfall. Vi for kost oss sånn som vi vil i helgene så vi føler ikke at vi må redusere på noe i hverdagen. Samtidig så er blodsukkeret vårt mer stabilt enn hva det vanligvis er. Det å spise normalt men lite synes vi er mye verre for da blir det gjerne dropp i blodsukkeret mellom frokost og lunsj, og mellom lunsj og middag som gjør ting til et lite helvete når man forsøker å spise moderat for å gå ned i vekt. Ved å holde oss til et måltid om dagen så forsvinner hele denne problemstillingen for oss og mengden kalorier vi får i oss igjennom en uke forblir såpass moderat at vekta holder seg stabil.

Queenie

Legg inn av Queenie »

utenforallfarvei skrev: tir okt 19, 2021 9:15 am
Tormund skrev: tir okt 19, 2021 8:44 am
Expekt skrev: tir okt 19, 2021 12:13 am

Du skriver som om dette er fasit..
Vedkommende kan selvfølgelig trene styrke og fortsatt gå ned i vekt.
Haha, bra du påpekte dette. Det er i alle fall det dummeste jeg har lest i dag, men hei, dagen har nettopp startet for min del, kan jo komme flere gullkorn derifra.

Er kun vektnedgang målet, så er det jo bare å sulte seg. Styrketrening øker hvileforbrenningen, gjør deg mer immun mot dagens livsstilssykdommer, på sikt gjør at Slim kan nyte mer mat, som han åpenbart er veldig glad i.
Bra Tormund, du har tydeligvis masse erfaring med begge deler? Eller hur?
Legg bort spydighetene og kom med praktiske raad bygd paa erfaring.
LIvstilssykdommene, hvilke har du slitt med/sliter du med naa?
Men aa sulte seg er vel ikke saa lurt mtp helsa, eller har du erfaring?
Jeg har aldri vaert i naerheten av noe slikt, og har en helse som iflg. min
fastlege alle unge menn kan misunne meg. Selv med hjertefeilet som
hittil ikke har gitt meg problem, men jeg er klar over at jeg kan stupe innen
kvelden kommer, og jeg er godt forberedt paa det ogsaa.
Ellers veier jeg i dag 75 kg. (usloeyd fisk), 1979 -87 veide jeg 74 kg og
loep nesten 1000 lange loep med gode resulteter. Hvor mage av dere har
klart, vil klare aa holde vekta saa stabil til dere blir 82 aar, og fortsatt kunne
ta kampen opp mot unggutta i sykkelklubben? " Det goer jag" sa MoraNisse.
Naar du er saa hoey, paa paera, kom med noen resultater baade vedr.
vektnedgang og loeping, saa faar vi se hvor strong du er/har vaert .
Du er ikke alene om aa forkaste mine ideer etc. - men de fleste andre har
maattet trekke seg i finishen fordi egne gode resultater mangler.
Jeg synes disse rådene dine av og til virker mot sin hensikt, jeg tviler på at du har trent så veldig mye under gode trenere. Det har jeg hatt gleden av, alle som én har hatt bred kunnskap, kunne se hvert individ og ikke minst: evnen til å skape motivasjon selv på de tyngste dagene. Dette er det stikk motsatte!

Konkurranse er én ting, det er selvfølgelig morsomt å måle seg selv mot andre, men når man ikke engang kan trene skikkelig, hvorfor slike negative sleivspark? Når man er skadet MÅ man trene alternativt.

Den man først og fremst konkurrerer med er seg selv og det er ikke alle som løper for å delta i løp. Noen ønsker en velfungerende, frisk og gjennomtrent kropp. Det får man av å trene allsidig og det gjør også at skadefrekvensen reduseres. Man skal beholde treningsgleden også, som nesten er det viktigste. Jeg har selv trent meg sønder og sammen tidligere og jeg vet smertelig godt hvor lett det er å presse seg for langt og trene alt for snevert. Men du begynte å trene sent i livet, det er kanskje der forklaringen ligger. Behovet for å fremstå som en allvitende gud er uansett til å ta og føle på her.

Vektnedgang er et helt annet tema, der er styrketrening helt ypperlig og jeg tror ikke en eneste fysiolog vil være uenig med meg. Tror mange her er på rett vei, stå på folkens 💪🏻💪🏻💪🏻

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Hvilke styrkeøvelser er best for vektnedgang?

Queenie

Legg inn av Queenie »

lok1 skrev: tir okt 19, 2021 5:40 pm Hvilke styrkeøvelser er best for vektnedgang?
Her kan nok svarene være mange, det kommer helt an på ditt utgangspunkt. Generelt så øker styrketrening muskelmassen og øker også produksjonen av hormoner som setter fart på fettforbrenningen. I tillegg er det viktig for benmassen, men summa summarum økes hvileforbrenningen. En kombinasjon av kardio og styrke er nok det beste, styrke kan man nesten alltid også trene så du kan snike inn en økt nummer 2 og gjøre alt hjemme. Selv trener jeg for det meste utholdende styrke med hovedfokus på gjennomtrening og andre aktiviteter (unngå skader og bli sterkere/mer utholdende der)

Tormund

Legg inn av Tormund »

lok1 skrev: tir okt 19, 2021 5:40 pm Hvilke styrkeøvelser er best for vektnedgang?
Det blir som å spørre om hvor langt er et tau :D

Vektnedgang handler om kalorier inn og kalorier ut.

Skulle jeg anbefalt noen øvelser så må det være de store baseøvelsene som markløft, knebøy, benkpress, chins og militærpress. Da får du trent hele kroppen og du vil bli sterkere, masse muskler og høyere hvileforbrenning. Men som Queenie er inne på, legg til utholdenhet i programmet. Der er romaskin en liten favoritt, i tillegg til skigåing om vinteren. Løping er også morsomt når man har kondis til det :D

Tormund

Legg inn av Tormund »

lok1 skrev: tir okt 19, 2021 5:40 pm Hvilke styrkeøvelser er best for vektnedgang?
Kan legge til etter å ha sett spørsmålet ditt på nytt. Spørs om vekta vil gå så mye ned, men fettprosenten vil definitivt gjøre det :)

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Planen er å fortsette med løping i fjellet (intensive, men korte turer) og sykling som nevnt tidligere i tråden og i andre tråder.
Men nå er det så ultrakjiipt vær her i Bergen at jeg trenger noe innendørs i tillegg.
Målet er vektnedgang. Ultimate målet er ned fra 125 til 80 innen april, og nå er jeg kommet til 103.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»